1. Bevezetés
A Nyugat-Balkán jövőbeli fejlődését nagymértékben meghatározza az
országok népességének szellemi kondíciója és kutatási-fejlesztési
potenciálja. A balkáni országok ma még az európai versenyképességi
rangsor legvégén helyezkednek el. A globális versenyképesség szellemi
erőforrásokat megjelenítő két tényezőjét (a felsőoktatást
és képzést,
illetve az innovációkat) tekintve az országok helyezése jelentősebb
szóródást mutat. A szellemi erőforrásokat minősítő nemzetközi
rangsorban négy ország a középső harmadban helyezkedik el, Albánia és
Bosznia-Hercegovina a megfigyelt 139 állam utolsó harmadának a
közepén-végén található (1. táblázat).
A gazdasági növekedést hosszú
távon fenntartani képes fejlett humánerőforrások és K+F kapacitások
szűkösségében és kevésbé jó minőségében megmutatkozó gondokat tetézik
még e tényezők területi elhelyezkedésének országokon belüli
egyenlőtlenségei is.
A ma még nagyon alacsony jövedelemtermelő képesség fejlesztéséhez
szükséges új gazdasági szerkezet kialakításában jól képzett
szakemberekre, magas hozzáadott értéket előállító termelő és
szolgáltató vállalkozásokra, innovációk előállítására alkalmas
intézményekre van szükség az országok egyes régióiban. A Nyugat-Balkán
országaiban a munkaképes korú népesség kis hányadának (Albániában 6
százalékának, Horvátországban 15 és Szerbiában 14 százalékának) van
felsőfokú végzettsége. Szép számmal találhatók nagy népességszámú
régiók, ahol a magas képzettségűek aránya nem éri el a 4%-ot. Az
utóbbi két évtizedben ezekben az országokban a felsőoktatási hallgatói
létszám nem emelkedett olyan ütemben, mint Kelet-Közép-Európában. A
százezer lakosra jutó hallgatói létszám (2571 fő 2008-ban) az európai
uniós átlag kétharmada.
A balkáni országokban a demokratikus politikai rendszer és a
piacgazdaság működését szolgáló törvények sorában megtaláljuk a
felsőoktatás, a képzés és a kutatás-fejlesztés új normáit és
intézményeit szabályozó jogi dokumentumokat is. Ezekből azonban még
hiányoznak a két nagy tevékenységi kör regionális egyenlőtlenségeinek
mérséklését célul kitűző normatív rendelkezések.
2. A területi egyenlőtlenségek
történeti előzményei
A megkésett fejlődés egyik jellemző vonásának tekinthető, hogy a
Balkánon mind az egyetemi képzésben, mind pedig a kutatási-fejlesztési
tevékenységben jelentős elmaradások tapasztalhatók Európa nyugati és
középső felével való összehasonlításban. Miközben az európai egyetemi
bázisok a 19. század utolsó évtizedeiben gyors fejlődést mutattak,
addig a Balkán országaiban szerény fejlődés tanúi lehettünk. A
lemaradásnak hosszú évszázadokra visszanyúló történelmi előzményei
vannak. A korábbi Osztrák–Magyar Monarchia területén a felsőoktatás
fejlődése szoros összefüggést mutatott az ellenreformáció
terjedésével. A legelső felsőoktatási intézmény Ljubljanában a 16.
század végén alakult, majd a 18. században a jezsuita rend intézménye
állami felügyelet alá került. A jezsuita oktatás Zágráb
felsőoktatására is kedvező hatással volt. Az első főiskola a 17.
század végén alakult Zágrábban, majd két évszázad múlva, 1874-ben
megnyitotta kapuit az egyetem.
A belgrádi felsőoktatás később indult fejlődésnek. A szerb területeken
több helyen létrehozott felsőoktatási intézmények egyesítésére a 19.
század végén került sor, Belgrád lett a szerb felsőoktatás központja,
1892-ben megalapították egyetemét. Az első világháború utáni királyság
a belgrádi egyetem vidéki karainak kiépítésében látta a felsőoktatás
fejlődésének lehetséges útját. A szerb oktatási kormányzat 1921-ben
filozófiai kart alapított Szkopjében, 1920-ban jogtudományi kart
Szabadkán és 1941-ben agrártudományi kart Szarajevóban (Uvalić, 1952).
Önálló új egyetemet a két világháború között nem alapítottak a
Jugoszláv Királyságban.
A második világháború után a jugoszláv kormány jelentős intézkedéseket
hozott a felsőoktatás újjáépítésére. A háborús pusztítások jelentősek
voltak. A felsőoktatási intézmények 14%-a megsemmisült, 36%-a pedig
megrongálódott. A belgrádi szerb nemzeti könyvtár teljesen elpusztult
Az egyetemi oktatók nagy része a háború áldozatává vált.
