János, Vidakovits Kamill, id. Issekutz Béla, ifj.
Jancsó Miklós, Veress Elemér, Purjesz Béla, Hainiss Elemér, Gellért
Albert, Lőrincz Ferenc, Dirner Zoltán, Waltner Károly, Ivánovics
György, Falta László és Kőszegi Dénes voltak.
A spekulatív előfeltevések elősegítik a kutatói
kiindulást, de az 1920-as évektől egyre inkább a pragmatikus
kérdésfeltevéseken, a kísérleteken, a statisztikán, a mérhetőségen
alapuló gyakorlati érvényesség, az okság, a hasznosság szempontjai
érvényesültek az alkalmazott természet- és társadalomtudományokban. A
különbségek önkéntes kiegyenlítődésének törvénye hosszú távon a humán
és természettudományokra is hatott. Az egymásba hatoló ismeretsávok
találkozása, a tudás határterületeinek összeolvadása számtalan kreatív
lehetőséget adott a humán és természettudományok művelőinek és
oktatóinak. A hibrid tudás hatékonysága bebizonyosodott. A
statisztikai, empirikus módszerek megjelentek a pszichológiában, a
szociológiában, a jogtudományban és a közgazdaságtudományban. A
jogi-közgazdasági kar tudástérképén 1921 és 1930 között a kart
reprezentáló tanárok, tudományos kiválóságok Lukáts Adolf, Heller
Erik, Kosutány Ignác, Kolosváry Bálint, id. Boér Elek, Ereky István,
Menyhárt Gáspár, Finkey Ferenc, Tóth Károly, Kiss Albert, Kováts
Ferenc, Iványi Béla, Szandtner Pál, Moór Gyula, Horváth Barna, Laky
Dezső, Surányi-Unger Tivadar, Schneller Károly, Polner Ödön, Buza
László és Tury Sándor Kornél voltak.
A magyar középiskolákban országos viszonylatban a
matematika kulturális tényezővé vált. A közvetlen tapasztalás
attitűdjét hordozó angol hatás (Henry Armstrong és John Perry
törekvései), a francia matematikaoktatatás megújítása (Henri Poincaré
és Paul Langevin kezdeményezése), a német matematikai reformpedagógia
(Felix Klein göttingeni eredményei) mentén, ezekkel párhuzamosan a
magyar alsófokú- és középiskolai oktatásban már a XX. század elején
tantervi szinten bontakozott ki, és az oktatás napi gyakorlatában is
megvalósult a nemzetközileg rendkívül versenyképes, ún. munkáltató
matematikatanítás, (Mikola, 1911). Mindezek az eredmények a
felsőoktatásban tovább kamatoztak. Nem véletlenül használta az
egyetemfejlesztő Klebelsberg Kuno a magyar Göttinga kifejezést, amikor
Szeged egyetemének matematikai és természettudományi küldetéséről
nyilatkozott (Péter, 1995; Pukánszky, 2009).
Mi jellemzi a matematikai és természettudományi
karon az ún. matematikai gondolkodásmódot? Az absztrakció, a
fogalomalkotás során a tisztán és világosan (clare et distincte)
körülhatárolt feltételekből módszeres logikával következtetéseket
formál, mindezeket folyamatosan ellenőrzi. A „szegedi diszkrét
geometriai iskola” és a „szegedi matematikai iskola” kialakulása, a
funkcionálanalízis, az absztrakt térfogalom (a „Riesz-tér”), a
topológia geometriai, függvénytani és csoportelméleti területén ez idő
szerint elért eredmények is ezt példázzák. Az absztrakcióval
megalkotott természettudományos modell és az erre alapozott logikai
következtetés fontos szerepet kapott a feladat- és problémamegoldó
gondolkodásban, a nagyfeszültségű gázkisülések vizsgálatánál, a
zselatinfoszforok lumineszcenciájának optikai törvényszerűségei
kutatásában, az anyag korpuszkuláris elméletének kidolgozásában, a
kémia, a biológia, a gyógyszertudomány, a zoológia, a geológia, a
botanika, a klimatológia, illetve a földrajztudomány területén. A
matematikai-természettudományi kar tudástérképén az 1921 és 1930
közötti időszakban a kart reprezentáló tanárok, tudományos kiválóságok
Apáthy István, Riesz Frigyes, Haar Alfréd, Kalmár László, Kerékjártó
Béla, Bay Zoltán, Ortvay Rudolf, Pogány Béla, Fröhlich Pál, Kiss
Árpád, Széki Tibor, Bruckner Győző, Kogutowicz Károly, Szentpétery
Zsigmond, Gelei József, Farkas Béla, Győrffy István, Kolosváry Gábor
és Wagner Richárd voltak.
