A tenure nem magyar kifejezés, nem is gyökeresedett
meg a közbeszédben, mégis használják arra a fogalomra, amit úgy
hívunk: határozatlan idejű munkaviszony. Ez utóbbi túlságosan
bonyolult, hangzása túlságosan bürokratikus, nyilván azért is mondunk
szívesen tenure-t. Azonkívül a nemzetközi szakirodalom és informális
beszédmód is a tenure-t használja, és itthon is egyre gyakrabban
hallani. A szakirodalmat követve akadémiai tenure-ról beszélek, az
akadémiai kifejezést angolszász értelemben használva, azaz beleértve
az itthoni egyetemi és akadémiai hálózatot is, nem csupán a Magyar
Tudományos Akadémia intézeteit.
Úgy tűnik, a kutatói pályán a tenure világszerte
csomópontot képez, és az egész tudományirányítást befolyásoló elvi
kérdéseket vet fel. Azért csomópont, mert a kutatópályán a tenure
elérése az egyik pályaszakasz célja, majd végpontja, és ezzel újabb
pályaszakasz, az érett kutatói korszak kiindulópontja, elfogadott
velejárója is. A fiatal kutató a tenure megszerzésével biztonságba
kerül, elfogadható fizetést kap, nem kell aggódnia közvetlen jövője
miatt. Kutathat, dolgozhat. Ez azonban nem tekinthető az érett kutatói
pályája végpontjának, inkább kezdetének. Nálunk és máshol is a kutató
életrajza ezután főképp az elnyert kutatói támogatások (grant)
sorozatából, az ezek segítségével elért eredményekből áll, illetve
néhány állásváltoztatásból, melyek mindegyike természetesen
határozatlan idejű, azaz tenure.
Ahhoz, hogy a magyarországi helyzetet megfelelően
tudjuk értelmezni, jó lenne tudni, mik a nyugati akadémiai rendszerben
a tenure megszerzésének formális kritériumai, mik a tartalmiak és
milyen procedurális folyamatok vezetnek ide. Minthogy nem találtunk a
szakirodalomban olyan általános vizsgálatokat, melyek kellő mélységben
és analitikusan feltárták volna a hazai helyzetet, szükségesnek
látszott valamiféle nemzetközi kitekintés. Annál is inkább, mert itt
általánosságban a kutatói, vagy szélesebben: az akadémiai élet egyik
kulcsfontosságú ügyéről van szó.
Az alábbiakban először a tenure fogalmát igyekszem
körüljárni, majd a vele kapcsolatos aktuális vitákat, melyek meglepően
hevesnek és széles körűnek látszanak. Ez után saját interjúkra
támaszkodva néhány ország procedurális gyakorlatát vetem össze
egymással, hogy a tenure jelenlegi nemzetközi helyzetének valamiféle
általános vonásai rajzolódjanak ki. Mindezt persze abban a reményben,
hogy a hazai helyzet mércéjéül, inkább összehasonlítási alapjául,
esetleg értelmezési keretéül szolgáljon.
A tenure fogalma
Minden bizonnyal ősi fogalom a tenure. Szótári jelentése kínos:
birtoklás, hűbéri szolgálat. Valójában az élethossziglani alkalmazást
jelenti, ami csaknem az állás feudumként való elfoglalásával
egyenértékű. Angol szó, főleg az angolszász országokban használják, de
egyetemi modelljük elterjedése maga után vonta az ‘akadémiai tenure’
kifejezés és intézmény elterjedését is.
Amerikában a sok magánegyetem már a 19. században
sem bocsátott el professzort állásából, csak egészen különleges okból.
1925-ben már javasolták, hogy dolgozzák ki az akadémiai szabadság és a
tenure alapelveit (Conference Statement on Academic Freedom and
Tenure), ám az alapdokumentum csak 1940-ben született meg: az 1934-ben
létrejött American Association of University Professors (AAUP) és az
Association of American Colleges készítette el Statement of Principles
on Academic Freedom and Tenure címmel.
Ez (némi 1970-ben született kozmetikázással) a
tenure-t így definiálja: „A próbaidő lejárta után a tanárok és kutatók
állandó és folytonos tenure-ba (munkába) lépnek, és szolgálatukat csak
megfelelő okok esetén lehet lezárni, kivéve a nyugdíjba vonulás
idejének elérkezését, vagy pénzügyi okokból különleges kényszerítő
körülmények jelentkezését.” Az AAUP meg is indokolta a tenure
szükségességét: „A tenure bizonyos célok elérésének eszköze, mégpedig
1. a tanítás és kutatás, valamint az egyetemen kívüli tevékenység
szabadságának biztosítása, 2. bizonyos fokú anyagi biztonság
megteremtése, mely a munkát vonzóvá teszi az erre képes nők és férfiak
számára.” Mindehhez nagyon fontos alapelvet fűzött: „A felsőoktatás a
közjót szolgálja, és elősegíti a tanár és az egész intézmény
érdekeinek érvényesülését. A közjó függ attól, hogy szabadon lehessen
kutatni és bemutatni az igazságot.” (AAUP Statment, 1940)
Mindez persze nem jelenti azt, hogy az akadémiai világban csak olyanok
dolgoznak, akik már megszerezték a tenure-t, vagy éppen ennek
megszerzése előtt állnak. Éppen fordítva: egyre többen dolgoznak a
tenure-on kívüli állásban. Egy amerikai példa a különféle állásokra:
internship, doktori ösztöndíj, asszisztensi állás, posztdoktori
kutató, alkalmazott, illetve a tenure-hoz nem vezető tanári állás.
