„Az idővel, értelmi súlylyal, kiállító tehetséggel
úgy kell gazdálkodni mint pénzzel, sőt szigorubban; mert az idő,
értelmi súly, ’s kiállító tehetség jóval becsesb mint a’ pénz. És
ekkép valamint például egy forintot egyszerre erre ’s arra nem
fordíthatni, ’s így ez mint valami lehetetlen mathematice el van
tiltva: szintolly kevessé fordíthatni időt, értelmi súlyt, ’s kiállító
tehetséget is erre, arra, ’s mindenüvé egyszersmind; hanem, szoros
igazságilag, sikerrel, következménynyel.”
(Széchenyi István: A’ Kelet népe, 1841)
A 21. század első, a magyarországi rendszerváltozás második
évtizedében a Magyar Tudományos Akadémia kutatóhálózatáért
felelősséget érzők újra és újra megfogalmazták a kiválóság
kiemelésének, a fenntarthatóságot megalapozó feltételrendszer
kialakításának, és a versenyképesség biztosításának szükségességét. A
Magyar Tudomány-ban 2001 és 2006 között megjelent elemzések, bár
eltérő kifejezéseket használtak, rendre megállapították, hogy az
akadémiai kutatóhálózat szerkezeti széttöredezettsége,
infrastrukturális elavulása, erősödő rugalmatlansága és pályázati
kiszolgáltatottsága veszélyezteti a kutatások minőségét. A változás, a
reform, a továbblépés igénye és ennek egyre elaboráltabb
artikulációja, sokféle objektív és szubjektív tényező miatt mégsem
vezetett radikális, a kutatóhálózatot magasabb pályára juttató
megújuláshoz. Olyan megújuláshoz, amely minőségileg több annál, mint a
kutatóhálózatnak a körülményekhez képest még mindig jónak számító
teljesítménye. Egy főhivatású kutatóhálózat számos és nem egyedül
tudománymetriai mutatókkal mérhető eredménye jelentős részben a
nemzetközi kutatási térben értékelhető. A kiemelkedő tehetségek
megnyerése és megtartása, a kiválóság adekvát támogatása és a
versenyképesség növelése mind a hazai, mind a nemzetközi kutatási
térben csak úgy lehetséges, ha a nagy kockázatot jelentő felfedező
kutatás és a fejlesztés hatékony intézményrendszerben folyik.
Az akadémiai kutatóhálózat
megújulási kerete és tartalma
A Magyar Tudományos Akadémia intézethálózatát valamennyi elemzés
szerint úgy érdemes korszerűsíteni, hogy megfelelő keretet biztosítson
a tematikus megújulásnak, a tudományterületek változását követő
rugalmas alkalmazkodásnak, a világos kritériumrendszer alapján
támogatott kiválóságnak. Az ezeket a célokat szolgálni képes
kutatóhálózatnak olyan méretű centrumokba érdemes tömörülnie, amelyben
a kutatók száma, s a korszerű infrastruktúra egy olyan kritikus
méretet és minőséget képvisel, amely hatékony szerkezetben képes a
kutatás- és fejlesztés-specifikus feltételeket biztosítani. A 21.
században e helyeken várható el, hogy a kutatási eredmények az
élvonalba tartozzanak, a tudományterületek kiválóságai a nemzetközi
kutatási térben is súlyosnak találtassanak, s valódi vágóélként
(cutting edge) nyissanak utat a tudományos megismerésben és a
fejlesztésben. Annak a célnak az elérésében, hogy az akadémiai
kutatóintézetek közül a jelenleginél több legyen világszínvonalú, s
még több olyan, amely a hazai élvonalba tartozik, elengedhetetlen a
szerkezeti megújulás, amely természetesen csupán a keretét adja a
szakmai megújulásnak.
A megújuló kutatóhálózat tudományos tartalmának
frissülését, trendteremtő vagy a trendekhez alkalmazkodó
profiltisztítását minden bizonnyal a dinamikus, kreatív, versengő és
szinergiákat létrehozó, együttműködni tudó, a kutatást és fejlesztő
munkát főhivatásként végző kutatói közösségek képesek. Az akadémiai
kutatóhálózat megújítási folyamatában tehát eltérő a kockázata annak,
hogy a gyakran nagyon eltérő hagyományokkal és
teljesítmény-elvárásokkal jellemezhető tudományterületek, s eltérő
stílusú intézeteik miként lesznek majd képesek a kialakítani kívánt
keretet tartalommal megtölteni. Miként lesznek képesek a „túlélésre”,
a folyamatosan és sokszor rapszodikusan változó feltételeknek
mindenáron való megfelelésre berendezkedett egyének és csoportok?
Képesek-e még egyszerre versengeni és együttműködni is? Ki tudnak-e
törni a megszokások fogságából? A kutatóhálózatnak az elmúlt
évtizedben meglehetősen gazdag módszertani arzenál bevetésével
elemzett tevékenysége sem ad megbízható, az egyes kutatóhelyekre
lebontható prognózist. Nehezen becsülhető tehát, hogy melyek lesznek
azok a kutatói közösségek, amelyek még képesek az aktív, önálló
átalakulásra, megújulásra, a kutatási profilokat, nagy
együttműködéseket alulról építkezve kialakítani. Kérdés, hogy a
pszichológiának a tanult tehetetlenségre (learned helplessness)
vonatkozó empirikus adatai érvényesek-e a kutatói közösségekre. A
tanult tehetetlenség a kontrolltól, a kontrollérzés tapasztalatától
megfosztott egyén és közösség olyan magatartása, amely akkor is
működik, ha a kontrollt már senki nem gyakorolja, de a tanulás
eredményeként a lehetőséggel élni, s az adott helyzetet aktívan
alakítani már nem vagyunk képesek. Kérdés, hogy a megszokott felülről
és kívülről vezérlés okozta kontrollvesztés, vagy a körülményekhez
való rugalmas alkalmazkodás megtartása, az új és alapvetően más
tevékenység közös megtalálása vezeti-e majd azokat a kutatói
közösségeket, amelyek ma nem az élvonalba tartoznak. Erre a kérdésre
az intézethálózat megújulása nélkül nincs válasz, de nincs esély a
továbblépésre sem. Arra a továbblépésre, amelynek célja, hogy egy
valódi, a nemzetközi élvonalba tartozó főhivatású kutatóhálózat
alakuljon ki. Egy olyan hálózat, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia
elnöke Stratégiai Tanácsadó Testülete ajánlásaiban (2011. szeptember
19.) így definiál:
„Egy főhivatású kutatóhálózat közfeladata, hogy a
kiemelkedő tehetségek egyetemi környezetben nehezen vagy egyáltalán
nem megteremthető feltételek mellett végezhessék nagy kockázatú
felfedező kutatásaikat, és vehessenek részt jelentős technológiai
fejlesztésekben.”
