A családon belüli erőszak mint szociológiai
jelenség vagy kriminológiai entitás1 a XX.
század 1960-as éveinek felfedezése. A „megvert gyerek szindróma”
súlyosságát először 1962-ben öt orvos tárta fel a Journal of the
American Medical Association című szaklapban. Amikor hetvenegy
baleseti ambulancián egy évre vonatkozóan átnézték a betegségekről
készült röntgenfelvételeket, háromszáz gyermekbántalmazási esettel
találkoztak. Ezeknek a 11%-a végződött halállal, 28%-a pedig maradandó
agykárosodással (Kempe et al., 1962). Nem sokkal később a nőmozgalmak
indítottak kampányt a bántalmazott feleségek súlyos helyzetének
ügyében, később pedig a saját férjük által megerőszakolt nők személyes
és jogi problémáira hívták fel a figyelmet. Három évtized elmúltával a
családon belüli erőszakot, ezt a „jól őrzött titkot” jelentős
társadalmi problémának tekinthetjük (Adler et al., 2000, 353–354.).
Mindezek hatására elsőként a nyugati, modern
jogállamok próbáltak a jog eszközeivel élve olyan megoldási
mechanizmusokat kidolgozni, amelyek meg tudják fékezni, vagy
legalábbis csökkenteni képesek a családon belüli erőszak társadalmi
jelenségként való terjedését. E törekvés érdekében különböző
jogalkotási termékek születtek mind a büntetőjog és büntetőeljárási
jog, mind a polgári jog, a családjog és a közigazgatási jog területén.
1. Néhány gondolat a családon belüli erőszakról
A társadalmi fejlődés során módosulhat, változhat a magatartások
percepciója és megítélése. Bizonyos viselkedési formák előbb
tilalmazottak, majd később normasértő mivoltukat elveszítve
elfogadottá, hétköznapivá válnak. Mások éppen a fordított utat járják
be. Elfogadottságuk vagy tolerálásuk a fejlődés egy pontján, a
viszonyok változásával megszűnik, többé nem részei a „normalitásnak”,
és a társadalom érzékenysége nem tűri tovább gyakorlásukat. A családon
belüli erőszakos magatartások valamennyi megnyilvánulási módja is
jellemzően ilyen.
A családon belüli erőszak fogalma általában a
családtagok vagy az intim partnerek közötti, tipikusan – de nem
kizárólag – otthon megvalósuló erőszakcselekmény megjelölésére
szolgál, a különböző meghatározások azonban az ide tartozónak ítélt
jelenségek körét szűkebben vagy tágabban értelmezik.
A szűkebb felfogás szerint a partnerkapcsolatokon
belüli – a jelenlegi vagy volt házastársak, élettársak között
megnyilvánuló – bántalmazásokat tekinti idetartozónak. Egy még
korlátozóbb, radikálisabb felfogás szerint a fogalom a nők elleni
erőszakkal szinonim, ezért csak a nőkkel szemben férfi partnerük
részéről megvalósuló bántalmazást tartja családon belüli erőszaknak.
Ebben a megközelítésben a jelenség elsősorban a nemek viszonyából
adódó, úgynevezett „gender-probléma”. Az erőszak a nők és a férfiak
hagyományos hatalmi helyzetéből, a közöttük lévő egyenlőtlenségekből,
a történelmileg kialakult uralmi viszonyokból, a
tradicionális nemi szerepekből vezethető le és értelmezhető. A
közhiedelem az, hogy a férfiak sokkal agresszívabbak, mint a nők, akik
ennek ellensúlyozására indirekt, közvetett agresszióval élnek. Az
empirikus vizsgálatok azonban rámutattak, hogy ez a tétel nem áll meg,
ugyanis a nők adott esetben éppúgy élnek a közvetlen agresszió2
módszereivel. A kérdés mindig a fizikai erőszak esetén merül fel, s a
vizsgálatok azt mutatják, hogy nők és férfiak között ritkán van
különbség ezen a téren (Tamás, 2006).
