Az objektivitás mítosza?
Pritz Pál egyike azoknak a történészeknek, akik a két világháború
közötti és a II. világháború alatti magyar külpolitika történetének
beható tanulmányozásával érdemben gazdagították tudásunkat a
Horthy-korszakként ismert negyedszázadról. A témába vágó első
tanulmányai az 1970-es években jelentek meg, első monográfiáját pedig,
amely a Gömbös-kormány külpolitikájával foglalkozott, 1982-ben
vehették kézbe az olvasók (Magyarország külpolitikája Gömbös Gyula
miniszterelnöksége idején, 1982). Az azóta eltelt három évtizedben
Pritz számos forrásközléssel, tanulmánnyal és egy újabb monográfiával
jelentkezett. Ez utóbbiban a Magyarországgal kapcsolatos II.
világháború alatti német elképzeléseket elemezte (Pax Germanica,
1999). Barátjával és kollégájával, Gergely Jenővel közösen emellett
egy rövid összegzést is készített az 1919 és 1945 közötti nemzeti
történelemről (A trianoni Magyarország, 1998). Az új évezred legelején
feltűnést váltott ki megszólalása a magyar történetírást is utolérő
ismeretelméleti vitában. A terjedő szkepszissel szemben Pritz a nemrég
elhunyt konzervatív cambridge-i professzorra, Sir Geoffrey Eltonra
emlékeztető határozottsággal érvelt a történelmi megismerés lehetősége
és objektivitása mellett.
Az utóbbi években Pritz Pál részben az ELTE
történelem szakos hallgatóinak pallérozásával, részben egy-egy számára
fontos résztéma körüljárásával foglalkozott. A Magyar Történelmi
Társulat kiadásában megjelent kötete ebbe a műhelymunkába enged
bepillantást. A mű tíz hosszabb-rövidebb tanulmányt és három elemző
jellegű könyvismertetést tartalmaz. Előbbiek túlnyomó része a két
világháború közötti, kisebb része az egész 20. századi magyar
külpolitikával foglalkozik. A három könyvismertetés viszont kilépést
jelent a megszokott tematikákból. Az egyik az orosz birodalmi
gondolattal, a másik Leninnel, a harmadik pedig az 1956 utáni
magyar–román viszonnyal foglalkozik, egy-egy frissen megjelent könyvet
ugródeszkaként használva.
A kötetbe foglalt írások két legfontosabb
jellemzője az újrakérdező attitűd és a filológiai alaposság. Ez
különösen a kismonográfia méretű Barcza-tanulmányban érhető tetten,
amelyben a II. világháború előtti londoni magyar követ 1994-ben
megjelent visszaemlékezésének állításait ütközteti a szerző más
forrásokkal, s bizonyítja így konkrét anyagon is a memoárok
objektivitásának látszólagosságát és relevanciájuk korlátozottságát.
Szerző reméli, hogy az amerikai Hoover Intézetben található naplók
számos részkérdés tisztázásához járulhatnak hozzá, ha valaki egyszer
végre hazahozza, és közkinccsé teszi őket. Ez valószínűleg így lesz,
ha lesz, bár nem feledhető, hogy a naplók ugyanúgy kontextualizálásra
és szigorú forráskritikára szorulnak, mint a visszaemlékezések.
Ugyanez – rákérdezés és minuciózus alaposság – jellemzi az 1941 és
1945 közötti magyar külpolitikáról közölt rövidebb írását, melyben
Juhász Gyulával és e sorok írójával szemben Pritz meggyőzően
bizonyítja be, hogy Szegedy-Maszák Aladár 1943-as memoranduma nem a
Foreign Office, hanem a magyar követek számára készült, s a brit
külügyminisztériumba nem szándékosan, hanem indiszkréció folytán
került.
