A Berlin-Brandenburgi Akadémia 2011 nyarán ötödik
alkalommal rendezte meg a nagyközönség számára is nyitott akadémiai
napot. A rendezők azt a kérdést állították előtérbe, hogy valóban
végét járja-e a történelem európai korszaka? A nyolc német akadémiát
magába foglaló Német Akadémiák Uniójának jelenlegi elnöke, Prof. Dr.
Günter Stock bevezető gondolatai szerint Európa évszázadokon keresztül
uralta és alakította a világot. Ma azonban már kritikusan gondolkodunk
az európai világuralomról. A modern tudomány vagy az ipari forradalom
győzelmi menete Európából indult. A felvilágosodás, a demokrácia, a
jogállamiság ugyan nem voltak ennyire sikeresek, de ezek is
alakították a világot. Ezzel szemben Európa politikai és gazdasági
súlya a világban mindinkább veszít erejéből. Elterjedt az a
meggyőződés, hogy most egy „ázsiai korszak” előtt állunk. S vajon mi
lesz a világ európai alakításából egy olyan évszázadban, amelyet más
kultúrák határoznak meg? Ilyen és hasonló kérdéseket tettek föl és
vitattak meg az akadémiai napon. E kérdésekben Európának a 21. század
elején kialakuló önértékelése és más kultúrák általi
érzékelése-értékelése jutott kifejezésre.
Prof. Dr. Elke Lütjen-Drecoll, a Mainzi
Tudományos és Irodalmi Akadémia elnöke, egyúttal az
unió alelnöke megnyitójában utalt arra, hogy ez a szervezeti forma az
egykori Porosz Akadémia utódaként jött létre. Több mint 1900 kutató
tartozik hozzá, a legkiválóbbak a társadalom- és bölcsésztudományok, a
természettudományok, műszaki tudományok és a művészeti tudományok
területeiről.1 Tizenkét éve léteznek közös
projektjeik, például Leibniz és Kant műveinek teljes kritikai kiadása,
vagy a Haydn- és a Mendelssohn-kutatás. Az idei akadémiai uniós
rendezvényt a heidelbergi és mainzi akadémia készítette elő, bár mind
a nyolc akadémia közreműködött az előkészítésben és lebonyolításban. A
nyílt nap céljaként az elnökasszony a tudomány és a társadalom közötti
dialógust jelölte meg az Európa és az európai kultúra szerepét illető
alapkérdésekben. Ehhez a gondolathoz csatlakozott Prof. Dr. Hermann
Hahn, a Heidelbergi Tudományos Akadémia elnöke. Leszögezte: ma a
tudósok tudatosan és rendszeresen elhagyják elefántcsonttornyukat
azért, hogy az érdeklődő és érintett nyilvánosságot tájékoztassák a
kutatásaikról.
A bevezető előadást Prof. Dr. Wolfgang Reinhard
(Freiburg–Erfurt) történész tartotta. 1945-ben, amikor Berlin
lángokban állt, befejeződött az európai korszak – ezzel a gondolattal
indította előadását. Nyilvánvaló volt, hogy a szovjetek és az
amerikaiak fogják meghatározni Európa jövőjét. Európa korábban
gazdasági nagyhatalom volt, bár az első világháború után már nem:
ekkor jött fel Amerika. Az európai befolyás kezdetének mérföldköve
1492. Amerika felfedezése, majd szinte az egész világot behálózó
gyarmatosítás révén alakult ki az európai világuralom. Az európai
expanzív politika 1914-ig egyedülállóan sikeres volt. Mindezt a
hatalom motiválta, elsősorban a katonai elit hatalma. Azt se feledjük:
az amerikai gyarmatok kizsákmányolása táplálta az ipari forradalmat.
Ez a világuralom mindmáig kihat Európa helyzetére, jóllehet 1945-ben
teljes fordulat következett be. Ezután az európai hatalmak elkezdték
szégyellni gyarmatos múltjukat, eltérően Sztálin attitűdjétől. Az
európai expanziós politikának olyan távolabbi előzményei is voltak,
mint például Julius Caesar hódító háborúi. Az alapvető cél más
kultúrák európaizálása volt. Hogy az európai kultúra jobb volt-e, mint
egy másik kultúra lett volna, azt aligha lehet eldönteni. Az viszont
tény, hogy ennek a kultúrának az önérvényesítő ereje és képessége jobb
volt, mint a többié.