Az újjáépítést követő első lépésként az 1940-es évek végén új
egyetemet alapítottak Bosznia-Hercegovina fővárosában, Szarajevóban, a
macedón fővárosban, Szkopjében, a Vajdaság székhelyén, Újvidéken és
Nišben. Az új egyetemeknek agrár-, bölcsészettudományi, erdészeti,
műszaki, orvos-, gazdaság- és jogtudományi karai szerveződtek. A
belgrádi, a zágrábi és a ljubljanai egyetem diszciplináris összetétele
is jelentősen megváltozott, tíz–tizenkét új kar alakult. Ennek
következtében a felsőoktatás mennyiségi mutatói is jelentősen
megváltoztak. Az 1938–1939-es tanévben a hallgatói létszám 17 247 fő,
az oktatók száma pedig 365 volt, az 1949–1950-es tanévben 52 480,
illetve 1018 főre emelkedett. A háború előtt az országban 18 egyetemi
karon lehetett tanulmányokat folytatni. Albániának a II. világháború
előtt nem volt egyetemi rangú felsőoktatási intézménye.
Az egyetemi bázis fejlődése az új, föderatív berendezkedésű
Jugoszláviában 1971–1990 között volt a legintenzívebb. Ebben az
időszakban tíz egyetemet alapítottak, elsősorban a gyengébben fejlett
tagköztársaságokban. Ekkor jöttek létre Horvátország és
Bosznia-Hercegovina regionális egyetemi centrumai. A rendszerváltozást
követően Albániában alapítottak több új állami egyetemet. A hat új
egyetemet főiskolák átszervezésével hozták létre. Ezen kívül
Horvátországban, Zadar városában létesült új egyetem, illetve több
köztársaságban jelentős számú magánegyetem és főiskola szerveződött (2. táblázat).
A jugoszláv felsőoktatás első átfogó reformját az 1950-es évek végén
alapozták meg. A szövetségi törvényhozó és végrehajtó szervek
ajánláscsomagja és az 1960. évi felsőoktatási törvény átalakította a
felsőoktatás működési rendjét, jelentősen bővítette a felsőoktatási
intézmények hallgatóinak számát, új szakokat és képzési ágakat
indítottak. Az extenzív fejlesztések indítéka az volt, hogy a
jugoszláv társadalom képzettségét jelentősen javítani kell, és a
társadalmi mobilitást meg kell gyorsítani. Az ország szellemi
potenciálja lényegesen az európai átlagok alatt volt. Az
agrárfoglalkoztatottak magas (61%-os) arányát mutató Jugoszláviában az
1950-es évek elején a népesség egynegyede nem tudott írni és olvasni.
Az 1950-es évek közepén már 93 karon 98 630 hallgató folytatta
tanulmányait. A reform tovább növelte a karok számát, az 1959–1960-as
tanévben tizenhat új kar kezdte meg működését. Az egyetemi képzési
bázis mellett jelentősen gyarapodott a főiskolák száma. A felsőoktatás
területi koncentrációjában is fontos változások következtek be.
Korábban a köztársasági fővárosokban és néhány más nagyvárosban
(összesen tíz településen) működött egyetemi kar és huszonegy
településen főiskola. A reformok következtében az egyetemi városok
száma tizennégyre, a főiskolával rendelkező városok száma pedig
ötvenkilencre emelkedett (Giles, 1979). A felsőoktatás fejlesztésének
legfontosabb iránya a műszaki képzés volt. Az 1960-as évek elején
Nišben, Kragujevacon és Tuzlában fejlődött dinamikusan a műszaki
felsőoktatás (Krneta, 1966). A felsőfokú hallgatói létszám 1977-ben
érte el a csúcspontját, ekkor a reform kezdetéhez viszonyítva ötször
több hallgató tanult az egyetemeken és főiskolákon (1. ábra).
Az erőltetett létszámnövekedés kedvezőtlen hatásai is számottevőek
voltak. Az expanzió spontán, nem megtervezett módon zajlott. Sok város
igyekezett felsőoktatási intézményhez jutni. A gyors iparosítás is
ösztönzőleg hatott a képzési létszámok emelésére. A kevésbé
összehangolt fejlesztések negatív hatásai között a hamarosan
megmutatkozó tanárhiányt, az egyenetlen minőséget mutató képzési
színvonalat kell elsősorban említeni.
Az 1960-as évek közepén megindult a felsőoktatás szerkezeti
átalakulása. A gyenge minőségű intézmények hamarosan megszűntek.
1970-ig huszonhét főiskola zárta be kapuit a fejlettebb
köztársaságokban (Szlovéniában, Horvátországban és Szerbiában). Az
1970-es évek végén az egyetemek száma tizennyolcra gyarapodott. A
számszerű növekedést azonban nem kísérte az alapvető egyetemi funkciók
(szakemberképzés és kutatás) minőségi javulása, sőt ellenkezőleg,
gyengült az egyetemek integritása és multidiszciplináris jellege. A
karok elsődlegességére építő egyetemszervezési alapkoncepció ma is
erősen érződik a balkáni országok felsőoktatási rendszerén.
