1. Kevéssé ismert, hogy XIV. Lajos
(1643–1715) környezetében, 1661-ben tervezet, pontosabban javaslat
(proposition) született arról, hogy a Habsburg-dinasztiából származó
uralkodó, I. Lipót német-római császár és magyar király (1657–1705)
helyett a „Napkirályt” válasszák Magyarország királyává (rex
electus). A terv több okból is megvalósulatlan, pontosabban
megvalósíthatatlan elképzelés maradt.
Itt szeretnénk utalni arra, hogy Magyarország
mellett – a közép-kelet-európai térség országai közül – a XVIII.
században még Lengyelország állt több jeles francia filozófus,
politikai gondolkodó érdeklődésének középpontjában.
2. A francia felvilágosodás nagy filozófusa,
jogásza és politikai gondolkodója, Charles-Louis de Sécondat, Baron de
la Brède et de Montesquieu-nek (1689–1755) 1734-ben írt, rövid,
Réflections sur la monarchie universelle en Europe című
tanulmányában (az esszé 18. paragrafusában) azt írja, hogy „Európa
ma már csak egy nemzetet jelent, amelyet (ti. Európát, H. G.)
több nemzet alkot; Franciaországnak és Angliának Lengyelország és
Oroszország javaira éppúgy szüksége van, mint ahogy egyik
tartományuknak szüksége van a többire…”.
Csaknem másfél évtizeddel később Montesquieu az
1748-ban, a szerző nevének megjelölése nélkül publikált A törvények
szelleme (Esprit des lois) című munkájában foglalkozik
Magyarországgal. A kor jeles francia gondolkodója erősen
megkérdőjelezi Magyarország Ausztriától való függésének jogi alapját,
pontosabban annak szükségességét. Rámutat azon magyar sérelmek
(gravamina) a megalapozottságára, sőt egyenesen jogosságára,
amelyek a Habsburg–Lotaringiai-ház (dinasztia) dominanciájából
adódnak.
Montesquieu érdeklődése a Lettres persanes
(Perzsa levelek) (1721) megírását, publikálását követően a különböző
népek, etnikumok életének, szokásainak és jogának helyszíni
tanulmányozása felé fordult. Amikor még az Egyesült Királyságban való
tartózkodása során megismert barátját, James Waldegrave-et, Waldegrave
első earljét (1684–1741) emisszáriusnak, követnek nevezték ki Bécsbe,
VI. Károly császár, II. Károly cseh király és III. Károly magyar
király (1711–1740) udvarába, Montesquieu is vele tartott. Valószínűleg
1728. április 5-én indultak el Párizsból, s május első napjaiban értek
Bécsbe. Montesquieu néhány hetet töltött a történelmi Magyarország
(Hongrie historique) északi részein (a mai Szlovákia, Szlovák
Köztársaság területén), s június 26-án már újra Bécsben volt, majd
július 9-én hagyta el a várost. Említést érdemel, hogy Montesquieu
Pozsonyban a diéta (felső tábla, főrendi tábla) általa megismert
tagjaival, a főrendekkel (mágnásokkal) latin nyelven társalgott.
Nem érdektelen utalni arra, hogy Montesquieu
édesapja évtizedekkel korábban, 1685-ben, Conti herceg seregének
tisztjeként már járt Magyarországon.
3. Montesquieu jegyzetei magyarországi
útjáról sajnos nem maradtak fenn. Hosszú utazása, távolléte után
hazájába visszatérve, Franciaországban szerkesztette meg a Mémoires
sur les Mines de Hongrie et Hartz (Emlékek Magyarország és a Hartz
bányáiról) című feljegyzéseit, amelyekben találunk Magyarországra
vonatkozó adatokat. Biztosan tudjuk, hogy meglátogatta a pozsonyi
országgyűlést, a diétát, majd Körmöcbányát, Besztercebányát és
Újbányát, azaz a felvidéki (Haute Hongrie) városokat,
pontosabban azok közül is a legjelentősebbeket.
