Két kísérlet
Szakolczai György és Szabó Róbert könyve azoknak a keresztény
politikusoknak állít emléket, akik a kommunizmus magyarországi
térhódításakor megkíséreltek szembeszállni a proletárdiktatúra
kiépítésével. Erőfeszítéseik az ország érdekében sikertelennek
bizonyultak, személyes sorsuk pedig kevés kivétellel tragédiába
fordult. Történetük felelevenítését egyszerre inspirálja a fájdalom a
múlt és jelen felett – a szerzőknek mély meggyőződésük, hogy
bukásuknak máig ható következményei vannak az ország sorsára nézve.
Választ szeretnének ezért a soha meg nem válaszolható, önmarcangoló
kérdésre: lehetett volna-e másképpen? Elérhető volt-e az egyház és a
keresztény szellemiség képviselete számára egy kedvezőbb pozíció a
kommunizmus idején?
A könyv sajátos műfajt képvisel, melyben ötvöződik
a személyes emlékezés, a korabeli dokumentumokra épülő forráselemzés
és a társadalomtudományok kritikai megközelítése. A szerzők idősebbje,
Szakolczai György, az 1945-ben megalakult Demokrata Néppárt 41-es
számú tagsági könyvének tulajdonosa. Sok szereplőt személyesen ismert,
fiúi tisztelettel szeretett – a könyvben számos helyen személyes
emlékeiről is beszámol, mely emberközelivé teszi a több mint
félévszázados eseményeket. A szubjektív élmények leírása kiegészíti a
levéltári forrásokra támaszkodó alapos történeti kutatást. A
főszöveget hasonló terjedelmű melléklet kíséri, melyben a hivatkozott
források teljes szövege megtalálható, sok közülük először jelenik meg
nyomtatásban. Közlésük igazi szellemi élménnyé teszi a könyv
olvasását, hisz a szerzők kritikai értékelését az olvasó maga is
átgondolhatja, elfogadhatja, vagy elutasíthatja. A recenzens néhol úgy
érezte, személyes beszélgetést folytat a szerzőkkel, esetleges
felvetéseire sokszor választ is kapott.
Történetüket a szerzők 1945-ben kezdik el. Ebben az
évben alakult ki két egymásnak ellentmondó nézetrendszer arról, hogy a
második világháború utáni új történelmi helyzetben mi a megfelelő
stratégia a keresztény szellemiség képviseletének biztosítására. Az
egyház élére Mindszenty József került, aki a Magyarország ezeréves
történelmi hagyományaitól teljesen idegennek tekintette a kommunista
nézetvilágot, és az ország első közjogi méltóságaként gyakorlatilag
semmilyen együttműködésre nem volt hajlandó a kialakuló rezsimmel.
Ezzel ellentétes volt a Barankovics István által vezetett Demokrata
Néppárt (DNP) álláspontja, akik a modus vivendit próbálták megtalálni
egy új korszakban. A Barankovics által írott – és az egyház által
figyelemre sem méltatott – Pro memoria utólag látnoki pontosságúnak
bizonyult arról, hogy a szovjet befolyás nem átmeneti, hanem várhatóan
tartós adottság.
A két nézetrendszer szükségszerű konfliktusát a
második fejezet mutatja be a KALOT (Katolikus Agrárifjúsági
Legényegyesületek Országos Testülete) betiltása és az 1947-es
választások során. A KALOT megmentése érdekében és a modus vivendi
stratégia jegyében a szervezet vezetői (Kerkai Jenő és Nagy Töhötöm)
1946-ban felvették a kapcsolatot a szovjetekkel, illetve csatlakoztak
a kommunista irányítás alatt álló MIOT-hoz (Magyar Ifjúsági
Szervezetek Országos Tanácsa), amit Mindszenty elítélt. Utólag
kiderült, hogy ezek a lépések sem segíthettek; a szervezet
népszerűsége és taglétszámának nagysága meghatározta sorsát – a többi
katolikus egyesülettel együtt feloszlatták. Vezetőiket az egyház más
pozíciókba helyezte. A szervezet sorsa megerősítette a konzervatív
egyházi álláspontot arról, hogy a kommunistákkal való tárgyalás és
együttműködés eleve reménytelen. A modus vivendi keresőit a
továbbiakban sem támogatták, sőt az 1947-es választások során a
püspöki kar világossá tette, hogy a DNP nem a velük való együttműködés
alapján szerveződik. A vita arról, mi a keresztény politika lényege,
ma is aktuális. Barankovicsék elítélték a kereszténység tekintélyének
egy párt részére való kisajátítását, s egy párt katolikus jellegét
elvi és gyakorlati programjából, illetve vezetőinek személyes
integritásából és politikai magatartásából vezették le. Hitelességüket
az 1947-es választások mutatták meg, amelyek során a DNP nagy sikert
aratott, és a kommunisták mögött a legtöbb szavazatot kapta.
