vel is keverhető. Nemcsak adalék- és üzemanyagként,
hanem gázturbinák, üzemanyagcellák működtetésére is alkalmazható.
Életciklusa során a legtöbb bioüzemanyagnál kevesebb károsanyagot
bocsát ki. Beruházási költségét biomassza-kapacitástól függően 100–230
eFt/t-ra (Fairley, 2008), önköltségét pedig fa alapanyag esetén
3800–4000 Ft/t-ra (www.renew-fuel.com) becsülik.
Hidrogén: a hajtóanyagok közül legnagyobb az
energiasűrűsége (120 MJ/kg), jól tárolható és sokféle célra
felhasználható. Jelenleg 50%-át földgázból, 30%-át kőolajból, 16%-át
szénből állítják elő, ám megújuló alapanyag (biogáz, bioetanol,
szél/napenergiával történő vízbontás) esetén életciklusa elvileg
teljesen CO2-semlegessé tehető. A víz átalakításának
hatásfoka elektrolízissel eléri a 60–85%-ot. Glükóz alapanyag esetén,
módosított E. coli baktériumokkal értek már el 50%-os hatásfokot
(Maeda et al, 2008). Elterjedését a kapcsolódó infrastruktúra
kiépítésének drágasága gátolja leginkább. A hagyományos (fosszilis
alapú) előállítási módokkal a hidrogén önköltsége 2009-ben 400–700
Ft/kg, szélerőműves hidrolízis esetén 1500–1600 Ft/kg, napelemmel
pedig 6000–6200 Ft/kg körül mozog (Mayer, 2009). Connecticuti
(www.nrel.gov, 2009) adatok alapján a buszközlekedésben (22 ezer km
futásteljesítmény alapján) mintegy háromszor volt drágább a
hidrogénbuszok üzemeltetése a következő adatok alapján: hidrogénbusz:
13 kg/100 km fogyasztás, 1166 Ft/kg H-ár, fenntartás: 294 Ft/km;
dízelbusz: 61 l/100 km fogyasztás, 156 Ft/l dízelár, fenntartás: 54
Ft/km
Alga-biodízel: az algaolaj sok szempontból
(sűrűség, viszkozitás, fűtőérték) közelebb áll a dízelolajhoz a többi
növényi olajnál, ugyanakkor a többi növényolajnál több többszörösen
telítetlen zsírsavat tartalmaz. Ez hátrányosan befolyásolja a belőle
készített biodízel stabilitását, viszont jóval könnyebb hidegindítást
tesz lehetővé. Az algaolaj nagy telítetlen zsírsavtartalma, magas
jódszáma, valamint magas nyomelem-tartalma táplálkozás-élettani
szempontból kiválóak, azonban az algaolaj átészterezését
megnehezíthetik. A biodízel előállítás folyamata megegyezik az első,
illetve többedik generációs biodízelekével, az alapanyag előállítása
azonban környezetvédelmi szempontból (szennyvíz-, hulladékhő- és
szén-dioxid-hasznosítás) egyedülállóan hatékony rendszer, mely jól
társítható egyéb energia-előállítási módokkal. Potenciális mennyisége
alkalmas lenne elvileg akár az olaj teljes helyettesítésére is. Az
algaolaj önköltségét a szakirodalmi adatok 150–700 Ft/l közé teszik,
amit elsősorban a technológia, az időjárás és a
termesztés helye befolyásol. A gazdaságos betakarítási mód
kiválasztásának jelentőségét mutatja, hogy nyílttavi technológiánál
meghaladhatja a termesztés költségeit.
A fosszilis üzemanyagok és egyes (előzőekben nem
számszerűsített) első- és második generációs biohajtóanyag néhány
fontos jellemzőjét mutatja be a 3. táblázat.
Gazdasági jellemzők
A kőolaj árváltozása többirányú hatással jár. Részben növeli a
bioüzemanyagok alapanyagaiért kifizethető árat, ami maga után vonja
ugyanezen termékek élelmiszeripari/faipari árának növekedését is.
Másrészt, begyűrűzik a földgáz árába, ezen keresztül a bioüzemanyagok
(elsősorban a bioetanol) termelési költségeibe, növelve annak
önköltségét. Harmadrészt pedig, minden növény termelési költségét
jelentősen emeli, hiszen közvetlen hatással van az energia-,
szállítási- és műtrágya-költségekre, közvetett módon pedig hatással
van az összes anyagi jellegű költségre. Egyúttal
megszabja a gazdaságos szállítási távolságokat, illetve módokat is. A
százalékos értékben kivetett adókon (például ÁFA) keresztül
befolyásolja az állami bevételeket is. A magas olajár az infláció
növelése miatt már veszélyeket hordoz a világgazdaság fejlődésére.
