Absztrakt
Tanulmányomban a tudat-probléma körül kialakult főbb bonyodalmakat
igyekszem felvázolni, majd részletesebb elemzésnek vetem alá a
neurofenomenológia irányzatát, mely a redukcionista megközelítésekkel
szemben árnyaltabb képet nyújt a szubjektív tapasztalatok és az agyi
folyamatok kapcsolatáról. Ugyanakkor érdekfeszítő tudományfilozófiai
kérdésként vetődik fel, hogy vajon ez a transzdiszciplináris irányzat
– mely döntően a fenomenológia fogalmait alkalmazza – mennyiben járul
hozzá a szubjektív tapasztalatok és az agyi folyamatok között tátongó
magyarázati szakadék áthidalásához?
Kognitív tudomány és megtestesült elme
A korai kognitivizmus az elmét egyfajta szimbólummanipuláló,
információfeldolgozó rendszernek tekintette. Az 1970-es és 80-as
években elterjedt képalkotó berendezéseknek köszönhetően (PET, MRI,
MEG stb.), a tudatállapotok kutatása újabb fordulatot vett. A kognitív
idegtudomány rohamos fejlődését egyfajta redukcionista hullám kísérte,
melyben a szubjektív-perszonális szint – sarkosan fogalmazva:
élményvilág – agyi folyamatokra redukálódott. E felfogás egyik jeles
képviselője a Nobel-díjas Francis Crick, aki szerint identitásunk
csupán „egy rakás neuron működésének” köszönhetően létezik (Crick,
1995).
A tudat-probléma természettudományos
újrafelfedezését azonban nem értelmezhetjük ilyen egysíkú módon. A
tudat dilemmája mélységesen összefügg az észlelés, az emlékezet és
egyéb információfeldolgozó folyamatok kutatásával, s a
fejlődéspszichológia is tovább bonyolítja a képet, amikor az
embrionális állapotban és gyerekkorban kifejlődő elmemodulokat az
idegtudomány eszközeivel vizsgálja. De kiegészítésként ide sorolhatjuk
a gépi és az állati tudatosság kérdéseit is. A kezdeti redukcionista
eufória mindig is filozófiai viták kereszttüzében állt. Emlékezzünk
csak vissza Thomas Nagel Milyen lehet denevérnek lenni? című,
sokat citált cikkére, amelyben a fenomenális tudatosság
redukálhatatlan aspektusaira (a kváliára és a szubjektív nézőpontra)
fekteti a hangsúlyt (Nagel, 2004). David Chalmers pedig abban látja a
tudat „nehéz problémájának” rejtélyét, hogy a természettudomány
képtelen megmagyarázni a szubjektív tapasztalat keletkezésének
kérdését (Chalmers 2004). A test–elme dualizmust pedig Joseph Levine
fogalmazza újra a magyarázati szakadék kifejezéssel (Levine, 1983).
A tudatkutatás legradikálisabb filozófiai kritikája
(Bennett – Hacker, 2006) szerint a kognitív idegtudomány egyfajta
„szánalmas neuromitológiát” alakított ki, ugyanis a szubjektív
tapasztalatok és az agyállapotok kapcsolata meglehetősen ingatag
lábakon áll. Ugyanis, ha az idegtudomány „felülről építkező”
(top-down) kutatások keretében keresi a neurális korrelációkat,
kénytelen egyfajta elmefilozófiai tipológiát vagy éppen
érzelemelméletet mozgósítani, tehát kénytelen filozófiai és
pszichológiai tradíciók segítségéhez fordulni. Természetesen a
pszichológiai és az elmefilozófiai tipológia alkalmazása önmagában nem
tekinthető hibának, hiszen a kutatók mindenképpen rákényszerülnek a
szubjektív tapasztalatok feltérképezésére; enélkül nem folyhat
korrelációs kutatás. Maxwell R. Bennett és Peter Hacker azonban úgy
gondolja, hogy az agyi folyamatok interpretációjában komoly
kategóriahiba, az ún. mereológiai tévedés öltött formát. Ludwig
Wittgenstein nyomán úgy érvelnek, hogy egyszerűen hiba mentális
állapotokat tulajdonítani az agy vagy akár az elme egy bizonyos
részének. Az effajta kauzális magyarázatok az újkori elmefilozófiák
„tartálymetaforáját” és a descartes-i szubsztancia-dualizmus
filozófiai ballasztját vonszolják magukkal (Bennett – Hacker 2006,
Bennet et al., 2007). Figyelemreméltó fejlemény, hogy – amint azt a
későbbiekben látni fogjuk – az elmetudományokban (mind sciences) a
kontinentális filozófiai hagyomány felől érkező neurofenomenológia is
hasonló szellemben kritizálja a redukcionista megközelítéseket. A
klinikai neurológia e rendkívül releváns – ugyanakkor nagyon absztrakt
– filozófiai probléma ellenére hihetetlen sikereket ért el a
biomedicinában.
