Magyar Tudomány: Most, visszatekintve
a megválasztása óta eltelt három évre –
erre számított 2008-ban?
Az Akadémiát tekintve igen, a külső körülmények vonatkozásában nem.
2008 tavaszán nem számítottam ilyen mértékű gazdasági visszaesésre,
mint amilyen bekövetkezett, és lehetetlenné tette a kutatásra
fordítható költségvetés jelentős növelését. Az elmúlt három évben az
állami tudomány- és fejlesztéspolitikai elképzelések és irányítási
rendszer többször változtak. Ez az Akadémia következetes
tudománypolitikai álláspontja mellett is sok kiszámíthatatlanságot
jelentett.
Az MTA más helyet foglal-e el a magyar társadalomban, mint három
évvel ezelőtt? Mennyire képes átlátni, szervezni és képviselni az MTA
a magyar tudományosságot?
Az MTA helyzete a magyar társadalomban lényegesen nem változott.
2008-ban is jelentős közbizalmat élvező intézmény volt, ezt a 2010-es
mérések is megerősítették. Az elindított Köztestületi Stratégiai
Programok keretében megjelent köteteink visszhangja azt mutatja, hogy
a szakpolitika igényli a nemzet sorsát jelentősen befolyásoló kérdések
‒ energia, élelmezésbiztonság, vízgazdálkodás, környezet- és
klímabiztonság stb. ‒ tudományos igényességgel és elfogulatlansággal
történő megközelítését, még akkor is, ha e kérdések némelyikével
vitákat generálunk. Inkább tudományos viták legyenek, mint rossz
szakmapolitikai döntések. Az Akadémia a tudományos élet képviseletében
és szervezésében jelentős szerepet tölt be, nemzetközi kapcsolatainkon
keresztül a tudománydiplomácia terén hozzájárul Magyarország
nemzetközi szerepének megerősítéséhez. Az Akadémia bizottsági
rendszere az ország tudományos életének fontos intézményrendszere. A
vörösiszap-katasztrófa, amely emberi életeket és óriási anyagi károkat
követelt, szomorú alkalom volt annak bizonyítására, hogy az Akadémia
és kutatóhálózata milyen gyorsan képes segíteni a bajban.
2009-ben megszületett az új Akadémiai Törvény. Mit mutat az elmúlt
két év gyakorlata? Mindenben jónak bizonyult?
A törvénymódosítással világos vezetési és felelősségi rendszert
teremtettünk. Az Akadémia adminisztrációja megújult, a közfeladatokat
kísérő átlátható döntésmechanizmus, a kiszámítható működési keretek és
az áttekinthető grémiumi döntések az intézmény iránt megnyilvánuló
közbizalmat hivatottak tovább erősíteni. Az intézményhálózatban is
elindult a megújulás, ahhoz azonban, hogy ez a közvélemény számára is
nyilvánvaló legyen, többletforrásokra is szükség van, amelyek a
tavalyi és idei költségvetésből egyaránt hiányoztak.
Évekkel ezelőtt hiányolta Magyarország egységes tudománypolitikai
koncepcióját. Egy olyan távlati tervet, amely kijelöli a prioritásokat
a kutatásban, innovációban, oktatásban. Mára közelebb jutottunk ehhez?
Az első lépés ehhez, hogy a kutatásért, fejlesztésért és innovációért
felelős szereplőkből megalakult a Kutatási, Innovációs és
Tudománypolitikai Tanács, amelynek társelnöke az Akadémia elnöke. A
grémiumban egyik legfontosabb feladatunknak azt tartom – és ezen
dolgozunk most –, hogy megteremtsük az intézményi és a pályázati
finanszírozási rendszer összhangját. Ebben azért is nehéz előrelépni,
mert mindenekelőtt szemléletváltásra van szükség. Olyan tudományt,
amelyet a nagyvilágban is értékelnek, csak koncentrált
erőfeszítésekkel és ráfordításokkal lehet művelni. Az intézmények csak
a stabilitás és a verseny megfelelő egyensúlya esetén tudnak
hatékonyan működni. Ehhez a főként felfedező kutatásokat végző
akadémiai intézetekben el kellene érni, hogy az alapfinanszírozás
nyolcvan százalék körüli legyen. A hazai versenypályázati rendszer ma
rendkívül széttagolt, gyakran a tudományhoz, fejlesztéshez vagy éppen
az innovációhoz alig köthető programokat is ebből finanszírozzák. A
rendszer ‒ a mindenkinek egy keveset ‒ politikai logika mentén
támogatja a pályázókat, szemben a tudomány ‒ a kevés legkiválóbbnak
sokat ‒ logikájával szemben. A fejlesztési források elosztásának
jogszerűsége körül kialakult és mesterségesen gerjesztett viták,
amelyek egy része megalapozott, sajnos nem a gyors megoldást segítik.
