Határtalan tudomány – a tudomány határai
A nagy fizikusok gyakran érdeklődtek a filozófia iránt. Így bizonyára
megbocsátható, ha a recenzens mint fizikus vállalkozik ennek a
tudományfilozófiai műnek az ismertetésére, amely egy 2008-ban tartott
konferencia anyagát teszi közzé.
A „tudományfilozófia” különben nem a korszerű
elnevezés, ma inkább a tudományok tudományáról beszélünk, ún.
„tudománytanulmányokról” (science studies). A „határmunkálatok” ennek
a része, amely elsősorban azzal foglalkozik, hogy meghúzza a határt a
„tudomány” és „nem-tudomány” között (ez az ún. demarkáció problémája),
de hasonlóan foglalkozik a tudományon belül az egyes szakterületek,
irányzatok elhatárolásának kérdésével is.
A könyvben különben a bevezetőn kívül tizenhárom
tanulmány található, köztük Thomas F. Gieryn a határmunkálatok
fogalmát bevezető 1983-as cikkének újraközlése is. A következőkben
végigmegyek a könyv tanulmányain, mindegyik tartalmát egy-két
mondattal ismertetve, jellemezve.
Gyimesi Júlia a pszichoanalízissel, pontosabban azzal a kérdéssel
foglalkozik, hogy a pszichoanalízis mennyiben tudomány, illetve, hogy
egyáltalán a tudományhoz tartozik-e. Ez a „tudományhoz tartozás” a
biológián, pontosabban a szexualitáshoz kötődésen keresztül valósul
meg. „…ezt a feladatot látta el a szexualitás elmélete, amely a
’szexuális ösztön’ fogalmának előtérbe állításával biztosította a
pszichoanalízis által leírt tudattalan biológiai színezetét, és ezzel
elkötelezte az elméletet az említett tudományos materializmus
mellett.” „A kulcsot a tudattalan átfogó elméletének tudományos
recepciójához a materialista, biológiai lehorgonyzás jelentette.”
Ugyanakkor: „A biológiai magyarázat valójában sokkal inkább
ígéretként, mint valóban működő keretként funkcionált a
pszichoanalízis történetében.” Jung szerepe viszont az volt, hogy
„…elszakította a pszichoanalízist és a tudományos materializmust
összekötő szálakat…”
Tímár Andrea tanulmánya az angol irodalomtudomány
irányzatait, egymással folytatott vitáit mutatja be. Ezek egyike az
ún. kultúrakutatás, amelynek egyik legfőbb jellemzője az
interdiszciplinaritás, a legkülönbözőbb tudományterületek
szempontjainak és ismereteinek figyelembevétele az irodalmi alkotások
elemzésénél, értelmezésénél.
A határmunkálatokban előfordulnak ún. határtárgyak
is, ilyen például a kutya, amely ténylegesen létezik, és olyan,
amilyen (ez a „Reálkutya”), egy másik, ahogy a tudományban
megközelítik („Szcientiokutya”) és végül van egy a népszerűsítő
könyvekben, filmekben szereplő kutya, ez a „Popkutya”. Ezzel a
kérdéssel foglalkozik Mund Katalin. A „határtárgy” különböző
felfogásai, megközelítései természetesen átfedésben vannak egymással,
ezek elhatárolása „tipikus” határmunkálat. Például az etológusoknak
fontos feladatuk, „…hogy különválasszák a kutyáról kialakult
évszázados népi hiedelmet a tudományos tényektől.” „…elsősorban saját
elméjükben kell különválasztaniuk tudományos és nem tudományos
ismereteket, kérdésfeltevéseket.”
Az 1925-ös nevezetes daytoni majomper és az
intelligens tervezésre vonatkozó 2005-ös Kitzmiller-per kapcsán
Kertész Gergely a tudomány−nem tudomány, tudomány és vallás
demarkációjának kérdését elemzi.
Napjainkban a távol-keleti orvoslás (akupunktúra!)
és a tudomány kapcsolata, illetve ennek vizsgálata tipikus
határmunkálat. Erre a kérdésre összpontosít Zemplén Gábor tanulmánya.