A neurális korrelációk és izomorfiák dilemmái
árnyaltabb képet mutatnak az ún. megtestesült elme (embodiment)
kutatásokban. Az embodiment a kognitív tudományhoz hasonlóan egy
összetett és szerteágazó interdiszciplináris szemlélet, mely
filozófiai szempontból a fenomenológiai tradícióhoz áll közel. Ebben a
programban a neurofenomenológia az agy–tudat viszony vizsgálatának új
módszerét jelenti. A megtestesülés paradigmája feloldja a karteziánus
ontológiai dualizmust, és a magyarázati szintek közötti kölcsönös
kapcsolatra fekteti a hangsúlyt. Evan Thompson úgy fogalmaz, hogy a
szociokulturális aktivitást egyszerűen nem építhetjük bele az egyének
fejébe vagy elméjébe. A komputáció és a kogníció mindig az individuum
és a környezet interakciójának eredménye. A kogníció ezért
megtestesült, hiszen motoros cselekvéseket és percepciókat követel,
ugyanakkor beépült a szociokulturális környezetbe – vagy husserli
terminológiával élve az életvilágba –, a technológia és a szimbolikus
kogníció világába (Thompson, 2007). Ebben a megközelítésben
autopoetikus, autonóm rendszernek tekintik az organizmusokat, melyek
aktív módon generálják és fenntartják saját integritásukat,
szabályozzák határfeltételeiket, és e mechanizmusokkal enaktálják –
cselekvéseik közvetítésével előrevetítik – kognitív horizontjaikat. Az
idegrendszer nem csupán input–output kapcsoló, hanem jelentésprodukáló
rendszer. Ebben az esetben a jelentésprodukció arra utal, hogy már egy
baktérium is rendelkezhet primitív testi érzettel, miközben a
környezeti hatásokra reagál. Tehát minden önszerveződő élőlény
egyfajta szenzomotoros kapcsolatot épít ki környezetével, ami
modulálja neurális aktivitását (dinamikus reprezentációkat alakít ki),
és visszahat a cselekvésre. A perceptuális tapasztalat már mindig
jelentéssel átitatott és nem redukálható az agyra mint kauzális
faktorra. Az intencionalitás (tárgyra irányulás) már olyan egyszerű
életformák viselkedésrepertoárjára is jellemző, mint a baktériumok. Az
észlelés és érzés a szenzoros-motoros-kognitív folyamatok reciprok
kapcsolatának köszönhető; fenomenológiai szinten úgy fogalmazhatunk,
hogy az organizmus vagy a személy „képességbeli tudása” enged teret a
különféle tapasztalatok felbukkanásának (Thompson, 2007, 256.). Test
és lélek között tehát nem ontológiai szakadék tátong, hanem épp a test
és a környezet dinamikus viszonya alkotja azt a szomatikus-affektív
attitűdöt, amely a lelki jelenségek alapját képezheti.
Úgy tűnik, hogy a neurofenomenológiai kutatások
tovább finomítják a perszonális és neurális szintek közötti
kapcsolatot. Ezért állítják a kutatók, hogy kölcsönösen megvilágító,
reciprok kapcsolat jöhet létre a fenomenológia és a fiziológiai
kutatások között (Gallagher – Zahavi 2008; Thompson, 2007). A
dinamikus rendszerszemlélet és a fenomenológiai tradíció
alkalmazásával a neurofenomenológia megkísérli újrainterpretálni az
agy-tudat dualizmus dilemmáját.
A következőkben nézzük meg, hogy milyen filozófiai
és milyen metodológiai megfontolások mentén zajlik ez a megközelítés.
Filozófiai gyökerek:
transzcendentális nézőpont és intencionalitás
A husserli fenomenológia forradalmisága bizonyos ellentétek
feloldásában gyökerezik. A szubjektum-objektum ellentéte és a
test-lélek descartes-i dualizmusa feloldódik a transzcendentális
fenomenológia perspektívájában. Edmund Husserl célja a logika és a
pszichológia megalapozása, ennek érdekében azonban le kell számolnunk
bizonyos gyökeret vert elképzelésekkel, melyek a mindennapi,
természetes beállítódást és a tudományos gondolkodást is áthatják.
