A Magyar Tudományos Akadémia folyóirata. Alapítva: 1840
 

KEZDŐLAP    ARCHÍVUM    IMPRESSZUM    KERESÉS


 Könyvszemle

X

Sipos Júlia gondozásában

 

Amikor matematika
és művészet találkozik


1998-ban, az Egyesült Államokban rendezték meg az első Bridges (Hidak) Világkonferenciát, ahol az érdeklődés középpontjában a művészet és matematika kapcsolata állt. Matematikusok, természettudósok, művészek, művészettörténészek, valamint egyéb területekről érkező szakemberek azzal a szándékkal gyűltek össze, hogy olyan jelenségeket mutassanak be, amelyek matematikai és művészeti aspektusból is egyaránt értelmezhetők. A csaknem háromszáz regisztrált előadóval és több ezer látogató érdeklődésétől kísérve megtartott 12. Bridges Világkonferenciának Pécs adott otthont 2010-ben. A Bridges egyedülálló módon igyekszik lehetőséget teremteni különböző területekről érkező szakemberek számára, hogy jobban megismerhessék egymás művészeti-matematikai kutatásait, a meghívott alkotók pedig lehetőséget kapnak, hogy szakmai közönség előtt mutathassák be munkáikat, eredményeiket. A pécsi konferencia előadásaiból és a kiállított műalkotásokból válogattak össze egy kötetnyit a szervező-szerkesztők, hogy a hazai közönség figyelmét is felhívják a művészetek és a tudományok képviselői között zajló interakcióra.

Egyre több konferencia szervezőjének nem titkolt szándéka a tudományos diskurzusok interdiszciplinaritásának hangsúlyozása, azonban ezek a konferenciák gyakran valójában csak kevéssé távolodnak el saját tudományterületük határaitól. Az amerikai Bridges a tudományszervezés ezen sajátos hiányosságát próbálta meg áthidalni, amikor 1998-ban útjára indította konferenciasorozatát azzal a céllal, hogy ugyanazon konferencia keretein belül a humán és a reáltudományok képviselőit, valamint gyakorló művészeket is megszólaltasson. A konferenciákhoz kapcsolódóan színes kulturális kísérőprogramokkal (zenei és színházi est, irodalmi és családi nap), kiállításokkal, reprezentatív oktatási szakprogramokkal igyekeznek a szervezők a szakemberekkel egyetemben a laikus érdeklődők figyelmét is felhívni eredményeikre.

A konferencián részt vevő matematikusok, fizikusok, számítógépes szakemberek, festők, grafikusok, szobrászok, építészek, zenészek, táncosok, irodalmárok egyre magasabb száma mutatja, hogy a Bridges milyen széles réteget képes megszólaltatni kezdeményezésével. A konferencia tematikai lebontásában az elméleti vizsgálódásokon túl történeti, művészet- és művelődéstörténeti értelmezéseket is bevon a párbeszédbe.

2010-ben nyílt először lehetőség Bridges Világkonferencia szervezésére Közép- és Kelet-Európában. A konferenciának Pécs adott otthont, lehetőséget teremtve a közép-európai térség kutatói és művészei számára, hogy tevékenységüket földrajzilag is széles szakmai közönség előtt mutathassák be, nemzetközi kapcsolatokat építsenek ki, illetve szakmai kapcsolatokat erősítsenek meg.

Fenyvesi Kristóf, a Jyväskyläi Egyetem Művészet és Kultúra Intézetének kutatója (továbbá az Ars Geometrica és az ÉlményMűhely matematikai-művészeti közösség vezetője, valamint a Bridges programbizottság tagja) és Stettner Eleonóra, a Kaposvári Egyetem Matematika Tanszékének vezetője szerkesztette azt a Kaposvári Egyetem által 2011-ben kiadott, közel 300 képet tartalmazó, 176 oldalas kötetet, amely a konferencia magyar résztvevőinek és kiemelt nemzetközi szereplőinek anyagai közül válogatva ízelítőt ad a Pécsen megrendezett Bridges Világkonferencián elhangzott előadásokból és a tudományos-művészeti kiállítás anyagából.

