Antonovsky köpenye
Számtalan tanulmány látott napvilágot Aaron Antonovsky
szalutogenetikus elmélete nyomán. A hazai szakirodalom azonban nem
vetekedhet a külföldivel, igaz, hazánk tudományos akciórádiuszához
mérten, mi sem maradunk le más nemzetek szalutogenetikus
munkásságától. A szalutogenezis alapvetően az egészség keletkezésével
foglalkozik, az egészség keletkezésének okát kutatja, szemben a
megbetegítő tényezők oldaláról közelítő, patogenetikus nézőponttal
(Julesz, 2010, 2154–2157.). A két szempontrendszert akkor alkalmazzuk
helyesen, ha a patogenetikus szempontrendszert a szalutogenetikus nem
helyettesíti, hanem kiegészíti. A szalutogenezis nem elvenni kíván a
hagyományos szemlélet igazságából, hanem eddig árnyékban maradt okokra
világít rá.
A szalutogenezis a munka világában talán a
leginkább explicit módon a munkaegészségügy terén vizsgálható.
Antonovsky és követői sem hagyták egészen figyelmen kívül ezt a
területet, de az ő munkásságuk túlnyomórészt nem erre koncentrált.
Igaz, Ming-Ching Luoh és A. Regula Herzog 2002-ben publikált kutatási
eredménye olyan foglalkozás-egészségügyi kérdéskört is áttekintett,
mint a munkavégzés egészségre jótékony hatásmechanizmusát. Cikkükben
bizonyították, hogy az általuk vizsgált idős személyek körében a
munkavégzés önmagában is hozzájárult az egészségük megőrzéséhez,
életük meghosszabbításához. Mindez pedig nem függött attól, hogy
önkéntes vagy fizetett munkát végeztek (Luoh – Herzog, 2002,
490–509.). A munka tehát hozzájárul az egészségmegőrzéshez, ám – mint
később látni fogjuk – az egészséges munkakörnyezethez fűződő jog sem
sérülhet. A „munka = egészség” képlet elvont igazságot takar. Az
egészséges munkakörnyezet minden foglalkoztatott alapvető joga, de
önmagában sem a munkavégzés, sem pedig az egészséges munkakörnyezethez
való jog nem nyújt garanciát az egészség megőrzésére.
A kutatások eredményeivel csínyján kell bánni. A
munkaegészségügy terén végzett szociológiai tanulmányok általában a
valóságnak csupán egy kis szeletét ragadják ki, és járják körül. A
teljes képet egy átfogó, multidiszciplináris áttekintéssel
közelíthetjük meg a legpontosabban. A teljes képhez úgy a
szociológiai, mint a jogi és a fiziológiai szempontrendszerek
hozzátartoznak.
Luoh és Herzog tanulmányától függetlenül, Wolfgang
Schneider 2010-ben, az Arbeitsmedizin, Sozialmedizin, Umweltmedizin
folyóiratban publikált, Psychische Gesundheit und Arbeit című írásában
rávilágított, hogy a munkanélküli lét pszichés és pszichoszomatikus
betegség állapotát idézheti elő, mivel az ember társas lény, aki
értelmes és eredményes elfoglaltságra vágyik. Így az egyén csak akkor
bontakozhat ki a társadalom keretei közt, ha pszichoszociális
szempontból teljes értékű individuumként, egyenlő jogokkal bíró
munkavállalóként vehet részt a munkavégzés és produktivitás köré
szerveződő társasjátékban (Schneider, 2010, 55–63.).
Minél kisebb egy ország, annál nehezebb az
elméletek bizonyítása. Nagyobb a tévedés, az elszámítás veszélye,
nehezebb gyakorlattal alátámasztani azt, amit egy több tízmilliós vagy
több százmilliós országban a kutatók játszi könnyedséggel igazolnak
adatgyűjtések tucatjaival.
Mindenesetre hazánkban is érzékelhető a
szalutogenezis a munka világában. A szalutogenezis – tehát az egészség
születése – Magyarországon is immanens a jogviszonyokból szőtt
gazdaság világában. A következő kérdést mindig fel lehet tenni: ha
egészségre ártalmas környezetben munkát végzők közül többen betegednek
meg, mint más, ilyetén ártalmas faktort nem hordozó munkahelyen, akkor
valóban csak és kizárólag a patogén tényező hatását ismerhetjük fel?
Ha más oldalról vizsgáljuk a hipotetikus példaként szereplő
munkahelyet, lehet, hogy a patogenezist nemcsak például ionizáló
sugárzás idézi elő, hanem egy feszült légkör, egy rigorózus vezető
vagy épp a munkatársak személyes konfliktusa (irigység, megfelelni
akarás, törtetés stb.).
