A játékelmélet alkalmazásának dilemmáiról
A játékelmélet témája – a konfliktusok vizsgálata – közérdeklődésre
tart számot, amit jól mutat, hogy számos fogalom (zéróösszegű játék,
fogolydilemma, potyázás) ma már a köznyelv része. A játékelmélet
módszere – a bonyolult matematika – azonban megnehezíti e diszciplína
és gondolkodásmód elterjedését a társadalom- és humántudományokban.
Tóth I. János már korábban is próbálkozott e feszültség feloldásával
Játékelmélet és társadalom (1997) című könyvében. E korábbi könyv
három nagyobb egységben igyekezett körüljárni a játékelmélet
kérdésköreit.
Új Játékelméleti dilemmák társadalomfilozófiai
alkalmazásokkal (2010) című kötetében elsődleges célkitűzését Tóth a
következőképp fogalmazza meg: „a matematikai ismeretekkel nem
rendelkező, de a társadalom- és a bölcsésztudományok iránt érdeklődő
olvasók számára adjon egy rövid áttekintést a játékelméletről, s azon
belül elsősorban a játékelméleti dilemmákról. A könyv további célja,
hogy bemutassa a játékelmélet, illetve a játékelméleti dilemmák
társadalomfilozófiai vonatkozásait.” (13.) Ez az új – összesen nyolc
fejezetből álló – könyv kétségkívül sokkal fókuszáltabb, mint az
előző. Lényegében a szerző korábbi könyvének első részét fejti ki
koncentráltabban. Éppen ebből következik, hogy ez a mű sokkal inkább a
játékelmélet keretein belül marad, mint a korábbi.
Az első két fejezet tartalmazza a döntés- és
játékelmélet alapfogalmainak (például szabadság, racionalitás,
viselkedés) módszertani-filozófiai kérdéseket is hangsúlyozó
tárgyalását. Fontos hangsúlyozni, hogy ezek a fogalmak nemcsak a
döntés és- játékelmélet alapfogalmai, hanem minden olyan
társadalomfilozófiai megközelítésnek is, amelyek az ún. módszertani
individualizmusra épülnek, legyen az mikroökonómia a
közgazdaságtanban, a racionális döntések elmélete a szociológiában
vagy a nemzetközi kapcsolatok elméletében, esetleg a szerződéselmélet
a társadalomfilozófiában.
A módszertani kérdések tekintetében Tóth bemutatja
a módszertani individualizmus (methodological individualism)
álláspontját, mely minden társadalmi jelenségre az individuumok
terminusaiban ad tudományos magyarázatot, így redukcionalista
megközelítési módot képvisel, amely állandó vitában áll a holisztikus
megközelítéssel. A redukcionalisták – elsőként Démokritosz – szerint
az egész levezethető a részeiből, míg a holisták szerint, ahogy azt
elsőként Arisztotelész megfogalmazta a Metafiziká-ban „Az egész több
mint a részeinek az összege.” A módszertani holizmus az úgynevezett
kollektív fogalmak (nemzet, állam, társadalmi struktúra, osztály,
szervezet stb.) köré építi a társadalomtudományi elemzést, az
egyéneket és cselekedeteiket pedig ehhez képest másodrendűnek tekinti.
A szerző ebben a vitában egy harmadik utas
megoldást foglal el, s ezt írja: „Álláspontom szerint mint más
dualisztikus megközelítések esetében itt is érvényes az, hogy –
látszólag paradox módon, de – mindkét oldalnak igaza van. A formális
logika szerint persze lehetetlen, hogy két egymást kizáró elmélet
egyidejűleg igaz legyen, a tudományban azonban mégis találunk erre az
esetre példákat. Elsőként a modern kvantumfizika részecske-hullám
dualizmusa mutatott rá arra, hogy egy fizikai entitást pl. a fényt
egyidejűleg lehet részecskeként illetve hullámként értelmezni, azaz
két formálisan egymást kizáró logikai magyarázat egyidejűleg érvényes.
