„Szia anya, szia apa, este/vasárnap/augusztusban
jövök.” Akinek van kisiskolás kort kinőtt gyereke, bizonyára hallotta
már ezen elköszönések egyikét. Mégis, az általános fejcsóváláson
kívül, a milyenek a mai fiatalok megnyugtató semmitmondásán túl,
foglalkozunk-e eleget azzal, hogy mi történik a fiatalokkal a családon
és iskolán túli térben. Van-e társadalmi szintű válaszunk arra – akár
személy szerint, akár társadalmi léptékben –, hogy akarunk-e valamit,
s ha igen, mit akarunk kezdeni a fiatalokkal a délutánok, a hétvégék,
a nyarak nem iskolában és nem családban töltött idejében? És
egyáltalán ki a fiatal? Cikkünk a fiatalokkal, illetve a családon és
iskolán túli szocializációs térrel foglalkozik, és igyekszik bemutatni
az ún. ifjúsági szakmák létjogosultságát és alapjait.
Mi a terület? Miért lényeges?
A felnövekvő generációt segítő hagyományos politológiai-szociológiai
intézmények – elsősorban a XX. század nagy tömegű passzív befogadást
preferáló intézményei – válságban vannak, a hagyományos, nagy
intézményekbe vetett bizalom megrendült. Ezen intézmények jó részének
szemlélete is elsősorban az ifjúság mint probléma szemléletét tükrözi
(bűnmegelőzési-bűnüldözési, gyerekvédelmi intézmények stb.). A
társadalom, társadalmak alig fordítanak figyelmet az ifjúság mint
lehetőség gondolatvilágára, illetve nem építenek ki ezzel kapcsolatos
intézményeket. Az intézményi lét a legkevésbé a fiatalokat érdekli,
viszonyuk az intézményekkel jórészt megszűnt. A
gondoskodó-félő-féltő-intézkedő-taktikázó állam válaszai – kevés
kivétellel – vajmi kevéssé szervesültek az ifjúság világában, a magát
az új helyzetben találó izgő-mozgó nemzedékben. Az ifjúsági
korszakváltás néven jellemzett tünetegyüttes azt mutatja, hogy az
iskolában eltöltött idő meghosszabbodik, akár a harmincas évekig
kitolódik, sőt néha nehéz határvonalat találni az iskolai, a
felnőttképzésbeli vagy az élethosszig tartó tanulás között. A munka és
az iskola a felsőoktatásban sokszor át-átszövi egymást. Míg régen a
tanulás, majd a munka egymásutániságáról beszélhettünk, addig ma a
serdülők és a fiatal felnőttek számára ez a két terület egyre inkább
kettős mezőként és kettős életként jelenik meg: egymást váltja a
tanulás a munka mellett és a munka a tanulás mellett (Jancsák, 2008).
A kitolódó iskolai életszakasz miatt későbbre tolódik a gazdasági
önállóság is, sőt, általában a társadalom is felmenti a fiatalt „a
felnőtté válás alól”, így a megházasodás vagy a gyermekvállalás is
későbbi életkorra tolódik (Zinnecker, 2006).
A ma ifjúsága azonban ettől eltérő okból más, mint
egyszerűen a generációk egymásutániságának következő eleme. Míg a
korábbi generáció a NÉKOSZ-szal, a táborokkal vagy az 1968-as
diáklázadással találta magát szembe, a mai generációt az információs
társadalom kulturális, mentális, gazdasági átalakulása nem hagyja
érintetlenül. Sőt, bizonyos értelemben az ifjúság ebben a folyamatban
nem a felnőtteknek kiszolgáltatott, passzív szenvedő fél, hanem aktív
résztvevő, irányító és nyertes generáció. Az ifjúsági korosztályok
mint korai adaptálók, de akár fejlesztők, egyértelműen a digitális
„átállás”, a társadalmi-kulturális paradigmaváltás nyertesei. A
felnőtt társadalom mint norma- és szabályképző arra sem készült fel,
hogy a saját berkein belüli változásokat vezesse, nemhogy az ifjúsági
korosztályoknál tapasztalható alapvető átalakulásokat kezelje, így
szerepe egyre inkább követővé válik. Így nem csoda, ha az egyes
társadalmi kohéziótípusok csökkenése miatt a közvélekedés néhány
területen a kiszolgáltatottság növekedését, a veszélyfaktorok
gyarapodását érzékeli alapvetőnek. „Különösen hisztérikusan reagál a
közvélekedés szerinte éppen a digitális környezet által lehetővé tett
új generációs problémákra (internetfüggőség, közösségi kapcsolatok
elsorvadása, játékfüggőség stb.).” (Rab, 2005) Az új médiakörnyezet és
hálózati kultúra megváltoztatja a szocializációs színterek hagyományos
elemeit. A kapcsolatteremtés, -ápolás, a társas és személyes
cselekvési tér új formái beépülnek a hagyományosak mellé, néhol le is
váltva azokat. Ugyancsak unikális, hogy az ifjúsági korosztályok
mintakövetőből mintaadóvá váltak, de társadalmi helyzetük megítélését
mélyen beágyazott előítéletek nehezítik. „Ennek a felismerésnek az
elfogadását és általánossá válását leginkább az nehezíti, hogy az
ifjúsági korosztályokkal kapcsolatos közgondolkodás legfőbb
formálóinak (tanárok, szülők, döntéshozók, újságírók, és – sajnos
olykor-olykor – tudományos kutatók, s ami a legfájdalmasabb, ifjúsági
szakemberek) percepciója jelentősen eltér a valóságtól, véleményük
15-20 évvel ezelőtti sablonokra és az azokat erősíteni látszó újkeletű
városi legendákra épül” (Rab, 2005). A mai ifjúsági korosztályok
alapjaikban különböznek a korábbi generációk fiataljaitól, s ez a
különbség nem szubkulturális jellegű, tehát nem öltözködésben vagy
nyelvhasználatban mutatkozik meg, hanem elsősorban az
információszerzési és kommunikációs stratégiákban, új tanulási
módszerekben és formákban (informális tanulás).