Legkörültekintőbben talán a „középutas”
megközelítés értelmezi a családi erőszak fogalmát. Eszerint a
gyermekbántalmazás, a nők elleni erőszak és a család
fogalmába tartozó összes családi viszony keretén belül elkövetett
erőszakos magatartások tartoznak ide. A család tagjai részéről egymás
sérelmére megvalósuló valamennyi bántalmazás a családon belüli erőszak
fogalmi körébe tartozik (Gönczöl et al., 2006). Ezt az álláspontot
tükrözik az Országos Kriminológiai Intézet3
(a továbbiakban OKRI) kutatásai is, amelyek alapján megállapítható,
hogy a családon belüli erőszak nem más, mint „az együtt élő és
egymással fizikai, érzelmi, anyagi, jogi függésben lévő személyek
között megvalósuló erőszak, bántalmazás, visszaélés, amely magába
foglalja a fizikai, szexuális, érzelmi bántalmazás vagy elhanyagolás
valamennyi formáját”.
Minden állam elsődleges érdeke a család morális
megőrzése, hiszen ez az a tégla, amelyből maga a társadalom felépül,
így diszfunkcionalitása a társadalom egészét veszélyezteti. A családon
belüli erőszak fogalma igen nehezen meghatározható, és a magyar
jogrendszerben nincs is rá a jogalkotó által kialakított egységes
meghatározás. Ám tudni kell, hogy bár a fogalmi megnevezés viszonylag
új – a jogszabályi környezetben az 1990-es évek vége felé jelent meg
–, a családon belüli erőszaknak és minden ma ismert formájának
rendkívül mély és sötét gyökerei vannak a társadalomban. A fogalmi
meghatározás nehézségét az is okozhatja, hogy a családon belüli
bántalmazások olyan kisebb súlyú, sokszor jogilag is nehezen
minősíthető magatartásokat takarnak, amelyek nem teremtik meg az
esetleges büntetőeljárás megindításának lehetőségét, illetve az
előzetes letartóztatás foganatosításának sincs meg a törvényi
lehetősége.
A hatályos magyar jogrendben nincs önálló törvényi szabályozása a
családon belüli erőszak elleni fellépésnek, és nincs külön büntetőjogi
tényállás sem a családon belüli erőszak meghatározására. A családon
belüli erőszak olyan szociológiai kategória, melynek jogi megfelelője
ez idáig nem került meghatározásra. A definíció megalkotása nélkül a
jelenség terjedelme, jellemzői nem mérhetők, egységes rendőri
gyakorlat nehezen alakítható ki.
A szakirodalom az erőszak, illetve a bántalmazás
fogalmakat szinonimaként használja. Az erőszak itt
nemcsak a büntetőjogban használatos értelmet nyer, hanem attól tágabb
kört foglal magába. Ezért nem csak azok a jogsértések tartoznak a
családon belüli erőszak körébe, melyeknek tényállási eleme az erőszak.
Az irodalom a bántalmazás négy esetkörét említi: fizikai,
pszichológiai, szexuális abúzus és az elhanyagolás.4
A családon belüli erőszak bekövetkezéséhez számos
kockázati tényező is hozzá tartozik, vagyis az erőszakos magatartás
tanúsításának nagyrészt kiváltó okai lehetnek objektív és szubjektív
„rizikófaktorok”.
Objektív faktorok eloszlását tekintve a következő
esetek a legjellemzőbbek:
1. Az egzisztenciális körülmények, a család
szegénysége, forrásainak szűkössége jelent napi gondot, ezért ezek a
családok főként gyermekgondozási és egyéb segélyekből, támogatásokból
élnek.
2. A párok munkanélkülisége.
3. A megoldhatatlan lakáshelyzet, ami gyakran ahhoz
vezet, hogy a család nagyszülőkkel egy fedél alatt vagy albérletben
él.
