A közösségiség kortárs olvasatai
A közösségiség világában lezajló átalakulások a társadalomtudományok
egyre több területének érdeklődését keltik fel. A megváltozó
dinamikájú személyközi kapcsolatokon, a kommunikáció XXI. századi
formai és tartalmi átalakulásán túl a közösségeinkhez kötődő
attitűdök, értékek transzformációi is hosszas elmélkedések, illetve
érdekes vizsgálatok tárgyát képezik. Az egyre több embert felölelő
valós és virtuális közösségeknek, valamint a napjainkban is
elismerésre méltó tempójú informatikai fejlődésnek hála pedig egyre
több szálon és egyre több embertársunkkal tarthatunk fenn változatos
minőségű kapcsolatokat.
Abban azonban viszonylag kevés átfogó és
módszertanilag is megalapozott kutatás lehet segítségünkre, hogy
átlássuk: a gyakorlatban miben is állhat a közösségiség korunkbeli
átértelmeződése. A lentebb bemutatásra kerülő mű sem eredeti empirikus
kutatásokat ismertet, hanem elsősorban a rendelkezésre álló
vizsgálatok, elméletek áttekintését, valamint precíz és közérthető
filozofikus eszmefuttatások felvázolását foglalja magába.
Mondanivalója azonban a témakör elméleti vagy gyakorlati aspektusai
iránt érdeklődők számára egyaránt hasznosnak bizonyulhat.
A kötet szerzői – akik maguk számos tudományterület
művelői közül kerülnek ki – az Alkalmazott Filozófiai Társaság
megalakulásának tizedik évfordulóján rendezett konferencia anyagaiból
készült műben több, első látásra talán egymástól távolinak tűnő
oldalról vizsgálják a közösségiség problematikáját. A legfontosabb
jogi és filozófiai alapok tisztázásán túl a kommunikációelmélet, az
oktatáspolitika és a globalizáció társadalmi-gazdasági kihívásai felől
is szemügyre veszik, hogyan függhet össze korunkban közösségiség és
instabilitás. A kötet szerzőinek döntő többsége ugyanis éppen az
instabilitásban, a bizonytalanság térnyerésében véli felfedezni a
szálat, amelyen haladva jobban megérthetjük a közösségeinkre jelenleg
ható folyamatokat.
A mű során visszatérő motívum az egyéni és
közösségi identitás kialakulásának, illetőleg átalakulásának komplex
kérdésköre. A kötetben a legérettebb magyarázatot vélhetőleg Szécsi
Gábor tanulmányában olvashatjuk, mely szerint a technológiai fejlődés
által lehetővé tett globális társas interakciók során szerzett
ismeretek helyi szinten is megváltoztatják látásmódunkat, így
egyszerre viselkedünk helyi, valamint földrajzilag nem kötött
közösségek tagjaként. Ezáltal a saját, helyi közösségeket immáron a
globálisak szemszögéből is megítélhetjük. Ilyen értelmezési keret
elődeinknek nem állt rendelkezésére, és általa egyre nehezebb lehet
hagyományainkat kritika nélkül elfogadni. A jelenség egyszerre pozitív
és negatív hatása, hogy egyre inkább tudatos választás tehet egy-egy
közösség tagjává: minden eddiginél inkább maguk választhatunk sajátos
életmódot, értékkészletet, ami cserébe akár csökkentheti is egyes
közösségek fennmaradási esélyeit. Még tovább erodálhatja a helyi
közösségek identitásformálásban betöltött szerepét, hogy a modern
kommunikációs eljárásoknak hála, növekvő mértékben olyan emberek
visszajelzéseire építhetjük fel énképünket, akik akár a helyi szinten
tapasztaltak ellenében is igazolják sajátos elképzeléseinket,
életvitelünket, még akkor is, ha velük szemtől szemben ritkán vagy
egyáltalán nem találkozunk, és ezen elképzeléseink közvetlen
környezetünk számára meglehetősen excentrikusnak tűnnek.
A kommunikáció határvonalai mellett a társadalom
hagyományos határait is érinti az instabilitás szele. Példának okáért:
a gyermekek és felnőttek – jórészt az internet révén – egyre hasonlóbb
információkhoz férhetnek hozzá, ami által elmosódni látszanak köztük
bizonyos határvonalak, és ebből kifolyólag egyes esetekben
lecsökkenhet a felnőttek tekintélye is. Az instabilitás a kötet több
szerzője szerint sem csak a felnőttek közösségeiben jelenhet meg,
hanem részét képezheti a fiatalok világának is, mely maga is jelentős
átalakuláson esett és esik át. Növekszik a
|
|
fiatalok autonómiája, így akár maguk is lehetnek a
felnőttek számára mintaadók, illetve egy-egy tágabb közösség elismert
szereplői. Egyre egyedibb (és esetenként kockázatosabb) életutak
valósulhatnak meg, ami ugyancsak változatos hatást gyakorol a
hagyományos kapcsolataink stabilitására.
