korunkban az információt használó személyeket
leírjuk vele, mivel megváltoztak az információkeresési szokások. Az
információs játékost az jellemzi, hogy része a rendszernek, azzal
állandó interakciót folytat, benne van az információs térben, míg a
felhasználó kívül állt a rendszeren. A játékos fogalma – a névhez
híven – kapcsolódik a szórakozáshoz és a játékhoz is (Tóth, 2003). A
Web 20-val való párhuzam nem véletlen, hiszen azt legtöbben elsősorban
kapcsolatteremtésre (jelentős részben „barátok”, „ismerősök”
gyűjtésére) kommunikációra és játékra használják (Fehér – Hornyák
2010).
A Wikipédia szerkesztői más tekintetben is
elkülöníthetők a Web 2.0-s alkalmazások használóitól. A Wikipédiának
vannak ugyanis olyan, deklarált szerkesztési elvei, mint a semleges
nézőpont (elfogulatlanság) és az ellenőrizhetőség, tehát a
(szakirodalmi) források feltüntetésének igénye, amelyek határozottan
mássá teszik. A Wikipédia szerkesztői ezzel kiemelkednek a tömegből,
amelyet egyébként nem jellemez a hibák kölcsönös korrigálásának
képessége (Csepeli, 2008).
Korábbi gondolatmenetünkhöz visszatérve, meg kell
kérdeznünk azt is, hogy mi a teendőnk az internetről áradó
információtömeg hatékonyabb kezelése terén? Nos, mindenekelőtt el kell
sajátítanunk azt a képességet, hogy az információt kritikai
szemlélettel kezeljük. Ebben a tekintetben a tudomány művelői előnyben
vannak, hiszen megszokhatták, hogy válogatott anyagokkal, például
lektorált folyóiratokkal dolgozzanak, és maguk is válogatnak.
Mindazonáltal, érdemes megismerniük azt az eszközrendszert, amely az
információ kritikai kezelésében segít. Ezt az eszközrendszert
sokféleképpen nevezik, de talán a leghelyesebb, ha a digitális
írástudás elnevezéssel illetjük. A digitális írástudás magában
foglalja az információs és kommunikációs technikák (IKT) hatékony
használatát, ám nem korlátozódik ezekre (Bawden, 2008).
Idehaza azonban gyakran azt a leszűkítő értelmezést
kapja, amely csak az IKT használatáról kíván tudomást venni. Igazán
helyeselhető értelmezése szerint azonban részét képezik a könyvtárak
használatának, a keresési stratégiák alkalmazásának készségei, az
információforrások és a talált információ értékelése, kritikus
kezelése, ideértve a tömegkommunikációs eszközök közvetítette
információ kezelését is (Molnár et al., 2005).
Kulcsszavak: Wikipédia; Web 2.0; amatőrizmus; digitális írástudás
IRODALOM
Bawden, David (2008): Origins and Concepts
of Digital Literacy. In: Lankshear, Colin – Knobel, Michele (eds.):
Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices. Peter Lang, New
York, NY, 17–32. •
WEBCÍM >
Bawden, David – Robinson, Lyn (2009): The
Dark Side of Information: Overload, Anxiety and Other Paradoxes and
Pathologies. Journal of Information Science. 35, 2, 180–191. •
WEBCÍM >
Csepeli György (2008): Wikitudás. Kritika.
37, 4, 2–4. •
WEBCÍM >
Drótos László (1992): Informatikai
jegyzetek. •
WEBCÍM >
Everitt, Dave – Mills, Simon (2009):
Cultural Anxiety 2.0. Media, Culture & Society. 31, 5, 749–768.
Fehér Péter – Hornyák Judit (2010):
Netgeneráció: tényleg más a miénk? HVG Technline. •
WEBCÍM >
Galántai Zoltán (2011): A Wikipédia és a
tudomány jövője. Magyar Tudomány. 172, 7, 815–825. •
WEBCÍM >
Keen, Andrew (2007): The Cult of the
Amateur. Nicholas Brealey Publishing, London
Kleiner, Dmitri – Wyrick, Brian (2007):
InfoEnclosure 2.0. Mute 2. •
WEBCÍM >
Koltay Tibor (2010): Veszélyes-e a
tudományra a Web 2.0? Magyar Tudomány. 171, 5, 591–594. •
WEBCÍM >
Ládi László (2008): 2.0 – a weben és a
könyvtárakban. Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. 55, 9, 415–423. •
WEBCÍM
>
Martell, Charles (2009): Access: The
Social Dimension of a New Paradigm for Academic Librarianship. Journal
of Academic Librarianship. 35, 3, 205–206.
Molnár Szilárd et al. (2005): A
hozzáférési pontok humán-infrastruktúrájának fejlesztése, az
IT-mentori szakma kialakítása. •
WEBCÍM >
Tóth Máté (2003): A felhasználó mint
játékos. A könyvtáros szakma szerepváltása a digitális korban a
felhasználói igények mentén. Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. 50,
2, 53–58. •
WEBCÍM >
|