Egy munkahely nemcsak leterhelheti és
kizsigerelheti a munkavállalókat, de javíthat is az életminőségükön, s
így egészségükön is. Javíthat a jogbiztonság magasabb foka, az
elbocsátások nem túl gyakorisága, a természetbeni juttatások széles
köre, továbbá a munkavállalói érdekképviselet és a vezetőség
harmonikus és praktikus-rugalmas kooperációja, a cég által nyújtott
szociális gondoskodás, a munkahigiéné és a foglalkozás-egészségügy
átlagosnál magasabb színvonala, valamint számos olyan materiális és
immateriális plusz, amely a munkavállalót előnyösebb helyzetbe hozza
más cégek, szervek alkalmazottainál. Ez az előny közvetlenül a
dolgozók egészséges környezethez való jogát teljesíti ki, de közvetve
a foglalkoztatónak termel profitot.
A munkaegészségügy reformja
Hatályos egészségügyi törvényünk (Eütv.), tehát az 1997. évi CLIV.
törvény 53. §-a mind a munkahigiéné, mind a foglalkozás-egészségügy
definíciójaként a patogenezist tekinti kiindulási pontnak. A
gyakorlatban azonban a szalutogenezist is figyelembe kell venni, még
ha a szalutogenetikus felfogás nem is felülírni, hanem csupán
szubrogálni akarja a patogenetikus koncepciót.
A szalutogenetikus és a patogenetikus álláspontnak
egyaránt helye lenne egészségügyi törvényünkben. Egy, az új alkotmány
nyomán megfogalmazásra kerülő egészségügyi törvény kialakításakor
érdemes volna mindkét szempontrendszert implikálni a
munkaegészségügybe (csakúgy, mint a többi szabályozási területen). Egy
új törvényben a munkahigiéné feladata tehát nem pusztán „a
munkakörnyezetből származó, egészségkárosító veszélyek és kockázatok
előre látása, felismerése, értékelése és kezelése” lenne, hanem: a
munkakörnyezetből származó, egészségkárosító veszélyek és kockázatok,
valamint a testi-lelki egészség megőrzését segítő tényezők előnyös
egyensúlyának fenntartása.
A foglalkozás-egészségügy nemcsak „a
munkakörnyezeti kóroki tényezők okozta és a munkavégzésből származó
megterhelések, ill. igénybevétel vizsgálatával és befolyásolásával”,
valamint a munkavállalók egészségi alkalmasságának vizsgálatával
törődne, hanem a munkakörnyezet kóroki és egészségmegőrző hatásai
közti, egymást kioltó, illetve semlegesítő tényezőkkel. Továbbá a
dolgozók egészségi munkaalkalmasságának párhuzamos – pato- és
szalutogenetikus – szempontú vizsgálatával.
Az Eütv. 55. §-ának a) pontja szerint „a
foglalkozás-egészségügy feladata (egyebek mellett), hogy a
munkahigiéné által feltárt adatok ismeretében elemezze az egyes
munkakörnyezeti kóroki tényezők emberre kifejtett hatását, az ember
válaszreakcióját”. Az „ember válaszreakciójában” rejlik az
egészségügyi jogalkotás új iránya: a dolgozó válaszreakciója lehet
pozitív vagy negatív, de sosem lesz tisztán és exkluzívan pozitív vagy
negatív. A kutató munkakörnyezeti kóroki tényezők által kiváltott,
várható negatív hatások mellett pozitív effektusokkal is szembesül. A
patogén faktorok mellett mindig felsorakoztathatók szalutogén tényezők
is. Az utóbbiak pont úgy jelen vannak az „ember válaszreakciójában”,
mint az előbbiek. Felszínes szemlélőként tehát nem tudhatjuk, hogy X
dolgozó miért érzi magát rosszabbul, mint Y dolgozó. Mindaddig
legalábbis nem, amíg nagyító alá nem vesszük az egészséges
környezethez való alkotmányos jog teljes érvényesülési területét.