Nemzetközi hírű akadémiai műhelyek is a működésképtelenség határára
juthatnak, ha rövid időn belül nem kezdődnek meg a kifizetések a
megkötött kutatási szerződések alapján. Az Akadémia kutatóhálózatában
az érvényes szerződések alapján folyamatban lévő kutatásokra ki nem
fizetett összeg április elején elérte a két és fél milliárd forintot.
Évtizedek alatt felépített, világszerte elismert tudományos műhelyek
mehetnek tönkre egyik napról a másikra.
Pályázatában azt írta: „Alapvető célom, hogy az akadémiai
kutatóhálózat nemzetközi versenyképességét és tekintélyét növeljem,
munkáját a nemzetközi tudományos közvélemény számára láthatóbbá
tegyem.” Mennyire elégedett az elért eredményekkel?
Figyelembe véve a gazdasági körülményeket és azt a tényt, hogy egy
ilyen nagy intézményrendszer nehezen változtatható, lényegében
elégedett vagyok a három év alatt elért teljesítménnyel. A Lendület
program az intézethálózat szerves megújítását jelenti. A fiatal
kutatókat iskolateremtő, kutatócsoport-alapítói tevékenységre
sarkallja, a befogadó intézeteket ígéretes kutatói témaváltásokra és
koncentrált erőforrás-átcsoportosításra ösztönzi. Egy ekkora
intézményrendszert csak fokozatosan lehet átalakítani. A Műszaki
Egyetem közelében megvalósítás alatt álló Természettudományi
Kutatóépület és az ott létrejövő kutatási kapacitáskoncentráció
lényeges előrelépés, és a fejlesztések kiindulópontja. Ugyanakkor
felvállaltam azokat a konfliktusokat is, amelyekben világossá tettem,
hogy az intézményeknek ‒ néhány, ténylegesen csak nemzeti érdeklődésre
számot tartó terület kivételével ‒ nemzetközileg is értékelhető
eredményeket kell produkálniuk. Azt hiszem, hogy itt annyi nyomást
gyakoroltam „felülről”, amennyit egy vezetőnek kell, és támogattam
mindazon intézetigazgatók törekvéseit, akik partnerek voltak ezekben a
változtatásokban.
Egy évvel ezelőtt azt mondta, hogy a legfontosabb feladat a
kutatóhálózat hatékonyabbá tétele és infrastrukturális megújítása. Ezt
már elnöki pályázatában is kiemelte, mint írta: „A kutatóhálózat
számára forrást tervezek teremteni a műszerezettség fejlesztésére, a
felújításokra és a kutatási témaváltások elősegítésére.”
A fentebb említett 9,5 milliárdos beruházás az első lépés a
kutatóhálózat teljes megújítása-felújítása irányába. A jelentős
műszerberuházásokra fordítható további forrásokat azonban bizony
nagyrészt elvitte a válság. Minden költségvetési javaslatban
szerepeltettem ezt az igényt. A Kutatási, Innovációs és
Tudománypolitikai Tanács elé bevitt előterjesztésben arra tettem
javaslatot, hogy a felfedező kutatások infrastruktúrájának
fejlesztésére az Új Széchenyi-tervben nyissanak egy külön fejezetet.