Létezik ugyanis úgynevezett tenure-track állás, ami azt jelenti, hogy
megfelelő teljesítmény esetén tenure-t kap, akit ezen alkalmaznak, és
létezik non-tenure-track állás, amelyben csaknem ugyanazt a munkát
végzik, mint a tenure-track állásban, de akit így foglalkoztatnak, nem
kaphatja meg a tenure-t még jó eredmények esetén sem. A tenure-track
állás viszont próbaidőnek tekinthető, akár tíz évig is tarthat, és
különféle fokozatai lehetnek az asszisztensi állástól a posztdoktori
ösztöndíjon át a lecturer (óraadó) vagy adjunct tanári megbízásig és
egyéb formákig. Az ezekben végzett sikeres munka vezet a tenure-hoz.
A tenure tehát a kutatói pálya döntő állomása, de
nem az utolsó. Az angolszász rendszerben az associate professor
megkaphatja a véglegesítést, ám az igazi révbe érést a full
professor-i kinevezés jelenti. Efölött nincsenek rangok, de fizetési
kategóriák igen, ami újabb rendszeres teljesítményértékelés alapján
dől el, és állandó erőfeszítésre ösztönöz.
Maga a tenure az angolszász hagyomány része, nem a
kontinentális Európáé vagy más világrészé. Az angolszász országokban
az akadémia (ezen tehát az egyetemek és kutatóintézetek egyaránt
értendők) függetlensége fontosabb, mint máshol, ezért az intézmények
önállósága és autonómiája is nagyobb. A tenure-t az az intézmény adja,
mely anyagilag független, még akkor is, ha állami egyetemről van szó.
A tenure-ral rendelkező professzorokat az intézmény mindenképpen
fizeti. Európában, kivált a francia és a német (és persze a már csak
maradványaiban létező szovjet) minta állami alkalmazottnak tekinti
oktatóit és kutatóit, a közalkalmazotti (civil servant) jogszabályok
érvényesek rájuk. Ez is állandó foglalkoztatottságot jelent, megfelel
a tenure-nak, de, legalábbis Magyarországon, lényegesen kisebb
biztonságot teremt: a közalkalmazott bizonyos feltételek (például
átszervezés) esetén nem túl magas végkielégítéssel elbocsátható.
Vizsgálódásunkban érdemes az angolszász rendszert
tartani a középpontban, részben mert ideáltipikusan itt valósul meg a
tenure, mégpedig inkább az Egyesült Államokban, mint Angliában,
másrészt a bolognai folyamat Európa számára is az angolszász mintára
való áttérést tűzte ki célul.
Viták a tenure körül
Általános megfontolások • A tenure szempontjából az angolszász minta
egyre problematikusabbá válik. Az Egyesült Államokban és az Egyesült
Királyságban is jelentős viták robbantak ki a tenure körül azzal az
eredménnyel, hogy a tenure mint intézmény visszaszorulóban van, ám
elvileg is nagyon fontos, hogy megmaradt.
Egy nemrégiben megjelent tanulmánykötet
szerkesztője és áttekintést adó bevezetőjének szerzője, Richard Chait
a tenure-ra vonatkozó amerikai vitákat az egész egyetemi oktatás és
kutatás beásottságára, elavultságára vonatkozó kritikákkal hozta
összefüggésbe. A szenvedélyes bírálatok kezdetét az 1968-as
diáklázadások idejére vezeti vissza. Az 1970 és 1990 közötti időszak
ebből a szempontból nyugalomban telt, írja, de a 90-es évektől kezdve
ismét fellángolt a vita, immár főleg az egyetemi adminisztráció
kezdeményezésére. A helyi sajátosságoknak megfelelően a kritika
gyakran a bírósági tárgyalótermekben, munkajogi vitákban jelent meg,
és a számtalan amerikai egyetemen a helyi viszonyoknak megfelelően
zajlott (Chait, 2002).
Angliában, ahol sohasem foglalták általánosan
kodifikált jogba az akadémiai tenure-t, egyetemenként változtak, és
változnak a feltételek. Főleg a régi, nagy tekintélyű egyetemeken
dívik. Az 1988-ban megjelent Education Reform Act keretében
módosították a szabályokat, főleg egy igen érzékeny ponton: az egyetem
pénzügyi nehézségei indokolhatják a tenure-ral rendelkező professzor
elbocsátását. Ez persze nem csituló vitákhoz vezetett, melyek
statisztikai, gazdaságossági és munkajogi érveket hoztak felszínre
olyan szerzők tollából, mint a közgazdász Anthony Dnes, aki kemény
tenure-nak nevezte azt, amely lényegében lehetetlenné teszi az
elbocsátást, szemben a puha tenure-ral, mely financiális okokból
megengedi.1 Dnes arra a megállapításra jutott, hogy az egyetemek
teljesítményét nem befolyásolta, hogy áttértek a keményről a puha
tenure-ra. Sokkal bonyolultabb tradíciók és egyéb tényezők határozzák
meg az eredményességet, mondja Dnes, amely tényezők viszonylag
egyszerű közgazdasági modellekkel nem azonosíthatók.
De végül is mi a kifogás az akadémiai tenure
intézményével szemben? A végenincs viták mögött két tényező sejlik
föl. Az egyik a tudás jellegének megváltozása. Az, hogy nem évszázadok
óta kialakult diszciplináris keretekben zajlik a kutatás, hanem
kisebb, specifikus témakörökben, melyek állandóan változó hálózatokon
keresztül kapcsolódnak egymáshoz. Újabb és újabb nagyon fontos
szakterületek születnek, melyeket az akadémiának adszorbeálnia kell.
