1. Bevezetés
A Nyugat-Balkán térfogalom az európai uniós politikai terminológiában
először csak 1998-ban tűnt fel az Európai Tanács bécsi
nyilatkozatában. 2003 nyarán „véglegesült” a kategória (a volt
Jugoszlávia mínusz Szlovénia plusz Albánia). Ezt a lehatárolást
tekintjük kiindulópontnak azzal, hogy Szlovéniát a „posztjugoszláv”
folyamatok miatt kitekintő jelleggel bekapcsoljuk elemzésünkbe.
A politikai térfogalom feltehetően nem lesz hosszú
életű (2011-ben már megjelentek olyan elemzések, amelyek
Horvátországot nem sorolták a Nyugat-Balkánhoz). Horvátország 2013-as
EU-csatlakozása után Szlovéniával együtt új belső térkategória
alakulhat az EU keretei között a volt Nyugat-Jugoszlávia
megnevezéssel.
A történetileg sokféle hatás alatt kialakult
területi szerkezet a rendszerváltások időszakában a politikai
térszervezet (állam) oldaláról kezdett lényegesen megváltozni, bár a
térszerkezet fogalmi jegyeinél fogva „konzervatív”, rövid idő alatt
csak egyes elemei változtathatóak meg.
A Nyugat-Balkán településhálózatában és
térszerkezetében egyszerre vannak jelen a belső szükségletek bázisán
létrejött kapcsolatok, valamint a nemzetközi hatások, igények alapján
kijelölt, részben kialakult közlekedési folyosók, tengelyek,
nagytérségi hálózati elemek. Az egymásmellettiség, a szomszédság nem
jelent feltétlenül szoros kapcsolatokat is.
2. Államosodási folyamatok 1990 után
A Balkán-félsziget szocialista országainak rendszerváltásai, a
társadalmi, gazdasági, politikai átrendeződések 1989–1991 között
legalább háromféle módon (tárgyalásokkal békésen, kisebb-nagyobb
összeütközésekkel, társadalmi konfliktusokkal, valamint tragikus
polgárháború keretei között) mentek végbe. Albánia esetében a
rendszerváltás belső konfliktusokkal, Jugoszlávia területén véres
polgárháborúval zajlott le.
A Nyugat-Balkán problematikájával kapcsolatos
átfogóbb jellegű magyar publikációk (Glatz, 2007; Horváth – Hajdú,
2010; Pap – Kobolka, 2009) kivétel nélkül érintik a térség belső és
külső kapcsolatrendszerét, strukturálódási tendenciáit.
2.1. Albánia: a nemzetközi karanténból a
NATO-ba • Albánia a hidegháború éveiben tudatos elzárkózási politikát
folytatott, leszámítva a mindenkori favorizált szövetségessel
(Szovjetunió, Kína) kialakított szélesebb körű kapcsolatokat. Az
ország vasúthálózatát csak 1985-ben kötötték össze egyetlen ponton a
jugoszláv hálózattal. Az autark gazdaságpolitikát folytató, brutálisan
elnyomó jellegű kommunista politikai rendszer 1985 után (Enver Hodzsa
halálával) előbb enyhülni kezdett, majd 1989 novemberétől felgyorsult
folyamatok keretében (tüntetések, tömeges kivándorlás, éhséglázadás)
1991 áprilisára megbukott. A rendszer bukását lényegében a szélesebb
körű lakossági megmozdulások érték el, de hozzájárultak az
összeomláshoz a kommunista párton belül kiéleződő feszültségek és
eltérő törekvések hatásai is.
A rendszerváltás utáni időszak konfliktusos maradt.
1997-ben a pénzügyi piramisjátékok összeomlása után az ország a
polgárháború peremére sodródott, melyet csak a mintegy hétezer fős
nemzetközi erők tudtak megakadályozni.
Albánia területe változatlan maradt a társadalmi,
gazdasági és politikai rendszerváltás időszakában, de a szomszédsági
környezete alapvetően átalakult. A korábban minden szomszédjától
elzárkózó ország minden irányba „kinyílott”. Különösen fontossá váltak
ismét az olasz, s részben a görög kapcsolatok.
Az ország a rendszerváltás kezdetén kinyilvánította
euroatlanti törekvéseit; a NATO-nak és az EU-nak is tagjává kívánt
válni. A NATO-tagság az egyértelmű amerikai támogatás révén 2009-ben
elérhetővé vált.
Albánia a térség viszonylag homogén nemzetiségű
országa, a lakosság mintegy 95%-a albán nemzetiségű. A kis lélekszámú
nemzetiségek (görögök, szerbek, vlachok, romák, bolgárok) egyéni és
részben kollektív jogait az alkotmány külön pontban rögzíti.
Az albán átalakulás és nemzetfejlődés
legalapvetőbb, az összes szomszéd országot érintő eleme a határokon
túl (különösen a szomszédos országokban) élő albánokhoz való
külpolitikai viszony volt. Az albán politikai elit nem tűzte
nyilvánosan zászlajára a szállásterülettel megegyező állam
létrehozását, de voltak mind az országon belül, mind pedig a külföldi
emigrációban olyan politikai erők, amelyek megtették ezt.
A NATO alapokmányának az elismerése, illetve a
szervezeti tagság azzal is jár, hogy az albán politikai elit
egyértelműen feladta „Nagy-Albánia” eszméjét, ugyanakkor egyaránt erős
kapcsolatok kiépítésére törekszik a függetlenné vált Koszovóval és az
albánság más területi csoportjaival.
2.2. Jugoszlávia: a véres összeomlás,
elkülönült utódállami fejlődési utak • 1990 januárjában a Jugoszláv
Kommunisták Szövetsége (JKSZ) rendkívüli kongresszusán már kiéleződtek
az állampárton belüli politikai ellentétek. A szlovének a demokrácia
elmélyítését szorgalmazták, a horvátok soraiból az állam alapvető
átalakításának az igénye, a konföderáció irányába való fejlődés
követelése is megfogalmazódott. A kongresszuson lényegében
megkezdődött a többpártrendszerre való áttérés előkészítése.
A kongresszus nem tudta eredményesen befejezni a
munkáját, a szlovének és a horvátok kivonulása miatt elnapolták. A
márciusban újraindult kongresszus lényegében a JKSZ megszűnését
jelentette. Az állampárt így hamarabb szűnt meg, mint maga a
szövetségi állam. A JKSZ megszűnésével megszűnt a párt- és
partizánmítosz is az országban, s Josip Broz Tito életművének egyik
eleme eltűnt a politikai színtérről.
1990. augusztus 8-án a szövetségi parlament
alkotmánymódosítással bevezette a többpártrendszert, s ettől kezdve a
belső politikai átrendeződések és az államszerkezeti változások
többféle politikai erő és törekvés kereszttüzébe kerültek. A pártok a
tagköztársasági helyzetnek megfelelően részben politikai érték,
nagyobb részben azonban nemzetiségi alapokon szerveződtek.
1991 januárjában a szövetségi szinten még az volt
az alapvető kérdés, hogy a föderáció erősítése-e a közösen elfogadható
cél, vagy csak a konföderáció irányába való haladás körül lehet
valamilyen egyetértést létrehozni (Mesić, 2003). A tagköztársaságok
többsége kezdetben belement volna a konföderációs megoldásba, de
Horvátország és Szlovénia rövid időn belül a függetlenség kivívásában
vált érdekeltté. A heterogén, több köztársaság területére kiterjedő
szállásterülettel rendelkező szerbek, s részben a bosnyákok is az
ország egyben tartásában voltak inkább elkötelezettek. A konföderációs
vitában (és később a polgárháborúban) a területiség problematikája
jelentős szerepet kapott (Juhász, 1997).
Az Európa Parlament 1991 márciusában elfogadott
határozata már azt fogalmazta meg, hogy: „…a Jugoszláviát alkotó
köztársaságoknak és autonóm tartományoknak meg kell adni azt a jogot,
hogy békés és demokratikus úton, elismert nemzetközi és belső határok
között szabadon határozzák meg saját jövőjüket.” Ez azt is jelentette,
hogy megnyitották a belső átalakulások lehetőségeit, ugyanakkor a
külső határok megváltoztatását elutasították.