4. A párok egészségi állapota, ami esetében tipikus
a rokkantnyugdíjas férfi és a leszázalékolt nő párosa. A társak
kölcsönös bántalmazottsága esetén a nők igen gyakran járnak
pszichológushoz és ideggyógyászati kezelésekre. A bántalmazó férfiak
leszázalékolásának oka testi tünetekben megnyilvánuló, főként alkohol
okozta betegségek, amelyek tovább erősítik a személyes és családi
bajokat.
5. Büntetett előélet, amely az elkövetők és az
áldozatok között is igen magas számban jellemző. A vizsgált adatok
szerint a női elkövetők 20,8%-a büntetett előéletű (az elkövetők
35%-a), rájuk a csalás, lopás és az előző kapcsolatban lezajlott testi
sértések a jellemzőek. A férfi áldozatok bűnelkövetési skálája is
hasonló. Ritka viszont, hogy mindkét félnek kriminális előélete van.
6. A szexuális együttlét hiányának problémája,
aminek a szakirodalmak nem tulajdonítanak különösebb jelentőséget,
ugyanakkor a vallomásokból kiderül, hogy több éve együtt élő párok
között ki nem mondott konfliktusforrás. A nők számára úgy tűnik, nem
hiányzik a kapcsolatukból a szexuális érintkezés, lezárt kérdésként
kezelik, míg a férfiaknál megoldhatatlan, eltitkolt gondként
jelentkezik.
7. A válás, amely esetében a férfiak sérelmére
elkövetett bűncselekmények esetén a hivatalos válásnak lényeges
szerepe nincs. Jelentős azonban az érzelmi-szexuális eltávolodás
következtében fellépő tehetetlenség, az egymás iránti elégedetlenség,
amelyet különböző, nem is főként anyagi okok, inkább a magánytól való
félelem miatt nem követ tényleges válás és különköltözés.
8. Az iskolai végzettség szintje, ami nem tűnik
rizikófaktornak, ugyanis a nők iskolai végzettsége magasabb, mint a
férfi elkövetők esetében.
A szubjektív faktorok közül legtöbb esetben a
következő tényezők fordulnak elő:
1. Féltékenység a felek bármelyike részéről.
2. Agresszióra való hajlamosság bármelyik fél
esetében.
3. Érzelmi eltávolodás, főként a nők
kezdeményezésére.
A családkutatók szerint a
konfliktusok megoldásának elfogadott eszköze számos családban a
családon belüli erőszak. Az alkohol, az alkoholista életvezetés is a
tartós családi konfliktusok kísérőjelensége a fent megjelöltek
mellett.
A bántalmazás folyamata különböző (ismétlődő)
fázisokra osztható (1. ábra):
Az első szakasz – a bántalmazások kezdeti fázisa: a
bántalmazás első megnyilvánulása különböző körülmények hatásának
eredménye. Leggyakrabban a házasság vagy az együttélés első éveiben, a
terhesség ideje alatt vagy a gyermek születésével jelentkezik.
Ilyenkor az áldozat még maga fedezi fel az okot, miért is
bántalmazzák, és igazolja a bántalmazó tetteit. Beismeri, hogy ő maga
mindennek az okozója, hogy megérdemelten bántalmazzák, és igyekszik
javítani azokon a hibákon, amelyek szerinte az erőszakos
cselekedeteket kiváltották.
A második szakasz – a feszültség kialakulása: ebben
a fázisban fokozódnak az erőszakos cselekedetek, az áldozat lassan
belátja, hogy ezért őt felelősség nem terheli. Gyakran fordul
segítségért, és környezete támogatását kéri. Hiszi és bízik abban,
hogy a bántalmazó meg fog változni.
A harmadik szakasz – a feszültség kulminációja: ebben a fázisban az
áldozat naponta tűri a bántalmazásokat. Félti saját és gyermeke
életét. Elszigetelődik környezetétől, és tehetetlennek érzi magát. Nem
látja a kiutat ebből a helyzetből, és nem is keresi.