Ebben az összefüggésben értelmezendő, hogy az
egykori gyarmatokról érkezik a legtöbb bevándorló vagy menekült
Európába, a jobb jövő reményében. Ezáltal napjainkban új hatások érik
kontinensünket. Ám ez igaz a múltra is. Gondoljunk csak arra, mi lenne
ma gazdaságunkban és életvitelünkben kukorica, burgonya, paprika
nélkül? A hatás tehát kölcsönös és sokszoros. Az európai vallások
elterjedtek a világban, ugyanígy a műveltség és az egészségügy európai
modellje. Ugyanez áll az anyagi-technikai kultúrára: az elektromosság,
a vegyipar, a modern fegyverek, az autóipar olyan jelenségek, amelyek
az európai–amerikai életstílus uralmát mutatják.
Egészében véve azt lehet megállapítani, hogy a
politikai dekolonizáció befejeződött, de a gazdasági csak részben, a
kulturális pedig egyáltalán nem. A világ egész művelődésügye európai
módon strukturálódik, ahogyan erre Heidegger, Derrida és Foucault is
rámutatott. A posztkolonialista korszakban a dekolonizáció elméleti
dekonstrukciója kerül előtérbe. Az egykori gyarmatokon elsajátították
a gyarmattartók nyelvét, zömmel az angolt, ám ma már inkább angol
nyelvekről van szó. Azaz az angoloktól eltulajdonították a saját
nyelvüket. A döntő azonban az, hogy az európaiak és más kultúrák
miként állnak ma Európa különleges világuralmi helyzetének
hagyományához. Az előadás után az egyik hozzászóló arra hívta fel a
figyelmet, hogy a gyarmati országok önállósulása éppen az európai
örökség felhasználásával történt. Egy másik hozzászóló hiányolta a
Rajnáig húzódó európai iszlamizálódás bevonását.
Prof. Dr. Peter Graf Kielmannsegg (Heidelberg)
Európai módon gondolkodik-e a világ? A politika példája címmel tartott
előadást. Leszögezte: nem a politikai, hanem a tudományos korrektség
jegyében fogja tárgyalni ezt a kérdéskört. A világ európaizálása
mindenek előtt hatalompolitikai dominanciát jelentett. A modernizálás
mintáját kínálta, nem európai világrészek számára is. A 20. század
közepéig érvényben volt a világuralom, ami máig nyomokat hagyott hátra
a világban. Ma egy, és mégsem egy világról van szó.
Mit is jelent az európai gondolkodás, amelynek
kategóriáját világszerte elfogadták? Három alapszöveget emelt ki ennek
megvilágítására, amelyek az európai kultúrtörténet számára alapvető
jelentőségűek, és amelyek az emberiségre apelláló elhivatottságot
öntik formába. Az Amerikai Függetlenségi Nyilatkozat (1776), a francia
Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata (1789) illetve Marx és Engels
Kommunista kiáltványa (1848) alkotta a három szöveget. Mind a három
univerzális igényű nyilatkozat, így összefüggésbe hozható az öt
évszázados európai világuralommal.
A kommunista kiáltvány a marxi tanok programját
vázolja, s visszhangra talált Kínában, Kelet-Európában, Kubában és
máshol is. A 20. század 50-es és 60-as éveiben egyetlen európai tétel
vagy eszme sem volt ekkora hatással a világra. Ma ez egészen másként
van, de történetileg mégiscsak így volt. Nagyon európai szövegről van
szó, amely az európai történelmi tapasztalatokat is beépíti, igazolva
a kommunista párt diktatúráját. Hangsúlyozza, hogy lehetséges olyan
gazdasági berendezkedés, amely a jólétet célozza meg.
A francia Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata
ezzel szemben nem rendelkezik történeti kontextussal. Egyfajta
vallomás, az emberi jogok eszméjének deklarálása. Az emberi jogok
fogalma a 20. század közepétől világkarriert futott be. Az amerikaiak
Függetlenségi Nyilatkozata az emberi jogok általános magyarázata,
beleértve mind a polgári-politikai, mind a gazdasági-szociális
jogokat. A francia ideológusoktól vették át azt, hogy az ember mint
ember a hordozója az emberi jogoknak. Ez a gondolat ebben a tiszta
formában csak az európai kultúrkörben létezik. Az amerikai nyilatkozat
minden egyes nép kollektív jogát állítja középpontba, a népek
önrendelkezési jogaként. Azaz kollektív szubjektumról van szó benne.