A fentebb említett feljegyzésekben ilyen
részleteket találunk – magyar fordításban: „Magyarországon csak el
kell vetni a gabonát a földbe, és megterem. Ez onnan van, mivel
Magyarországon a föld nem áll olyan jó művelés alatt, és ott a
szántóföldek többet pihennek.” Avagy: „Három nagy jelentőségű
hely van Magyarországon: Eszék, amely úgy hiszem, a Dráva és a Duna
összefolyásánál fekszik; Belgrád és Temesvár; Orsova, a Duna partján
ágyúütegekkel van a folyamon ellátva, amelyek megakadályozzák a
törököket abban, hogy előnyomulhassanak.” Montesquieu a leveleiben
is többször utal Magyarországra.
4. Gabriel Bonnot de Mably (1709–1785) – az
1748-ban publikált, a korában jól ismert, sokra értékelt Droit
public de l’Europe című munka szerzője, melyben a szerződések
(traités) betartásának, respektálásának feltétlen szükségességét
hangsúlyozza a nemzetközi jogban (droit des gens) – 1781-ben
alkotmánytervezetet dolgozott ki a lengyelek, pontosabban
Lengyelország számára. Mably abbé, aki az erkölcs és a politika
közötti összhangot elengedhetetlennek tartotta – vonatkozik ez
különösen az 1763-ban publikált Entretiens de Phocion, sur le
rapport de la morale avec la politique és az 1776-ban kiadott
De la législation ou les principes des lois című műveire –, már
korábban, 1771-ben, Jean-Jacques Rousseau-val (1712–1778) együtt
hosszabb időt töltött Lengyelországban, miáltal módja volt
megismerkedni a lengyelországi társadalmi és politikai viszonyokkal.
Rousseau a lengyelországi látogatást, illetve
utazást követően, 1771–1772-ben írott, de csak halála után kiadott
munkájában a lengyel alkotmány, alkotmányos rendszer kérdésével
foglalkozik. Itt utalunk arra, hogy Lengyelország (pontosabban a
lengyel–litván föderáció, reálunió) 1791. május 3-án elfogadott
alkotmánya az európai kontinens első írott alkotmánya. A
felvilágosodás jeles gondolkodójának ez az írása jól dokumentálja
szerzőjének Európa e földrajzi térsége iránti érdeklődését.
5. A magyar politikai gondolkodásra már a
francia forradalom előtt hatással voltak a francia filozófusok,
enciklopédikus műveltségű gondolkodók. Montesquieu gondolatainak
hatásáról tanúskodik Eszterházy Józsefnek 1785-ben közzétett, kevéssé
ismert alkotmánytervezete, amelyben felismerhető az egyes államhatalmi
ágak egymástól való elválasztásának gondolata.
A korabeli, a politika iránt érdeklődő magyar
közvélemény a francia forradalom győzelmét követően még inkább
„vigyázó szemmel” figyelt Párizsra. Ennek jele az, hogy az 1789.
augusztus 16-án elfogadott Déclaration des Droits de l’Homme et du
Citoyen-t (Az ember és polgár jogainak deklarációja) már 1789.
augusztus 22-én közzétették magyar fordításban a bécsi Magyar
Kurír-ban.
A hazai publikum, „közvélemény” európai mércével
mérve is igen gyorsan – tegyük hozzá: rendkívül pozitívan, elismerően
– reagált a tizenhét cikkelyt tartalmazó, angol és amerikai forrásokra
is támaszkodó deklarációban kifejtett eszmékre. A hazai közvélemény
így Franciaországot is mintegy „hazájának” tekintette, természetesen a
sajátja mellett. Mintha csak valóra vált volna Magyarországon (is) az
a Benjamin Franklinnek tulajdonított mondás, miszerint „Tout homme
a deux pays, le sien et la France” (Minden embernek két hazája
van, a sajátja és Franciaország).
6. Gróf Batthyány Alajos (1750–1818)
1790-ben négy füzetben, a szerző nevének megjelölése nélkül közzétett
Ad amicam aurem című pamfletje a törvényhozó hatalom (vis
legislativa) és a végrehajtó hatalom (executiva potestas)
egymástól való elválasztásának feltétlen követelményét fogalmazza meg.