3. A felsőoktatás területi szerkezete
a 21. század elején
A Balkán országainak felsőoktatása a piacgazdaság kiépülésével
párhuzamosan jelentős mennyiségi fejlődésen ment keresztül (2. ábra).
A hallgatói létszám növekedett, az egyetemek szerkezetében is
változások játszódtak le, ezek jellemzően a karok számának növekedését
jelentik. Új tudományágazatok jelentek meg a felsőoktatási
intézményekben. A jelentős – bár a kelet-európai változásoknál
viszonylag alacsonyabb ütemű – mennyiségi fejlődés ellenére a
felsőoktatás minőségi paramétereiben és versenyképességében sok
hiányosság mutatkozik meg. Alacsony beiskolázási arány, nagymértékű
területi koncentráció, nem egységes felsőoktatás, kedvezőtlen
tudományágazati szerkezet, rossz infrastrukturális ellátottság,
hiányos pénzügyi finanszírozás tekinthető a Balkán felsőoktatási
rendszere égető problémájának (3. táblázat).
A hallgatói létszám
változása a balkáni államokban sokkal mérsékeltebb volt, mint a többi
kelet-közép-európai országban. Legnagyobb mértékben – több mint
kétszeresére – az albán felsőoktatás bővült, ám ennek ellenére még
mindig ebben az országban a legalacsonyabb a megfelelő korú népességen
belül a felsőoktatási intézményekbe járó hallgatók aránya. Az
egyetemek és főiskolák képzési szerkezete is jelentős különbségeket
mutat, alacsony a műszaki és a természettudományi képzésben részesülő
hallgatók aránya. A kivételt Szerbia jelenti, ahol a technikai jellegű
képzés súlya közel azonos az európai uniós átlaggal.
A felsőoktatás területi szerkezetét a fővárosok kiemelkedően magas
koncentrációja jellemzi. A legnagyobb városokban összpontosul a
hallgatók több mint 50%-a, Albániában és Macedóniában kétharmada. A
kis népességszámú Montenegrónak csak a fővárosban van felsőoktatási
intézménye (bár a Podgoricai Egyetemnek több városban vannak karai). A
humánerőforrás-fejlesztésnek ilyen nagymértékű koncentrációját kevés
európai országban tapasztalhatjuk. A felsőoktatási koncentráció
duplája, háromszorosa annak, mint amekkora arányban a főváros az
ország lakosságából részesedik. (Zágráb Horvátország népességének
17,4%-át, Belgrád Szerbia lakosságának 21,5%-át, Tirana Albánia
lakosságának 18,0%-át teszi ki.)
A Nyugat-Balkán legnagyobb egyetemi központja Belgrád, amely a
jugoszláv korszakban alapozta meg erős, vezető felsőoktatási
szerepkörét. A harmincegy karból álló Belgrádi Egyetemnek 2007-ben 90
ezer hallgatója és hétezer oktatója volt. A több tucat állami és
magánfőiskola és egyetem további 33 ezer hallgatót számlál. Zágráb a
térség második legnagyobb felsőoktatási centruma, a hallgatók száma 77
ezer fő. A következő csoportba Tirana (54 ezer fő), Szarajevó (50 ezer
hallgató), Szkopje (40 ezer fő), Újvidék (35 ezer hallgató), Priština
(31 ezer fő) és Niš (27 ezer fő) sorolható. E városok nagy
egyetemeinek 10–15 kara széles képzési kínálatot nyújt. A 10–20 ezer
közötti hallgatót számláló felsőoktatási intézmények száma kilenc
(Kragujevac Szerbiában, Rijeka, Split, Eszék Horvátországban, Tuzla,
Banja Luka, Mostar Bosznia-Hercegovinában, Podgorica Montenegróban és
Bitola Macedóniában (3. ábra).
Albániában az egyetemi hallgatók száma egy évtized alatt
megháromszorozódott. 1994-ben 28,3 ezer, 2008-ban már 90,2 ezer
hallgatójuk volt az albán egyetemeknek. A létszámnövekedés fele az
1991 után létrehozott egyetemeknek köszönhető. Az albán felsőfokú
hallgatói létszám növekedésében fontos szerep jutott a
magánintézmények alapításának. A Nyugat-Balkán magánegyetemeinek
többsége, szám szerint harminckettő Albániában (Tiranában) található.
Az állami egyetemek súlypontja Tiranára esik. A fővárosi koncentráció
57,3%-os. Az albán magányegyetemek szinte kivétel nélkül a fővárosban
találhatók, ezért a teljes felsőoktatási intézményi körben Tirana
súlya már 67%-ot ér el. A nem fővárosi állami egyetemek viszonylag
egyenletes térbeli eloszlást mutatnak. Az ország fontosabb regionális
központjaiban alapítottak egyetemeket. A Shkodrai, az Elbasani és a
Vlorai Egyetem hallgatói létszáma hat-hétezer fő közöttire tehető.
