Erőltetett menet
A közelmúltban jelent meg a Vince Kiadó gondozásában egy olyan
történeti munka, amelyről – az elcsépelt szóhasználat dacára – joggal
elmondható, hogy hiánypótló alkotás. A Bori munkaszolgálatosok címet
viselő vaskos (mintegy 600 oldal terjedelmű) könyv ugyanis olyan
tragikus témát helyez fókuszába, amelyet a modern korral foglalkozó
történészek, szűkebben pedig a holokausztkutatók évtizedek óta szem
előtt tartottak, bele-belekaptak, mégsem dolgoztak fel. Vajon miért?
Véleményem szerint elsősorban azért, mert a második
világháborús kisegítő (zsidó) munkaszolgálat históriája az eddigi,
hozzávetőlegesen öt évtized (az államszocialista rendszerben inkább
eltűrt, és sajnos, azóta sem összefogott) kutatása dacára a mai napig
rengeteg fehér foltot rejt, kevés a fogódzó. Igaz ez annak ellenére
is, hogy a munkaszolgálat témakörében dicséretes résztanulmányok és
szakkönyvek jelentek meg, itt elsősorban Karsai Elek és Szita Szabolcs
történészek munkásságát kell kiemelni. Másrészt pedig azért, mert a
szegényes szakirodalom mellett a Borral kapcsolatos források rendkívül
vegyesek, szórtak, lappanganak, több ország levéltáraiban, múzeumaiban
tanulmányozhatók, a vizsgálódás következésképpen nehézkes és lassú.
Csapody Tamás munkájával a második világháborús hadtörténet (hiszen a
munkaszolgálatos századok formálisan a m. kir. honvédség keretében
működtek), illetve a holokauszt történetének, részint pedig a háborús
köztörténetnek egyik fehér foltját kívánta tisztábbá tenni.
A mondottakból adódóan a szerzőnek nem volt könnyű
dolga. Felmerül a kérdés, vagyon miért egy, a témával eleddig
érintőleges viszonyba sem kerülő jogász-szociológus végzettségű
társadalomtudós, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének
adjunktusa indult neki ennek a nagyszabású feladatnak, és miért nem
profi történészek, akik a második világháború, illetve a holokauszt
történetét évek, évtizedek óta kutatják? Válaszra nem vállalkozhatok.
Tény ugyanakkor, hogy a tudományosság jól járt, hogy Borra éppen
Csapody Tamás talált rá, azért is, hiszen a szerző interdiszciplináris
szemlélete, az empirikus források felhasználásának rutinja és azok
összehasonlító elemzésének igénye a mai modern kort vizsgáló hazai
történészek között – sajnos még – nem számítanak evidenciának.
Jóllehet a szerző csupán 2005-ben kezdte meg vizsgálódásait, a kötet
témakörében eddig megjelent negyven cikke, tanulmánya és forrásközlése
mutatja beható ismereteit.
A forrásokat tekintve a szerző nemcsak a
hagyományos kiadott forrásokat, levéltári kútfőket, de múzeumi
gyűjteményeket, filmeket, sőt kiállítások dokumentációját, internetes
anyagokat, magánhagyatékot (Radnóti Miklósné Gyarmati Fanniét) is
hasznosított. Ennél is lényegesebb, hogy a Borral összefüggésbe
hozható mindegyik, ma még élő szemtanút, köztük a föllelhető összes
egykori munkaszolgálatos túlélőt megkereste, és lehetőség szerint
interjút készített velük. Ezen – típusát és történeti értékét, súlyát
tekintve egyaránt – sokféle forrás kiegyensúlyozott kezelése adja a
kötet talán legfontosabb értékét, amelyeknek feltárása és értelmezése
nélkül aligha lehetett volna hiteles képet adni a témáról. A
felkeresett mintegy ötven magyarországi, szerb, német, osztrák,
izraeli és amerikai közgyűjtemény pedig kétségtelenül masszív alapot
ad mindehhez.