Batthyány Alajos szerint e két hatalmi ágnak egy kézben való
egyesülése az állam szabadságát veszélyezteti, pontosabban teszi
|
|
lehetetlenné („Si vis legislativa et executiva
potestas in iisdem manibus sit, pessime est libertati Reipublicae
consultum…”).
Ugyanez a gondolat jut kifejezésre az ugyancsak
1790-ben publikált Pia desideria cordis Hungarici című
pamfletben. E munka ismeretlen szerzője a végrehajtó hatalom
függetlenségét tekinti elsődleges jelentőségűnek. A végrehajtó hatalom
(potestas executiva) letéteményese e vitairat szerzője szerint
egy ún. állandó tanács volna.
A francia és a magyar politikai gondolkodás közötti
kapcsolat több vonatkozásban is jelentkezett. Történelmi tény, hogy
Magyarország és Erdély hosszú időn át Párizs érdeklődésének
középpontjában állott. Utalhatunk például a spanyol örökösödési
háborúra, pontosabban annak a Rákóczi-féle szabadságharccal való
kapcsolatára. Franciaország a magyar politikai gondolkodók számára a
társadalmi reformok és a nemzeti függetlenség megvalósítása
szempontjából játszott kiemelkedő szerepet. A nemzeti függetlenség
gondolata nyilvánvalóan a Toulouse-ban jogi tanulmányokat folytató
Jean Bodinre (1529– 1596) vezethető vissza, aki az első ízben 1576-ban
publikált Les Six Livres de la République nagy hatású szerzője.
Jean Bodin ebben a művében fogalmazza meg, fejti ki az állami
szuverenitás ideáját.
7. Az 1791. szeptember 3-án elfogadott, első
írott, a monarchikus rendszert – ezúttal azonban már alkotmányos
monarchiáról van szó (mely a nemzeti szuverenitás és a hatalmi ágak
egymástól való elválasztásának elvein nyugszik) – (még) fenntartó
francia alkotmány első tervezete (Projet) latin fordításban
Magyarországon is megjelent. Őz Pál (kb. 1766–1795) nevéhez fűződik az
1791-ben elfogadott francia alkotmány 1789. július 27-én közzétett
tervezetének Nova Constitutio Gallica (Új gall alkotmány)
néven, latin nyelvre történő fordítása. Őz Pál, akit, bár a hazai
jakobinus mozgalomban vezető szerepet nem vállalt, 1795-ben
kivégeztek, az 1791–1792-ben elkészült fordításában egyúttal
kommentárt is fűzött a Jean Joseph Mounier nevéhez kapcsolódó francia
alkotmánytervezethez.
Ebből a kommentárból nem hiányoznak a kritikai
megjegyzések sem. Az emberek közötti egyenlőség elvének
megfogalmazását például túlságosan elvontnak, csekély konkrét
tartalommal rendelkezőnek találja („…haec propositio [ti. az
emberek közötti egyenlőség H. G.] nimis generalis, quid enim
intellegatur per libertatem.”). Feltétlenül említést érdemel, hogy
ebben az alkotmányban az uralkodó, a monarcha már nem Franciaország
királya (roi de France), hanem a franciák királya (roi des
Français) címet viseli, aki csak felfüggesztő hatályú vétójoggal
rendelkezik.
Joggal írja a királyságról Charles-Maurice de
Talleyrand-Périgord (1754–1838) emlékirataiban, hogy a „királyság
(az 1791-ben elfogadott és hatályba lépett alkotmányt követően H.
G.) már csupán árnyék, éspedig olyan árnyék, mely napról napra
haloványabb lesz” („la royauté…n’ était plus qu’une ombre et une ombre
qui allait chaque jour en s’effaçant”).
A Hajnóczy József (1750–1795) által írt, szintén
latin nyelven fogalmazott törvénytervezet, a Ratio proponendarum in
comitiis Hungariae legum ugyancsak figyelembe vette a francia
politikai gondolkodás eredményeit. Hajnóczy József e munkája nem
tekinthető a szó valódi, „technikus” értelmében alkotmánytervezetnek,
annak ellenére, hogy a tervezet címében szereplő „törvények”
(leges) a magyarországi alkotmányos rendszert alkotó „leges
fundamentales” (alapvető jelentőségű, sarkalatos törvények) körét
is kétségtelen módon magukban foglalják.
