magukat a császár akaratának. Az egység fenntartó
ereje az egyház volt, hatalmas gazdasági, politikai és erkölcsi
tekintélyével. A birodalom kötelékei a XIII–XIV. században kezdtek
meglazulni, az egyház belső egyenetlenségei, valamint az oligarchia
megerősödése következtében. Zsigmond császár és III. Frigyes császár
uralkodása alatt már a széthúzás jellemezte a birodalom belső
helyzetét. A sok tekintetben szétesett birodalmat I. Miksa (1493–1519)
császár kísérelte meg a régi feudális alapon összefogni. Az egyházra
támaszkodva az 1495-i birodalmi gyűlésen (Reichstag) több reformmal is
kísérletet tett az önkényesség korlátozására. Ezek közé tartozott a
birodalom tíz kerületre való felosztása. I. Miksa reformjai azonban
nem tudtak érvényesülni a kor szociális és egyházi mozgalmaival
(reformáció) és a rendek megnövekedett súlyával szemben. I. Miksa
fiára, V. Károlyra (1519–1558) rendezetlen viszonyokat hagyott, aki
kénytelen volt a birodalmat új alapokra építve kormányozni.
10. Figyelmet érdemel az állam és az egyház
kapcsolatának elemzése szempontjából a Szent Római Birodalomban a
császárválasztás, amely tulajdonképpen egyházi és világi fejedelmek
küzdelmének története. A császárt kezdettől fogva választották,
mégpedig az első időkben az egyháziak. Az a gondolat, hogy a
császárválasztás joga a fejedelmeké és a népé, a ’nép’ (populus)
kifejezés azonban a nemeseket (nobiles) jelenti, a XII. században
keletkezett. Erre utalnak Freisingi Ottó szavai, aki szerint a római
birodalomban, más országok szokásától eltérően, a királyt választani
szokták. Itt jegyezzük meg, hogy a források és a szakirodalom
felváltva nevezik a Szent Római Birodalom uralkodóját királynak vagy
császárnak, aki római király és német császár is. Hosszú időn át
azonban jogilag tisztázatlan volt a választás és az invesztitúra
kérdése. Mindkettőhöz az érsekek ragaszkodtak, és mindkettőre igényt
tartottak a világi fejedelmek is.
I. Ferdinánd császár kénytelen volt a rendekkel
megkötni 1555-ben az augsburgi vallásbékét. A vallásbéke elismeri a
rendek vallásszabadságát, és kimondja a „cuius regio eius religio”
elvét, amely korlátozta a jobbágyok vallásszabadságát. Ez a két
intézkedés természetesen már csak a fennálló vallási viszonyok
legalizálása. Néhány év múlva megindul az ellenreformáció, és a
fejedelmek megnyerésével komoly sikereket ér el. II. Miksa császár
(1564–1576) kezét megkötötték a választási kapitulációk. A katonai
hatalom a rendek kezében volt, míg a háború és béke kérdésében a
birodalmi gyűlés döntött. A császár elvesztette befolyását a
Reichskammergericht-re, továbbá egyházi kérdéseket illetően is csak
mint a szóban forgó föld birtokosa léphetett fel. A Szent Római
Birodalom lényegét tekintve a „rendek köztársasága” lett, hatalommal
nem rendelkező uralkodóval az élén. Az 1570. évi birodalmi gyűlésen
Miksa császár középutat keresett protestantizmus és katolicizmus
között, ám pártatlanságával mindkét vallás (egyház) híveit maga ellen
fordította. A lutheránus rendek vezető ereje a szász
választófejedelemség, a kálvinizmus központja Pfalz, míg a
katolicizmus támasza a három érsekség maradt. Fordulópont a Szent
Római Birodalom történetében az 1608-ban, Regensburgban tartott
birodalmi gyűlés (Reichstag). A protestáns rendek a „vallási” érdek
megőrzését kívánták, de a katolikus fejedelmek ellenállása miatt a
birodalmi gyűlés feloszlott, és néhány hónappal később a protestáns
fejedelmek léptek szövetségre egymással.