Ezek után érdemes szemügyre venni, miről is szól a
kötet. A bori munkaszolgálat nem jelentett mást, mint a magyar
honvédség kötelékébe tartozó zsidó (vagy a hatályos törvények szerint
zsidónak minősített) magyar állampolgároknak, kisebb részben pedig
egyéb, honvédelmi szempontból megbízhatatlanná fokozottaknak
(jehovisták, nazarénusok és szombatisták) államközi megállapodások
értelmében a náci fennhatóság alatt álló szerbiai Bor városában és
annak környékén elhelyezett bányákban történő kényszermunkáját 1943
júliusa és 1944 nyara között. A munka ezen a körön jóval túllép,
részben viszont kevesebbet nyújt. Kevesebbet azért, mert semmi esetre
sem kapunk képet a bori munkaszolgálat egészéről. Vállaltan nem
monografikus igényű feldolgozásról van ugyanis szó, hanem – amint
Csapody Tamás az alcímmel hangsúlyozza is – fejezetek a bori
munkaszolgálat történetéből, mely fejezetek megírásakor már korábban
publikált cikkeire, tanulmányaira, forrásközléseire formailag is
erőteljesen támaszkodott. Másrészről viszont lényegesen kitágítja a
bori munkaszolgálat történetét. Sőt, ha szigorúan veszem, a kötet hat
fejezetéből csupán egyetlen egy szól kizárólag Borról és a környező
melléktáborokban folyó kényszermunkáról (a német földrajzi neveket
követő München, Voralberg, Rhön, Westfalen, Innsbruck stb.
altáborokról): az Orvosok és orvoslás Borban című rész, amely a
legapróbb részletekig feltárja a gyógyászati lehetőségek, a balesetek
és halálesetek, valamint az ott tevékenykedett orvosok személyes
történetét. A további öt fejezet ellenben tulajdonképpen egy-egy olyan
„mélyfúrás”, amely részben vagy egészben a Borból két ütemben
elhurcolt néhány ezer szerencsétlen munkaszolgálatos kálváriájának,
legyilkolásának történetét adja, vagy pedig a bori honvédkeret,
illetve annak tagjainak sorsát követi nyomon. Érdekesek a
témaválasztások. Külön fejezet szól Justus Pál irodalmár,
szociáldemokrata politikus bori életéről (115–140.). Rendkívül
tanulságos a Marányi Ede bori táborparancsnokról szóló terjedelmes
rész (143–175.). Csapody Tamás ugyanis nemcsak a boriak kegyetlen
második parancsnokának tevékenységét írta meg, de bemutatta, honnan
indult, majd pedig miként lett
|
|
Antal Fehér álnéven az osztrák, később nyugatnémet
szélsőjobboldali emigráció tagja. Esetében tehát értékes adalékokkal
szolgál a háború utáni szélsőjobboldali emigráció történetéhez is. A
kötet talán legfontosabb fejezete a Bori menet a Dunántúlon címet
viseli. A szerző seregnyi tévhitet korrigál, még több ismeretlen
eseménysort ír meg elsőként, világít meg eddig nem lényegesnek ismert
történéseket, vagy más esetekben túldimenzionált problémákat rak
helyre. Külön érdekessége a fejezetnek, hogy Radnóti Miklós sorsát
kiemelten tárgyalja, figyelemre méltó igényességgel alkalmazva a
forráskritika módszereit. A számtalan új ténymegállapítás között
kiemelendőnek vélem a volt bori munkaszolgálatosok útvonalának
dátumokkal egybekötött pontos megállapítását és a csoport
maradványainak 1944 novemberében német lágerekbe (Flossenbürg,
Sachsenhausen) deportálásának históriáját. A továbbiakban képet kapunk
– elsődlegesen népbírósági jegyzőkönyvek alapján – a bori keret
felelősségre vonásáról is (361–458.). Ehelyütt jól látható a bori
munkaszolgálatban részt vevők egységben kezelése a szerző által:
nemcsak az áldozatokról, de a gyilkosokról, tettesekről is van
mondanivalója, lehetőség szerint feltárva utóbbiak motivációit és azt,
miben és hogyan dönthettek volna másként. Megjegyzem, ezúttal
különösképpen segítségére voltak jogi ismeretei. A könyv utolsó,
hatodik, terjedelmes fejezetében veszi Csapody górcső alá az abdai
exhumálás történetét (459–530.), amelynek keretében a számtalan sosem
vizsgált dokumentum, jegyzőkönyvcsoport, levelezés stb. áttekintésével
számba veszi, és kimerítően cáfolja a Radnóti Miklós esetleges
túléléséről szóló legendákat is.
A kötet legjelentősebb eredményéről, az ismeretlen
források feltárásáról (és készítéséről, elemzéséről) már szóltam.
