Sajtó–kép–történet
a magyar neveléstudományban
A hazai pedagógiai szaksajtó, illetve a neveléstudományi folyóiratok
strukturált koncepcionális vizsgálatának lehetünk (ismételten)
szemtanúi Géczi János jóvoltából, korábbi kutatásai már-már
kitaposott, antropológiai szemléletű nyomvonalán lépdelve. Számos
munkája vette már górcső alá a magyar pedagógiai szaklapok
fotóapparátusának képi hangsúlyait, a szaksajtó textuális és ikonikus
tartalmának komplex viszonyrendszerét. A szerző legújabb tudományos
szakkönyve korábbi közleményeinek kötetté szerkesztett sajátos
realizálódása. Az írásmű a nívós pedagógiai szaklap, az Iskolakultúra
könyvsorozatának (Iskolakultúra-könyvek) harmincnyolcadik eleme. A
széria szerteágazó és termékeny kiadói mentalitásának ékes bizonyítéka
a tizenkét év alatt rendszeresen – évi átlag két-három új kötettel –
megjelenő, széles palettán nyugvó neveléstudományi megközelítések
tárháza, s a közelmúltban publikált, immár negyvenedik mű közreadása.
Az Iskolakultúra 1998 óta bocsát közre tanulmány- és monografikus
jellegű köteteket, melyek a nyelvtudományok, a neveléstudományok, a
filozófiai, művelődéstörténeti, irodalom- és kultúratudományok széles
spektrumát felölelik.
Géczi János munkája tizenkét tanulmányt ötvözve
igyekszik a címben megragadott gondolat- és problémakörök (sajtó, kép
és neveléstörténet) mentén egységes képet adni a 20. század második
felének pedagógiai sajtójáról, miközben az 1956-os balatonfüredi
pedagóguskonferenciára, a szocialista gyermekfelfogásra, a
szaksajtóban tükröződő gyermekképre és térszimbolizációra irányítja a
figyelmet. A könyvben közzétett tanulmányok jelentős hányada már
napvilágot látott a hazai neveléstudományi profilú szaklapok
hasábjain, illetve hagyományteremtő szakmai kötetekben, s az új
kéziratokkal kiegészülve sajátos képet nyújtanak a hazai
neveléstudományi szaksajtó szerepvállalásairól, neveléstörténeti
megközelítéséről. A kötet részegységeit közelebbről is szemügyre véve
azt mondhatjuk, hogy az első kettő (A magyar neveléstudományi sajtó a
19–20. század fordulóján, illetve A pedagógiai sajtó szerepvállalásai
a hazai neveléstudományban 1990–2000), valamint az utolsó,
tizenkettedik tanulmány (Ikonológia-ikonográfia mint a történeti
pedagógia segédtudománya) egy szilárd, mégis konstruktív keretet
biztosít a közrefogott tartalmi elemeknek. A strukturális vonulatot
tekintve további két egység bontakozik ki a szemünk előtt, hiszen a
köztes írások első fele az 1950-es éveket, illetve annak első harmadát
veszik górcső alá, míg a tanulmányok második fele az 1960–1980-as
évekre fókuszál.
Az úgynevezett „kerettanulmányok” részben a
neveléstudományi sajtótörténet vázlatát kínálják, részben a
sajtóorgánumok ikonológiai/ikonográfiai motívumait tudatosítják. Az
első két írásmű a „hierarchikus lapstruktúra” csúcsán álló folyóirat,
a Magyar Paedagogia alapítási és kiadási körülményeinek rendszerét
járja körül, s a számtalan kiadványváltozat (újságok, magazinok,
ismeretterjesztő lapok) közül „csupán” a szaktudományi kérdések
elmélyült vizsgálódásának teret adó pedagógiai szaklapok tárgyalásának
szentel figyelmet. A 19–20. század globálisabb szemléletű
megközelítése a lapok köré csoportosuló szakmai közösség és
olvasóközönség rétegződésére is kitér, illetve némi statisztikai
ismertetésre is vállalkozik. A zárótanulmányban az
ikonográfiai/ikonológiai aspektusok beemelésének tematikus
karakterelemei öltenek testet a pedagógiai kutatások történeti
mintázataiban. A történeti diszciplínák kutatói gárdájának preferált
módszertani megoldásait tekintve ugyanis – a szerző megítélése szerint
– az ikonográfia-ikonológia méltatlan mellőzöttsége, a benne rejlő
tudományos megismerési módok kiaknázatlansága dominál.
