A rehabilitációs folyamat során az MTA az 1949-ben
kizárt területek, az irodalom és a művészetek jeles képviselői számára
1992-ben megalapította a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiát,
amely az MTA társult intézménye, de külön alapszabállyal rendelkező,
önálló szervezet.
1. tétel
A Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia elnöke, Dobszay László
posztjáról 2011. április 20-án lemondott, de még 2011. március 23-án
kerestük meg azzal, hogy segítsen bemutatni olvasóinknak a Széchenyi
Irodalmi és Művészeti Akadémiát.
Másutt is létezik a világon ilyen testület, és nálunk is hagyománya
van, maga Kodály Zoltán is az MTA elnöke volt három évig. Ön hogyan
látja a tudomány és a művészetek kapcsolatát, miben látja ennek
lényegét?
„Nemcsak a tudomány különféle ágai tartoznak össze, és mindegyik
megsínyli, ha túlságosan bezárkózik szakmája szűk körébe, hanem a
tudomány és művészet sem lehet el egymás nélkül” – mondta Kodály
Zoltán az MTA 1948-as ünnepélyes közgyűlésének megnyitójában. Célszerű
ezen eszmét úgy kifejteni, hogy előbb annak az MTA-n belül
elhelyezkedő szervezetét, rövid történetét, célját, jellegét,
tevékenységét írjuk le, s azután térünk át az elvi megfontolásokra.
Széchenyi Akadémiáján – a kor viszonyai között
érthető módon – még szinte elválaszthatatlanul érintkezett, olykor
összemosódott a magyar nyelv ápolásának, az irodalomnak, a
tudományoknak és művészeteknek célja, működése. Csak a 19. század
végén kezdett önálló alosztályként elkülönülni az MTA-n belül a
művészetek világa.
Az MTA 1949-es feloszlatásakor csak néhány jeles
művész maradt az Akadémia tagja, ők is inkább tudományos, mint
művészeti tevékenységükre tekintettel. Az irodalmi, művészeti
alosztályt törölték az MTA egységei közül. Az 1990-es újraalakulás
után az Akadémia akkori elnöke, Kosáry Domokos a rehabilitációs
folyamat részeként kezelte, és 1990 nyarától fogva a szervezeti keret
megtalálásán fáradozott. Megbeszélésein részben az állami szerveket
győzte meg a művészetek akadémiai képviseletének fontosságáról,
részben a legkülönfélébb politikai és művészi irányt képviselő
művészekkel vizsgálta meg az újjáépítés legjobb módját. Hangsúlyozom,
az előzetes megbeszélések résztvevői összetétele világossá teszi, hogy
a cél a művészetek egyetemes megjelentetése volt. A megalakult
Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia (SZIMA) később is
tartózkodott mindenféle politikai, különösen pártpolitikai
elkötelezettségtől. Ennyiben hű maradt Kodály ideájához is: „ápolnunk
kell az egységben rejlő erőt, mind a magunk szakmája, mind az egész
Akadémia érdekében”; és azután: „a tudomány, művészet nem szolgálhat
senkinek. Önmagáért való. Nem lehet sem ancilla theologiae, a teológia
szolgálóleánya (a fordítás tőlem), sem meretrix politices, a politika
kurvája.”
1991 végére eldőlt, hogy a művészeteket az MTA nem
önálló alosztályban fogadja be, hanem társult tagságot, mintegy
tagozati státust ad nekik, vállalva az Akadémia alapító és védelmező
szerepét, megőrizve azonban a művészeti akadémia önállóságát. Ebben az
értelemben kérte fel az MTA 1991. decemberi rendkívüli gyűlésén a
szervező bizottságot. A terv az volt, hogy az 1992. májusi rendes
közgyűlésen megtörténik a művészeti akadémia hivatalos megalakítása. A
Kosáry által felkért munkálkodó alapító tagok nagy része abban a
tudatban dolgozott, hogy a cél egy egységes akadémiai szervezet
létrejötte. Az alapító tagok névsora mások mellett például: Bartha
László, Cseres Tibor, Domokos Mátyás, Jovánovics György, Jókai Anna,
Juhász Ferenc, Konrád György, Lakatos István, Lator László, Lossonczy
Tamás, Nemes Nagy Ágnes, Polgár Rózsa, Soproni József, Szabó István
volt. Az MTA-val összekötő szerepre Ujfalussy Józsefet és Ritoók
Zsigmondot kérte fel az elnök. A művészeti akadémia (Széchenyi
Irodalmi és Művészeti Akadémia néven; rövidítése: SZIMA) megalakítását
az MTA 1992. májusi közgyűlése mondta ki.