Hosszas elemzés nélkül ugyancsak gyanítható, hogy a
XX. századi nagy tömegű passzív befogadást preferáló környezetet
(plázák, multiplexek stb.) valahogy érdemes lenne ellenpontozni, de a
kisközösségi aktivitás terei még csak esetlegesen vannak jelen
mindennapjainkban, szakembereinek társadalmi elismertsége igen
alacsony. Hasonlóképp az ifjúkori perszonális problémák
feldolgozásának segítő szakmái sem tartoznak a társadalmilag
megbecsült foglalkozások közé.
A fentiekben a problématérkép csupán néhány elemét
villantottuk fel, az elemzés korántsem teljes…
Kikről is beszélünk mint fiatalokról?
Az ősi társadalmakban a gyermekkort valamifajta rituálé után rögtön a
felnőttkor követte. Az indusztriális társadalmakban a gyermekkort a
serdülőkor követte, s ezt tetézte be a felnőttkor. A
posztindusztriális társadalmakban újabb életszakasz ékelődik be: a
fiatal felnőttség1 korszaka. Ugyanakkor e
korszakok – a korai gyermekkor, a felelős gyermekkor, a serdülőkor, a
fiatal felnőttkor – határait (vagy más felosztást) nem szegmentálta
egységes fogalmi rendszer. Ettől még a köznapi kategorizálás
meglehetősen jól „lövi be” a korosztályi határokat, hiszen elég
egyszerűen meg tudjuk mondani, hogy valaki gyerek még, fiatal, vagy
felnőtt (sejtjük azt is, hogy a gyerekek és a fiatalok más csoportot
alkotnak). E besorolás alapja vélhetően a kor, illetve más „puhább”
változók (mint például motorikus funkciók ránézésre, kognitív funkciók
egy beszélgetés során, belső indíttatás a védelem vagy az
önkiteljesedés elsődlegességének érzetéről stb.).
Nemcsak tudományos értelemben nehéz megállapítani,
hogy ki a fiatal, de Európának sincs egységes ifjúságértelmezése.
2009 áprilisában az Európai Unió Ifjúsági
Stratégiája a 13–29 évesekre terjesztette ki (a korábbi 15–29)
korosztályi fókuszát (EU, 2009). A 2009 őszén parlamenti legitimációt
kapott magyar Nemzeti Ifjúsági Stratégia ifjúságértelmezése a
kortárscsoport megjelenésétől a másokért való
felelősségvállalásig terjed, így annak időhorizontjához a kb. 8–12
évesektől a kb. 25–30 évesekig tartoznak (Országgyűlés, 2009). Az
Európa Tanács ismét újabb meghatározást tett magáévá: a 14–25 (illetve
30) éveseket érti fiatalok alatt, ugyanakkor tiszteletben tartja az
egyes tagállamok eltérő életkori meghatározásait (1. táblázat).
Látható, hogy még értelmezéstípusok is nehezen
rajzolhatók fel az egyes országok ifjúságfogalma kapcsán, halmazok is
alig alakíthatók ki, hiszen vannak országok, ahol a születéstől és
vannak, amelyek 15 éves kortól értelmezik az ifjúsági korosztályokat –
s bár a korosztály másik határa kicsit talán egységesebb – 25 és 30 év
között értelmezik ezt az országok – ettől még a közel egységes kezelés
sincs elérhető távolságban. Az értelmezések kapcsán annyi látszik,
hogy létezik egy „kvázi-angolszász” iskola, amely a születéstől
számítja a korosztályhoz tartozónak az egyént, létezik egy
„dél-európai” iskola, amely 15 év körültől 30 évesig tekinti fiatalnak
az egyént, és van egy „skandináv és közép-európai” iskola, amely a
legszűkebb 15–25 éves korosztállyal dolgozik. (Mindamellett fontos,
hogy e korosztályi besorolások az Európai Unió Ifjúsági Stratégiájának
elfogadása előtt történtek, tehát idővel akár reménykedni lehet az
egységesség irányába történő elmozdulásban is.)
Akármelyik definíciót is tekintjük alapnak,
megállapíthatjuk, hogy a felnőttektől eltérő csoportról van szó, a
születéstől az érett, felnőtt korig tartó folyamat egyedi és
megismételhetetlen. Ennek egyedisége miatt bizonyos, hogy az egyén
fejlődését kell alapul venni, s nem lehet egy alapvetően
szocializációs, pedagógiai igényű viszonynak, illetve egy ilyen
klasszifikációnak az alapja sem statisztikai, sem jogtudományi, sem
semmilyen más absztrakt fogalmi rendszer.
Magyarországon a Nemzeti Ifjúsági Stratégia mögötti
háttértanulmányok a különböző érettségfogalmakat hívják segítségül.
Esetünkben a családon és iskolán túli szocializáció szempontjából úgy
tekinthetünk az ifjúsági korosztályok meghatározására, illetve ezek
szakaszaira, mint amely elsősorban a biológiai és pszichológia
sajátosságokra épül. Ugyanakkor ezen, illetve a társadalmi hatásokon
túl még egy szempont, a felelősségvállalások határolják: a magáért
való felelősségvállalás (döntés), illetve a másokért való
felelősségvállalás (a döntésekkel járó felelősségek) közötti teret
igyekszik az ifjúsági korosztályi besorolás felölelni (Jancsák, 2008).