A jugoszláv államosodási folyamatokat két szakaszra
lehet osztani: a titói Jugoszlávia megszűnése, illetve a szerb
befolyás alatt álló területek további átalakulása.
1991 júniusa és 1992 áprilisa között lényegében
végbement a titói Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság
(JSZSZK) megszűnése. Szlovénia 1991. június 25-én kiáltotta ki
függetlenségét, majd a „tíznapos háborúban” meg is védte azt. A
leginkább homogén nyelvi és vallási összetételű országban a belső
konszolidáció gyorsan végbement, s ennek következtében a leggyorsabban
tudott beilleszkedni az euroatlanti intézményrendszerbe. Szlovénia
átfogó módon erősítette a korábban is sokoldalú kapcsolatait
Ausztriával és Olaszországgal, Magyarország irányába nagyfokú nyitást
hajtott végre. A korábbi, Jugoszlávián belüli minden tekintetben
szabad mozgásokhoz képest csökkentek a már önálló Horvátországgal a
kapcsolatok, sőt államközi és határviták jelentek meg a két jugoszláv
utódállam között. Szlovénia a NATO és az Európai Unió tagjává vált
2004-ben.
Horvátország 1991. június 25-én kiáltotta ki
függetlenségét. Szeptember 14-én megkezdődött a véres polgárháború az
ország területének szerbek lakta részein. A Szerb Nemzeti Tanács
október 1-jén a szerbek által lakott területeket autonóm régiónak
minősítette. A szerbek folyamatosan kísérleteket tettek arra, hogy
autonóm területeket vagy önálló államot hozzanak létre saját
horvátországi szállásterületükön. Ezeket a törekvéseket a nemzetközi
közösség döntő része nem fogadta el. Az ország területi integritása
1998-ban állt helyre. A horvát államterület Európa egyik legsajátosabb
formációja. Bosznia-Hercegovina területén keresztül lehet a
legegyszerűbben fenntartani Eszék és Dubrovnik térsége között a
kapcsolatokat. A horvátok Bosznia-Hercegovinán belüli érdekeit,
pozícióinak változásait az anyaország igényei jelentős részben
befolyásolták. 2000 után alapvető belső átalakulási és
demokratizálódási folyamatok mentek végbe az országban. 2009-ben
Horvátország a NATO tagjává vált, 2011-ben pedig meghívást kapott az
Európai Unióba, a csatlakozásra 2013-ban kerülhet sor.
Az átalakulás időszakában a macedón politikai elit
érdekelt volt a titói Jugoszlávia fenntartásában, de többször
kinyilvánították, hogy ha Horvátország és Szlovénia kiválik, akkor ők
sem kívánnak szerb dominancia alatt álló ország része maradni. 1991.
szeptember 7-én Macedónia népszavazással erősítette meg a
függetlenségi törekvéseit, majd 1991. november 20-án proklamálta
függetlenségét. Az ország békésen vált ki a korábbi délszláv
föderációból. Az új ország belső és külső kapcsolatrendszere korántsem
volt egyszerű. A macedón és az albán közösség közötti feszültségek a
koszovói folyamatok révén kiéleződtek. Görögország csak 1993
áprilisában járult hozzá az új ország „Macedónia, volt jugoszláv
tagköztársaság” ENSZ-felvételéhez. A két ország vitája a későbbiekben
is folytatódott, 1994 elején Görögország határzárat és embargót
léptetett életbe fiatal szomszédjával szemben. A két ország közötti
politikai vita megmaradt, de a gazdasági kapcsolatok megszilárdultak,
a közlekedési pályák megnyíltak.
Bosznia és Hercegovina parlamentje 1991. október
15-én nyilvánította ki a köztársaság függetlenségét, bonyolult belső
viszonyok alakultak ki, melyek elvezettek a véres polgárháborúhoz.
1992. április 5-én Bosznia és Hercegovina parlamentje megerősítette az
ország függetlenségét. A három közösség (bosnyákok, horvátok, szerbek)
többfordulós belső küzdelemben sem tudták rendezni ügyeiket. 1995-ben
a Daytonban aláírt szerződésrendszer rendezte az egységesnek mondott
(lényegében két entitásra és egy különleges körzetre tagolt) ország
belső viszonyait, de az etnikai feszültségeket nem tudta megoldani. A
második szakasz átalakulásai már lényegében az utódállami konstrukció
további bomlásáról szóltak, de az államutódlás miatt ez még részben a
Jugoszlávia név alatt történt. A szerbek még valamilyen tartalommal
törekedtek a „Jugoszlávia” név folytonosságának – alapvetően az
államutódlási kérdések kezelése miatt – fenntartására.
1992. április 28. és 2003 februárja között
Jugoszláv Szövetségi Köztársaság név alatt működött a „maradék
terület”, vagy „Kis-Jugoszlávia”. 2003 februárjában új alkotmányt
fogadtak el, melynek révén létrejött a Szerbia és Montenegró
Államközösség. Az alkotmány megnövelte Montenegró mozgásterét, s
lehetővé tette a függetlenségi népszavazást. 2006. május 23-án a
referendum 55%-kal a függetlenség mellett döntött. Június 3-án
ünnepélyesen kikiáltották az önálló Montenegrót.
2008 februárjában Koszovó
egyoldalúan kikiáltotta függetlenségét, mellyel új folyamatok indultak
el nemcsak Szerbiában, a Nyugat-Balkánon és a Balkánon, hanem mint az
új képződmény diplomáciai elismeréséhez kapcsolódva látjuk, a
politikai gondolkodás szintjén megosztottan Európában és globálisan
is.
Az átalakulás eredményeként a korábbi Jugoszlávia
hét államra esett szét (1. ábra). A volt
tagköztársasági székhelyek, illetve Priština autonóm tartományi
központ fővárossá vált. (A viszonylag kis terület és alacsony
népességszám miatt a fővárosok jelentősége kiemelkedővé vált.) A hét
kis állam új elvek alapján rendezkedett be, saját államterületét
tekintette a fejlesztés meghatározó, elsődleges keretének. Megindult a
különböző hálózatok és kapcsolatok „újraszabása”, a közlekedési
hálózatok korrekciója az új fővárosok érdekeinek megfelelően kezdődött
meg. Az államalakulások időszakában szinte minden ország
„bezárkózott”, de a görög–macedón viszony, a határzár mutatta, hogy a
külső érintettek is sajátos módon viszonyulnak a folyamatokhoz.
3. A településhálózat
és a térszerkezet sajátosságai
A Nyugat-Balkán településhálózata különböző részhalmazokból áll,
amelyek a történelem viharai során különbözőképpen kombinálódtak.
Kapcsolataik történetileg változó irányúak és intenzitásúak, gyakran a
mindenkori nagyhatalmi törekvéseknek voltak kiszolgáltatva (Kocsis,
2005). A Balkán történelmének ismerete arra int bennünket, hogy a
létrejött államokat elsősorban egyenként kell vizsgálnunk, mert a
nemzetállamok (újjá)építésének fontos része a településhálózatuk
működőképes, hatékony rendszerré való fejlesztése, és a különböző
nemzetek a balkáni háború során szerzett sérelmeik miatt egyelőre nem
használják ki a potenciális térségi, szomszédsági kapcsolataikat. Sőt,
gyakran tudatosan szakítanak a korábbi jugoszláv kapcsolatokkal.
A folyamatos városodás és városiasodás ellenére
Jugoszlávia még a felbomlása előtt is messze elmaradt az urbanizáltság
mértékében az európai átlagtól, és az egyes országrészek, a későbbi
tagállamok területei is nagyon eltérően urbanizálódtak. A délszláv
háború pedig újabb törést hozott számos város fejlődésében. Városok
dőltek romba és néptelenedtek el, és nagymértékű etnikai migráció
zajlott le. Megszűntek ipari munkahelyek, sokan ellenséges nemzetiségi
környezetben találták magukat, így visszaköltöztek a korábbi etnikai
és megélhetési biztonságot adó falusi lakóhelyükre.
