Rendszer, egyensúly, érték:
régi-új kulcsfogalmak Kornai János új könyvében*
Kornai professzor gazdag életművének fontos új állomása ez a könyv.
Azok közé tartozom, akik Kornai Jánosnak valószínűleg valamennyi
munkáját olvasták. Ezért azt hiszem, hogy joggal mondhatom: egy
hihetetlenül gazdag tudományos pályafutás újabb fontos eseményének
részesei vagyunk.
Az életműről
A mű nem váratlanul és nem véletlenül került elénk, hanem nagyon is
szerves átmenetek láncolatán keresztül. Kornai professzor évtizedek
óta vizsgálja, elemzi a gazdasági rendszerek természetét. Ez
életművének vezérfonala, és e folyamatban újabb és újabb fontos
megállapításokra jut. A „túlzott központosítás” óta mind a mai napig,
együtt haladva a történelemmel a szocializmus, az átmenet, a
kapitalizmus, tehát a megtapasztalt rendszerek valamennyi változatának
vizsgálatában, maradandót alkotott. Nagyon szívesen mennék bele
munkásságának történeti elemzésébe. Szeretem ezt felidézni, néha
szoktam a diákoknak beszélni a fejlődési vonalról, amelynek mentén
Kornai publikációi egymást követték. Tehát arról, hogyan lehet
levezetni, mondjuk, A hiány-t az Anti-equilibrium-ból és így tovább.
Ez egy szervesen alakuló tudományos mondanivaló, amivel most nyilván
nem tudunk részletesen foglalkozni, de szeretném felhívni a figyelmet
ezen belül három olyan jelenségre, az életmű három olyan
tulajdonságára, amik véleményem szerint meghatározók.
Az egyik a gazdasági rendszerelméletre építés, az a
felfogás, amely a maga egészében és komplexitásában rendszerként fogja
fel a gazdaságot, a gazdaság jelenségeit, ezek változásait. Szemben a
közgazdaságtan nagyon sok olyan szerzőjével, akik kétségtelenül
maradandót alkothattak azzal, hogy egy-egy részterületnek vagy a
gazdaság valamilyen jelenségének a vizsgálatával foglalkoztak, Kornai
magát a komplexitást ragadja meg. Művei átfogó gondolkodási keretet
adtak és adnak generációk számára arra, hogy elhelyezzék,
összefüggésekbe ágyazzák azt, amit látnak, amit olvasnak. Ennek a
keretadásnak, a belőle következő gondolkodási lehetőségnek aztán
megvannak a gyakorlati és elméleti következményei a közgazdász
társadalom számára.
Kornai János munkásságának egy másik fontos
jellemzője számomra az egyensúly kérdésének középponti volta, ami
akkor is érvényesül, amikor nem célzottan arról beszél. Az egyensúly
általában véve is központi fogalma a közgazdaságtannak (ha nem „a”
központi fogalma). Azok az állítások, tételek, amelyek Kornai
életművében megfogalmazódnak, azt gondolom, nagyon fontosak annak
megértése szempontjából, hogy mi is ennek a központi fogalomnak a
valódi helye és jelentősége a gazdaság rendszerében. Igen fajsúlyos az
a megállapítás, ami lényegileg több helyen megjelenik a könyvben, de
explicit módon is meg van fogalmazva: az egyensúlytalanság gerjeszti a
fejlődést. Ez hallatlanul fontos akkor, amikor az a közkeletű
felfogás, hogy az egyensúly lényegében önhelyreállító folyamatok
sorozataként jön létre. Hogyan lesz ebből egy olyan fejlődés, amely a
mindenkori kibillenésekből adódik, amely kibillenések – éppen ez az
egyik lényeges mondanivalója Kornai munkásságának – nem hibái a
rendszer működésének, hanem természetes tulajdonságai? Úgy vélem, hogy
ez az egyik olyan része a Kornai-életműnek, amivel még sokat fognak
foglalkozni a jövőben is, és azt is gondolom, hogy ennek kifejtése még
mindig nem kapta meg azt az elismerést a nemzetközi irodalomban, amit
megkaphatna, és megkaphatott volna.
