Hadd illusztráljam az álláspontomat, hogyan
keletkeznek a filozófiai problémák! Három példát említenék.
Egy: a fizikai tárgyak időben való létezésének
metafizikai problémája akkor keletkezik, amikor felismerjük: az az
intuíciónk (vagy: alapvető meggyőződésünk), hogy (1) a fizikai tárgyak
időbeli létezésük során azonosak maradnak, és az az intuíciónk (vagy:
alapvető meggyőződésünk), hogy (2) a fizikai tárgyak időbeli létezésük
során képesek megváltozni, együttesen inkonzisztens azzal az
intuíciónkkal, hogy ha a = b, akkor a-nak és b-nek minden tulajdonsága
azonos, vagyis a Leibniz-törvénnyel. Ez az inkonzisztencia eredményezi
a kortárs metafizikában az endurantizmus és perdurantizmus vitáját
(lásd erről például: Haslanger, 2005).
Kettő: az észlelés egyik legfontosabb filozófiai
problémája akkor keletkezik, amikor felismerjük: az az intuíciónk,
hogy (1) az általunk észlelt tárgy elmefüggetlen, és az az intuíciónk,
hogy (2) az észlelt tárgy prezentálódik a számunkra, együttesen
inkonzisztens azzal az intuíciónkkal, hogy lehetségesek hallucinációk,
vagyis olyan mentális állapotok, amelyek során nem észlelünk
elmefüggetlen tárgyakat, de amelyek szubjektív perspektívából nézve
megkülönböztethetetlenek a veridikus érzéki tapasztalatainktól. Ez az
inkonzisztencia eredményezi az érzetadat-elmélet, az adverbiális, az
intencionális és diszjunktív elmélet vitáját (lásd például: Crane,
2005).
Három: az egyik legfontosabb etikai probléma akkor
keletkezik, amikor felismerjük: az az alapvető morális intuíciónk,
hogy egy cselekedet morális értékét annak következményei határozzák
meg, összeegyeztethetetlen azzal az alapvető morális intuíciónkkal,
hogy egy cselekedet morális megítélésében a cselekvő személy szándékát
vagy akaratát kell figyelembe vennünk. E két intuíció
összeegyeztethetetlensége eredményezi a morálfilozófiában a
konzekvencializmus és a deontikus etika vitáját (lásd ehhez: Kant,
1991 [1785], Mill, 1980 [1863]).
De nem minden filozófiai intuíció ilyen „steril” –
vannak olyanok is, amelyek bizonyos természettudományos elméletek
interpretációján alapulnak. Egy ismert példa az elmefilozófiából: az
egyik, elmével kapcsolatos (valószínűleg fenomenológiai gyökerű)
intuíciónk szerint mentális állapotaink nem fizikai állapotok. Egy
másik intuíció szerint a mentális állapotaink fizikai
állapotokat/eseményeket okozhatnak. Filozófiai probléma akkor
keletkezik, amikor felismerjük: e két intuíciónk együttesen
inkonzisztens azzal a természettudományokból vett intuíciónkkal, hogy
a fizikai világ okságilag zárt, vagyis valamennyi fizikai eseménynek
van elégséges fizikai oka (lásd erről magyarul Tőzsér 2009, 7. fej.).
3. A fentebbiekben azt igyekeztem
megmutatni, hogy a filozófiai problémák elválaszthatatlanok a
filozófiai intuícióinktól: egy filozófiai probléma épp attól
filozófiai probléma, hogy azt filozófiai intuíciónk inkonzisztenciája
kelti. E filozófiai intuíciók a legalapvetőbb meggyőződéseinket
fejezik ki, amelyek – wittgensteiniesen szólva – olyannyira mélyen
gyökereznek bennünk/elménkben, hogy lehetetlennek tűnik bármelyiküktől
is megválni. Egyszerűbben: azért létezik egyáltalán filozófia, mert
Isten vagy az evolúció szerencsénkre vagy szerencsétlenségünkre
inkonzisztens alapvető meggyőződésekkel ruházott fel bennünket. A
filozófia feladata így nem más, mint küzdelem az alapvető
meggyőződéseink inkonzisztenciájával.
Mármost, e küzdelem eredménye csakis az lehet, hogy
filozófiai intuícióink valamelyikét fel kell adnunk. Az egyik
filozófiai elmélet épp abban különbözik a másiktól, hogy más
intuíció(ka)t ad fel, mint amaz. A kettejük közti filozófiai vita nagy
része pedig úgy fest, hogy az egyik fél arról igyekszik meggyőzni a
másikat, hogy az általa feladott intuíció(k)tól teoretikusan könnyebb,
kevesebb nehézséggel jár megválni, mint a vitapartnere által
elutasított intuíciótól.
Abból tehát, hogy valami filozófiai intuíció,
valóban nem következik, hogy igaz. (Sőt, filozófiai intuíciónk közül
egyik-másik bizonyosan hamis.) Csakhogy – és ez az alapvető különbség
Nánay álláspontja és az én álláspontom között – egy filozófiai
intuícióról megmutatni, hogy hamis, kizárólag más filozófiai intuíciók
fényében lehet. Empirikusan nem. Következésképpen Nánay víziója a
filozófia intuíciótalanításáról – implauzibilis.
Kulcsszavak: filozófia, filozófiai probléma, intuíció
IRODALOM
Crane, Tim (2005): The Problem of
Perception. In: Stanford Encyclopedia of Philosophy. •
WEBCÍM >
Haslanger, Sally (2005): Persistence
through Time. In: Loux, Michael J.– Zimmerman, Dean W. (eds.): The
Oxford Handbook of Metaphysics, Oxford University Press, Oxford,
315–354.
Kant, Immanuel (1991 [1785]): Az erkölcsök
metafizikájának alapvetése. Gondolat, Budapest
Mill, John Stuart (1980 [1863]):
Haszonelvűség. In: John Stuart Mill: A szabadságról – Haszonelvűség,
Magyar Helikon, Budapest
Nánay Bence (2011): Filozófia és
tudományok: Vitaindító. Magyar Tudomány. 12. 1493–1498. •
WEBCÍM >
Tőzsér János (2009): Metafizika.
Akadémiai, Budapest
|