Ennek analógiájára vélem úgy, hogy a társadalmi jelenségek elemzésekor
is egyidejűleg igaz lehet a módszertani individualizmus
redukcionalizmusa és a különböző társadalmi struktúrákat hangsúlyozó
holizmus.” (17.)
A kettős megközelítés fontossága különösen
nyilvánvaló a játékelméleti dilemmák esetében. Egyrészről maguk a
játékelméleti dilemmák lényegének, s így számos negatív társadalmi
jelenség (potyázás, közjavak pusztulása, korrupció) megmutatásához
elégséges az önérdekkövető individuum koncepciója (módszertani
individualizmus), másrészről e problémák megoldása nem vezethető le a
– közgazdasági értelemben vett – önérdekkövető individuum
koncepciójából, vagyis ebben a fázisban szükség van holisztikus
jellegű előfeltevésekre. Tehát az egyén és közösség viszonya szorosan
összekapcsolódik, így mind a redukcionalista, mind a holisztikus
megközelítés megléte fontos lehet.
A kérdéskör elvezet a racionalitás különböző
értelmezéseihez is. A szerző itt is hangsúlyozza, hogy a racionalitás
fogalmának a társadalomtudományokban különböző
(hasznosságmaximalizálás, szubsztanciális, procedurális, cél-, érték)
értelmezései léteznek. A szó szélesebb értelmében racionálisnak
tekinthető egy viselkedés, ha valamilyen konzisztens elv hatja át. Ám
abban, hogy mi ez az elv, megoszlanak a társadalomtudósok. Az egyik
végletet az egoista Homo oeconomicus jelenti, aki csak és kizárólag
saját hasznosságát próbálja maximalizálni – bár érdemes felhívni a
figyelmet arra, hogy ebből az elv csak nagyon korlátozott döntési
szituációban (rövid táv, egyetlen döntési kritérium, bizonyosság vagy
kétszemélyes zéróösszegű interakció stb.) határozza meg egyértelműen a
viselkedést.
|
|
„A klasszikus közgazdaságtan a döntési helyzetet
egyszerűnek és determináltnak, a döntéshozót teljesen informáltnak, a
hasznosság-különbségekben végtelenül érzékenynek, és
hasznosságmaximalizálónak tételezte.” (27.) Ennél bonyolultabb döntési
helyzetekben (hosszú táv, több döntési kritérium, többszemélyes
változó összegű interakciók stb.) már a Homo oeconomicus is zavarba
jön.
Az egoizmus sokféleképp is meghaladható. Tóth
Kindlerre támaszkodva újra definiálja, hogy két szereplő – az alany és
a másik – esetében a játékosok milyen alapvető célokat követhetnek a
nyereség tekintetében. Ilyen az altruizmus, ahol a cél a másik
nyereségének és jólétének a növelése, de itt definiálja először a
kooperálás és a dezertálás fogalmát is. A kooperáló játékos a saját és
a másik – ami éppen lehet mindenki más – nyereségének az összegét,
vagyis a kollektív nyereséget próbálja növelni, míg a dezertáló
viselkedés olyan egoista motivációval bír, amelynek nem szándékolt
következménye a kollektív nyereség csökkenése. (39.) Az egoizmus
meghaladását jelenti az értékracionális viselkedés is, ahol a
viselkedő csak egy adott értékhez vagy normához ragaszkodik,
függetlenül viselkedésének – a nyereségekre vonatkozó – várható
következményeitől. (28.)
A harmadik fejezetben Tóth röviden áttekinti és
osztályozza a különböző döntési helyzeteket. Ezek a döntési helyzetek
lehetnek parametrikusak vagy interaktívak. Az előbbi esetben a
döntéshozó tudja, hogy a környezet nem reagál az ő viselkedésére, míg
az utóbbi esetben igen. A szerző Anatol Rapoport és Melvin Guyer
munkássága alapján egy rövid, de teljes áttekintést ad az ún. 2×2-es
játékokról (vagyis az egylépéses, egyidejű, teljes információjú,
kétszereplős és kétstratégiás interakciókról).