Mindez más szempontból a kortárscsoportok tagjaként való értelmezés
jellegzetessé válásától (a harmadlagos szocializációs közegben való
eligazodástól), a döntésekbe való beleszólás igényének megjelenésétől,
a kortárscsoportok jelentőségének ugrásszerű
növekedésétől (a viszonyítási pontok áttevődésétől), azaz konkrétan a
barátok saját (és nem szülői) kiválasztásától, a csoporthatások
megtöbbszöröződésétől (Csepeli, 2006) a felnőtté válásig
(munkavállalás-otthonteremtés-gyermek-vállalás) tartó folyamat.
Ezen életszakaszon belül további három – viszonylag
homogén – csoport képezhető:2
Felelős gyermekkor: a motoros funkciók
teljességétől, autonóm létfenntartástól, a leválás
kezdetétől, a felelősség megjelenésétől a biológiai érettségig tartó
szakasz. A 12–13 éves korig tartó időszakot (Mérei Ferenc és V. Binét
Ágnes, illetve Michael Cole és Sheila R. Cole
iskoláskornak nevezi [Mérei – Binét, 1997; Cole – Cole, 1997]), a
„felelős” gyermekkort a feladattal való azonosulás és a játék mint
munkafeladat és valós teljesítmény (Erikson, 2002) jellemzi. E felelős
gyerekkor kb. 10–12 éves kortól – kb. 14 éves korig3
tart.
Serdülőkor: a biológiai érettségtől a pszichés
érettségig tartó időszak.4 A gyermekkort
követő időszakot, a 12–13 éves kort követő váltást (a két Cole 11 évre
teszi, és korai serdülőkornak hívja [Cole – Cole, 1997, 666.]), a
serdülőkort a társas élet újraszerveződése (Shmuel Noah Eisenstadt,
idézi Cole – Cole, 1997) és a legmagasabbrendű emberi képességek
kialakulásának befejezése jellemzi (Arnold Gesell, hivatkozza Cole –
Cole, 1997). Ez az időszak, amikor a gyermek erkölcsi realizmusa,
kívülről irányított, szabályozott tudata kérdésekké fogalmazódik át; a
hagyományokhoz hasonulás helyébe lépve megkezdődik az individuális
azonosság keresése. Az ipari társadalmakban megjelenő önálló
életszakasz – a kamaszkor – a biológiai érettséggel kezdődik, és a
pszichés érettséggel ér véget (Somlai, 1997), ami a posztindusztriális
társadalmakban elválik a társadalmi (szociológiai) érettségtől. A
serdülőkorban egyetemlegesek – tulajdonképpen az egész világon – a
konfliktusok és azok típusai, de magának e szakasznak megélése
kultúrafüggő (e szakaszra jellemző a lehetőségekről való gondolkodás,
a hipotézisek használata és kipróbálása, a metaszintű gondolkodás és a
megszokáson való túllépés, az új utak kipróbálása) (Cole – Cole,
1997), s ekkor jelenik meg a generációk közötti ellentét (generációs
szakadék, Shmuel Noah Eisenstadt, idézi Cole – Cole, 1997). A
reformpedagógiai, pszichológiai, gyermektanulmányi kutatások alapján
is elválaszthatóak a gyermek és serdülő kortárscsoportok, illetve a
gyermek- és serdülőszervezetek (Trencsényi, 2007). Az mindenesetre
látszik, hogy más ez az időszak, mint a gyermekkor (akár ennek korai,
akár iskolai szakasza) és más, mint a fiatal felnőttkor. A serdülőkor
kb. 14 éves kortól – kb. 18 éves korig tart.
Fiatal felnőttkor: a pszichés érettségtől a
szociológiai-társadalmi érettségig tartó életszakasz. A
posztindusztriális társadalmakban a pályaválasztás kitolódásával
elválik a pszichés és társadalmi (szociológiai) érettség, a jogilag
felnőttkornak értelmezett életszakaszból a fiatal felnőttség
időszakában teljesedik ki a társadalomba történő beilleszkedés
(Somlai, 1997, Vaskovics, é. n.). A felnőttkor és a serdülőkor közé
ékelődő új életszakaszt a serdülőkénél nagyobb autonómia jellemzi
(Kenneth K. Keniston, idézi Cole – Cole, 1997), de a felnőttséggel
járó felelőssége csekélyebb, ugyanakkor eközben megszűnik védettségük
is, míg a felnőttkor teljes lehetőségi repertoárját még nem adja át a
társadalom. Ez időszakban pszichésen már igen, de szociológiailag még
nem felnőtt az egyén (Vaskovics, é. n.). A fiatal
felnőttkor kb. 19 éves kortól – kb. 25–30 éves korig tart.
Hol szólíthatók meg a fiatalok? –
a szocializációs közegek
Bár talán lassan körvonalazható egy egységes ifjúságkép, még mindig
nehézségekbe ütközik az a terep, ahol megszólíthatók a fiatalok.
Anthony Giddens (Giddens, 2006) szocializációs közegeknek5
(agencies of socialization) nevezi az olyan csoportokat vagy
társadalmi kontextusokat, amelyekben a szocializációs folyamatok
zajlanak, és amelyek a kulturális tanulás színterei. Szerinte az egyén
életének bizonyos szakaszaiban több szocializációs közeg is szerepet
játszhat, ezen közegek strukturált csoportok vagy környezetek,
amelyben a szocializáció fontosabb folyamatai lezajlanak.