A harmadik kiemelés Kornai életművének tartós
jellemzői közül az etikai és az értékválasztási kérdések középpontba
helyezése, amivel János nem mond sem többet, sem kevesebbet, de ez
ugye nagyon sok, hogy a gazdaság a társadalom szerves része (sajnos,
gyakran egyszerűsítik ezt sztereotípiává…). Tehát a gazdaságot
önmagában vizsgálni, a gazdaságot csak „technikai” alapon elemezni bár
nyilvánvalóan fontos, de csak részmegállapításokhoz vezet. Az etikai
kérdéseknek és az értékválasztásnak a gazdasági kérdésekkel való
összekapcsolása Kornainál nagyon izgalmas következtetésekkel jár.
Kitér például a könyvben arra, hogy miért és mennyiben jelentette az
átmenet az egyéni szabadság növekedését a volt szocialista
országokban. Az a sok vita, ami folyt és folyik az átmenettel
kapcsolatban, nagyon sokszor figyelmen kívül hagy olyan jelenségeket,
amelyek szinte meghatározóak. Kornai professzor bemutatja, hogy az
átmenet egy fél kontinens számára az embereknek az élethez való
viszonyát pozícionálta át. Így nyer új tartalmat a keresletkorlátos és
az erőforráskorlátos rendszerek különbsége, hiszen ebből eltérő
magatartásformák, más életérzések, emberi viszonyok következnek. Ettől
kezdve világossá válik, hogy nem csak a gazdasági működés rutinjait
változtatja meg az, hogy az erőforrás- vagy a keresletkorlát határolja
be a vállalatok tevékenységének bővülését.
Néhány módszertani sajátosság
A tanulmánykötet négy tanulmányt tartalmaz, amelyek nagyon sok
szempontból erősen különböznek egymástól. Találtam azonban négy olyan
módszertani jellemzőt, amely átvonul valamennyi tanulmányon,
összefogja ezeket, amiknek köszönhetően az ember úgy érzi, hogy
tényleg egy gondolati szempontból egységes egészet kapott.
Az első, hogy a felvetett kérdéseket János az elvi
kérdésektől, az alapoktól kezdve teljes kifejtésre törekedve
tárgyalja. Ez egyébként is sajátossága Kornai munkásságának. Mindig
pontosan behatárolja azt, hogy mi lesz az, amivel foglalkozni fogunk.
Ezzel világossá teszi, melyek a tárgyalás keretei, és ezeken a
kereteken belül a kifejtésben teljességre törekszik. Az innovációs
cikk, amelyik az első tanulmány a könyvben, erre kiváló példát ad,
ahogyan bemutatja az elvi alapoktól a gyakorlati hatásokig az
innovációnak a társadalmi fejlődésben betöltött szerepét.
Egy másik közös tulajdonsága a négy tanulmánynak,
hogy következetes szigorúsággal vesz górcső alá olyan sztereotípiákat,
amelyek nagyon praktikusan megjelennek az életünkben, esetleg
ökölszabályszerűen segítenek eligazodni a dolgok menetét illetően, de
azért az eltévedés veszélyét elkerülendő érdemesek megvilágításra.
Érdemesek rá, hogy foglalkozzunk azzal, hogy azok a hétköznapi
fordulatok, amiket ezekkel a jelenségekkel kapcsolatban alkalmazunk,
mennyire megalapozottak, és mennyire állják meg a helyüket a
valóságban? Ebből a szempontból, a példa kedvéért, a kínai fejlődés
értelmezését emelném ki a könyvből. Kínával kapcsolatban ma szinte
eláraszt bennünket a sok, nehezen ellenőrizhető és gyakran
leegyszerűsített információ. A kínai változásoknak az elméletbe és a
valóságba való beágyazását a könyv véleményem szerint nagyon tisztán
és világosan tárja elénk.