Az utódállamokban nem folytatódott a gyors
városodás, elsősorban korábbi központok más országhoz kerülése és
közigazgatási szempontok miatt neveztek ki néhány újabb várost.
2002-ben a legurbanizáltabb Horvátország (69%) és Macedónia (63%)
volt. Szerbia és Montenegró (50%), Szlovénia (47%) és Albánia (46%) a
térségben közepesnek, nemzetközi összehasonlításban már
alulurbanizáltnak számított. Bosznia és Hercegovina (33%) pedig az
egész Balkán legrurálisabb területe.
Az 1991-től létrejövő új nemzetállamok fontos feladatuknak tekintik
fővárosuk és városhálózatuk fejlesztését. E törekvéseket számos
probléma nehezíti. A városokban a természetes szaporodás alacsony, így
népességnövekmény csak a migrációból származhat. A Boszniából és
Koszovóból áttelepülő szerbek közül sokan a Vajdaságba költöztek,
ezzel jelentősen megváltoztak az etnikai arányok. Az albán menekültek
közül sokan Macedónia északnyugati térségeibe költöztek. Az országokon
belüli népességmozgás pontos figyelemmel követését nehezíti, hogy
sokan csak ideiglenesnek tekintették az áttelepülést, és nem
jelentették át állandó lakhelyüket. A nemzetiségi konfliktusok
következtében a többnemzetiségű városokban megindult a nemzetiségi
szegregáció. Különösen igaz ez az albán–szerb, az albán–macedón lakta
városokra (Kosovska Mitrovica, Szkopje, Priština). Az etnikai
elkülönülés mellett a vagyoni alapú szegregáció is
felgyorsult. Az új, korszerű városrészekben az ingatlanárak lényegesen
magasabbak, ahol a külföldről hazatértek vagy a külföldön dolgozó
vendégmunkások vesznek ingatlanokat. A nemzeti fővárosok közül csak az
albán népességű Tirana és Priština mutat jelentősebb növekedést.
A nyugat-balkáni országok városállományának (2.
ábra), a városok nagyságrendi tagozódásának, városhálózatának
számtalan közös sajátossága és számos egyedi vonása van. A
városnagyság szerinti összetétel, a várossűrűség, az urbanizációs
tengelyek kialakulásában szerepet játszó tényezők sokasága és
különbözősége az urbanizáció jövőbeli fejlődésének irányait is
befolyásolja.
3.1. Albánia • Urbanizációs szempontból
Albánia a térség legsajátosabb országa. Európa legrurálisabb államában
– ahol 2006-ban a foglalkoztatottak 58%-a a primer szektorban
dolgozott – a rendszerváltás előtt adminisztratív korlátozással
akadályozták meg a városokba áramlást. Az 1990-es években lehetővé
váló városba költözés és az európai viszonylatban kiemelkedő
természetes szaporodás együttesen okozza a városi lakosság arányának
fokozott növekedését, amely jelentős népességmozgással is párosul. Az
ipar, a kereskedelem és a turizmus kínálta álláshelyek, valamint a
jobb lakókörülmények miatt jelentős az elvándorlás a magasabban fekvő
(különösképpen az északkeleti) vidékekről a fővárosi és a partmenti
urbánus területek irányába, illetve külföldre. A betelepülő lakosság –
melynek 46%-át teszik ki a harmincévesnél fiatalabbak – több mint
háromnegyede Tirana és Durrës térségét választja új lakóhelyéül. A két
legnagyobb város lakossága 2001 és 2010 között 260 ezer fővel, 37%-kal
nőtt. Ebben a régióban él jelenleg Albánia lakosságának 41,8%-a. A
félmillió főt meghaladó lakosságú főváros primátusa minden fontosabb
fejlettségi indikátort vizsgálva jelentkezik, dinamikáját tekintve
Tirana országon belüli súlya egyre jelentősebb. A fővárostól 40
kilométerre fekvő Durrës az első számú nemzeti kikötő, amely
kapuszerepet tölt be a világra és a fő kereskedelmi partner,
Olaszország felé. Az ország második legfontosabb települése kiemelkedő
turisztikai adottságokkal rendelkezik, lakossága a közeljövőben
várhatóan meghaladja a 200 ezer főt.
A két dinamikusan növekvő nagyváros mellett további
öt település népessége haladja meg az 50 ezer főt, amelyek kivétel
nélkül fontos ipari és gazdasági centrumok. Az ország közepén, a
Shkumbin-folyó völgyében (az egykori Via Egnatia, ma a VIII.
TEN-folyosó mentén) fekvő Elbasan Albánia keleti és nyugati területei
közötti közvetítő szerepe miatt jelentős. Észak-Albánia regionális
centruma, Shkodër kiemelkedő kulturális és felsőoktatási központ, a
Balkán-félsziget legnagyobb tavának (Skadari-tó) névadó települése. A
mediterrán Vlorë jelentős kikötőváros Délnyugat-Albániában, tőle
északra található Fier, amelynek fejődése a közeli olaj-, gáz- és
bitumenlelőhelyeknek köszönhető. Délkeleten, a görög határ közelében,
jó mezőgazdasági adottságú területen épült Korçë, az egyetlen
nagyvárosi körzet, amelynek népessége nem növekedett az elmúlt
évtizedben.
A területileg koncentrált és kontrollálatlan
urbanizáció kedvezőtlenül hat a természeti környezetre és a városok
életminőségére, mivel többnyire nem kíséri megfelelő
infrastrukturális, illetve közszolgáltatás-fejlesztés és a
lakóingatlanok, munkahelyek számának bővülése is elmarad a városi
népesség növekedési ütemétől. A következményeket – például a migránsok
egészségi állapotának romlását vagy írástudatlanságuk növekedését –
tekintve az albán városrobbanás gazdasági és társadalmi költségei
egyre magasabbak. Jelentős az illegális lakásépítések száma is,
elsősorban a városi peremterületeken, de a közterületi parkok sem
kivételek ez alól. A nagyvárosi társadalmak átalakulása is számos
kihívást jelent a települési önkormányzatoknak, mert a különböző
vidékekről érkezőknek eltérő a városi életmódhoz való
alkalmazkodóképességük (akad, aki haszonállataival együtt költözik a
fővárosba). Mindezen negatív tapasztalatok ellenére a spontán és
kaotikus urbanizáció Albánia fejlődésének szükségszerű velejárója,
amelynek léteznek pozitív hatásai is, azonban a folyamatok megfelelő
kezelése és tervezése elodázhatatlan.
3.2. Bosznia-Hercegovina • A Nyugat-Balkán
államai közül Bosznia-Hercegovina szenvedte meg legjobban a
Jugoszláviától vlaó elszakadást, a háború itt tartott a legtovább, itt
járt a legtöbb veszteséggel. Különösen sokat szenvedtek a vegyes
lakosságú térségek és a nagyobb városok. A tragikus kimenetelű háború
alapjaiban változtatta meg az ország etnikai, demográfiai képét
mennyiségileg és területileg egyaránt.
A háború egyik legnagyobb vesztese a
településhálózat. A küzdelmek által súlyosan érintett területek
(Közép-Bosznia, boszniai Krajinák, Drina mente) települései
veszítettek leginkább lakosságukból. A fegyveres konfliktusok által
megkímélt térségekben kevésbé csökkent a lakosságszám, míg a
menekültbefogadó településeken (főképp Banja Luka és Bijeljina
esetében) számottevő népességnövekedés volt tapasztalható. A három
nagy etnikum természetszerűleg ellentétes irányokba mozgott, a korábbi
mozaikszerű etnikai términta egyre homogénebb lett. A háború
következményei közül kiemelhető, hogy általánosságban a városok
népességváltozása kedvezőbb képet mutat, mint a vidéki területeké,
annak ellenére, hogy a rurális térségekben a mezőgazdasági tevékenység
lehetőséget ad az önfenntartásra (Reményi, 2009).