Giddens négy ilyen közeget mutat be: szocializációs
közegek lehetnek tehát a család, a kortárscsoportok, az
iskolák/munkahely és a tömegkommunikációs eszközök, bár jelzi, hogy
tulajdonképpen annyi szocializációs közeg létezik, ahány csoportban
vagy társadalmi helyzetben az egyes emberek életük egy számottevő
részét eltöltik.6
Más modellek összesen két színteret különbözetnek
meg, ahol a családot nevezzük korai szocializációnak, a szocializáció
elsődleges vagy korai színterének. A család mint informális kiscsoport
a mintavétel első bázisa, ahol az első „mi-élmény” mintázódik, s
megalapozza az ember szokásrendszerét, viselkedéskultúráját. Ezzel
szemben az iskolai szocializáció a késői vagy másodlagos szocializáció
(nem alárendelt szerepet jelentve, hanem az időbeli egymásutániságra
utalva). Talcott Parsons és Robert F. Bales ugyancsak megkülönböztet
elsődleges szocializációt, amely a korai években a személyiség
rendszerének alapvető szerkezetét alakítja ki, és másodlagos
szocializációt, amely a társadalmi struktúra intézményes
szereptanulása (Parsons – Bales, 1995). Az elmélet egyik mutációja
szerint a másodlagos szocializáció legfontosabb színhelyei az iskola,
a kortárscsoportok és a média (Bodonyi et al., 2006).
Megint más elméletek hármas felosztást követnek,
ahol az elsődleges szocializáció a családszocializáció, „a másodlagos
szocializáció az azonos rangú csoportokban zajló tanulási folyamatot
jelöli, s az iskoláskorra esik […] a harmadlagos szocializáció a
felnőttkorhoz, az iskolai tanulmányok befejezése utáni
életszakaszhoz, még pontosabban a munkavállalás, az aktív
tevékenység éveihez kötődik” (Kiss, 2002; Szabó, 2003). Czeglédi
Sándor (Czeglédi, é. n.) a szocializációs színterek időbeliségének
vizsgálata során – ahol arra keresve a választ, hogy a trágár
nyelvhasználat az iskoláskor után visszaszorul-e – ugyancsak a
másodlagos szocializációt az iskoláskornak, a harmadlagos
szocializációt a munkavállalás, az aktív tevékenység időszakának
tekinti.7 Ismét más klasszifikáció szerint
az elsődleges szocializációnak a családot, a másodlagosnak a kötelező
(alapfokú) iskolákat, a harmadlagosnak a választott pálya irányába
történő szocializációt: az egyetemet-főiskolát tekinthetjük.
További felosztás szerint a szocializációnak négy
közege van: az elsődleges szocializáció a család, ahol az alapvető
normák és szabályok elsajátítása történik; a másodlagos szocializáció:
az óvoda, iskola; a harmadlagos a pályaszocializáció (közép- és
felsőoktatás, illetve felkészülés a munkára) és a negyedleges
szocializáció: a munkahelyek terepe. Trencsényi László (Trencsényi,
2007) a szocializációs közegeket a nevelés feladataiból részesülő
szervezeti formák szerint bontja fel, így megkülönböztet természetadta
közösségeket és nevelési színtereket (család, rokonság, szomszédság),
állami intézményeket (gyermekorvosi rendelő, bölcsőde, iskola, óvoda,
kollégium, nevelési tanácsadó, gyermekjóléti szolgálat, gyermekotthon,
krízisotthon, javítóintézet, fiatalkorúak börtöne, nevelőintézet,
művészeti iskola, általános művelődési központ – többcélú intézmény,
művelődési ház, mozi, könyvtár, színház, múzeum, koncertterem,
táncház, stadion), piaci szolgáltatókat (gyermekmegőrző, ifjúsági
szórakozóhely – játékterem – diszkó, iskolán kívüli tanfolyamok,
képzések [nyelviskola, gépjárművezető-iskola, tánciskola], uszoda –
tornacsarnok – edzőterem) és civil kezdeményezéseket (egyházak,
gyermek- és serdülőszervezetek, sportegyesületek, kulturális
egyesületek, művészeti egyesület). Rendszerének e négyes felosztáson
túlmutató eleme a nevelő médiumok (gyereksajtó, gyermekkönyv, rádió –
tv, internet). Ebben a rendszertanban Trencsényi vitatja a
„hagyományosnak” tekintett, ám történetileg igen fiatal, a
polgárosodással kibontakozó nevelési-oktatási intézményeknek,
elsősorban az iskolának tulajdonított kiemelt, kizárólagos másodlagos
szocializációs szerepet.
Más felosztás hét közeget különböztet meg, amelyek
a gyermekkori család, a felnőttkori család, az iskola, a
kortárscsoportok, a tömegkommunikáció, a munkahely és az egyéb
szocializációs közegek (például: egyházi és civil közösségek)
(Vukovich, 2006). Ezen túl néhány más elmélet speciális csoportokat
határoz meg, és nem általános élethelyzetek kapcsán értelmezi a
szocializációs tereket, ezek elemzésétől jelen írásban eltekintünk.
