Szentágothai János anatómus, agykutató 1912-ben
született. A Pázmány Péter Tudományegyetem Orvosi Karán végzett
1936-ban, majd az Anatómiai Intézetben dolgozott tanársegédként,
illetve adjunktusként. 1944-től 46-ig hadifogoly volt.
1946 és 1963 között a Pécsi Orvostudományi Egyetem
Anatómia Tanszékének igazgató professzoraként dolgozott. 1963-ban
visszakerült Budapestre, ahol a Budapesti Orvostudományi Egyetem
(később Semmelweis Orvostudományi Egyetem) 1. számú Anatómiai
Intézetének igazgatója lett. 1977-től 1985-ben történő nyugdíjba
vonulásáig az intézet kutató professzora, kutatási csoportvezetője
volt.
1948-ban lett az Akadémia levelező, 1967-ben rendes
tagja. 1973-tól 1976-ig az MTA alelnöke, 1976–77-ben megbízott elnöke,
majd 1977-tól 1985-ig választott elnöke. Tagja volt számos külföldi
akadémiának is.
Számos könyvet, illetve tankönyvet írt, Az ember
anatómiájának atlasza című 1946-ban Kiss Ferenccel közösen publikált
munkáját például harminc nyelven nyolcvanhat alkalommal adták ki.
Pályája során számos díjban és kitüntetésben
részesült, például Kossuth-díj (1950); Állami Díj (1970); Lashley-díj
(USA,1973); F. O. Schmitt-díj (USA,1984); Akadémiai Aranyérem (1985);
az Oxfordi Egyetem díszdoktorátusa.
Az idei esztendőt a nagy iskolateremtő anatómus, agykutató
születésének 100. évfordulója alkalmából az UNESCO
Szentágothai-emlékévvé nyilvánította. Gimes Júlia Hámori József
akadémikussal készített interjúja első része annak a sorozatnak,
amelynek keretében Szentágothai János egykori tanítványait arra
kérjük, meséljenek a közös évekről.
•
Ön évtizedeken át dolgozott együtt
Szentágothai Jánossal. Nem volt nyomasztó
olyan sokáig egy ilyen nagy ember mellett élni?
Abban igaza van, hogy a tanítványok közül talán én dolgoztam vele a
leghosszabb ideig. Pályakezdőként kerültem 1955-ben pécsi intézetébe,
és egészen 1994-ben bekövetkezett haláláig végeztünk közös
kutatásokat.
De hogy ez nyomasztó lett volna? Dehogy volt az!
Szentágothai igazi polihisztor volt, még idősebb korában is újabb és
újabb dolgokat tanultunk tőle. Például akár olyasmit is, hogy hogyan
kell megkülönböztetni a mérges gombát az ehetőtől. Gyakran
mondogattuk: Na, ma mit fogunk tanulni az öregtől? Mert így hívtuk: az
Öreg. Pedig csak negyvenhárom éves volt, amikor lekerültem Pécsre, de
hát professzor volt, intézetigazgató, oktatott, nevelt minket; jól
tudta, hogy a háta mögött így hívjuk, de nem zavarta.
A költészet, a zene, a festészet területén éppúgy
otthon volt, mint az agykutatásban. Nagyon szeretett festeni, és
szerintem elég jól is csinálta. Külföldi kongresszusokon gyakran
előfordult, hogy már hajnali ötkor felkelt, kiment a szabadba festeni,
és tíz-tizenöt agykutató nézte, ahogy dolgozik. Elsősorban
akvarelleket festett, különösen a természetet szerette megörökíteni. A
mai napig őrzök tőle néhány képet, amelyeket annak idején nekem
ajándékozott.
Egyszer a születésnapomra – merthogy a
születésnapokat közösen ünnepeltük meg – kaptam tőle egy
Rippl-Rónai-albumot. Akkor jelent meg a művész első albuma,
Szentágothai jól ismerte őt személyesen is. Na most már egy kicsit a
művészetekkel is foglalkozhatnál – mondta, és habár én mindig is
foglalkoztam a művészetekkel, nem vettem zokon ezt a mondatot, sőt
nagyon jól esett a törődés.