A közpénzből közfeladatot ellátó kiemelkedő
tehetségek kutatási eredményeinek sokféle gazdasági és társadalmi
haszna és hasznossága egyértelmű, bár egyszerű eszközökkel nem vagy
nehezen mérhető, s ez különösen igaz a felfedező kutatások esetében.
Tény, hogy hatékony felfedező kutatások nélkül az ország nem lehet
versenyképes az innováció területén sem, ezért egyensúlyt kell
teremteni a felfedező kutatások, a célzott kutatások és a kézzel
fogható gazdasági hasznot hozó innováció között. A döntéshozóknak meg
kell érteniük, s úgy tűnik, ma ez nem lehetetlen, hogy a felfedező
kutatások nem a gazdasági trendeket vagy a piaci változásokat követik,
hanem a tudomány belső logikája alapján működnek. A felfedező
kutatások gazdasági haszna nem válik azonnal nyilvánvalóvá, s egy
adott ország ezekben a lassan, csak hosszan megtérülő kutatásokban nem
minden tudományterületen képes megteremteni a szükséges feltételeket.
A kutatások támogatási rendszere
Az európai és a szélesebb nemzetközi kutatási térben rendkívüli méretű
kutatási projektek és infrastruktúrák alakultak s alakulnak ki. Az
ezekben való részvétel, valamint a hazai kutatóhálózatban végzett
világszínvonalú felfedező kutatások legfontosabb szereplője a
kiemelkedő teljesítményt nyújtani képes kutató, s legfőbb tényezői az
erőforrások elosztásában hatékony és változni képes intézményrendszer,
a kiegyensúlyozott finanszírozás, valamint a versenyképes
műszerezettség vagy más, a tudományterületre jellemző kutatási
feltételrendszer. A kiemelkedő teljesítményűek azonban oda mennek
kutatni, ahol adottak ezek a kutatási feltételek, s amelyek
megteremtéséhez nélkülözhetetlen az államnak az a különböző mértékű és
célú támogatása, amely nélkül nincsenek sikeres felfedező kutatások,
célzott kutatások, s valódi innováció sincs. Azt, hogy ma
Magyarországon még mindig elégtelen a kutatástámogatás mértéke, nem
lehet egyszerűen úgy megoldani, hogy általában megnöveljük az erre a
területre fordított támogatást. A támogatás növelése ugyanis minden
számítás szerint ott térül meg, ahol hatékony működési keretet
biztosít az intézményi szerkezet, ahol van kutatási stratégia, ahol a
kutatással és fejlesztéssel foglalkozó minőségi szakemberek kritikus
tömege van jelen. A mai hazai kutatástámogatási rendszerből egy a
jelenleginél hatékonyabbra történő áttérés a finanszírozás mértékének
fokozatos és kiszámítható növelésével valósulhat meg. Erre a növelésre
egészen addig van szükség, amíg a magyar kutatás-fejlesztés-innováció
rendszere versenyképessé nem válik a nemzetközi mezőnyben.
Egy kiváló, nemzetközi szintű hazai kutatás és
fejlesztés szélesebb körének megjelenése és fenntartása kiszámítható
pályázati rendszert is kíván. Ehhez Magyarországon szükséges lenne egy
olyan háromszintű versenypályázati finanszírozási rendszer
kidolgozása, amely képes figyelembe venni a
kutatás-fejlesztés-innováció alrendszereinek meghatározó
sajátosságait. A felfedező kutatások támogatására kidolgozott OTKA
(Országos Tudományos Kutatási Alap) olyan sok éve bevált, jól és egyre
jobban s transzparensen működő, meghatározóan értékelvű rendszer,
amelynek fokozatos fejlesztése az alapkutatásokhoz teremti meg a
projektalapú támogatást. Ezt a rendszert nem kell „kitalálni”, hanem
megőrizve megtartani és fejleszteni. Szükség van emellett a támogatási
rendszer két további szintjének újragondolására. Ezek közül a Nemzeti
Kutatási és Fejlesztési Program (NKFP) létrehozásával lehetővé válna
olyan nagyobb léptékű egyéni és központi kezdeményezésű programok
finanszírozása, amelynek alapja a kutatás társadalmi és gazdasági
haszna és hasznossága. A jelenlegi, meglehetősen vegyes finanszírozási
rendszerben a leginkább ellentmondásos előzményekkel az az alrendszer
rendelkezik, amelyre a gazdasági felemelkedéshez a legnagyobb szükség
lenne, s ez a valódi eredményeket hozó technológiai fejlesztés. Egy
kialakítandó Nemzeti Technológiai Programnak (NTP) meghatározóan
központi kezdeményezésű és gyorsan megtérülő, konkrét gazdasági
eredményeket hozó nagy programokat kellene finanszíroznia. Egy tiszta,
átlátható, a három feladatot világosan megjelenítő és kellően
elkülönítő finanszírozási rendszer nem a kutatók egyéni vagy csoportos
érdeke, hanem a kutatás-fejlesztés-innováció rendszerszintű
működésének elengedhetetlen feltétele; az egész ország érdeke.
OTKA, Akadémia és az egyetemek
Felbecsülhetetlen jelentőségű az a támogatás, amellyel az OTKA az
elmúlt negyed évszázad kiemelkedő hazai tudományos eredményeihez
hozzájárult. Létrejöttével és folyamatos fejlődésével kialakult
Magyarországon is a felfedező kutatások finanszírozásának egy olyan
jól működő rendszere, amely egyszerre biztosítja a kutatói munkához
elengedhetetlen stabilitást és kiszámíthatóságot, valamint a
legkiválóbb kutatók közötti egészséges versenyt. Bár ez a pályázati
rendszer sem mindig mentes – főleg a szűk kutatási térre, s egyes
szakmákban a minőséget és kiválóságot képviselők alacsony számára
visszavezethetően – a szubjektivitás érvényesülésétől, ma is a legjobb
finanszírozási rendszer. A legjobb, mert olyan, átlátható módon, s a
szigorú szakmaiság alapján működő versenypályázati rendszer, amelyben
az alapkutatások támogatása, s a nyertes pályázatok eredményeinek
értékelése szakmai bírálatokon alapul. Az OTKA azonban a felfedező
kutatásoknak csak egy meghatározott részét tudta és tudja ma
támogatni, tevékenységi körének más irányú bővítése pedig az
átláthatóság csökkenéséhez, s a támogatások további elaprózódásához
vezetett volna.