Állandóan újabb tárgyakat kell oktatni, merőben új témákat kell
kutatni, ámde a tenure nem engedi, hogy lecseréljék az avult témák
szakértőit azokra, akik az új igényeket elégítik ki. A másik alapvető
tényező az akadémia átalakulása vállalattá, mely menedzseri vezetést
és gondolkodást igényel. Ez a thatcherista megközelítés az akadémiát
tudást termelő ipari üzemnek tekinti, a tudást piacon értékesíthető
terméknek, szemben a közjó jámbor szolgálatával. A termelésnek a piac
állandóan változó igényeihez kell alkalmazkodnia, nem tűrheti az
állásukból kirobbanthatatlan professzorokat, akiknek terméke esetleg
már nem értékesíthető a piacon. A két tényező persze szorosan
összefügg egymással, ám a második kifejezi az általános piacosodás
morálját is, mely egyszerűen indokolhatatlannak tartja, hogy léteznek
emberek, akik nincsenek kitéve a minden más szférában zajló élet-halál
versenynek, az állásért folyó napi küzdelemnek, ahogy a társadalom
többi dolgozója.
Chait két új fejleményt okol a tenure körül
kialakult vitáért. Az egyik az akadémia mint intézménnyel szembeni
kritikával függ össze, az egyre növekedő kiadásokkal, az érthetetlen
kutatási témákkal, a diákok negligálásával, a politikai korrektséggel,
a túlkényeztetett professzorokkal. A másik a vállalattá alakulás
következményével, a non-profitból for-profit-tá alakuló
gondolkodással, a vezetőség igazgatótanáccsá válásával, mely sokkal
nyíltabban fogalmazza meg igényeit, kíméletlenül kér számon, és
független az akadémiai élettől (Chait, 2002, 16.).
Modell-elemzések • A helyzet az akadémiai munka finom elemzését tette
szükségessé. Michael S. McPherson és Gordon C. Winston már az 1980-as
évek elején igyekezett megfejteni a tenure előnyeit a
munkaerő-felhasználás gazdasági szempontjából (McPherson –Winston,
1983). Nem bírálták a tenure intézményét, csak meg akarták érteni. A
relációs közgazdaságtan segítségével találták meg az előnyöket, arra
alapozva, hogy a szervezetek produktivitása szempontjából alapvető
jelentősége van annak a munkahelyi környezetnek, melyet a szervezet
biztosít dolgozói számára, azaz nem az egyszerű profitmaximalizálási
lépések vezetnek feltétlenül nagyobb hatékonysághoz. A munkaerő
egyszerű piaci szemlélete figyelmen kívül hagyja a tranzakciós
költségeket, melyek a munkaerő vándorlásából keletkeznek. Az akadémián
éppúgy, mint a vállalatoknál, a képzési költség és főleg a helyi
viszonyok pontos ismerete a profit megtermelésénél nem hagyható
figyelmen kívül. A tenure előnyeinek tagadása ezért teljes tévedés.
Más kérdés, hogy az akadémia súlyos kockázatot vállal az életre szóló
állás biztosításával, a kockázat azonban jelentősen csökken a hosszú
próbaidővel és a nagyon részletes értékeléssel, melyet nem alkalmaznak
a vállalatok, miközben még csak hasonló hosszúságú alkalmazást sem
garantálnak. A tenure-t tehát a sajátos akadémiai tudás teszi
szükségessé, és persze megőrzendővé.
H. Lorne Carmichael már 1988-ban feltette az
alapkérdést: miért létezik egyáltalán tenure (Carmichael, 1988). Az
akadémiai munka elemzéséből indult ki a tenure intézményének
értelmezésekor, és ezzel utat vágott a hasonló elemzések számára,
melyek persze nem győzték bírálni őt magát, miként Dnes idézett
munkája sem. Carmichael összehasonlította az akadémia működését a
futballcsapatéval, melynek tulajdonosa meghatározza, melyik posztra
vesz fel valakit, és pontosan kit is vesz fel rá. Ha jobb eredményre
vágyik, jobb játékost alkalmaz. Az idősödő, már kisebb teljesítményre
képes játékost egyszerűen elbocsátja, és fiatalabb, várhatóan
eredményesebb játékost épít csapatába. Ez az, ami lehetetlen az
akadémiai szervezetben, melynek vezetése a saját dolgozók véleményére
alapoz, nem az eredményességre, és éppen ez az, amiért a tenure-t oly
sokan bírálják. Carmichael szerint azonban a tanszék vagy intézet
sajátos munkaerőpiac, ahol az adminisztráció célja a futballcsapat
tulajdonosáéhoz hasonlóan az, hogy a lehető legjobb jelöltet
sikerüljön a piacról megszereznie. De mivel csak a professzorok tudják
elbírálni, rendelkezik-e a jelölt a tudományos feladat által
megkövetelt tulajdonságokkal, valójában ők döntenek az alkalmazásról.
Ez a helyzet viszont szükségessé teszi a tenure-t, mert ha saját
állásuk nem lenne teljes biztonságban, a professzoroknak nem állna
érdekükben náluk jobb szakember felvételét megszavazni, mivel
döntésükkel saját állásukat kockáztatnák. Így az egyetem vagy intézet
kilátástalan sorvadásra lenne ítélve. Ha ellenben saját létüket nem
fenyegeti a náluk jobb megjelenése, könnyen azonosulnak az intézmény
érdekeivel, hiszen az intézmény színvonalának emelkedése saját
érdekeiket is szolgálja. Menedzselési szempontból ez a hatalmas
hátránya az akadémiának a futballcsapattal példázott esettel szemben,
amikor a menedzsment az eredményességet maga tudja lemérni.