A kukorica- és cellulózalapú
etanol önköltségének nagysága és költségszerkezete közötti
különbséget a 4.
táblázatban mutatom be. 2009-es üzemi adatok (Novozymes Inc.,
Poet) alapján a cellulózalapú etanol önköltsége 120–140 Ft/l-re
csökkent. 2012-re szakértők nem tartják lehetetlennek a 60 Ft/l
önköltség elérését sem, ebben várhatóan döntő szerepe az
alapanyagköltség alakulásának lesz. A 60 Ft/l önköltség eléréséhez a
BRDB4 szerint legfeljebb 9–13 eFt/atro t5
(szállítást és tárolást is tartalmazó) költséggel lehetne beszerezni
az alapanyagot. Mivel az így elérhető jövedelem a hagyományos
szántóföldi növények áraival nem versenyképes, az USA-ban 9–10
eFt/atro t támogatást fizetnek a termelőknek az
alapanyag-termesztésért. A melléktermékek viszont jóval értékesebbek a
kukoricaalapú technológia esetében (2009: 20–22
Ft/l), mint a cellulóznál (2009: 6 Ft/l, Biozio, 2009).
A fajlagos beruházási költségek az újabb generációs
hajtóanyagoknál bár lényegesen csökkentek (2008:
200–250 Ft/l/év), de még mindig mintegy háromszor nagyobbak a
kukoricát feldolgozó üzemeknél (2008: 70–80 Ft/l/év,
5. táblázat).
Az USA-ban, mint termelést meghatározó országban,
jelenleg huszonkét újabb generációs hajtóanyagot
előállító üzem működik, a 6. táblázatban
látható megoszlásban.
A közeljövőben várhatóan a cellulózalapú bioetanol
lesz a meghatározó az újabb generációs hajtóanyagok közül, a 2009-es
év eltérő arányait egy nagyméretű (284 Ml/év kapacitású), állati
zsírokat feldolgozó beruházás üzembe helyezése okozta. 2022-re a
2007-ben elfogadott EISA6 előirányzata
szerint az USA bioüzamanyag-termelése 136 Mrd l/év-re, ezen belül a
cellulózalapú bioetanol részaránya 61 Mrd l/év-re fog növekedni.
Hazai lehetőségek
Összességében kijelenthető: az első generációs bioüzemanyagok nem
képesek megfelelni a sokszor egymásnak is ellentmondó elvárásoknak.
Drágábbak, mint a kőolaj – de hazánkban megtermelhetők és
környezetbarátabbak. Kisebb lehetne a területhasználatuk az intenzív
termesztéssel – ami környezetvédelmi szempontból aggályos. Látszólag
kevés munkahelyet teremtenek, ám azt éppen vidéken, ám jelentős a
tovagyűrűző hatásuk. Amennyiben drágák, az leginkább abból adódik,
hogy magas az alapanyag-költségük – ami éppen a növénytermesztő
gazdáknak kedvez. Gazdaságosságuknak pedig alapfeltétele, hogy a
mellékterméket takarmányként visszajuttassák az állattenyésztésbe. A
második generációs hajtóanyagok jelenleg még drágábbak, de motorikus,
környezetvédelmi és területhasználati szempontból jobbak az első
generációs üzemanyagoknál, költségük is egyre csökken. Amennyiben
azonban az újabb generációs hajtóanyaggyártás felváltja az első
generációsat, gazdasági szempontból akkor is többirányú, ellentétes
hatással számolhatunk:
• A gabona/olajnövény/cukor kereslete és ára
valószínűleg kevésbé fog emelkedni.
– előnyös: az élelmiszer-feldolgozóknak és
-fogyasztóknak, valamint az állattenyésztőknek és a takarmányvertikum
többi szereplőjének
– hátrányos: a növénytermesztőknek
• A faipari termékek, valamint a növénytermesztés
melléktermékeinek kereslete/ára magasabb lesz
– előnyös: a növénytermesztőknek és az
erdészeteknek
– hátrányos: a biomasszát tüzelőknek (lakosság,
biofűtőművek, bioerőművek)
• Eltűnnek a piacról az első generációs üzemanyagok
melléktermékei, így a takarmányárak növekedni fognak.