Érdekes módon az ország második legnagyobb városában, a 180 ezer
lakosú Durrësben az ország legkisebb létszámú (2328 hallgató 2007-ben)
állami egyeteme működik.
A horvát felsőoktatás rendszerváltozás utáni fejlődése szerényebb
ütemet mutat. 2007-ben a növekedés megállt, és lassú csökkenés vette
kezdetét. A felsőoktatási rendszer hét egyetemből, tizenhárom
szakfőiskolából és huszonöt magánfőiskolából áll. Az egyetemek átlagos
hallgatói létszáma 20 ezer fő, az állami és magánfőiskolák mérete
ennél sokkal kisebb, 1500–2000 fős átlaglétszámmal működnek.
A felsőoktatás területi szerkezetének két sajátossága állapítható meg.
Egyrészt magas a képzés területi koncentrációja, Zágráb súlya magasabb
50%-nál. Másrészt az állami felsőoktatás többi eleme viszonylag
egyenletes területi elhelyezkedést mutat. Az ország valamennyi nagy
régiójában található 15–20 ezer fős hallgatói létszámot számláló,
sokkarú egyetem. A szakfőiskolák több mint négyötöde megyeszékhelyeken
található, a magánfőiskolák jelentős hányada, kétharmada viszont a
fővárosba települt. A felsőoktatási intézmények hallgatói létszámának
megoszlása az ország NUTS2-régiói között a következő képet mutatja:
Északnyugati régió (Zágráb, Zaprešić, Varasd, Krapina, Csáktornya):
54%, Adriai régió (Rijeka, Zadar, Šibenik, Split, Pula, Dubrovnik,
Gospić, Knin, Višnjan): 33%, Pannónia régió (Eszék, Vukovar, Bjelovar,
Verőce, Slavonski Brod, Karlovac):13%.
A szerb felsőoktatás fejlődési dinamikája mutatja a legkisebb
növekedést a térségben. Láttuk korábban, hogy 1990 és 2007 között a
növekedés mértéke 23 százalékos volt. A hallgatói létszám 2000-ben
érte el a kétszázezer főt. A létszámbővülés a hagyományos
felsőoktatási szerkezetben zajlott le, Szerbiában nem éreztette
hatását sem az intézményalapítási láz, sem pedig a magánszféra
nagymértékű megjelenése. A mai felsőfokú képzés gerincét a hat nagy
állami egyetem, ezek 177 kara, valamint a kilencvennégy gazdasági,
műszaki, művészeti és pedagógiai főiskola adja. Ez utóbbiak jelentős
része középvárosokban működik. A hat egyetem az ország nagyvárosaiban
található. A felsőoktatás fővárosi koncentrációja Szerbiában is magas,
a hallgatók 51,5%-a Belgrádban tanul. Európai összevetésben is
jelentős az újvidéki egyetemi koncentráció, a 36 ezer főt számláló
egyetemnek a helyben települt kilenc kara mellett Szabadka, Zombor és
Nagybecskerek városokban is vannak egyetemi karai. A harmadik
legnagyobb egyetemi centrum, Niš a szerb műszaki képzés egyik
fellegvára, az egyetem tizenhárom kara közül hét műszaki és
technológiai jellegű. A Kragujeváci Egyetemnek az erőteljes műszaki
orientáció mellett az a jellegzetessége, hogy Közép-Szerbia öt
városában hozott létre karokat.
A nagy szerbiai egyetemek sorában különleges helyet foglal el – s ma
már nem is sorolható az ország felsőoktatási hálózatába – a Prištinai
Egyetem. Koszovó első felsőoktatási intézményét a Jugoszláv
Kommunisták Szövetségének határozata alapján 1969-ben alapították. A
titói nemzetiségi politika kirakatának is szánt egyetemen szerb és
albán nyelvű oktatás folyt tizenhárom egyetemi és hét főiskolai karon.
Az 1990-es évek elején a nacionalizmus kiéleződésének egyik
megnyilvánulása az volt, hogy a szerb hatóságok felfüggesztették az
albán nyelvű oktatást az egyetemen. Az albán nyelvű oktatás a
köztársaság albánlakta térségeiben létrehozott képzési központokban
folytatódott. 1999-ben a helyzet ismét változott. A szerb nyelvű
oktatás kivonult az egyetem falai közül, és a szerbek lakta
területeken (Kruševac, Kosovska Mitrovica) folytatta tevékenységét. Az
egyetem tizenkét karán Prištinában és három főiskolai karon (Pejë,
Ferizaj és Mitrovicë városokban) 2009-ben 29 ezer hallgató tanult. A
szerb nyelvű egyetem tizenegy karának 10 ezer hallgatója Dél-Szerbia
hat településén (Kosovska Mitrovica, Zvečan, Zubin Potok, Leposavić,
Gračanica, Ranilug és Kusac) folytatja tanulmányait. Az albán
egyetemen 1600, a szerb intézményben 750 oktató tanít (Baćević, 2010;
Bračić – Dail, 2010). A koszovói felsőoktatás fejlesztésére készített
tanulmányok az egyetemek számának növelését és arányosabb területi
elhelyezését fogalmazzák meg (Baliqi, 2010; Bache – Taylor, 2003).
