Közigazgatásról – interdiszciplinárisan
A szerző szerint rendetlen országban élünk. Ebben minden bizonnyal
igaza van. Az a megállapítása is helytálló, hogy a rendetlenséget az
állam és ezen belül a közigazgatás is generálja. Szerinte ennek egyik
alapvető oka az, hogy a XXI. század magyar közigazgatásának nincs a
társadalmi folyamatok elemzésén alapuló stratégiája. Több mint két
évtizeddel a politikai rendszerváltás és a piacgazdaság kialakulása
után például még mindig nem világos, hogy hol vannak az állami
közszolgáltatás határai. Mára a közérdek a magánérdekkel szemben
értelemszerűen háttérbe szorult. Egy demokratikus keretek között
működő piacgazdaságban a két érdek kényes egyensúlya egyébként sem jön
létre automatikusan. A racionalitást és a moralitást egyaránt kifejező
és fenntartani képes állami működés előfeltétele viszont a közérdek
tartalmában való minimális társadalmi és politikai konszenzus
megteremtése. Ennek hiányában nálunk a társadalom valamennyi tagja a
normaszegésre és a felelősség elhárítására rendezkedett be. Ám a nagy
rendetlenségben senki nem érzi jól magát, úrrá lesz a bizalomvesztés,
és általános közérzetté válik a biztonsághiány. Kaotikus és
értékválságos helyzetben viszont a közigazgatás reális és átfogó
stratégiai reformja sem alakítható ki, s még ha kísérletet is tesznek
a létrehozására, akkor sem oldódik fel az állammal, ezen belül a
közigazgatással és a hatóságokkal szembeni bizalmatlanság. E reális
diagnózis alapján az olvasó a közigazgatási jog működésének, a
jogalkotói akarat érvényre juttatásának alapos és újszerű
gondolkodásról tanúskodó interdiszciplináris elemzésével ismerkedhet
meg, nyomon követheti a felelősségi viszonyok újragondolását.
A szerző a hálózatelmélet alkalmazásával igazolja,
hogy a posztmodern társadalomban a közigazgatás funkciója alapvetően
megváltozott, most már tudatosságra törekvő vezetésnek a világméretű
és a nemzetállami igazgatás sajátosságait egyaránt figyelembe kellene
vennie. Az új helyzetben megváltozott a centrum és periféria viszonya,
átalakultak a központi és a helyi igazgatás funkciói,
kapcsolatrendszerei. A szerző szerint a jogérvényesítési eszközök
alrendszereiről már viszonylag sok információval rendelkezik a
tudomány, de ezek egymásra hatásával még igen keveset foglalkozott. A
monográfia elemzésének tárgyai, közöttük a közigazgatási
jogérvényesítés, a jogsértések, így a felelősségi viszonyok ma már
csak e kontextusban vizsgálhatók.
A megváltozott világrendben a hatékony közigazgatás
működésének változatlanul alapvető feltétele maradt a tiszta, világos,
kiszámítható és átlátható felelősségi viszonyok jogi feltételeinek
megteremtése és azok következetes érvényesítése. Ide sorolja
mindazokat a felelősségi viszonyokat, amelyeket a közigazgatási jogi
normák megsértőivel, valamint a közigazgatási szervezetrendszerrel és
az abban dolgozók, illetve a közigazgatás megbízásából valamely
közfeladatot ellátók jogsértéseivel kapcsolatosak. (33.)
A szerző az egyéni jogsértések, a természetes
személyek motivációjának, céljainak és cselekvéseinek komplex és
interdiszciplináris vizsgálatára vállalkozik. Azt állítja, hogy a
felelősségi szemlélet továbbfejlesztése csak akkor lehet sikeres, ha a
jogtudomány művelői készek megismerni és hasznosítani a társadalom- és
természettudományok, a humánetológia legújabb eredményeit, továbbá a
jelenleginél nagyobb nyitottsággal követik az említett tudományok
rohamos fejlődését, és kritikus szelekcióval fogadják be az emberrel,
a társadalommal, a műszaki fejlesztéssel foglalkozó tudományok
hasznosítható eredményeit. A szélesebb körből merített ismeretanyag
Nagy Marianna meggyőződése szerint gazdagíthatja a jogtudomány, a
jogalkotás és a jogalkalmazás hatékonyságát, a körültekintő szakmai
szelekció eredményeként pedig megteremthető a feszesebb,
kiszámíthatóbb garanciarendszer.