A következő négy fejezet a szakirodalomból is jól
ismert nevesített dilemmákat tekinti át a teljesség igényére
törekedve, lényegében a fenti logikát követve. Először a koordinációs
játékok családját tárgyalja, ahova amúgy is több interakció tartozik
(jobbra hajts, szarvasvadászat, családi vita stb.) Minden esetben
megvizsgálja, hogy az interakciót és különösen valamilyen szabály
spontán kialakulásának lehetőségét hogyan módosítja az a tény, hogy
egy interakcióra többször sor kerül (többszöri lejátszás), illetve ha
az interakcióban részt vevők száma százra emelkedik (társadalmi
interakció). A 7. fejezet a többi híres szimmetrikus és aszimmetrikus
interakciót, beleértve az ultimátumjátékot, a Newcomb-paradoxont és a
kemény blokkot szemlélteti; ez utóbbi Hankiss munkásságára támaszkodva
a korrupciót modellezi.
A 8. fejezet a kooperatív játékelmélet keretében
vizsgálja a különböző dilemmákat. A kooperatív játékelmélet
lehetőséget ad arra, hogy a játékosok között kötelező megállapodások
alakuljanak ki. Természetesen a korábban vizsgált nemkooperatív
játékelméletben is eljuthatnak a játékosok az együttműködés
gyakorlatához, ám ezekben a helyzetekben a kölcsönös együttműködést
nem támasztja alá egy kötelező érvényű megállapodás. Ezért ez a
„spontán” együttműködés mindig bizonytalan, amelyre csak viszonylag
kevés (két–három) személy interakciójában van reális esély. A
játékosok számának növekedésével a „spontán együttműködés esélye
meredeken csökken.
Ezzel szemben a kooperatív játékelmélet
feltételezi, hogy a játékosok olyan kötelező erejű megállapodást
kötnek, amelyben ha egyszer megállapodtak, akkor azt a játékosoknak
mindenképpen követniük kell, a kialkudott szabályokat nem lehet
megszegniük. A kooperatív játékelmélet nem foglalkozik azzal a
kérdéssel, hogy a „kötelező megállapodások” miért kötelezőek,
egyszerűen csak tételezi, hogy léteznek ilyen kötelezettségek.
Játékelméleti szempontból az a kérdés, hogy egy játékosnak milyen
koalícióba érdemes belépnie és milyenbe nem. A szerző tárgyalja azt a
társadalomfilozófiai szempontból izgalmas kérdést is, hogy milyen
társadalmi erők biztosítják egy koalíció működőképességét, vagyis a
kötelező megállapodások érvényesülését.
A könyv érdeme, hogy mind az alapfogalmakat mind a
tárgyalt interakciókat példákon keresztül mutatja be. Szinte minden
esetben megadja az adott terminus technikus angol megfelelőjét, s így
az érdeklődő olvasó a szakirodalomban is könnyebben tud tájékozódni.
Megjegyzem ugyanakkor, hogy a játékelméleti dilemma terminus az
angolban nem olyan elterjedt, mint a magyarban. Ezzel szemben ott
inkább használják a ’games in game theory’ vagy a ’social dilemmas’
fogalmát. Az előbbi mindazon játékokra utal, amelyek valamilyen ok
miatt nevesítettek, ez azonban egy szélesebb halmaz, mint amire a
magyar játékelméleti dilemma kifejezés utal. Például ide tartozik a
kő-papír-olló vagy az érmepárosítás (matching pennies) nevű
interakciók, amelyek a könyv meghatározása szerint nem tekinthetők
dilemmának. Az utóbbi fogalom viszont csak a fogolydilemmával
kapcsolatos alkalmazásokra utal, s így egy szűkebb halmazt jelent,
mint amire a ’játékelméleti dilemmák’ halmaza utal. A könyvben való
gyors tájékozódást segíti a részletes tartalomjegyzék mellett az
ábrajegyzék, illetve a név- és tárgymutató is. (Tóth I. János:
Játékelméleti dilemmák társadalomfilozófiai alkalmazásokkal. Szeged:
JatePress, 2010)
Kádár Zoltán
doktorandusz
|
|