Többek között megállapítja, hogy: „Bár a keleti és nyugati orvoslás
kapcsolatában általában a rivalizálást hangsúlyozzák, az utóbbi
évtizedekben egyre több kutató számára a közeledés és kölcsönös
megismerés vált kívánatossá.”
Szabadi Vera – miközben áttekinti a magyar
szociológia történetét a huszadik század elejétől kezdve – az ún.
burzsoá és marxista szociológia elhatárolásával foglalkozik. Hegedüs
András szerepe nagyon fontos ebből a szempontból, az általa képviselt
szociológia „…nagyon sérülékeny határral rendelkezett a történelmi
materializmussal és a polgári szociológiával szemben…” Végül is ma
„…természetesen nem beszélhetünk polgári vagy marxista szociológiáról,
nem léteznek ezek a kategóriák.”
A „posztakadémikus” tudomány jellemzője, „…hogy a
tudományos intézményektől egyre inkább gyakorlati problémák megoldását
várja a társadalom.” „…úgy tekint a tudományos intézményekre, mint a
többi szolgáltatóra, amelytől bizonyos fajta szolgáltatásokat lehet
vásárolni. A diákok az egyetemen oktatást vásárolnak, a cégek
kutatási-fejlesztési megbízásokat adnak, és ugyanígy jár el az állam
is: akadémiákon, kutatási alapokon keresztül…” Megjelenik a
tudományban a megrendelő és a tulajdonos. Ezek szerepét vizsgálja a
tudomány megbízhatósága szempontjából Margitay Tihamér. „…a tudomány
az üzleti élet mintájára szerveződik…”, „…vele szemben a kívülállók
megrendelőként és tulajdonosként lépnek fel…” Ez „…elegendő, hogy a
tudomány iránti bizalmat aláássa.”
A tudomány „létjogosultságának”, támogatása
indokoltságának, az alap- és alkalmazott tudomány egymáshoz való
viszonyának kérdése, illetve az ezzel kapcsolatos viták hazánkat sem
kerülték el. Ezt mutatja be Sallay Zoltán. Lényegében az utolsó
évtizedre koncentrálva. A háttérben a fogalmak
|
|
bizonyos fokú tisztázatlansága, „bizonytalan
kontúrja” áll, és ezek elemzésével foglalkozik tulajdonképpen a
tanulmány. „Az alap- és alkalmazott kutatás bizonytalan kontúrú
fogalmainak az elterjedését az véglegesítette, hogy a K+F
statisztikák alapkategóriáivá váltak.” Azonban napjainkban „…sem a
tudomány elemzői, sem az indikátorok szakértői, sem maguk a kutatók
már jó ideje nincsenek igazán megelégedve a felosztással…”
„…amit tudunk vagy tudni vélünk a világról,
másoktól származik.” Ezért az emberiség története folyamán mindig igaz
volt, de mai komplikált világunkban még inkább igaz, hogy
„…rászorulunk arra, hogy az élet számtalan specializált területén
szakértőkre hagyatkozzunk, de hogy mit jelent szakértőnek lenni, és
hogy miként azonosíthatók a megbízható szakértők, arra vonatkozóan nem
ismerünk megnyugtató választ.” Ezt – elsősorban a tudományos
szakértelem kérdését – járja körül tanulmányában Kutrovátz Gábor.
Alapvető kérdés: „…hogyan tudjuk megítélni a szakértői vélemények
megbízhatóságát?” Egyébként „…számtalan alkalommal elkerülhetetlen,
hogy rivális szakértői álláspontok között kell döntenünk…” A
szakértők, illetve a szakértelem megítélése, értékelése maga is
egyfajta szakértelmet kíván, ez az ún. meta-szakértelem. Ennek
bizonyos mértékű elsajátítására mindnyájunknak szükségünk van, ezért
fontos lenne a képzés, az oktatás során felkészíteni az embereket e
feladatra.