Erről jelenleg is folynak a tárgyalások. Az infrastruktúra fejlesztése
ráadásul egyszeri beruházás ‒ a fenntartási, és felújítási költségeket
persze mindenképpen tervezni kell ‒ és a versenyképesség alapvető
feltétele. A legtehetségesebb autóversenyző sem szállhat versenybe a
Formula–1-en egy átalakított Zsigulival, ha mégannyira aranykezű
autószerelő újította is fel. Márpedig a felfedező kutatások nemzetközi
versenyében nagyon sok tehetséges kutatónknak kell Zsigulival
kezdenie.
Az elmúlt évek kiemelt kísérlete volt a Lendület
program. Lehet-e már látni, hogy mennyire váltotta be a hozzá fűzött
reményeket? Kell-e változtatni, s jut-e majd pénz a folytatásra?
Eddigi elnökségem legsikeresebb kezdeményezésének tekintem ezt a
programot, amely példaértékű pályázati modellé vált. Az első év
beszámolói alapján azt mondhatom, hogy minden tekintetben beváltotta a
reményeket. Változtatni, javítani mindig lehet, mi is változtattunk
két ponton is: idén két kategóriában lehet versenyezni, és az
egyetemek részére is megnyitottuk a programot. Ez a pályázati modell
olyan kiválósági program, mely a legkiemelkedőbb és legígéretesebb
kutatóknak teremt arra lehetőséget, hogy harminc és negyvenöt éves
koruk között indítsák el saját kutatócsoportjukat, ők maguk gyűjtsenek
maguk mellé kiváló fiatalokat. A program a kutatások dologi
költségeire is biztosít forrást, és nem egy vagy két évre szól, hanem
‒ ha a kutatócsoport sikeres ‒ határozatlan időre. Egy negyven év
körüli kutató számára ez a kiszámíthatóság rendkívül fontos, miközben
a plusz források megszerzéséért a versenypályázati rendszerekben is
helyt kell állniuk a lendületes pályázóknak. A program egyidejűleg a
kutatócsoportokat befogadó intézményeket is versenyre ösztönzi. Egy, a
világ több
|
|
kutatóműhelyéből ajánlattal rendelkező kutató
számára a magasabb fizetés önmagában nem elegendő, ő olyan körülmények
között akar dolgozni, ahol eredményeket tud elérni. Csak olyan
kutatóhelyet fog választani, ahol ez lehetséges. A program sikerét az
is mutatja, hogy a 2011-es költségvetésben szinte csak ezen a
területen lehetett növekedést elérni. Ugyanakkor ez a program is csak
akkor lehet sikeres, ha egyrészt megmarad kiválósági programnak,
másrészt, ha Magyarországon a felfedező kutatások támogatására a
jelenleginél sokkal nagyobb, legalább két-háromszoros források állnak
rendelkezésre. Mert hiába „csábítjuk” haza, vagy tartjuk itthon ezeket
a fiatalokat a Lendület programmal, ha nem tudnak kutatásaik további
támogatására pályázni, előbb vagy utóbb elmennek Magyarországról.
Ha már pénzről beszélünk – jobb vagy rosszabb helyzetben van ma a
magyar tudomány, s ezen belül az Akadémia, mint három évvel ezelőtt?
Nőtt vagy csökkent a GDP-hez viszonyított állami támogatás aránya?
Mindenki rosszabb helyzetben van, mert a gazdasági válság jelentős
GDP-csökkenést eredményezett. Az kutatásra és a fejlesztésre fordított
összegek nem növekedtek. A GDP jelentős csökkenése miatt 2009-ben a
GDP-arányos ráfordítás nem csökkent ugyan, de a tényleges ráfordítás
nem nőtt. Az Akadémia GDP-arányos támogatása csökken vagy stagnál.
Ezen természetesen változtatni kell, de ez csak növekvő gazdaság
mellett lehetséges. Az új források elosztásában egy kormánynak ‒ és
például az Akadémia elnökének is ‒ mindig nagyobb lehetőségei vannak,
mint ha forrásokat kell átcsoportosítani.
„Az Akadémia közfeladatai közé sorolom az OTKA – az egyéb akadémiai
forrásoktól független – fejezeti adminisztrációját és támogatási
összegének jelentős – három év alatt legalább kétszeresére történő –
növelésének elérését.” – írta pályázatában. Mennyit sikerült az
MTA-nak ebből elérnie?