Husserl radikális kritikának veti alá az újkori
tudatfilozófiákat. Az elme tartálymetaforája csupán elméleti
konstrukció; a tudat nem függetleníthető annak tárgyától. A tudat
előtt felbukkanó dolog – mely lehet észlelt objektum, esemény,
képzeleti kép, dallam stb. – elválaszthatatlan magától a tudattól. Ez
az alapvető meglátás, ahol a tudat intencionális aktusa megelőzi a
szubjektum–objektum szembeállítást, Husserl korrelációs tézise
(Husserl, 1972, 41.). Husserl számára a külső és a belső észlelés egy
közös szerkezetre, az intencionális viszonyra, a tárgyra irányulásra
vezethető vissza. Habár az intencionalitás reneszánsza alapvetően
Franz Brentano munkásságának köszönhető, Husserl mégis úgy véli, hogy
Brentano koncepciója nem volt elég radikális. Egy olyan
reprezentációelmélet gyökereit látja benne, amely
szerint csak közvetett és nem közvetlen módon juthatunk el a tudat
tárgyaihoz. A husserli fenomenológia kiindulópontja az a tevékenység,
ahogyan a tudat tárgyait konstituálja az intencionális viszonyban. A
világ mindaz, ami a tudataktusokban feltárul, a világ nem magánvaló
világ, hanem számtalan konstitutív mozzanattal átitatott világfenomén.1
Ha a fenomenológiai redukció (epokhé) révén
zárójelbe tesszük a világ létét és a tudomány által tételezett létezők
világát, valamint a környező életvilágunkat is csupán tapasztalati
adottságnak tekintjük, akkor rögtön adódik a kérdés, hogy mégis hogyan
beszélhetünk egyáltalán a tudat tárgyairól – a fenoménekről? A fenomén
az értelemadás tárgya, alakzata; egy olyan élmény, ami a tudat
hérakleitoszi folyamában viszonylag állandó marad, vagyis eidetikus
formát vehet fel. A fenomén nem egy olyan jelenség, ami egy magánvaló
dologra utal, hanem az intencionális aktus konstituálja az
intencionális tartalmat, a tudat „tárgyát”. Az intencionális élmény a
tárgyi oldal és a tudati oldal reciprok kapcsolatára bontható szét, de
ez a szétválasztás nem a szenzualizmus szubjektum–objektum
relációjának megismétlődése; az intencionális viszony elsősorban egy
élmény közvetlen átélése (Husserl, 1972, 102.). A fenomenológia célja
az öneszmélés megvalósítása, mely alapvetően intuitív és gyakorlati
technika, egy újfajta látásmód elsajátítása (Husserl, 1998, 303.).
A redukció eredménye nem a világ illuzórikusságának
belátása, hanem a deskriptív fenomenológiai beállítódás megalapozása.
A redukció segítségével – a létigény eltörlésével – új nézőpontból
tekintünk az intencionális tartalmakra. Husserl nemcsak az újkori
elmefilozófiák interioritás koncepióját kritizálja, de a
szubjektivitás-objektivitás dilemmája is új megvilágításba kerül az
epokhé által. Az európai tudományok válságában (1998) amellett érvel,
hogy a természettudomány – kiváltképpen Galilei és Descartes
munkásságának köszönhetően – eltávolodott eredeti létalapjától, az
életvilágtól, és geometriai, ideális formákba, egyfajta
„szimbólumruhába” öltöztette azt. Az objektivitáseszmény egyfajta
valódi létként tünteti fel azt, ami csupán módszer eredménye (Husserl,
1998, 75.). Husserl relativizálja a szubjektív-objektív ellentétet,
amikor megállapítja, hogy az érzéki minőségek által konstituált
világfenomén éppúgy tekinthető objektívnek és érvényesnek, ahogy a
matematikai természettudomány formavilága.
A neurofenomenológia kezdetben szolipszistának
tekintette Husserlt, magát a fenomenológiai programot pedig kudarcként
könyvelte el (Thompson, 2007, 413.). Azonban Francisco Varela és Evan
Thompson – részletesebb Husserl-elemzések közben – ráébredtek, hogy a
husserli monadikus transzcendentális egók kölcsönös viszonyba lépnek
egymással; ezt az interaktív világfeltáró és világkonstituáló
mozzanatot szemlélteti Husserl a transzcendentális
interszubjektivitás, illetve az életvilág fogalmaival. Mindezt
kiegészíthetjük azzal az alapvető fenomenológiai észrevétellel, amely
Husserl és Maurice Merleau-Ponty írásaiban egyaránt mérvadó: az
észlelés már mindig előfeltételez egy előzetes fenomenális mezőt,
vagyis az észlelés egyfajta primordiális viszony, amelyre az egyéb
(erkölcsi, esztétikai, kulturális) alakzatok ráépülnek. A
tudományelőtti észleleti viszony többértelmű és dinamikus, a jelentés
már immanens módon benne van az aspektuslátásban. Nem elemi
érzetadatokat – vagy kváliákat – érzékelünk, hanem jelentéssel
átitatott fenoméneket. A fenomének azonban nem egyszerűen az elme és a
külvilág kölcsönhatásából fakadó alakészlelések. A fenomenológiában a
tárgytudat mindig közösségi alkotás; egy tárgy, például egy szék
profilja számomra csak egy bizonyos aspektusból adott, ha elmozdulok,
akkor már annak egy másik aspektusát is feltárom a háromdimenziós
térben. De a teljes tárgytudatba mindig beleértjük a közösségi
mozzanatot is, azt a tényt, hogy magát a szignitív aktussal megcélzott
tárgyat mindig a potenciálisan jelenlévő egyéb perspektívák
metszetében artikuláljuk. Az észlelési tapasztalat beágyazódik a
szociokulturális kontextusba, tehát egy tanulási folyamat
eredményeképpen jelöljük meg a fenoméneket.