Carmichael álláspontja tehát az, hogy a tenure
biztosítja az intézmény színvonalának fejleszthetőségét. Dnes és
szerzőtársa viszont ezt a következtetést tagadja adatokon alapuló
vizsgálatával, mely arra utal, hogy a tenure megpuhítása nem vezetett
színvonalcsökkenéshez.
A sokat idézett Richard B. McKenzie a tenure
fenntartása mellett száll síkra. Gondolatmenete szintén a munka
jellegét és az érdekviszonyokat vizsgálja ugyancsak a piaci logikából
kiindulva: megkülönbözteti a tulajdonos által vezetett (owner managed)
és a dolgozók által vezetett (labor managed) munkát (McKenzie, 1996).
Az akadémiai tevékenységet az étteremben zajló munkával hasonlítja
össze. Az étterem menedzsere pontosan érti a munkafázis minden
folyamatát, a beszerzést, főzést, felszolgálást, mosogatást, és meg
tudja mondani, az adott dolgozó képes-e optimális teljesítményre, vagy
ki kell cserélni másik dolgozóra. Ez a tulajdonos által vezetett
szervezet egyszerű modellje. Az akadémiai munka azonban olyan
áttekinthetetlen ezoterikus témákban zajlik, annyira nem lehet látni
jelentőségét, hasznát, hogy valóban csak a közjóra lehet hivatkozni
fenntartásának indokaként. Ezt a munkát valóban csak a szűk körű
szakértő testület tudja elbírálni, nem piaci szempontok alapján.
Ebben a megközelítésben nem a már tenure-ral
rendelkezők és a pályázók versenye a fő érv a tenure létezése mellett
(jóllehet ez is fontos, és ennyiben McKenzie egyetért Carmichaellel),
hanem a belső politikai viszonyok, az intézményeken belüli szakmai és
érdekkapcsolatok. Egyebek között a dolgozók általi vezetés miatt is az
akadémiai életet intenzív versengés, heves küzdelem jellemzi. Amikor,
mondjuk, egy biotechnológus lényeges előnyt élvezhet egy
asszirológussal szemben, a kevésbé elismert szakterület esetleg igen
kiváló képviselőjének szüksége van a teljes intézményi védettségre. A
másik fajta versengés megint csak az akadémiai munka lényegével függ
össze: sem az oktatás, sem a kutatás nem értékelhető abszolút
számokkal, csak az egyes teljesítmények egymáshoz való viszonyításának
van értelme, mondja McKenzie. Az étterem eredményeit jellemzi az
eladott hamburgerek száma vagy a bevétel nagysága, az akadémián
viszont megállapítanak bizonyos ismérveket, például a publikációs
számot, és ezeket hasonlítják össze különböző területeken. De minden
ilyet alapvetően befolyásolnak endogén tényezők, például a szakma
divatossága, helye a világban, dotáltsága, az iránta tanúsított
publikus érdeklődés és hasonlók. Nem tudni, mi a kevés, mi az elég, és
mi a sok az oktatás és kutatás területén általában. Azt azonban meg
lehet vizsgálni, az adott területen ki teljesített többet, ki
kevesebbet, mint mások. Ez a relatív mérés az oktatót vagy kutatót
csak arra készteti, hogy többet teljesítsen, mint riválisa, nem azt,
hogy valami abszolút mércével mérve teljesítsen sokat. Két módon tehet
szert előnyre: addicionális teljesítménnyel (például többet publikál,
új kurzust tart), vagy prédaszedő magatartást folytat (ahogy McKenzie
nevezi), azaz másokat akadályoz a sajátjánál nagyobb eredményességben.
Ebben a harcban állít fel korlátokat a tenure, amennyiben a prédaszedő
lehetőségeit korlátozza. A prédaszedő nem érheti el, hogy riválisát
elbocsássák.
McKenzie meggondolásai kiegészítik Carmichaelét,
nem tagadja őket. Végső soron azt állítja, a tenure nem csupán az új
tehetségek felvételét segíti, hanem a már alkalmazást nyerteket is
védi. Nem csupán az akadémia és a külvilág viszonyát szabályozza
ésszerűen, de a belvilágát is.
Csakhogy a tenure-ügynek felvethető a
költség–haszon vonatkozása is, mégpedig mind az intézmény, mind pedig
az egyes professzorok oldaláról. Nem nyilvánvaló ugyanis, hogy –
Carmichael példáját használva – a kiöregedett, már nem eléggé
eredményes dolgozókat nem lenne-e kifizetődőbb kicserélni egy
energikus fiatal tehetségre. Nem jár-e a tenure hatalmas pénzügyi
veszteséggel, amikor jelentős fizetést adnak már nem magasan teljesítő
professzoroknak. Úgy tűnik, nem, mert a fizetések még a csupa energia
fiatalok esetén is általában lényegesen alacsonyabbak, mint a hasonló
tudással a versenyszférában elérhető jövedelmek. A hátrányok és
előnyök kiegyenlítik egymást. A kiemelkedően javadalmazott
professzorokból pedig búsás hasznot húznak az intézmények az odaítélt
pályázatok, támogatások révén.
McKenzie elemzi is az egyéb juttatások, például
egészségügyi biztosítás és hasonló előnyök szerepét. Azt mondja, végső
soron a tenure is csak egy szerződés, melyet a professzor és az
akadémia köt egymással. Mindkét félnek megvan a maga számítása. A
professzort az állásbiztonság és az addicionális javak teszik
elégedetté és persze a nagyon is tisztes havi javadalmazás. Amit az
akadémia veszít egyes professzorainak romló értékén, esetleges
túlfizetésén, behozza a tenure-ért harcoló jelöltek alacsony
javadalmazásán. A tenure-track állásokban dolgozó tehetségeket ugyanis
bőven piaci értékük alatt fizetik.
|
|
A béreket általában a munkaerőpiaci feltételek
szabályozzák. Az akadémiai állásokért rendkívül heves verseny folyik,
és mindkét fél aktuális piaci helyzetének megfelelő eredményeket tud
elérni az alkuban. Ha valamelyik oldal javára billen éppen a mérleg,
ez jelentkezik a bérezésben, a tenure által nyújtott előnyök
növekedésében vagy csökkenésében.