A polgárháborút lezáró, sokfaktorú kompromisszum
eredménye – amely a különböző etnikumok eltérő érdekeit éppúgy
tükrözi, mint az adott pillanatban fennálló erőviszonyokat – egy
formálisan egységes, de belsőleg többszörösen megosztott állam lett.
Szubnacionális szinten a Bosznia-hercegovinai Föderáció (FBiH) és a
Boszniai Szerb Köztársaság (RS) etnikai elkülönülésének végletes és
legitimált formája jött léte. A föderációban további homogenizáció
figyelhető meg, a tíz kanton közül – melyek mint állam az államban
funkcionálnak – mindössze kettő mondható vegyesnek, a Közép-boszniai
és a Hercegovina-neretvai kanton. Az államosodási folyamat azonban
több szempontból sem tekinthető lezártnak (nemzetközi jelenlét,
Posavina-korridor, Brčko).
A „béke” alapvetően érintette a településhálózatot.
A politikai rendezés elsődleges hatása a települési vonzáskörzetek új
határokkal történt átrajzolása volt. Az entitásközi határ huszonnyolc
község (köztük olyan nagyvárosokkal, mint Szarajevó vagy Mostar)
területét darabolta fel. Bár az IEBL (Inter-Entity Boundary Line –
entitásközi határ) nem képez fizikai határt, a „szembenálló” területek
már más központ felé gravitálódnak, hiszen a települési és a területi
folyamatok is szubregionális szinten működnek tovább. Természetesen
ahol az etnikai mintázat megkívánja, a kapcsolat valamilyen formában
megmarad. A regionális központok, főképp Szarajevó, Mostar és Tuzla
vonzáskörzetei jelentősen csonkolódtak a határ mellé kerülve. Banja
Lukát nem tekinthetjük a határmeghúzás vesztesének, mert bár
elveszítette egykori régiójának jelentős részét, ugyanakkor az
„elcsatolt” tuzlai vonzáskörzet területeit uralhatja. A középvárosok
közül Prijedor vesztese az átalakulásnak, míg Bihač végre kiléphet
Banja Luka árnyékából. Hátrányos helyzetbe kerültek a központjukat
vesztett, perifériára került hinterlandok is, például a Drinamente
vagy Kelet-Hercegovina, ezeken a területeken kisebb települések fogják
majd átvenni a központi funkciókat: Pale, Zvornik, Bijeljina és
Trebinje térszervező erejének növekedése várható (Reményi, 2009).
Az új közigazgatási rendszer másodlagos hatása
számos, eddig adminisztratív funkcióval nem vagy nem ekkora
jelentőséggel rendelkező települést léptetett előre a hierarchiában:
Szarajevót mint az új fővárost és egyben a két entitás székhelyét, a
tényleges szerb entitásközpontot (Banja Luka 1998-tól de facto
társfőváros, a háborús kormány székhelye Pale volt) és a
kantonszékhelyeket (Szarajevó, Tuzla, Zenica, Mostar, Bihač, Travnik,
Livno, Goražde, Široki Brijeg, Orašje). Ide sorolandó a speciális
státusú Brčko városa is.
A föderáció területén, a két nemzet kvázi autonóm
önrendelkezése végett hozták létre a kantonális rendszert, amely a
településhierarchia szintjeit a kantonközpontok kategóriájával
bővítette. A Boszniai Szerb Köztársaság területe államigazgatási
régiókra, ezen belül széles körű autonómiával rendelkező községekre
tagolódik, a régiók azonban a föderációs kantonokhoz képest
jelentéktelen funkciókkal bírnak, az erősebb centralizáció Banja Luka
pozícióit erősíti.
Szarajevó, bár a közel négyéves blokád és ostrom
következtében lakossága jelentős mértékben csökkent (több mint 100
ezer fővel), gazdasága szinte megsemmisült, vonzáskörzetének és keleti
területének egy részét elvesztette, valódi európai főváros lett, annak
minden pozitív hozadékával. Hatalma azonban korlátozott, hiszen a
szerb entitás folyamataira nincs érdemi hatása.
Banja Luka a Szerb Köztársaság hatalmi centruma,
jelentős gazdasági, pénzügyi, kulturális és oktatási központ. Igaz,
vonzáskörzete némileg átalakult, a közvetlen háborús cselekményekből
való kimaradásnak és új adminisztratív funkciójának köszönhetően
egyértelműen a területi folyamatok nyertese, lakosságszáma már átlépte
a 200 ezer főt.
3.3. Horvátország • Horvátország a
Balkán-félsziget legtagoltabb országa. A népesség közel 30%-a él ezer
főnél kisebb településen, de szinte ugyanennyien laknak a hét, 50 ezer
főnél népesebb nagyvárosban. A városhálózat szempontjából a
funkcionális nagytérségek általában négyes tagolásúak, a négy
nagyváros (Zágráb, Split, Fiume, Eszék) viszonylag elkülönült
vonzáskörzetére alapozva, bár az elmúlt évtizedekben a
kapcsolatrendszerekben jelentős átmeneti zónák alakultak ki.
Földrajzi-funkcionális nézőpontból külön kell választanunk
Belső-Horvátország két – történeti és fejlettségi viszonyaiban –
eltérő sajátosságú tájegységét, a Zágráb központú Közép-Horvátországot
és Szlavóniát, míg a horvát Adriát egy régiónak tekinthetjük.
Horvátország egészére kiterjedő központi hatalomról
csak 1998-tól beszélhetünk. Ekkorra sikerült visszaállítani a horvát
szuverenitást az évekig szerb fennhatóság alatt álló Kelet- és
Nyugat-Szlavónia, valamint Krajna területén. Mindeközben az
„anyaországban” tudomásul kellett venni, hogy nem integrálhatják a
bosznia-hercegovinai horvát területeket. Az ország ezredfordulón
megválasztott új vezetői elkötelezték magukat az euroatlanti
integráció mellett, így a belpolitikában erőteljesebben kifejezésre
jutott a regionális különbségek csökkentésének és a menekültek
visszafogadásának igénye. A visszatelepülők, a különböző etnikai,
vallási csoportok az urbánus lét általános előnyei mellett a
konfliktusmentesebb együttélés megoldásaként gyakran választják a
városba költözést, ami növeli a városi népesség arányát.
Gazdasági erejéhez képest az 1990-es évek végétől
Horvátország példátlan gyorsasággal fejlesztette autópálya-hálózatát
részben tranzitpotenciálja, részben a belső kohézió erősítése
érdekében. A hálózat egyértelműen fővárosközpontú, de lehetővé teszi
az országrészek közötti gyors közlekedést is. Annak ellenére, hogy a
Karlovác–Split–Dubrovnik autópálya nem része a helsinki folyosóknak,
Horvátországnak nem volt alternatívája a dalmáciai üdülőzóna
felvirágoztatásához (Erdősi, 2005). A beruházásnak már érzékelhetőek
az eredményei (vendégforgalom, ingatlanok értéknövekedése). Az adriai
autópálya vonalvezetése több periféria feltárásában segített, például
a legnagyobb népességcsökkenéssel küzdő, legritkábban lakott Lika-Senj
zsupánság esetében. Biztosította olyan jelentős tengerparti városok
számára is a hálózathoz kapcsolódást, mint Zadar és Šibenik.
A horvát városhierarchia csúcsán minden tekintetben
a főváros áll. Zágráb kiemelkedő oktatási, kulturális, közlekedési és
gazdasági központ, az ország első számú növekedési pólusa, amely a
népesség 18, a foglalkoztatottak 19, az ipari termelés 25, a GDP 31 és
az új befektetések
|
|
67%-át koncentrálja. Az egy főre jutó GDP az
országos átlag 174%-a. A szűken vett város mintegy 700 ezer fős, a
teljes agglomeráció meghaladja az egymilliót, amely a posztszocialista
városi formák számos jellemzőjét magán viseli.
A városhálózat második vonalát három sokoldalúan
fejlett makroregionális központ képezi, amelyek elhelyezkedésükből
adódóan más jellemzőkkel rendelkeznek. Dalmácia területi fejlődésének
meghatározója Split, jelentős ipari kapacitásokkal és rohamosan
fejlődő turizmussal, agglomerációjában számos kisvárossal.