Merleau-Ponty tovább radikalizálja a fenomenológiai
redukció elvét: a megtestesülés princípiuma segítségével – mely
előzetesen már Husserlnél is megjelenik – végleg eltávolodik a
tárgyiasító, tapasztalati idealitásokat kutató gondolkodástól,
pontosabban a gondolkodást is visszavezeti a testi, a térszerű –
érzéki modalitásokon átívelő intermodális – észlelésre (Ullmann, 2010,
384–385.). A neurofenomenológia magáévá tette a fenomenológiai
tradíció bizonyos megállapításait, és azt állítja, hogy a
fenomenológia elsődleges célja a „megértés és a mentális/testi életünk
tapasztalati struktúrájának helyes leírása” (Gallagher – Zahavi, 2008,
8.).
Redukcionizmus és neurofenomenológia
A neurofenomenológia azonban nem tekinthető újabb filozófiai
fordulatnak, inkább csak egyfajta „hibrid diskurzussal” állunk
szemben, mely egyaránt merít a fenomenológia elemeiből és a komplex
önszerveződő rendszerek tanulmányozásából. Sőt, olyan idegtudományos
kritikákkal is találkozhatunk, amelyek kifejezetten elhanyagolhatónak
tekintik a fenomenológiai szempontok alkalmazhatóságát az agy-tudat
problémával kapcsolatban (Schwabe – Linke, 2008). Mielőtt azonban a
neurofenomenológia kritikáját vennénk szemügyre, nézzünk meg egy
gyakorlati példát a fenomenológiai szemléletváltásra.
A neurofenomenológia álláspontja szerint a
kísérletes tudatkutatást beárnyékoló magyarázati szakadék nem
különböző ontológiák között feszül. Nem a mentális és a fizikai
közötti ontológiai szakadékkal állunk szemben; az összemérhetetlenség
csupán a szubjektív módon „átélt test” (Leib) és az objektív,
biológiai „élő test” (Körper) tipológiái között van jelen (Thompson,
2007, 237.). A megtestesült elme koncepciója szerint az élő test egy
autonóm rendszer, ami egyben tapasztalati világ konstruálására képes.
Ahogy fentebb is láthattuk, egy élő rendszer önmagában nem csupán
struktúrák és funkciók együttes halmaza, hiszen már az egysejtű
baktérium is rendelkezik egyfajta identitással és bizonyos mértékű
intencionalitással. Mindezek a fenomenológiai tényezők együtt járnak
az élő rendszerek autopoetikus sajátosságaival (önfenntartás,
reprodukció, határfeltételek szabályozása). Ugyanakkor a
neurofenomenológia is kénytelen elismerni, hogy az abszolút értelemben
vett magyarázati szakadékot – mely a tudatos tapasztalat és a neurális
aktivitás között tátong – nem lehet áthidalni. Ugyanis az eredeti,
husserli transzcendentális nézőpont arra utal, hogy a tudat nem egy
önmagában vett explanandum, hanem egy episztemológiai alap, egy
azonosságpólus, melynek irányából az értelemalakzatok feltárulnak
(Thompson, 2007, 239.). A kései Husserl pedig a világkonstituáló
transzcendentális ego üres azonosságpólusa helyett inkább az életvilág
koncepciójára fekteti a hangsúlyt, melynek kontextusában a tudományos
kutatás is egyfajta közösségi alkotássá válik.
A neurofenomenológia a transzcendentális tudat és
az életvilág redukálhatatlansága ellenére sem zárja ki a naturalizmus
és a fenomenológia közötti termékeny viszony lehetőségét. A
neurofenomenológia igyekszik elkerülni a reduktív megközelítéseket, és
nem állítja, hogy az érzőképesség és a tudatállapotok végtelen
spektruma kizárólag az agy neurofiziológiai sajátosságaiból ered. Az
efféle kategóriahiba biológiai és filozófiai szempontból is
értelmetlennek tűnik (Thompson, 2007, 241.). Egyrészt az emberi agy
reciprok módon huzalozott, így legjobb esetben is csupán „dinamikus
szingularitásként” gondolhatunk rá, és nem valamiféle előrehuzalozott
merev struktúraként. Ráadásul nem csupán az agyi állapotok (a
szomatoszenzoros reprezentációk) határozzák meg testi
tapasztalatainkat, hanem az endokrin-, a kardiovaszkuláris- és az
immunrendszer állapota is befolyásolja azt az affektív hátteret, amely
tapasztalataink prereflektív tényezőjének tekinthető. Másrészt a
filozófiai dilemmák az ún. „tartalomegyeztető doktrínából”
(matching-content doctrine) fakadnak. A redukcionista megközelítések
kezdeti szakaszában
|
|
a kutatók még elég pontos izomorfiákat találtak a
neurális aktivitás mintázatai és egyszerű geometriai alakzatok
észlelete között. Ha egy ötszöget vetítenek elém egy fehér képernyőn,
akkor ehhez a formához nagyon hasonló forma jelenhet meg a V1 vizuális
kérgemen (természetesen számtalan egyéb agyi aktivitás –
neurotranszmitter-kibocsátás, szinkron-oszcillációk stb. – keretében).