Az elmúlt két évtizedben az MTA is igyekezett
megtalálni azokat a támogatási formákat, amelyekkel segítheti a
kutatói utánpótlást; a kutatásra alkalmas tehetségek megtalálását, a
kiválóság megnyerését és megtartását. Ennek pályázati formái nyitottak
voltak, és ma is nyitottak a felsőoktatási kutatóhelyek számára.
Széles körben pályázható fiatal kutatók számára a Bolyai-ösztöndíj,
amely a PhD megszerzését követő pályaszakaszban ad a legjobbaknak
támogatást, többek között azzal a nem titkolt céllal, hogy megnyíljon
az út a kutatói közösség magasabb régióiba történő belépést biztosító
MTA doktora cím elnyeréséhez. Bár utóbbi címet jogos és méltatlan
támadások egyaránt érik, a doktori eljárás olyan minőségbiztosítási
rendszerben (egy pályázattal a becslések szerint általában 100-150
minősített szakember foglalkozik) történik, amelyhez nincs hasonló a
hazai palettán. Mind az MTA doktora cím, mind a Bolyai-ösztöndíj
pályáztatási, bírálati és döntési rendszere világos szabályokon
nyugszik, s a nemzetközi rendszerekben megszokott átláthatóság
jellemzi. A Bolyai-ösztöndíjnál szűkebb körben pályázható az a fiatal
kutatói támogatás, amely az akadémiai kutatóhálózatban (akadémiai
intézetek és egyetemi támogatott kutatócsoportok) három évre biztosít
álláshelyet a PhD-vel még nem rendelkező fiataloknak, segítve a
kutatói utánpótlás kinevelését, s a kutatóhelyek megújulását. A két
évtizede hatékonyan működő rendszer a fiatal kutatók és a
foglalkoztató intézetek vagy támogatott kutatócsoportok számára a
megmérettetés hatékony formájának bizonyult.
Az akadémiai szféra és a felsőoktatás kutatóhelyei
évek óta magasra értékelik a támogatott kutatócsoportok munkáját, s
gyakran kiemelik, hogy ez a rendszer az egyetemeken a sikeres
kutatásokat végző, teljesítményükben, s nem feltétlenül életkorukban
szenioritásnak számító, MTA doktora címmel rendelkezők vagy
akadémikusok számára rendkívüli lehetőséget biztosít azzal, hogy öt
évre teszi lehetővé egy saját, többségükben főfeladatként kutatást
végző munkatársakból álló csoport létrehozását. A pályázati rendszer
több ciklust ért meg, ám a hatékonyabb elosztást célzó döntések
többnyire heves vitát váltottak ki. A felsőoktatási intézményekben
folyó kutatások támogatására vonatkozó kormányzati prioritások azonban
e pályázati támogatás bevezetése óta többször is jelentősen
megváltoztak, így az Akadémiának is újra kellett és újra kell
gondolnia, hogy miként újítja majd meg. 2011-ben az Akadémia még a
korábbi hagyományt vitte tovább, azaz alig módosított formában
hirdette meg a pályázatot, ám a forráshiány miatt szigorúbban
támaszkodott az eredeti célokra a támogatások megítélésénél. Tény,
hogy sokszorosan túlpályázott támogatási igényekről igen korlátozott
források esetében nagyon nehéz százszázalékosan jól, azaz objektíven
dönteni, hiszen az eleve kiválóak közül kell kiválasztani a
legkiválóbb pályázatot benyújtókat. Eleve tévedés tehát ilyen esetben
a nemleges döntést csupán a pályázó személyére vonatkoztatni, hiszen a
támogathatóság határvonalának két oldalán lévők között nincs lényeges
különbség. Mivel a pályázók tudományos teljesítménye, aktivitása,
tudománymetriai mutatói gyakorta nem különböznek szignifikánsan, a
pályázati döntés alapjául szolgáló rangsort maga a pályázat, s nem
ritkán annak a tudományos tartalommal csak részben összefüggő, bár
legalább olyan fontos elemei (fő- vagy oktatás melletti részfeladatok
aránya, költségvetés összetevői stb.) határozzák meg. Kifeszített
rendszerek eleve nem tudnak kiválóan működni, ezért meg kell oldani,
hogy a támogatott kutatócsoportok létrehozásában és megtartásában is a
folyamatosságot, a kiválóságot, a fenntarthatóságot, s a szükségszerű
cserélődéshez is vezető verseny elveit érvényesítsük a jövőben.
Hasonlóan a fiatal tehetségek számára 2009-ben kezdeményezett Lendület
programhoz.
A Lendület program a Magyar Tudományos Akadémia
legsikeresebb versenyfinanszírozású programtámogatása kiemelkedő, jól
mérhető tudományos teljesítményt felmutató fiatalok számára. Az
Akadémia elnökének kezdeményezése többes célt követett; bővíteni a
fiatal kutatók előrelépési lehetőségeit, biztosítani a
tehetség-utánpótlást, visszaszorítani a sikeres fiatalok
elvándorlását, segíteni az Akadémia kutatóintézeteinek és
kutatócsoportjainak dinamikus megújítását, s versenyképességük
növelését. A Lendület program hazai sikere ma már a nemzetközi
figyelem középpontjában áll, s az agyelszívás mérséklésének egyik
modelljeként működik. A Lendület program bizonyította, hogy képes
mozgósítani a tudományos kiválóság fiatal képviselőit, akik itthon
megalakított kutatócsoportjukkal a hazai tudományos élet dinamikáját
felerősítve a merev intézményi struktúrák megújításához is
hozzájárulnak. A Lendület program rugalmasságát és sikerét éppen a
teremtő kutatói kiválóság, a körültekintően kialakított, s
kiszámítható támogatást biztosító modell együtt biztosítja, s vezet a
jól követhető és mérhető eredményességhez.