A nemzetközi szerzőgárdát felvonultató Hidak című kötet lehetőséget nyújt matematikatanárok és művészetpedagógusok számára, hogy megismerjék a művészet, a tudomány és az oktatás közös eredményeit kutató szakemberek eddigi munkáját. A kötet megpróbálja bemutatni annak a matematikai-művészeti látásmódnak és gondolkodásnak lényegét, amely szokatlan perspektívából világít rá a matematika és művészetek évszázadokon, évezredeken átívelő kapcsolatára, többek között zenei, táncelméleti, képzőművészeti, építészeti alkotásokon keresztül.

A tanulmányok átgondolt szerkezetben követik egymást, láncolatuk ívet ír le a matematikai-művészeti műelemzés összetettségétől a módszertani újdonságig, a rendszerszemléleti megközelítéstől a gyakorlati megoldásokig. Kisebb blokkokra bonthatóak a kötet tanulmányai, aszerint, hogy milyen témakörben mozognak (műhelyleírások, alkotói vallomások, történeti áttekintés stb.). A legtöbb tanulmány szerzője forrásanyagként is használható szakirodalom-jegyzéket és/vagy honlapcímet is megad, ezáltal támpontot nyújtva a témában való elmélyedéshez.

A kötet tartalmi gazdagságát a tanulmányok sokszínűsége adja, a szerzők között nem csak matematikusok, fizikusok, hanem origamiművész, zenetörténész, designer, programozó, művészetkritikus, és természetesen ismert képzőművészek is feltűnnek (például Kelle Antal, Orosz István). Az írások három oldalról közelítik meg a képzőművészet és a matematika kapcsolatának kérdését: a matematika, a művészet és az oktatás-oktathatóság oldaláról.

 

Érdekes olvasmánynak számítanak a képzőművészek önvallomásnak is beillő tanulmányai (Kapitány András, Orosz István, Kelle Antal írásai). Végigkövethetjük azt az alkotói folyamatot, amikor a problémafelvetés egy műalkotásban fogalmazódik meg, és amikor a műalkotás maga lesz a válasz a felvetett problémára. Néhány tanulmány olyan művészek munkáival foglalkozik, akiknek munkássága valamilyen szinten összekapcsolódik a matematikával. (Ljiljana Radovic – Slavik Jablan: Játsszunk együtt Victor Vasarelyvel!; Caspar Schwabe: Heuréka és szerencsés felfedezés: Lábán Rudolf ikozaédere és a Buckminster Fuller-féle „jitterbug”; Malina János: Amatőr és úttörő Simon Stevin [1548k.-1620] zeneelmélete; Stettner Eleonóra: Miért és Hogyan? M. C. Escher „szimmetria látomásainak” története.)

A kötetbe olyan tanulmányok is bekerültek, amelyek bemutatják, miként lehet a közoktatásban érvényesíteni az élményközpontú, komplex matematikapedagógiai szemléletet (Fenyvesi Kristóf – Szabó Ildikó: Szenzációs matematika: az interdiszciplinaritás esztétikája és oktatása az ÉlményMűhely Mozgalom kreatív iskolanapjain; Lénárt István: Gauss, Bolyai és Lobacsevszkij a közoktatásban?). Több műhelyleírás is helyet kapott a kötetben, ahol az egyes foglalkozásokat tanmenetbe illeszthetően, pedagógiai-oktatási céloknak megfelelően lebontva mutatják be a szerzők (Reza Sarhangi: Mozaik mintázatok geometrikus szerkesztése; Paul Hildebrandt: Zometool műhely; Ruttkay Zsófia: Processing: programozás művészeknek). A technikai módszerek alkalmazásának lehetőségein túl egyes tanulmányokban a tananyag elrendezésében és a tanítás időbeli tervezésében is segítséget kap az olvasó. Az igényesen megfogalmazott szövegek a helyes szaknyelvhasználatra is nagy hangsúlyt fektetnek, így a gyakorló tanárok számára is fontos nyelvi viselkedés kialakításához szintén támaszt nyújtanak.