Laki János tanulmánya, a kérdések, amelyekkel
foglalkozik, bizonyára viszonylag közel áll az aktív kutatóhoz, a
tudomány bármelyik területén is tevékenykedik. „A tudomány és
nem-tudomány (demarkáció!), a tudomány megbízhatósága (kiválósága) egy
rendszer évszázadok óta csiszolódó működésmódja.” „A kutatók olykor
tévednek, elfogultak, dogmatikusak, néha kozmetikázzák az adatokat
vagy vakká válnak a cáfoló adatok iránt, de a rendszer* úgy van
felépítve, hogy minden elmélet, kísérleti vagy mérési adat ki legyen
téve más részek általi ellenőrzésnek.” „Az egyes kutatók szándékos
vagy szándéktalan torzításait a rendszer* egésze föltárja és
helyesbíti, sőt, nem pusztán föltárja, de elrettentésül újra meg újra
a közösség elé tárja: akarva-akaratlanul, tudósnemzedékek sora
találkozik morális példázatként, mondjuk, a piltdowni lelet
manipulálásának esetével.” Ezért végül is „…a tudomány más megismerő
eljárásokkal szembeni fölényét is a tudástermelő folyamat
megbízhatósága, az emberileg lehetséges legszigorúbb, legalaposabb
eljárásokat alkalmazó masinéria működése biztosítja.”
Nehéz dolog a tudomány és nem-tudomány elhatárolása
olyan területen, mint például a szociológia, ahol a nyilvánosság elve
beleszólást biztosít a kívülállóknak is. Mint Némedi Dénes
tanulmányában megállapítja: „A tudományos nyilvánosság tehát paradox,
mert egyfelől a szabad vita a tudomány legitimálásának fontos eleme,
másfelől minden határmunka arra irányul, hogy elválassza a legitim
beszélőket és hozzászólókat az illegitimektől, kialakítsa azt a zárt
teret, amelyet az illetékes hozzászólások képeznek.” Vagyis:
„Mindenképp kettős feladatot kell megoldani: egyfelől biztosítani kell
a kommunikáció zártságát, az illetéktelenek kizárását, másfelől
erőforrásokat kell szerezni a ’határon’ túl is, szövetségeseket kell
gyűjteni.”
Mint ismertetésünk elején említettük, a kötetben
magyar fordításban közlésre került Thomas F. Gieryn 1983-ban megjelent
cikke, ami bevezette és körüljárta a „határmunkálatok” fogalmát a
tudományban, pontosabban a tudományfilozófiában. Eszerint a tudomány
és nem-tudomány tudományos igényű elhatárolása valójában nem
lehetséges, bár ez a gyakorlatban naponta megtörténik. Konkrét
példákat is elemez, mint a frenológia esetét vagy a „nemzetbiztonság”
és a tudomány kapcsolatát. Tárgyalja továbbá a fizikus John Tyndal
kampányát a tudomány védelmében, aki Michael Faraday utóda volt a
londoni Királyi Intézetben. A legfontosabb megállapításai a
következők: „A határmunkálatok haszna nem korlátozódik a tudomány és
nem-tudomány elhatárolására. Ugyanez […] hasznos a diszciplínák,
szakterületek vagy elméleti irányzatok tudományon belüli […]
elhatárolásához.” De ne felejtsük: „A tudomány határai nem
egyértelműek; rugalmasak, változnak a történelem folyamán, az adott
helyzet igényei szerint elmozdíthatók, egymáshoz képest
következetlenek és olykor vitatottak.” A könyvet egy eredetileg a
Magyar Narancsban közölt interjú zárja, amelyet Barotányi Zoltán
készített a kötet szerkesztőivel. A számos érdekes megállapításból itt
kettőt idézünk: „…hívei vagyunk a tudománynak: azért kezdtük el
vizsgálni a tudományt, mert szeretjük azt, mert van tudományos
hátterünk, részt vettünk a tudományos képzésben. Ugyanakkor azt
gondoljuk, nem szabad naiv módon isteníteni a tudományt, s nem szabad
elvárni az emberektől, hogy olyan érvek alapján bízzanak a
tudományban, amelyek valójában nem megalapozottak.” És végül „…ha a
tudomány társadalmi szerepét nézzük, akkor ez egy intézményrendszer,
amelynek az a célja, hogy jó, megbízható tudást adjon nekünk a
világról, és erre szükségünk van.” (Kutrovátz Gábor – Láng Benedek
– Zemplén Gábor szerkesztők: Határmunkálatok a tudományban. Budapest
L’Harmattan Kiadó, 2010, 241 p.)
Berényi Dénes
az MTA rendes tagja
|
|