2011-ben már 16 kiváló kutató alapíthatott önálló
kutatócsoportot, így ma 28 kiemelkedő kutató folytat a 2009-es
kezdőforráshoz képest sokszoros összegből kutatásokat. Az egyetemekre
is kiterjesztett akadémiai kiválósági program egyben azt is jelzi,
hogy nem a kutatás helye, hanem a kutató kiválósága a továbblépés
kritikus feltétele. A Lendület így egyaránt érdekeltté teszi az
akadémiai és az egyetemi intézmények vezetőit is abban, hogy
megszerezzék és megtartsák a legkiválóbb kutatókat. A hazai kutatási
potenciál növeléséhez, s a nemzetközi versenyben való részvételhez ma
elengedhetetlen a témák megújulása, az erőforrások átcsoportosítása, a
kutatói életpálya kiszámíthatósága, a világos minőség- és
teljesítményalapú előmeneteli rendszer. Ha mindezt következetesen
alkalmazzuk a hazai kutatások valamennyi intézményi rendszerében, az
akadémiai és egyetemi kutatások kapcsolata és kapcsolódása mérhetően
erősödni fog.
A fenntarthatóság feltételei
A fenntarthatóság egyik objektív feltétele a kutatási kapacitás
kritikus mérete. Egy jelentős kutatási kapacitás képes csak olyan
szemléletváltozást kényszeríteni, amely a kutatás finanszírozását nem
pusztán költségvetési kérdésnek tekinti. A tudomány finanszírozásának
rosszul megválasztott módszereivel hatalmas károkat lehet okozni. A
tudományos kutatásnak és fejlesztésnek címkézett tevékenység kiemelt
támogatása, az innováció fogalmának felhígulása és megjelenése a
gyakorlatban nem pusztán fenntarthatatlanná teszi a
kutatás-fejlesztés-innováció rendszerét, hanem megfordíthatatlan
változásokat indíthat el. A fenntarthatóság egyik feltétele ezért az
is, hogy megszűnjön a pazarló rendszerekbe juttatott többletforrás, s
megjelenjen a hatékonnyá tett rendszerekben az erőforrások bővülése.
Ma Magyarországon ehhez a felsőoktatásnak és a főhivatású kutatókat
alkalmazó akadémiai kutatóhálózatnak egyszerre van szüksége
átalakításra és fejlesztésre, szerkezeti megújulásra és koncentrált
erőforrásokra. A Magyar Tudományos Akadémia évek óta keresi a kutatás
legjobb szervezeti kereteit, finanszírozásának leghatékonyabb módját,
s reményeink szerint képes arra, hogy ebben az első jelentős lépést
megtegye.
A szemlélet változásának nem csupán a
finanszírozásban kell megjelennie, hanem az értékelésben is. A
fentiekben többször szót ejtettünk a komplex értékelési rendszerek
fontosságáról, azaz arról, hogy a kutatás és a fejlesztő munka
kimenetének megbízható mennyiségi és minőségi mutatóit alkalmazni kell
tudnunk a támogatások elosztásában. Ez, együtt egy körültekintő és
kiszámítható támogatási rendszerrel, fontos tényezője a
fenntarthatóságnak. Természetes ugyanakkor, hogy a fenntarthatóság
objektív és szubjektív tényezői egyszerre hatnak a kutatásnak abban a
világában, amelyben a tudományos minőség és újdonság meghatározása
egyszerre támaszkodik közhiteles adatokra épülő tudománymetriai
mutatókra (Web of Science, Magyar Tudományos Művek Tára stb.), a
kutatói teljesítmény minőségi értékelésére, s a projekt- és
programtámogatásoknál a szakma kiválóságainak elfogulatlan,
tárgyilagos bírálatára. Nincs ezek között egyetlen olyan sem, amely ne
lenne tovább javítható, s a kutatási autonómiát és szabadságot élvező
rendszerekben ez a tudomány képviselőinek folyamatos feladata. Csak
ezek együttesében értékelhető a kutatás és fejlesztés hasznosságának
és hasznosulásának számos formája.
A főhivatású kutatók a komplex, s a támogatást
erősen meghatározó értékelési rendszerekben erős nyomás alatt állnak.
A kiemelkedés, a felfedezés, az újdonság mielőbbi bemutatásának vágya
komoly kihívást jelent, s az erkölcs, az etikus magatartás gyengesége
időnként tévútra viszi a kutatókat. Ennek megakadályozása, a felelős
monitorozás kialakítása, fenntartása egy tágabb kutatói közösség
feladata és felelőssége. A fenntarthatóságot veszélyeztető, a kutató
mint egyén szintjén megjelenő problémák nem okozhatnak kárt akár egy
egész tudományterületnek is. A tudományos közösség kontrolljának
hiánya ezért, bár szubjektív természetű, a fenntarthatóság egyik
objektív akadálya is lehet. S végül ne feledkezzünk meg annak a
láthatatlanul romboló tényezőnek a hatásáról – ez a bizalmatlanság –
amelynek hálózatát magunk építjük. A bizalmatlanság jelen van az
intézményekben, az egyetemeken és a kutatóintézetekben, az oktatók és
a kutatók, a vezetők és a vezetettek, az egyének és az intézmények, az
intézmények és az állam között. A bizalmatlanság gátjává válik a
megújulásnak, a kezdeményezésnek, az ésszerűtlenségek felszámolásának.
Nem bízunk a megújulásban, a kiválóságban, a verseny és az
együttműködés együttes erejében? Reméljük, hogy nem így van, s nem
késő megújulni, továbblépni, a kutatás nemzetközi versenypályáira
nagyobb tömegben kilépni.