Szintén jelentős eredményt jelent számomra a személyesség. Minden
témában felsejlik, hogy a szerző – helyesen – az állami, közigazgatási
dokumentumok mellett, vagy még inkább azok előtt az oral history
bizonyítékait ütközteti, s ahol több ilyen jellegű bizonyíték áll
rendelkezésére, akár cáfolja általuk is az írott forrásokat. A
kortársak és a munkaszolgálatos túlélők nemegyszer akár egymásnak is
ellentmondó vallomásai hitelesítik, és egyben személyessé, közelivé
teszik a bori rézbányák kegyetlen valóságát, a halálmeneteket, az
abdai tömegkivégzést, a bori orvosok emberpróbáló munkáját, a többi
résztémát és epizódot. S teszi mindezt a szerző logikus alfejezetekbe
tagoltan, világos okfejtéssel, ahol szükséges, a szövegben tömör
összefoglaló részeket közbeiktatva. A személyesség megnyilvánulása az
is, hogy a szerző a kötet összes helyszínét maga is bejárta,
azonosította, és ahol tudta, hitelesítette az ábrázolt bányákat,
kórházakat, állomásokat, tömegsírokat. Ez véleményem szerint egyaránt
nagyon fontos a tények felderítése okán, és a személyes élményekből
(is) táplálkozó információ interpretációja szempontjából is, amit
szemlátomást a szerző remekül kiaknázott. Nem zárkózik el a
problematikus részek fejtegetésétől (mint például a Szerbiából
különféle időpontokban és útvonalakon Újvidéken, Mohácson, Baján át
Szentkirályszabadjára, majd 1944 novemberében Tarjánpusztára, innen
Győrbe, Abdára, végül, akik az embertelen gyalogmenetet túlélték
németországi koncentrációs táborokba hurcolt egykori boriak mindenkor
változó számának higgadt mérlegeléséről) sem.
Érdemes szót ejteni a munka kézikönyv-funkciójáról.
A hozzávetőlegesen kétezer lábjegyzetet rejtő könyv bibliográfiája
egyfajta jól tagolt Bor-historiográfiaként is felfogható; ezt egészíti
ki számos térkép, táboralaprajz és negyvenöt soha nem publikált és
részletesen dokumentált fénykép. Végül, de nem utolsósorban,
kiemelendő a kötet végi, az összes szereplőt bemutató annotált
névmutató.
A kitűnő kötet értékéből nem von le, ha utalunk
annak hiányosságaira is. Ide kívánkozik, hogy a szövegben rendszeresen
ismétlésekkel találkozunk. Ezt a különálló fejezetek gondosabb
szerkesztői munkájával korrigálni lehetett volna. További problémának
érzem a könyv egészére jellemző pozitivista szemléletmódot. A szerző
határtalan forrásmennyiséget mozgatott meg, aminek révén viszont
Csapody minduntalan olyan adatmennyiséggel látja el olvasóját, hogy
ezzel azt a benyomást kelti, mintha a „mindent minél részletesebben
elmondani”, „ahogy valóban történt” rankei elve vezérelte volna. Egy
történeti interpretációnak ugyanakkor nem lehet célja a minden egyes
részletre (esetenként a rég meghaladott, téves stb. interpretációkra)
való kitérés, sokkal inkább a források, adatok kellő rostálása révén a
valóban fontosak meghagyása és azok súlyozott bemutatása. Teljes
objektivitást elérni a történetírásnak úgysem lehetséges, a szelekció
nem megkerülhető. Úgy érzem, ez az elv nem kellően érvényesül, és több
esetben hovatovább az a kötet olvasmányosságát is rontja.
Kétségtelen ugyanakkor – ezt a közelmúltban
tapasztalható médiaérdeklődés is jelzi –, hogy Csapody Tamás fontos
könyvet írt a boriakról. A mű a szerző szándékai és a recenzens
kívánalmai szerint ugyanakkor csak a kezdet ahhoz a hatalmas összegző
munkához, aminek végeredménye a bori munkaszolgálat, a bori
munkaszolgálatosok történetének – e kötetben is remekül megnyilatkozó,
kiterjesztett szemléletű – nagymonográfiája lesz. Kívánom, hogy
Csapody Tamás további kutatásaihoz a történészek részéről nagyobb
figyelmet kapjon mind a szakirodalmi termés bővítését, mind pedig a
szakmai segítségadást tekintve. (Csapody Tamás: Bori
munkaszolgála-tosok. Budapest: Vince, 2012, 656 p.)
Szécsényi András
történész, muzeológus, Holokauszt Emlékközpont
|
|