Az európai hagyomány domináns jellegű, diskurzushegemónia jellemzi. Az
amerikai viszont normatív, amely mentesít az igazolás szükséglete
alól. Nekünk azonban szükségünk van okokra és alapokra.
Az emberi jogokhoz szükség van államiságra és
demokráciára mint közös politikai identitást és egységet létrehozó
tudatra. Arisztotelész Politiká-jában a barátságnak van ilyen
funkciója. A közös politikai identitást nálunk először létre kell
hozni. Az államiság az emberi jogok védelméhez szükséges minimális
feltételt jelenti. A mai világ azonban európai–amerikai kategóriákkal
már nem írható le, ami alapvető problémát jelent.
Arra a kérdésre, hogy európai módon gondolkodik-e a
világ, egy tudománytörténész is kereste a választ. Prof. Dr. Cristoph
Meinel (Regensburg) abból indult ki, hogy a komplex és csodálatos
természet, amely körülvesz bennünket, és amelynek részei vagyunk, az
ész eszközeivel elemezhető és megérthető, mi több, alakítható. Ez a
gondolat az európai identitás magvához tartozik, amely gondolatot a
kisázsiai filozófusok az i. e. 6. és 7. században öntötték először
formába. Ez a felismerés része lett az antik filozófia egész
korszakának, s tovább fejlődött az iszlám kultúrkörben, majd bekerült
a latin középkor és a tudós humanisták gondolatvilágába. Az újkor
kezdetén rendkívüli dinamikát kapott az elemezhető és alakítható
természet eszméje, amely aztán a modern tudás- és tudományos
társadalom eszméjébe és realitásába csatlakozott be. Meinel a
tudományos racionalitást a modernitás kultúrájához való központi
jelentőségű európai hozzájárulásként mutatta be.
Az innovációs erő mint kihívás Európa számára – ez
volt a címe Prof. Dr. Sigmar Wittig (Karlsruhe) előadásának. A
Lisszaboni stratégia célkitűzését, hogy Európát a világ versenyképes
gazdasági térségévé tegyük, eddig még nem sikerült elérni.
Mindazonáltal a jövőt érintő alapvető kérdések megoldása kapcsán egy
sokat ígérő dinamikus mozgást lehet érzékelni. Ebbe tartozik az
energiatartalékok kímélő hasznosítása, a táplálkozás és az egészség
kérdésköre, a globalizációnak megfelelő mobilitás, az információs
technológia, valamint a növekvő
|
|
katasztrófavédelem. A kulcstechnológiákban (például
új anyagok, mikrotechnika, vegyi eljárások) való előrelépéstől európai
sikerek várhatók.
Prof. Dr. Hans Joas (Freiburg) arra kereste a
választ, hogy vajon kivándorol-e a kereszténység Európából? Sokan
kétségbe vonják, hogy a kereszténységnek van még jövője Európában. Az
előrehaladott szekularizáció tünetei túlságosan is nyilvánvalóak,
különösen egyes észak- és nyugat-európai országban, illetve némely
posztkommunista társadalomban. Ugyanakkor Európán kívül a
kereszténység olyan gyorsan terjed, hogy némelyek a jelenkort a
kereszténység egyik legnagyobb expanziós korszakaként jellemzik.
Az euró mint a dollár konkurense a világ
valutarendszerében – ezt a témát vette górcső alá Prof. Dr. Otmar
Issing (Frankfurt). Amióta Görögország eladósodásának mértéke ismert,
az Európai Valutaunió egyik válságból a másikba esik. Az
euroszkeptikusok egyenesen a megszűnését vizionálják. Ám az euró
tizenkét évvel ezelőtti bevezetése még mindig valóságos sikertörténet.
A világ valutarendszerében az amerikai dollár után a második
legfontosabb valuta. Az előadó – a Center for Financial Studies/
Frankfurt elnöke, a német szövetségi kormány nemzetközi pénzügyi
tanácsadója, korábban az Európai Központi Bank tanácsának tagja –
annak a kérdésnek eredt a nyomába, hogy miként lehetséges a krízis
legyőzése, és hogyan képes leváltani az euró a dollárt a vezető valuta
posztjáról.
Az előadásokat és vitákat az ún. projektúton – az
épület több termében – kiállítások, tudásműhelyek és információs
standok gazdagították. A bemutatott anyag a nyolc akadémia tizenhárom
kutatási projektjéhez kapcsolódott, melyek Európa kulturális
örökségével foglalkoznak.