A költészet is nagyon foglalkoztatta, és hát azzal
kapcsolatban is részesültünk oktatásban. Emlékszem például, hogy
amikor Juhász Ferenc József Attila sírjára című verse megjelent, akkor
az öreg behozta az intézetbe, magához rendelte az egész társaságot –
voltunk vagy húszan –, felolvasta, majd elemezte. Mondjon nekem egy
mai tanárt, aki ilyen szinten foglalkozik a tanítványaival!
Előadásai is legendásak voltak.
Olyan orvosok is szoktak mesélni egy-egy érdekes történetet ezzel
kapcsolatban, akiket csak az anatómia tantárgy előadójaként tanított.
Az ő előadásai rendkívül népszerűek voltak, hiszen nem azt csinálta,
hogy szárazon leadta az anyagot, hanem nagyon sok sztorit, humoros
elemet szőtt bele. A táblára mindig két kézzel rajzolt, méghozzá
nagyon szép, áttekinthető ábrákat. Nagyon jó volt a nyelvi készsége
is, igen szórakoztatóan beszélt. Megjegyzem, nagyon jól tudott németül
– egyik anyanyelve volt, és angolul is. Funkcionális anatómiai
tankönyve is, amelyből a mai napig tanulják az orvostanhallgatók az
anatómiát, számos olyan magyarázatot, megjegyzést tartalmaz, amelyek
bizonyítják, hogy milyen magas szinten bánt a nyelvvel.
Hogyan teltek az intézetében a mindennapok? Nála is volt például
kötelező teázás, mint annak idején Szent-Györgyinél Szegeden?
Volt, de nem úgy. Egyrészt nem ittunk teát, másrészt nem volt ennek
kötelező időpontja.
Gyakorlatilag az intézetben éltünk, reggel 9-től
este 9-ig bent voltunk; családunk olyan sokat nem látott bennünket. Ő
a szobájában dolgozott, és késő délután, 6– ½ 7 felé kijött. Akkor
körülvettük, és elkezdődött a nagy-nagy eszmecsere, amelynek éppúgy
része volt a csillagászat, a politika vagy a már említett festészet és
irodalom, mint az agykutatás.
Mindig megkérdezte: na mi fán teremsz? vagy mit
csináltál mostanában, és akkor mi beszámoltunk arról, hogy milyen
vizsgálatokat vagy kísérleteket végeztünk, mit láttunk stb. Szóval
inspiráló, tanulságos, szórakoztató, fontos beszélgetések voltak ezek.
Az Öreg mestere volt a közösségépítésnek, és annak, hogy egy
társaságot hogyan lehet összetartani.
Sokat magyarázott nekünk, és nem csak akkor, amikor
kérdésére válaszolva számot adtunk arról, hogy mivel hová jutottunk.
Gyakran behívott bennünket a szobájába, megmutatta, hogy éppen mit
vizsgál a mikroszkóppal, de persze először azt kérdezte, hogy na mit
látsz?, aztán magyarázott nekünk mindenfélékről.
Emlékszem, egyszer a folyami rák idegrendszerét
vizsgálgatta. A rákot a Mecsekben egy patakból fogta ki. Akkoriban
gyakran kirándultunk, és a patakokban éltek rákok. – Na, – mondta
Székely Györgynek – Gyurka, húzd ki azt az állatot. Fogd meg! –Fogja
meg a professzor úr! – mondta Székely, és Szentágothai meg is szerezte
a rákot. A rák azért volt érdekes az Öreg számára, mert nagyon
bonyolult az idegrendszere. Összevissza mennek az axonok, igen nehéz
megállapítani, hogy melyik honnan hová tart.
Néhány nappal a rákfogásos eset után behívott a
szobájába, és elmesélte, hogy milyen ájulatos dolgokat lát a rák
idegrendszerével kapcsolatban a mikroszkóp alatt. Elmondta, hogy
megérti a nagy idegtudós Apáthy Istvánt, aki úgy gondolta, hogy az
idegsejtek nyúlványai folyamatosan mennek át egymásba. Aztán persze
azt is kitalálta, hogy milyen degenerációkat végezzünk el, hogy a rák
idegrendszerében is megtaláljuk az axonok közötti kapcsoló
struktúrákat. És meg is találtuk.
|
|
Az imént idézett „rákos” párbeszéd egyértelművé
tette korábbi gyanúmat: Szentágothai tanítványaival csendőrpertut
tartott.