Hinterlandjában a potenciális kapcsolatot Bosznia-Hercegovina jelenti,
míg az Adria túloldalán fekvő Ancona felé Splitből bonyolítódik a
horvát kompforgalom túlnyomó része. Rijeka (Fiume) hagyományosan
kiemelkedő jelentőséggel bír az ország tengergazdasága (kikötői ipar,
nemzetközi teherárutranzit) szempontjából. Jövőbeli teljesítményét
nagyban javíthatja a regenerálódó szerbiai, boszniai kapcsolat, ám
gravitációs térsége a Dinári-hegység miatt rosszabb feltételek mellett
érhető el, mint Trieszté vagy Koperé. A térség az ország vezető
idegenforgalmi régiója, adottságai jól kihasználtak, amelyet az is
bizonyít, hogy az egy főre jutó GDP Zágráb mellett csak az Isztriai
zsupánságban, valamint Rijeka és Dubrovnik megyében haladja meg az
országos átlagot. Míg a két nagy kikötőváros valóságos ablakot nyit a
világ felé, Eszék (Osijek) a Kárpát-medence irányába jelent összekötő
kapcsot. Szlavónia gazdasági és kulturális központja a délszláv háború
peremén súlyos gazdasági károkat szenvedett, Jugoszlávia szétesését
követően a „nyugatnak fordult” ország perifériájára került, és a
fejlődésben egyre jobban lemarad a turizmusban „magukra talált”
városokhoz képest.
A szubregionális központok száma nem mondható
kevésnek, azonban eloszlásuk területileg egyenetlen, jellemzően a
nagyvárosok közelében koncentrálódnak. A síkvidéki városok kapcsolatai
zónásan, a domborzat által korlátozott, adriai centrumok befolyási
övei vonalasan határolhatók le. A főváros körüli gyűrű a legnépesebb
és a legkiterjedtebb (Károlyváros [Karlovac]–Sziszek–Belovár–Varasd).
Eszék esetében egy déli félgyűrűről beszélhetünk
(Pozsega–Bród–Vinkovci–Vukovár), míg az adriai területeken a hálózatok
(Pula, Zadar, Šibenik, Dubrovnik) kevesebb tagból, a part mentén
helyezkednek el.
A városhálózat keretei között – lélekszámuktól
majdnem függetlenül – fontos helyet töltenek be a zsupánságok
székhelyei, mivel a területi jellegű szolgáltatások jelentős részét
ezek a városok nyújtják. A hálózat legalsó fokán közel kilencven
kisváros áll, amelyek lakossága nem éri el a tízezer főt, de a tagolt
felszínen (hegyvidék, szigetek, tengerpart) vonzáskörzettel bírnak.
Horvátország annak ellenére, hogy történetileg és
napjainkban is erősen centralizáltan működik, összességében inkább egy
policentrikus városhálózattal rendelkező országként írható le, ami
elsősorban heterogén és különleges alakú államterületének köszönhető.
3.4. Koszovó • Területének nagy része
természetes medence. A településhierarchia csúcsán minden szempontból
a Rigómező közepén épült főváros áll. Priština népessége
hozzávetőlegesen 200 és 250 ezer fő közötti, pontos adatok nincsenek.
A teljes fővárosi agglomeráció mintegy félmillió fő. A városhálózat
második vonalát az ötvenezer főnél népesebb hat regionális központ
alkotja. Elhelyezkedésük viszonylag egyenletes, egyedül az ország
egyik legfejletlenebb, középső területe (Drenica) nagyvároshiányos. A
Metohija déli részén, a Šar-hegység lábánál fekvő Prizren 120 ezres
lakosságával a második legnagyobb település. Jelenleg a két legnagyobb
városban él az urbánus népesség kb. 40%-a.
Koszovóban jelentős a népességmozgás. Ez hosszú
távú folyamat, amelynek kiváltó oka elsősorban a vidéki szegénység,
bár a háború is kétségkívül növelte a lakóhelyet változtatók számát. A
rurális állam alapdilemmája nem új, a szegények jellemzően vidékiek
voltak Jugoszláviában és legszegényebb tartományában, Koszovóban is.
Az albán szállásterületeken sajátos nemzetpolitikai bázisú extrém
magas népességszaporulat jellemző, különösen az 1960-as évek óta. A
népesség gyorsan nőtt, de ezzel sem a megművelhető földterület, sem a
munkahelyek számának bővülése nem tudott lépést tartani. Ennek
következményeként az alkalmas munkaerő kivándorolt, főként németajkú
országokba. A hazautalt jövedelmek jelentették az egyetlen valós
eszközt a vidék életben tartásához. A kilencvenes évek emigránsai
azonban a növekvő etnikai feszültségek következtében már többségükben
politikai menekültek voltak. A diaszpóra jelenleg 350–400 ezer főre
tehető.
Tartós és jelentős a belső migráció a rurális
területekről, különösen a határ menti hegyvidéki és a belső
perifériákról az urbánus térségek felé, annak ellenére, hogy a
konfliktus alatt a nagyvárosokban történt a legtöbb incidens
(rongálás, gyújtogatás, gyilkossági kísérlet). Eközben számos kisebb
települést az elnéptelenedés fenyeget.
A városhálózat szerkezete kismértékben módosult az
elmúlt két évtizedben. A városlakók száma és aránya az egész országban
emelkedett, átlagot meghaladó volt a főváros, a régióközpontok
(Kosovska Mitrovica kivételével) és az 5–10 ezer fős városok
növekedése, a 10–20 ezres települések népessége stagnált, míg a
legkisebb városok súlya felére csökkent. Az egyenlőtlen területi
fejlődés következtében a népesség a falvakból a városokba, a
városokból a fejlettebb városokba, különösképpen a fővárosba áramlik.
A napjainkra túlzsúfolttá vált Prištinában a legjobb a lakhatási
lehetőség, itt a legkönnyebb támogatáshoz, munkához vagy magasabb
fizetéshez jutni. Ez az egyetlen város, ahol a tercier szektor
számottevően növekszik, elsősorban a külföldi jelenlétnek
köszönhetően. A fővárosi repülőtér – a hazalátogató diaszpóra és a
nemzetközi szervezetek keresletére alapozva – a Nyugat-Balkán
legdinamikusabban fejlődő légikikötője, utasforgalma 2008-ban lépte át
az egymillió főt.
A konfliktust követő öt évben Priština és Peč
(Peja) migrációs pozitívuma volt a legmagasabb, míg a legnagyobb
elvándorlás Đakovica (Gjakove) és Kosovska Mitrovica (Mitovicë)
városaira volt jellemző. Kosovska Mitrovica 1999-et követően az
Ibar-folyó mentén „kettészakadt”, az etnikai megosztottság
mintapéldájává vált albán többségű város északi része jelenleg a
koszovói szerb enklávé de facto fővárosa. Kosovska Mitrovica korábban
bányáiról volt híres. Jugoszlávia legnagyobb és leggazdagabb
érclelőhelye, a több bányát, feldolgozóüzemet és gyárat magában
foglaló Trepča konglomerátum egykor azt jelentette a koszovói
albánoknak, mint a gdanski hajógyár a lengyeleknek. A jugoszláv
szétesést és az autonómia szétzúzását követően a piacait elvesztő
ipari zászlóshajó gyors hanyatlásnak indult, ezzel párhuzamosan Trepča
nemcsak a függetlenségi mozgalomnak, hanem az albán–szerb etnikai
villongásnak is gyújtópontjává vált. Az egykori kincsestár jelenleg
csak terhet jelent a fiatal államnak (adósság, előnyugdíjazottak), a
privatizáció, illetve a konszolidáció a rendezetlen tulajdonviszonyok
és a nyugati befektetők elmaradása miatt várat magára.