A megalakult kereszténydemokrata frakciót a
harmadik fejezetben ismerhetjük meg. A rövid egyéni életrajzokon
keresztül a szerzők bemutatják a képviselőcsoport rendkívüli
sokszínűségét, amely a legkülönfélébb társadalmi háttérrel rendelkező
személyekből tevődött össze. Vezető értelmiségiek mellett a parasztság
minden rétege képviselve volt. A szerzők ennek alapján fogalmazzák
meg, hogy ez a képviselőcsoport volt „minden idők legnépibb és egyben
legintellektuálisabb magyar képviselőcsoportja”. Nekik kellett
megkísérelni a szinte lehetetlent, a „teljes kommunista hatalomátvétel
elhárítását vagy legalábbis késleltetését” (75.). Ennek esélyét még
növelte is Mindszentyvel való nézeteltérésük és a Horthy-korszak
teljes elutasítása.
A képviselőcsoport parlamenti munkáját a 4. fejezet
mutatja be. Alapelvük a modus vivendi megtalálása volt, melynek
alapján deklarálták, hogy alapvető elvi kérdésekben nem engednek, de
kerülik a konfrontációt a kormánnyal (78–79.). A párt az államosítások
során is a kártalanítás fontosságára hívta fel a figyelmet – a
perdöntő kérdés azonban az iskolák államosítása lett, amiben a párt
nem köthetett kompromisszumot. Elutasító felszólalásaik után
elkezdődött a képviselőcsoport felszámolása. Mindszentyvel való
ellentétük ellenére sorsuk a Mindszenty-perrel teljesedett be. A
bíboros 1948. december 26-i letartóztatása után még megkísérelték a
lehetetlent: a per megakadályozását; természetesen sikertelenül. A
Mindszenty-per kezdetét megelőző napon, 1949. február 2-án Barankovics
bejelentette a párt önfeloszlatását, majd feleségével; szoros
szövetségesével, Jánosi József jezsuitával és Blaskó Mária írónővel
együtt és az amerikai nagykövetség segítségével elhagyta az országot,
és még ugyanazon a napon Bécsben is bejelentette a párt
önfeloszlatását.
A nagy kísérletnek, a teljes kommunista
hatalomátvétel megakadályozásának bukásához vezető lépéseket, illetve
az azt követő személyes sorsokat az ötödik fejezet tárgyalja. Rákosi
1948 januárjában fogalmazta meg azévi feladatként „az egyház és a népi
köztársaság viszonyának rendezését.” Ezt lehetett értelmezni
leszámolásként, de a modus vivendi megtalálásának programjaként is. Az
utóbbi értelmezés jegyében vetődött fel az a terv, hogy Mindszentyt,
aki a rendszer számára elfogadhatatlan volt, kuriális bíborosként
állandó tartózkodásra Rómába hívják. Többek elképzelései szerint ez
látszott az egyetlen lehetséges megoldásnak, mert tettei – többek
között mindazok kiközösítése, akik részesei voltak az iskolák
államosításának – megváltoztathatatlan hajthatatlanságáról tettek
tanúságot. Ez a kísérlet nem vezetett eredményre, majd a
Mindszenty-per kezdetét további letartóztatások követték.
