Tudós nők, avagy nők a tudományban
Úttörő jelentőségű és szemléletű ez a könyv, amely a Nők és férfiak
esélyegyenlősége a kutatásfejlesztésben a 20. századtól napjainkig
című kutatási projekt keretében, mintegy annak egyik
„melléktermékeként” készült el. Az igényes kiállítású vaskos kötet
közel négyszáz tudósnő portréját, szakmai életútját és legfontosabb
eredményeiket, műveiket szedi csokorba, és teszi közkinccsé.
Azért újszerű a tudományos kutatásokban jeleskedő
nők ilyen reprezentatív seregszemléje, mert lexikonszerű életrajzuk
három olyan nőmodellt és a mögöttük rejlő ideológiákat kérdőjelezi
meg, amelyek a 20. század társadalmi szerepfelosztását uralták. Az
egyik az évszázados múltra visszatekintő háztartásbeli szemlélet
(„asszony maradjon a fakanálnál”), a másik (az engelsi felfogás
értelmében): a nő kizsákmányolt (= proletár) szerepe a kizsákmányoló
(burzsoá) férfival szemben; a harmadik pedig a 20. század közepének
terméke: a nő mint fizikai munkás (traktorista, esztergályos, kőműves)
egyenlő képességű és munkabírású a férfiakkal.
A történész szerkesztők fáradságos csapatmunkával
összeállított „példatára” (minden esetleges, személyes hiányérzetünk
ellenére,) az imént említett teóriák és társadalmi gyakorlat
ellenkezőjét bizonyítja. Mind a 377 nő, akiknek 40%-a
természettudományok valamelyik területén – orvosként, biológusként,
mérnökként, matematikusként, kémikusként, agrárszakemberként és
fizikusként – tevékenykedett, vagy dolgozik ma is, no és a
társadalomtudományok – a közgazdaságtan, a történelem, az irodalom- és
nyelvtudomány, a zene- és művészettörténet, a pszichológia,
szociológia, a jog- vagy a néprajztudomány jeles képviselői – itt
közreadott szakmai életrajzukkal és fő műveik jegyzékével a
férfidominanciájú magyar tudománytörténet újragondolására és átírására
késztetik az utókort.
Lebilincselően érdekes és információgazdag ez a
könyv, mert a száraznak tűnő élettények és bibliográfiai adatok az
elmúlt másfél (!) évszázadot is elénk tárják, mi több: jellemzik, hisz
emberi sorsokat vázolnak fel, állhatatos küzdelmeket, kudarcokat
sejtetnek, miközben tudományos művekben megvalósult eredményeket,
kitüntetésekben tárgyiasult és tanítványokban testet öltött sikereket
tárnak az olvasó elé. Azt sugallják, hogy minden megpróbáltatás,
nehézség és látszólagos sikertelenség ellenére, (akkor is, ha
származásuk miatt nem tanulhattak tovább, és igen kacskaringós úton
jutottak el választott szakterületükre, ahol kiemelkedőt alkottak;
vagy ha családjuk, gyermekeik gondozása plusz energiákat követelt
tőlük) érdemes a nőknek a tudományok valamelyikében tevékenykedni.
Továbbá azt igazolják ezek a rövid életrajzok, hogy a képességek és a
talentum nem köthető nemhez, sőt, a nők sajátos problémalátása és
megoldásai újszerű tudományos eredményeket produkálnak.
Szinte példaértékű a kötet második „legidősebb”
hölgyének, az első magyar orvosnőnek (Szentgyörgyi gróf) Hugonnai
Vilmának (1847–1922) küzdelmes életútja, akinek 1879-ben Zürichben
megszerzett orvosi diplomáját a korabeli magyar közoktatásügyi
miniszter (Trefort Ágoston) nem ismerte el. S aki már ötvenéves volt,
amikor több évtizedes orvosi és tanári praxis birtokában 1897-ben
Magyarországon másodszorra is (!) megszerezte orvosi diplomáját.
Ugyanis Magyarországon csak 1895 novemberében engedélyezték, hogy nők
is tanulhassanak az egyetem orvosi és gyógyszerészeti karán. Ezért
olvashatjuk életrajzi ismertetőjében, hogy: „Közel 20 éves küzdelme
oklevelének elismertetéséért a magyarországi nőmozgalom jelképes
alakjává avatta, […] s az önálló értelmiségi nő szimbólumává tette.”
(317.)
Olykor anya és leánya (pl. Benedikt Ottóné Lőwy
Alice gyermekgyógyász és Benedikt Szvetlána villamosmérnök), máskor
egy-egy testvérpár (pl. Erdélyi Ilona irodalomtörténész és Erdélyi
Zsuzsanna folklórkutató, vagy N. Sebestyén Irén nyelvész, műfordító és
húga, Sebestyén Olga biológus), gyakran tudós/művész apa, férj és
vezető értelmiségivé vált gyermekeik felsorolása érzékelteti az
olvasóval egy-egy család szellemi kisugárzásának erejét,
megtermékenyítő hatását. A legelső magyar régész-barlangkutatónő,
Torma Zsófia (1832– 1899) például autodidakta módon, „családi
hagyományként” sajátította el az ismereteket történész-régész
édesapjától, és apja közbenjárására külön királyi engedéllyel kapta
meg a kolozsvári Ferenc József Tudományegyetem
|
|
rendkívüli bölcsészdoktori diplomáját. Mivel
munkássága nemzetközileg is felismerést keltett, halála előtt néhány
hónappal az egyetem vezetősége tiszteletbeli doktorává avatta. Ő volt
az első magyar nő, akit e tudományos rangot kivívta magának.