Az egészséges munkavállalói létezésnek
alapfeltétele az egészséges környezet. Nemcsak a
fizikai-vegyi-biológiai, valamint műszaki úton mérhető,
környezetállapotot befolyásoló hatásokat kell mérni, de a
munkavállalót érő minden egyéb természetű, így például munkajogi,
emberi jogi, közösségetikai, kulturális influáló erőket is. A
munkavállaló testi-lelki egészségének integritásakor a befolyásoló
hatások összességének komplex elemzésére van szükség. A példaként
felhozott ionizáló sugárzás mint patogén tényező hatását a
gyakorlatban ellensúlyozhatják vagy legalábbis enyhíthetik az
egészségteremtő közösségi élményhatások, a jól szervezett munkavégzés
stb. A nem annyira szabályokhoz láncoló szervezés-vezetés azzal tesz a
legtöbbet a munkaerő hatékony felhasználásáért, hogy az irányított
munkavállalókat egyúttal rendszerszervezővé is teszi: a munkavállalók
– racionális keretek között – meghatározhatják önnön munkavégzésük
normáit, miközben a valóban top-down irányítást igénylő szabályozási
területeken a normákat továbbra is az irányító személy vagy személyek
szabják meg. Így például a munkavállaló viszonylag rugalmasan
kezelheti a tér és idő munkajogi dimenzióit:
• ha a munkája eredményessége szempontjából
előnyösebb, a munkahelyen kívül is végezheti teendőit;
• ha a munkáját úgy tudja hasznosabbá tenni, akkor
például az ügyfelekkel való kapcsolatteremtéshez alkalmasabb korábbi
vagy későbbi időpontban is kezdheti, és arányosan korábban vagy
későbben fejezheti be a napi tevékenységét.
Az Antonovsky-féle felfedezés nyomán olyan
elemzések sora került publikálásra, mint a patinás Journal of Health
and Social Behavior lapjain 2008-ban, Rita Jing-Ann Chou és Stephanie
A. Robert szerzőségével közölt analízis. A példaként felhozott cikkben
a szerzők arra a következtetésre jutottak, hogy a vizsgált
foglalkoztatottak határozottan elégedettebbek voltak a munkájukkal, ha
több instrumentális és emocionális támogatást kaptak a főnöküktől,
illetve a kollégáiktól. Ugyanakkor a túlzott leterheltség elvette a
kedvüket a munkavégzéstől. Kor, nem, etnikum, iskolai végzettség,
családi állapot és jövedelem, valamint túlterheltség és
munkáltatói/kollegiális támogatottság szerint csoportosították a
vizsgált személyeket. A szerzők maguk is számos korábbi cikkre
hivatkoztak, és eredményeiket jórészt a korábban tapasztaltakkal
vélték megegyezőnek (Chou – Robert, 2008, 208–222.). Chou és Robert
tanulmánya voltaképp a munkavégzés mentális szalutogenezisét elemezte,
tehát a munkavállalók köréből vett mintán demonstrálták, hogy a
mentális egészség és elégedettség szintje különböző tényezők
függvényében emelkedik, illetve esik.
Jog pro/kontra szalutogenezis
Az egészséges munkakörnyezethez fűződő jogot le lehet vezetni az
alkotmányban szereplő, egészséges környezethez való alapjogból. A
testi-lelki egészség megőrzéséhez az egészséges munkakörnyezet éppúgy
szükséges, mint az egészséges környezet más dimenziójú felfogásai.
Az egészséges környezet általában negatív
megközelítésben tűnik fel. Azaz nem az egészséges környezetről, hanem
éppen az egészségtelen környezetről hallunk, beszélünk. A
munkakörnyezet kapcsán is az egészségtelenségre hívjuk fel a
figyelmet. Ilyenkor azonban látenciában hagyjuk a szalutogenezist.
Szalutogenetikus szemlélet nélkül pedig nem lehet teljes képet kapni a
valóságról. Mindig ott lesz a kérdés, hogy az A irodában dolgozók és a
B irodában dolgozók egészségi állapota miért tér el egymástól akkor
is, ha a munkakörnyezetük lényegében egyenlő feltételeket biztosít. A
jó kutató addig keresi a választ, amíg be nem látja, hogy a
munka-egészségügyi eltérések okát valójában nem is annyira a
munkahelyen kell keresni. Könnyen lehet, hogy az A irodában
tevékenykedők családi élete megromlott: elváltak, és esetleg egyedül
nevelik gyermekeiket. Ezzel szemben a B iroda dolgozói szabadidejüket
családi programokkal töltik, s így rendszeresen új energiával
feltöltődve térnek vissza munkahelyükre.
Számtalan olyan, a klasszikustól eltérő etiológiát
követő oknyomozási szempont merülhet fel, melyek a szalutogenetikus
szemléletet egy kicsit Miss Marple és Hercule Poirot szellemi
képességeihez mérik. A munka világában nem kell ennyire csavaros
észjárás ahhoz, hogy felismerjük a munkavégzést hátráltató, valamint
az azt elősegítő jogszabályi és kazuisztikus tendenciákat. A munkajogi
viszonyokban a jogok gyakorlásának és a kötelezettségek teljesítésének
alapvető, a munka törvénykönyvében (Mt.), tehát az 1992. évi xxii.
törvényben meghatározott szabályai (Mt. 3–4. §), továbbá az egyenlő
bánásmód követelménye (Mt. 5. §) világosan determinálják a korrekt
munkajogi joghasználat posztulátumait. Az ezektől eltérő jogi jelleget
felmutató munkaviszony jogi természetű hátrányokat predesztinál. A
munkajogban tehát olykor tényleg elegendő az Mt. első oldalán írtakat
összevetni a faktuális valósággal, hogy felismerjük a „kór” okát.
