Családtörténet?
Korrajz a 20. századból
Görög Sándor (1933. december 27., Szombathely), az MTA rendes tagja
átmenetileg hűtlenné vált imádott mesterségéhez, a kémiához, és miután
szabadságra küldte a szteroidokat, nagy fába vágta a fejszéjét.
Gyermekei és unokái számára el akarta mondani, hogy
ki ő (identitás, önmeghatározás), hogyan alakult családjuk és saját
története, milyen világ vette körül eddigi 77 évében, amíg eljutott a
tudós által elérhető teljes megbecsülésig, és azon túl a
kiegyensúlyozott, békés családi életig. Ahhoz, hogy ezt megtehesse, a
valóságban és képletesen is le kellett szaggatnia a repkényeket,
amelyek az idők során behálózták az emlékeket. Sírkövekről kellett
letépni a repkényt, és dobozok mélyén volt szükséges turkálni, hogy
előkerüljenek a memóriát frissítő, kiegészítő iratok, levelek,
beszédszövegek. Valószínű, hogy ez a szokatlan munka nem kizárólag az
utódoknak szól, de egyúttal a saját életút összegzésének is
tekinthető. A szerző fő kérdése: Ki vagyok én, és hogyan lettem azzá,
aki vagyok?
A családtörténet, amely a kötet tekintélyes részét
teszi ki, tipikusnak mondható. Tipikus a magyar társadalomhoz teljesen
hozzásimuló zsidó értelmiségi családokra nézve, amelyeket
kereszténységük és magyarságuk ellenére 1944-ben meggyilkoltak. Mégsem
teljesen tipikus, mert ha az lenne, úgy Görög Sándor nem írhatná meg
manapság múltat firtató munkáját, és nem maradt volna életben a
nagynéni sem, aki az apa-anya nélkül maradt gyereket a gondjaiba
vette. Az sem nevezhető igazán általánosnak, hogy a vészkorszak idején
egy szerzetesrend missziósháza adott védelmet a zsidónak definiált
tízéves gyereknek, és ezzel biztosította életben maradását.
Görög Sándor (akkor még Sanyi) az általános
vérzivatarban „a szerencse gyermeke” volt. És mi lett vele? Elég
szokványosnak mondható az is, hogy kamasszá, majd fiatal felnőtté
érve, több szellemi, lelki perióduson ment végig. Előbb maga is pap
akart lenni, majd rájött, hogy ez mégsem lehet a hivatása. Azután utat
keresgélt, benézett ide is, oda is, érdekelte a zene, a sport, de a
politika egészen 1956-ig nemigen érintette meg. Akkor viszont
belelkesedett, beállt szegedi egyetemistaként nemzetőrnek, és még a
bukás után is röplapot szerkesztett. Megint csak a „szerencse fia”
lett annyiban, hogy ez a tevékenység rejtve maradt az
„ellenforradalmár bűnözők” üldözői előtt. Állomáshelyünk ebben az
időben mindkettőnknek Szeged volt, és valószínűleg a „repkények”
teszik, hogy bizonyos dolgokra nem egyformán emlékszünk. Nem jelent
semmit, hogy egyetlen nemzetőrrel sem találkoztam ebben a városban,
mivel a szervezkedés egyes körökre, karokra terjedt ki, tehát könnyen
megeshetett, hogy az akkori Bölcsészkarra, amelynek adjunktusa voltam,
ez a hír nem jutott el. Az viszont biztos, hogy az első, október 22-én
lezajlott szegedi tüntetés alkalmával nem dördült el lövés. Azért
tudom ezt, mert magam is ott meneteltem, és a demonstráció során
semmilyen alakulat nem jelent meg, amely lőhetett volna. Az viszont
szintén bizonyos, hogy két nap múlva egy osztag csakugyan sortüzet
adott le a tüntetők feje fölé, de két lövés így is halálosan eltalált
két fiatalembert. Ezt a jelenetet máig sem takarja el semmi a szemem
elől. Se repkény, se köd.
A forradalmi hevületet, mint oly sok fiatalban,
lassanként felváltotta a realitással való szembenézés és megbékülés.
Valójában ekkortájt kezdődött el Görög Sándorban az a folyamat, amely
őt szuverén, a dolgokat saját észjárása és saját etikája szerint
mérlegelő és megítélő személyiséggé formálta. A könyv legszebb és
érzelmileg legtelítettebb részeit a családra, a rokonságra, a jó
emberekre való emlékezés alkotja, szellemileg azonban azok a részek az
érdekfeszítőek, amelyek az önálló gondolkodóvá válás útját vázolják.
Ehhez természetesen szilárd alapot nyújtott, hogy megtalálta a szakmát
és a munkahelyet, amelyben egyik szerelmének, élete egyik értelmének,
a kémiának áldozhatott. A Richter ipari üzem volt, de teret engedett a
tudományos munkának, és a tudomány ranglistáján Görögöt mind magasabb
pozícióban találta mind a hazai, mind a nemzetközi tudományos világ.
Szerzőnk nem sokat fáradozik azon, hogy tudományának titkait a
dilettánsok számára feltárja, hanem sokkal inkább a motivációkra
fektet súlyt, amelyek őt ezen a pályán mozgatták és előrevitték. Ami a
kémiát illeti, sokkal inkább azokat a fantasztikus szálakat mutatja
meg, amelyek ezt a tudományt összekötik a művészetekkel, így a zenével
és az operaszínpaddal…
|
|
Közben a szerző néhány tréfát is megenged magának.
