2011. augusztus 18. és 23. között az Orosz
Tudományos Akadémia Szibériai Tagozatán belül működő novoszibirszki
Régészeti és Néprajzi Intézet, valamint a Német Régészeti Intézet
(DAI) Eurázsiai Részlegének szervezésében került sor a Terra Scythica
című nemzetközi szimpóziumra. A szakmai esemény helyszíne az
Altáj-hegységben található Gyenyiszova-barlang melletti régészeti
bázis volt. A híres paleolit lelőhelyen, ahol az utóbbi években
szenzációs hominida leletek kerültek elő, mintegy harminc éve folyik
ásatás. A nemzetközi kutatás zarándokhelyévé vált barlang közelében a
novoszibirszki központ kutatóbázist alakított ki, amely gyakran
szolgál konferenciák színhelyéül.
Ezúttal tizenegy ország (Japán, Kína, Dél-Korea,
Mongólia, Kazahsztán, Oroszország, Ukrajna, Bulgária, Lengyelország,
Magyarország, Németország) régészei voltak hivatalosak a
tanácskozásra.
A konferencia fő témája Terra Scythica, az
Észak-Kínától a Kárpát-medencéig húzódó hatalmas térségben a vaskorban
megtelepedett szkíta kultúra volt. A tanácskozás több szempontból
közelítette meg a vizsgált korszakot, nemcsak régészeti, hanem
művészettörténeti (szkíta-szibériai állatstílus) és történeti
előadások is elhangzottak, komoly hangsúlyt kaptak az
interdiszciplináris tanulmányok (dendrokronológia, paleogenetika). Jól
követhető volt az a folyamat, hogy a korszak kutatásában eddig
bizonyítottnak látszó tételek és axiómák borulni látszanak, főként,
ami a kronológiai kérdéseket illeti.
Ez nem is meglepő, tekintve, hogy a szkíta kultúra,
amelyet a már említett óriási területen azonos művészeti stílus, az
ún. szkíta-szibériai állatstílus, fegyverkészlet (s az azzal járó
harcművészet), és a harcászatot ugyancsak meghatározó lószerszám
jellemez, ugyanakkor számtalan helyi különbséggel tűnik ki egy-egy
régióban. Hogy hazai pályáról induljunk el, az alföldi szkítának
nevezett kultúra csak nyomaiban emlékeztet a „klasszikus” szkíta
Fekete-tenger partvidéki sztyeppei népességre, akár az életmódot, akár
az anyagi kultúrát vizsgáljuk. A kulturális tömb másik perifériáját, a
szibériait tekintve pedig megintcsak számos eltérést tapasztalunk. Az
utóbbi évtizedek kutatásában egyre inkább a különbségekre és ezek
elemzésére helyeződött a hangsúly. Az újabb idők interdiszciplináris
irányvonalában a hagyományos antropológia mellett mindinkább súlyt kap
a paleogenetika: a DNS-minták vizsgálata. Jó példa a komplex
tanulmányokra az ún. paziriki kultúra etnikai összetevőiről beszámoló
Vjacseszlav Ivanovics Mologyin akadémikus előadása, a konferencia
talán legátfogóbb prezentációja.
A paziriki kultúra a hegyvidéki Altáj szkíta kori,
Kr. e. VI–II. századi népességét foglalja magába. Kutatása már a XIX.
században megindult (Vaszilij Vasziljevics Radlov), az első híres
kurgánokat az 1920-as években tárták fel (Szergej Ivanovics Rudenko,
Mihail Petrovics Grjaznov). A jégbe fagyott sírkamrákban hihetetlen
épségben őrződtek meg a temetkezésekbe került szerves anyagok is,
ennek köszönhetően eredeti pompájukban láthatók a szentpétervári
Ermitázsban a kurgánokban lelt nemezszőnyegek, fa- és bőr applikációk,
fából faragott és a jellegzetes szkíta állatstílussal díszített
lószerszám-alkatrészek, egy teljesen rekonstruált halottas kocsi és
még hosszan sorolhatnánk. Az újabb szenzációkra az 1990-es évekig
kellett várni, amikor az Ukok-fennsíkon, a Dél-Altájnak ezen a nehezen
megközelíthető és szélsőséges klímájú vidékén, több lelőhelyen
(Ak-Alaha, Verh-Kaldzsin) találtak jégbe fagyott és ezáltal
tökéletesen megőrződött szkíta kori múmiákat. A selyemingben,
gyapjúszoknyában, nemezharisnyában eltemetett „ukoki hercegnő”
romantikus elnevezése ellenére nem tartozott a „felső tízezerhez”,
alighanem sámán lehetett. Natalja Viktorovna Poloszmak, az egyik
feltáró arról beszélt, hogy az újabban előkerült
|
|
leletek alapján a tetoválás nemcsak a társadalmi
piramis csúcsán lévőknek járt ki, hanem a közösséghez tartozást
jelezte. A tetoválás egyébként az itt eltemetett és mumifikált emberi
testek vállán, lábán, sőt még ujjpercein is megfigyelhető volt. (Csak
közbevetőleg: a „hercegnő” megtalálása után a helyi hatóságok – az
Orosz Föderáció jogalanyaként műkődő Altáj Köztársaság parlamentje, a
Kurultáj döntése nyomán – megtiltották a további kutatásokat, amelyek
csak nemrég indulhattak újra).