Súlyos politikai hiba volt II. Ferdinánd császár
(1619–1637) részéről, hogy 1629-ben kiadott ediktumában a
protestánsoknak tett engedményeket felfüggesztette. Csak a katolikus
vallást ismerte el, és a szekularizált birtokok visszaadását rendelte
el. Ezért nevezik az ediktumot edictum restitutionis-nak. Az ediktum a
jogaikban korlátozott protestánsokat egyesítette, míg a katolikusokat
politikai ellentétek osztották meg. Az edictum restitutionis-t még
VIII. Orbán pápa sem helyeselte, mert nem eredeti tulajdonosuk kapták
vissza birtokaikat, hanem azokat a jezsuiták szerezték meg. A
spanyolok is valójában a protestánsokat támogatták, mert az olasz
bonyodalmakkal elvonták a császár figyelmét és erejét a főellenségről.
Ha egyházfő vallást változtat, birtokait elveszti. Ez kétségtelenül a
katolikus rendek sikerének tekinthető, mert a reservatum
ecclesiasticum az ő javukat szolgálta. Valódi, tényleges vallási
toleranciáról azonban nem volt, nem lehetett szó, mert a rendek
vallási téren is szuverenitást gyakoroltak. A Szent Római Birodalom
történetének fentebb vázolt eseményei az állam és az egyházak
bonyolult, konfliktusokkal terhelt kapcsolatrendszerét illusztrálják.
11. A különböző egyházi rendek egy idő után
összeütközésbe kerültek a megjelenő és megerősödő nemzetállamokkal.
Ennek a konfliktusnak lett áldozata a jezsuita rend (Jézus Társaság,
Societas Jesu), melynek a pápa, XIV. Kelemen (1769–1774) által
történő, (külföldi) – elsősorban a francia, a portugál és a spanyol
királyi udvarok erős nyomására – állami beavatkozással kikényszerített
feloszlatására (Dominus ac redemptor noster kezdetű bulla) 1773-ban
került sor. (Csak zárójelben: a rend újraalapítására, évtizedekkel
később, 1814. augusztus 7-én, az ezen a napon kibocsátott Sollicitudo
omnium ecclesiarum kezdetű bullával VII. Pius pápa pontifikátusa
(1800–1823) idején került sor. A rend a feloszlatást nem katolikus
államokban, így Oroszországban és Poroszországban élte túl.)
A világi hatalom azon formája, amelyben az uralkodó
már nem a hit védelmezője (defensor fidei), évszázados konfliktusok
forrása. Franciaországra vagy Portugáliára éppúgy vonatkozik ez, mint
a jozefinizmus korában Ausztriára, pontosabban az osztrák örökös
tartományokra (Erbländer vagy Erblande) és Magyarországra.
Camillo Benso di Cavour (1810–1861) hirdette meg a
„szabad egyház a szabad államban” (Libera Chiesa in Libero Stato)
gondolatát, azaz a teokratikus állam meghaladását. Az állam által
befolyásolt, annak működésére hatással lévő egyház koncepciójának
megváltozása a XIX. század derekára tehető, olyan értelemben, hogy a
két „hatalom” – régebbi kifejezéssel élve a sacerdotium és az imperium
– elválasztása ismét előtérbe került.
Hangsúlyoznunk kell azonban, hogy másképp ment
végbe az elválasztás, szeparáció folyamata Franciaországban, s másként
Olaszországban. Jelentősen különbözött ezektől Németországban a
bismarcki kísérlet, a nevezetes „kultúrharc” (Kulturkampf), amely
végül a katolikus egyház számára elfogadható kompromisszummal
végződött. Ugyanakkor még a XX. századi Oroszországban is tovább élt a
Justinianust követő időkben kialakult bizánci gyökerű cezaropapizmus.
A Szent Szinódus és az állam viszonya
Oroszországban azonban egészen más, mint az állam és az egyház
kapcsolata Constantinus vagy akár Nagy Theodosius császár(ok)
idejében. Az orosz, pontosabban oroszországi modell egy korábbi korra
jellemző – politikai hatásoktól befolyásolt – gyakorlatot követ.
Ugyanannak a történelmi jelenségnek új társadalmi, politikai
feltételek között való ismétlődéséről van szó, amelynek előzményei,
gyökerei alapvetően a Krisztus utáni IV–VI. századokra nyúlnak vissza.