|
|
Bosznia-Hercegovina felsőoktatási intézményeiben (az öt egyetem 62
karán, három művészeti, három teológiai főiskolán és huszonhárom
magánfőiskolán 68 317 hallgató tanult a 2007/2008-as tanévben. A
hallgatói létszám változása a balkáni országok átlagánál valamelyest
kedvezőbb volt, a 2000-es években a növekedés 55%-os mértéket
mutatott. A felsőoktatás szakmai szerkezete a térségben a
legkedvezőtlenebb képet mutatja. Itt a legmagasabb a bölcsész (16%) és
a társadalomtudományok (37%) hallgatóinak aránya. Politikatudományi és
filozófiai szakokon például közel 20%-kal tanulnak többen, mint a
műszaki jellegű karokon. A föderáció boszniai és hercegovinai
régiójában található a Szarajevói, a Tuzlai, a Zenicai, a Bihači
Egyetem, illetve a Mostari Egyetemből kivált Džemal Bijedić Egyetem. A
Boszniai Szerb Köztársaság területén működik a Banja Luka-i és a
korábbi Mostari Egyetem. A felsőoktatás területi koncentrációja ebben
az országban is jelentős. Szarajevó intézményeiben tanul az ország
hallgatóinak 48,8%-a (33,3 ezer fő).
A Macedón Köztársaság felsőoktatási hálózata mennyiségi adatainak
alakulása hasonló a balkáni országok többségéhez. A hallgatói létszám
2000 és 2008 között 55%-kal emelkedett, a 2008/2009-es tanévben 64 254
főt tett ki. A Szkopjei Egyetem huszonegy karára 41 ezer hallgató
iratkozott be az elmúlt tanévben. A fővárosban koncentrálódik a
macedón felsőoktatás hallgatóinak kétharmada. Az ország második
legnagyobb felsőoktatási intézményének, a nyolckarú Bitolai Egyetemnek
11 ezer hallgatója van. Az ország legújabb állami felsőoktatási
intézményét, a tizenegy településen működő Goce Delčev Egyetemet
2007-ben alapították. Az egyetem székhelye Kelet-Macedónia regionális
központjában, Štip városában található. Macedónia negyedik állami
egyetemét Nyugat-Macedónia legnagyobb városában, az albán többségű
Tetovóban alapították 1994-ben. A tíz karon albán, macedón és angol
nyelvű képzés folyik négyezer hallgató számára. Ugyancsak Tetovóban
alapították meg 2000-ben az albán nyelven oktató, hat karból álló
Délkelet-európai Egyetemet, amely magánforrásokból finanszírozott
intézmény. Az egyetemnek 2009-ben hatezer hallgatója volt.
Montenegró felsőoktatása egypólusú. A tizenöt karú Montenegrói Állami
Egyetem (18 ezer hallgatóval) és a Mediterrán Magánegyetem (2200
hallgatóval) is az ország fővárosában, Podgoricában található. Az
állami egyetemnek a fővároson kívül nyolc városban (Nikšič, Cetinje,
Kotor, Budva, Bijelo Poljem Berane, Herceg Novi, Igalo és Bar) vannak
karai. Ezek kutatási tevékenysége azonban elenyésző jelentőségű.
4. A K+F új feltételek között
Jugoszlávia felbomlása, az önigazgatási rendszer széthullása, illetve
a piacgazdaságra való átmenet átalakította a Nyugat-Balkán kutatási és
technológiai térképét is. A volt országrészek közötti ipari és
termelési kapcsolatok összezsugorodása a kutatási-fejlesztési
kapacitásokat is kedvezőtlenül érintette. A jugoszláv innovációs
rendszer a kelet-európai kommunista országokkal összehasonlítva
fejlett volt, a nyugati technológiákat is alkalmazó, fejlett jugoszláv
ipar is nagyszámú kutatóhelyet működtetett. Az iparilag fejlett
jugoszláv tagköztársaságokban K+F-re a nemzeti jövedelem 2–3
százalékát fordították. A jugoszláv tudomány intézményrendszere
decentralizált volt, a tagköztársaságok tudományos akadémiái saját
intézethálózattal rendelkeztek, az ágazati kutatóintézetek is
köztársasági alárendeltségben működtek. A föderatív kormány a
kutatás-fejlesztés összehangolásáért volt felelős.
Jugoszlávia széthullását követően a korábbi kutatási-fejlesztési
rendszer alapjai is összeomlottak. A felsőoktatással ellentétben a
K+F- ágazat a rendszerváltozás után a balkáni országokban is
elveszítette korábbi pozíciói egy részét, intézmények szűntek meg,
jelentős volt a kutatólétszám csökkenése, több ezer kutató hagyta el
az újonnan létrejött országokat, és vándorolt Nyugat-Európába és az
Egyesült Államokba (Nechifor – Radosević, 2006).