A SZIMA kultúrateremtő, -bemutató, -terjesztő
funkciót tölt be, amikor a tagok művészi produktumait megjeleníti
(kiállítások, hangversenyek), egyéb nyilvános előadásokat tart
(például: megemlékezés Szabó Magda születésnapján; 75 éves tagjaink
ünneplése egyes műveik bemutatásával). Székfoglaló előadásokat,
szakosztályi (irodalom, képzőművészet, film és színház, zene,
építőművészet) vagy szakosztályközi rendezvényeket mutat be (Csoport
és egyén a 20. század magyar művészetében, Bartók-évforduló: új művek
és Bartók tételek szembesítése, a Haydn- és a Radnóti-évforduló,
mindkettő elsősorban az ifjúságnak, a Széchenyi-serlegbeszédek
hagyományának felújítása. Első alkalommal Freund Tamás beszédével és a
kézirattár Széchenyi-relikviáinak vetítettképes bemutatásával,
magyar–szlovák közös zeneszerzői est, kétnapos nemzetközi konferencia
a városépítészeti hagyományok kutatásáról, védelméről, gondozásáról
stb.). 2009-ben huszonnyolc ilyen rendezvényt tartottunk, részben a
megfelelő „széptudományi” osztályokkal közösen. Az Akadémia fontos
könyvkiadványokkal, művészeti gyűjteménnyel dicsekedhet, aktívan
kapcsolódott az MTA egyes ünnepségeihez.
Mit gondol arról, miért fontos a művészek számára, hogy tagjai
lehetnek ennek a testületnek, hiszen számos elismerés áll a
rendelkezésükre saját hivatásuk területén, mégis népszerű ez az
intézmény. Mi lehet Ön szerint ennek a magyarázata?
Ismét Kodály szerint: „Bach Sebestyén partitúrái éppúgy remekei a
szinte matematikai tiszta koncepciónak, mint az érzéskifejezésnek.”
Valóban, a nagy alkotóművészek, költők, képzőművészek, építészek,
zeneszerzők műve egy levezetéshez, esettanulmányhoz, szintézishez
hasonlítható. Igen tanulságos e tekintetben, amit Sztravinszkij az
alkotás mechanizmusáról mond. E nagyok – ki-ki a saját módján –
gondolkoztak, írtak, beszéltek saját művészetük dolgairól, de a
szellemi élet más területeiről is. De ez nem történhet sarlatán módra,
zavaros félértesülések alapján, hanem pallérozott, mélységre törekvő,
az önállóságot a tényekkel állandóan összemérő gondolkodás- és
kifejezési készséget kíván.
A művésznek kapcsolatot kell teremtenie társaival
is, elődeivel is. Egy hagyomány örököseként kell önmagára tekintenie.
Ebben támaszkodnia kell az adott ágazat történetének, esztétikájának,
ábrázolási eszközeinek megismerésére, és olyan további analitikus
teljesítményekre, melyeket a tudomány szolgáltat számára. Amikor pedig
túllép saját művészeti ágán, akkor a tudomány mind tényekkel, mind
elmecsiszolással, de legfőképpen azonban az óvatosság
tanítómestereként épülhet be egyéniségébe.
Ez különösen fontos ma, amikor az irracionalizmus
szinte modorossággá lett a „modern” művészek széles körében. Divat
vált abból, hogy a beszélő művészek puszta és ellenőrizetlen
megérzésekre támaszkodnak, úgy tesznek, mintha a feltoluló gondolatok
tömege akadályozná őket a világos beszédben, holott csak
mélyértelműeknek akarnak látszani, gondolat- és kifejezésviláguk pedig
csiszolatlan. Ők a tudománytól megtanulhatják a szabatosságot, az
önkontrollt, a gondolatátadás világosságát és logikáját.