|
|
A DNP képviselőcsoportjának története a
feloszlatással nem ért véget. A 6. fejezet foglalkozik 1956-os
szerepükkel. A DNP nem vett részt az előkészületekben, 1956. október
30-án kapcsolódott be az eseményekbe, bejelentve, hogy a párt
újrakezdi működését. A könyv idősebb szerzője szerint a legfontosabb a
párt állásfoglalásainak szellemisége volt: „talán naivitásnak tűnik,
de ha mindenki ebben a szellemben, az önbíráskodás elítélésének és a
megbocsátásnak a szellemében nyilatkozott és járt volna el, talán
elkerülhető lett volna a forradalom bukása és a Kádár-kor egy teljes
generációig tartó kitérője” (111–112.). A DNP mindvégig támogatta Bibó
István kezdeményezését, aki híres memorandumában Nehru indiai
miniszterelnököt kérte fel arra, hogy támogassa a magyar ügy
tárgyalásos rendezését.
A forradalom végül elbukott, és a hetedik fejezet a
kereszténydemokrata politikusok üldöztetéséről és személyes
tragédiájáról szól. A legtöbbek része börtön, internálótábor, vagy az
egzisztenciális ellehetetlenülés volt. Kivételt a vezető értelmiségiek
képeztek, akik közül többen folytatni tudták szellemi tevékenységüket,
és sokan tudták folytatni a paraszti foglalkozást is. A szerzők
szerint az eltérő sorsok arra utalnak, hogy a „Rákosi-kornak nem volt
kialakult koncepciója és ennek alapján az alacsonyabb pártszerveknek
és a végrehajtó hatalomnak egyértelműen kiadott utasítása arra, hogy
mit tegyenek a DNP volt képviselőivel” (135.). Sokszor a helyi vezetők
önkényétől függött az egyes emberek sorsa. A képzett kisiparosok és
parasztok ellehetetlenítése azonban gazdaságilag tönkretette az
országot. A forradalom után nem voltak hasonló retorziók, Bibó
kezdeményezéséért „csupán” őt és közvetlen munkatársait ítélték el.
Akik viszont a helyi forradalomban vettek részt, azoknak súlyos
üldöztetés volt a sorsuk.
A Rákosi korszak kiszámíthatatlanságával szemben
állt a Kádár korszak elnyomása, ami a szerzők szerint racionális és
ezért sokkal kártékonyabb volt – „Kádár elérte azt, amit Rákosi soha:
e nemzet gerincének megroppanását, és ebből a szörnyű, gyógyíthatatlan
megnyomorodásából mindmáig nem emelkedtünk ki” (145.). Ezt mutatja be
a könyv nyolcadik fejezete. A leszámolások időszaka után a rendszer
szolgálatába állította az értelmiséget, míg a munkásokat szándékosan
„szétzilált, elvtelen kispolgári masszává” züllesztette (149.).
Hatalmi megfontolások alapján csak azokat üldözték, akik közvetlen
veszélyt jelentettek a hatalomra, és racionális kímélettel bántak
azokkal, akik nem jelentettek reális veszélyt. A Bibó-levélhez
csatlakozókkal viszonylag kíméletesen bántak – de nem kímélték azokat
az ügyvéd képviselőket, akik a forradalom részeseinek jogi segítséget
nyújtottak vagy nyújthattak volna. Az ő sorsuk leggyakrabban a
hivatásuktól való megfosztás és a segédmunka lett.
Az egyház az 1964. évi, a Vatikánnal kötött részleges megállapodás
után nem látott lehetőséget a hatalommal szembeni ellenállásra, és a
bebörtönzött papok és pereik ügyében jórészt hallgatott. A keresztény
politika képviselete teljesen ellehetetlenült. A szerzők azt a kérdést
vetik fel, hogy nem lett volna-e jobb az első időszakban a kevésbé
merev elutasítás, a másodikban a kevésbé engedékeny behódolás (151.).
Amellett érvelnek, hogy ha az egyház jobban ismeri a kommunisták
gondolkodásmódját és azt, hogy sok mindenre hajlandók lettek volna a
megegyezésért, talán kedvezőbb feltételeket lehetett volna kiharcolni.