Ez a topografikus leképezés azonban igen korlátozott, és Thompson
szerint le kell mondanunk az efféle tartalomegyeztetésről. Egyszerű
vizuális mintázatok esetén talán még beszélhetünk izomorfiákról, ám
például Antonio Damasio már olyan „diszpozíciós reprezentációkról” ír,
amelyek az információfeldolgozás magasabb szintjén jelentkeznek és nem
a „leképezés” a feladatuk, hanem éppen az észlelés és érzés
„peremfeltételeit” teszik lehetővé (Damasio, 1996). Sőt, egész
egyszerűen be kell látnunk: képtelenek vagyunk agyi aktivitásra
redukálni az egész fenomenális mezőt (Thompson, 2007, 241.).
Hogyan módosul a magyarázati szakadék dilemmája a
neurofenomenológiában? Az abszolút értelemben vett magyarázati
szakadék ebből a nézőpontból is redukálhatatlan, hiszen egy
episztemológiai pozícióról, a tudat világfenomént és intencionális
tartalmakat konstituáló pólusáról van szó. Ám Thompson megkülönböztet
két másik kategóriát is (Thompson, 2007, 253.): (1.) Az intermodális
magyarázati szakadék kapcsán olyan kérdésekre kereshetünk választ,
hogy miért lesz egy bizonyos neurális aktivitásból éppen vizuális és
nem hallási tapasztalat. (2.) Az intramodális magyarázati szakadék
problémája pedig annak kiderítése, hogy vajon egy adott neurális
aktivitásmintázatból miért éppen zöld és nem vörös tapasztalat
keletkezik. Thompson nem valamiféle statikus választ keres ezekre a
kérdésekre, nem elégszik meg azzal, hogy adott érzetminőségek
meghatározott neurális aktivitással korrelálnak. A dinamikus
rendszerszemlélet sokkal nagyobb hangsúlyt fektet a neurális
plaszticitásra. Thompson a szenzomotoros kontingencia elméletet arra
használja, hogy a fenomenológusok koncepcióival analóg képet alakítson
ki az észlelésről. A perceptuális tapasztalat nem egy agyi állapot
vagy esemény, hanem inkább képességbeli aktivitás, amely nem
választható el az észlelő praktikus tudásától. Miközben interaktív
módon viszonyulunk környezetünkhöz, ez a kölcsönhatás leképeződik a
neurális struktúrák plasztikus átrendeződésében (Thompson, 2007,
256.). Tehát a tapasztalat nem a neurális állapotok intrinzik
tulajdonsága, hanem a – reciprok módon működő – szomatoszenzoros
kapcsolat eredménye. Ebben a szemléleti módban tehát az agy nem az
érzőképesség és a fenomenális mező „kauzális faktora”; a
neurofenomenológia inkább a szenzomotoros összehangoltságban látja az
érzőképesség gyökerét.
A dinamikus rendszerszemlélet mellett a
neurofenomenológia leginkább az epokhé és a testi tapasztalat
(propriocepció, kinesztézisek) szerepét emeli ki a husserli
filozófiából. Az ún. előre hozott fenomenológia például azt jelenti,
hogy sokkal több körültekintéssel terveznek meg egy kognitív
pszichológiai kísérletet, mint ahogy azt az introspektív pszichológia
tette. Egy gyakorlati példával élve: a szándékosan kezdeményezett és a
nem szándékos (lökés vagy botlás hatására előidézett) mozgás között
fenomenológiai különbség észlelhető; utóbbiból hiányzik a
szándékosság. E különbségtétel elfogadása után az agykutató különböző
neurális folyamatokkal korrelálja a két tapasztalatot, amelyek
interszubjektív megerősítésben is részesültek (Gallagher – Zahavi,
2008, 38.). Ugyanakkor nem egy felülről építkező stratégiáról van szó,
hanem az agykutató és a fenomenológus dialektikus viszonyáról.