Az irracionalizmus divatja felveti az igaz és szép
viszonyának problémáját. Vannak, akik úgy látják vagy láttatják, hogy
a művész egyfajta gnósztikus sugallatra támaszkodik, a versnek, képnek
semmi köze az igazsághoz. Holott, egy nagy költő ügyel arra, hogy a
formai, képi tartalom mögött – bár sajátos módon –, az igazság álljon.
Például szolgálhat József Attila, aki saját verseiben, még
legmerészebb kifejezéseiben is az igazság sajátos kifejezését célozta
meg, s mások verseiben is kíméletlenül megbírálta, ha a nyelv, a
kifejezés mögött vagy nincs semmi, vagy csak tisztázatlan értelem.
Pulchritudo est splendor veritatis. A szépség az
igazság felragyogása. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a
művészeti alkotás egy rímekbe, képekbe foglalt tantétel. Egy
Rembrandt-kép nem iskolás „lerajzolás”, és amivel több, mint
ábrázolás, annyiban maga is egy igazság hordozója. Az esztétika
tanulságosan beszél a Logosz és Eikon (ikon) egymásra utaltságáról. A
művészetben végül is az Eikonnal lépünk kapcsolatba, azzal a
képmással, mely kiragyogtatja számunkra az igazságot. Ismétlem, ennek
hangsúlyozását különösen fontosnak érzem a mai ellenerő láttán. Nem
azt várjuk el a művésztől, hogy fogalmazza meg az „értelmet”, aztán
öltöztesse azt művészi ruhába. Emlékszünk, mennyire ellenszenves volt
számunkra, amikor az iskolai verselemzés a költői képet „lefordította”
egy lapos tantétellé, s a diák joggal kérdezte, minek ennyit bajlódni,
amikor ezt a tantétet egyszerűbben is kifejezhetnénk. Az ikonban
azonban olyan összefüggései jelennek meg az igazságnak, melyek csak
ebben a formában érvényesülhetnek. De ez nem jelenti, hogy az ikonnak
nincs értelme. Amikor a művészet valamiféle rokonságot keres a
tudománnyal, továbbá amikor maga a művész is valamilyen értelemben
„tudós”, akkor ez nem az ikon feladását jelenti, hanem egy belső
érzékenységet az igazság sui generis megragadásra. A művésznek kell
értelmiséggé válni, értelmileg is érzékennyé ahhoz, hogy a műben is
megjelenjék az igazság iránti érzékenység. Ez mind a művészet
eszközeinek kezelésére, mind a művészetről való gondolkodásra nézve
érvényes. Amit a művészet egy szűkebb területéről olvasunk, az igaz az
egészére is: a művész megidéző képessége, költői ihletettsége révén az
ikonban össze tudja kapcsolni az értelmet (Logosz) a formai szépség
felragyogásával (splendor).
Ezzel elérkeztünk témánknak még általánosabb,
össztársadalmi, avagy össznemzeti (sőt az emberiség egészét érintő)
dimenziójához. Egy adott társadalom kultúrája a tudományból,
művészetből és a kettő együttjárásából ered. Ha nem együtt jelennek
meg, úgy az is fogyatékos, ami jelen van. „A kultúra nem merül ki az
egyéni viszonylatokban. Sokkal inkább úgy határozhatjuk meg, mint
emberi érintkezések és megnyilvánulások magasabb elv által vezérelt
hálózatát, amely a társadalom egész rendszerének viselkedésmintáit
irányítja…” (Michael Schmitz). Annak a siralmas állapotnak, melybe a
viselkedési normák az utóbbi években kerültek, egyik fő oka e
viselkedésminták meggyengülése, egy kapcsolat-láncolat
(tudomány–művészet–egyén) megszakadása. Eszetlen, ugyanakkor minden
művészi eleganciát, fegyelmet, az „igazság felragyogását” nélkülöző
társadalmat kell elviselnünk. Ha akármit lehet mondani, s az adott
igazsággal évtizedek, évszázadok óta foglalkozó szaktudományt a
tudósok összeesküvésének, rosszakaratának, a „szakértelem
csapdájának”, puszta érdekérvényesítésnek lehet pocskondiázni;
|
|
vagy ha a művészetben a felragyogó igazság helyébe
a csoportérdek, a nem művészi ösztönök kultusza lép, ha a szellemi
részegség nemzeti jelmezbe öltözik („Sok haza-puffogatás, ok semmi, de
szörnyű magyarság, Bundás indulatok: oh be tatári müv ez!” Kisfaludy
Károly), akkor ez csak mérgezi az igazi kreativitást, az emberi
tartást és szolidaritást. A „kiművelt emberfő” társadalmi szükséglet,
de csak olyan társadalomban lehetséges, mely elkötelezte magát
tudomány, művészet, s a kettő egysége mellett. Egyebek mellett erről
tesz tanúságot a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia, a
művészetek jelenléte a Magyar Tudományos Akadémián.