A nagyipar és a fejlett nyugat-európai kapcsolatokkal rendelkező
innovációs hálózat felbomlott, a gazdasági és politikai válság
szétzilálta a K+F finanszírozási forrásait. A fejlettebb
köztársaságokban (Szerbiában és Horvátországban) a csökkenés mértéke
15–30% körüli volt (Meske, 2004). Szerbia kutatóintézeti hálózatában
jelentős csökkenés következett be. 1980-ban Szerbia területén 375
kutatóintézet működött, ezek száma 2005-ben 163 volt. Harmadára
csökkent az üzleti kutató-fejlesztő szervezetek száma. A kutató
létszám 1980-as évek legvégén 35 ezer főt tett ki, majd folyamatos
csökkenés után a mélypontot 2001-ben érte el, ekkor 19 ezer kutató
dolgozott az országban (Kutlača, 2006). Ezt követően lassú emelkedés
kezdődött, majd a kutatói létszám ismét csökkenni kezdett 2007-ben.
Hasonló változások játszódtak le a többi országban is. A volt
Jugoszlávia fennállásának utolsó éveiben már erőteljes volt a kutatók
külföldre vándorlása, ami a háborúk és a politika válság következtében
egyre nagyobb méreteket öltött. A képzett szakemberek elvándorlása
Albániában is komoly károkat okozott. Az 1990-es években a Tiranai
Egyetem oktatóinak 40%-át elvesztette, többségük negyven év alatti
fiatal szakember volt (Uvalić, 2006).
A kutatás súlya a nemzeti össztermékben több köztársaságban
minimálisra zsugorodott. Bosznia-Hercegovinában a K+F GDP-ből való
részesedése az 1990. évi 1,5%-ról 2007-ben 0,03%-ra esett vissza. A
csökkenés egyik meghatározó oka a korábbi jugoszláv ipar
zászlóshajójának, a nagy exportkapacitásokkal és tudományos
potenciállal rendelkező szarajevói Elektroinvest vállalatnak a
felszámolása volt. 1990-ben a boszniai ipari export 30 százalékát a
köztársaság kutatóhelyein kifejlesztett termékek adták, ma annak
csupán töredékét szolgáltatják (UNESCO Science Report, 2005).
A Nyugat-Balkán országainak K+F adatai ma mind a kutatási
ráfordítások, mind pedig a kutatásban foglalkoztatottak számát
tekintve az átlagos európai teljesítményeknél sokkal kedvezőtlenebb
képet mutatnak (4. táblázat). Horvátország kutatási rendszere
közeledik leginkább az európai kutatási térség fejlődési trendjeihez,
bár ennek az országnak is jelentős lemaradásai vannak.
A gyenge innovációs potenciál az egyik magyarázata a nyugat-balkáni
országok alacsony versenyképességi mutatóinak. A globális
versenyképességi mutató pilléreinek (egészségügy, alapfokú oktatás, a
makrogazdaság helyzete, felsőoktatás és szakképzés, az üzleti szféra
fejlettsége, piaci hatékonyság, intézményrendszer, infrastruktúra,
technológiai felkészültség, innovációs teljesítmény) állapota a balkán
országai között jelentős eltéréseket mutat. Legnagyobb különbségek az
infrastruktúra fejlettségében mutathatók ki. Albánia és Macedónia
valamennyi infrastrukturális ágazatban rossz teljesítményt mutat, a
korábban viszonylag fejlettnek számító Bosznia-Hercegovina
infrastrukturális rendszereit a háború zilálta szét. A
versenyképességi elemek közül az innovációs képességek és a
technológiai fogadókészség mutatja a legalacsonyabb paramétereket. A
piacgazdasági intézményekhez kötődő elemek jobb teljesítőképességet
jeleznek, folyamatosan fejlődnek, az europaizálódás egyértelműnek
tekinthető. Ezek révén az innováció és a kutatás-fejlesztés külső
feltételei ugyan javultak, azonban a vállalati szférában nem
játszódtak le olyan kedvező változások, amelyek eredményeképpen az új
technológiák alkalmazása iránti igény fokozódott volna.
A gazdaság gyenge abszorpciós kapacitásai miatt a kutatásfinanszírozás
– Horvátország kivételével – szinte kizárólagosan állami forrásokból
történik. Valamennyi országban a felsőoktatás tekinthető a legerősebb
kutatási szektornak. Albániában a kutatási ráfordítások háromnegyed
része, Szerbiában is több mint fele az egyetemekhez kapcsolódik. A
térségben az egyetemek mindig is fontos szerepet játszottak a
gazdasági fejlődés különböző fázisaiban. Nem véletlen, hogy a nagy
regionális egyetemi központokban mindenütt nagy hallgatói létszámmal
működnek műszaki, technológiai, mérnöki karok. Az iparvállalatok és az
egyetemek közötti szoros kapcsolatok kialakulásának feltételei azonban
még hiányoznak a balkáni országokban.
