1963 ősze, A. 17 éves, a J. A. Gimnáziumba jár. Bár
sok minden érdekli, irodalom, történelem, zene, de a jövőről nem tud,
de nem is nagyon akar gondolkodni. Kémiaszakkörre jár, az tetszik, de
még inkább a fiatal, vagány tanár stílusa, meg azok a játékok, hogy
egy színtelen löttyről két-három lépésben ki lehet filózni, mi van
benne. Mi leszel? – kérdik a felnőttek, A. vagy nem válaszol, vagy
csak mond valamit. Például hogy a Műszakira megy, mert a 49-esről
látja azt a nagy épületet a Gellértnél. Másra nem is gondol, inkább
gombfocizni akar szabad idejében. Ha nagyon unatkozik, előveszi a
reszelt, ragasztott, név szerint ismert gombjait, csapatokat szervez,
sőt edzést is tart nekik. Vasárnap délutánonként néha, mint régen, a
Haladás moziba megy a bartókbélán, mindig a fél 4-es előadásra, valaha
három forint volt, most több. Gyalog megy oda, és hatkor hazabandukol.
Aztán egyszer anyja, Mami, azzal jön haza a
kórházból, ahol dolgozik, hogy egy kollégája szerint az orvosin indult
egy tanfolyam, szombat délutánonként gimiseknek. Következő szombaton
elmegy, az előadás a Puskin utcában van, valami nagy előadóban,
lépcsőkön kell felmenni, hogy az ember leülhessen. A második héten
megy először, akkor is elkésik, végre egy koromsötét terembe nyit be,
ahol furcsa, fekete-fehér képeket vetítenek. Elektronmikroszkóp, tudja
meg később, és harmadszorra már le is tudja írni a vaksötétben,
vastagfedelű füzetébe nagy ákombákom betűkkel, hogy ENDOPLAZMATIKUS
RETIKULUM. Felgyújtják a lámpákat, hunyorgó magakorúakat lát, fiúkat,
lányokat vegyesen, meg elöl (egyben alul) három-négy fehérköpenyest,
akik beszéltek a képek alatt. Legközelebb is elmegy, majd utána
sokszor szombatonként, már legtöbbet valami déenesről beszélnek, meg
hogy tíz éve. Egy idősebb urat nagyon tisztelnek, ő a professzor, S.
B. Középső
|
|
neve is van: F. Gondolkodik, mi lehet az F. Arra
gondol, hogy Fitzgerald, miért ne. Nemrég lőtték le Kennedyt,
megtanulta ezt a nevet. Lassan kezdi az egész téma valami
rejtvényfejtésre emlékeztetni, a sándormátyásból is a leginkább a
titkosírás, meg a rostély érdekelte, ki is vágta papírból, de hamar
elszakadt. Itt meg három betű egy másik nyelvben egy betűt határoz
meg.
Hetek múlva azt mondják, hogy felmérik, mit tudunk,
mit tanultunk. Otthon lapozgatja a füzetet, és a lexikonban is
megkeresi, mi az a Van der Waals. Azután a Puskinban egy üres lapot
adnak. Próbál válaszolgatni a feltett kérdésekre, itt is voltam –
gondolja.
Majd valami történik, nagyon valami. Az egyik
fehérköpenyes, talán Cs. V. vagy V. P. azt mondja, most valami
kombinációs feladat jön. Rajzoljátok fel a következő térképet. A B-től
való távolsága 15 és 6, B C-től való távolsága 9 és 11, A C-től pedig
8 és 15-re van.
Csend. A. rágja a ceruzáját. Hogy a fenébe lehet
két pont egymástól kétféle távolságban. Jaj nekem, biztos valamire nem
figyeltem, és mondták. Majdnem feláll és elmegy. Ekkor hirtelen ránéz
az ajtó mintájára, körök vannak rajta. Aha, nem igaz, rájött. Egy
körön lehet két pont kétféle távolságra egymástól, felrajzolja a kört,
rajta három ponttal: A, B. C. Aztán meg is mondják, hogy ez egy baci
(így mondják a baktériumot) kromoszómája.
Más A. áll fel, mint aki beült a terembe. Valami
történt. Később megtudja, hogy ezt nevezik imprintingnek.
Szívsebész nagybátyja értetlenségét fejezi ki, amikor bejelenti, hogy
biológus lesz.
Kulcsszavak: endoplazmatikus retikulum, déenes, Fitzgerald,
kromoszóma, imprinting
|
|