Ezt természetesen soha nem tudjuk meg, ám a következmények
egyértelműek: a társadalom lezüllesztése máig ható tehertétel az
ország számára. A magyar katolikus egyháznak és a DNP életben maradt
képviselőinek ezért nem lehetett nagyobb szerepük a rendszerváltásban.
Az életben maradottak közül összesen ketten kerültek be az új
parlamentbe, és csak néhányan kaptak szerény elismerést.
A történet tanulságait a könyv kilencedik fejezete
tartalmazza. A szerzők ebben fejtik ki a leghatározottabban
álláspontjukat. Megállapítják, hogy reálpolitikai szempontok alapján
nem férhetett kétség ahhoz, hogy a szovjetek nem átmenetileg
állomásoztak Magyarországon, és a nyugati hatalmak beavatkozása nem
várható. A magatartást tehát ehhez kellett volna szabni a kármentés
szellemében. A szerzők idősebbje elismeri, hogy a modus vivendi
keresése például a KALOT kapcsán naivitás volt, mely félmilliós
tömegével és húsz népfőiskolájával nyilvánvalóan nem volt elfogadható
az új rezsim számára. Az egyház későbbi szigorúsága a vezetőkkel,
leginkább Kerkai elmozdítása az ifjúságnevelésből azonban a szerzők
szerint nem menthető. Legnagyobb fájdalmuk mégis az iskolák feladása
és a szerzetestanárok eltiltása a további oktatástól az államosítások
után. Kevésbé merev vagy halogató taktika révén a további munkájuk
„lehetővé tette volna annak a nemzeti vezetőrétegnek a felnevelését,
melynek hiányába most ez az ország valósággal belerokkan” (174.). A
szerzetesek hivatástól való megfosztásának egyéni tragédiája tehát
egyben az ország tragédiája is lett. A könyv talán legnagyobb vitára
számot tartó értékelése Mindszenty szerepét illeti, aki háttere és
egyénisége alapján képtelen volt a modus vivendi stratégiájára. Sorsa
végül a nemzeti ellenállás számos magyar hősének sorsához hasonlóan a
bukás és az emigráció lett. A szerzők szerint nagyon hiányoznak azok a
hősök a magyar emlékezetből, akik racionális és sikeres politikát
folytattak, és megtalálták a modus vivendit adott kor körülményei
között (185.).
A DNP kísérlete a modus vivendi megtalálásában nem
volt sikeres. Képviselőinek sorsa kevéssé különbözött azokétól, akik a
merev elutasítás talaján maradtak. Ez valamilyen választ ad a könyv mi
lett volna, ha kérdésére – vannak tragédiák, melyeket adott
pillanatban már nem lehet elhárítani. Magyarország esetében a szovjet
érdekszférába kerülés után a kommunista hatalomátvétel elkerülhetetlen
volt. Ilyen esetekben a választás a mártíromság, a reménytelen
küzdelem, vagy az önfeladás között van. A könyv szereplői az első és
második lehetőség között ingadoztak hátterüktől és személyiségüktől
függően. A szerzők egyértelműen a második taktika mellett foglalnak
állást, a végkimenetel azonban az elsőre is igazolást ad. Sajnos soha
nem fogjuk azonban megtudni azt, hogy ugyanezek a stratégiák milyen
eredményt érhettek volna el a Vatikánnal kötött részleges megállapodás
után.
A nemzeti és személyes tragédiák ellenére a
küzdelmek megörökítése felemelő olvasmány. Olyan közéleti szereplőkről
szól, akik a legkeményebb üldöztetés idején is felvállalták a
keresztény értékek képviseletét és hűek maradtak önmagukhoz.
Elkötelezettségük fontos példamutatás az utókor számára. A könyv méltó
emléket állít sorsuknak. (Szakolczai György – Szabó Róbert: Két
kísérlet a proletárdiktatúra elhárítására: Barankovics és a DNP
1945–1949, Bibó és a DNP 1956. Budapest: Gondolat Kiadó, 2011)
Győrffy Dóra
hab. egy. docens, PPKE,
Bölcsészettudományi Kar
|
|