Szenvedélyesen egyetértek annak az álláspontnak
lényegével, amelyet Nánay Bence a Magyar Tudomány 2011. decemberi
számában képvisel. Egyetértek azzal, hogy a „filozófiának a tudomány
eredményeiből kell kiindulnia” (Nánay 2011, 1497.), miközben azonban
„[v]annak olyan kérdések, amelyeket a filozófia tud megválaszolni, a
tudomány nem” (Nánay 2011, 1494.), s hogy a filozófia (és nem a
tudomány) feladata „a tudomány és a mindennapi elképzeléseink”
összevetése (Nánay 2011, 1495.). A szerző bizonyos döntő
megfogalmazásait azonban finomítást igénylőnek és főleg
filozófiatörténeti távlatokba helyezendőknek tartom. Ezekre a
megfogalmazásokra összpontosítok: „a filozófiát tekintsük elméleti
természettudománynak” (Nánay 2011, 1493.), „a filozófiát elméleti
tudománynak kell tekintenünk” (Nánay 2011, 1497.), illetve a
filozófiának a tudomány eredményeit „egy leírási szinttel feljebb kell
leírnia, mint a tudomány teszi”, amihez a szerző hozzáfűzi: „A
filozófiának tehát úgy kellene viszonyulnia a tudományokhoz, mint az
elméleti biológiának a biológiához” (Nánay 2011, 1497.). Az a formula,
hogy a filozófia elméleti természettudomány: izgalmas, de nyilván nem
igaz. A szerző el is áll tőle, amikor a filozófiát később rövidebben
elméleti tudománynak mondja, amely formula kevésbé izgalmas, ám
szintén hamis. Az „egy leírási szinttel feljebb” képlet pedig
egyszerűen semmitmondó. Tudományos filozófiára kell törekednünk, de
világosan kell látnunk, hogy a filozófia és a tudomány lényegükben
különböző vállalkozások. A filozófia a filozófiatörténet nyelvén, a
tudomány az éppen kurrens paradigma nyelvén beszél.
Nánay felfogását – hadd fogalmazzak így – Wilfrid
Sellars már 1960-ban előlegezte Philosophy and the Scientific Image of
Man című tanulmányában. Bevezetésképpen ott így ír: „A filozófia
célja, elvontan fogalmazva, annak megértésében áll, hogy a szó
legtágabb értelmében vett dolgok a szó legtágabb értelmében hogyan
függenek össze. A ’szó legtágabb értelmében vett dolgok’ körébe olyan
radikálisan eltérő tételeket foglalok bele, mint ’káposzták és
királyok’, sőt: számok és kötelességek, lehetőségek és
ujjcsettintések, esztétikai tapasztalat és halál.” (Sellars, 1963, 1.)
Az a tudás, amellyel, a filozófiát művelendő, rendelkezünk kell,
mondja azután Sellars, és itt már igencsak felvillannak a Nánay által
feszegetett kérdések, „bizonyos értelemben teljességgel a
szaktudományok tartományába tartozik. A filozófiának, fontos
értelemben, nincs sajátos tárgya… Ha a filozófusok rendelkeznének
sajátos tárggyal, átadhatnák azt szakemberek új csoportjának, mint
ahogyan más sajátos tárgyakat átadtak nem-filozófusoknak az elmúlt
2500 év során, először a matematikát, újabban a pszichológiát és
szociológiát, jelenleg pedig az elméleti nyelvészet bizonyos
aspektusait. Ami a filozófiát jellemzi, az nem a sajátos tárgy, hanem
a cél, hogy minden
|
|
szaktudomány tárgyát illetően tájékozódni tudjunk.”
(Sellars, 1963, 2.) Majd így folytatja: „Az ’egészre vetett pillantás’
az, ami a filozófiai vállalkozást kitünteti. Mert egyébként a
filozófus kevéssé különbözik a kitartóan önmagára reflektáló
szaktudóstól; a történetfilozófus a kitartóan önmagára reflektáló
történésztől. Abban a mértékben, ahogyan a szaktudóst nem annyira az
foglalkoztatja, hogy a maga területén kérdéseket tegyen fel, és
megválaszolja azokat, hanem inkább az, hogy a maga szaktudósi munkája
miképpen függ össze más intellektuális törekvésekkel, helyénvaló őt
filozofikus hajlandóságúnak nevezni.” (Sellars, 1963, 3.)
Sellars amúgy az általa már az 1930-as években
olvasott Charlie Dunbar Broad nyomdokaiban jár. A Science, Perception
and Reality cím nyilvánvalóan Broad Perception, Physics and Reality
című, 1914-ben megjelent munkájára utal. (Broad, 1914) Ami ennél
persze érdekesebb, az az, hogy Sellars filozófiafelfogása Broad
1923-ban kiadott Scientific Thought-ját visszhangozza. Nánayt már
Broad is előlegezte, ha szabad így fogalmaznom. Broad így írt: „A
filozófia legalapvetőbb feladata abban áll, hogy megragadja a
fogalmakat, amelyeket a mindennapi életben és a tudományban
használunk, elemezze azokat, és így meghatározza pontos jelentésüket
és kölcsönös viszonyaikat. […] Persze a szaktudományok bizonyos
mértékig világossá teszik az általuk használt fogalmak jelentését. […]
Ám a szaktudományok a maguk fogalmainak jelentését csak addig
tárgyalják, ameddig ez saját speciális céljaik szempontjából
szükséges. Az ilyen tárgyalás esetleges számukra, viszont a filozófia
lényegét alkotja… Amint a szaktudós a maga tudományának fogalmait
alapos és távolságtartó módon kezdi tanulmányozni, azt mondjuk, hogy
nem annyira a kémiát vagy a fizikát tanulmányozza, hanem a kémia vagy
a fizika filozófiáját.” (Broad, 1923. 16. sk.) Nánay azt mondja, hogy
mára felnőtt egy filozófusgeneráció, amely odafigyel a tudomány
eredményeire. Az a benyomásom, hogy ama filozófusgeneráció egyidős a
filozófiával.
Kulcsszavak: filozófiatörténet, fogalomelemzés, mindennapi
gondolkodás, Wilfrid Sellars, Charlie Dunbar Broad
IRODALOM
Broad, Charlie Dunbar (1914): Perception,
Physics and Reality. Cambridge University Press, London
Broad, Charlie Dunbar (1923): Scientific
Thought. Harcourt, Brace and Co., New York
Nánay Bence (2011): Filozófia és
tudományok: Vitaindító. Magyar Tudomány. 12, 1493–1498.
Sellars, Wilfrid (1963): Science,
Perception and Reality. Routledge & Kegan Paul, London
|
|