A negyedik szakasz – a „mézeshetek”: amikor az
áldozat elhatározza, hogy nem tűri a bántalmazásokat, hogy véget vet
több éves szenvedésének, elkezdődik az úgynevezett mézeshetek ideje.
Erre a szakaszra jellemző, hogy a bántalmazó megbánja tetteit,
ígéretet tesz arra, hogy ez többé nem fog
előfordulni, a sértettet figyelmességével és szeretetével halmozza el,
virággal vagy ajándékkal próbálja őt kiengesztelni. A bántalmazás
kezdeti szakaszában az ilyenfajta magatartás igen sokáig eltarthat,
néhány hónapig is, de az erőszakos cselekedetek időbeli elhúzódásával
ez a szakasz mind rövidebbé válik, és csak néhány napig tart.
A 2. ábra igen
szemléletesen jeleníti meg az erőszakos magatartások „fokozatait” és
egyben „körforgását”:
A családon belüli erőszakot elszenvedőkről
gyakorlatilag nem lehet pontos statisztikát készíteni, mivel csak
kevesen mernek lépni ellene, kevés a napvilágra kerülő eset. Így csak
becslésekre lehet támaszkodni, amelyek alapján a kérdés Magyarországon
félmillió embert érint. Minden héten legalább egy nő, minden hónapban
legalább egy gyerek veszti életét a családon belüli erőszak miatt.
A hazai tapasztalatok szerint a családon belüli
erőszak áldozatai kérnek ugyan segítséget, de gyakran még az érdemi
intézkedés előtt meggondolják magukat, és elzárkóznak a további
együttműködéstől. A visszahúzódás okai között szerepel a családon
belüli állandó fenyegetettség és
|
|
az anyagi, esetleg érzelmi kiszolgáltatottság.
Mindezek miatt szükséges nyomatékosan hangsúlyozni, hogy a családon
belüli erőszak problémája nem oldható meg gyorsan, kampányjelleggel,
egy-egy részterület elkapkodott, normatív szabályozásával. Ezzel
együtt önvizsgálatra van szükség a beavatkozásra kötelezett
intézmények részéről. Meg kell keresni azokat a pontokat, ahol a
fellépés hatékonysága a jelenlegi jogi és tárgyi feltételrendszer
mellett is fokozható.
2. A családon belüli erőszak megfékezésének eszközrendszere
Magyarországon
Magyarországon jelenleg a családon belüli erőszak társadalmi
jelenségének megoldására csak a jogrendszer által biztosított eszközök
próbálnak megoldást nyújtani, az már más kérdés, hogy milyen
hatékonysággal.
2.1. A családon belüli erőszak jogi
eszközrendszeréről röviden • A családon belüli erőszak kezelésének
a jelenlegi hatályos magyar jogban nincsenek meg a megfelelő eszközei,
habár voltak és vannak próbálkozások a probléma hatékony kezelésére,
melyek a távoltartás jogintézményében testesülnek meg.
A távoltartás intézményének magyarországi
előzményei közé tartozik a 45/2003. (IV.16.) országgyűlési határozat,
amely a családon belüli erőszak megelőzésére és hatékony kezelésére
irányuló nemzeti stratégia kialakítását célozta meg. A T/9837. számú
törvényjavaslat a családon belüli erőszak miatt alkalmazható
távoltartásról szól, amely nem más, mint a hozzátartozók közötti
erőszak miatt alkalmazható távoltartásról szóló 2009. évi LXXII.
törvény (a továbbiakban Hketv.) elődje, valamint a büntetőeljárásról
szóló 1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban Be.) módosításáról szóló
2006. évi LI. törvény, amely a távoltartásról rendelkezett (Kapossyné
Czene, 2009).
