műhelyekről elsősorban társadalomtudományi
vonatkozásban beszélhetünk.” Természettudomá-nyokban, műszaki és
orvostudományi területen csak kivételesen vannak magyar kutatókból
álló csoportok, inkább egyes magyar kutatókról beszélhetünk.
Ukrajnát a magyar tudományosság vonatkozásában
szintén két tanulmány képviseli. Itt mindenek előtt meg kell
állapítanunk, hogy nemcsak ebben a kötetben, de általában is a magyar
tudományosság területén a kárpátaljai magyarság nagyobb súllyal
jelentkezik, mint az az ottani magyarság számarányából következne, és
ezt mutatja az itt olvasható két tanulmány is.
Soós Kálmán a történelmi előzmények ismertetésén
keresztül jut el a jelenlegi helyzet bemutatásáig, kiemelve a
beregszászi II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola szerepét,
az azon belül működő Hodinka Antal Intézetet (nyelvészet) és a
Lehoczky Tivadar Intézetet (történelem és társadalomtudományok).
Hangsúlyozza az egységes nemzetstratégia kialakításának
szükségességét.
A természettudományi kutatások helyzetét Spenik
Ottó és Jenkovszky László ismerteti az ezen a tudományterületen már
megszokott rövidséggel. Elsősorban Kárpátalján, de Lembergben és
Kijevben is működnek magyar kutatók. A szerzők fontosnak tartják az
MTA Kárpátaljai Területi Bizottságának megalakulását.
A szerbiai helyzetről egy tanulmány jelent meg,
amelyet hárman készítettek, éspedig Gábrity Molnár Irén, Csányi
Erzsébet és Takács Márta. A tanulmány a jelenlegi oktatási
helyzetképpel kezdődik, és a létező tudományos intézményrendszer
bemutatásával folytatódik. A vajdasági magyar tudományosságot
elszigeteltnek látják. Megállapítják, hogy: „A vajdasági magyarságnak
a tudományos élet vonatkozásában dezorganizált intézményi szigetei
vannak, nincsenek megfelelő szaktekintélyek az intézmények élén, akik
megfelelő hatósági kompetenciák birtokában tudnának eljárni a
jövőképzés kérdéseiben.”
A második részben mindenekelőtt Péntek János hosszú
tanulmánya jelent meg, amelyben mint a hálózati együttműködés sikeres
példáját mutatja be és elemzi a magyar nyelvészet terén tett
erőfeszítéseket. Az Akadémia kezdeményezésére 2001-ben nyelvi
kutatóállomások jöttek létre Erdélyben, Kolozsváron és
Sepsziszentgyörgyön, Dunaszerdahelyen, Kárpátalján és Bécsben (Imre
Samu Nyelvi Intézet, amely Ausztriát, Horvátországot és Szlovéniát
„szolgálja ki”). Sajnos a Vajdaságban még nem tisztázódott a helyzet
ebből a szempontból. A dolgozat összefoglalja még a határainkon kívüli
nyelvtudományi eredményeket és további együttműködési lehetőségeket
is.
Végül rövidebb tanulmányokban többen szólnak hozzá
(Salat Levente, Biri A. Zoltán, Tóth Károly, Csernicskó István, Csányi
Erzsébet) a határon túli magyar tudomány fogalmához. Végül egy
javaslatot is megfogalmaznak erre vonatkozóan az eddig használtakra
alapozva.
A kötetet hasznos grafikonok zárják az MTA külső
köztestületére vonatkozólag.
A harmadik kiadvány (Programtervezetek)
tulajdonképpen egy melléklet az előbbi kötethez. Arra vonatkozólag ad
konkrét javaslatokat (vagyis Kárpát-medencei kutatási
programtervezeteket), amelyek megalapozását az előzőekben ismertetett
könyv adja, és amelyekre vonatkozólag írta annak a könyvnek az
előszavában Görömbei András, a bizottság elnöke, hogy: „Ma már új
Kárpát-medencei magyar kutatási tervre és cselekvésre van szükség és
lehetőség.”
Visszatérve a programtervezeteket ismertető
könyvre, tizenegy javaslatot találunk benne, de ezek közül egyesek még
további alprogramokra vannak bontva. Csak példaként említünk meg a
tizenegyből egyet-kettőt, hogy megmutassuk a javasolt programok
jellegzetességeit: A Kárpát-medence környezetvédelme vagy A
Kárpát-medence magyar levéltári, kézirat- és könyvgyűjteményeinek
kutatása. Különös hangsúllyal, alprogramokkal jelenik meg a magyar
nyelvi problematika, illetve a kutatások ezen a területen.
Az egyes programjavaslatokban mindenek előtt
szerepel a szóban forgó kutatás célja, illetve jelentősége, a
szervezeti, szervezési kérdések, a kutatási módszerek és a várható
eredmények. A kutatás előirányzott időtartama szinte kivétel nélkül
három év.
Tarnóczy Mariann, az MTA Határon túli Magyarok
Titkárságának osztályvezetője a füzet bevezetőjében hangsúlyozza, hogy
a programjavaslatok a környező országokbeli és magyarországi szakértők
segítségével együttesen kerültek kidolgozásra.
Megjegyezzük, hogy az adott kutatási területtől
függően különböző mértékben, de feltétlenül szükség lesz az egyes
programok megvalósításánál az egyes régiók többségi kutatóinak
részvételére, bevonására is.
Nem kétséges – amint ezek a kiadványok is jelzik –,
a Kárpát-medencei magyar tudományosság életében egy a korábbi munkára
alapozó, de kétségtelenül új korszak kezdődött. Az újdonságot nemcsak
a programok keretében végzett kutatás, és az ezek keretében történő
együttműködés jelenti, hanem a centrum–periféria modellen túllépés, a
többközpontúság és hálózatos működés előtérbe kerülése. (Tudomány
és magyarság – Arany János-díj és -érem: 2002–2010; Magyar–magyar
interdiszciplináris kutatások, intézményi együttműködések lehetősége;
Programtervezetek. Budapest, MTA Magyar Tudományosság Külföldön Elnöki
Bizottsága, 2010.)
Berényi Dénes
az MTA rendes tagja
|