Egy régebbi írását veszi elő, amelyben kifigurázta a mind jobban
elburjánzó törekvést, hogy a teljesítményt valódi érdem helyett kódok
kényszerítélete alapján mérjék le. Leír egy képzeletbeli vitát a Derék
Sportoló cím adományozásáról, amelynek során ilyen „észrevételek”
hangzanak el a világbajnokságot elnyert sportoló teljesítményét
illetően: „ …ilyen esetekben nem a tudósítást közlő lapok számát
vesszük figyelembe, hanem a kompaktometriás indexet, vagyis a
tudósítást közlő világlapok számának köbgyökét osztva a tudósítók
átlagéletkorának logaritmusával.” A végeredmény ebben az epés krokiban
az lett, hogy a világbajnok helyett a dicső címet egy óvodás kislány
nyerte el, aki képes volt olyannyira elhúzni a 25 méteres táv
leúszását, hogy társai már az uzsonnán is túl voltak, amikor ő
kikecmergett a vízből. Ennyi vidám iróniával ritkán találkozni a
formalitásokra figyelő értékelési szempontokkal kapcsolatban. Az pedig
még ritkább, hogy ezen nem egy társadalomtudós mérgelődik fel, hanem
egy természettudós, akinek a teljesítményét mégiscsak könnyebb
absztrakt mutatókkal lemérni, mint – mondjuk – egy zeneesztétáét.
Talán kapcsolatban áll ez a jelenség azzal, hogy Görög Sándor jó
ismerője az irodalomnak, a festészetnek és a zenének is. Hinni vélem,
hogy még a történelem is érdekli.
Görög Sándort nagy valószínűséggel öröklött és
gyakorlott kiegyensúlyozottsága, szakma- és emberszeretete lendítette
át az életben elébe tornyosuló akadályokon és nehézségeken. Ez teszi
lehetővé számára, hogy szembenézzen részben a kudarcokkal, és részben
saját régi döntéseivel is. E döntéseket, korábbi nézeteit,
elkötelezettségeit nemcsak nem titkolja, de minden teketória nélkül
vállalja. Igen, belépett az MSZMP-be, igen, átigazolt az MSZP-be, majd
1996-ban Horn Gyulának írt levélben jelentette be, hogy elhagyja a
pártot, de – mondja, írja – a szíve azóta is baloldalon dobog.
Hozzáteszi azonban, hogy a baloldal közelmúltbeli elkeserítő látványa
miatt mind rendszertelenebbül. Zsidónak tartja magát? – Igen.
Magyarnak tartja magát? – Igen. A gyökerek, a nyelv, a kultúra, a táj,
az emberi környezet, minden ide köti. Önmeghatározásának azonban
mégsem a vallás és nem is a nemzet, s még kevésbé a politika a legfőbb
meghatározója, mert Görög Sándor tizenöt éve hátat fordított a
politikának, továbbá: nem vallásos, és mert értékrendjében nincs
szerepe annak, hogy egy tudós vagy művész zsidó, keresztény vagy bármi
egyéb, miként értékelését az sem befolyásolja, hogy a szóban lévő
nagyság mely nemzethez tartozik. Mi több, Görög Sándor arra is képes,
hogy elítélje a politizáló Richard Wagnert, és ugyanakkor óriási
művészként tisztelje a zeneszerző Wagnert.
Mindezek után felteszi magának a kérdést, hogy
akkor talán identitás hiányában él? Talán nem is tud felelni a
kérdésre, hogy ki ő és hová tartozik? Önértékelése negatívumokban
összegződik? Nem tud megfelelni a feladatnak, amelyet maga elé
állított, amikor leült a géphez, hogy szétszaggassa a feledés
homályát? Végül a dilemmára úgy válaszol, hogy egyszerűen embernek,
méghozzá etikus embernek tekinti magát. A könyv arról szól, hogy
miként lett azzá, ráadásul egy olyan világban, amelyben óriási volt a
csábítás ennek az ellenkezőjére.
Egy biztos: nem szokványos könyvet jelentetett meg
az Akadémiai Kiadó. A Repkényszaggatás nem családregény, noha a család
élő és halott tagjai felvonulnak benne. Nem is valamilyen civil
történelem összegzése, mivel a szerző olykor nagy gondot fordít
környezete ábrázolására, máskor viszont ezt teljesen mellőzi. A szó
elterjedt értelmében emlékiratnak sem mondható, mivel az emlékek
sokszor nem önreflektáltak, hanem mások képét és életét idézik fel.
Nem önvédelem, mint nagyon sok memoár, hanem sokkal inkább vallomás.
Az ellenfél, a „gonosz” csak távoli mezőkön jelenik meg
egyszer-egyszer megnevesítve, és Görög Sándor már rajtuk sem akar
bosszút állni. Végeredményben ez egy olyan könyv, amelynek a címét a
szerző tökéletesen eltalálta. Görög Sándor szaggat. Repkényt és
mindent eltávolít, amely egy egész generációt fojtogat. Látni és
láttatni törekszik a közelmúlt igazi arcát, igazi emberekkel, jókkal,
gyengékkel és rosszakkal benépesítve. Hinni lehet, hogy segítene
valamit a mai társadalmi zavarokon, ha többen vállalkoznának ilyen
bátor „repkényszaggatásra”. (Görög Sándor: Repkényszaggatás.
Önéletrajz, családtörténet, korrajz a 20. századból. Budapest:
Akadémiai Kiadó, 2011. 237 p.)
Ormos Mária
történész
|
|