A római birodalom és a késő antikvitás című
kiállításon a RAC (az Antikvitás és a kereszténység reállexikonja)
projektjébe lehetett betekinteni, melyet az Észak-Rajna-Vesztfáliai
Tudományos és Művészeti Akadémia mutatott be. A késő antikvitás
pogány, zsidó és keresztény kultúráját kutatják ebben a projektben a
római birodalom keretei között.
A latin – Európa nyelve. A közép-latin szótár – ez
a Bajor Tudományos Akadémia projektje. A latin az egész középkorban
régiókat átívelő nyelvként szolgált. Annak érdekében, hogy a latin
nyelvet és ennek szerepét minél átfogóbban feltárják, Európa sok
országában készülnek közép-latin lexikonok a Nemzetközi Akadémiai Unió
(UAI) tervei szerint. A müncheni lexikon közel két és félezer szöveget
értékel ki a mai német nyelvterületről, lexikográfiai szempontból.
Olyan területekről, mint uralkodók, szentek, okmányok, orvoslás,
alkímia, botanika, zoológia, asztrológia, zene, etika, filozófia, jog,
teológia, költészet és nyelvészet.
A Császárok és pápák nyomában a középkori Európában
– címet viseli a Mainzi Tudományos és Irodalmi Akadémia projektje,
amelyet a Berlin-Brandenburgi Tudományos Akadémiával és az Osztrák
Tudományos Akadémiával közösen kutatnak. Szinte az egész európai
térséget érinti e kutatás, amely császári (800–1919) és pápai
(1198-ig) okmányok legátfogóbb gyűjteményén alapul.
Pápai okmányok – az európai középkor tömegmédiumai
– ezt a címet viseli a Göttingeni Tudományos Akadémia projektje. Mai
szemmel nézve a pápai okmányokat tömegmédiumnak tekinthetjük. Az
egyház feje a közéletre messzemenően kihatott: ezt a kommunikációs
eszközt vetette be, hogy akaratát határokon átlépve közzétegye. Ezen a
módon vezette a klérust és a laikusokat, így osztogatott
privilégiumokat és birtokot, döntött vitatott esetekről, és levelezett
világi urakkal. Ez a projekt összegyűjti az egész Európa területén
szétszórtan található okmányokat és nemzetközi együttműködésben
értékeli ki őket.
A kolostorok mint innovációs laborok – ez a
Heidelbergi és a Lipcsei Szász Tudományos Akadémia közös projektje.
Umberto Eco A rózsa neve című regényében a középkori kolostorok
világát eleveníti meg számunkra. Az apátságban szerzetesek élnek,
imádkoznak és dolgoznak. Ám a középpontban a hatalmas könyvtártorony
áll, amelyben évszázadok tudását tárolják. A tudás a középkorban is a
legfontosabb tőke volt. A szerzetesek vitatkoznak a legjobb
életformáról, és lejegyzik ezt. Arra keresik a választ, miként kellene
egy társadalomnak berendezkednie ahhoz, hogy magas hatékonyságot érjen
el.
A „kommentátor” nyomában. Az „Averroes
Latinus”-kiadás – ez a címe az Észak-Rajna-Vesztfáliai Tudományos és
Művészeti Akadémia projektjének. Az arab-andalúziai filozófus, Ibn
Rusd (Averroes) tizenöt Arisztotelész-kommentárja latin fordításának
szerkesztése és kiadása a projekt tárgya, amely a 13. században a
Corpus Aristotelicum recepcióját kísérte. A cél az, hogy Averroes
latin fordítását, melyet a kortársak elismerően kommentátornak
neveztek, az arab és a héber hagyományokon keresztül kritikailag
felülvizsgálják, és a középkori filozófia fontos alapjaként a
nyilvánosság számára hozzáférhetővé tegyék.
Kelet-közép-európai jogi vonatkozások alapelvei: a
Szász Tudományos Akadémia e projektje a szász-magdeburgi jogot (1437)
– a római és a kanonikus jog mellett – kulturális összekötő kapocsként
értelmezi Kelet-és Közép-Európa jogrendjei között. A kölcsönös jogi
kapcsolatok kezdeteit és változásait évszázadokon át számos okmány és
jogi tárgyú könyv dokumentálja.
