Nincs olyan társtudomány, amely ne érzékelné a
nevelésügy külső és belső konfliktusait, s olyan sincs, amely ne
alakítaná ki abban a maga álláspontját. A pedagógián kívüli tudományok
közül az evolúciós tudományok (etológia, humánökológia, evolúciós
pszichológia) azok, amelyeket a pedagógia leginkább magába fogad
(Csányi, 2011). A társdiszciplínák legtöbbjét a neveléstudomány
részterületeit kutatók közvetítik (nyelvpedagógia, vizuális pedagógia,
nevelésszociológia, antropológia). Az oktatásügy egészét és egyes
szféráit szem előtt tartók a világképi, emberképi, műveltségképi,
intézményi szempontokat, a formális és a nem formális tudáshoz járuló
eljárásokat, a gazdálkodási jellemzőket érvényesítik.
Az oktatásról szóló tudomány áttekinthetőbb, ha
néhány aspektusát, a tudomány alapvető műveléséhez szükséges
kritériumok közül a művelők, a kutatóhelyek és a szakmai kommunikáció
néhány jegyét állítjuk előtérbe, s ezek révén a sajátosságok is inkább
előtűnnek. Másrészt hasznot ígér az utóbbi évtized
professzionalizációt érintő kutatásai kapcsán születő elemzések
bevonása, melyek szerint a különböző szakmai csoportok
professzionalizációjában közös elemek vannak, melyek alkalmat adnak az
összevetésre. Így vizsgálhatóvá vált a szakmailag összetartó
közösségek tagjainak végzettsége/minősítettsége, szakmai szerveződése,
szakkommunikációs sajátossága vagy kommunikációs algoritmusa is (Bíró,
2009; Nagy, 2011).
A Nagy Péter Tibor által használt fogalommal, az
educademik kifejezéssel, az oktatás-nevelés kérdéseivel tudományos
igénnyel foglalkozók vannak megjelölve, függetlenül attól, hogy a
művelt szakterületre az oktatásügyön kívülről, részben kívülről vagy
az oktatásügyből, netán az oktatásügybe vezető képzések révén
közvetlenül, illetve kerülő úton jutottak. Az oktatásügy tudományos
hátterét képező közösség nem kizárólag neveléstudósokból áll. A
kutatók egyik része (például a felsőoktatás-kutatásban) nem bölcsész
és nem is társadalomtudós. Vannak, akik erőteljesen praxisorientáltak,
és leginkább a tudományos eredmények innovátorai, illetve a
magtudomány felé a tanítás újabb igényeinek jelzői. Számosan
tevékenykednek olyanok, akik nem a nevelés- (és sport-) tudományban
szerezték meg a minősítésüket, de az oktatás- és képzéskutatás
résztvevői.
Az sem hanyagolható el, hogy az educademik közösség
főállású kutatói, függetlenül attól, hogy esetleg nevelés- (és sport-)
tudományi minősítéssel rendelkeznek, nagyobbrészt nem pedagógiai
alapvégzettségűek. Többségükben ilyenek az oktatáskutatók, akiknek a
saját – a pedagógiával ellentétben nagyobb presztízzsel rendelkező –
szaktudományi hátterük révén hatékonyabb az érdekérvényesítő
lehetőségük. S ott vannak a saját szaktudományi (például:
élettudományi, természettudományi, műszaki) hátterüket képviselő, az
odatartozónak elgondolt területeken munkálkodó, tantárgypedagógiai
tudással rendelkező kutatók is.
A szakmai folyóiratok a neveléstudomány más-más
szocializációjú, eltérő paradigmát képviselő szerzői által, s a
különböző, részben egymást átfedő orientáció és témaérzékenység révén
eltérő neveléstudományi modellt képviselnek. A német, a francia,
illetve az angolszász modell (s azok időszakonként változó keveredése)
jellemzi a lapok által képviselt törekvéseket. Az öt minősített, a
tudományos közléstől elvárt procedúrát képviselő, az utóbbi években a
kulturális-oktatási kormányzattól alapvetően nem támogatott
neveléstudományi periodika közül az MTA fenntartásában szerveződő
Magyar Pedagógia angolszász irányultságú, kettőt a kutatók tudományos
hátterének, illetve a multidiszciplináris szemléletnek megfelelve
szerkesztenek (Educatio, Iskolakultúra), míg kettő a képzés, illetve a
módszertan hangsúlyos reprezentálását vállalja (Pedagógusképzés, Új
Pedagógiai Szemle).