A kötetben a viszonylag optimista jövőképektől a
jelen meglehetősen pesszimista értelmezéséig számos álláspont jelenik
meg. Összességében elmondató, hogy a szerzők jobbára meglehetősen
kritikusan értékelik a hazai és nemzetközi viszonyokat. Visszatérő
motívum a közösségek eseti jellegének, széttöredezésének vagy a
nehézkes közösségkeresések ecsetelése. Gábor Kálmán pedig kiemeli,
hogy egyre piacibban kezdtek működni a fiatalokat szolgáló
intézmények, és kulcsfontosságúnak tartja, hogy a civil szféra meg
tudja-e akadályozni, hogy a fiatalok kritikátlanul elfogadjanak
bizonyos fogyasztói mintákat, melyek negatívan befolyásolhatnák
szocializációjukat és közösségi attitűdjeiket. Hankiss Elemér pedig
abban véli felfedezni a kérdéskör egyik neuralgikus pontját, hogy nem
fogadtuk felkészülten korunk (társadalmi) kihívásait, és nincsenek
egységes terveink azok kezelésére.
Ám vajon olyan problémákkal nézünk-e szembe,
melyekre pusztán eddigi tapasztalatainkra támaszkodva pontos megoldást
lehetne nyújtani? A kötet egyes szerzői igyekeznek bebizonyítani, hogy
egyes, az instabilitáshoz köthető tényezők jelen formájukban igenis
példátlanok. Ez az álláspont talán a leghatározottabban Szabó Tibor
tanulmányában jelenik meg, melyben számos kortárs szerző okfejtésére
alapozva kifejtésre kerül, hogy az államok nem tudják uralni az új,
globális léptékű problémákat, szerepük átértelmeződik – és nincs is
igazán intézmény, mely helyükre lépjen a stabilitás elősegítésében.
A kötetben többször felbukkan Zygmunt Bauman
cseppfolyós vagy folyékony világról szóló elmélete, melynek értelmében
az elmúlt néhány évtizedben példátlan életformák és kihívások jöttek
létre, a társadalmi intézmények pedig nem képesek szilárdan helyt
állni. A megváltozott környezetben az egyének életei rövidtávú
vállalkozások sokaságából állnak, széttöredezettek, azokat állandó
bizonytalanság, instabilitás hatja át, és mindez megnehezíti a
közösségszervezést, a hagyományos közösségeink összetartását is.
Szerencsére korunk változásainak optimistább
olvasatai sem maradtak ki a kötetből. A közösségiségre veszélyt
jelentő problémák leggyakrabban visszatérő „megoldási lehetőségeként”
pedig említésre kerül a globális szintű tudatosság, lelkiismeretesség,
szolidaritás kialakításának reménye. Mintha ennek elméletére utalna
Stanisław Juszczyk is az interaktivitás előnyeinek kifejtésekor: a
szerző szerint az egyes emberek közötti interaktivitás minősége és
ereje a globális digitális hálózatok igénybe vételével jobban
megérthető, ráadásul az egyének elszigeteltségérzetét is csökkentheti.
Az ilyen hálózatokon zajló kommunikáció maga is közösségformáló erejű
lehet, társas interakcióink pedig a világ egészen távoli részeire is
hatást gyakorolhatnak. Az okfejtést továbbgondolva feltételezhető,
hogy ezen interakcióink megértése nagyobb fokú tudatossághoz,
lelkiismeretességhez vezetne annak vonatkozásában, ahogyan
viselkedünk, ahogy hétköznapi döntéseinkkel a világ másik szegletéig
elérő apró hatásokat fejtünk ki.
A kötetben bemutatásra kerülő álláspontok igen
változatosak, ám az ítéletet az olvasónak kell meghoznia. Lehetséges,
hogy a műben fellelhető írások, és a bennük említésre kerülő nagyszámú
szerző és elméletalkotó megismerése a témakörben való további
elmélyülésre ösztönöz majd. Úgy vélem, hogy a közérthető, világos
megfogalmazásokban nem szűkölködő nyelvezet maga is elősegítheti, hogy
az olvasó kedvet kapjon a közösségiség aktuális kérdéseinek
átgondolásához. (Karikó Sándor szerkesztő: Közösség és instabilitás.
Budapest: Gondolat Kiadó, 2008, 233 p.)
Papp Dénes
politológus
|
|