Általában nélkülözhetetlennek tekintik a
feldolgozott tárgykör főbb hazai publikációinak feldolgozását és
bemutatását, valamint a tézisek igényes bizonyítását, alátámasztását
is. Megnyugtató, hogy minden iskola
elengedhetetlennek ítéli a dolgozat témájában a saját publikációk
meglétét színvonalas folyóiratokban is – mivel ezek a kutatási
eredmények „minőségtanúsításának” tekinthetők. Legalábbis feltűnő, de
esetenként a belterjesség gyanúját is felvető jel viszont, hogy a
legtöbb iskola nem tartja kötelezőnek a tárgykör nemzetközi és hazai
gazdasági gyakorlatának bemutatását19 –
és azt sem szorgalmazza, hogy a PhD-hallgatók kapcsolódjanak be a
témakörükkel kapcsolatos nemzetközi vagy hazai kutatásokba.
Elterjedt vélemény ugyanakkor, hogy – bár a „külső”
opponensek felkérése elterjedt gyakorlat – az értékelés szigora nem
azonos színvonalú a különböző intézményeknél. Távolról
sem egységes például, hogy az egyes intézmények mely folyóiratokat
tekintenek színvonalasaknak, mely megállapításokat minősítenek
újszerűeknek, az állítások milyen bizonyítását fogadják el. Egy-egy
intézmény „megértő” a tézisek újszerűségének megítélésénél, illetve a
saját kutatási eredmények megkövetelésénél. Olykor érzékelhető a
„szekértáborok” érdekeinek hatása is stb.20
Mivel a vázolt jellemzőkkel rendelkező PhD-képzés
szép számú jelöltet vonz, a képzés meghonosítása vitathatatlanul
javította az erre vállalkozó intézmények pénzügyi helyzetét is. Nem
felejthető azonban, hogy a hallgatók döntő többsége belföldi, azaz
hogy felsőoktatásunk eddig nem tudta kihasználni a fokozatszerzés
iránt megnyilvánuló jelentős nemzetközi érdeklődést (Részletesebben
lásd Árva, 2011).
A PhD és a szakember-utánpótlás
Amint ezt jeleztük már, a PhD két szférában, a felsőoktatásban,
illetve a kutatóintézményeknél a karrier fontos követelménye. Észre
kell azonban vennünk, hogy a munkaerőpiaci vizsgálatok szerint a
fokozat presztízse a hazai gazdasági gyakorlat számos további
szférájában, mindenekelőtt a vállalatok és az irányítószervek
körében lényegesen kisebb, mint a fejlett
országokban. A „gyakorlat”, még a vállalati kutatóhelyek többsége is
ritkán keresi a fokozattal rendelkezőket (munkaerő-felvételnél
többnyire alig-alig támaszkodik a „papírokra”, s a jelentkezők
képességeiről, felkészültségéről például próbaidő során maga kíván
meggyőződni). A helyzet módosítása nem csekély erőfeszítéseket
követelne mindenekelőtt abban, hogy a doktori iskolák
hangsúlyozottabban vegyék figyelembe a gyakorlat igényeit.21
A felmérésnek feladatkijelölő értékű további
információja, hogy a doktori iskolák, illetve a tudományos szféra
közti kapcsolatok kérdése is rendezésre szorul. A magyar tudományos
világ „zászlóshajója”, az Akadémia ugyanis kizárólag a PhD-fokozattal
rendelkezők köréből várja az ún. köztestületi tagokat (tehát akik
kinyilvánítják intenzív érdeklődésüket a tudományos kutatások és a
magasabb fokozatok megszerzése iránt). A doktori iskolák azonban nem
mindig ajánlják a PhD-t újonnan elnyerteknek, hogy folyamodjanak a
köztestületi tagság odaítéléséért – s az MTA intézményeket sem
okvetlen tájékoztatják a PhD-cím elnyeréséről. Így számos új doktor
nem rendelkezik kellő információkkal arról, hogy miként építheti
tovább tudományos pályáját, s az Akadémia sem mindig tudja felvenni
velük a kapcsolatot a köztestületi tagságra jelentkezés érdekében. Ez
nyilvánvalóan rontja a hatékony „tudós”-utánpótlás esélyeit (növeli a
belterjesség veszélyeit) – tehát gyors korrekcióra szorul.
Kulcsszavak: tudományos fokozatok, doktori iskolák
IRODALOM
Árva László (2011): Felsőoktatás:
aranybánya vagy feneketlen kút? Magyar Nemzet. 2011. március 31.
Babbie, Earl (2003): A társadalomtudományi
kutatás gyakorlata. Balassi, Budapest
Berde Éva – Czenky K. – Györgyi Z.– Híves
T. – Morvay E. – Szerepi A. (2006): Diplomával a munkaerőpiacon. FKI,
Budapest •
WEBCÍM >
Borsi Balázs – Dévai K. – Papanek G.