Oktatásba bevonható, absztrakciós és manuális készségek fejlődését elősegítő nevelési-oktatási játékcsaládok ismertetését is vállalja a kötet. Az egyszerű játékleíráson túl az olvasó betekintést kap, hogy miként lehet a Saxon-féle POLIUNIVERZUM tudástermékkel vagy a Zometool modellező eszközzel kiegészíteni a tudományos, nyelvi és művészeti oktatást.

A matematikai problémákat felvető elméleti írásokra általában véve igaz, hogy e tanulmányok témája, nyelvezete túl elméleti és száraz, az iskolai oktatás alsóbb színterein harcedzett oktatók gyakorlati tudásán túlmutat, a laikus olvasó pedig eltéved a tanulmányai során valószínűleg soha nem hallott, geometriai-matematikai fogalmakra felfűzött gondolatmenetekben. A kötetben szereplő tanulmányok valójában az iskolai oktatásnál magasabb szintű matematikai szaktudást és egyben művészeti tájékozottságot kívánnak meg az olvasóktól.

A kötet a tekintetben mindenképpen kiváló, hogy bepillantást ad a legnagyobb matematikai-művészeti közösségek találkozóiba, és a témáról átfogó, magyar nyelvű gyűjteményt ad az olvasó kezébe (a Bridges Konferenciák sok száz oldalas konferenciakiadványa angol nyelven jelenik meg évről-évre). A Bridges Konferenciák elképzelése, maga a kezdeményezés jó, célszerű és mindenképpen hasznos, jövőbe mutató. Segítséget adhat egy elvont tudományág oktathatóságában, jobb megismerhetőségében az, ha egy szélesebb felhasználói kör által megfoghatóbb, értelmezhetőbb művészeti látásmóddal, megközelítésmóddal egészítik ki a matematika-oktatást.

A Bridges-hez hasonló konferenciáknak és a hozzájuk kapcsolódó olyan publikációknak, mint a Hidak című kötet, a szerepe többes: nemcsak a konferencián elhangzott előadásoknak az írásos változatait tartalmazza, hanem olyan hasznos segédeszközként gondolhatják tovább az olvasók a könyvben leírtakat, amely mindennapi munkájukban hidat jelenthet a számukra, hogy jobban megközelíthessék, érhetővé tegyék a matematika iránt kevésbé fogékony vagy azt nehezebben megértő gyerekeknek ezt a tudományágat.
Mindazonáltal még sok munka vár a Hídépítőkre. A Bridges Konferenciák felvetése (matematika és művészet kapcsolata), a műalkotások látványa, a kifejlesztett játékok, az élményműhelyek azzal a tapasztalattal ajándékozhatják meg a résztvevőket, hogy hátrahagyva a megszokott gondolkodási sablonokat, az iskolai évek alatt felépített korlátokat, végre a művészeteken keresztül megérthetik és megszerethetik a matematikát. A kötetben szereplő írások azonban egy jellegében akadémikus konferenciának a szövegei, így ezek a tanulmányok a tudományos dolgozatok sajátos nyelvi és szerkezeti jellegzetességeit is magukon viselik, ami az egyes szövegek érthetőségét, befogadását a laikus olvasó számára megnehezíti. A könyv tanulmányainak zöme ezért leginkább azoknak a szakembereknek, kutatóknak, pedagógusoknak, művészeknek ajánlható, akik már rendelkeznek matematikai előképzettséggel. (Fenyvesi Kristóf –Stettner Eleonóra szerkesztők: Hidak: matematikai kapcsolatok a művészetben, a tudományban és az élményközpontú oktatásban. Kaposvári Egyetem, 2011, 176 p.)

Sófi Boglárka

PhD, ELTE Összehasonlító
Irodalomtudományi Doktori Iskola