2. tétel
Ferencz Győző költő, irodalomtörténész, a SZIMA lemondott ügyvezető
elnöke, aki a közgyűlésig ügyvivő, s akit a Széchenyi Irodalmi és
Művészeti Akadémia tagsági szabályairól kérdeztünk.
Ki és milyen aktusokkal, választással kerülhet be
a Művészeti Akadémia tagjai közé?
Az alapszabály rendelkezik arról, hogy ki és milyen eljárás során
kerülhet a SZIMA tagjai közé. Az alapszabályt értelemszerűen az
alakuláskor, 1992-ben dolgozta ki a szervező bizottság, Kosáry Domokos
MTA elnök vezetésével. Az alapszabályt Dobszay László elnöksége alatt
2009-ben módosítottuk, de ez a tagfelvételi eljárást nem érintette.
A Széchenyi Akadémiának negyvennyolc olyan tagja
lehet, aki a hetvenedik életévét nem töltötte be. Aki betölti
hetvenedik életévét, továbbra is teljes jogú tag marad, de a helyére
(ami tehát kizárólag az életkor miatt szabadul fel) új tag
választható.
A Széchenyi Akadémiának kétféle tagja lehet: rendes
és tiszteleti. Rendes tagok magyar állampolgárságú írók és művészek
lehetnek. Tiszteleti tagnak olyan külföldi állampolgárságú művész
választható, aki szoros kapcsolatot ápol a magyar irodalmi és
művészeti élettel.
A Széchenyi Akadémia arra törekszik, hogy tagjai a
legkiválóbb írók és művészek legyenek, akik maradandó értékű
alkotásokat hoztak létre. Mivel ez nem életkor függvénye, azaz valaki
hetven éves kora után is alkothat maradandót, a tagválasztó közgyűlés
esetenként és szakosztályonként egy-egy hetven éven felüli alkotót is
rendes tagjává választhat.
Arról, hogy ki lehet tag, a közgyűlés a beérkezett
jelölések alapján dönt. A jelöléshez legalább két rendes tag írásban
benyújtott, szakmai érvekkel alátámasztott ajánlása szükséges. Az
ajánlásokat az osztályok (Irodalmi, Képző- és Iparművészeti, Mozgókép-
és Színházművészeti, Zenei Alkotóművészeti és Építőművészeti Osztály)
vezetői gyűjtik össze. Az osztály tagjai kialakítják véleményüket, s
ha az pozitív, az ajánlott író vagy művész jelöltté válik. Ezután a
Vezetők Tanácsa (tagjai az elnök, az ügyvezető elnök, az ügyvezető
titkár, a szakmai osztályok vezetői és a SZIMA két delegátusa, akik az
MTA és a SZIMA között kapcsolatot tartanak) indítványt terjeszt a
közgyűlés elé a felvételre javasolt személyekről. A javasolt személyek
megválasztásáról a közgyűlés egyszerű többséggel dönt. A tagok
megválasztásukat követően egy éven belül kötelesek székfoglaló
előadást (koncertet, kiállítást) tartani. Ennek alkalmával kapják meg
a tagságukat elismerő oklevelet.