A szerző kifejezetten bátorít arra, hogy a
jogtudomány végezze el a máshol egyre népszerűbb objektív felelősségi
szemléletnek a jogállami követelményeknek megfelelő kritikai
elemzését. Az objektív felelősség alkalmazása ugyanis nem feltétlenül
jelenti a tarifarendszer bevezetését, nem szükségképpen alakul át
kézfizető kezességgé, mint ahogyan a vétkességi felelősség sem
mindenre alkalmazható megoldás. A szerző szerint az objektív
felelősség akkor válhat a jelenleginél hatékonyabb jogérvényesítés
eszközévé, ha a jogalkotó pontosan definiálja a szankció célját és
funkcióját, világos koncepcióban határozza meg a kimentési okokat, a
jogalkalmazásban pedig biztosítják a következetés érvényesítéshez
elengedhetetlen technikai és személyi feltételeket. Hibás jogalkotói
felfogásnak, sőt hamis illúziónak tartja azt, hogy pusztán a szigorúbb
szankcionálás és a szélesebb körre kiterjesztett szabálysértési és
büntető felelősség elégséges a hatékony jogérvényesítéshez. (78.)
Nagy Marianna előítélettől mentesen és igen
alaposan elemzi a közgazdaságtudományban általánosan használatos
racionális döntéselméleten alapuló módszerek hasznosíthatóságát a |
|
közigazgatási és általában a jogi felelősség
rendszerében. Bírálja azt a már nálunk is követőkre talált
álláspontot, mely szerint a jogérvényesítésben a racionális
döntéselmélet logikája, vizsgálati módszerei leszűkíthetőek a
költség-haszon pszichológiai, logikai elemzésére. A költség-haszon
elemzés a piac mechanizmusát, annak haszonelvű működését követi. A jog
viszont alapvetően értékorientált, és a szabályalapú döntés logikája
szerint működik, a haszon helyett inkább a cselekvés helyességét vagy
helytelenségét veszi figyelembe. A költség-haszon elemzésnek a
bonyolult döntéshozatali folyamatban belül egy-egy szituációban,
egy-egy döntési mozzanatnál lehet kisebb-nagyobb szerepe. Az ilyen
elemzés racionalitása azonban kifejezetten leegyszerűsítő módszer,
amellyel sem a jogkövető, sem a jogellenes magatartásokra nem adható
elfogadható magyarázat, ezért sem alapozható rá a garanciákkal
biztosított felelősség-vizsgálat sem. A racionális döntéselméleten
alapuló felelősségi koncepció politikai népszerűségének titka viszont
éppen a költség-haszon elemzés gyors sikereket ígérő és rövid távon
még hatékonynak is bizonyuló módszereiben rejlik. Az erkölcsi értékek
sokszínűségéből, az érzelmi motivációból, a konkrét szituációból
kiragadott döntési mechanizmusra épített felelősségi rendszerben a
politikai döntéshozók számára – egy viszonylag rövid időre, például
egy választási ciklusra – reálisnak tűnhet a rendetlenség
felszámolása, a „felelősök” körének, továbbá a „veszélyes osztálynak”
a megjelölése és az utóbbiak büntetésként is intézményesülő
kirekesztése. „A racionális döntéselmélet által sugallt hatékonyságban
– állapítja meg a szerző – a neoliberális piaci elv a neokonzervatív
erkölcsi értékekkel keveredik, és ennek következménye például a zéró
tolerancia eszközeinek túlértékelése.”