A tanulmányok által közrefogott kilenc (további)
elméleti konstrukció első fele – ahogy az imént már
|
|
utaltunk rá – az 1950-es évek pedagógiai
szaksajtójában reprezentált nemzeti törekvések, antropológiai
vetületek, valamint az 1956. évi balatonfüredi konferencia elő- és
utóéletének, a szocialista gyermekfelfogás ikonográfiai
megjelenítésének sokrétű szeletét hangsúlyozza. Teret nyer többek
között a szocialista szakperiodikák szovjet hatású elméleti és
gyakorlati propagálása, illetve a szovjet pedagógia eredményeinek
átültetése a magyar neveléstudományba, a magyar pedagógiai
szakirodalomba, a magyar pedagógusok tudatába. Kiemelt figyelmet
szentel a szerző továbbá a hazai szocialista nevelési elképzelések
kifejlődésének kezdetén, 1956-ban megjelent pedagógiai szakkiadványok
(Nevelők Lapja, Óvodai Nevelés és Köznevelés) elemző áttekintésének,
valamint a vezető szakmai lapok révén megmutatkozó régi és új
törekvések sajátosságainak. Emellett a szovjet mintához igazodó magyar
nevelésügy részletes taglalására is sor kerül. Külön tanulmányban
körvonalazódnak az 1956. évi balatonfüredi platformon tárgyalt
kérdések, s azok sajtóvisszhangja, valamint az ikonográfiailag is
megjelenített antropológiai képzetek világa, a korszak világképéhez hű
etikai, erkölcsi, közösségi nevelés tartalmi elemei.
Az írásművek másik fele a gyermekkép és -felfogás,
valamint a térszimbolizáció hármasát helyezi előtérbe az 1960–1980-as
évek vonatkozásában. A szocialista gyermekfelfogás címet viselő
tanulmány a „túlkorosok” és a felnőttek oktatásának ikonográfiai
vizsgálatára összpontosít, s a Köznevelés 1956 és 1965 közötti
időszakának felnőttképzést képviselő közleményeit tematizálja. A
térszimbolizáció megjelenítése a hazai szaksajtóban. 1960-as évek című
írás pedig a pedagógiai terek, illetve az iskolai térfogalom
problematikáját, tehát a térszervezést és az intézményesen
meghatározott attribútumokat helyezi előtérbe. A kötet egyetlen
kétszerzős (Géczi János – Darvai Tibor) tanulmánya a magyar
nevelésügyi szaksajtó illusztrációkban bővelkedő kiadványainak (a
Tanító, a Köznevelés, az Óvodai Nevelés és az Úttörővezető) három
évtizedét elemzi a gyermekeket (is) ábrázoló fotográfiákra, a
gyermekkép perspektíváira koncentrálva. A szerzőpáros kísérletet tesz
tehát az írott szöveg és a képi anyag összevetésére, a kirajzolódó
mintázatok felerősítésére, a terek és jelképek által reprezentált
gyermek tüzetesebb vizsgálatára. Az egység végén, az 1989. évi
rendszerváltó – átalakuló és megszűnő – folyóiratok számbavételével
pedig kiteljesedik a pedagógia önálló tudománnyá válásától kirajzolódó
kutatói ív. A neveléstudományi orgánumok tekintetében egy összegző
bemutatás tárul fel a Pedagógiai Szemle, Embernevelés, Pedagógiai
Technológia, Óvodai Nevelés, Parlando és Szakoktatás
folyóiratokról.
A közölt írások széles szakirodalmi bázisra
támaszkodnak – a korabeli tudományos eredmények bemutatásától kezdve,
egészen a recenzált mű tanulmányainak keletkezését övező publikációs
alapok meghatározásáig bezárólag. Ugyanez a koncentrált feltáró és
gyűjtőmunka jelenik meg a képi források számbavétele és strukturálása
során, valamint a módszertani alapvetések lefektetésekor. A
tanulmánykötet azonban nélkülözi az előszó, a szerkesztői „beköszönő”
felhangját, mely a szerzői koncepciók azonosításával, illetve a könyv
tartalmát behatároló irányvonalak és kapcsolódási pontok
kinyilvánításával tudatosítaná a közlemények mélyebb mechanizmusait.
Bár az egyes tanulmányok többségét a hazai neveléstudományi szaklapok
rovatait böngészve az elmúlt évek során már olvashattuk, a közlemények
tudatos rendszerbe szervezése, a szerzői sorrendiség prioritásának
meghatározása és tudatosítása sajátos vezérfonal mentén köti össze a
pedagógiai szaksajtó, a képtudomány, valamint a neveléstörténet
diszciplínájának hármas mezsgyéjén mozgó kutatási szisztémákat. (Géczi
János: Sajtó, kép, neveléstörténet. Iskolakultúra-könyvek 38.
Veszprém–Budapest, Iskolakultúra, 2010, 220 p.)
Molnár-Kovács Zsófia
PhD-hallgató, PTE
|
|