Mindezek a meggondolások nem vonatkoznak a
fokozatosan kibontakozó új kutatási és oktatási helyzetre, melynek
során az akadémia intézményesen és a piacon egyre jobban összefonódik
az iparral, üzlettel és a politikával. Ez azt eredményezi, hogy a
kutatói munka klasszikus egyetemi keretei elhajlanak a tudományos
entrepreneur-ök (vállalkozók) irányába, akik magas fokú speciális
szaktudásukat bocsátják piacra, olyat, melyre a kutatói projekteknek
nagy szükségük van, és amelyet busásan meg is fizetnek, lényegesen
jobban, mint akár a tenure-ral rendelkezőkét. A tudományos vállalkozók
nem önálló nagy témák felelősei, nem a nagy koncepciók kidolgozói,
mégis nélkülözhetetlenek a vállalatok és az akadémia tudáspiacán.
Foglalkoztatottságuk, jövedelmük bizonytalan, viszont adott esetben
igen magas. Karriermintájuk eltér a megszokott akadémiai pályákétól,
arányuk valószínűleg a jövőben egyre magasabb lesz. Felbukkanásuk nem
konkurenciát jelent a tenure-ral rendelkezők számára, hanem a kutatói
pálya egyik változatát, mely békés szimbiózisban élhet az akadémia
tagjaival (Gibbons et al., 1994).
Visszaesés a gyakorlatban • A piaci hatások végül
elvezettek a tenure tényleges átértékelődéséhez, de nem a tenure-ral
rendelkezők közötti belső verseny miatt, hanem az intézményekben
megjelent tenure-ral vagy tenure-track állással nem rendelkezők miatt.
Ronald Ehrenberg több publikációban hívta fel a figyelmet az egyetemek
megváltozott helyzetére (Ehrenberg, 2005). Egyebek között arra, hogy a
részfoglalkozású, szerződéses vagy kontingens (értsd nem tenure-os
vagy tenure-track-es) tanárok arányszáma lényegesen megnőtt az
amerikai egyetemeken. Míg 1975-ben a tanári karok ötvenhét százalékát
tették ki a tenure-ral, illetve tenure-track-kel rendelkezők, az
ilyennel nem rendelkező teljes állásban foglalkoztatottak pedig
tizenhárom–harminc százalékot, addig 2003-ban az előbbiek aránya
harminc százalékra esett vissza, utóbbiaké tizennyolc–negyvenhat
százalékra emelkedett. Ezt egészíti ki az egyre növekvő számú
részfoglalkozású oktató. A The New York Times egyik cikke szerint az
egyetemeken egyre többen futnak be akármilyen hosszúságú, akár egész
életen át tartó pályát adjunktusi vagy más, például óraadói (lecturer)
kinevezéssel, növekvő fizetéssel anélkül, hogy a tenure reménye
egyáltalán felmerülne velük kapcsolatban (Finder, 2007). Ehrenberg
szerint ez három tényezőnek köszönhető: az egyetemek egyre fokozódó
financiális nehézségei, a kontingens állásban lévők lényegesen
alacsonyabb fizetése, és a növekvő flexibilitás, mely elősegíti, hogy
az intézmény jobban megfeleljen a piac igényeinek.
A tenure-ral kapcsolatos vita tehát a gyakorlatban
a tenure visszaszorulását mutatja, de a változást a jelenség
tanulmányozói nem tartják kedvezőnek. Ehrenberg és mások rámutattak,
hogy a hallgatókat egyre ritkábban tanítják tenure-ral rendelkező
oktatók: 1992-ben óráik 81 százalékát tenure-ral rendelkező oktatók
tartották, 2001-ben már csak 58 százalékát. Ez számos hátránnyal jár,
mindenek előtt azzal, hogy ritkábban, sőt a BA-szintű képzésben részt
vevők gyakran egyáltalán nem találkoznak igazán magasan kvalifikált
oktatóval, és még a PhD-képzésben is csökken a szerepük. Márpedig ez
az akadémia egyik fő vonzerejét jelenti. A tenure-ral nem
rendelkezőknek ráadásul több órát is kell tartaniuk az elfogadható
jövedelem érdekében, ezért lényegesen kevesebb vagy semennyi időt sem
fordítanak az órán kívüli találkozásra a hallgatókkal. Nincs is
megfelelő hely ilyen találkozásokra, mert nem rendelkeznek saját
irodával. Ha találkoznak, akkor sem tudják közvetíteni a hallgatóknak
az egyetem kutatói légkörét, a tanszék vagy intézet belső
szellemiségét, egyszerűen mert ennek nem részesei. Mindez a jelenlegi
helyzetet tanulmányozók szerint az amerikai egyetem hanyatlásával jár.