A jogi előnyök és a jogi hátrányok éppen úgy
kiolthatják vagy kiegészíthetik egymást, mint bármely más, az
eredményes munkavégzésre ható tényezők. Ha alaposabban körüljárjuk a
munkakörnyezeti patogenezist és szalutogenezist, azt látjuk, hogy a jó
és a rossz hatások mögött egyaránt jogilag értékelhető működés bújik
meg. A munkakörnyezeti egészségkárosító tényezők keletkezése és a
munkavégzők válaszreakciója mind lefordítható a jog nyelvére. Jogilag
releváns, hogy a munkakörnyezet miért, kinek a közvetlen vagy
közvetett hatására alterálódott, mint ahogy azt is ki lehet és ki is
kell fejezni a jog nyelvén, hogy az érintett dolgozó miként reagált az
őt ért hátrányos vagy előnyös hatásokra. Hogy a munkavállaló győztesen
vagy vesztesen kerül ki a sokszor váratlan villámcsapásként jelentkező
munkajogi szituációból, az nagymértékben azon múlik, megteszi-e a
lehetséges jogi lépéseket, vagy – a jogban kevésbé bízva – de iure
erőtlennek bizonyul.
Számos konkrét helyzetben a hazai lakosság a jogot
nem tekinti járható útnak, pedig a munka világában minden apró jogi
cselekménynek nagyobb súlya van, mint életünk más területein. A
munkajogi viszonyok minden más, jogilag releváns viszonynál is
erőteljesebben mutatkoznak a lakosság létfenntartása és szociális
autopoiézise során, hiszen a társadalom gazdasági alapcselekvéséről
van szó. A lakosság kezét ugyan teljesen nem engedi el az állam, mégis
biztosítja az önálló állampolgári magatartás lehetőségét. A
munkavállaló tehát nem kerül ki a gazdasági relációk egészen szabadon
formálódó vizeire. Nem, mert a munkaviszonyok mögött is ott van az
állam jogvédő és kollektív/individuális jogbiztonságot nyújtó
funkciója. Mégis, a munkát vállaló polgárok önmagukról gondoskodnak,
önmagukért és családjukért kötnek és oldanak fel munkajogi
viszonyokat.
A munka világában a legkisebb munkáltatói lépés és
a legapróbb munkavállalói magatartás is figyelmet érdemel. Hogy a
célt, azaz a munkaviszony két oldalán állók elégedettségét sikerül-e
kiváltani, azt az adott jogi környezetben érvényesülő munkáltatói és
munkavállalói viselkedés jogi értelmezése fogja eldönteni. Ha ehhez
kell egy harmadik fél, tehát a jogban járatos, független és pártatlan
szerv, személy közreműködése is, az jobbára a munkajogot használók
tapasztalatlanságát vagy jogban való járatlanságát jelzi. A
jogszabályok és az esetjog kellő ismeretében minden jogi nézeteltérést
külső segítség nélkül is rendezni lehet. Ekkor sérülne a munkavállaló
és a munkaadó érdeke a lehető legkevésbé. Mivel ilyen ideális helyzet
ritkán adódik, a valóságban a jogi típusú súrlódások negatív
következményei hangsúlyosan szembemennek a szalutogenezissel.
Hátráltatják, kisebbítik, de nem törlik el.
Kisebbségek a munka világában
Fokozott figyelmet igényelnek a nemzeti és etnikai kisebbségek
szociális-gazdasági helyzetének munkahelyi torzulásai. Magyarországon
is felmerült a roma lakosság és az afroamerikai lakosság
szituációjának összevetése. Le kell szögezni, hogy, noha a felületes
szemlélő felfedezhet hasonlóságokat, a realitás talaján maradva csak
távoli párhuzamokat, kivételes egyezőségeket mutathatunk ki.
Mindazonáltal érdemes felidézni Pamela Braboy
Jackson és Quincy Thomas Stewart 2003-ban, a Journal of Health and
Social Behavior hasábjain megjelent tanulmányát, melyben – egyebek
mellett – az afroamerikai középosztályt (bourgeoisie, professionals
and officials) a munka világában érő hátrányokat vették nagyító alá. A
szerzők megállapították, hogy a fekete középosztály dolgozó tagjait
gyakran éri munkahelyi negatív diszkrimináció, ami stresszhatásnak, s
így megbetegedésnek teszi ki őket (Jackson – Stewart, 2003, 442–455.).
Az amerikai fekete középosztály helyzetével ebből az aspektusból
némiképp összehasonlíthatók a magyarországi roma középosztály
munkahelyi megpróbáltatásai.