– előnyös: a takarmány-forgalmazóknak
– hátrányos: az állattenyésztőknek
Az árarányok változásától függően átalakulhat a
szántóföldi vetésszerkezet az energetikai ültetvények javára. Ennek
előnye a rosszabb adottságú szántóföldek művelésbe vonása, hátránya
pedig a fokozódó erdőirtás lehet.
Nyilvánvaló, hogy valószínűleg sohasem fog létezni
olyan hajtóanyag, mely egyszerre olcsó, környezetbarát, nem
veszélyezteti egyik szektor érdekeit sem, korlátlan alapanyagbázissal
és végtermékpiaccal rendelkezik, és sok munkahelyet teremt.
Az újabb generációs termékek térnyerése a kőolaj-
és a mezőgazdasági alapanyagárak, a CO2-kibocsátás
egységárainak várható emelkedése, valamint a fejlettebb technológiák
miatt várhatóan éveken belül felváltja előbb az első generációs
biodízel, majd a kukoricaalapú, végül (hosszabb távon) esetleg a
cukornádalapú bioetanol előállítását is. Úgy vélem, hogy ebben az
átmeneti időszakban a második generációs üzemanyagok gazdaságossá
válásáig az energiahatékonyságra (például hulladékhő kötelező
felhasználására), valamint a károsanyag-kibocsátás csökkentésének
mértékére (esetleg költségére) vonatkozó előírások – és szigorú
betartatásuk – környezeti/energetikai szempontból fenntarthatóvá
tehetnék az első generációs üzemanyagok előállítását is.
Hazánkban szinte minden újabb generációs
biohajtóanyaggal kapcsolatban folynak üzemi kísérletek. Külföldön már
nagyüzemi alkalmazásokra is szép számmal találhatunk példát.
Megjósolhatatlan, hogy ezek közül melyik eljárás, milyen mértékben és
milyen gyorsan fog elterjedni világszerte. Személyes véleményem
szerint hazánkban a szennyvízgazdálkodással (lehetőleg anaerob
erjesztéssel) összekötött, füstgázbevezetéssel kombinált,
egyszerűsített (olcsóbb) PBR-technológiát alkalmazó, a
melléktermékeket takarmányozásra hasznosító, nagy olajtartalmú
algafajok termesztése és második generációs technológiával történő
átalakítása (biogázolajjá, vagy TBK-biodízellé) tekinthető az egyik
legígéretesebb alternatívának, környezetvédelmi és gazdasági
szempontból, valamint újdonságtartalmát tekintve is. További
perspektivikus lehetőségek is szép számmal akadnak:
• Részben cukorcirok alapanyagra alapozott kisüzemi
etanolüzemek és kapcsolt biotávfűtőművek vagy bioerőművek.
• Települési szilárd hulladékok vagy glicerin
átalakítása biometanollá nagyobb települések/biodízelüzemek
környezetében.
• Komplex energiafarmok létrehozása, biogáz- és
kapcsolt bioetanol-üzemekkel, valamint állattenyésztési,
növénytermesztési háttérrel, lehetőleg szárítóüzemmel, üvegházzal,
esetleg élelmiszer-feldolgozóval/tárolóval. Előbbiek az alapanyagot,
utóbbiak a hőhasznosítást lennének hivatva biztosítani.
• Nagyobb települések szennyvíz- és szilárdhulladék
telepein képződő biogáz összegyűjtése , tisztítása és a helyi vagy
rövidtávú helyközi közlekedés (buszok, taxik) átállítása biometánra.
Úgy vélem, hogy a második generációs
bioüzemanyag-technológiák közül hazánkban azok kerülhetnek rövid távon
is elsősorban előtérbe, melyek (1) nemcsak energetikai, hanem
hulladékgazdálkodási szempontból is új alternatívát jelentenek
(például biometanol), vagy (2) melyek szűkös hazai alapanyagbázis
(elsősorban a repce) bővítését teszik lehetővé új alapanyagokkal
(például biogázolaj, algaolaj-metilészter) és lehetőleg a már meglévő
infrastruktúra minél kisebb változtatásával (pl. TBK-biodízel). A
zöldhő és -áram előállításával szemben a biohajtóanyagok
előállításakor nemcsak a helyi, illetve hazai, hanem az európai piacok
(elsősorban a gázolajüzemű járművek) növekvő keresletével is
számolhatunk. Az olajnövények előállításának korlátai miatt már a
jelenlegi alacsony felhasználási szinten is biodízelimportra szorul az
EU, a 2020-as elvárások (6+4%) teljesítése pedig gyakorlatilag
korlátlan piacot jelenthet a hazai termelők számára is. Hazánknak a
gázolaj-helyettesítő termékek esetében csak az újabb generációs
hajtóanyagokkal van esélye betörni erre a piacra, hiszen a hagyományos
biodízel-termelésben a minőségi előírások miatt a repcetermelés döntő
szerephez jut, és ennek termesztése a hazai éghajlati viszonyok között
versenyképtelen a nyugat-európai versenytársakkal szemben.