A neurofenomenológiai módszer kritikája
Lars Schwabe és Olaf Blanke (2008) kritikának veti alá a
neurofenomenológiai fordulatot; pontosabban, a standard idegtudományos
metodológia felől tekintve ők nem is látnak igazán jelentős
módszertani váltást a fenomenológia alkalmazásában. Módszertani
szempontból arról van szó, hogy a „fenomenológiai tréning”, amellyel
felkészítik az alanyokat egy adott kísérlet előtt, nem igazán
különbözik a hagyományos neurológiai eljárásoktól. Sőt a fentebb
említett fenomenológiai megkülönböztetés az akaratlagos és a nem
szándékos mozgás között sem tér el jelentősen a tudományos
metodológiától (Schwabe – Blanke, 2008, 81.). A neurofenomenológusok,
végső soron, mégiscsak verbális beszámolók neurális korrelációit
kutatják, még akkor is, ha a tapasztalat finomszerkezetét már nem az
introspektív pszichológia segítségével igyekeznek feltárni. A
kísérleti kutatók számára így a „naturalizált fenomenológia” nem tűnik
igazán újszerű, vonzó alternatívának. A dinamikus rendszerelmélet –
mint matematikai eszköz – alkalmazása pedig, úgy tűnik, továbbra is az
izomorfiák utáni kutatás hagyományos álláspontjára utal (Schwabe –
Blanke, 2008, 82.). Thompson úgy védekezik az izomorfiakutatás vádja
ellen, hogy az izomorfizmust nem egyfajta alapelvként használja, tehát
nem a Wolfgang Köhler értelmében vett strukturális izomorfizmusról van
szó, hanem az izomorfizmus nála csupán munkahipotézis, mely az agyi
integrációs folyamatok kutatásában hasznos – vagyis nem arról van szó,
hogy a fizikai/neurofiziológiai fogalmakból levezethetővé válnának a
fenomenális fogalmak. A biológiai rendszerek belső életét
karakterizálhatjuk alapvető fenomenológiai fogalmakkal, mint például
az intencionalitás, az én-tapasztalat, az időiség stb., ez azonban nem
jelenti azt, hogy referenciális azonosság lenne a fenomenális és a
neurofiziológiai leírások között. Thompson csupán abba a
feltételezésbe mer bocsátkozni, hogy absztrakt szinten a dinamikus
rendszerszemlélet lehet az a közös tengely, amely mentén
modellezhetővé válnak az agyi szinkronizációk és a fenomenális
tapasztalatok eidetikus jellegzetességei (Thompson, 2007, 354.). Egy
másik megállapítása szerint pedig, az önszerveződő autopoetikus
rendszerek szintje alatt már nem is találhatjuk meg a világra nyílás
fenomenológiai fogalmának fizikai analógiáját (Thompson, 2007, 159.).
A Schwabe–Blanke-párossal szemben, más kutatók
viszont kifejezetten pozitív heurisztikának tekintik a
neurofenomenológiai szemléletet. A fenomenológiai beállítódás
lehetőséget ad John Bickle és Ralph Ellis (2005) számára, hogy
átgondolják a szubjektum-objektum közötti relációt, illetve az élmény
és a neurofiziológiai háttér viszonyát. Bickle és Ellis újraértékelik
a kortikális stimuláció eredményeit, és nem a materialista
monizmusban, hanem inkább a fenomenológia intencionális alapállásában
gondolkodnak. Husserl szerint a tudat intencionális tartalma nem
biztos, hogy minden esetben valós, fizikai létezőre utal. Éppen arról
van szó, hogy ha az észlelésben konstituálódó „tárgyat” fizikai
tárgynak tekintjük, akkor már egy reflexív folyamat során átlendültünk
a „közvetlen élményáram” mezejéről egy naturalista-objektív ontológia
irányába, ahol eleve adott létezőknek tekintjük az intencionális aktus
tartalmát. A deskriptív fenomenológia ettől még nem zárja ki, hogy
különbséget tételezzünk veridikus tapasztalat és hallucináció között.
Husserl azonban úgy fogalmaz, hogy a „körültekintés nélkül beleélő én”
– tehát az epokhét mellőző tudat – a reflexió közben
szubjektum-objektum relációkra bontja a világot, és elkülöníti a külső
és a belső észlelés szerkezetét; pontosabban a belső észlelést a külső
analogonjának tekinti (Husserl, 2000, 46.). Ha viszont a közvetlen
intencionális tartalmakat tekintjük, akkor azt látjuk, hogy az
intenció nem követel veridikus megfelelést a fizikai világban; hiszen
magára a világ létére és nem létére vonatkozó ítéleteket is
felfüggesztettük a redukcióban. Nyilván az intencionális élményt is
szétbonthatjuk aktusra, tartalomra és tárgyra, de az intencionalitás
lényege, hogy egy új perspektívából a tárgyra irányulás módozatait
vegyük szemügyre. Bickle és Ellis egyenesen úgy fogalmaznak, hogy
egyszerűen kategóriahiba a szubjektív tapasztalatot kizárólag a
naturalizmus értelmében vett empirikus valóságra vonatkoztatni, mégis
próbálnak neurális szintű magyarázatot találni az intencióban fellépő
anticipáció mozzanatára. Egy kortikális stimuláció esetén, ha D. F.
páciens valamilyen „zenét hall”, akkor ez az élmény intencionális
tartalom, még akkor is, ha a külső kiváltó ingerek hiányoznak. Ha az
asztalon lévő slusszkulcsot összetévesztjük egy furcsa papírdobozzal a
félhomályos szobában, attól még a slusszkulcs mint intencionális
tartalom létezik a képzelet intencionális aktusában. Ha közelebb
lépünk az asztalhoz, akkor egy észlelési aktusban már az
anticipációnknak megfelelően létrejön a szemléleti betöltődés, vagy
éppen rájövünk, hogy a papírdobozt összetévesztettük a slusszkulccsal.
