Az elmúlt évtizedben paradigmaváltás zajlott le az
orvosi képalkotásban. Új szemléletmód fejlődött ki, amely a
funkcionális képalkotás szerepét hangsúlyozza az anatómiai struktúra
puszta ábrázolásával szemben. Az élettani folyamatok megjelenítését
célzó törekvések mára már több, elterjedten használt diagnosztikus
képalkotási módszer kidolgozásához vezettek, mint például a
pozitronemissziós tomográfia (PET), a fotonemissziós számított
tomográfia (SPECT) vagy a funkcionális mágneses rezonancia képalkotás
(fMRI). Meglepő módon, a radiológia legrégebbi és még mindmáig
leggyakrabban használt módszere, a röntgenképalkotás, Conrad Röntgen
óta az anatómiai pillanatképek varázsában él. Az alapvetően mozgó és
élő szervezetet röntgen-pillanatfelvételek alapján próbálja megérteni
és morfológiai elváltozásait detektálni.
Az elmúlt években a Semmelweis Egyetem Biofizikai
és Sugárbiológiai Intézetében egy új röntgenképalkotó módszert
fejlesztettünk ki, amely alapvetően más szemlélettel igyekszik új
utakat nyitni a funkcionális képalkotásban. A szabadalmaztatás alatt
álló eljárás a jelenleg is használt képalkotó rendszerek módosításával
képes az élő szervezetek élettani folyamatairól árulkodó belső
mozgásokat megjeleníteni.
A röntgenradiográfia röntgensugarakat használ a
rejtett anatómiai részletek megjelenítéséhez. A kép készítéséhez a
pácienst röntgensugarakkal világítják át, és a páciens testén átmenő
sugarak által kirajzolt árnyékképet rögzítik. Az árnyékkép megmutatja,
miként oszlik meg a páciensen belül a röntgenelnyelő-képesség, más
néven röntgendenzitás, kirajzolva az anatómiai részleteket. A kép
felvétele közben történő mozgások a képen elmosódást eredményeznek,
amelyet mozgási műterméknek neveztek el. A Semmelweis Egyetem
Biofizikai és Sugárbiológiai Intézetében kifejlesztett technika
alapgondolata az, hogy a „mozgási műtermék” valójában nem egy nem
kívánt zavar, hanem olyan jel, amely hasznos információt tartalmaz a
páciensen belüli mozgásokról, amelyet érdemes kinyerni és a diagnózis
szolgálatába állítani.
A röntgenkép rögzítéséhez fotografikus filmet vagy
elektronikus röntgendetektort exponálnak a helyes expozícióhoz
szükséges ideig. Az elektronikus detektorok lehetővé teszik a képek
digitális tárolását és számítógépes feldolgozását, ezért egyre inkább
kiszorítják a fotografikus film használatát.
A röntgenképalkotás nagy kihívása, hogy a páciens
egészségének minél kisebb kockáztatásával – vagyis minél kisebb
röntgendózis mellett – tudjunk jó minőségű, kontrasztos diagnosztikus
képeket készíteni. A lágy szövetek közötti alacsony kontraszt
erősítése érdekében gyakran szükségessé válik kontrasztanyagok
használata. Ezek olyan anyagok, amelyek a szervezetbe juttatva a
környezetüktől eltérő röntgenelnyeléssel lehetővé teszik eddig nem
felismerhető anatómiai részletek vizualizációját. A kontrasztanyagként
használt kemikáliák azonban károsíthatják a vesét és a májat, valamint
nem kívánt élettani folyamatokat indíthatnak el (például allergiás
reakció), ezáltal növelve a vizsgálat kockázatát.
Bizonyos helyzetekben a mozgásból adódó műtermék
csökkentésére és a szív, illetve a tüdő mozgásának ábrázolására a
röntgen-minta-vételezést az EKG-vel vagy a légzéssel szinkronizálják.
Ily módon egy állóképekből álló moziszerű sorozatot lehet nyerni arról
a mozgásról, amellyel a mintavételezést szinkronizálták. A méréssel
nem szinkronizált mozgások mozgási műtermékként jelentkeznek a képben,
rontva a kép minőségét. A módszer hátránya, hogy a képsorozat
elkészítése lényegesen megnövekedett röntgendózist igényel. A
Semmelweis Egyetemen kifejlesztett új vizsgálati módszer – a kapuzott
szív- és légzési felvételektől eltérően – a gyors és aperiodikus
mozgások érzékelésére is alkalmazható, és a kapuzásos módszernél
lényegesen kisebb röntgendózissal és ebből eredően kisebb kockázattal
jár.
A Semmelweis Egyetem Biofizikai és Sugárbiológiai
Intézetében kidolgozott technika alkalmazását a digitális detektorok
egyre nagyobb mértékű elterjedése teszi lehetővé. Az eljárás lényege,
hogy egyetlen helyesen exponált kép felvétele helyett sok erősen
alulexponált képet készítünk. Az alulexponált képek összes expozíciója
épp ugyanannyi, mint egy helyesen exponált képé. Ez azt jelenti, hogy
a sok alulexponált kép felvételéhez épp akkora röntgendózis szükséges,
mint egyébként egy hagyományos röntgenkép készítéséhez. Az
alulexponált képek egyenként használhatatlanok, de a sok képet
együttesen statisztikus módszerekkel kiértékelve értékes információt
nyerhetünk.
Az alulexponált képsorozat minden egyes képpontra
kirajzolja a detektált röntgenfotonszámok eloszlását. Ez az eloszlás a
detektorzajnak, a sugárzási részecske természetéből adódó
Poisson-zajnak és a mozgások következtében előálló
röntgendenzitás-változások egymásra tevődéséből adódik. A mért
fotonszámeloszlás lehetővé teszi, hogy információt kapjunk a
röntgendenzitás páciensbeli változásainak eloszlásáról, amiből mi
egyszerre négy képet számolunk ki.
Az előállított képek közül a legérdekesebb az új –
általunk dinamikusnak hívott – kép, amely a lokális mozgásokat
ábrázolja a vizsgált testben. Az újfajta
|