A hazai roma lakosságból kikerülő munkavállalókat
szintén emelt szintű stressz és egyéb egészségromboló hatások érik.
Ezek
|
|
részben az előítéletességből fakadó hátrányos
megkülönböztetésből származnak. Nem téveszthetjük azonban szem elől,
hogy a stressz inkább az afroamerikai dolgozók esetében számít fő
megbetegítő faktornak.
A roma fiatalok hazai közigazgatásban történő
foglalkoztatására tett 2009-es akciókísérlet a romáknak a munka
világában elfoglalt magyarországi helyzetére kívánta felhívni a
figyelmet. A romák számaránya a közigazgatásban a népességen belül
elfoglalt számarányukhoz képest jóval alacsonyabb. E fölött az adat
fölött a többségi társadalom sokáig elsiklott, és, jóllehet senki sem
vitatta az így kialakult helyzet visszásságát, nem sok lépés történt a
szituáció amerikai típusú rendezésére. A baloldali kormány törekvése
eleve rejtett magában szociális kontraproduktivitást: olyan,
egyértelműen nem roma származású, de magát romának valló is
elhelyezkedhetett a romáknak szánt akció keretében, aki így tudta
elérni, hogy álláshoz jusson. Az akció mégis sikernek indult.
A politikai indíttatású munkajogi
esélyegyenlősítési törekvéseket, akár Magyarországon, akár
Észak-Amerikában, akár Nyugat-Európában vagy a világ valamely más
pontján zajlanak is, többnyire tiltakozások, de legalábbis negatív
kritikák kísérik. Alapvetően kijelenthető, hogy a politika csak igen
távolról és inkonkrét jelleggel szólhat bele az esélyegyenlőség
munkajogi alakításába. Ezt a távolságtartást a törvényi megfogalmazás,
továbbá a törvényi felhatalmazáson alapuló kormányrendeleti vagy
kollektív szerződésben történő megfogalmazás jelentheti. Ennél
közvetlenebb módon nem avatkozhat ilyesmibe a politika, mert az már
erős ellenérzéseket szokott kelteni. A „szokott kelteni” kifejezést
konkrét tartalommal feltöltő esetek sora hosszú, és nemcsak
Magyarországon találunk negatív kritikával illetett példákat. Az
előnyben részesítés könnyen az érintettek hátrányára válhat,
amennyiben olyan ingoványos talajon akarják érvényesíteni, mint a
politikai váltógazdálkodás. A kisebbségek munka-egészségügyi
helyzetének javítása szempontjából a pszichés és a fizikai oldal
egyformán fontos. A pszichés oldalt nem célszerű átpolitizált és
túlmediatizált megoldásokkal erősíteni, mivel a politikumnál fontosabb
szalutogenetikus faktor a fizikai környezet munkahigiénés viszonyainak
pártsemleges és etnikumsemleges javítása.
A politika jogi intervenciója a kisebbségek
hátrányának ledolgozása során kedvelt, de eleve kudarcra ítélt modus,
amennyiben a jogi normativitásban megnyilvánuló távolságtartás mellett
a – véleményem szerint – szintén elvártnak tekinthető inkonkrétság nem
mérhető. Inkonkrétság alatt azt kell érteni, hogy konkrét személyek
vagy közelebbről (név szerint) meghatározható személyek csoportjai nem
képezhetik politikai motivációjú esélyegyenlőségi aktusok személyi
hatályát. A személyi hatály még egy Magyarországhoz hasonlóan alacsony
lélekszámú ország esetében is kellően általános, nominibus indefinitis
kell, hogy maradjon.
A kisebbségi szituációhoz lehet hasonlítani
hazánkban a fogyatékosok, illetve más, a munka törvénykönyvében az
esélyegyenlőségi terv kapcsán felsorolt személyek, és a felsorolásból
kimaradt, de szintén ilyen hátrányt szenvedők patogenezisét a munka
magyarországi világában. A hazai helyzethez képest sokszor nem is
teljesen alaptalanul véljük jobbnak a munka USA-ban tapasztalható
világát. A realitás ignoranciája azonban lényegesen felnagyítja az
itthonról elképzelt amerikai munkajogot. A magyar munkajog fejlettsége
nem tér el lényegesen az észak-amerikai ország munkajogi
környezetétől. A jogok írott világa és a gyakorlat valósága viszont
mutat még differenciát a két ország között.