Az új nemzetközi státus és a gazdasági problémák
miatt az „önállóság” igen csekély lendületet adott a városoknak,
leszámítva Priština fővárossá emelkedését. Az uralkodó európai és
globális trendeket figyelembe véve a hatályos nemzeti fejlesztési
tervben már deklaráltan törekednek Koszovó főváros-központúságának
oldására, azonban a vázolt policentrikus, 1+6 városra építő koncepció
megvalósítása a jelenlegi körülmények között utópisztikusnak
tekinthető. Számolni kell továbbá azzal, hogy a helyi gazdaságokra
milyen hatással lesz a nemzetközi jelenlét csökkenése, valamint a
menekültek hazatérte.
3.5. Macedónia • Macedónia nagy része
hegyvidék, területének mindössze 25%-a fekszik 500 méteres tengerszint
feletti magasságnál alacsonyabban. Az 1762 település negyede az ország
fő közlekedési tengelyeként funkcionáló Vardar-folyó völgyében
található.
Az ország urbanizáltsága közel 60%-os, dinamikáját
és struktúráját tekintve stabilnak mondható. A városi lakosság mintegy
40%-a az évtizedek óta kiegyensúlyozottan növekvő, félmilliós
Szkopjéban él. A fővárosi régió országon belüli súlya minden
tekintetben meghatározó: népesség 30%, foglalkoztatottak 33,6%,
felsőfokú hallgatók 37%, vállalkozások 38%, külföldi vendégéjszakák
38,6%, színház- és múzeumlátogatók 46%, GDP 48%, üzleti szolgáltatások
61%. A városhálózat második vonalát az 50 és 75 ezer fő közötti
városok alkotják: Délnyugat-Macedónia (az ország éléstárának)
tradicionális központja Bitola, a közelében fekszik a
dohánytermeléséről ismert Prilep, a jelentős albán kisebbségű Kumanovo
az észak–déli közlekedési folyosóban található a szerb határ mentén,
míg az albán többségű Tetovo (a legnagyobb magánegyetem székhelye) a
koszovói határ mellett. A városi népesség 40%-a a területileg
kiegyenlítetten elhelyezkedő, ötvenezer fő alatti huszonegy kis- és
nyolc középvárosban lakik. A településhálózat területi szerkezetére a
migráció mellett számottevő hatással lesz az utóbbi években megindult
iparfejlődés, amelynek következtében jelentős a városokat terhelő
levegő-, víz- és talajszennyezés.
3.6. Montenegró • Montenegró kis területe
ellenére igen változatos domborzati viszonyokkal rendelkezik. A
központi régióban található Montenegró három legjelentősebb
települése. A Balkán-félsziget legkisebb fővárosa, Podgorica
makrotérségi szerepének növelésére törekszik, amelyen sokat lendíthet
a 2006-os függetlenné válás. Az 1992-ig Titograd néven ismert városban
az ország népességének egyre nagyobb hányada, jelenleg 23,4%-a,
illetve a foglalkoztatottak harmada él. Podgorica nemzeti súlya
kiemelkedő az ipari, kereskedelemi és pénzügyi funkciók tekintetében,
valamint a tudástermelés terén (az egyetemi hallgatók kétharmada tanul
a fővárosban). Nikšić (58 ezer fő) az ország második legerősebb
centruma. Hagyományos ipara (acélgyártás, bányászat, sörfőzde) nehezen
tért magához a jugoszláv szétesést követően, ennek következtében
megállt a városnövekedés és beindult a spontán tercierizáció.
Montenegró egykori fővárosa, Cetinje (15 ezer fő) napjainkban már csak
az államfő hivatalos lakóhelye, jelentősége és népessége is
folyamatosan csökken, mióta 1946-ban elvesztette adminisztratív
funkcióját.
3.7. Szerbia • Szerbia a Nyugat-Balkán
legnagyobb és legnépesebb országa. Az ország az elmúlt két évtizedben
sajátos fejlődési pályát járt be. A kilencvenes évek elszigeteltsége
következtében csak lassan integrálódott a globális folyamatokba. A
Milošević-rezsim 2000. évi bukásáig tulajdonképpen nem kezdődött el a
piacgazdaság kiépítése (Nagy, 2007). A vesztes háborúk hatása és a
gazdaság átalakulása területileg eltérő intenzitással jelentkezett a
városhálózatban is. Jugoszlávia felbomlásával az új államok
fennhatósága alá került területekről szerb családok százezrei
vándoroltak az anyaországba. A menekülthullám területileg aránytalanul
jelentkezett, elsősorban a háborúban álló országrészekhez közel fekvő
városokra és a nagyvárosok körüli településekre koncentrálódott. A
népesség legnagyobb növekedése Újvidéken és térségében volt
megfigyelhető. Ez a migrációs többlet az 1990-es években Dél- és
Nyugat-Bácska, a Szerémség, Belgrád és Mačva körzetében ellensúlyozni
tudta az egész Szerbiára jellemző természetes fogyást. 1991 és 2008
között a bevándorlás ellenére Szerbia lakossága közel 3%-kal csökkent.
A ritkán lakott (45 fő/km2 alatti) területek népességvesztése volt a
legmagasabb (13–18%), ezek olyan határ menti, hegyvidéki körzetek,
amelyekben csupán egy 30-40 ezer fős középváros (Bor, Zaječar, Pirot,
Prokuplje) található. Mindössze négy körzetben növekedett a népesség,
a legnagyobb, közel 10%-os pozitívum a Belgrád–Újvidék (Észak-Bácska,
Szerémség) tengelyen jelentkezett. Niš, Kragujevac és Szabadka
demográfiailag stagnált, körzetük az országos átlagnak megfelelően
zsugorodott.
Az ország két alkotmányosan elkülönített részre
oszlik, Vajdaságra és Közép-Szerbiára. A Vajdaság többnemzetiségű
autonóm tartomány, politikai helyzete, önállóságának tartalma többször
változott az elmúlt évtizedekben. Történetileg relatív fejlettség
jellemzi az ország déli részeihez képest, ennek megfelelően 27%-os
népességarányát meghaladó mértékben járul hozzá a nemzeti
teljesítményhez (Nagy, 2007). Városhálózata policentrikus, amely
elsősorban terület- és népességarányát jóval meghaladó kis- és
középváros-állományának köszönhető. Településhálózata morfológiai
szempontból kiegyensúlyozott, bár a Tiszától keletre eső, észak- és
közép-bánáti területei kevésbé sűrűn lakottak. Az átlagos
településméret, a népsűrűség és a városi népesség aránya a Vajdaságban
magasabb, mint az ország más területein. Közép-Szerbia domborzati
adottságai miatt jellemzően aprófalvas. Míg Vajdaságban mindössze a
népesség 3%-a él 1000 főnél kisebb településeken, addig ez az arány a
déli országrészben közel 22%, amely sajátos közvetítő szereppel bővíti
a kisebb városok funkcióit. A városok szintjén a lakosságarányt és a
területi megoszlást figyelembe véve már sokkal kisebb a két országrész
közötti eltérés. Ez azonban csak látszólagos, hiszen Közép-Szerbia
statisztikáit a főváros számottevően módosítja.
Szerbia városhálózatának csúcsán minden szempontból
az átalakuló, újjáéledő Belgrád áll. Az egykori jugoszláv főváros
adminisztratív és gazdasági funkcióit jelentősen szűkítette, hogy húsz
év alatt az ország népességének és területének közel 70%-a kikerült az
ellenőrzése alól. Az 1990-es évek drámai visszaesése után 2003-ra
stabilizálódott a helyi gazdaság. A jelenlegi államterülethez
viszonyítva Belgrád kapacitásai minden szempontból túlméretesek. A
legfontosabb útvonalak találkozásánál fekvő, 1,1 milliós metropolis
agglomerációjában 1,6 millió fő él, vonzáskörzetéhez sorolhatók
továbbá olyan középvárosok, mint Szendrő (Smederevo) vagy Pancsova.
Belgrádban él a teljes népesség 22%-a, a foglalkoztatottak 31,4%-a,
itt állítják elő az ország GDP-jének közel harmadát, itt
koncentrálódik az új befektetések 40%-a, az egyetemisták 52%-a, a
külföldi vendégéjszakák 54%-a. Belgrád a posztindusztriális átmenet és
a közel százezer menekült hatására részben általános
(dezindusztrializáció), részben speciális urbánus problémákkal
(illegális építkezések, városterületen belüli szuburbanizáció)
szembesül.
