103–120.). Végül a hetedik tanulmány a társadalmi
háttér kapcsolatteremtő képességre gyakorolt hatását vizsgálja
középiskolások körében (Varga Szabolcs 121–137.). Talán ennyiből is
látszik: az első rész tanulmányait összekötő vezérfonal egyfelől a
tágan értelmezett politikai szocializáció, másfelől a társadalmi
egyenlőtlenségek hatásainak elemzése.
A második rész címe: Egyetemi élethelyzetek. Ebben
négy tanulmány található. Az elsőt Dojcsák Ádám és Sőrés Anett jegyzi.
Címe: A politika reprezentációja a Campuson innen és túl (141–156.).
Az eredményeik legalábbis elgondolkoztatóak, de inkább aggasztóak.
Egyfelől a debreceni egyetemisták nagyfokú politikai közönyéről,
másfelől a radikális jobboldal fokozódó jelenlétéről ad hírt a
szerzőpáros. A második tanulmány A homoszexualitással kapcsolatos
előítéletek és sztereotípiák a debreceni egyetemisták körében (Dusa
Ágnes, 157–176.). A szerző legfontosabb eredménye: „a
homoszexualitásról való gondolkodás ambivalens: a jelenség és az
egyének megítélése máshogyan működik. […] egy alapvetően negatívnak
tartott jelenség művelőit (sok esetben) pozitívan értékelik”. A
harmadik tanulmányban Popovics György a debreceni egyetemisták körében
gyűjtött jellegzetes kifejezéseket résztvevő megfigyeléses módszerrel,
ami egyáltalán nem lehetett nehéz feladat a számára (177–191.).
Végül Harmati Edina és Zékány Erzsébet A kollégium
mint csoportképző tényező címmel írt tanulmányt. A legfontosabb
eredményük: éppen a legelavultabb, inkább régi munkásszállóra, mint
modern campus hotelre emlékeztető intézményben a legjobb a közösségi
élet; csak itt alakultak ki és maradtak fenn sajátos közösségi
hagyományok. A résztanulmányokat összekötő vezérfonal a szubkultúrán
(debreceni egyetemi hallgatók) belüli szubkultúrák azonosítása,
leírása.
A harmadik rész címe: Az egyetem falain kívül. Itt
három tanulmányt találunk. Balku Anett, Dusa Ágnes és Sőrés Anett
(azaz a kötet szerkesztői közösen) politikai falfirkákat, graffitikat
gyűjtöttek és elemeztek (205–222.). Kovács Klára élsportoló ökölvívó
nőkkel, illetve ökölvívónőket edző férfiakkal készített interjúkat. A
szerző maga is eredményes ökölvívó, így külön érdeme, hogy
tanulmányában meg tudta őrizni tudományos objektivitását (223–241.).
Végül, a harmadik rész utolsó tanulmányában Balku Anett egy internetes
szerepjátékban (World of Warcraft) kialakult virtuális csoportok
(klánok) működését és játék közbeni interakcióit elemezte, az egyik
résztvevő számítógépén követve és megfigyelve az eseményeket
(242–261.). A harmadik rész három, egymástól távoli témáját az
egyetemistákkal érintkező, az egyetemistákra is ható sajátos
szubkultúrák, illetve szubkulturális jelenségek vizsgálata köti össze.
A kötet egészének tehát annak ellenére van egy jól
kirajzolódó logikai szerkezete – ha tetszik, története –, hogy
tizennégy teljesen önálló, módszertanilag és tematikusan is
meglehetősen eltérő tanulmányt válogattak be a szerkesztők a könyvbe.
Ráadásul inkább minőségi szempontokat, mint a kötet szerkezetét szem
előtt tartva.
Hogy kiknek ajánlható a könyv? A kutatók elsősorban
friss ötleteket meríthetnek a kötetből, az ifjúságszociológia oktatói
annak örülhetnek, hogy egy olyan könyvet ajánlhatnak a szerzőket
követő évfolyamok hallgatóinak, amit bizonyosan szívesen és nagy
haszonnal olvashatnak. Végül a szociológia iránt érdeklődő
egyetemisták és mások érdekes, olvasmányos írásokból bővíthetik
ismereteiket a fiatalokról, a mai magyar társadalomról.(Balku Anett –
Dusa Ágnes – Sőrés Anett szerk.: Ifjúságszociológiai tanulmányok.
Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 2011, •
WEBCÍM >)
Marián Béla
kutatási igazgató, Marketing Centrum
|