A harmadik kiemelkedő jellemző az, hogy egzakt
gondolkodás, pontosságra törekvés, tiszta logikájú kifejtések
jellemzik a művet. Ez sem újdonság, hiszen Kornainál a korábbiakban is
ezzel találkoztunk, de nagyon fontos példákat látunk itt is. Számomra
nagyon fontos volt példának okáért, ahogyan a társadalmi-gazdasági
rendszer tulajdonságainak „hajlamként” való értelmezése megjelenik a
könyvben. Nagyon komoly és messzemenő elméleti, de akár
gazdaságpolitikai következtetések levonására is alkalmat ad, ha
elgondolkodunk azon, hogy amit látunk, az annak a valaminek egy
határozott tulajdonsága vagy egy hajlama. E két jellemző egyáltalán
nem ugyanazt jelenti, még akkor sem, hogy ha a következmény szemre,
látszatra nagyon hasonló, hiszen például az érintett jelenségek
befolyásolásának módja, lehetőségei nagyon eltérőek lehetnek.
Végül, de nem utolsósorban fontos tulajdonsága a
kötetnek, hogy a tanulmányok nagyon gazdag tényanyagra épülnek.
Rengeteg adattal, konkrét információval, tényleírással találkozunk,
amelyek szemléletes táblázatokban, ábrákban elrendezve remekül segítik
a könyv mondanivalójának követését, a gondolatok megértését – és
főként alátámasztják azt, amit korábban mondtam, hogy megalapoznak
olyan állításokat, amelyekről sokszor csak sztereotípiákban beszélünk.
A módszertani sajátosságok után szeretnék öt tételt
tartalmi szempontból kiemelni a könyvből.
Kiemelt tételek
Az első a kapitalizmus természetének, tényleges eredményeinek,
korlátainak, realitásainak értelmezése. Napjainkban igen sok szó esik
a világban arról, hogy tulajdonképpen mit is várhatunk a
kapitalizmustól, mi az egyáltalán, mik azok a
|
|
tulajdonságok, amelyeknek a fényében meg lehet
ítélni a lehetőségeket. Gyakran kérdezzük, hogy mik azok a jelenségek,
amelyek pillanatnyi hibáknak, eseményeknek, véletleneknek, és mik
azok, amik a rendszer természetének vagy éppen hajlamának
következtében állnak elő. Kornainál ezeknek a gondolatoknak a java a
válság előtt már megfogalmazódott. Tehát tételei nem a válság hatására
jöttek létre, de magukban foglalják a válságra adott válaszokat is,
elfogulatlanok, nem a pillanat, hanem hosszú kutatási, megfigyelési
folyamat szülte őket. Nagyon mély például az a gondolat (ami kifejezi
Kornai vonzódását Joseph Schumpeterhez), hogy a társadalmi fejlődés
motorja az innováció, és ez a kapitalizmus sajátja. Azt gondolom, hogy
János ezzel a kapitalizmusnak azt a legfontosabb vonatkozását emeli
ki, amelynek alapján a kapitalizmusnak mint társadalmi rendszernek az
értékelése lehetővé válik. Hiszen ezzel végső soron nem mond
kevesebbet, mint hogy mai tudásunk szerint ez az a társadalmi
rendszer, társadalmi berendezkedés, amely a fejlődés hordozója, és
amitől azt remélhetjük, hogy a társadalmi folyamatok ezentúl (is)
valami jobb irányba fognak menni. Világos, hogy nagyon sokféle módon
lehet a mai folyamatokat meg azokat a közelmúltbeli jelenségeket,
amelyeket tapasztalatból tanulmányozhattunk, értelmezni. De az olyan
alapvető kérdések vizsgálata, mint hogy a technológiai innovációknak
milyen szerepük volt a szocializmus bukásában, vagy az az állítás,
hogy azt várhatjuk, hogy a technológia további fejlődése további
decentralizációhoz vezet, nagyon fontos gondolkodási irányt jelöl ki,
s végiggondolva megint az emberhez vezet el. Reményt keltő, hogy végső
soron, hosszú távon mégis csak módunk, lehetőségünk lehet arra, hogy
egyre jobban saját gondolataink, saját elképzeléseink szerint
élhessünk. Nyilvánvaló, hogy ez nem egy olyan társadalmi elemzés,
amely választ ad arra, hogy a műveltek és műveletlenek, a szegények és
gazdagok viszonya hogyan alakul a társadalomban, kinek milyenek
lesznek a lehetőségei – ezeket más munkákban lehet tanulmányozni. De
ennek a gondolatnak az általános filozófiai mélysége, az emberi
szabadság és a technikai fejlődés ilyen összekapcsolása számomra
nagyon fontos.