Szociális szolidaritás
és egészséges (munka)környezet
Az egészséges munkakörnyezethez való jog – a fent írtak szerint – több
mint egyszerű jogosultság. A környezetért tenni is kell, tehát
kötelezettséget is keletkeztet a lakosság részéről. A munkavégzéssel
érintett lakosság a társadalom fő eltartója. A nem dolgozó társadalmi
tényezők mások munkája révén juthatnak hozzá a szociálpolitika
nyújtotta előnyökhöz. Ezért különösen fontos, hogy, míg az egészséges
munkakörnyezet minden dolgozó jogosultságának számít, addig az
egészséges munkakörnyezet fenntartásának, megőrzésének kötelessége
nemcsak a dolgozókat, hanem minden állampolgárt és állampolgárnak nem
minősülő lakost érint. Alkotmányos értelemben az egészséges
munkakörnyezet egy szűkebb társadalmi csoport – a munka világában
aktívak – jogaként fogható fel, míg a foglalkoztatottak mellett az
eltartott családtagok és a lato sensu eltartott idősek, rokkantak stb.
állampolgári, illetve lakossági aktív vagy passzív cselekvése révén
őrizhető meg.
Az egészséges munkakörnyezethez való jog az
egészséges környezethez fűződő alapjog része. Ezt lényegében az új
alkotmány újszerű megfogalmazása sem változtatja meg [vö. az új
alkotmányban a munkaegészségügy mint alkotmányos jog a xvii. cikk (3)
bekezdésében, a testi és lelki egészséghez való alkotmányos jog a xx.
cikkben, valamint az egészséges környezethez fűződő alkotmányos jog a
xxi. cikkben]. Hogy ez az alkotmányos jogi részterület mekkora
gyakorlati jelentőséggel bír, azt elsősorban a társadalom gazdasági
életében betöltött szerepe határozza meg. Ez folytonosan változik, de
alapvető jelentőségét sosem veszíti el. Az egészséges környezethez
való alapjog régi és új alkotmányunk értelmében is több részterülettel
válik teljes egésszé. A környezetnek az emberi élet minden cselekvési
területén egészségesnek kell maradnia. Ezért az érintettek maguk is
kötelesek tenni; maguk is kötelesek szolidárisak lenni
embertársaikkal, lakótársaikkal. Az egészség megőrzése, s így az
egészséges környezet megőrzése a szolidaritás princípiuma köré
szerveződik.
A szolidaritás kapcsán óhatatlanul is felmerül a
társadalmi igazságosság kérdésköre. Társadalmi igazságosság nélkül
pedig nem beszélhetünk olyan alapvető emberi és társadalmi
szükségletekről, mint a munkához való jog, a környezeti igazságosság,
az esélyegyenlőség vagy az egyenlő bánásmód. A társadalom keretei közt
egy közösség formálódik, melynek tagjai lényegében kockázatközösségben
élnek egymással: a megszorultakon segítenek a tehetősebbek, a
munkanélkülieken segítenek a munkavállalók, a betegeken segítenek az
egészségesek. A társadalmi igazságosság lényege ennek a – pillanatnyi
helyzetnek megfelelően formálódó – kockázati közösségnek az elsősorban
gazdasági, másodsorban szociális fundamentumú működtetése. Az
egészséges környezet joga a munkakörnyezeten kívül a szabadidős
környezetet, a természeti és az épített környezetet, a lakó- és az
ipari környezetet, valamint a lokális és a globális környezetet is
jogvédettnek tekinti.
Az egészséges (munka)környezethez való jog alapjogi megerősítése
A környezetvédelem és az egészségvédelem összefüggésrendszere régi és
új alkotmányunkban is megjelenik. Az alkotmány eddig az alapjogok
kizárólagos katalógusának minősült, de – új alkotmányunk
szellemiségéből következtethetően – a jövőben extra constitutionem is
megengedetté válik az alapjogok körének bővítése. Ez azért is
különösen fontos, mivel hatályos alkotmányunk eddig nem tartalmazta
például az ENSZ Gazdasági, Szociális és Kulturális Jogok Nemzetközi
Egyezségokmányába foglalt összes emberi jogot, mint akár a lakhatáshoz
fűződő jogot. Mivel hatályos alkotmányunk például ez utóbbi jogot nem
tartalmazta, e tekintetben alkotmánybíráskodásunk is elutasító volt.
Az új, az Országgyűlés által 2011. április 18-án elfogadott, majd a
Magyar Közlönyben április 25-én közzétett alaptörvényben a lakhatáshoz
való jog már benne van, de kimaradtak más emberi jogok, mint például a
ruházkodás.
Fontos, hogy alkotmányos jogot extra
constitutionem, az alkotmányból folyó, konstitucionális felhatalmazás
alapján, legális (azaz lex-be foglalt módon) is lehessen alkotni.
Ennek azonban további jogi garanciái és korlátai kell, hogy legyenek.
Az alkotmányra való visszavezethetőség mellett a nemzetközi jog emberi
jogi anyagát is fel kell tudni hívni. Az egészséges élelemhez és a
megfelelő ruházathoz való jog a lakhatáshoz való jog mellett tűnik fel
a Gazdasági, Szociális és Kulturális Jogok Nemzetközi
Egyezségokmányának 11. cikkelyében. Ezek a munka szocioökonómiai
világába integrálódni akaró polgárok számára szintén elengedhetetlen
jogok.