Hogy keletkezik a béke? Az Acta Pacis Westphalicae
– az Észak-Rajnai Vesztfáliai Tudományos és Művészeti Akadémia
projektje. A kora újkort számos háború formálta. E konfliktusokat
azonban a békéért folytatott intenzív küzdelem kísérte. A békekötés
fontos eszköze volt az európai kongresszus, különösen a vesztfáliai
békekongresszus a harmincéves háború végén (1643–49). Ezen szinte
minden fontos európai nagyhatalom részt vett, megmutatva a békekötés
formáit és eljárásait. Olyan, valóban funkcionáló szabályok
keletkeztek Németországban, amelyek a politikai és a vallási
ellentéteket átlépve, lehetővé tették a békés együttélést.
Európa–Oroszország–Kína. Globális politikai
tanácsadás 1700 körül. Ez a potsdami Leibniz-kiadás a
Berlin-Brandenburgi Akadémia projektje. Leibniz a nyugati világ
tudósai közül kiemelkedett rendkívül európai és globális
gondolkodásával. Kora nagyságaival, így Nagy Péter cárral is
levelezésben állt. Kelet és Nyugat együttműködésének ápolásán és
életben tartásán fáradozott. Terveket készített az oroszországi
reformpolitika számára. Relativizálta Európa jelentőségét, és Ázsia
európaizálását nem a hegemónián keresztül, hanem a tudomány révén
képzelte el.
A nemesség kötelez. Udvarizene-kutatás
Baden-Württermbergben: a Heidelbergi Tudományos Akadémia projektje. A
18. században a fejedelmi udvarok az egyház, illetve a templomok
mellett a zenei élet legfontosabb hordozói voltak. A projekt az udvari
zene átfogó feldolgozásába a társadalomtörténeti és gazdasági
aspektusokat is bevonja. A fennmaradt írott anyagok alapján
koncertsorozatot szerveznek, hogy a kortárs közönséggel megismertessék
egy letűnt kor zenéjét.
Kiásni az operákat. A komponálástól az előadásig: a Mainzi Tudományos
és Irodalmi Akadémia projektje. Az OPERA-projekt az európai zenés
színház legkülönfélébb fajtái számára dolgoz fel kottákat, az operától
az operetten és a baletten át a filmzenéig.
A világ az Oranienburger Strassén. Alexander von
Humboldt európai pillantása Amerikára és Ázsiára – a
Berlin-Brandenburgi Tudományos Akadémia e címmel futó projektjében
arra fókuszálnak, hogy Humboldt hatását két utazás határozta meg. Az
egyik az új világban tett expedíciója, a másik az orosz-szibériai
utazása. Adatok és információk hatalmas tömegét hozta magával, egyebek
mellett biológiai, zoológiai, geológiai objektumokat.
Természetszemlélete magába foglalta az emberi kultúrának azt a
fejlődéstörténetét, amely a Földközi-tenger környékén kezdődött.
Fáradhatatlan szervezőként nagyban hozzájárult ahhoz, hogy
szülővárosát, Berlint világszínvonalú tudásközponttá tegye.
Az európai korszakváltás filozófusa: Nietzsche. A
Heidelbergi Tudományos Akadémia projektjében Nietzsche a modernitás
egyik legfontosabb személyiségeként jelenik meg, aki a modern
életfilozófia, a kultúra-diagnózis és az antropológia vezető alakja. A
projekt olyan Nietzsche-kommentárt dolgoz ki, amely az életmű
filozófiai, történeti és irodalmi feltételeit a kor kontextusában
vizsgálja.
A publikáció elkészítését a TÁMOP 4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 számú
projekt támogatta. A projekt az Új Magyarország Fejlesztési Terven
keresztül az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális
Fejlesztési Alap és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával
valósult meg.
Kulcsszavak: Német Akadémiák Uniója; európai világuralom, Amerika
felfedezése, ipari forradalom, vesztfáliai békekötés, modern
tudományosság, tudományos racionalitás, modern demokrácia,
jogállamiság, a kereszténység perspektívája; Európa: a modernizáció
mintája; „Kínai korszak?”; projektút: 8 akadémia 13 projektjének
bemutatkozása.
LÁBJEGYZET
1 Az unió alapító elnöke
Prof. Dr. Volker Gerhardt, aki a berlini Humboldt Egyetemen 1992-től
dolgozik. A Debreceni Egyetemmel régi kapcsolatokat ápol, 2007-ben
díszdoktor lett.
<
|
|