*
Közös vonás, hogy a szocializáció elsődleges színtere a család
(rokonság), és tartalma az intim
|
|
kapcsolati minták működése, a kommunikáció
képességének kialakulása, az identitás meghatározása, az alapvető
viselkedési (pl. egészségviselkedési) szokások kialakulása. Itt
élmények, személyes tapasztalatok alapján tanulunk: az ott jelen lévő
személyek nem helyettesíthetők és a világértelmezés alapjai e terepen
teremtődnek meg (és ezek később igen nehezen módosíthatók). A
másodlagos szocializáció legfontosabb színhelye az óvoda-iskola,
célja, hogy a tanulók elsajátítsák mindazokat az információkat,
készségeket, értékeket, amelyeket a társadalom fontosnak tart
(kötelességtudás, megbízhatóság, pontosság stb.). A másodlagos
szocializáció a fejlődés későbbi időszakában zárkózik fel az egyén
életében, amikor megjelennek a másfajta világértelmezések, ami a
társadalom új metszeteit mutatja, és megismertet másfajta
hierarchiákkal. E helyen – ellentétben a családdal, ahol sok dolog
„alanyi jog volt” – az embert elsősorban a tulajdonságai alapján
értékelik, és az elvárások, a normák egyre inkább elvonatkoztatódnak a
konkrét személyektől. Az egyénnek meg kell tanulnia együttműködni
másokkal, megfelelnie külső elvárásoknak, kialakítani a viselkedés új
szabályait (megosztani másokkal, versenyezni).
Értelmezési keretét tekintve az elméletek egy része
(például Giddens) egy adott életszakaszra fókuszál, és az ehhez
tartozó terepeket, élethelyzetet, időháztartást lenyomatszerűen
vizsgálja, másik része az egyén fejlődési szakaszaihoz tartozó
színtereket, fő szocializációs szakaszokat elemzi, mutatja be (pl.
Parsons, továbbá Kiss Jenő, Czeglédi). Ugyanakkor mind a fejlődési
szakaszokat alapul vevő, mind az adott időháztartást elemző iskolák
között különbség van (sokszor az iskolákon belül is) részben a
fogalomhasználatban (beszélünk közegről, terepről, színtérről,
csoportról stb.), és abban, hogy hány közeggel számol (kettő, három,
négy), illetve, hogy ha kettőnél több van, akkor melyek ezek, mik a fő
mozgatórugói, alapvetései. Eltérés van tehát abban, hogy értelmeznek-e
ezen elméletek harmadlagos szocializációs teret, ha igen, akkor mit
értenek ezalatt (leginkább a pályaszocializációt, a munkára való
felkészülést értik alatta, de mint láttuk, nem kevés kivétel is
adódik), illetve vannak-e további elemeik. Mindamellett e közegek
megnevezésének alapja, fogalmi háttere, oka, magyarázata az
irodalomban leginkább sejtéseken, kijelentéseken (sőt sokszor azonos
kifejezéseken, de különböző fogalmakon), s kevéssé modelleken alakul.
A családon és iskolán túli szocializáció
szempontjából ugyanakkor kiemelten fontos, hogy lehet-e a felnőttkort
megelőzően egységesen kezelni az iskolán és a családon túli közeget,
van-e ezen területeknek közös jellemzőjük, és ha
van, milyen alapvetéseket lehet ezekkel kapcsolatban leírni, amelyek e
területekre együttesen jellemzők, ugyanakkor különböznek az elsődleges
és másodlagos közegektől. Van-e szintetizáló szerepe a
kortárscsoportnak, tekinthető-e ez külön közegnek vagy csak egy újabb
csoportnak?8 A családon és az iskolán
kívüli kapcsolatok, a barátok, kortársak lényegüket tekintve mások-e a
családi és az iskolai kapcsolatoknál?
Miután a szocializáció ereje a részvétel idejétől
és intenzitásától függ (Vukovich, 2006), ezért azokat tekintjük
közegeknek, ahol (megfelelő intenzitással) megfelelő mennyiségű időt
tölt el az egyén (enélkül az előbbiek szerint bizonyosan nem
nevezhető egy színtér szocializációs közegnek). A
fiatalok megfelelő időt legalább három területen töltenek, legalább
három hatáscsoportként különíthető el velük kapcsolatban a család, az
iskola (munka) és a szabadidős szféra mintái (lásd még az
időháztartásról szóló kutatásokat). Az elsődleges és másodlagos
szocializációs terep mellé, úgy látszik, ma már felzárkózik egy
harmadik típus:9 „a család mellé kezdetben
kiegészítésképp később annak ellenmintájaként belép egy új
szocializációs csoportágens, a kortárscsoport” (Csepeli, 2006). S míg
a hagyományos szocializációs intézmények (család, iskola) hatása
gyengül (Mátóné Szabó Csilla in Bábosik – Torgyik, 2009), a
kortárscsoport mint interakciós terep súlya nő.
Az ezen a területen végzett tevékenységek sokban
hasonlítanak, de sokban különböznek is a családi és iskolai
tevékenységtől. „A kortárscsoport az egyetlen társas színtér, ahol a
fiatal egyenlőségen alapuló viszonyokra számíthat, s ahol ennek
megfelelően függősége a másiktól nem egyoldalú és nem kizárólagos,
mint például szülője vagy tanára vonatkozásában” (Csepeli, 2006,
406.). Míg a család normái az engedelmeskedést, a tekintélyalapú
ragaszkodást írják elő, addig a kortárscsoport a kölcsönös
együttműködésen és megegyezésen alapul (Piaget, 2005). A
kortárscsoport-jelenségben a lényeg nem a deviánsnak tűnő tartalom,
hanem maga a folyamat, amely önkéntesen és közösségileg
meghatározottan késztet a cselekvésre, a csoportkonform viselkedésre,
és mutat túl az egyéni érdekek körén. Az informális csoportok
létfontosságúak az egyén, mint individuum tekintetében (Csepeli,
2006).