A balkáni gazdaságok talpra állítására, a politikai viszonyok
stabilizálására kidolgozott nemzetközi közösségi tervek mindegyike
fontos szerepet szán a képzés, a felsőoktatás modernizálásának és a
kutatás-fejlesztés újjászervezésének. Az UNESCO folyamatos tanácsadási
tevékenységet folytat a térségben. Több nemzetközi nagyvállalat
dolgozott ki stratégiát a képzett munkaerő helyben tartására,
innovatív képzési programok szervezésére a térség egyetemein. Az
Európai Unió kutatási keretprogramjának valamennyi balkáni ország
társult tagja lett. Az európai standardok formálisan megjelentek a
nemzeti intézményi szabályozásban. Valamennyi országban a 2000-es évek
közepén új felsőoktatási és kutatási-fejlesztési-innovációs
törvényeket fogadtak el. Megkezdődött a kutatásirányítás
intézményrendszerének fejlesztése is. Nemzetközi tanácsadó szervezetek
segítségével elkészültek az első nemzeti tudományos és kutatási
stratégiák (Radosević, 2007). Albániában, Horvátországban és
Szerbiában középtávú kutatási-fejlesztési tervet fogadott el a
kormány. Sajnálatos módon a nemzeti dokumentumokban a K+F-egységek
területi elhelyezkedésében tapasztalható nagyfokú különbségek
figyelmen kívül maradtak.
5. A kutatási intézményrendszer
területi különbségei
A fejlődés kibontakozásának akadályát jelentő nagy területi
különbségek a kutatási szervezetrendszerre is jellemzőek. A
felsőoktatás fővárosi koncentrációjából, illetve a kutatási
szektor
erőteljes felsőoktatási települtségéből eleve következik, hogy a
balkáni országok belső régióinak többségében kutatási-fejlesztési
tevékenység nem folyik, az innovációs lánc kialakulásának sok eleme
hiányzik, a gazdaság szerkezeti átalakításának belső erőforrásai
szegényesek. Az egyes országok kutatóhelyeinek területi
elhelyezkedését a 4. ábra mutatja.
Macedónia és Montenegró kutatási kapacitásai mutatják a
legerőteljesebb koncentrációt. Montenegró kutatóhelyei – egy
kivétellel – kizárólag a fővárosban találhatók. Macedónia kutatói
létszámának 87%-a a fővárosban összpontosul, a második kutatási
centrum Bitola, amely – egyetemének köszönhetően – az ország kutatói
létszámának 7%-át adja. A többi kutatási centrum 2–3%-os részesedést
mutat.
A nagyobb népességű balkáni államokban a kutatás-fejlesztés területi
különbségei az előbbi országokénál valamelyest mérsékeltebbek, a
különbségek azonban európai összevetésben jelentősnek minősíthetők. A
kutatóhelyek számát tekintve a fővárosok súlya népességarányuk
két-háromszorosát teszik ki, részesedésük 50% feletti (5.
táblázat). Kivételnek Horvátország tekinthető, ahol a fővárosi koncentráció
mértéke nem éri el az 50%-ot. Ennek oka egyrészt a fővároson kívüli
nagy egyetemeknek, a hat vidéki városban telepített technológiai és
innovációs központoknak, illetve a Horvát Tudományos és Művészeti
Akadémia kutatóintézeteinek és regionális központjainak köszönhető.
A balkáni országokban – a kelet-európai országokhoz hasonlóan – az
államilag szervezett tudományos akadémiáknak fontos tudományos és
kutatásszervezési szerepkörük volt. A Jugoszláv Tudományos és
Művészeti Akadémia (amelynek jogutódja a szerb akadémia lett) 1972-ben
az akkori tagköztársaságokban helyi-regionális akadémiákat hozott
létre. Ugyanekkor alakult az Albán Tudományos Akadémia is. Ma e
szervezetek jogutódai a tudós társaságok és a tudományos menedzseri
funkciókat ellátó intézmények sajátos keverékeként működnek. Több
akadémiának kutatóintézetei is vannak. Ezek és az azokban
foglalkoztatott kutatók száma korlátozott: a Horvát Tudományos és
Művészeti Akadémia huszonkilenc intézetében és kilenc regionális
központjában négyszáz kutató dolgozik. A szerb akadémiának tíz
kutatóintézete és 250 kutatója van. Az akadémiai intézetek döntő
többsége társadalomtudományi (leginkább bölcsészettudományi) jellegű,
kutatásaik a nemzeti sajátosságok vizsgálatára irányulnak.