Az akadémiai kutatóhálózat
konkrét megújulási lépései
Az MTA kutatóintézet-hálózata 40 önálló költségvetési szervből (38
kutatóintézetből és két kutatóközpontból) áll. A költségvetési szervek
kutatóinak száma 13 és 235 között változik (2011. májusi adat). E
költségvetési szervek jogállása – a 13 kutatót foglalkoztatóé is –
megegyezik az Eötvös Loránd Tudományegyetem jogállásával, és hasonlóak
adminisztratív kötelezettségei is. Az utóbbi időben mind nehezebb volt
pl. a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő gazdasági igazgatókat
találni. Az igazgatók mozgástere is rendkívül beszűkült, igazgatási
értelemben éppúgy, mint az intézmény szakmai feladatainak
meghatározásában. Az előbbire példa, hogy néhány kis intézményben
olyan mindennapos kérdések, mint a jubileumi jutalmak kifizetése
nehézséget
|
|
okozott. Az utóbbira, hogy az intézetek tematikáját
már régen nem az igazgató vagy igazgatótanács határozza meg, hanem a –
jórészt szerencsén és véletleneken is alapuló – pályázati
eredményesség. A kialakult hektikus pályázati rendszerben a
kutatóintézetek – forráshiányuk csökkentése érdekében – a
küldetésüknek megfelelő kutatási feladatok helyett olykor más, a
közfeladatokat sokszor kifejezetten akadályozó, sok esetben
ésszerűtlen projektre fordították energiáikat. Ez az ellentmondásos
pályázati rendszer 2010–2011-ben megszűnt, és hosszú távon sem várható
az, hogy az intézetek fenntartási költségeik átlagosan 40–50%-át
pályázatokból fedezzék. Ezeket a tényeket is érdemes figyelembe venni,
amikor az intézmények (nem a kutatók) autonómiájáról beszélünk.
Az MTA kutatóintézet-hálózatának épület- és
műszerállománya rendkívüli mértékben elavult. Könyv szerinti értékük
húsz százalék alatt, az úgynevezett nullára leírt műszerek aránya
ötven százalék fölött van. Ennek oka részben szintén a szétaprózódás.
Az intézethálózatban kevés az igazán értékes és korszerű műszer,
ugyanakkor párhuzamosságok figyelhetők meg. Az informatikai rendszerek
állapota – részben szintén a szétaprózódás miatt – nagyon rossz. Több
mint négyszáz szervert üzemeltetünk, a laptopok száma háromszorosa, a
nyomtatók száma kétszerese a kutatók számának.
A fentiekből is nyilvánvaló, hogy pusztán a működés
és az igazgatás hatékonysága szempontjából is szükség van a ‒ 40–60
éve létrejött és sokszor személyes ambíciók vagy csoportérdek mentén
alakult ‒ intézethálózat megújítására. Ennél sokkal fontosabb azonban,
hogy a jelenlegi rendszerben általában nincs meg a lehetőség a változó
körülményekhez történő szakmai alkalmazkodásra, jelentősebb méretű
kutatási programok indítására, európai projektekben jelentősebb
szerepvállalásra. Hatékony működési szerkezet kialakítása nélkül a
jelenlegi helyzetben nincs remény sem költségvetési, sem pályázati
többletforrások bevonására. A 2011. évi közgyűlési záróbeszédében ezt
fogalmazta meg az Akadémia elnöke: „a kutatóhálózat a jelenlegi
állapotában nem tartható fenn. Infrastruktúrája rohamosan
értéktelenedik, utánpótlása nem biztosított, szerkezete nem felel meg
a tudományos kutatások modern követelményeinek. A szerkezeti
merevséget nagyrészt személyi kérdések okozzák. Amennyiben ezeken nem
tudunk felülemelkedni, és az intézményhálózat a jelenlegi állapotában
marad, az lassú, de biztos megszűnéshez vezet. Lényegében egyetlen
lehetőség van: határozott változtatásokkal egy új fejlődési pályára
állítjuk a kutatóhálózatot, különben szembe kell néznünk a fokozatos
térvesztéssel.”
A kutatóintézet-hálózat mély szerkezeti
problémáinak gyökere az, hogy miközben a tudományos kutatás
nemzetközi, finanszírozási, infrastrukturális és személyi
feltételrendszere az elmúlt évtizedekben jelentős változásokon ment
át, az akadémiai kutatóintézet-hálózat szerkezete nem vagy alig
változott.
Magyarország térvesztését jól illusztrálják a
különféle tudománymetriai adatbázisok: a hazai tudományos publikációk
tendenciaadatai az elmúlt néhány évben egyre inkább lemaradnak a régió
több országához képest (1. ábra). „Akikkel tíz éve együtt indultunk
(pl. Csehország), mára jelentősen lehagytak bennünket, akik előttünk
jártak (pl. Lengyelország vagy Ausztria), nálunk gyorsabban fejlődtek
– kivételt jelent Ukrajna, mely hozzánk hasonló előzményekből hozzánk
hasonló helyzetig jutott. A távoli lemaradás pozíciójából indult
Románia viszont mára beérte, sőt jócskán meg is előzte Magyarországot
a nyilvántartott tudományos közlemények számában. Az adatok ezen felül
azt is mutatják, hogy Magyarország folyamatosan veszít az egész
világhoz viszonyított nemzetközi pozíciójából.” (Kampis et al., 2011)
Az akadémiai kutatóintézetek és központok hosszabb
távú kutatási közfeladatokat látnak el, míg az akadémiai
kutatócsoportokat az MTA ötéves időszakra támogatja. A
kutatóintézetekben dolgozó kutatók száma évek óta stagnál (2010-ben
2340 volt), a kutatócsoportok számában (2006-ról 2007-re) jelentős
csökkenés történt (174-ről 79-re). Az MTA jelenleg 79, 2012
januárjától 54 támogatott kutatócsoportot működtet a magyarországi
egyetemeken. A kutatócsoportok szerződései öt évre szólnak, egyszerre
járnak le, és csak ötévente biztosítanak lehetőséget változásra,
megújulásra, ami ráadásul kampányszerűen zajlik. Az idei pályázat
bizonyította, hogy igen eredményes és ígéretes kutatócsoportokat sem
tudtunk finanszírozni a szűkös forrásokból. Kormányzati fórumokon az
MTA elnöke szorgalmazza, hogy akadémiai kutatócsoportok egyetemen
történő létesítésére évente lehessen pályázatot kiírni. Ha a 2012-ben
induló 54 kutatócsoport finanszírozása mellett a következő négy évben
évi 10–15 kutatócsoportot létesítünk, amelyek becsült létesítési
költsége évi 500 millió Ft, akkor négy év múlva elegendő számú
kutatócsoport működhetne a magyar kutatásorientált egyetemeken.
Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy négy év alatt a
kutatásorientált egyetemeken a Lendület program keretében mintegy 30
kiváló kutatócsoport létesülhet. Mindkét kutatásfinanszírozási forma
elsősorban konkrét személyeket, kutatócsoportokat és kutatási témákat
finanszíroz, és csak ezeken keresztül intézményeket. A kutatócsoportok
száma azonban 2012-től csak akkor növekedhet tovább, ha a 2012-es
költségvetés erre többletforrást tud biztosítani.
Tekintettel arra, hogy az MTA-n
kívüli hazai kutatói létszám évről évre dinamikusan nő, továbbá, hogy
az Akadémia kutatóintézeteinek (2010-ben 38 önálló kutatóintézetnek és
két kutatóközpontnak) és kutatócsoportjainak 2010-es tudományos
teljesítménye nem volt gyengébb az előző évinél, az
1. ábrán látható kedvezőtlen tendencia a
mennyiségi bővüléssel együtt járó általános hazai minőségromlásra
mutat rá.
Amint fentebb részletesen tárgyaltuk, a megújítást
közel egy évtizede tárgyalják az Akadémia testületei, és írnak erről
tanulmányokat tagjai, gyakorlati eredmény nélkül. Ezért határoztunk
úgy, hogy még 2011 májusában az intézethálózat elé tárunk egy
radikális, gyorsan megvalósítandó megújítási tervet. A megújítás a
címben megfogalmazott elvekre épül. Célja, hogy a hazai kutatási
hagyományokra épülve a nemzetközi kutatási térben is számottevő,
méretében és szolgáltatásaiban is versenyképes, eredményes alap- és
alkalmazott kutatással foglalkozó kutatóintézet-hálózat alakuljon ki a
személyi, infrastrukturális és pénzügyi erőforrások hatékony
felhasználásával és a szétaprózottság felszámolásával.
Ezekből az egymáshoz lazábban-szorosabban
kapcsolódó intézetekből olyan kutatóközpontokat javasoltunk
létrehozni, amely egyetlen költségvetési szerv, és így jelentős
adminisztratív terhet vesz le a kutatóközpontot alkotó intézetek
igazgatóinak válláról, lehetővé téve, hogy idejük nagy részét
kutatásokra és kutatási programok irányítására fordíthassák. A
kutatóközpontot alkotó kutatóintézetek szakmailag autonóm egységek,
amelyekben az azonos vagy határterületi kutatások műszerigénye
hatékonyabban kielégíthető, amelyekben több tudományterület
tudáskomponenseinek kritikus tömegben való együttléte éppen a gyorsan
fejlődő határterületeken teremtheti meg igazán jelentős felfedezések
vagy innovatív megoldások lehetőségét. A javaslat kialakítása során
felhasználtuk a Szegedi Biológiai Központ és a Kémiai Kutatóközpont
működésének tapasztalatait. Tisztában vagyunk azzal, hogy az
adminisztratív átalakítás csupán a kereteket teremti meg, de azzal is,
hogy a keretek megteremtése nélkül nincs tartalmi, szakmai megújulás.
A javaslatot 2011. május 18-án terjesztettük az
Akadémiai Kutatóintézetek Vezetőinek Tanácsa elé. Az itt bemutatott
átalakítási terv – a május 18. és június 20. között az intézményekkel
folytatott intenzív tárgyalások során – az intézmények véleményét
figyelembe véve néhány ponton módosult, és így alakult ki az a
javaslat, amelyről június 20. és 22. között a három tudományterületen
működő intézmények igazgatóival megállapodtunk.
E megállapodás szerint 2012. január elsejétől az Akadémia
kutatóintézet-hálózata 15 önálló jogi személyiségű költségvetési
szervvé (5 kutatóintézet és 10 kutatóközpont) alakul. A megújuló
kutatóközpontok ésszerűbb és takarékosabb intézményi működési keretek
között, koncentráltabb kutatási stratégia mentén végezhetik
közfeladataikat, a kutatási potenciál megőrzése mellett.
A megújítási javaslatot nem hirtelen elhatározás
szülte. A Lendület program, amely mára 28 kiemelkedő fiatal számára
biztosítja a kutatás feltételeit, és a
Természettudományi Kutatóközpont (MTA Q2 beruházás) ennek a
tudatos tartalmi és infrastrukturális megújítási elképzelésnek az
előkészítése volt.
A kutatási műhelyek autonómiáját és tudományos
kiválóságát megőrző új szerkezetet, a kutatóközpontok és
kutatóintézetek listáját az 1. táblázat
mutatja be. A 38 kutatóintézetből és 2 kutatóközpontból álló hálózat a
javaslat szerint 2012-től úgy működik, hogy egy kutatóközpont és 5
intézet változatlan formában marad, s a további 33 intézetből és a
Kémiai Kutatóközpontból (KK) 9 új kutatóközpont jön létre. Az új
szerkezetben tehát 10 kutatóközpont és 5 kutatóintézet lesz.
Az intézményi átalakulás adminisztratív módja, hogy
a 2012. január 1-jétől a kutatóközpontot alkotó intézetek egyikébe
mint bázisintézmény költségvetési szervbe a többi költségvetési szerv
beolvad, és az így létrejött költségvetési szerv azonnal átalakul
kutatóközponttá. Mielőtt a beolvadás kifejezés bárkit megrémítene,
szeretnénk világossá tenni: annak, hogy melyik intézménybe történik a
beolvadás, az intézeteknek a kutatóközpontban elfoglalt helyzetére
vonatkozóan nincs relevanciája. A kutatóközpontot státusukat tekintve
azonos jogkörű intézetek alkotják.
2012. január 1-jén minden kutatóközpontban az
intézetek a megtervezett létszámukkal, költségvetésükkel,
programjaikkal és szerződéseikkel kerülnek be. Erőforrásaikat ennek
megfelelően használhatják. A kutatóközponti intézetek nem lesznek
költségvetési szervek, de igazgatóik kinevezéséhez az Akadémia
elnökének jóváhagyása szükséges.