Vissza a tenure-hoz? • A tenure tényleges,
statisztikailag kimutatható visszaszorulása és az intézmény elleni
küzdelem főként az akadémia megváltozott körülményeivel és a
tudástermelés új formáival függ össze, illetve a monetarista piaci
mechanizmusok mindent átható dominanciájával. Csakhogy a tenure
idézett korai dokumentumai nem üzleti haszonra hivatkoztak, hanem a
tudomány alapvető morális és intellektuális elkötelezettségeire. A
közjó szerepére és a tudomány autonómiájának módszertani, szociológiai
és morális nélkülözhetetlenségére, a gondolkodás és oktatás
szabadságára. Arra, hogy a közjót a tudományban csak akkor lehet
szolgálni, ha nem jelent közvetlen egzisztenciális veszélyt valamely
elfogadott nézettel való szembeszegülés, meglévő tudományos módszerek
elvetése, a kollégák számára elfogadhatatlan nézetek képviselete. Ezt
a szellemet a tenure sokkal hathatósabban képviseli, mint az
entrepreneur tudomány, ennek minden előnye és nélkülözhetetlensége
ellenére.
Az angolszász akadémiai kalamitások és a fenti
megfontolások arra utalnak, hogy a tenure még sokáig része marad az
akadémiai életnek. Kisebb-nagyobb változásai, puhulásai, illetve
feltételeinek szigorodása, pl. a próbaidő növekedése várható, de
megszűnése aligha. Valószínű, hogy továbbra is a kutatói pálya
orientációs csomópontja marad.
A tenure megszerzésének procedurális változatai
A tenure tehát létezik, de helyzete változóban van. Egyrészt puhul az
érinthetetlenséget biztosító jellege, másrészt csökken az aránya a
felsőoktatással és kutatással foglalkozók körében. Ez utóbbi
szigorodáshoz vezetett a tenure elérési feltételeiben. Hiába lehet
rugalmasabb életet élni a tenure-on kívül, hiába lehet szerencsés
esetben lényegesen többet keresni és izgalmasabb projektekbe kerülni
nélküle, vonzóereje fiatal kutatók számára nem csökken, inkább
növekedni látszik. Persze minden ilyen általános megállapítás
veszélyes, mert nemcsak országonként, intézményenként és oktatási
rendszerenként változik a tenure jelentősége, hanem szakmánként is.
Nyilván nem ugyanazt jelenti a fiatal információtechnológus vagy
biotechnológus számára, aki óriási fizetőképes piacra lép, mint
mondjuk a filozófus számára, akinek szinte kizárólagos helye az
akadémia.
Mindezt alapvetően befolyásolják a nemzeti
hagyományok, szokások, jogrendszer, a kutatás és oktatás szervezete és
millió más tényező. Hogy erről benyomást szerezzünk, saját nemzetközi
kapcsolathálómban készítettem interjúkat a különböző eljárások
megértése végett. Angol, amerikai, japán, svéd, spanyol, görög
kollégákat kérdeztem ki a saját egyetemükön megszerezhető tenure
feltételeiről és eljárásairól. Mindegyikük országának egyik
elitintézményében dolgozik, mindegyik a tudományt tekinti kutatási
tárgyának (tudománytörténész, tudományfilozófus, tudományszociológus,
STS [Science, technology and society]-szakember), és mint ilyen
reflektáltan adta elő helyzetismertetését. A révükön szerzett
ismeretek persze esetlegesek maradtak, mégis összeállíthatók
valamiféle benyomásokon (nem méréseken) alapuló képpé.
A folyamat kiindulópontja mindenhol egyforma: az
intézet valamiképpen szert tesz egy tenure-ral betölthető állásra.
Vagy üresedés támad (nyugdíjba megy valaki, másik állást kap,
hasonlók) vagy az egyetem fejleszteni óhajtja az intézményt, mert
meggyőzték egy új téma, szakterület kutatási vagy oktatási
szükségességéről vagy valahonnan speciális támogatás érkezett a
fejlesztésre. Valahogy álláshely keletkezett.
Az álláshely jogilag nem az intézet vagy tanszék
tulajdona, hanem az egyetemé, esetleg a karé. Ez abban nyilvánul meg,
hogy a magasabb egység kezében marad a végső döntés joga, még akkor
is, ha érdemben nem gyakorolja. Az első formális lépéseket mégis a
magasabb egység teszi meg: létrehoz egy bizottságot, amely az ügyben
dönt, értesíti a tanszéket vagy intézetet az állás odaítéléséről,
felkéri szakmai bírálóbizottság létrehozására. A kari vagy egyetemi
bizottság tehát delegálja a szakmai kiválasztás feladatát, fenntartja
viszont a jogot, hogy őrködjön a kiválasztás szabályszerűsége fölött,
továbbá a végső döntés jogát. Eddig a pontig egységesnek látszik a
gyakorlat.
A tanszéki vagy intézeti bizottság ezután
nyilvánosan meghirdeti az állást. Itt kezdődnek az eltérések.
Vizsgálódásaim során arra voltam kíváncsi, a döntésben mekkora
szerepet játszanak a döntnökök személyes érdekei, elfogultságai,
illetőleg mennyire törekszenek személytelen objektivitásra,
természetesen az ésszerű lehetőségek határain belül. Jelentős
különbségeket tapasztaltam.
Az állás meghirdetésekor szempont, hogy hány
jelentkezőt szeretnének. Ha sokat, olyasféle hirdetést tesznek közzé,
hogy PhD-vel rendelkező, a vírusok iránt érdeklődő molekuláris
biológust keresnek. Ilyen Japánban tömegesen él. De úgy is lehet
hirdetni, hogy a 16. századi közép-angliai egyháztörténet oktatására
keresnek szakembert. Így sokkal kevesebben fognak jelentkezni.