6. Összegzés
A balkáni országok szellemi potenciáljának területi szerkezete ma nem
alkalmas arra, hogy a modern gazdaság és társadalom fejlődése új
pályára állhasson. A nemzetállamok területi egységeiben a
foglalkoztatottak szakmai kvalifikációja alacsony, és jelentős
eltéréseket mutat. A felsőoktatás magas fővárosi koncentrációja az
évszázados történelmi trendekhez illeszkedik. Az újonnan alapított
egyetemek szakmai profiljai nem a gazdaság és a társadalmi szféra
munkaerőigényeinek prognózisai figyelembevételével, hanem döntően
politikai-etnikai szempontok alapján jöttek létre. A térség erősségei
között kell említeni, hogy Szerbiában a műszaki-technológai oktatásnak
nagy kapacitású regionális egyetemi központjai vannak, amelyek mind a
képzésben, mind pedig a kutatás-fejlesztésben a regionális gazdasági
növekedés motorjai lehetnek.
Az országok nagy térségeiben hiányoznak a kutatási alapintézmények. A
fővárosok, relatív fejlettségük ellenére nem alkalmasak a regionális
gazdaságok dinamizálására. Nemzetközi összevetésben a fővárosok
kutatási kapacitásai átlag alattinak tekinthetők, sem az intézményi
szerkezet, sem az infrastrukturális felszereltség, sem pedig a
finanszírozás nem felel meg az európai kutatási térség
követelményeinek. A ma már hét nyugat-balkáni ország kutatási
infrastruktúrája szétaprózott, a nemzetközi versenyképesség
méretgazdaságossági követelményeinek nem felel meg. Emiatt kell nagy
hangsúlyt fektetni a kutatási együttműködésre. A magyar tudomány
kezdeményezései is elősegíthetnék azt, hogy a Balkán tudományossága az
európai kutatási térség integráns részévé váljon.
Kulcsszavak: K+F, regionális fejlődés, Nyugat-Balkán, szellemi
potenciál, felsőoktatás, egyetemek, regionális politika, területi
egyenlőtlenségek
IRODALOM
Baćević, Jana (2010): Higher
Education and Human Capital Development in Kosovo. Some Issues for
Consideration. Der Donauraum. 1, 11–24.
Bache, Ian – Taylor, Andrew (2003):
The Politics of Policy Resistance: Reconstructing Higher Education in
Kosovo. Journal of Public Policy. 3. 279–300.
Baliqi, Bekim (2010): Higher
Education Policy in Kosovo. Its Reform Chances and Challlenges. Der
Donauraum. 1, 43–62.
Bračić, Maruška – Dail, Elke (2007):
Science and Technology Country Report: Montenegro. Information Office
of the Steering Platform on Research for the Western Balkan Countries,
Venice
Giles, Geoffrey J. (1979): Higher
Education in Yugoslavia. Yale Higher Education Research Group Working
Paper. Yale University, New Haven, Conn.
Krneta, Ljubomir (1966): Education
in Post-war Yugoslavia. Scandinavian Journal of Educational Research.
1, 177–190.
Kutlača, Đuro (2006): Science and
Technology System in Serbia: Between Survival and Restructuring. In:
Nechifor, Iulia – Radosević, Slavo (eds.) 2006: Why Invest in Science
in South Eastern Europe? Proceedings of the International Conference
and High Level Round Table. Science Policy Series, 5. UNESCO Office in
Venice. Venice, 131–139.
Linden, Toby – Arnhold, N. –
Vasilev, K. (2008): From Fragmentation to Cooperation: Tertiary
Education, Research and Development in South Eastern Europe. The World
Bank, Washington
Meske, Werner (2004): The Reduction
in Scientific Resources during the 1990s. In: Meske, Werner (ed.):
From System Transformation to European Integration. Science and
Technology in Central and Eastern Europe at the Beginning of the 21th
Century. LIT, Münster, 357–380.
Nechifor, Iulia – Radosević, Slavo
(eds.) (2006): Why Invest in Science in South Eastern Europe?
Proceedings of the International Conference and High Level Round
Table. Science Policy Series, 5. UNESCO Office in Venice, Venice
Radosević, Slavo (2007): Research
and Development and Competitiveness in South Eastern Europe: Asset or
Liability for EU Integration? Economic Working Paper, 75. Centre for
the Study of Economic and Social Change in Europe. London.
Science in the Balkans – the Road to
Stability. Strengthening EU Cooperation in R&D with the Western Balkan
Countries. Report on the Conference of Science and Technology in the
Western Balkans. Brussels. 17 January 2008. Bucharest, Romanian Office
of Science and Technology.
UNESCO (2006): Science Report, 2005.
UNESCO, Paris
UNESCO Office in Venice (2006):
Accessing and Disseminating Scientific Information in South Eastern
Europe. Science Policy Series, 3. Venice
Uvalić, Milica (ed.) (2006):
Science, Technology and Economic Development in South and Eastern
Europe. Science Policy Series, 1. UNESCO Office in Venice, Venice
Uvalić, Radivoj (1952): The
Organization of Higher Education in Yugoslavia. United Nations
Educational, Scientific and Cultural Organization, Paris
URL1 [2010. július 12.]
URL2 [2010. július 14.].
|
|