Az alábbi táblázatban
megpróbáljuk feltérképezni azon azonosságokat és különbségeket,
amelyekből következően körvonalazható, hogy létezik egységesen
kezelhető harmadlagos szocializációs közeg. Azt próbáljuk tehát e
táblázatban bemutatni, hogy vannak olyan tulajdonságok ezen a terepen,
amelyek a tevékenységekre közösen jellemzők, és amelyek
megkülönböztetik azokat a másik két közegtől.10
Míg a család fő jellemzője az adottság, közös
szervezőelve a feltétel nélküliség, az iskola fő jellemzője a
kötelezettség, közös szervezőelve a feltételhez kötöttség, addig a
családon és iskolán túli (főként szabadidős) tevékenységek fő
jellemzője az önkéntesség (önkéntesen lehet a terület egyes elemeit
használni, azokhoz csatlakozni), közös szervezőelve a szabad
választhatóság (önálló, szabad rendelkezés az idővel). Míg se a
családban, se az iskolai viszonyban nincs kölcsönösség, az iskolán és
a családon túli közegben megvan ez a kölcsönösségi elv (Csepeli,
2006). A családban létezik a közegben előre meghatározott hatalom mint
természetes hierarchia (szülők), a fegyelemvállalás-szabályelfogadás
nem önkéntes. Az iskolában is létezik a közegben előre meghatározott
hatalom mint mesterséges hierarchia (tanárok), a
fegyelemvállalás-szabályelfogadás nem önkéntes. A harmadik közegben
azonban nem létezik a közegben előre meghatározott hatalom, nincs
előre definiált hierarchia, a fegyelemvállalás, szabályelfogadás
önkéntes. E harmadik közeg a legkevésbé intézményesült, és
egyedüliként a téren belül értelmezett kapcsolatok szabadon
oldhatók-köthetők. Az elsődleges szocializációs tér a születéstől
létező közeg, a másodlagos az iskolás (óvodás) kortól létező közeg,
míg a harmadik közeg elemei iránt felébredő igény nagyjából egy időben
jelenik meg.
Egy új szakma igénye
Ha elfogadjuk, hogy a családon és iskolán túli közeg kezelhető
többé-kevésbé egységesen, és elfogadjuk, hogy a fiatalokat érdemes
megszólítani e térben, akkor ebből következik, hogy az e feladatot
ellátók tevékenységét önálló professzióként kezdhetjük számba venni.
Tehetjük ezt annál inkább, mert más szakmáknak nem elsődleges
feladatuk a családon és iskolán túli közegben a fiatalokkal való
foglalkozás. Szükséges tehát megfogalmazni e terület feladatait, és
illeszteni kell a ma bevett közpolitikai ifjúságképhez. Hovatovább
megpróbálhatunk immár modellt alkotni a korosztályokkal kapcsolatos
támogató tevékenységek rendszerezésére.
Esetünkben a modell alapja az egyénnel/közösséggel
kapcsolatos tevékenység közvetlen (konkrét), közvetett (absztrakt)
mivolta. A négyszintű körkörös modell középpontjában maga az egyén
(illetőleg közössége) áll, akiről az ifjúsági tevékenység
tulajdonképpen szól (esetünkben ifjúsági tevékenységnek az oktatási
rendszeren kívüli, szabadidőben, önkéntesen, az ifjúsági
korosztályokkal végzett tevékenység értendő). Az első héjon belül azon
tevékenységek találhatók, amelyek közvetlen szereplője az egyén
(közösség); a középső héjba tartozik minden olyan tevékenység, amely
csak közvetetten kerül kapcsolatba magával az egyénnel (közösséggel),
pusztán szervezi azt, kereteit adja meg, megalkotja szintetizáló
elméleteit; s a külső héj a horizontális ifjúsági megközelítés terepe,
az ifjúsági tevékenységek határterületei, a más szakmához történő
kapcsolódások találhatók itt:
Ifjúsági munkának nevezzük mindazokat a
tevékenységeket, amelyek az ifjúsági korosztályok, illetve tagjaik és
a velük közvetlen kapcsolatban lévő szereplők közötti interakciókban
jelennek meg. Ez a tevékenység az érintett korosztályok
élethelyzetéből adódó sajátos problémák megoldását, a fiatalok
társadalmi részvételének kialakítását segítő, egyedi eszközrendszerre
alapozó társadalom-, közösség- és perszonális fejlesztő, segítő munka.
Az ifjúsági munka kulcsszavai: énképkiteljesítés, önismeret,
öntevékenység, közösségi párbeszéd, csoportszocializáció, kihívásokra
való felkészítés, szabadidős tevékenységek, informális tanulás. Az
ifjúsági munka leginkább a fejlesztés irányát magukban hordozó
tényezőkhöz kapcsolódik (személyiség, közösség, csoport-, terület-,
településfejlesztés…), mindezek a támogatás, az újítás és megújulás
előjelét, ígéretét és szükségletét mutatják, mint ahogy a „helyzetbe
hozás”, „bátorítás”, „bevonás” fogalmai is. Magában foglalja a
szolidaritás, a különbözőségek elfogadásának aktív képessége és
készsége (és ennek részeként az empátia fejlesztése) fogalomköreit.
Szolgáltatási kínálata annyiban különbözik az üzleti világ ifjúsági
szolgáltatásaitól, hogy (elvben) bárki számára hozzáférhető, ún.
alacsonyküszöbű szolgáltatás, azaz igénybevétele nem függ pénzügyi
vagy egyéb előzetes feltételektől. Az ifjúsági munka tíz részterületre
osztható: személyes ifjúságsegítés (információszolgáltatás,
tanácsadás, segítés); ifjúsági közösségfejlesztés; egyéni autonómia
(önkifejezés, önmegvalósítás, önfejlesztés, öngondoskodás,
önérdek-érvényesítés); jövőtervezés: egyéni életstratégia,
karriertervezés, pályaorientáció, élethosszig tartó tanulás;
nemformális és interkulturális tanulás; részvétel (bevonódás, emberi
jogok, érdekegyeztetés); a helyi ifjúsági munka és az ifjúsági
szolgáltatások tere: a rendszeres és folytonos együttlét élményére
alapuló ifjúsági területek (táborok, klubok, fesztiválok); önkéntesség
és önszerveződés segítése – civil ifjúsági munka, ifjúsági projekt és
szervezetmenedzsment, virtuális ifjúsági munka.