Mint látható, a tagfelvétel hosszadalmas, bonyolult
és többlépcsős folyamat, amely épp ezáltal biztosítja, hogy a
Széchenyi Akadémia tagja csak olyasvalaki lehessen, akit a szakma
alapos megfontolás és széleskörű egyetértéssel választ meg.
Miért tartja fontosnak, hogy a SZIMA életében
ne legyen „Szakadás”, amivel persze az Ön egyik kötetének címére
utalok, de valójában arra gondolok, hogy fontos-e a nagy elődök, a
tradíció szerepe egy ilyen testületnél?
A SZIMA-t Kosáry Domokos azért hívta életre, hogy jóvátegyen egy
súlyos hibát, amelyet az MTA átszervezésekor 1949-ben elkövettek: azt
tudniillik, hogy ekkor megszüntették a Széptudományi Alosztályt. Pedig
a széptudományok képviselői megalakulásától kezdve jelentős szerepet
játszottak az MTA életében. Az Akadémia tagja volt például Berzsenyi
Dániel, Kazinczy Ferenc, Vörösmarty Mihály, Kölcsey Ferenc, Arany
János; és ha az írók nagy számát az is indokolta, hogy abban az időben
kevés volt a tudományos szakember, az Akadémia alapelveivel igenis
összhangban volt jelenlétük. De képzőművészek (Ferenczy István,
Barabás Miklós) és zeneszerzők is tagjai voltak az Akadémiának. A
Széptudományi Alosztály megszüntetésekor többek között Herczeg Ferenc,
Illyés Gyula, Márai Sándor, Tamási Áron, Pátzay Pál vesztette el
tagságát. Kodály Zoltán mint zenetudós tag maradt, 1946 és 1949 között
az MTA elnöke is volt.
Kosáry elnökké választása első percétől szívügyének
tekintette az írók és művészek rehabilitálását: ezt a szakadást
próbálta tehát áthidalni. De azért csak áthidalni és nem megszüntetni,
mert az MTA szervezeti felépítése miatt nem talált megoldást, amely
lehetővé tette volna, hogy írók és művészek ismét az MTA tagjai
lehessenek. Ezért alapította meg hosszas előkészítés után a Széchenyi
Irodalmi Művészeti Akadémiát. Ahogy arra nemrégiben egy beszélgetés
során Marosi Ernő akadémikus (aki az MTA részéről tartja a kapcsolatot
a SZIMA-val) felhívta a figyelmet, Kosáry éppen a restitúciós szándék
miatt többségében olyanokat kért fel alapító tagnak, akik életük egy
szakaszában, az ezerkilencszázötvenes években vagy később, politikai
okokból tiltás, büntetés áldozatai voltak (például Görgey Gábor,
Konrád György, Lakatos István, Lator László, Mándy Iván, Mészöly
Miklós, Nemes Nagy Ágnes). Kosáry gesztusa a megszakadt folytonosság
helyreállítását jelentette. Fontos megjegyezni: olyan ember tette ezt
a gesztust, aki maga is börtönbüntetést szenvedett, és bár nemzetközi
hírű tudós volt, a hatalom hosszú éveken át szakmája perifériájára
kényszerítette.
Nyilvánvaló, hogy ezeket a szakadásokat többnyire a
politikai hatalom, az ideológiai kizárólagosság hozza létre. A SZIMA
éppen ebből a meggondolásból nem tesz közzé testületi nyilatkozatokat,
hiszen lényege a szemléleti sokféleség, amely a közös
állásfoglalásokat eleve kizárja. A SZIMA ereje és jelentősége azonban
éppen ebben a sokféleségben rejlik. Talán mondani sem kell ezek után,
hogy a Széchenyi Akadémia nem kíván irányt szabni az irodalomnak, és
utat mutatni a művészeteknek. Ilyen igénnyel nem lép fel: tagjai
önmagukat képviselik, együttesen pedig a magyar irodalom és művészet
gazdagságát és hatalmas lehetőségeit.