A 2011-es alaptörvény Nemzeti Hitvallása írja:
„Felelősséget viselünk utódainkért, ezért anyagi, szellemi és
természeti erőforrásaink gondos használatával védelmezzük az utánunk
jövő nemzedékek életfeltételeit.” A hitvallás az alkotmányjogi
komparatisztika nyelvén preambulumot jelent. Helytelen szemlélet
szerint az alkotmányok preambulumai Európa-, de mondhatjuk, hogy
világszerte az alkotmányjogi lektűr kategóriájába soroltatnak. Ez az
általános hozzáállás helytelen, hiszen többről van bennük szó, mint
üres lektűrökben. A Nemzeti Hitvallás igazán akkor aktivizálódik majd,
amikor az alkotmányértelmezés során a hitvallásban foglaltakat vesszük
figyelembe. Kétség esetén a hitvallás szellemiségével koherens
explikációhoz kell folyamodni. A Nemzeti Hitvallásban elhelyezett
egyértelmű környezetvédelmi utalás közelebb viheti a jogértelmezést
végzőt az „ökoszociális piacgazdasághoz”, mint ha az „ökoszociális
piacgazdaság” kifejezés szerepelne helyette a konstitucionális
szövegben.
Fontos kitérni a 2011-es alkotmány megváltozott
környezetszemléletére az új alkotmány xx. cikke kapcsán. A régi
alkotmány 70/D. §-a a testi és lelki egészséghez való jogot a
következőkben látta megtestesülni:
• munkavédelem,
• egészségügyi intézmények és orvosi ellátás
megszervezése,
• rendszeres testedzés biztosítása,
• az épített és a természetes környezet védelme.
Új alkotmányunk a testi-lelki egészséghez való
jogot a következő intézmények révén kívánja realizálni:
• genetikailag módosított élőlényektől mentes
mezőgazdaság,
• az egészséges élelmiszerekhez és az ivóvízhez
való hozzáférés biztosítása,
• a munkavédelem és az egészségügyi ellátás
megszervezése,
• a sportolás és a rendszeres testedzés
biztosítása,
• a környezet védelme.
Az új alkotmány a GMO-kkal kapcsolatban
alkotmányosan elutasító hozzáállást mutat, ami az európai trendnek
megfelel. Igaz, vannak tudományos vélemények, melyek nem tartják
egészen indokoltnak a GMO-k abhorreszkálását. Az élelem és ivóvíz
kérdése kimaradt a régi alkotmányból, jóllehet az Emberi Jogok
Egyetemes Nyilatkozatának 25. cikke az egészség és a jólét
biztosítékát látta az élelemhez való emberi jog megfogalmazásában. A
munkavédelem és az egészségügyi ellátás konceptuális összevonása
indokolt, hiszen a munkavédelem a munkabiztonságot, a
foglalkozás-egészségügyet és a munkahigiénét jelenti, tehát a
munkavédelem és az egészségügyi ellátás korábbi alkotmányos
szétválasztása és külön mederbe terelése nem volt tovább fenntartható.
Míg a régi alkotmány a testedzésről szólt csak, addig az új alkotmány
emellett a sportot is magában foglalja. Ez abból következik, hogy a
régi alkotmány testedzésre vonatkozó szövegébe a jogértelmezés
beleértette a sporttörvény szerinti valamennyi sporttevékenységet
[2004: I. tv. 1. § (2) bek.]. Tehát nemcsak a szabadidő eltöltéseként
kötetlenül vagy szervezett formában űzött, hanem a versenyszerűen
végzett testedzés is alkotmányos védelmet kapott. A régi alkotmány
szövege szerint, félreérthetően úgy is lehetett magyarázni a
sporttevékenységet, hogy a versenyszerű sport nem tartozik az
alkotmányos alapértékek közé. Ez az értelmezésbeli konfliktushelyzet
az új alkotmányszöveggel elhárul. Mind a régi, mind az új
alkotmányszövegben a környezet védelme is helyet kap a testi-lelki
egészség biztosításakor. Míg a régi alkotmány kettébontotta a
környezetvédelmet az épített és a természetes környezet védelmére,
addig az új alkotmány megszövegezői feleslegesnek tartották az
értelmező szószaporítást. A környezetvédelem egyértelműen jelenti az
épített és a természetes környezet védelmét is. Alkotmányos szinten
nincs tehát szükség ilyetén tautológiára.