Ez az egyetlen olyan úgymond programpontom, amiben lényegében semmi
előrelépés nem történt. Mindegyik pénzügyminiszter mereven elzárkózott
az OTKA költségvetési forrásainak növelésétől. Ennek okát részben az
OTKA-hoz ugyan semmilyen módon nem köthető NKTH-pályázatok
rendszerével szembeni ‒ nagyrészt jogos ‒ fenntartásokban látom. Félek
azonban, hogy kormányzati szinten keveredik a pályázati rendszerek
megítélése. Az OTKA támogatás-odaítélési rendszere sem tökéletes, de
állíthatom, hogy ma Magyarországon a legjobb. Nagyon nagy problémája,
hogy rendkívül alacsony költségvetésből gazdálkodhat, és így a
pályázatoknak kevesebb mint tizenöt százaléka nyer, ami azt jelenti,
hogy megkérdőjelezhetetlen eredményességű kutatók sem mindig kapnak
támogatás. Az a tény, hogy a döntés ilyenkor hajszálon vagy éppen nem
kizárható személyi szimpátián múlik, nem az OTKA rendszerének a
hibája, de az így keletkező elégedetlenség erodálhatja a bírálati
rendszerbe vetett bizalmat. A Kutatási, Innovációs és
Tudománypolitikai Tanács legutóbbi ülésén egyhangú javaslat született
a jövő évi támogatás jelentős emelésére. Remélem, végre elindulunk a
jó irányba. Sok helyen kifejtettem, hogy a pályázati rendszernek az
ország adottságait is figyelembe kell venni. Magyarországon jelentős
műhelyek eredményesen dolgoznak a felfedező kutatások területén.
Lovász László Kiotó-díja, vagy Freund Tamásék Agy-Díja is világosan
mutatja ezt. Ha ezek után botrányosan kevés forrás áll rendelkezésre
ezen kutatások támogatására, akkor a kutatók vagy elhagyják az
országot, vagy felfedező kutatásaikat megkísérlik innovációként
„eladni”, ahol a kapacitásokhoz képest igen jelentős források állnak
rendelkezésre.
Tervei között szerepelt, hogy az Akadémia olyan új közfeladatokat is
ellásson, mint a magyar tudományos közösség hivatalos képviselete
nemzetközi tudományos szervezetekben és a tudományos információ
elektronikus szolgáltatása a magyar tudományos közösség számára. Hogy
áll a Köztestületi Publikációs Adattár és a Magyar Tudományos Művek
Tára fejlesztése?
Ez egy és ugyanaz. Korábban intézményi stratégia
nélkül építettek ki fölösleges párhuzamosságokat az informatikai
rendszerekben és adatbázisok építése során, nagyrészt személyes
ambíciók miatt. A Köztestületi Publikációs Adattár és Tudományos
Publikációs Adattár lényegében ugyanazokat az adatokat tartalmazta
kissé más szempontok szerint. Ezt a két adatbázist mindenképpen
egyesíteni akartam, közben jött az ötlet, hogy készítsük el akkor a
magyar tudományos élet teljes adattárát, ez a Magyar Tudományos Művek
Tára (MTMT). Az egyetemekkel szerződést kötve elindult, és jól halad
az a munka, amelynek eredményeként az MTMT közhiteles adatbázisként
tartalmazza majd az akadémiai kutatóhálózatban és szinte valamennyi
felsőoktatási intézményben elért tudományos eredményeket. Ezek után
nem kell egy pályázat vagy egy doktori értekezés bírálatakor azzal
foglalkozni, hogy minek alapján ítéljék meg a pályázó tudományos
teljesítményét, hiszen az adattárban ezek nyilvánosan rendelkezésre
állnak. Ha pedig valaki az iránt érdeklődik, hogy hol és milyen
kutatások folynak Magyarországon, akkor is ehhez az adatbázishoz
fordulhat. Az a törekvésünk, hogy maguk a tudományos művek is
hozzáférhetők legyenek. Az Akadémia új tagjainak 2010-es választásakor
minden jelölt tudományos munkája ezen adatbázisban volt elérhető
valamennyi érdeklődő számára. Az MTA doktora címet ma csak úgy
nyerheti el valaki, ha publikációi, az azokra történő hivatkozások ott
vannak ‒ ellenőrzötten ‒ az adatbázisban. Az MTMT összekapcsolódik a
nagy egyetemek és kutatóintézetek adatbázisaival, így egyrészt
senkinek nem kell többször elkészítenie munkáinak és hivatkozásainak
listáját, másrészt egyetlen helyen minden adat hozzáférhető.