Ifjúsági szakma: az ifjúsági tevékenység középső
szelete, mindazon tevékenységeket tartalmazza, amelyek tartalmukban,
módszertanukban segítséget adhatnak a közvetlen ifjúsági munkának. Az
absztrakció magasabb szintjén lévő tevékenységösszesség, amelynek
feladata az ifjúsági munka „hátterének” biztosítása. Az ifjúsági
szakma hat területe: ifjúságszakmai rendszerek (feladat-, humán- és
pénzügyi rendszerek); ifjúság és jog; az ifjúsági munka tervezése és
értékelése (stratégia, cselekvési terv, monitoring); az ifjúsági
korosztályok és rendszerek megértése, megismerése (kutatás, felmérés,
elemzés); nemzetközi ifjúsági világ (európai és nemzetközi rendszerek
ismerete); civil ifjúsági szektor és kapcsolatai.
Ifjúságügy: minden olyan tevékenység, amelynek e
korosztályokkal kapcsolatos szerepe van, és elsősorban más ágazati
tevékenység (oktatás, szociális munka, kultúra, gazdaság stb.)
profiljába tartozik. Ilyen a családtervezési kompetenciáktól és
támogatási rendszerektől a munkaerőpiaci és a vállalkozói kompetenciák
fejlesztésén át, a gyermeksegélyezésen és tanulástámogatáson
keresztül, az ifjúsági média, kultúra területéig (talán leginkább
horizontális megközelítésnek hívható).
Összegzés
Kevéssé vitatott, hogy az ifjúsági korosztályok tagjaival való
foglalkozásnak a családon és iskolán túl is van helye. Igyekeztünk az
ifjúsági korosztályok meghatározásán és szegmentálásán túl értelmezni
ezt a közeget, és egységes modellben megfogalmazni az ezzel foglalkozó
szakma, szakmák létjogosultságát és feladatait. A modell – reményeink
szerint – nemcsak elméleti spekuláció, hanem lehetőséget ad a fiatalok
családon és iskolán túli tevékenységét támogató rendszerek
újraértelmezésére is, és segít megérteni, hogy az ifjúsági
tevékenységek nem szűkíthetők le a táborozásra, éppúgy, miképp az
ifjúsági irodákra sem.
Az ifjúsági szakmák feladata tehát a fiatalok
(gyerekek, serdülők és fiatal felnőttek) támogatása a családon és
iskolán túli, ún. harmadlagos szocializációs közegben, de
reszocializációs helyzetben akár az elsődleges és másodlagos
szocializációs közegben is.
Kulcsszavak: szocializációs terek, harmadlagos szocializáció,
fiatalok mint korcsoport, biológiai érettség, pszichés érettség,
szociológiai értelemben vett érettség, ifjúsági munka, ifjúsági
szakma, ifjúságügy
IRODALOM
Bábosik István – Torgyik Judit (2009): Az
iskola szocializációs funkciói. Eötvös, Budapest
Bodonyi Edit – Busi E. – Hegedűs J. –
Magyar E. – Vizely Á. (2006): A gyakorlati pedagógia néhány
alapkérdése.
Család, Gyerek, Társadalom. Bölcsész
Konzorcium, Budapest •
WEBCÍM >
Cole, Michael – Cole, Sheila R. (1997):
Fejlődéslélektan. Osiris, Budapest
Czeglédi Sándor: Az ifjúsági nyelv
szóhasználati jellegzetességei egy veszprémi felmérés tükrében.
Veszprémi Egyetem Angol Tanszék, kézirat
Csepeli György (2006):
Szociálpszichológia. Osiris, Budapest
Erikson, Erik H. (2002): Gyermekkor és
társadalom. Osiris, Budapest
EU (2009): European Union, Youth Strategy
(Európai Unió Ifjúsági Stratégiája) •
WEBCÍM >
Giddens, Anthony (2000): Szociológia.
Osiris, Bp.
Jancsák Csaba (2008): Az ifjúsági
korosztályok. In: Nagy Ádám (szerk.): Ifjúságügy, ifjúsági szakma,
ifjúsági munka. Palócvilág–Új Mandátum, Bp.
Kiss Jenő (2002): Társadalom és
nyelvhasználat. Szociolingvisztikai alapfogalmak. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest
Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes (1997):
Gyermeklélektan. Medicina, Budapest
Musgrave, Peter W. (1979): The Sociology
of Education. 3rd edition, Routledge
Nagy Attila (1991): Keresik életük
értelmét? Olvasás-könyvtár-szocializáció. OSzK KMK, Budapest
Országgyűlés (2009): Nemzeti Ifjúsági
Stratégia: 88/2009. (X. 29.) OGY határozat a Nemzeti Ifjúsági
Stratégiáról • www.magyarorszag.hu, •
WEBCÍM >
Piaget, Jean (2005): Szociológiai
tanulmányok. Osiris, Budapest
Parsons, Talcott – Bales, Robert F.
(1995): Family, Socialization and Interaction Process. Free Press,
Glencoe
Rab Árpád (2005): Az információs
társadalom és az ifjúság: helyzet, lehetséges célok, feladatok. •
WEBCÍM >
Somlai Péter (1997): Szocializáció – a
kulturális átörökítés és a társadalmi beilleszkedés folyamata.