A következő lépésben a bizottság kiszűri a
reménytelenül alkalmatlan jelentkezőket. Nem kis munka, alaposan
elolvassák a pályázatokat, melyek száma még az angol egyháztörténeti
esetben is meghaladhatja a százat. Mert akárhogy hirdetnek,
jelentkeznek például egyiptológusok is vagy elméleti fizikusok is a
molekuláris biológusi állásra. Japánban ez nem nagyon nagy baj, mert
általában jóval az eljárás megkezdése előtt tudják, kit szeretnének
maguknak munkatársként alkalmazni. A sajátos szervezeti keretek miatt
nem is annyira intézmény, mint személy kap új munkatársat.
A sok jelentkezésnek az említett országokban
kivétel nélkül a PhD-túltermelés az oka. Messze nincs annyi állás,
mint ahány állást kereső doktor. A munkapiaci helyzet mindenhol
kétségbeejtő, és elgondolkodtatja az embert, a közjót szolgálja-e,
hogy az egyetemek ennyi reménytelen jövőjű tudóst képeznek. A rendszer
azonban a diákok számának növelésére ösztönzi az intézményeket.
Az első szűrés után viszonylag kevesen maradnak a
listán, mondjuk tizenöten. Az ő pályázatukat, beadott műveiket
alaposan áttanulmányozza a bizottság. Itt vetődik fel a kérdés, van-e
köztük a tanszék által kiszemelt, eleve támogatott személy. A két
szélsőség egyike Japán, ahol persze az egész folyamat formális, a
másik Anglia, ahol abszolút nincs támogatott, olyannyira, hogy saját
növendékeiknek nem is tanácsolják a jelentkezést. Mi több, a híres
professzorok támogató levelei is hátrányt jelentenek. Hasonló a
helyzet Svédországban.
A szűréskor alapvető fontossága van a publikációs
tevékenységnek. Görögországban, ahol eléggé ismerik egymást az
emberek, hangsúlyozottan nem a publikációk száma, hanem minősége
számít. Felteszik, hogy fiatal emberekről van szó, akik ha egy vagy
két fontosabb írással jelentkeztek már, ebből elbírálható
alkalmasságuk. Amerikában fontosabb a hosszú lista és a folyóiratok
minősége. Szinte csak ez dönt, eltekintve kizáró okoktól, melyek a
politikai korrektség miatt igen szűken vannak megszabva.
A bírálatot általában bizottságok végzik, melyek
vagy szakemberekből állnak, akik kompetensek az adott terület szakmai
megítélésében, vagy, például Angliában vagy Svédországban, bíráló
specialistákat kérnek fel. Angliában szóbeli meghallgatást is
tartanak, mert meg akarják vizsgálni, alkalmas-e a jelölt a
hallgatóság figyelmét ébren tartani egy tantermi órán, illetve nincs-e
olyan kiejtési hibája, melyet a legtoleránsabb angol fül sem képes
megérteni.
Spanyolországban a jelentkezők professzorai aktívan
lobbiznak támogatottjaikért a döntéshozatal minden szintjén. A
döntésben ezért szerepet játszik a bonyolult politikai alku, de csak
egy meghatározott szint fölötti jelentkezőknél. Eleve oda nem valót
nem szoktak támogatni, ám túl sok az egyformán megfelelő, és nagyon
kevés a lehetőség. Ez a helyzet azt eredményezi, hogy az emberek sorsa
csaknem eldől a szakdolgozat írásával. Ha megfelelő politikai, szakmai
súlyú professzornál készíti valaki a szakdolgozatát, egész további
sorsa biztosítva lehet. Megmondja, hol doktoráljon, milyen témából,
mivel foglalkozzon, végül segít álláshoz jutni.
Mindenhol bizottsági szavazással döntenek, amit
általában vita előz meg. Mivel többszintű a folyamat (intézeti, kari,
egyetemi), több testület dönt, de minél magasabb szintű a bizottság,
annál formálisabb a szavazás. Végül mindenhol az intézmény vezetője
(rektor, dékán, igazgató) nyomja rá a pecsétet a döntésre.
A folyamat transzparenciája a déli országokban
(Görögország, Spanyolország plusz Japán) nem annyira fontos, mint az,
hogy az intézmény minden szempontból megfelelő emberhez jusson. A
megfelelőség nem csupán szakmai kritériumok alapján dől el, hanem az
oktató, kutató közösségbe való beilleszkedést is mérlegelik.
Amerikában, Angliában és Svédországban ez nem így van. Amerikában a
szakmai kritériumokat mindenek fölé helyezik, és a sokrétű, többszintű
bizottsági rendszerrel, illetve a bizottságok működésének normatív
rögzítésével végzik a válogatást. Pontoznak, mindent figyelembe
vesznek, szavazással döntenek. Svédországban a teljes nyilvánosság
biztosításával teszik a folyamatot elfogultságtól mentessé. A hirdetés
is nyilvános, minden egyes szakmai vélemény, pontozás, bizottsági
szavazás úgyszintén. A rendszerben biztosítják a fellebbezés jogát,
egészen a bíróságig. Ennek következtében minden lépést nagyon
óvatosan, a lehető legnagyobb pontossággal igyekeznek végrehajtani.
Az elmondottak az angolszász országokban két
szinten is megjelennek. Először a tenure-track állás elnyerésekor,
másodszor a tenure megszerzésekor. Az első lépés, a tenure-track az
izgalmasabb, főleg erre a fázisra érvényesek az elmondottak. A második
lépés, a tenure megszerzése lényegében azzal egyenlő, hogy az előírt
próbaidő végén tanácsolják, hogy a jelölt adja be kérelmét a
tenure-ra. Ez nem jelent többet, mint azt, hogy az előre megállapodott
feladatokat az elvárt színvonalon teljesítette, minden rendben volt
vele. Ez a normális. Ritka, ha nem így történik, mert ez utóbbi azt
jelenti, hogy rosszul választott jelöltet a bizottsági rendszer. Ebben
a nem várt esetben a kutató érzi, hogy nem mennek rendben a dolgai,
nem állta meg a helyét, maga sem próbálkozik eleve kudarcra ítélt
pályázattal. Éppen ez a próbaidő feladata, ez az, ami lehetővé teszi,
hogy ne adjanak életre szóló állást olyannak, aki nem tesz eleget az
oktató vagy kutatóintézet hosszú távú elvárásainak. Ráadásul évekig
foglalkoztatnak ambiciózus fiatalembereket alacsony bérért nagy
követelményekkel.