A megújulás intézményi keretei 2011. január 1-jén
kialakulnak, a megújítás második üteme 2012-ben a működés beindítása
és „finomhangolása” az új szerkezetben. A harmadik üteme 2013-ban
veszi kezdetét, fő célkitűzése a hosszú távú fejlesztések elindítása
Meggyőződésünk, hogy a megújítási javaslat
megtárgyalása teljes átláthatósággal, egyeztetéseken alapulva jut el a
december 5-i közgyűlésen való döntéshozatalig. Az előkészítésben
szükséges testületi döntések megtörténtek, vagy a közgyűlésig
megtörténnek. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy a cikk kéziratának
lezárásáig a kutatóintézet-hálózat megújításának mely lépései történek
meg, és milyen további lépéseket tervezünk:
2011. május 3–4. • Pálinkás József az MTA
évi rendes közgyűlésén elnöki beszámolójában rámutatott a
kutatóintézet-hálózat jelenlegi szerkezetének és működésének
megszűnéssel fenyegető nehézségeire, fenntarthatatlanságára.
Újraválasztását követően záróbeszédében megfogalmazta a hálózat
megújításának szükségességét, és 2011. december 5-re rendkívüli
közgyűlést hívott össze.
2011. május 18. • Az MTA elnöke az Akadémiai
Kutatóhelyek Vezetőinek Tanácsa (AKVT) ülésén, valamennyi
kutatóintézet igazgatója előtt ismertette az intézethálózat
megújítására vonatkozó stratégiai tervet.
2011. május közepétől június közepéig (május
30., június 3., június 8.) • Az MTA főtitkára és
főtitkárhelyettese részletes megbeszéléseket folytatott az
intézetigazgatókkal a megújítási koncepcióról.
2011. június 20–21–22. • Pálinkás József
tudományterületenként egyeztetett az intézményvezetőkkel a
megbeszéléssorozatok eredményeképpen kialakult tervekről, amelyekhez
kapcsolódóan az érintett intézmények igazgatói nyilatkoztak a
megújítás koncepciójának támogatásáról és további közreműködésükről a
megvalósításban.
2011. június 27. • Az MTA elnöke az
Akadémiai Kutatóintézetek Tanácsának (AKT) ülésén bemutatta az
érintett intézményvezetők által elfogadott megújítási tervezetet,
amelyet az AKT tagjai egyhangúlag elfogadtak.
2011. június 28. • Az Akadémia Elnökségének
tagjai egyöntetűen támogatták az előterjesztett tervezetet, és
felhatalmazták az elnököt a megújítás előkészületeihez szükséges
tárgyalások és egyeztetések megkezdésére, valamint a 2011. december
5-i közgyűlés elé terjesztendő határozati javaslat elkészíttetésére.
2011. június 29. • Pálinkás József, az MTA
elnöke, Németh Tamás főtitkár és Csépe Valéria főtitkárhelyettes
sajtótájékoztatót tartottak a kutatóintézet-hálózat megújításának
stratégiájáról, bemutatva annak okait, az egyeztetések folyamatát, a
megegyezésen alapuló új hálózattervezet szerkezeti elemeit, a
megújítás következő lépéseit.
2011. július 14. • Pálinkás József
valamennyi, a megújításban részt vevő intézmény vezetőjével egyeztető
tárgyalásokat folytatott, amelyeknek során az érintettek megállapodtak
az Akadémia Alapszabálya szerint szükséges elnöki biztos és gazdasági
vezető személyéről, akik a továbbiakban koordinálják a hálózat
megújításának előkészítő lépéseit.
2011. július 15. • A kijelölt elnöki
biztosok és gazdasági vezetők átvették megbízólevelüket az MTA
elnökétől. A megbízólevél mellett kézhez kapták a megújítás
feladatainak pontos ütemtervét is.
2011. július 20. • Elnöki konzultáció a
változatlan formában tovább működő intézetek és kutatóközpontok
vezetőivel az intézmények működtetésének ésszerűsítéséről.
2011. július 25.–augusztus 1. • Titkársági
konzultáció az elnöki biztosokkal, a melléjük rendelt gazdasági
vezetőkkel, valamint az intézetigazgatókkal az alapító okiratokról és
a szervezeti diagramokról.
2011. július 15. • Elnöki levél az intézeti
létszámgazdálkodás áttekintéséről, a kutató professor emeritus státus
ismertetéséről.
2011. augusztus 24, 25. és 29. • Megegyezés
az elnöki biztosok és a Titkárság között a kutatóközpontok gazdasági
és egyéb működtető létszámáról; az alapító okiratok munkaanyagainak
véglegesítése.Az elnöki biztosokkal történt 2011. augusztusi
megállapodás értelmében az új kutatóközpontok funkcionális (gazdasági,
adminisztratív, üzemeltetési) feladatai összesen 143 fővel kisebb
személyi állománnyal (egyidejűleg a vezetői szintek csökkentésével)
láthatók el.
2011. szeptember-október • Az MTA elnöke az
alakuló kutatóközpontokban kutatói fórumokat tartott (szeptember 19.:
BK, 23.: TTK, 26.: CSFK, 28.: ATK, október 3.: Wigner FK, EK, KTK, 5.:
TK, 10.: ÖK)
A Titkárság munkatársai a leendő kutatóközpontok igazgatói és
gazdasági vezetői részére kutatói fórumokat tartottak (szeptember 16.:
TTK, 20.: KTK, 23.: BK, 28.: ATK, 29.: ÖK, TK, október 3.: CSFK, 5.:
Wigner FK)
2011. szeptember 13. • A Vezetői Kollégium
tagjai megismerték a részletes átalakítási tervet. A Vezetői Kollégium
tagjai egyetértettek az MTA intézményhálózata előterjesztésben
foglaltak szerinti szerkezeti megújításának céljaival és lépéseivel,
és javasolták a beszámoló előterjesztését az Elnökség 2011. szeptember
27-i ülésére.
2011. szeptember 19. • Az Akadémia elnöke
részletesen bemutatta a megújítási folyamatot a Miniszterelnöknek, és
tárgyalásokat folytatott a 2012. évi akadémiai költségvetésről.
2011. szeptember 19. • A Stratégiai
Tanácsadó Testület egyetértett az akadémiai kutatóhálózat
megújításának céljaival. Néhány pontban radikálisabb lépéseket is
lehetségesnek tartott volna.
2011. szeptember 21. • A Nemzeti Kutatási,
Innovációs és Tudománypolitikai Tanács megtárgyalta A Magyar
Tudományos Akadémia intézményhálózatának megújítása c.
MTA-előterjesztést.
2011. szeptember 26. • Az AKT által június
27-én elfogadott koncepció alapján megtett és tervezett lépésekről
elnöke tájékoztatta az AKT-t.