Ez önöket nem zavarta?
Dehogy zavart bennünket! Vele még csendőrpertuban lenni is
megtiszteltetés volt. De amikor komoly dolgokat értünk el, elnyertük a
visszategezés jogát. És szerintem mester és tanítványa között ez jó és
elfogadható dolog.
Esetemben ez úgy történt, hogy miután megvédtem a
nagydoktorimat – én negyvenéves voltam – behívott, és azt mondta:
pertu van, mostantól magunk között hívjál Pityunak. Pityu volt ugyanis
a családi neve.
És jól ment a „pityuzás”?
Egyáltalán nem ment, ezért közbülső megoldásként Pityu bácsinak
szólítottam az Öreget.
Hogyan ismerkedtek meg? Hogyan került sor arra, hogy ön Pécsre
menjen Szentágothaihoz?
1955-ben ötödéves voltam, és a Puskin utcában, az Élettani Intézetben
a kiváló élettanásznál, Kovách Arisztidnál készítettem a
szakdolgozatomat. Kovách jó barátságban volt Szentágothaival, és
minden olyan szombaton, amikor az Öreg Pesten volt, együtt ebédeltek.
Kovách egy ilyen alkalommal bemutatott Szentágothainak, aki
elbeszélgetett velem, majd közölte, hogy szerez nekem egy akadémiai
állást Pécsett. Menjek mihamarabb, és jelentkezzek helyettesénél,
Flerkó Bélánál, aki akkor harminc év körüli lehetett.
Elmentem Pécsre, néhány nappal később visszatért
Budapestről Szentágothai is, és akkor elkezdődött az a csoda, amelyben
évtizedeken át részem lehetett. Az Öreg azonnal munkát adott nekem: –
Látom biokémiai szemléletű vagy, nézd meg a szinapszisokat a ganglion
ciliare-ban. Óriási szinapszisokat fogsz ott találni, nézd meg, hogyan
alakulnak ott a különböző enzimek.
Szentágothait nagyon érdekelte, hogy a
szinapszisokban milyen enzimek vesznek részt az idegingerület egyik
sejtről másikra történő áttevődésében, és nekem óriási szerencsém
volt, mert volt két olyan enzim, amelyet ki lehetett mutatni, sőt
színreakcióval láttatni is lehetett.
1960-ban kaptunk egy elektronmikroszkópot. Ez
akkoriban még új technika volt, és az Öreg nagyon fogékony volt az új
dolgok iránt. Én az első pillanattól kezdve elektronmikroszkopizáltam,
és talán ennek is köszönhető, hogy amikor 1963-ban a pesti Anatómiai
Intézet igazgatója lett, engem is felhozott magával. És szerzett egy
új elektronmikroszkópot, a pécsinél jobbat, nagyobbat.
Szentágothai egyik kedvenc kutatási témája a kisagy
volt, amelyről a Nobel-díjas Sir John Ecclesszel és Ito Masaóval nagy
sikerű, a mai napig népszerű könyvet is írt. A mű 1967-ben jelent meg,
és az Öreg írta a kisagy szerkezetéről szóló részeket. A mai napig
büszke vagyok arra, hogy jó néhány általam készített
elektronmikroszkópos felvétel került be ebbe a könyvbe.
Nem érezték úgy, hogy mindig
Szentágothai árnyékában kell élniük?
Hogyan léphettek ebből ki?