12. A fenti széles ívű, teljesnek azonban
távolról sem tekinthető történelmi áttekintés azért is célszerű –
fokozott figyelmet fordítva természetesen az árnyalatokra –, mert
bizonyos ismétlődést, ismétlődő jelenségeket figyelhetünk meg az állam
és az egyház igen bonyolult, sokrétű kapcsolatában, amelynek során
azonban különbséget kell tenni a nyugati, pontosabban nyugat-európai
állami vallás és az államegyház, illetve a keleti, illetve
kelet-európai teokratikus egyház között, amely utóbbi sajátos
történelmi feltételek mellett és miatt született meg a
cezaropapizmusból.
Kulcsszavak: állami vallás, államvallás, birodalmi vallás, Cavour,
cezaropapizmus, Constantinus, elismert vallás, Justinianus, milánói
ediktum, Nagy Theodosius, reformáció, religio, religio Christiana,
Szent Szinódus, türelmi rendelet
IRODALOM
Beyer, Peter (1994): Religion and
Globalization. Sage, London •
WEBCÍM >
Casanova, José (1994): Public Religion in
Modern World. Chicago •
WEBCÍM >
Faber, Richard (Hrsg.) (1997): Politische
Religion – religiöse Politik. Königshausen & Neumann, Würzburg
Földi András – Hamza Gábor (2011): A római
jog története és institúciói. 16. átdolg. és bőv. kiadás. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest
Hamza Gábor (2007): Cicero De re
publicá-ja és az antik állambölcselet. In: Cicero: Az állam.
(fordította Hamza Gábor) Akadémiai, Budapest, 7–56.
Hamza Gábor (szerk.) (2001): Szent István
törvényei és Európa. In: Szent István és Európa – Saint Etienne et
l’Europe. Professzorok Háza, Budapest, 13–21.
Iannaccone, Laurence R. – Finke, R. –
Stark, R. (1997): Deregulating Religion: The Economics of Church and
State. Economic Inquiry, 35, 2, 350–364. DOI: 10.1111/j.1465-
7295.1997.tb01915.x
Kaufmann, Franz-Xaver (1989): Religion und
Modernität., Sozialwissenschaftliche Perspektiven. Mohr, Tübingen •
WEBCÍM >
Kleger, Heinz – Müller, Alois (Hrsg.)
(1986): Religion des Bürgers. Chr. Kaiser, München
Koslowski, Peter (Hrsg.) (1985): Die
religiöse Dimension der Gesellschaft. Tübingen •
WEBCÍM >
Lehmann, Hartmut (1997): Säkularisierung,
Dechristianisierung, Rechristianisierung im neuzeitlichen Europa.
Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen
Luckmann, Thomas (1991): Die unsichtbare
Religion. Frankfurt am Main
Luhmann, Niklas (1977): Funktion der
Religion. (suhrkamp taschenbuch Wissenschaft 407) Frankfurt am Main •
WEBCÍM >
Lübbe, Hermann (1995): Heilserwartung und
Terror – Politische Religionen im 20. Jahrhundert. Düsseldorf
Maier, Hans – Schäfer, Michael (Hrsg.)
(1997): Politische Religionen. 2 Bde, Schöningh, Paderborn
Münkler, Herfried (Hrsg.) (1996):
Bürgerreligion und Bürgertugend. Nomos, Baden-Baden
Stark, Rodney – Iannaccone, Laurence R.
(1994): A Supply-Side Reinterpretation of the Secularization of
Europe. Journal for the Scientific Study of Religion. 33, 3, 230–252.
Taubes, Jacob (Hrsg.) (1984): Theokratie.
(Religionstheorie und Politische Theologie Bd. 2.) München etc.
Taubes, Jacob (Hrsg.) (1987): Gnosis und
Politik. (Religionstheorie und Politische Theologie Bd. 3.)
Fink–Schoningh, München etc.
Rémond, René (2000): Religion und
Gesellschaft in Europa. Von 1789 bis zur Gegenwart. C. H. Beck,
München •
WEBCÍM >
Schmitt, Carl (1922): Politische
Theologie. München–Leipzig (mehrere Neuauflagen)
Voegelin, Eric (1993): Die politischen
Religionen. (3. Aufl.) W. Fink, München (zuerst: Wien, 1938.)
Voegelin, Eric (1959): Wissenschaft,
Politik und Gnosis. Kösel, München
|