emberi minőségnek, a teremtő képzeletnek, a
szimbolizálási módoknak, a matematikának, a természeti jelenségek
értelmezésének, az összetett társadalmi együttműködésnek és más emberi
képességeknek. E tekintetben olyan kérdések vethetők fel, miszerint
léteznek-e olyan szerkezeti elvek, amelyek csakis a nyelv
architektúrájára jellemzőek és semmi másnak nem sajátjai? A nyelv
olyan rendszer, amely hangalakokat jelentésekkel kapcsol össze. A
nyelvi kifejezéseknek kétféle kapcsolódó rendszerfelületi (interfész-)
feltételt kell kielégíteniük: a hang-érzékelési-mozgási rendszer és a
fogalmi-szándékbeli rendszer által rárótt feltételeket. Eszerint a
nyelvtani reprezentációknak tökéletesen olvasható instrukciókként kell
szolgálniuk a szenzo-motoros rendszereknek (mint a beszéd értése és
produkciója), valamint a konceptuális-szemantikai rendszerek számára.
A nyelv csakis rá jellemző vonásai ekkor visszavezethetők lennének az
ilyen kapcsolódó rendszerfelületekkel való együttműködés kívánalmaira
(Chomsky, 1995, 2005, 2007). Természetesen a lehetséges válaszokat a
modern technika alkalmazásával végzett kísérletes, empirikus kutatások
eredményei és ezek értelmezéseire épülő modellek hordozzák.
A Bionyelvészet: lehetőségek és kihívások című,
nagy érdeklődéssel kísért ülésszakon Pléh Csaba előadása és ennek
írásos változata az elméletek és az empirikus, kísérletes adatok
izgalmas dinamikáját mutatja meg a 19. század második felétől kezdve
egészen napjainkig. Venetianer Pál a genetikus nézőpontjából válaszol
arra kérdésre, hogy létezik-e emberi beszédgén? Gervain Judit a
nyelvelsajátítás kezdeteinek, a csecsemőkori beszédészlelésnek és
tanulásnak egyetemes szervező elveit tárja fel. Kabai Péter a kéreg
nélküli aggyal bíró madarak énektanulásának folyamatait, ezek meglepő
kognitív és neurológiai sajátosságait mutatja be. Kas Bence olyan, sok
szempontból rejtélyes jelenségekre keres magyarázatot, hogy pl. a
gyerekek egy része az anyanyelv elsajátításában és használatában
nyelvi zavarokat mutat, amelyek összefüggnek más kognitív funkciók
korlátozottságaival.
A tanulmányokból az olvasó első kézből kaphat
információt a bionyelvészet izgalmas világáról, lehetőségeiről és
problémáiról.
Kulcsszavak: bionyelvészet, nyelv és agy
IRODALOM
Chomsky, Noam (1988): Language and
Problems of Knowledge: Its Nature, Origin and Use. Praeger, New York •
WEBCÍM >
Chomsky, Noam (1995): The Minimalist
Program. MIT Press, Cambridge, Mass. •
WEBCÍM >
Chomsky, Noam (2004): A biolingvisztika és
az emberi minőség. (fordította: Siptár Péter) Magyar Tudomány. 12,
1354–1377. •
WEBCÍM >
Chomsky, Noam (2005): Three Factors in
Language Design. Linguistic Inquiry. 36, 1–22. •
WEBCÍM >
Chomsky, Noam (2007): Approaching UG from
Below. In: Sauerland, Uli - Gärtner, H. M (eds.): Interfaces +
Recursion= Language?: Comsky’s Minimalism and the View from
Syntax-Semantics (Studies in Generative Grammar 89) Mouton de Gruyter,
1–29.
Jenkins, Lyle (2000): Biolinguistics:
Exploring the Biology of Language. Cambridge University Press,
Cambridge •
WEBCÍM >
Lenneberg, Eric (1967): Biological
Foundations of Language. New Biological Foundations of Language. John
Wiley, New York
Meader, Clarence L. – Muyskens, John H.
(1950): Handbook of Biolinguistics. H. C. Weller, Toledo
Piatelli-Palmarini, Massimo (1974): A
Debate on Bio-linguistics. Centre Royaumont pour une science de
l’homme report. [Conference held at Endicott House, Dedham,
Massachuassets, 20–21 May 1974]
LÁBJEGYZETEK
1 Az NK 72461 számú OTKA
projektum.
<
|