A funkcionális hierarchiában a fővárost két
nemzetközi jelentőségű várostérség követi: Újvidék és Niš. Vajdaság
tartományi székhelye, Újvidék (Novi Sad) Szerbia második legfontosabb
városa. Közlekedési, ipari (elsősorban vegyipari, kőolaj- és
élelmiszeripari), kulturális és felsőoktatási szerepe országosan
meghatározó, régiójának pénzügyi, kereskedelmi és hatalmi centruma. Az
elmúlt két évtized migrációs hatása legerősebben Újvidéken
tapasztalható, jelenlegi népessége meghaladja a 200 ezer főt,
vonzáskörzete a Duna és a Tisza mentén hosszan elnyúlik.
A 170 ezer fős lélekszámú Niš Dél-Szerbia
regionális központja. Kedvező földrajzi fekvése, fejlett elektronikai
és gépipara, közigazgatási, kulturális és kereskedelmi funkciója
jelentős fejlődési lehetőséget biztosít.
Szerbia egykori fővárosa, a Zastava márkanéven
autó- és fegyvergyártásáról ismert Kragujevac (145 ezer fő) és a
montenegrói–boszniai határhoz közel fekvő Užice (55 ezer fő) a
városfejlesztési tervek potenciális régióközpontjaiként remélhetik
szerepnövekedésüket.
Szerbia ötödik legnagyobb városa, a csaknem
százezer fős Szabadka (Subotica) vonzáskörzete félkörívszerűen fogja
össze a magyar határ menti észak-bácskai települések mintegy
kétszázezer lakóját. Jelentőségét az EU-tag északi szomszéddal, főképp
a mindössze 45 km-re fekvő Szegeddel a határon átnyúló kapcsolatok
növelhetik.
3.8. Szlovénia • Szlovéniát 20 273 km2-es
területéhez viszonyítva karakteres területi különbségek jellemzik,
amelyek elsődleges oka, hogy négy nagy földrajzi tájegység – az Alpok,
az Adria, a Pannon-síkság és a Dinári-hegység – találkozásában
fekszik.
Az európai viszonylatban kis főváros, Ljubljana
(270 ezer fő) az ország hatalmi és kulturális központja, fontos
kereskedelmi, tudományos és oktatási centrum. Kedvező földrajzi
fekvésének köszönhetően a közlekedési rendszer legfőbb csomópontja.
Mint a nemzetközi integrációban élenjáró főváros, potenciális
kapuszerepet tölt be a posztjugoszláv országok felé. A fővárosban
található a városi népesség mintegy 27%-a, a közszféra munkahelyeinek
harmada, a felsőfokú tanulók több mint 60%-a. A dinamikusan fejlődő
Ljubljana magas életminőséget és jó megélhetést kínál. Gazdaságában
egyre meghatározóbb a tudás- és szolgáltatásalapú termelés. A fővárosi
agglomeráció népessége stabilan növekszik, részben az országos
viszonylatban magas természetes szaporodásnak, részben a migrációs
pozitívumnak köszönhetően. A Ljubljana központú, Közép-szlovéniai
statisztikai régióban (Osrednjeslovenska) koncentrálódik a népesség
negyede, a foglalkoztatottak és a bruttó hozzáadott érték 36%-a, az új
befektetések 40%-a, a vállalkozások 46%-a, a K+F-ráfordítások 55,1 %-a
(melynek felét teszik ki a kormányzati források). Az egy főre jutó GDP
ennek köszönhetően mintegy 45%-kal magasabb az országosnál.
A második legnagyobb település, a közel százezres
Maribor, a keleti országrész központja. A történeti osztrák régió után
„stájer metropolisnak” is hívott város a 20. században jelentős
lakosságcserén ment keresztül. Hagyományai és földrajzi helyzete miatt
jelentős jugoszláv ipari központtá fejlődött, így az egykori piacok
rendszerváltást követő elvesztése súlyos helyzetbe hozta gazdaságát.
Bár a kilencvenes évek átalakulása sikeresnek mondható, gazdasági és
demográfiai mutatói jóval kedvezőtlenebbek a fővárosénál. Legfontosabb
kitörési pontja tudásközponti szerepe, egyetemén a szlovéniai
hallgatók negyede tanul. Maribor és a 60 km-re fekvő osztrák Graz
hagyományos gazdasági és kulturális kapcsolatainak intenzifikálódása
várható.
A nagyvárosokat öt 20–50 ezer fős, többfunkciós,
jellemzően szolgáltatásorientált középváros (Celje, Kranj, Velenje,
Koper, Novo Mesto) és kilenc 10–20 ezer fős lakosságú neofordista
város követi. Celje a harmadik legnagyobb város, a történelmi
Alsó-Stájerország regionális központja, melynek fejlődését
támogathatja a 2013-ra tervezett technopolisz és nemzetközi egyetem. A
fővárostól mindössze 25 km-re északra található Kranj közel 40 ezres
lakosságával Felső-Krajna regionális centruma, de nem különíthető el
egyértelműen Ljubljana funkcionális városi területétől. Fekvésének
köszönhetően élvezi a főváros nyújtotta előnyöket, nemzetközi
repülőtér, ipari beruházások stb. Az olasz–szlovén–horvát határon
fekvő, Koper vezette tengerparti policentrikus városi régió
(Koper–Izola–Piran–Portorož) a szlovén városhálózat harmadik
legfontosabb eleme. A fejlődés alapja a mindössze 46,6 km-es szlovén
tengerpartra épülő turizmus és a közép-európai jelentőségű,
dinamikusan fejlődő tengeri kikötő. A térséget magas népsűrűség,
növekvő népesség, szolgáltatásalapú gazdaság, magasan képzett munkaerő
és jó elérhetőség jellemzi. 2003 óta itt működik Szlovénia harmadik
számú felsőoktatási intézménye, a Primorskai Egyetem ötezer
hallgatóval. A határ menti kapcsolatok szempontjából kiemelendő Nova
Goriza, amely az olasz Gorizia második világháborút követően elcsatolt
keleti területein épült, kialakítva egy szlovén–olasz ikervárost. A
városhálózat alsó szintjén ötvenegy elszórtan elhelyezkedő 3 és 10
ezer fő közötti kisvárost, valamint 37 urbánus települést tart számon
a nemzeti statisztika.
A szuburbanizációval összefüggő jelenségek
(városszétterjedés, városközpontok hanyatlása, jövedelmi polarizáció)
a legmarkánsabb urbánus problémák. A néhány évtizede megindult
szuburbanizáció a rendszerváltást követően intenzifikálódott.
Legerősebb a két nagyváros körül, de tetten érhető néhány középváros,
illetve a tengerparti kisvárosok esetében is. A főváros térségében
megfigyelhető üzleti, ipari és kereskedelmi beruházások a gazdasági
tevékenység növekvő dekoncentráltságát, specializálódását és
fragmentálódását mutatják. Ezzel ellentétes irányú, de gyengébb
folyamat Ljubljana belvárosának funkcióbővülése. A kisebb városoknál
komoly feladatot jelent a városközpontok és a barnaövek
rehabilitációja.
3.9. A Nyugat-Balkán térszerkezete • A
térszerkezet – szintézis-kategória jellege mellett – bizonyos
értelemben egyfajta általánosítás terméke is. A közlekedési hálózatok
konfigurációja, forgalmi adatai jelentős részben objektív módon
mutatják a városok és az országok közötti stb. kapcsolatokat (Erdősi,
2005). Az emberek, az áruk mozgása többé-kevésbé pontosan jelzi, hogy
milyen nagyságrendű munkamegosztások jöttek létre a különböző városok,
országok között.
A térszerkezet lényegében
„településhálózat-domináns” képződményként is felfogható. Az államok
és a települések, a városok funkcióinak megváltozása hosszabb-rövidebb
időn belül kikényszeríti a hálózatok újraszabását, korrekcióját is
(2. ábra).