A tudomány intézményesülésében az oktatással
foglalkozó tudomány szakembergárdája sokféle eredetének számos
következménye van. Az oktatással foglalkozó tudományosság fogalmi
rendszere inhomogén. Példája ennek, hogy az MTA (csaknem ezerfős,
tudományos fokozattal rendelkező tagságú) II. Filozófiai és Történeti
Tudományok Osztálya alá tartozó nyolc tudományterület egyike a
neveléstudomány, ugyanakkor a tárgykört érintő albizottsága a nevében
a pedagógiát jeleníti meg. A nemzetközi közlési normát következetesen
érvényesítő, évenként a legkisebb terjedelemben megjelenő, lényegében
az akadémiai normák képviseletét ellátó Magyar Pedagógia az, amely a
legtöbbet tesz a fogalmi alapok homogenizálásáért.
Miként is lehet a magyar közoktatást
jövőorientálttá tenni? – teszik fel a kérdést, s járulnak hozzá a
válaszhoz a szerzők a maguk tudományterületét képviselve. Válaszaikban
egyként a tanári szakma és a neveléstudomány presztízsének
kialakítását, a tanári szakmákra való felkészítés színvonalának
emelését, a kutatások elmélyítését, a szakmai kommunikáció erősítését
és a mértéket adó közvélemény tájékoztatását nevezik meg.
Kulcsszavak: oktatásfejlesztés, oktatási rendszerek teljesítménye,
neveléstudomány, magyar közoktatás, gazdasági fejlődés, felsőoktatás
IRODALOM
Biró Zsuzsanna Hanna (2009): A magyar
neveléstudományi kommunikáció jellemzői (1997–2006), Összehasonlító
tudományszociológiai elemzés, avagy kísérlet egy nemzetközi kutatás
adaptációjára. Magyar Pedagógia. 1, 49–76. •
WEBCÍM >
Csapó Benő (2008): A tanulás és tanítás
tudományos megalapozása. In: Fazekas Károly – Köllő J. –Varga J.
(szerk.): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Ecostat,
Budapest, 217–233. •
WEBCÍM >
Csányi Vilmos (2011): Társadalom és ember.
Universitas Pannonica–Gondolat, Budapest
Kárpáti Andrea – Molnár Gy. – Tóth P. –
Főző A. (eds.) (2008): A 21. század iskolája. Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest •
WEBCÍM >
Kozma Tamás (2004): Quo vadis, paedagogia?
Egy tudományos közösség önmeghatározási kísérletei. Magyar Tudomány.
164, 11, 1217–1224. •
WEBCÍM >
Nagy Péter Tibor (2011): A
professzionalizációs folyamatok történetének kutatása a 2000-s
években. Iskolakultúra. 1, 3–8. •
WEBCÍM >
OECD (2007): Understanding the Social
Outcomes of Learning. OECD, Paris
OECD (2010a): The High Costs of Low
Educational Performance. The Long-run Economic Impact of Improving
PISA Outcomes. OECD, Paris •
WEBCÍM >
OECD (2010b): PISA 2009 Results, Vol. II.:
Overcoming Social Background. OECD, Paris •
WEBCÍM >
OECD (2010c): PISA 2009 Results, Vol. IV.:
What Makes a School Successful? Resources, Policies and Practices.
OECD, Paris •
WEBCÍM >
OECD (2010d): PISA 2009 Results Vol. V.:
Learning Trends. Changes in Student Performance since 2000. OECD,
Paris •
WEBCÍM >
Sólyom László - Csermely P. - Joly É. –
Fodor I. - Lámfalussy S. (2009): Szárny és teher. Ajánlás a
nevelés-oktatás rendszerének újjáépítésére és a korrupció
megfékezésére. Bölcsek Tanácsa Alapítvány, Budapest •
WEBCÍM >
|