Találkozunk a lexikonban olyan self-made man életutakkal is,
amelyekben sem polgári környezet, sem értelmiségi felmenők nem
biztosították a leány tudományos pályaválasztását. Ez esetekben
egy-egy kiváló, jószemű tanár, mentor vagy a kibocsátó
középiskola/egyetemi tanszék/ laboratórium/ kórházi műhely
szellemisége adta meg a kezdő „lökést”a kutatói pályára.
Nem készítettem statisztikát a lexikonban szereplők
generációs megoszlásáról, de örömmel tapasztaltam, hogy a múlt század
40-es éveiben született kortársaim, hajdani egyetemi évfolyamtársaim
szép számmal szerepelnek benne. Mondhatni: ők alkotják a könyv
„derékhadát”.Ugyanakkor nosztalgiával vegyes hálával fedeztem fel a
kötetben egykori bölcsész tanáraim és későbbi kollégáim, például a
nyelvész Abaffy Erzsébet (1928–), a mesekutató Kovács Ágnes
(1919–1990), a történész. R. Várkonyi Ágnes (1928–), vagy a
szociológus Bácskai Vera (1930–) tudományos életrajzát. A lexikonba
bekerült legifjabb generáció a 60-as évek legvégén született, tehát ők
már meglehetősen fiatalon küzdötték fel magukat egy efféle szellemi
„top-listára”. Őszintén remélem, hogy a következő évtizedben
megjelenik majd e munka folytatása, s abban már az itt kiemelt kutatók
legtehetségesebb tanítványai, a 70-es évek szülöttei no meg az ebből a
kötetből kimaradt neves tudós/tanár/kutató személyiségek is helyet
kaphatnak.
Egy hiánypótló és folytatás jellegű második kötet
érvényteleníthetné egyetlen kritikai megjegyzésemet a szerkesztők
egyébként gondos és körültekintő anyaggyűjtő munkájáról. Nevezetesen
azt, hogy sem bevezetőjükből, sem máshonnan nem derül ki egyértelműen,
mik is voltak a válogatási szempontjai ennek az esélyegyenlőségi
meggondolásból indult, oktatáspolitikai, tudománytörténeti és
tudománypolitikai tanulságokkal szolgáló kiadványnak. Nyilvánvaló,
hogy nem mindig az elért tudományos fokozat, nem is a tudományos művek
és kitüntetések száma, vagy személyes népszerűsége, kutatásainak
közismertsége alapján került be valaki e lexikonba. (Hiányolom egyebek
között szűkebb szakterületem a néprajztudomány/folklorisztika és a
népzenekutatás több neves és rangos kutatóját. Vajon ők is
beletartoztak abba az ötvenfős csoportba, akik nem válaszoltak a
szerkesztők felhívására, vagy nem vállalták az efféle reprezentatív
kötetben való megjelenést?)
A rövid életrajzi összefoglalásokból (mindenkire
egyformán két oldal jutott egy arcképpel) egyértelműen kiviláglik,
hogy tudományos kutatói életpálya tele van ellentmondásokkal és egyéni
áldozatvállalással. A kötet előszavát író Németh Tamás (az MTA
főtitkára) elismeri, hogy a kutatás-fejlesztés terén a nők ma is
alulreprezentáltak, hiszen a statisztikai adatok azt mutatják, hogy „a
31 407 hazai kutatónak mindössze 34,2%–a nő. Ez az arány a 60-as
évekbeli felsőoktatási férfi–nő arányra rímel.” (VII.) Továbbá az is
tény – írja –, hogy „a tudományos területen dolgozó nők
karrierlehetőségei jelentősen elmaradnak az azonos végzettséggel
rendelkező férfiakétól, többségük soha nem járja végig a legmagasabb
fokozatokhoz vezető utat, hanem munkássága nagy részét vagy akár
egészét másodhegedűsként tölti.” (VII.) Tegyük hozzá: az akadémiai
intézmények, szakbizottságok s egyéb „miniszteriális” kutatóhelyek
vezetésében is jóval kevesebb a nő, mint lehetne.
A kötet történész szerkesztői és az összegyűjtött
életrajz-kéziratokat gondozó Gellériné Lázár Márta (a Napvilág Kiadó
főszerkesztője) tudománytörténeti összegzésnek, modellértékű
példatárnak és pedagógusoknak szóló ösztönzésnek (is) szánta ezt a
műfajában és témájában egyedülálló, hasznos kiadványt.
Ez az összességében pozitív hatású, biztató
üzenetként is felfogható pályakép-gyűjtemény ugyanis nemcsak
szemléletváltásra készteti kortársainkat, a jelen és jövő hazai
tudománypolitikájának irányítóit a nők képességeit és tudományos
teljesítményeit illetően, hanem erőt és mintákat is ad mindazoknak,
akik személyes gondjaik ellenére, a köz javára tudományos
(kutató)munkának szentelik életüket. (Balogh Margit – Palasik Mária
szerkesztők: Nők a magyar tudományban. Budapest, Napvilág Kiadó, 2010,
800 p.)
Küllős Imola
etnográfus |
|