Sokan úgy gondolnák, hogy egy olyan távoli vidéken,
mint Nyugat-Szibéria keleti végei, a kínai–mongol–kazah–orosz határ,
aligha lehet a tudományt magas színvonalon űzni. Nos, ez korántsincs
így. Novoszibirszk multidiszciplináris kutatóközpontként kitűnő
hátteret biztosít a komplex kutatásokhoz. Ennek jegyében a fent
említett paziriki kultúrához sorolható új leletek sokoldalú –
régészeti, antropológiai, paleogenetikai, nyelvészeti – elemzése
alapján újabban feltételezik, hogy ez a szkíta kulturális csoport
kétgyökerű. Alapja az autochton szamojéd lakosság, amely egy nyugatról
érkezett iráni népességgel elvegyülve alakította ki a paziriki
csoportot. E megállapítást elsősorban a paleogenetikai vizsgálatok
eredményeként szűrték le, s nem véletlen, hogy a konferencia
résztvevői erősen hangsúlyozták hipotetikus voltát, kiemelve: a kérdés
megválaszolásában a „hagyományos” régészeti kutatás mondhatja ki a
végső szót.
Visszatérve az interdiszciplinaritásra, a
vizsgálatok zömét – a kiterjedt nemzetközi kapcsolatok mellett is –
Novoszibirszk laboratóriumaiban végzik. Oroszország harmadik
legnagyobb városa hatalmas – huszonnyolc magyarországnyi – terület
kulturális kutatóközpontja. Tudományos kapcsolatai, szellemi hatóköre
persze ennél jóval kiterjedtebb. Észak- és Belső-Ázsia tanulmányozása
vissza-visszatérően szerepel céljaik között. Ásatásokat, kutatásokat
végeznek Közép-Ázsiában, Mongóliában, Kínában. Mongol kollégáikkal
együtt folytatják az ásatásokat a híres hsziungnu/ázsiai hun
lelőhelyen, Noin-Ulában. A Kr. u. I. századra keltezhető,
lépcsőzetesen mélyülő hatalmas sírkamrákat (a legutóbb feltárt 18×17 m
alapterületű, 18,3 m mély volt – mindezt az időjárás viszontagságai
miatt egyetlen szezon alatt kell aprólékos munkával kibontani és
dokumentálni) persze régesrég kifosztották, ám a legfőbb szenzációk
között még így is ott szerepelnek olyan tárgyak, mint egy kínai kocsi,
egy évszámos kínai lakkcsésze, s legfőképpen egy, a zoroasztrizmus
rituális cselekedeteit ábrázoló szőnyeg.
Az Orosz Tudományos Akadémia Novoszibirszki
Tagozatának Régészeti és Néprajzi Intézete nemcsak kelet felé építi
kapcsolatait: számos európai és amerikai kutatóközponttal működnek
együtt. Sajnálatos, hogy ebbe a körbe Magyarország jelenleg nem esik
bele, pedig mind régészeinknek, mind néprajzosainknak számos témában
jelentene nagy lehetőséget. Gondoljunk csupán az Ob alsó folyásánál
élő obi ugorokra, akiknek vidékén az intézet munkatársai komplex
néprajzi-régészeti expedíciókban dolgoznak. Az ott kutatók számára
egyértelmű, hogy a két diszciplína határa ennek az archaikus
közösségnek a kutatásában elválaszthatatlanul összemosódik. Aligha
kell bizonygatnunk, hogy a Kárpát-medence korai történetében mekkora
jelentőséggel bírtak az Altájtól a Kárpátokig, sőt azokon túl ívelő
területet évezredeken át benépesítő, kezdetben még néven sem
nevezhető, később szkíta, szarmata, hun, türk stb. néven ismertté vált
sztyeppei népek. Vajon nem kellene-e őket közösen kutatnunk? Helyes-e,
ha az átfogó tudományos projektekből épp egy olyan ország marad ki,
amelynek történetét alapvetően meghatározták a keletről érkező
sztyeppei népek?
Kulcsszavak: szkíta, régészet, Altáj, Pazirik kultúra,
Novoszibirszk, konferencia
|
|