Kulcsszavak: bioüzemanyag, bioenergia, megújuló, második generációs,
ökonómia
IRODALOM
ACEA (2010): EU Economic Report. •
WEBCÍM >
Bai Attila (2009): Első generációs
bio-hajtóanyagok alkalmazása a helyi tömegközlekedésben. Habilitációs
értekezés. Debreceni Egyetem AMTC GVK. Debrecen, 1–67.
BIOZIO (2009): Comprehensive Cellulosic
Ethanol Report. Tamilnadu (India)
Collins, Keith (2007): The New World of
Biofuels: Implications for Agriculture. Presentation at Energy
Information Administration (EIA) Energy Outlook, Modeling, and Data
Conference. 28/03/2007. •
WEBCÍM >
Coyle, William T. (2010): Next-Generation
Biofuels. Near-Term Challanges and Implications for Agriculture.
BIO-01-01. • USDA WEBCÍM
>
Eurostat (2010): •
WEBCÍM >
Fairley, Peter (2008): Taking Pulp to the
Pump. •
WEBCÍM >
Hancsók Jenő – Krár M. – Kovács S. – Boda
L. – Leveles L. – Thernesz A. (2006): Bio-motorhajtóanyagok. Jelen és
jövő. IX. Biomassza Konferencia. Sopron
IEA (2010): •
WEBCÍM >
Kavalov, Boyan – Peteves, Stathis Dimitris
(2005): Status and Perspectives of Biomass to Liquide Fuels in the EU.
JRC, Petten •
WEBCÍM >
KSH (2009): •
WEBCÍM >
Maeda, Toshinari – Sanches-Torres, V. –
Wood, T. K. (2008): Metabolic Engineering to Enhance Bacterial
Hydrogen Production. Microbial Biotechnology. 1, 1, 30–39.
Mayer Zoltán (2009): Hidrogén
szélenergiával történő előállításának lehetőségei. BME Energetikai
Gépek és Rendszerek Tanszék, Budapest •
WEBCÍM >
Popp József – Somogyi A. – Bíró T. (2010):
Újabb feszültség a láthatáron az élelmiszer- és bioüzemanyag-ipar
között? Gazdálkodás. 54, 6, 592–603. •
WEBCÍM >
Potori Norbert (2008): Kilátások a főbb
növényi termékek világpiacán. AKII, Budapest
Raisz Iván – Barta István (2007):
Metanol-előállítás kommunális- és ipari hulladékból, szennyvíziszapból
és agrár (erdészeti) hulladékból oxigénbázisú szintézisgázon
keresztül. Szabadalmi bejelentés.
Sims, Ralph – Taylor, Michael et al.
(2008): From 1st to 2nd Generation Biofuel Technologies. IEA
Bioenergy. •
WEBCÍM >
Thész János – Boros B. – Király Z. (2008):
TBK Biodízel. Technikai ismertető. Budapest
Internet:
www.abengoabioenergy.com
www.akii.hu
www.ebb-eu.org
www.ebio.org
www.energy.gov (DOE)
www.eurobserv-er.org
www.iea.org
www.iogen.ca
www.ksh.hu
www.nrel.gov/hydrogen/pdfs/47334-1.pdf
www.renew-fuel.com
www.vam.gov.hu (VPOP)
LÁBJEGYZETEK
1 1 US gal = 3,785 l; 1
USD = 220 HUF; 1 EUR = 280 HUF
<
2 Renewable Fuel Standard
(2007), módosítva az EISA (Energy Independence and Security Act, 2010)
által.
<
3 Flexible Fuel Vehicle
<
4 Biomass Research and
Development Board (USA)
<
5 Abszolút száraz
állapotban mért tömeg
<
6 Energy Independence and
Security Act (USA)
<
|