Corvina, Budapest
Szabó Edina (2003): „Nagyobb lesz az
ember, ha kicsit dumásabb” A börtönszleng-használók véleménye
nyelvváltozatukról. Magyar Nyelvjárások. Debreceni Egyetem Magyar
Nyelvtudományi Tanszék évkönyve, Debrecen, •
WEBCÍM >
Trencsényi László (2007): Az iskola
funkcióiról a nevelési intézmények történeti rendszertanában. In: Kiss
Éva (szerk.): Pedagógián innen és túl. Pécs–Veszprém
Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva (2005):
Neveléslélektan. Osiris, Budapest
Vaskovics László: A posztadoleszcencia
szociológiai elmélete. •
WEBCÍM >
Vukovich Gabriella (2006): Szocializáció.
In: Nagy Katalin (szerk.): Szociológia. Typotex, Budapest
Zinecker, Jürgen (2006): A fiatalok a
társadalmi osztályok terében – új gondolatok egy régi témához. In:
Gábor Kálmán – Jancsák Csaba (szerk.): Ifjúságszociológia. Belvedere
Meridionale, Szeged
LÁBJEGYZETEK
1 A felnőttkor elé
beékelődő életszakasz az ún. posztadoleszcens (Vaskovics, é. n.).
Jürgen Zinecker szerint az ifjúsági korszakváltás kapcsán két ifjúsági
korszakról beszélhetünk: az egyik az indusztriális (ipari)
társadalomra jellemző átmeneti ifjúsági, a másik pedig a
posztindusztriális (szolgáltató) társadalomra vonatkozó iskolai
ifjúsági korszak (Zinnecker, 2006). Míg az átmeneti korszakban egy
korlátozott ifjúsági életszakaszról beszélhetünk, ez esetben minél
korábban munkába kell állni, a korszak elsődleges célja a szakma
megszerzése, s ezután hamar a házasság és az első gyerek következik,
addig a posztindusztriális társadalomban az ifjúkor egyre inkább
kitolódik, ami összefügg az iskolai idő megnövekedésével. A
posztadoleszcencia jelenségét igen látványosan ragadja meg a
kapunyitási pánik fogalma.
<
2 Természetesen e három
korosztály problémafelvetései, kérdései is különbözőek (vö. játék vs.
az élet alapkérdései vs. lakhatás, elhelyezkedés stb.).
<
3 Természetesen az évek
jelzése pusztán hozzávetőleges jellegű.
<
4 Számos serdülőkori
elmélet, például a rekapituláció vagy a rousseau-i alapú fajfejlődési
állomások ismétlése látott már napvilágot, ugyanakkor azon túl, hogy
ez egy egyedi fejlődési szakasz, egységes elméleti keret máig nincs
(Cole – Cole, 1997).
<
5 Vélhetőleg helyesebb
lett volna ágenseknek fordítani a kifejezést.
<
6 Ezen közegek persze nem
képesek mechanikus hatást kiváltani, hanem arra késztetik az egyént,
hogy a társadalmi gyakorlatban egy bizonyos keretrendszerben vegyen
részt (Giddens, 2006).
<
7 Peter V. Musgrave
(Musgrave, 1979) a munka-szakma területét térképezi fel, részletesen a
szakmai szocializációt tárgyalja. Musgrave, szerint ha az egyén pályát
vagy tevékenységet változtat, akkor jelenik meg a harmadlagos
szocializáció. Miután ez pusztán elnevezésbeli egyezés a tárgyalt
témánkkal, így ezzel részletesebben nem foglalkozunk.
<
8 A fogalmi zavarok
elkerülése érdekében a minőségében is új szocializációs felületet
színtérnek, (makro)terepnek fogjuk hívni, és a csak tartalmában új –
ha például egy új munkahelyre vagy csoportba lépünk be – felületet
színtérnek, csoportnak nevezzük.
<
9 A kortárscsoportok, mint
nem előre meghatározottan hierarchizált, egyenrangú csoportok, a
plázák, az internet, a média, a kisközösségi együttműködés stb.
világa. Az oktatás- (munka-) és családüggyel foglalkozó nagy
intézményrendszerek nem képesek, és nem is feladatuk a harmadik,
jórészt önszerveződő, önkéntességen alapuló „láb” kiváltására.
<
10 Bár a nem iskolai és
nem családi közegbe beletartozik nemcsak a szabadidő, de az egyéb
kötelezettségek is: hivatalos ügyintézés, orvosi vizsgálatok, de ezek
időmennyisége egyfelől nem túl magas, másfelől tulajdonképpen tág
értelemben ehhez és más közegekhez is kapcsolódhatnak
(munkaegészségügyi, pályaalkalmassági vizsgálat, éves tüdőszűrés,
születési anyakönyvi kivonat, erkölcsi bizonyítvány kiváltása vagy
közszolgáltatókkal való ügyintézés stb.). Így tehát, bár az
időháztartást tekintve negyedleges vagy ötödleges közegről bizonyosan
nem beszélhetünk, hatásait tekintve nem zárható ki annak léte, s az
sem, hogy e közegek a tömegkommunikáció, illetve a hivatali világ
legyenek. A szocializációs kutatások főként a családra, iskolára és
kortársakra fókuszálnak (és kevéssé vesznek tudomást a tágabb
interakciós szférákról, elsősorban a tömegkommunikációról) (Vajda –
Kósa, 2005). Esetünkben kevésbé lényeges állást foglalni, hogy
tekinthető-e önálló szocializációs közegnek a tömegkommunikáció (vö.:
a kulturális identitásképzés ma már nem az osztálytermekben, hanem a
tévéstúdiókban zajlik, a negyedleges közeg léte vagy nemléte nincs
befolyással a harmadlagos közeg létére vagy nemlétére.
<
|
|