8. Említést érdemel továbbá Martinovics
Ignác (1755–1795) 1793-ban megfogalmazott, terjedelmes, 143
cikkelyből, articulusból álló alkotmánytervezete, mely egyértelműen a
francia politikai gondolkodás és alkotmányjog (droit
constitutionnel) hatását tükrözi. A széles európai látókörrel
rendelkező államférfi, Eötvös József (1813–1871) is megkülönböztetett
figyelemmel kísérte a franciaországi eseményeket. A problémát inkább
az jelentette, hogy Franciaország, pontosabban annak
politikai-alkotmányos rendszere, illetve berendezkedése idővel, a XIX.
század második harmadában megszűnt irányt szabó, progresszív,
követésre érdemes politikai paradigma lenni a „status regni
Hungariae” megreformálása vonatkozásában.
Gondolhatunk ebben a vonatkozásban a direktóriumra
1795-tel kezdődően, majd a restauráció korára. Ettől az időtől kezdve
már nem a francia alkotmányok, hanem sokkal inkább a belga alkotmány
vált modellértékűvé, mintegy paradigmává a magyarországi politikai
gondolkodók számára. Kétségtelen ugyanakkor, hogy az 1831-ben
elfogadott és kihirdetett belga alkotmányra az évszázados múltra
visszatekintő francia alkotmányos gondolkodás volt döntően hatással.
9. A magyarországi – és a
közép-kelet-európai országok viszonylatában is – rendszerváltást
követően kiemelkedő jelentőségű az Emberi Jogok Európai Egyezményének
Párizsban történő aláírása 1990. november 6-án, amellyel Magyarország
egy sor reform bevezetésére vállalt kötelezettséget. Az 1949-ben
felszámolt közigazgatási bíróság intézménye, igaz, nem eredeti
formájában, például ezt követően létesült újra. Ezen felül több,
1945-öt követően megszüntetett intézmény újraalapítására is lehetőség
nyílt, sőt azok létesítésére egyenesen kötelezettség keletkezett.
10. Jól ismert tény, hogy napirenden van a
francia V. Köztársaság alkotmányos rendszerének átfogó reformja. Ez a
reform nem kis hatással lehet nézetünk szerint Magyarországon az
alkotmányos gondolkodásra. Hazánkban ugyanis kétségtelenül időszerű
volt az új alkotmány megszövegezése. Már a néhai, 1996 januárjában
elhunyt François Mitterand, az V. Köztársaság negyedik elnöke
(1981–1995), aki az 1958-as alaptörvény (alkotmány) átfogó revízióját
1993-ban elrendelte, javasolta az elnöki periódus hétéves időszakának
felülvizsgálatát, pontosabban csökkentését. Jacques Chirac két ciklust
átfogó elnöksége idején (1995–2007) sor került a köztársasági elnök
mandátumának hét évről (septénnat) öt esztendőre (quinquénnat)
való csökkentésére.
Napirendre került ezenfelül – többek között, a
teljességre törekvő felsorolás igénye nélkül – az ügyészség (le
Parquet) reformja. További, újraszabályozást, módosítást igénylő
kérdés a bíróságok ellenőrzése, a törvényhozó és a végrehajtó hatalom
kapcsolata és a köztársasági elnök jogköre, pontosabban annak
terjedelme. Mindezen kérdések már az ideiglenes magyar alkotmány
teremtette viszonyok között is napirenden szerepeltek.
A fenti rövid, elsődlegesen történeti jellegű
rövid, inkább csak vázlatos jellegű áttekintés alapján nem kizárt az,
hogy a nagy múltú, nemzetközileg nagyra értékelt francia politikai
gondolkodás és alkotmányos berendezkedés, valamint annak reformja
ismét, a harmadik évezred második évtizedében is hatással lesz a
magyar jogalkotásra és az alkotmányos rendszer reformjára.
Kulcsszavak: Az ember és polgár jogainak deklarációja, Batthyány
Alajos, Bodin, Hajnóczy, közigazgatási bíróság, Lengyelország, Mably,
Martinovics, Montesquieu, Őz Pál, ügyészség
|
|