Egy másik ilyen kiemelendő gondolat az, hogy Kornai
a transzformációs recessziót (ez is az ő fogalma) mint teremtő
rombolást fogja fel. Ezt a folyamatot mindannyian átéltük, még a
teremben jelen lévő legfiatalabbak is. Amikor végbement az átmenet,
ami elé az első időszakban hatalmas várakozásokkal néztünk, gyorsan
egy nagyon súlyos recesszióba, nagyon súlyos visszaesésbe és
társadalmi, gazdasági problémák tömegébe került bele nemcsak
Magyarország, hanem valamennyi volt szocialista ország; s
többé-kevésbé azóta is csalódottak vagyunk. Ehhez képest más
megközelítésben, számomra legalábbis nagyon sok szempontból új
gondolatokat adva fogalmazódik meg, értékelődik ez a szituáció, ha a
teremtő rombolás gondolatára támaszkodunk. Hiszen visszaemlékezhetünk
arra, amikor azon gondolkoztunk, hogy mit rontottunk el, hogy az első
kormány mit csinált jól vagy rosszul, hogy fogalmunk sem volt róla,
hogy hogyan kell privatizálni, hogy magyarázatként szoktuk mondogatni,
hogy az emberi társadalom történetében még nem volt olyan eset, amikor
egy többségében vagy döntően állami tulajdonra épülő gazdaságból
átmentünk egy piacgazdaságba és így tovább. Rengeteg vélemény,
értékelés hangzott el arra vonatkozólag, hogy miért történt, ami
történt. Én azt hiszem, hogy a schumpeteri teremtő rombolás
gondolatának bekapcsolása egy friss és új megközelítés. Különösképpen
igaz ez annak fényében, hogy Kornai világosan megfogalmazza:
perspektívából nézve, hosszabb távon gondolkozva a teremtés gyorsabb,
mint a rombolás. Ez hallatlanul fontos, ha belegondolunk megintcsak
abba, hogy tulajdonképpen mi is történik ma a világban.
Nagyon ide kapcsolódik a következő tétel, és azt a
bizonyos hosszú távú pozitív várakozást erősíti az a gondolatmenet, az
az okozati lánc, amelyben Kornai kifejti, hogy a kapitalizmus, a
kapitalista rendszer szükségképpen többletgazdaságot generál. Tehát a
többletgazdaság mint a kapitalizmus elválaszthatatlan velejárója,
következménye jelenik meg. Nagyon érdekes számomra, aki A hiány
megjelenését egy rendkívül fontos eszmetörténeti eseménynek tartottam,
és tartom most is, hogy most az ott megfogalmazott gondolatmenetnek a
tükörképét látjuk. Le van vezetve egy okozati lánc, aminek a
segítségével világos, hogy amennyiben kapitalizmus, akkor
többletgazdaság, amennyiben többletgazdaság, akkor fogyasztói
szuverenitás és így tovább. Tehát ez egy rendkívül fontos
gondolatmenet. Tényleg nagyon sokat segít annak végiggondolásában,
hogy mit is és hogyan kell újrateremteni ebben a teremtő rombolásban,
melyek azok a pozitív és negatív értékek, amelyek megjelennek, és
hogyan lehet gondolkodni abban, tenni azért, hogy a pozitív értékek
túlsúlyba kerüljenek.