A büntetőjog és a büntetőeljárási jog is tartalmaz
szabályokat a családon belüli erőszak megfékezése és megbüntetése
érdekében. A jelenleg hatályos büntető anyagi jogi szabályozás
huszonhat olyan törvényi tényállást tartalmaz, amely a családon belül
elkövethető jogsértéseket öleli fel. A kérdés fontosságát és
aktualitását fokozza, hogy 2008. január 1-től a büntető törvénykönyvbe
(a továbbiakban Btk.) belekerült a zaklatás (Btk. 176/A. §.)
tényállása, amely megvalósulása esetén maga után vonhatja a
távoltartás elrendelését akkor is, ha nincs szó családon belüli
erőszakról.
A büntető-eljárásjogi értelemben vett
távoltartásról (Be. 138/A. §.–139. §.) – mint látható – külön törvény
nem született, azt a Be.-t módosító 2006. évi LI. törvény emelte be a
hatályos büntető-eljárásjogi szabályok közé. Ennek az a lényege, hogy
egy családon belüli erőszak elleni kényszerintézkedésként van
meghatározva, amelynek alapja a lakhelyelhagyási tilalom. Az
időtartama 10 naptól 60 napig rendelhető el. A távoltartás
elrendeléséí-nek azonban olyan szigorú törvényi feltételei vannak,
amelyek valójában nemhogy megkönnyítenék, hanem inkább megnehezítik az
azonnali „áldozatvédelmet”. A büntetőjogi értelemben vett
távoltartásnak az a lényege, hogy korlátozva van a terhelt szabad
mozgáshoz és a tartózkodási hely szabad megválasztásához való joga.
Ezzel a jogalkotó a lakhelyelhagyási tilalom alapulvételével határozza
meg ezt a kényszerintézkedést mint a családon belüli erőszak
lehetséges megoldási eszközét.
A Be. szerinti távoltartás elrendelésének
feltétele, hogy szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény
elkövetésének megalapozott gyanúja áll fenn, de a terhelt előzetes
letartóztatása nem szükséges, azonban tekintettel a bűncselekmény
jellegére, a terheltnek a sértettel való viszonyára, valamint a
terheltnek az eljárás előtt és az eljárás során tanúsított
magatartására megalapozottan feltehető, hogy a lakókörnyezetében
hagyása esetén a sértett befolyásolásával vagy megfélemlítésével
megnehezítené, vagy veszélyeztetné a bizonyítást, illetve a
megkísérelt vagy előkészített bűncselekményt
véghezvinné, vagy a sértett sérelmére újabb szabadságvesztéssel
büntetendő cselekményt követne el. A törvény további feltételként
határozza meg azt, hogy a távoltartás elrendelésének magánindítvány
előterjesztése előtt nincs helye (Be. 138/A. §. (2) – (3) bekezdés).
Vagyis minden esetben magándívány előterjesztésének kell megelőznie a
távoltartás elrendelését.5
A Be. módosítás nem alkotott új büntetőjogi
tényállást a családon belüli erőszakról. A törvényhez kapcsolódó
indoklás kifejtette, hogy „a hatályos jogban kimerítően és pontosan
szerepelnek azok a törvényi tényállások, amelyekbe valamennyi családon
belül elkövethető jogsértés beilleszthető”. A Be. keretében
szabályozott – jelenleg is hatályban lévő – távoltartás tehát
büntetőeljárási kényszerintézkedés (az előzetes letartóztatás
alternatívája). Célja, hogy „az eljárások elhúzódása mellett is
megfelelő és gyors védelmi eszközt biztosítson a sértett részére az
eljárás jogerős befejezése előtt azzal, hogy elősegíti a bizonyítási
eljárás sikerét. A továbbiakban felmerül a kérdés, hogy mennyire
hatékony ez a szabályozás, és mennyire alkalmas az említett
országgyűlési határozatban foglalt célok elérésére? A válasz sajnos
nemleges. A Be.-ben megfogalmazott távoltartás elrendelésének
folyamata meglehetősen körülményes, lassú – a bántalmazott azonnali
védelemben részesítése szempontjából –, és nem érvényesül kiemelt
szempontként a bántalmazott családtagok életének, testi épségének és
biztonságának védelme, és mindezek együtthatásaként nem eredményes; a
családon belüli erőszak visszaszorítására nem alkalmas. Ezért is volt
sürgősen megvalósítandó jogalkotói feladat az, hogy a családon belüli
erőszak kezelésére megszülessen egy olyan jogszabály, amely
segítségével a bántalmazott azonnali jogvédelemhez juthat. Az elmúlt
több mint két év tapasztalata rávilágított arra, hogy a távoltartás
ebben a formában nem jelent igazi megoldást, mivel kizárólag olyan
esetekben nyílik alkalmazására lehetőség, ha büntetőeljárás van
folyamatban. Ugyanakkor még ezekben az esetekben sem biztosít azonnali
beavatkozást a segítséget kérőknek, hiszen a kérelem és a döntés
meghozatala között akár hat hónap is eltelhet. Azokra az esetekre
pedig, ahol nem indult büntetőeljárás, nem nyújt megoldást.