|
|
Az otthonosság és a magabiztosság, amellyel Pritz
az egymásnak gyakran ellentmondó dokumentumok és az egymással vitázó
interpretációk között mozog, az 1945 utáni korszakokkal foglalkozó
részekben kevésbé érvényesül. A 20. századi magyar külpolitika
egészével foglalkozó esszéjében, amelyet először a kolozsvári Korunk
közölt, majd angolul a Hungarian Quarterly-ben is megjelent, például
az államszocializmus több mint negyvenesztendős időszakának mindössze
két és fél, a harmadik Magyar Köztársaság húsz évének pedig egyetlen
oldalt szentelt. A Horthy-korszak negyedszázadával kapcsolatos
legfontosabb tudnivalókat viszont nyolc oldalon foglalta össze. Ebből
elkerülhetetlenül következik, hogy az 1945 előtti negyedszázad
bemutatása jóval plasztikusabb és ugyanakkor problémacentrikusabb,
mint az 1945 utáni több mint fél évszázadé. Kétségtelen, hogy az
elmúlt fél évszázad történései még kevésbé feltártak, mint az azt
megelőző negyedszázadé. A szerző által is recenzált Földes-könyv
(Magyarország, Románia és a nemzeti kérdés, 1956–1989) és más munkák
azonban ez esetben is lehetővé tették volna a rá egyébként oly
jellemző újrakérdezés és reflexivitás szempontjainak bátrabb
érvényesítését.
A kötet további fontos jellemzője a polémia
mindazokkal szemben, akik tudatlanságból, politikai megfontolásokból
vagy bármely más okból forrásokkal alá nem támasztható állításokkal
táplálják a múltjuk iránt érdeklődő gyanútlan vagy megerősítésre éhes
magyar olvasókat. Pritz Pál tiszteletreméltó szakmai ethosszal száll
szembe ezekkel az illuzórikus és félrevezető nézetekkel, ámbár
vitapartnereit többnyire nem nevezi meg. Számára Károlyi Mihály éppúgy
pozitív és negatív tulajdonságokkal rendelkező történelmi személyiség,
mint Horthy Miklós vagy Kádár János. Egyiküket sem akarja démonizálni
vagy az egekig magasztalni. Célja a megértés és a megértetés. Ezt
annak ellenére dicséretesnek és elismerésre méltónak tartjuk, hogy a
pár száz példányban megjelent kötet nemigen tudja felvenni a versenyt
a bulvársajtó, a bulvártévé és az emberek indoktrinációjára
szakosodott egyéb tömegkommunikációs eszközök garmadájával. A szerző
lelkiismerete mindenesetre nyugodt lehet; ő megtette, amit
szakemberként megtehetett.
De mi is a különbség a történész és a dilettáns,
illetve manipulátor között? Pritz szerint lényegében az, hogy a
„megismert tények hatására” előbbi „alázattal módosítja”
prekoncepcióját vagyis kutatási hipotézisét, sőt adott esetben el is
veti azt, az utóbbi viszont a „prekoncepciójához keresgéli a történeti
tényeket, tehát azokat a történész szakma határain kívüli szempontok
hatására rostálja-színezi, önkényesen csoportosítja” (110.). Vagyis a
történész a szakma kristályosodott szabályai szerint végzi munkáját, a
nem történész pedig szakmai etika és/vagy tudás nélkül. Ezekkel a
történetírás egészének tudományosságát érintő kérdésekkel a kötetben
egyetlen írás sem foglalkozik. A tanulmányok elé illesztett
bevezetőben is csak röviden esik szó róluk. Aki a szerző e tárgyban
kifejtett gondolataira kíváncsi, annak fél évtizeddel korábban
megjelent tanulmánykötetét (Az a „rövid” 20. század. Történetpolitikai
tanulmányok, 2005) kell kézbe vennie. (Pritz Pál: Az objektivitás
mítosza? Hazánk és a nagyvilág. 20. századi metszetek. Budapest:
Magyar Történelmi Társulat, 2011)
Romsics Ignác
|
|