A negyedik kiemelés: az én szívemhez, de főleg
szakmai meggyőződésemhez nagyon közel álló megközelítés az, hogy
Kornai János alapvetően a reálszférára épít a jelenségek
magyarázatában. Ez számomra üdítő kivétel napjainkban, amikor szinte
másról sem esik szó, csak a pénzügyi struktúrákról, amelyeknek a
jelentőségét én természetesen nem kívánom vitatni, hiszen az
egyszerűen butaság lenne. Tény viszont, hogy elképesztően kevés
figyelem fordítódik arra, hogy mi is történik a reálgazdaságban. Mik
azok a fejlemények, amelyek következtében, ahonnan a pénzügyi
jelenségek egy része legalábbis kiindul, és ahova feltétlenül
visszatér. Ha ebből indulunk ki, akkor sokkal gazdagabb magyarázatot
tudunk adni a vizsgálható jelenségekre, sőt nagyon sok esetben a
virtuális magyarázat helyett valódi magyarázatot adhatunk. Az a tény,
hogy a reálgazdaság Kornainál ilyen mértékben előtérbe kerül,
lényegesen bővíti számára, számunkra az elemzési lehetőségeket.
Az ötödik kiemelésem az időszerűség. Ennek
illusztrálására szeretnék megemlíteni két olyan gondolatot, amelynek
nagyon nagy az aktualitása. A könyv természetesen nem a mai magyar
vagy nemzetközi gazdaságpolitikáról szól. Nem lenne helyes, ha erre
próbálnánk a gondolatmenetet kifuttatni. De azért két dologra
szeretném felhívni a figyelmet, ami nagyon fontos, és aminek ilyen
közvetlen jelentősége van számomra. Több is volna, de ezt a kettőt
emeltem ki.
Az egyik a munkaképes népesség, a nem aktív
népesség felfogása és kezelése. Kornai korábbi gondolatmeneteihez
kapcsolódóan itt is megjelenik a foglalkoztathatóság kérdése, a
foglalkoztatáshoz szokott népesség fogalma, tehát lényegében a
népességnek a foglalkoztatás szempontjából történő strukturálása – ami
fájdalmasan hiányzik abban az esetben, amikor tömeges új
munkahelyteremtésről beszélünk, így, per „tömeg”. Nem látszik, hogy a
deklarációk mögött a munkahelyteremtési célok úgy lennének
megfogalmazva, hogy figyelembe vennék ezt a fajta strukturálást.
A másik aktuális téma, amit szeretnék kiemelni, ami
számomra nagyon izgalmas volt, az, ahogyan Kornai a telítődő és nem
telítődő igények kérdését vizsgálja, nem szembeállítva, de egymás
mellé téve ezzel kapcsolatban az oktatásügy és az egészségügy
kérdését. A gazdaságpolitikával foglalkozók gyakran – amikor ilyen
szerepben vagyok, akkor bevallom, én is – ezt a két szférát
párhuzamosan kezelik, mint a társadalom két olyan rokon alrendszerét,
amelyik az emberi léthez (vagy szűkebben a társadalmi státuszhoz vagy
épp a munkavégző képességhez) kapcsolódik, és egyúttal közösségi
fogyasztást generál. Eközben nagyon fontos az, hogy amikor reformokban
gondolkodunk, abban, hogyan lehet ezeket a nagy rendszereket
gazdaságilag és társadalmilag kezelni, akkor lássuk azt, hogy ez a két
rendszer egymástól nagyon különbözik abból a szempontból, hogy az
oktatási igények (bizony sokszor elég hamar) telítődnek, az
egészségügyi igények viszont gyakorlatilag nem. Azt gondolom, hogy az
egész délelőttöt el tudnánk tölteni azzal, hogy ezt a kérdést, illetve
következményeit vitatjuk.
Én tehát igen fontosnak tartom ezt a könyvet.
Örvendetesen sok új gondolatot szolgáltat; nagyon örülök, hogy
olvashattam. Zárásként még azt mindenképpen szeretném elmondani, hogy
külön öröm és megtiszteltetés számomra, számunkra, hogy János a munkát
a Rajk László Szakkollégiumnak ajánlotta, és hogy itt rendezhetjük meg
ezt a könyvbemutatót – ez kiemelkedően fontos esemény intézményünk
életében. (Kornai János: Gondolatok a kapitalizmusról. Budapest:
Akadémiai, 2011)
Chikán Attila
az MTA levelező tagja, közgazdász
* A Rajk László
Szakkollégiumban 2011. szeptember 20-án tartott könyvbemutatón
elhangzott előadás szerkesztett változata.
<
|
|