A szemléleti és kutatási modellek többgenerációs
újkonzervatív, hosszú lefutású reformjának eredményei jelentkeztek a
kultúra- és társadalomtudományokban. A szegedi bölcsész kampusz
tudásszerkezete a pozitivizmus tudományos eszményeinek európai
örökségére és a szellemtörténeti iskolák humán tudományokat megújító
törekvéseire épült, és folyamatosan korszerűsödött. A filozófiai,
pszichológiai, pedagógiai, művészettörténeti és irodalomtudományi
tárgykörökben lévő párhuzamosságok az egymást átható kölcsönösség
jegyében átformálódó tudományterületek metahistóriai hátterében
szimmetriatulajdonságokat hoztak létre. Erre vonatkozó szegedi
példaként említjük a pedagógia filozófiájának, az irodalom
esztétikájának-bölcseletének, a klasszika-filológia
filozófiai-antropológiai aspektusának, a nyelvesztétikának, a
nyelvtörténetnek, a térszemléletet vizsgáló lélektannak, a
neokantiánus filozófiai értékelméletnek, a bölcselettörténetnek, a
történettudománynak, a régészetnek, a néprajznak az egyetem oktatói
által megjelentetett tanulmányokban mutatkozó magas színvonalú
művelését. A szegedi bölcsészkar tudástérképén az 1921 és 1930 közötti
időszakban a kart reprezentáló tanárok, tudományos kiválóságok
Hornyánszky Gyula, Huszti József, Csengery János, Förster Aurél, Marót
Károly, Dézsi Lajos, Sík Sándor, Mészöly Gedeon, Horger Antal, Bárczi
Géza, Szádeczky-Kardoss Lajos, Mályusz Elemér, Erdélyi László, Márki
Sándor, Fógel József, Karl K. Lajos, Zolnai Béla, Schmidt Henrik,
Buday Árpád, Banner János, Párducz Mihály, Bartók György, Mester
János, Varga Sándor, Schneller István, Imre Sándor, Várkonyi
Hildebrand, Hermann Antal, Solymossy Sándor és Bálint Sándor voltak.
A reflexív modernizáció
A „Ferencz József Tudományegyetem” interkulturális kapcsolatai
közvetlenül az első világháború után átrendeződtek, csökkentek, de az
1922 és 1930 közötti időszakban már megújuló tendencia mutatkozott.
Jeney Endre a „M. Kir. Ferencz József-Tudományegyetem” zárókő-letételi
közgyűlésén, 1930. október 24-én, a négy fakultás külföldi
kapcsolatairól tartott előadásán ezeket mondta: „Egyetemünk tanári
kara és tudományos személyzete az 1922/23 tanévvel kezdődő 8 év alatt
[…] összesen 2533 kisebb-nagyobb önálló tanulmányt közölt
nyomtatásban; a közlemények nagyobb része idegen nyelvű
folyóiratokban, német, francia, angol, olasz, spanyol és japán nyelven
jelent meg…” A kutatási eredményeket közlő kiadványok részt vettek a
nemzetközi csereforgalomban, 1923 és 1930 között már közel
harmadfélezer nyomtatásban megjelent tudományos dolgozaton volt
olvasható: Szeged. Az Acta Litterarum ac Scientiarum Regiae
Universitatis Hungaricae Francisco-Josephinae című egyetemi
füzetsorozatban közölt tudományos eredmények az oktatói és kutatói
feladatvégzés momentumairól tanúskodnak (Nagy, 1941).