Új alkotmányunk nyomán a környezetvédelem és az
egészségvédelem új alapjogokkal, támogató-erősítő alkotmányos jogokkal
egészül ki. Az egészséges munkakörnyezethez való jog várhatóan nem
szűkülni, hanem, az alapjogi jogalkotás táguló keretei között,
valamint – ennek nyomán – az alkotmánybíráskodás szélesebb körű
értelmezési lehetőségei miatt inkább bővülni fog.
Új környezetvédelmi és egészségügyi törvényeinkben
a munka és az egészség összefüggésrendszere a környezetvédelem és az
egészség kapcsán további elvi biztosítékokkal egészülhet ki. Ilyen
lehet például a munkahigiéné és a foglalkozás-egészségügy fentebb
tárgyalt újradefiniálása, vagy az egészséges környezethez fűződő jog
kiterjesztése a természeti és az épített környezeten túl az
immateriális környezet társadalometikai, jogszociológiai és
valláskulturális szövetére is. Az utóbbi területek a testi egészségen
túl a lelki egészség karbantartását, és ekként a munkaegészségügy
színvonalának pszichoszociális javítását is magukkal hozhatják.
Nem minden tetszetős megszövegezés jó példa
Az egészséges környezethez való alkotmányos jog nemcsak hazai, de
számos külföldi alapjogi törvény textusába is beágyazódik. A környezet
védelme kapcsán egymástól eltérő koncepciókkal, de azonos vagy nagyon
hasonló zöldjogi szándékkal fogalmaznak Európa alkotmányai. Érdekes
tény, hogy nemcsak a fejlettebbnek tekintett országok alkotmányaiban
van jelen a zöld gondolat. Számos elmaradottnak tekintett országban –
Afrikában, Ázsiában is – találunk fejlett jogérzékkel megalkotott
környezetvédelmi alkotmányos passzusokat. Elég, ha az 1982-es kínai
alkotmány 26. cikkelyére, az 1999. évi nigériai alkotmány 20.
cikkelyére, a 2004-ben megreformált 1999. évi nigeri alkotmány 27.
cikkelyére gondolunk, de szintén itt lehetne hivatkozni például az
1972-es, azóta többször módosított észak-koreai alkotmány 57.
cikkelyére. Az észak-koreai alkotmány hatályos szövegének 57. cikkelye
expressis verbis a népnek kíván egészséges környezetet és egészséges
munkakörnyezetet biztosítani. Az üzbég alkotmány 50. cikkelye
állampolgári kötelességként határozza meg a környezet védelmét. A
türkmén alkotmány 10. cikkelye – többek közt – a természeti környezet
megóvásáról, és az egyes társadalmi csoportok, valamint a nemzeti és
etnikai csoportok közti egyenlőség megteremtéséről rendelkezik:
mindezt a kormányzat felelősségének tekinti.
Meglepő, hogy például a nigeri vagy az észak-koreai
alkotmányozó hatalom jogérzéke mennyire a fejlett világ jogi
kívánalmait láttatja velünk. Az ok az aránylag kis jogalkotói csoport
külföldi, főleg nyugati jogi fakultásokon szerzett jogászi
végzettségében keresendő. A jogérzék azonban nem állhat meg a
jogalkotók jogérzékénél: a jogalkalmazásban is hasonló jogérzékre, sőt
jogtudatra volna szükség. Az alkotmányok ezen országokban a kifelé
mutatott imázst jelentik. Mint azt a nehezen, szatellitek révén,
menekültek elbeszéléseiből és más hasonló módokon kiismert megbízható
és valós kép jelzi, a jogi realitás az alkotmány és a tények erős
kontrasztját mutatja.
Kulcsszavak: környezetvédelmi alkotmányjog, környezeti
jogszociológia, munka-egészségügyi jog, szalutogenezis, emberi jogok
IRODALOM
Chou, Rita Jing-Ann – Robert, Stephanie A.
(2008): Workplace Support, Role Overload, and Job Satisfaction of
Direct Care Workers in Assisted Living. Journal of Health and Social
Behavior, 49, 2, 208–222.
Jackson, Pamela Braboy – Stewart, Quincy
Thomas (2003): A Research Agenda for the Black Middle Class: Work
Stress, Survival Strategies, and Mental Health. Journal of Health and
Social Behavior. 44, 3, 442–455.
Julesz Máté (2010): Szociális ökológia
szalutogenetikus nézőpontból. Orvosi Hetilap. 151, 52, 2154–2157.
Luoh, Ming-Ching – Herzog, A. Regula
(2002): Individual Consequences of Volunteer and Paid Work in Old Age:
Health and Mortality. Journal of Health and Social Behavior. 43, 4,
490–509.
Schneider, Wolfgang (2010): Psychische
Gesundheit und Arbeit. Arbeitsmedizin, Sozialmedizin, Umweltmedizin.
45, 2, 55–63. •
WEBCÍM >
|
|