Néhány esetben sikerült az említett országokban
dolgozó, fiatal, PhD-vel rendelkező kutatókkal is beszélnem, akiktől a
folyamat másik oldaláról érdeklődtem. Az általános benyomásom az, hogy
rendkívül keményen harcolnak az állásért. Föl vannak készülve a
kudarcra is. Mégsem látják tragikusnak az esetleges sikertelenséget.
Úgy érzik, a középiskolai tanári munka vagy a szerződéses egyetemi
tevékenység, esetleg elhelyezkedés az iparban nem jelenti, hogy
zátonyra futna az életük, csupán azt, hogy nem volt szerencséjük.
Érzésem szerint a jövőben egyre gyakrabban fognak megjelenni kiváló
tudományos felkészültségű, nem akadémiai értelmiségiek a társadalom
legkülönbözőbb intézményeiben (bankok, közigazgatás, iskolák,
politika).
Néhány következtetés
A tenure mint intézmény jövője némileg bizonytalan ugyan, de minden
jel arra utal, hogy valamilyen mértékben megmarad. Meglehet, csökkenni
fog a tenure-ral rendelkezők aránya az egész akadémián belül, de a
tenure olyan értékeket képvisel, melyekről az akadémia nem mondhat le:
főként a gondolkodás, a közlés és az oktatás szabadságát. Ezek az
értékek elválaszthatatlanul tartoznak egy széles körben elfogadott,
bár egyre gyakrabban vitatott tudás-, illetve tudományideálhoz,
melynek nagyon sokak szerint hosszú távon prioritása van a monetarista
szempontok és a tudományos változások jelenlegi dinamikája előtt. Van
tehát értelme annak, hogy a fiatal magyarországi kutatók jövőjét a
tenure lehetőségei alapján mérlegeljük.
Ebben a pillanatban a magyarországi helyzet a
fiatal kutatók számára lényegesen kedvezőbbnek tűnik, mint
sorstársaiké a világ vezető országaiban. Nálunk nem alakult még ki a
tenure-track rendszer, és a viszonylag alacsonyabb beosztások is
tenure-t adnak. Ennek oka, hogy az akadémia dolgozóira ugyanaz a
közalkalmazotti törvény érvényes, mint a középiskolai tanárokra vagy
orvosokra.
Ez másként nézve úgy is értelmezhető, hogy nem
létezik tenure, vagy ennek csak igen puha változata. A törvény nem
védi a legelismertebb egyetemi tanárt, akadémiai vezetőt sem az
elbocsátástól, elég egy viszonylag egyszerű hivatkozás valamiféle
mondvacsinált átszervezésre. Nem is működik a korlátlan akadémiai
szabadság, és ennek megvannak a színvonalra gyakorolt következményei.
Viszont a fiatal kutatók perspektívái kedvezőbbnek tűnnek. Kérdés, a
viszonylag puha tenure birtokában hova jutnak egy ilyen rendszerben.
Kulcsszavak: kutatói állások, szerződéses foglalkoztatás,
alkalmazási modellek
IRODALOM
AUUP (American Association of University
Professors) (1940): 1940 Statement of Principles on Academic Freedom
and Tenure. •
WEBCÍM >
Carmichael, H. Lorne (1988): Incentives in
Academics: Why Is There Tenure? Journal of Political Economy. 96, 2,
453–472.
Chait, Richard (ed.) (2002): The Questions
of Tenure. Harvard University Press, Cambridge, Mass.–London •
WEBCÍM >
Dnes, Antony W. – Seaton, Jonathan S.
(2001): The Research Assesment Exercise and the Reform Academic Tenure
in the United Kingdom. Contemporary Economic Policy. 19, 39–48. •
WEBCÍM >
Ehrenberg, Ronald G. (2005): The Changing
Nature of the Faculty and Faculty Employment Practices. TIAA–CREF
Institute Conference, The New Balancing Act in the Business of Higher
Education. New York City, November 3–4,. •
WEBCÍM >
Finder, Alan (2007): Tenure Track Raises
Concerns. The New York Times. 20 November. •
WEBCÍM >
Gibbons, Michael – Limoges, C. – Nowotny,
H. – Schwartzman, S. – Scott, P. – Trow, M. (1994): The New Production
of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary
Societies. Sage Publications, London
McKenzie, Richard B. (1996): In Defense of
Academic Tenure. Journal of Institutional and Theoretical Economics.
152, 325–341.
McPherson, Michael S. – Winston,
Gordon C. (1983): The Economics of Academic Tenure: A Relational
Perspective. Journal of Economic Behavior and Organization. 4,
163–184.
LÁBJEGYZET
* Ez az írás minimális
különbséggel megjelent a Mosoniné Fried Judit és Tolnai Márton
szerkesztette Fiatal Kutatók: Az életpálya kezdete című kötetben
(Budapest, Typotex, 2010). Köszönettel tartozom a szerkesztőknek és a
kiadónak, hogy engedélyezték a közlést. A kutatást az MTA
Kutatásszervezési Intézet által elnyert NKFP-B4-2006-011. számú Jedlik
Ányos pályázati program keretében végeztem.
<
|
|