A politikai hatalomhoz soha nem volt és nem is
lehet közünk, ez ellentétes a művészi függetlenség számunkra mindennél
fontosabb eszméjével. Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert az elmúlt
hetekben a magyar parlamentben zajló alkotmányozás során az
alaptörvény szövegébe tételesen belekerült a Magyar Tudományos
Akadémia és a Magyar Művészeti Akadémia. A Széchenyi Irodalmi és
Művészeti Akadémia elnökségének határozott véleménye, hogy az
alkotmány szövegében nem kell ilyesfajta intézményeket megnevezni. Azt
kell kimondani, hogy az alaptörvény garantálja a tudományos kutatás és
művészi alkotás teljes szabadságát.
Mivel azonban az alaptörvényben megjelenő
szellemiség a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiát, amely a
Magyar Tudományos Akadémiával társult viszonyban lévő, de önálló
szervezet, hátrányosan megkülönbözteti, Dobszay László elnök úrral úgy
döntöttünk, tisztségünkről lemondunk. Ezzel egyrészt egy újabb
szakadás ellen kívántunk tiltakozni, másrészt felelősségünket fejeztük
ki, hogy ti. az általunk vezetett akadémia érdekeit nem tudtuk kellő
súllyal érvényesíteni.
Ha a SZIMA létében megtestesülő eszme sérül, akkor
alapító tagjaink, sőt, Kosáry Domokos életművét is újból kiiktatják a
magyar szellemi életből. Aki hatalmi helyzetben ezt teszi, vagy akár
csak nem tesz ellene, súlyos dolgot cselekszik. Fontos lenne, hogy az
MTA mint intézmény megértse annak a jelentőségét, hogy az irodalom és
művészetek képviselői is jelen vannak a falain belül. Kosáry pontosan
tudta, hogy a tudomány és művészet, tudomány és politika, művészet és
politika között hatalmi érdekből vagy tudatlanságból előidézett
szakadásoknak az egész magyar szellemi élet látja kárát.
3. tétel
A Széchenyi István emlékére rendezett emlékest keretében tartotta
székfoglaló hangversenyét Kocsis Zoltán Kossuth-díjas zongoraművész,
karmester, zeneszerző, aki Schubert-műveket adott elő.
Kocsis Zoltán spontán módon kapcsolódott
a koncert előtt elhangzó Nádas Péter-
gondolatokhoz. Mi volt az, ami Nádas Péter előadásában összecsengett
Önben
a Schubert-művekkel?
Természetesen csak nagyon lazán kapcsolódott, ám mégiscsak szervesen,
minthogy mind Nádas Péter, mind Schubert egy bizonyos életút alapján
levont tanulságok végső kikristályosodását testesítik meg. Nádas Péter
serlegbeszéde után különös aktualitást nyert Schubert zenéje a maga
halálon túli, halállal megbékélő hangvételével.
Miért éppen Schubert-műveket választott, hiszen egy egészen újfajta
értelmezését kaptuk a jól ismert műveknek, de a kevésbé ismerteknek
is?
Éppen az értelmezés miatt. Schubertben ugyanis különös módon egyesül a
végtelen egyszerűség és a kozmosz végtelensége. Az életműre mi sem
jellemzőbb, mintsem hogy egymásnak látszólag ellentmondó vélemények is
megállják a helyüket Schuberttel kapcsolatban. Éppen úgy igaza lehet a
korabeli kritikusnak – aki Schubert egyszerűségét egyenesen
megdöbbentőnek nevezi –, mint Pilinszky Jánosnak, aki Schubert
zenéjében egy agonizáló kisgyermek vízióit hallja.
Egy Kossuth-díjas, világhírű művésznek mit ad a Széchenyi
Akadémiához tartozás? Azt feltételezem, hogy ez csakis valamilyen
szimbolikus jelentőséggel bírhat.
Nem, ennél jóval többet: tulajdonképpen legitimmé tétele egy olyan
körhöz való tartozásnak, amelyben nemcsak, hogy régóta otthon vagyok,
hanem ami olyan szellemi táptalaj, amelyet semmi más nem pótolhat.
Kulcsszavak: Kodály Zoltán, Kosáry Domokos, kortárs művészet, zene,
irodalom, Széchenyi Akadémia, Dobszay László, Ferencz Győző, Kocsis
Zoltán
|
|