A büntetőeljárásbeli távoltartás hiányosságainak
mint egy joghézagnak a betöltése céljából került megalkotásra a
hozzátartozók közötti erőszak miatt alkalmazható távoltartásról szóló
2009. évi LXXII. törvény, amely 2009. október 1-jén lépett hatályba.
A Hketv. szabályozása kétirányú,
ugyanis az ideiglenes megelőző távoltartás elrendelése egy tisztán
közigazgatási eljárás keretében – a közigazgatási hatósági eljárás és
szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a
továbbiakban Ket.) alapján a Hketv. eltéréseinek figyelembevételével –
zajlik a rendőrség hatáskörébe6 rendelve,
a megelőző távoltartás pedig a helyi bíróságok hatáskörébe rendelt nem
peres eljárás, amely kérelemre vagy a rendőrség kezdeményezésére
(hivatalból) indulhat meg. A Hketv. hatálybalépése azt jelenti, hogy a
törvény betűje szerint továbbra sem létezik a „családon belüli
erőszak”. A törvény mindössze a hozzátartozók távoltartásáról szól,
nem pedig arról, hogy a családon belüli erőszak mint önálló kategória
speciális jogi következményekkel járna. Ezért a férjnek az anyával
szembeni vagy akár az anyának a gyerekkel szembeni erőszakoskodása
jogilag továbbra is azonos megítélés alá esik – mondjuk – a kocsmai
verekedéssel vagy az utcai támadással. Teljes mértékben az egyes
bírókra van bízva annak a megítélése, hogy a családon belüli erőszakot
általános testi sértésként kezelik-e, vagy az ítélet meghozatalakor a
családon belüli elkövetést súlyosbító körülményként veszik-e
figyelembe.
3. Konklúziók
A családon belüli erőszak visszaszorítása csak úgy érhető el, ha a
jogalkotók szigorú, ugyanakkor átgondolt, részletesen kidolgozott
törvényeket hoznak. A kontinentális Európában az számít
bűncselekménynek, amit a törvény bűncselekménynek minősít. Az
eredményes és hatékony fellépés tehát csak akkor lehetséges – adott
esetben – a családon belüli erőszak ellen, ha az önálló törvényi
tényállás lesz. Az osztrák modellt például a hozzátartozók
távoltartásáról szóló törvény csak részlegesen honosítja meg: nálunk
nincs meg például a kiépített, intézményesített, gyors beavatkozást
lehetővé tevő segítségháló, amit a bántalmazott igénybe vehetne. De a
törvényi szabályozás, illetve az intézményrendszer kiépülése sem lenne
önmagában elég. A jogtudatosság hiánya, a megtorlástól való félelem
miatt nagyon kevesen fordulnak segítségért. A felmérések szerint a
háziorvosok csak ellátják a bántalmazás okozta sérüléseket, de nem
jelentik a hatóságoknak, mert „nem az ő dolguk”. A család, a barátok,
a szomszédok is sokszor hallgatnak, nem tesznek bejelentést.