2011. szeptember 27. • Az Elnökség tagjai
egyetértettek az MTA intézményhálózata szerkezeti megújításának
céljaival és lépéseivel.
2011. szeptember 30.
A Magyar Köztársaság Kormánya a Parlamentnek
beterjesztette és nyilvánosságra hozta a T/4365. számú
törvényjavaslatot Magyarország 2012. évi költségvetéséről. E
javaslatban a kormány, elismerve és megelőlegezve a jelentős
szerkezetátalakításnak a kiválóságot, a fenntarthatóságot, a
versenyképességet és a hatékonyságot növelő hatásait, az MTA
költségvetési fejezet főösszegét 21%-kal javasolja növelni. A
növekmény – amennyiben a parlament a költségvetési tervezetet
megszavazza – kutatási infrastruktúra fejlesztésére, a kutatóhálózat
fejlesztésére (új MTA-támogatású egyetemi kutatócsoportok
létrehozására, és intézethálózati szerkezeti átalakításra), valamint a
Lendület program folytatására és kiegészítésére fordítható.
2011. október 7. • Elkészül a megszüntető és
alapító okiratok intézetekkel egyeztetett változata.
2011. október 20. • A Vagyonkezelő Testület
ülése
2011. október 28. • A Felügyelő Bizottság
ülése
2011. október–december • Az új struktúra
szerinti működés megkezdéséhez szükséges pénzügyi intézkedések
(hivatali-közigazgatási egyeztetések; kincstári és hitelintézeti
számlák rendezése; záró beszámolók, leltár és vagyonátadási jelentések
elkészítése); az új intézetek szervezetének részletes meghatározása
(szervezeti és működési szabályzatok előkészítése).
2011. december • Közgyűlési döntés az
intézményhálózat megújításáról, közgyűlési határozattal az alapító és
megszüntető okiratok kiadása, az Alapszabály közgyűlés általi
módosítása, a megszüntető és alapító okiratok bejegyzése, vezetői
pályázatok kiírása, vezetői megbízások átadása, visszavonása,
helyettesítési megbízások átadása a végleges kinevezésig.
2011-ben nem voltak kutatási és fejlesztési
pályázati kiírások, ezért 2012-ben valamennyi kutató-fejlesztő és
innovációval foglalkozó intézmény igen súlyos helyzetben lesz.
Ugyanakkor egyedülálló lehetőség adódik arra, hogy azon kutatási
szervezeteknél, ahol jelentős szerkezeti megújulást és
hatékonyságnövekedést valósítanak meg, megteremtsük a közfeladatok
alapfinanszírozása és a programok versenyfinanszírozása közötti
egyensúlyt. 2012-ben a pályázati rendszerben várhatóan kieső bevételek
helyett világos feladatfinanszírozási konstrukcióval az
intézményrendszer hosszú időre stabilizálható.
A kutatóintézet-hálózat megújulásával párhuzamosan
a kutatóhálózaton kívüli egyéb akadémiai intézmények és szervezeti
egységek intézményi működése is ésszerűsödik. A közgyűlési döntést
követően 2012. január 1-jén 58 költségvetési szerv helyett 24 működhet
majd az MTA intézményhálózatában. Az előkészítő munka az ütemtervben
foglaltak szerint halad.
Átalakul a területi bizottságok titkárságainak
rendszere: a korábbi 5 költségvetési egységből egyetlen költségvetési
szerv lesz. A korábban önálló jogi személy titkárságok a megújítást
követően szervezeti egységként (telephelyként) működnek tovább. A
területi akadémiai bizottságok jogállása és feladatai nem változnak.
Átalakul az akadémiai üdülők jogállása, a területi
bizottságok titkárságai átalakításának mintájára az 5 akadémiai üdülő
egyetlen jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szervvé alakul
át.
Az MTA Titkárságon megváltozott a tudományos
osztályok titkárságainak struktúrája, a korábbi 11 osztálytitkárság 3
titkárságba (természettudományi, élettudományi és társadalomtudományi
titkárság) olvadt össze, a korábbi 11 helyett 3 osztályvezetővel. Az
adminisztráció átalakítása a tudományos osztályok jogállását, feladat-
és hatáskörét nem érinti, de elősegíti a hatékonyabb működést.
A Kutatásszervezési Intézet alapfeladatait (az MTMT
működtetését és a tudományelemzést) az MTA Könyvtára veszi át, az
akadémiai köztestületi adatbázis az MTA Titkárságon belül üzemel.
Az MTA Titkárságon belül létrejött a Gazdasági
Igazgatóság annak érdekében, hogy a fejezeti előirányzatok stratégiai
tervezése és kezelése, valamint a vagyongazdálkodási feladatok
elkülönüljenek a klasszikus pénzügyi-számviteli feladatoktól.
2012 januárjától – az átalakítással párhuzamosan –
átszervezésre kerül a belső ellenőrzési rendszer: a kutatóintézetek és
kutatóközpontok a vonatkozó jogszabályokban meghatározott szigorú
felelősséggel tartozó, közalkalmazotti jogviszonyban álló önálló belső
ellenőrök közreműködésével kezdik meg/folytatják működésüket.
A nem kutatóintézeti körbe tartozó költségvetési
szervek körében az átalakítás mintegy 80–100 fős létszámcsökkentéssel
jár.
Mély meggyőződésünk, hogy a megújítást az utolsóhoz
közeli pillanatban hajtjuk végre, utolsó pillanaton azt az időt értve,
amikor még saját elhatározásunkból dönthetünk, és ehhez a döntéshozók
és a közvélemény támogatását is bírjuk. A javaslatot és az előkészítő
munkát annak tudatában tettük meg és végeztük el, hogy
akadémikustársaink és a közgyűlés nem akadémikus képviselői értő és
felelős döntésükkel támogatják törekvéseinket. A megújuló
intézethálózatot mi már jórészt nem magunknak, hanem a jövő
nemzedéknek hozzuk létre, az ország és az ő igényeik szerint, hűen
Akadémiánk alapítójának szelleméhez és tetteihez.
HIVATKOZÁS
Kampis György – Soós Sándor – Gulyás
László (2011): A magyar tudomány intézményi szerkezete és
kompetenciái, 2001–2010 a Reuters-Thomson – ISI Web of Science
adatbázis alapján. Magyar Tudomány. 172, 7, 955–962.
|
|