(eds.) (2004): The RECORD Experimental Map. EC, Brussels •
WEBCÍM >
Braun Tibor (2010): Egyetemek a
világrangsorok bűvöletében. Magyar Tudomány. 7, 816–824. •
WEBCÍM >
Coase, Ronald H. (1974): Economics of the
Pharoses. In: Coase, Ronald H. (új kiadás, 2003): The Firm, the
Market, and the Law. University of Chicago Press. Magyarul: Coase,
Ronald H. (2004): A vállalat, a piac és a jog. (Fordította: Meszerics
Tamás) Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Csermely P. – Fodor I. – Joly, E. –
Lámfalussy S. (2009): Szárny és teher. Bölcsek Tanácsa Alapítvány •
WEBCÍM >
Farkasné Kurucz Zsuzsanna – Lóránd B. –
Balogh G. (2010): Kölcsönös előnyökön alapuló kapcsolatok kialakítása
a felsőoktatási intézmények és a munkaadók között. Vezetéstudomány.
41, 11, 31–43.
Hrubos Ildikó (szerk.) (2004): A
gazdálkodó egyetem. Új Mandátum, Budapest
Kádek István – Zám Éva (szerk.) (2008): A
diplomás pályakezdők szakmai beilleszkedése Észak-Magyarországon. EKF,
Eger
Móczár József (2010): A közgazdaságtan
válsága. Magyar Tudomány. 3, 318–330. •
WEBCÍM >
Papanek Gábor (2009): A felsőoktatás a
magyar nemzetgazdaságban. Polgári Szemle. 4, •
WEBCÍM >
Papp Zoltán (2004): A tudományos
teljesítmény mérésének problémáiról. Magyar Tudomány. 2, 232–240. •
WEBCÍM >
Polónyi István: (2007): A gazdaság és a
felsőoktatás kapcsolata. In: Kocziszky György (szerk.): A Miskolci
Egyetem VI. Nemzetközi Konferenciája. I. Miskolci Egyetem, Miskolc
Sipos Zoltán (2011): Értékválság és
célkonfliktusok a felsőoktatásban. Polgári Szemle. 1, •
WEBCÍM >
Schubert András – Vasas Lívia (2010):
Magyarország és a szomszédos országok publikációs és idézettségi
mutatószámai nemzetközi összehasonlításban. Magyar Tudomány. 7,
825–830. •
WEBCÍM >
Valentinyi Ákos (2000): A tudomány piaca
és a hazai közgazdaságtan. BUKSZ. Nyár,
Z. Karvalics László – Kollányi Bence
(2006): Humán tőke és versenyképesség. In: Vértes András – Viszt
Erzsébet (szerk.): Tanulmányok Magyarország versenyképes-ségéről. Új
Mandátum, Budapest, 109–132. •
WEBCÍM >
LÁBJEGYZETEK
1 A bizottság mindenkor
törekedett a „gazdálkodás- és szervezéstudományok” fontos
jelenségeinek, folyamatainak megismerésére. Ezen belül figyelemmel
kísérte az e tudományt érintő (felső-)oktatás helyzetét és gondjait
is, mivel abból indult ki, hogy e képzés meghatározó jelentőségű mind
a tudományterület, mind a hazai termelőszféra és vállalatai jövője
szempontjából. Elnöksége tagjainak köszönettel tartozunk az
ismertetésre kerülő felmérés kérdőívének összeállításához nyújtott
segítségért is.
<
2 A német és az angolszász
doktori képzés strukturális különbségeit érdemes megemlíteni. Az
angolszász, csakúgy, mint a magyar oktatási szisztéma három éves
felkészítő doktori képzést biztosít. Ezzel szemben a német doktori
képzés általánosságban egyéni felkészülésen alapul. Nem beszélhetünk a
klasszikus értelemben vett oktatásról, azaz az intézmény által
biztosított előadásokról, szemináriumokról. A hallgatót az úgynevezett
„Doktorvater” támogatja tanulmányai során, azonban a tudományos
ismeretek elsajátítása jórészt önálló kutatómunkájából fakad. (WEBCÍM
>).
<
3 A felsőoktatás célszerű
jellege világszerte viták tárgya. A gazdag szakirodalomból a magyar
nyelvű Hrubos Ildikó-féle (2004) összefoglalót emeljük ki.
<
4 Az adott viták gyökerei
a tudományos teljesítmények hatékony értékelési szempontjaival,
módszereivel kapcsolatos bizonytalanságból erednek. E témának is
gazdag szakirodalma van (lásd például Coase, 1974, illetve Papp, 2004,
Schubert – Vasas, 2010).