Magyarországon a családra szigorúan magánügyként gondolunk, ez pedig
alapvetően így is van rendjén. Azonban amikor valaki rendszeresen ki
van téve a testi és lelki erőszaknak, folyamatos rettegésben él, az
már nem magánügy. A családon belüli erőszak során az alapvető jogok és
társadalmi normák sérülnek, veszélyeztetve van az egyén testi épsége,
korlátozva a szabadsága, tönkretéve a családja, otthona, legszűkebb
közössége. Az igazsághoz pedig az is hozzátartozik, hogy a családon
belüli erőszak problémája a jog eszközeivel nem oldható meg, ugyanis
ez egy komplex szociális, társadalmi és pszichológiai eredetű
devianciákból eredő, az egyének közös együttélését kísérő jelenség.
Kulcsszavak: családon belüli erőszak, kockázati tényezők,
konfliktusforrások, bántalmazás, agresszió, diszfunkcionalitás,
zaklatás, távoltartás
IRODALOM
Adler, Freda – Mueller, G. O. W. – Laufer,
W. S. (2000): Kriminológia. Osiris, Budapest
Gönczöl Katalin – Kerezsi K. – Korinek L.
– Lévay M. (2006): Kriminológia – Szakkriminológia. CompLex, Budapest,
380–381.
Kapossyné Czene Magdolna (2009): A
távoltartás első két éve a bíróságok szemszögéből. In: Wirth Judit
(szerk.): Rendszerbe zárva (Hogyan kezeli az igazságügyi rendszer a
nők és gyerekek elleni férfierőszak jelenségét ma Magyarországon?).
NANE Egyesület – Patent Patriarchátust Ellenzők Társasága, Budapest,
109. •
WEBCÍM >
Kempe, C. Henry – Silverman, F. N. –
Steele, B F. – Droegemueller, W. – Silver, H. K. (1962): The
Battered-Child Syndorme. Journal of the American Medical Association.
17–24.
Tamás Erzsébet (2006): Bűnös áldozatok. BM
Duna Palota, Budapest, 84.
LÁBJEGYZETEK
1 A családon belüli
erőszakot a bűnözést társadalmi jelenségeként vizsgáló kriminológia
tudja egységesen kezelni, a normatív kategóriákat alkalmazó anyagi jog
eszközeivel kezelése nem lehetséges vagy nehezen elképzelhető.
<
2 A korai vizsgálatok
szerint a bántalmazott férfiak többsége gyenge fizikumú, nőies alkatú,
akinek „amazon” típusú nő a párja. Ide tartoznak azok a férfiak is,
akiket arra neveltek, hogy az igazi férfi a nők védelmezője, és a nőt
bántani bűn. Ez az ún. „ladies first” elv.
<
3 Az Országos
Kriminológiai Intézet a Magyar Köztársaság ügyészségéről szóló 1972.
évi V. törvény 18. §. (3) bekezdése alapján „az ügyészség tudományos,
kutató és képzési szerve”.
<
4 Dr. Takács Péter, (Győri
Városi Ügyészség) városi vezető ügyész 2006. május 4-i
konferencia-előadása.
<
5 A távoltartást mindig a
bíróság rendeli el az ügyész, a magánvádló, a pótmagánvádló, a
sértett, a cselekvőképtelen vagy korlátozottan cselekvőképes törvényes
kép-viselője vagy a terhelttel közös háztartásban élő kiskorú személy
törvényes képviselője indítványára.
<
6 Az ideiglenes megelőző
távoltartás elrendelésénél szükséges rendőrségi feladatok
végrehajtásának részletes szabályait a 37/2009. (OT 22.) ORFK utasítás
tartalmazza.
<
|
|