Az európai területpolitikai dokumentumok, az
ESPON-program (European Spatial Planning Observation Network – Európai
Területi Tervezési Megfigyelő Hálózat), valamint a Nyugat-Balkán
szempontjából kiemelkedő jelentőségű (Hajdú et al., 2007) kutatások
egyik, kellően nem bizonyított alaptétele, hogy egy monocentrikus
ország kevésbé fejlődőképes, mint egy policentrikus. A térség
vizsgálatánál nem tekinthetünk el a létrejött országok
nagyságrendjétől. Míg a volt Jugoszlávia több tekintetben
policentrikusnak volt tekinthető valós regionális központokkal, addig
nyilván nem várhatjuk el ugyanezt a kis népességű és területű új
országoktól. Az új nemzetállamok, a korábbi jugoszláv tartományok
nagyságrendileg akkorák, mint egy NUTS2-régió vagy egy jelentősebb
városrégió Nyugat-Európában. A policentrikus fejlődésüknek kedvez,
hogy Belgrádtól eltekintve nincs egyetlen olyan domináns központ,
amely funkcionálisan minden tekintetben integrálni tudná egész új
országát. Horvátországban Zágráb vagy a központi régió nagyságrendileg
és funkciógazdagságát tekintve betölthetne domináns szerepet, de az
ország sajátos morfológiája (alakja és domborzati viszonyai) inkább
kedvez a többközpontúságnak. Szlovénia, Koszovó és Albánia is
monocentrikus, de nagyságrendjük nem is teszi szükségessé a
többpólusosságot, sőt a főváros további fejlesztése kívánatos.
Bosznia-Hercegovinában Szarajevó népessége lényegesen nagyobb, mint a
következő városok, de a főváros helyzete, a két entitás és a különböző
nemzetiségi központok léte inkább a policentrikus fejlődésnek kedvez.
A Nyugat-Balkán országai fővárosainak részesedése a teljes városi
népességből változatos képet mutat.
A fővárosok funkcionális fejlettsége jelentős
hatással van a térszerkezet jellegének és a város- és országközi
kapcsolatok alakulására is. Bosznia-Hercegovina és Horvátország
hegyvidéki területeinek ritkább városállománya sajátos belső
térszerkezeti kapcsolatokat eredményez, s ezeknek hatása van a
Nyugat-Balkánon belüli országközi és szélesebb nemzetközi
kapcsolatrendszerre is.
4. Összegzés
A Nyugat-Balkán városhálózata az európai integráció kapcsán új
fejlődési pályára állhat. A fejlesztések és a népességmozgások
célpontjai a városok és a nagyvárosok környékei, valamint a jobb
adottságokkal rendelkező tengerparti települések. Szerbia és Belgrád
viszonyában hasonló arányeltolódás állt elő, mint 1920-ban Budapest és
Magyarország esetében. Rövid idő alatt egy kis ország arányaiban
tekintve túlméretezett fővárosává vált. Koszovó és Montenegró
különválásával a több mint másfél milliós Belgrád csupán egy
hétmilliós ország fővárosa. Horvátországban a zágrábi agglomeráción
kívül elsősorban a tengerparti városok rendelkeznek jelentősebb
növekedési potenciállal. Bosznia-Hercegovinában a különböző
nemzetiségeknek mások a céltelepülései. A nyugati területekre további
horvát beáramlás várható, míg keleten a boszniai szerbek
koncentrálódnak. Szerbiában felértékelődött a Vajdaság, és általában a
nagyobb városok lesznek a migráció célpontjai. Az új közigazgatási
székhelyeken várható az állami funkciók, a közszolgáltatások
fejlesztése, ami további fejlődést indukál. Vannak nemzetiségi
központok, melyek az etnikai alapú fejlesztéspolitikában kiemelkedő
szerepet játszanak (Tetovo, Novi Pazar, Mostar stb.). Az új nemzeti
kikötők kiemelt fejlesztése várható.
A Nyugat-Balkán egészét tekintve alapvetően 1+4
szintű településhierarchia kialakulása várható, amely nemzeti szinten
további szintekkel bővülhet.
Belgrád és Zágráb térsége mint potenciális
nagyvárosi növekedési térségek kiemelkednek a városhálózatból, és az
egész Nyugat-Balkán vagy annak egy része számára elláthatnak
feladatokat. Vélhetően a térségbe települő nemzetközi nagyvállalatok
ezek valamelyikét választják központjuknak. A transznacionális
kapcsolatok elsősorban ezeken keresztül működnek majd, ezek lesznek a
Délkelet- és Közép-Európa közötti kapcsolatok közvetítői.
Tovább erősödnek a fővárosok, központi funkcióik
komplexebbé válnak. Ljubljana, Szarajevó, Podgorica, Szkopje, Tirana
fejlődése gyorsabb lesz az országok egyéb városaihoz képest. Ezek
besorolódnak a gyenge nagyvárosi növekedési térségek közé. (Priština
státusa sajátos, Koszovó fővárosa vagy Koszovó régió központja.)
Horvátországban és Szerbiában valós nemzeti
jelentőségű – NUTS2-szintű – regionális központok működnek, amelyek
országrészekre, régiókra látnak el funkciókat. Ilyen központok
Horvátországban Eszék, Rijeka és Split, Szerbiában Újvidék,
Kragujevac, Niš és talán Szabadka. Koszovóban a kulturálisan heterogén
Prizren háttérrégió hiányában inkább Priština társközpontja.
Bosznia-Hercegovinában Banja Luka mint a Boszniai Szerb Köztársaság
központja kiemelkedik a regionális központok közül, a szerbek számára
„társfőváros”. Tuzla, Mostar és Zenica elvesztették korábbi
vonzáskörzetük egy részét, de egy lehetséges NUTS2-struktúrában
regionális központi szerepkört tölthetnek be.
Kulcsszavak: államosodás, államalakulás, területi konfliktusok,
településhálózat, városfejlődés, főváros, területi kapcsolatok
átalakulása, térszerkezet
IRODALOM
Erdősi Ferenc (2005): A Balkán
közlekedésének főbb földrajzi jellemzői. Balkán Füzetek 3. Pécsi
Tudományegyetem Természettudományi Kar Földrajzi Intézet
Kelet-Mediterrán és Balkán Tanulmányok Központja, Pécs •
http://epa.oszk.hu/02100/02108/ 00003/pdf/
Glatz Ferenc (szerk.) (2007): A Balkán és
Magyarország. Váltás a magyar külpolitikai gondolkodásban? MTA
Társadalomkutató Központ–Európa Intézet, Bp.
Hajdú Zoltán – Illés I. – Raffay Z.
(szerk.) (2007): Délkelet-Európa: államhatárok, határon átnyúló
kapcsolatok, térstruktúrák. MTA Regionális Kutatások Központja, Pécs
Horváth Gyula – Hajdú Zoltán (szerk.)
(2010): Regionális átalakulási folyamatok a Nyugat-Balkán országaiban.
MTA Regionális Kutatások Központja, Pécs
Juhász József (1997): A délszláv háborúk.
Napvilág, Budapest
Kocsis Károly (szerk.) (2005): Délkelet-Európa térképekben. MTA
Földrajztudományi Kutatóintézet–Kossuth, Budapest
Mesić, Stjepan (Stipe) (2003): Jugoszlávia
nincs többé. (ford. Kovács László) Helikon, Budapest
Nagy Imre (szerk.) (2007): Vajdaság. A
Kárpát-medence régiói 7. MTA Regionális Kutatások Központja–Dialóg
Campus, Pécs–Budapest
Pap Norbert – Kobolka István (szerk.)
(2009): A Nyugat-Balkán. Magyar Köztársaság Katonai Biztonsági Hivatal
Tudományos Tanácsa, Budapest
Reményi Péter (2009): Bosznia-Hercegovina
településhálózatának átalakulása – a többszörös, szubnacionális
megosztottság hatásai. Mediterrán és Balkán Fórum. 4, 2–11.
|
|