A monográfia negyedik fejezete az olvasót igazi intellektuális
izgalommal tölti el. A szerző ebben olyan kérdésekkel foglalkozik,
mint az értékracionális döntések agyi mechanizmusai. Elmondja, hogy az
agyi aktivitásról készült ma elérhető képek csak azt mutatják meg,
hogy hol jelennek meg a szabálykövető és a szabályszegő döntések, a
döntések megszületésének okaira azonban nem adnak magyarázatot. (157.)
A mágneses rezonancia vizsgálatoknál is van érzékelhető különbség az
antiszociális és a nem antiszociális alanyok esetében, de arra – a
felelősség megállapíthatósága szempontjából nem lényegtelen – kérdésre
ma még nem adnak hasznosítható választ, hogy az agyi deficit okozza-e
az antiszociális viselkedést, vagy az agyi deficitek éppen az
antiszociális életmód következményei. (160.) A szerző az
idegtudományok eredményeinek hasznosíthatóságáról is véleményt alkot.
Megállapítja, hogy az idegtudományi kutatások hosszabb távon
hozzásegíthetnek ahhoz, hogy megkülönböztessük a befolyásolható és a
nem befolyásolható idegi faktorokat. Szerinte a jogi felelősség
érvényesítésére irányuló normák hatékonysága abban az esetben
javítható, ha a hatás a befolyásolható faktorokra irányul és nem
általában az emberi magatartásokra. (162–163.) A szerző számtalan
elgondolkodtató példát hoz fel arra, hogy a jog érvényesítésében ma
milyen körben alkalmazhatók a kognitív idegtudományok eredményei.
Határozottan leszögezi, hogy ezek a módszerek nem alkalmasak a
bűnösségre, illetve a veszélyességre való hajlamosság kimutatására, és
arra sem, hogy megjósolhassuk, kiből lesz jogsértő és kiből nem. Még a
büntetések hatékonyságának előrejelzésére sem tartja az eddigi
eredményeket alkalmasnak, bár erről ma már élénk nemzetközi eszmecsere
folyik. (165.)
A könyv egyik számomra legtöbb személyes motivációt
kiváltó része az evolúciós és kognitív pszichológia, valamint a
humánetológia új eredményeinek hasznosíthatósági vizsgálata a
jogérvényesítésben. A szerző igen alaposan átgondolt elemzése több
olyan megközelítési pontot jelöl meg, amely a posztmodern társadalom
devianciakutatóit, jogtudósait új és a jelenség megértése
szempontjából igen ígéretes utakra vezetheti. (168–174.)
Nagy Marianna közigazgatási-jogász vállalkozása az
interdiszciplináris elemzésre nemcsak bátor tett, hanem olyan –
szakmailag megalapozott elemzésen alapuló – kezdeményezés is, amely
reményeim szerint a megszólított tudományok képviselőit minél előbb és
minél gyakrabban ülteti egy asztalhoz, és szakmaközi polémiák
folytatását ösztönzi. Nálunk ilyen típusú párbeszéd csak a huszadik
század elején zajlott. Az emberrel, a társadalommal foglalkozó
tudományok rohamos fejlődését idegenkedve, gyanakvással szemlélő
jogdogmatika művelőinek pedig e példaértékű vállalkozás ismeretében is
meg kell barátkozniuk azzal a gondolattal, hogy a jogérvényesítés és a
jogi felelősség kérdéseiben a XXI. századi kihívásaira adandó,
elvárható és nélkülözhetetlen válaszok a porosz hagyományokon alapuló
hazai jogdogmatika önmagában igényes és míves műveléséből nem
hívhatóak elő. (Nagy Marianna: Interdiszciplináris mozaikok a
közigazgatási jogi felelősség dogmatikájához. Bp. ELTE Eötvös Kiadó,
2010)
Gönczöl Katalin
kriminológus, egyetemi tanár
|
|