Magyar tudósok dolgoznak a világ legfontosabb kutatóhelyein, s most
már biztosnak tűnik részvételünk az ELI megépítésében – ugyanakkor
például nemigen halad csatlakozásunk az Európai Űrügynökséghez.
Az elmúlt évek során hogyan alakultak nemzetközi kapcsolataink? Milyen
ma helyünk a világ tudományosságában?
A magyar tudomány helyzetéről szóló jelentésben azt olvashatjuk, hogy
a tudományos eredmények tekintetében az előkelő 14. helyet foglaltuk
el 2007-ben. Ez jobb, mint bármely más mutató. Ugyanakkor látnunk
kell, hogy a nagy nemzetközi programok a befogadó ország jelentős
hozzájárulását igénylik, és a megtérülés például az ELI esetében is
csak akkor biztosított, ha ehhez megtaláljuk az európai, esetleg
Európán kívüli partnereket. Az ELI tudományos kapacitásait a magyar
kutatók egyedül nem fogják tudni kihasználni. Nagyon sokat kell
dolgozni azon, hogy partnereket találjunk, és nekünk is partnernek
kell lenni más nagy európai vállalkozásokban. Ugyanakkor ezek az
európai vállalkozások jelentős tagdíjjal járnak. Azt kell mérlegelni,
hogy melyik programban való részvételünk a leghatékonyabb, melyik hoz
legtöbb tudományos, innovációs és anyagi hasznot az országnak.
Mindegyik európai programban nem tudunk részt venni, mert akkor az oly
sokszor célként kitűzött másfél százalékos GDP-arányos ráfordítás
jelentős részét kifizetjük a tagdíjakra, pedig nagyon nagy szükség van
kisebb volumenű, „egy asztalon elférő” berendezéseken folytatható
kutatásokra is, ráadásul ezek közül sokban nagyon sikeresek vagyunk.
Dönteni kell, hogy miben tudunk, és akarunk részt venni, és miben nem.
Visszatekintve az Akadémia elmúlt három évére: mivel elégedett
leginkább, S mivel legkevésbé?
Legelégedettebb a Lendület programmal vagyok, második helyen az
Akadémia működésének átláthatóvá tételében elért eredményeket teszem,
legkevésbé az OTKA és általában a tudományfinanszírozás terén elért
eredményekkel vagyok elégedett, bár ez nem csupán rajtam múlott.
Az elmúlt három év az átalakításról – és sajnos a takarékosságról
szólt. Milyen tervei vannak? Mi lesz a legfontosabb a következő három
évben?
2011 még a „takarékosság”, a tőlem talán nem szokatlan érdesebb
fogalmazással az intelligens túlélés éve lesz. Ugyanakkor most
érkeztünk el oda, hogy az intézményhálózatot megújítsuk. Ezt egyedül
az akadémiai források racionálisabb felhasználásával nem tudjuk
megtenni. Szükségünk lesz a kormány segítségére, hogy abban a „gördülő
rendszerben”, amely a Természettudományi Kutatóépület létrehozásával
kezdődik, az intézményeink épületállományát és főként műszereit és
berendezéseit meg tudjuk újítani. A Lendület programot folytatva a
tematikai megújulás is folytatódik. Remélem, hogy a tematikai, az
infrastrukturális és ‒ ahol szükséges ‒ a szervezeti megújulást is a
Lendület pályázat fogadtatásához hasonló támogatás mellett tudjuk
elvégezni, s akkor a kutatóhálózat versenyképessége jelentősen
növekszik majd.
|
|