Röviden tehát, az hogy valami a tudat számára „jelen legyen”, nem
követel veridikus megfelelést (Bickle – Ellis, 2005, 154.). Felmerül a
kérdés, hogy vajon a tárgyra irányulásnak, az anticipációnak milyen
szomatikus és agyi korrelátumokat feleltethetünk meg? Bizonyos
kutatások kimutatták, hogy amikor a szenzoros ingerek aktiválják az
agy elsődleges projekciós areáját, akkor még nem beszélhetünk
tárgytudatról. A tárgy tudatosítása (az intencionális tartalom) akkor
lép fel, amikor a prefrontális és a paretális területek is
aktiválódtak, ráadásul ezek ugyanazok a területek, amelyek az
imagináció alatt is aktivizálódnak. Tehát, ha csak ezek az
agyterületek aktívak, és nincs szenzoros input, akkor a tárgy puszta
imaginációjáról beszélhetünk. Ebben az esetben efferens aktivitás
zajlik a parietális, másodlagos-szenzoros, és frontális területeken,
de nem érkeznek afferens aktivitások a test receptorai és zsigerei
felől (Bickle – Ellis, 2005, 158.). Bickle és Ellis érvelése szerint
az intencionalitás „kereső vagy pásztázó” sajátossága fiziológiai
szinten is megtalálható, így bizonyos értelemben a tudat
intencionálisan agyi-szomatikus implementációra tehet szert. Ebben az
operacionális gondolkodást tükröző analógiában arról van szó, hogy az
imagináció és a percepció összefonódása nem csupán absztrakt
filozófiai spekuláció eredménye, hanem agyi és testi működésünk egyik
alapvető sajátossága is lehet. Bickle és Ellis szerint a
fenomenológiai tudatkoncepció újabb lökést adhat egyfajta
transzdiszciplináris pszicho-neurális kutatási programnak, melyben
továbbra is érvényesül a neurofenomenológia alapelve, az alulról és a
felülről építkező stratégiák reciprok kapcsolata.
Magyarázati szakadék és cirkuláris kauzalitás
A fenti kutatások fényében úgy tűnik, hogy bizonyos agyi és testi
folyamatok plauzibilisebben magyarázhatók a Husserl és Merleau-Ponty
filozófiájából merített elméleti keretben. Itt azonban azonnal észre
kell vennünk, hogy nem filozófiai rendszerek teljes adaptációjáról,
hanem csupán bizonyos operacionalizálható fogalmak és heurisztikus
értékkel bíró szemléleti módok alkalmazásáról van szó. A
jelentésváltozás problémája továbbra is mérvadó, gondoljunk csak a
fenti példára, ahol az intencionalitás az anticipáció értelmében
szerepelt. Ez a fajta gyenge jelentésbeli összemérhetetlenség azonban
nem zárja ki a filozófia és a természettudomány közötti dialógus
lehetőségét, azt azonban világosan kell látnunk, hogy legtöbb esetben
– szemben a redukcionizmussal – analógiákról, korrelációkról és nem
referenciális azonosságról van szó. A neurofenomenológiában például a
„dinamikus agyi szignatúrák” sokkal jobban párhuzamba állíthatók a
tudat „hérakleitoszi folyamával”, mint az újkori tudatfilozófiákból
származó kvália-koncepciók. A fenomenológia nem tagadja, hogy az
intencionális élmény „színérzetek” vagy „hangérzetek” segítségével
irányul a tárgyra. Kétségtelen, hogy ezek az elemi fenomenális
sajátosságok tudattartalmaknak tekinthetők, azonban a husserli
fenomenológia forradalmisága abban rejlett, hogy megtagadta az önálló
egzisztenciát az érzetminőségektől. A „kvalitatív tartalmak” nem
önálló létezők, hanem csak az intencionális élmény mesterségesen
elkülöníthető részei, összetevői (Ullmann 2010, 169.). Ez a fajta
szemléletváltás megjelenik a neurofenomenológia fiziológiai oldalán
is. A neurofenomenológia nem tagadja, hogy bizonyos élek, szögek,
színek hatására kisebb neuroncsoportok aktivizálódnak a vizuális kéreg
különböző területein. Viszont a dinamikus rendszerszemléletnek
megfelelően nem arra fekteti a hangsúlyt, hogy elemi érzetminőségekkel
korrelálja az elemi neurális aktivitásokat, inkább amellett érvel,
hogy a negatív és pozitív visszacsatolásoknak köszönhetően minden
egyes hálózat összefügg a többivel. Ebbe az új elméleti képbe
ellentmondás nélkül belefér az a megállapítás, hogy az információ agyi
integrációja lokális és globális szinkron-oszcillációk segítségével
zajlik. A hagyományos reprezentációelméletek és a modularizmus helyett
a megtestesülés és a szituáltság, valamint a fenomenális és
fiziológiai szint közötti cirkuláris kapcsolat is jelentős szerepet
kap. A fenomenális mező és az intencionális cselekvés pedig nem
redukálható egyszerűen konkrét agyi területekre, hanem a
testreguláció, a szenzomotoros kapcsolat és az interszubjektív
interakció összefonódó közegében artikulálódnak ezek a sajátosságok. A
megtestesülés értelmében az érzőképesség – mely az élet és a
tudatállapotok affektív hátterének megmutatkozása – feltételez
egyfajta „magtudatosságot”, melynek neurobiológiai alapjai a
homeodinamikus folyamatokban keresendők.