<
5 A hazai közgazdaságtan
közelmúltbeli teljesítményeit már az 1990-es években sokan vitatták. A
friss cikkek közül Valentinyí Ákos (2000), Móczár József (2010),
Farkasné Kurucz Zsuzsanna és mtsai (2010) műveit emeljük ki.
<
6 A MTA csoportosítása ma
8 tudományterületet különböztet meg (WEBCÍM
>). Közülük az orvostudományok és a
művészetek már az ókorban is létező ágak voltak, a hittudományokat az
újkor hajnalán hosszú társadalmi küzdelem határolta el az egyéb
tudományterületektől, kiemelten a bölcsészettudományoktól, a
társadalomtudományok önállósodása is több évszázaddal ezelőtt
végbement, a természet-, a műszaki és az agrártudományok
különválasztásának viszont talán csak száz-kétszáz éves hagyományai
vannak.
<
7 Számos további
osztályozás ismert. Az Encyclopedia Britannica a kulturális
antropológiát, a közgazdaságtant, a politikatudományt, a szociológiát,
a kriminológiát és a szociálpszichológiát (valamint az összehasonlító
hittudományt) sorolja ide. A Wikipedia a régészetet, a (gazdaság-)
földrajzot, történelmet, nyelvtudományt, a nemzetközi tanulmányokat s
a pszichológia bizonyos területeit is kiemeli (WEBCÍM
>) stb.
<
8 A tudományterület
alapvető műve Arisztotelész (K. e. 384–322) Politika című könyve – s a
szanszkrit Pancsatantra (K. u. II–III. század).
<
9 A jogi szabályozás
gyökerei a K. e. 3000 körüli óegyiptomi birodalom jogáig vezethetők
vissza; közismert Hammurápi K. e. 1760 körül keletkezett
jogszabálygyűjteménye, s a római korból már számos jogtudományi mű is
ismert.
<
10 Példaként Szókratész
(K. e. kb. 470–399) párbeszédes módszerét említhetjük.
<
11 A hadtudomány neves
teoretikusai, szakírói közé tartozik a K. e. 500 körül élt kínai Szun
Ce tábornok is.
<
12 A „szociológia”
kifejezést Auguste Comte alkotta 1838-ban a latin socius (társ,
társaság) és a görög logosz (tudomány, ismeret) szavakból.
<
13 Alfred Marshall The
Principles of Economics (1890) c. művében szereplő ipari körzet
elemzésére hivatkozunk.
<
14 E tudományterület
képviselői a korai hagyományok kapcsán gyakran szintén Szun Ce
tábornokot citálják.
<
15 A „szekértáborok”
elkülönülése viszonylag könnyen kimutatható például az igen gyakori
egyoldalú hivatkozásokban, de rejtetten olykor bírálatokban stb. is
érvényesül.
<
16 Mindkét állásfoglalás
tudományos alapelveket sért. A mértékadó nemzetközi szakirodalom az
állítások bizonyítása során az indukciót és a dedukciót is
nélkülözhetetlennek tekinti (Lásd: Babbie, 2003).
<
17 A www.doktori.hu
honlap 2011 márciusában 492 közelmúltbeli „gazdálkodás-tudományi” –
összehasonlításként: ugyanakkor csak 82 „közgazdaság-tudományi” –
PhD-védésről tudósít.
<
18 Az e kérdésben
teljesen egységes nemzetközi gyakorlatot követve, s a hazaitól eltérve
jelen cikkben különbözőknek értelmezzük a szervezetre utaló „vállalat”
(enterprise), illetve a tevékenységre – vállalatalapításra, nagyobb
innováció bevezetésére – utaló „vállalkozás” (entrepreneurship)
kifejezéseket.
<
19 A megfigyelés, a
tények megállapítása Francis Bacon Novum Organum Scientiarum (1620)
című műve óta a tudományos munka alapkövetelménye.
<
20 A magyar kutatások
összességében is javítandó, intézményenként is eltérő színvonala a
szakirodalomban is gyakori téma. A Borsi B. – Dévai K. – Papanek
G.-féle (2004) RECORD-kutatás például a közép-európai, s kiemelten a
magyar K+F-szférában csak alig néhány, uniós szinten versenyképes
kutatóhelyet talált. A hazai felsőoktatás színvonalával kapcsolatosan
különösen erős kritikát fogalmazott meg Z. Karvalics László, a
Műegyetem nemzetközi hírű professzora és szerzőtársa, a következőt
rögzítve: „az egyetemek versenyének nemzetközi térképén nem találunk
magyar felsőfokú intézményt” (Z. Karvalics – Kollányi, 2006, 114.).
<
21 Az oktatás
korszerűsítése természetesen komplex feladat. Részletesebb
javaslatokat ismertet például Csermely – Fodor – Joly – Lámfalussy
(2009).
<
|