Ő nem akarta, hogy mi az árnyékában legyünk, sőt, megkövetelte, hogy
kilépjünk onnan. Emlékszem, 1980-ban sikerült olyan felfedezést
tennem, amely az Öreget megdöbbentette. A lényeg, hogy a
szinapszisokban a dendrit nevű idegsejtnyúlványok fogadják az
idegimpulzusokat, az axonok pedig átadják. Nos, én akkor azt találtam,
hogy a látórendszer talamikus központjában bizonyos körülmények között
a dendritek egyidejűleg axonként is viselkednek. Ezt
elektronmikroszkóppal nagyon szépen ki tudtam mutatni. Szentágothai
akkor éppen kórházban volt, bevittem hozzá a felvételeket, elmondtam,
hogy mit találtam. Erre ő azt mondta: „Nahát, hogy micsoda új dolgokat
tudsz te felfedezni!” És nagyon örült. Az árnyékából tehát úgy
lehetett kijönni, ha az ember újat, eredetit alkotott. És mi kellett
mindehhez? Hát az, amit ő mindig mindnyájunknak javasolt. Csak akkor
lehetsz jó kutató, ha kíváncsi vagy. Mert akkor mindig fel tudsz tenni
újabb és újabb kérdéseket. Ha nem tudsz kérdezni, sosem lesz belőled
igazi kutató.
Csak annyit kért, hogy amikor találunk valamit,
mutassuk meg neki. Kritizálta vagy elfogadta, vagy kritikával fogadta
el, de mindig megbeszélte velünk. Tehát kölcsönös kapcsolat volt
mester és tanítványai között, és ma is igen szerencsésnek tartom
magam, hogy vele dolgozhattam.
Szentágothai híres volt arról,
hogy mindig elméleteket gyártott…
Ez igaz, de ezek nem légből kapott hipotézisek voltak, hanem mindig
voltak alapbizonyítékok, amelyekből ezek kiindultak. Aztán a későbbi
vizsgálatok, kísérletek vagy alátámasztották, vagy megcáfolták ezeket.
De most elmesélek egy történetet, amely teljesen
jellemző az Öregre.
Egyszer felkérték, hogy az Enciclopedia Italiana
számára írjon egy fejezetet az agykéregről. Kisagykéregről,
nagyagykéregről. A kisagykéreg magzati fejlődésének tanulmányozását
különösen élvezte, mert ott lehetett látni, hogy az idegsejtek a külső
részből lejutnak a belső részbe, ahol egy újabb réteget alakítanak ki.
Igen ám, de hogyan jönnek le? Miért jönnek le?
Egy Pasko Rakic nevű kutatónak – ma a Yale-en
dolgozik, akkor a Harvardon – volt egy elmélete, amely szerint az
idegsejtek fejlődésének menetét az ott lévő támasztósejtek, ún.
gliasejtek irányítják, tehát az idegsejtek ezek mentén tudnak lemenni.
Még dolgozott az Öreg a fejezeten, amikor mondom neki: Pityu bácsi,
egy francia szerint nem igaz ez a teória, és állítólag bizonyítékokat
szolgáltatott arra, hogy Rakic téved. Szentágothai ekkor azt
válaszolta, hogy a fejezet úgy marad, Rakic elméletét benthagyja, mert
olyan szép. És később ki is derült, hogy Rakic nem tévedett.
Sokat beszélgettünk Leonardóról, akit a múlt
évezred legnagyobb polihisztoraként tiszteltünk. Leonardo
repülőalkalmatosságokat is készített, ahogy akkoriban sokan, hiszen a
reneszánsz embert nagyon izgatta a repülés. Egyszer megnézte egy
kollégája gépét, és azt mondta: ez soha nem fog repülni. Kérdezték –
miért? Leonardo így felelt: mert nem szép.
Szentágothai szerkezetben és működésben egyaránt
gondolkodott – nem véletlen, hogy anatómia tankönyvének a Funkcionális
anatómia címet adta. Mindig igyekezett magyarázatot szolgáltatni arra,
hogy egy adott szerkezet egy adott funkciót hogyan szolgál, illetve
fordítva: milyen lehet az a szerkezet, amely legtökéletesebben képes
elvégezni egy adott feladatot. Ennek megfelelően alkotta meg a
rendelkezésre álló tudás alapján a hipotéziseit is, amelyeket gond
nélkül elvetett, ha az újabb bizonyítékok nem támasztották őket alá.
Akkor aztán sokszor viharos sebességgel megfogalmazott egy a legutolsó
eredményekkel is harmonizáló újabb elméletet.
De mindezt Szentágothai mindig úgy tette, hogy,
tudta és hitte: ami szép, az igaz, ami igaz, az szép.
Kulcsszavak: Szentágothai János, agykutatás, polihisztor, mester,
tanítvány
|
|