A neurofenomenológia önkritikusabb a korai
redukcionista próbálkozásokkal szemben. Husserl és Merleau-Ponty
filozófiájának tanulmányozása közben világossá vált, hogy az
értelemadás és a jelentés aspektusai nem magyarázhatók fiziológiai
korrelátumokkal. Spekulálhatunk ugyan arról, hogy egy baktérium
egyszerű „biológiai öntudatot” testesít meg, vagy arról, hogy az
idegrendszer operacionális zártsága egy „szenzomotoros énképet” hoz
létre, de mindez csak néhány komplex biológiai mechanizmus, ami az
értelem és jelentésprodukció végeláthatatlan horizontjai mögött
munkálkodik. Francisco Varela (2004) és Evan Thompson (2007) már
bizonyos értelemben elfogadja a magyarázati szakadék
kiküszöbölhetetlenségét, a transzcendentális tudat vagy az átélt test
redukálhatatlanságát. A klasszikus fenomenológiához hűen, a tudatot
már nem redukálandó céltulajdonságnak tekintik, hanem a
testi-interszubjektív létmód emergens sajátosságának, egy olyan
orientációs nullpontnak, ahonnan feltárul a tapasztalati lét (Varela,
2004, 212.).
Kulcsszavak: megtestesült elme, neurofenomenológia, magyarázati
szakadék, tudatosság, érzőképesség, intencionalitás
IRODALOM
Bennett, Maxwell – Dennett, D. – Hacker,
P. – Searle, J. (2007): Neuroscience and Philosophy, Brain, Mind, and
Language. Columbia Univ. Press, New York
Bennett, M. R. – Hacker, P. M. S. (2006):
Philosophical Foundations of Neuroscience. Blackwell, Oxford
Bickle, John – Ellis, Ralph (2005):
Phenomenology and Cortical Microstimulation. In: Smith, David Woodruft
– Thomasson, Amie L. (eds.): Phenomenology and Philosophy of Mind.
Oxford University Press, Oxford, 140–163.
Chalmers, David J. (2004): Szemközt a
tudat problémájával. (ford. Sutyák Tibor) Vulgo. 5, 2, 14–36.
Crick, Francis (1995): The Astonishing
Hypothesis: The Scientific Search for the Soul. Simon & Schuster, NY
Damasio, Antonio (1996): Descartes
tévedése. (ford. Pléh Csaba) Aduprint, Budapest
Gallagher, Shaun – Zahavi, Dan (2008): A
fenomenológiai elme – Bevezetés az elmefilozófiába és a kognitív
tudományba. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest
Husserl, Edmund (1972): A fenomenológia
ideája. (ford. Baránszky Jób Zoltán) In: Vajda Mihály (szerk.): Edmund
Husserl válogatott tanulmányai. Gondolat, Budapest
Husserl, Edmund (1998): Az európai
tudományok válsága I–II. (ford. Berényi G., Mezei B., Egyedi A.,
Ullmann T.) Atlantisz, Budapest
Husserl, Edmund (2000): Karteziánus
elmélkedések. (ford. Mezei Balázs) Atlantisz, Budapest
Levine, Joseph (1983): Materialism and
Qualia: The Explanatory Gap. Pacific Philosophical Quarterly. 64,
354–361. •
WEBCÍM >
Nagel, Thomas (2004): Milyen lehet
denevérnek lenni? (ford. Sutyák Tibor) Vulgo. 5, 2, 3–13.
Schwabe Lars – Blanke, Olaf (2008):
Phenomenology as Another Toolbox for Neuroscientists? Abstracta.
Special issue 2, 71–85. •
WEBCÍM >
Thompson, Evan (2007): Mind in Life –
Biology, Phenomenology and the Sciences of Mind. The Belknap Press,
Cambridge
Ullmann Tamás (2010): A láthatatlan forma.
L’Harmattan, Budapest
Varela, Francisco (2004):
Neurofenomenológia: módszertani gyógyír a kemény problémára. (ford.
Sutyák T.) Vulgo. 5, 2, 196–215.
LÁBJEGYZET
1 „A világ számomra
általában véve nem több és nem kevesebb annál, mint ami a cogitóban
tudatosan létezik, számomra érvényes. A világ átfogó, egyetemes és
különös értelme, létének érvénye csak és kizárólag ezekből a
cogitatiókból ered.” (Husserl, 2000, 31.)
<
|
|