A szegedi egyetemen a reflexív modernizációt
újkonzervatív módon megvalósító értelmezői közösségekben, a
diszciplínákat reformáló karokon az újabb kérdésfeltevésekre
ismeretkritikai nézőpontokkal szembesített választ kerestek. Az
egyetemi tudományközi szemléletben az újkantiánus értékelméletnek, a
tudományelméleti gondolkodást befolyásoló ismeretelméleti
kriticizmusnak, a neopozitivizmusnak, a pragmatizmusnak és az
angolszász tudományosságot jellemző experimentális empirizmussal
ötvöződő modern instrumentalizmusnak komoly szerepe volt. A
tudományterületek örökölt klasszifikációját fölülírta a tudományszakok
közötti kölcsönös kreativitást érvényesítő problémamegoldó
gondolkodás. A kooperációból létrejöttek a biokémia, a biofizika és
több más modern természettudományi ágazat szegedi
kutatólaboratóriumai.
Kulcsszavak: A szegedi egyetem szellemi architektúrája, Jeney Endre
Nobel-díj közelsége, Cultural Memory, Intercultural Studies,
tudománytörténet, egyetemtörténet
IRODALOM
Jeney, Andrew [Endre] (1927): The
Influence of Protein-Free Liver – and Spleen – Extracts on the Blood
Regeneration and Respiratory Exchange of Anemic Rabbits. The Journal
of Experimental Medicine. XLVI, 5, 689–698. •
WEBCÍM >
Jeney, Andrew [Endre] – Jobling, J. W.
(1927a): Effect of Organ Extracts on Blood Regeneration. Proceedings
of the Society for Experimental Biology and Medicine. May, 24,
733—734.
Jeney, Andrew [Endre] – Jobling, J. W.
(1927b): Effect of Certain Tissue Extracts on Red Blood Cell
Regeneration. The Journal of Experimental Medicine. 46, 6, 839–846. •
WEBCÍM >
Jeney András (1998): Dr. Jeney Endre
(1891–1970). Debreceni Orvostudományi Egyetem Rektori Hivatala,
Debrecen
Jeney Endre (1931): A szegedi egyetem
külföldi kapcsolatai. Széphalom. V, 25–27.
Makk Ferenc – Marjanucz László (szerk.)
(2011): A Szegedi Tudományegyetem és elődei története (1581–2011).
Szegedi Egyetemi, Szeged •
WEBCÍM >
Mikola Sándor (1911): Die heuristischen
Methode im Unterricht der Mathematik der unteren Stufe. In: Beke
Emanuel [Manó] – Mikola Sándor (Hrsg.): Abhandlungen über die Reform
des mathematischen Unterrichts in Ungarn. Teubner, Leipzig–Berlin,
57–73.
Nagy Iván (1941): A száműzetés évei
Szegeden, 1920–1940. In: Bisztray Gyula – Szabó T. A. – Tamás L.
(szerk.): Az erdélyi egyetemi gondolat és a M. Kir. Ferenc József
Tudományegyetem története. Erdélyi Tudományos Intézet, Kolozsvár,
333–368. •
WEBCÍM >
Nowotny, Helga – Scott, P. – Gibbons, M.
(2001): Re-Thinking Science. Knowledge and the Public in an Age of
Uncertainty. Polity Press, Cambridge •
WEBCÍM >
Péter László (1995): A magyar Göttinga.
Klebelsberg és a szegedi egyetem. In: Zombori István (szerk.): Gróf
Klebelsberg Kuno emlékezete. Szeged
Pukánszky Béla (2009): Pedagógiai és
pszichológiai tudományos iskolák a kolozsvári–szegedi egyetemen. In:
Németh András – Tenorth, Heinz-Elmar (szerk.):
Neveléstudomány-történeti tanulmányok. Osiris, Budapest, 203–228.
Rheinberger, Hans-Jörg (2010): On
Historicizing Epistemology. An Essay. (Transl. Fernbach, David)
Stanford University Press
Szentirmai László – Ráczné Mojzes Katalin
(szerk.) (1999): A Szegedi Tudományegyetem múltja és jelene:
1921–1998. JATE, Szeged, 27.
|