Van-e a Társadalomnak mint egésznek
organizmusvédelmi rendszere?
Van-e a Társadalomnak mint egésznek organizmusvédelmi rendszere? Erre
a kérdésre igyekszik választ adni Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor
2007-ben a Kossuth Kiadónál megjelent Túlélési stratégiák című
könyvében. A biológia és az orvostudomány az egyén szervezetében már
ismeri e védelmi rendszer létét, annak pontos működését viszont még
nem. A társadalomtudósok számára egyelőre még a kiindulási pont is
kérdés: létezhet-e védekezési rendszer, közös adaptációs módszer, ami
a társadalom egészét képes megvédeni? A válaszhoz vezető út egyik
mérföldköve lehet a Kapitány házaspár könyve. Az út hosszúságát és
göröngyös voltát mi sem bizonyítja jobban, mint az a több mint tíz
(vagy összesen inkább húsz) év, amit a könyv megírásába fektettek, és
az a négyszáz vagy a jegyzetekkel együtt hatszáz oldal, amit
„teleírtak”.
A Túlélési stratégiák egy par excellence
társadalomtudományi mű: a felhasznált szakirodalom egyaránt merít az
irodalom, a történelem, a pszichológia, a szociológia, az
antropológia, a közgazdaságtan és a politológia tudományterületeiből.
A könyv ennek a valóban széles merítésnek köszönhetően válhat például
különösen fontossá a felső, de akár a középfokú oktatás számára is. A
Túlélési stratégiák kézikönyv jellegét erősíti az is, hogy a könyv nem
rövid, különösen akkor, ha a jegyzeteket is figyelembe vesszük.
Márpedig ezektől – azt hiszem, a szerzők szándékával egyezően – nem
lehet eltekinteni. Bár a fejezetek egymásra épülnek, külön-külön is
jól olvashatóak és az olvasó igénye szerint felhasználhatóak.
A könyv nyolc nagy fejezetből áll, amelyek – ahogy
az alcímekből is kiderül – a túlélési mechanizmusokat mindig egy-egy
megközelítés mentén tárgyalják. Található a könyvben fenomenológiai,
eszmetörténeti, etikai, funkcionalista, strukturális, dialektikus és
végül történeti megközelítés is. A I. fejezet, ami a Huszadik századi
adaptációs mechanizmusok, túlélési technikák címet viseli, egy
kvalitatív kutatás idevonatkozó eredményeit mutatja be. Mintegy
százhatvan interjú segítségével ismerhetünk meg huszonnégy megoldási
módot és nyolc mintát, ami az egyént – válsághelyzettől függően –
segíti a megfelelő alkalmazkodási technika kiválasztásában. Sok jó
interjúrészlet mutatja még be, hogy az értékrendszer és a
szocio-demográfiai helyzetből adódó különbségek hogyan befolyásolják a
túlélési technikákat, illetve azokat a csapdákat, amelyek sikertelenné
tehetik az alkalmazkodást.
A II. fejezet Elméleti alapkérdések 1. A jelenség
körülírása címet viseli. Ebben a fejezetben az alapdilemma a
következő: „A társadalomnak […] tapasztalataink szerint nincs olyan
szubjektuma, amely nyilatkozhatna arról, hogy jól érzi-e magát. Így
ezen a módon a társadalom válságait és azok elleni védekezését nem
tudjuk megközelíteni.” (75.) Vajon ki és mikor állíthatja, hogy a
társadalomban válsághelyzet van? Vajon a sok-sok egyéni tapasztalat és
az egyéni helyzetek szubjektív válságként megélése összeadódhat-e,
összeállhat-e úgy, hogy az a társadalom szintjén válik válsággá, és
ami ellen a társadalomnak mint egésznek kell védekeznie? Az alapkérdés
pedig az, hogy mi történik akkor, ha a társadalom egyes alrendszerei,
ahelyett, hogy „az Egész érdekeit” védenék önálló mechanizmusokként,
saját részérdekeiket kezdik képviselni, és ezzel az „Egészet”
károsítják? Ebben az olvasatban a szerzők a társadalom szónak két
jelentését különböztetik meg: a „Társadalom-egész” az emberek
egyesülésének legszélesebb formája, maga az Emberiség, valamint a
„társadalom”, ami egy a többi alrendszer közül, ami, mint „az emberek,
mint társadalmi lények közössége) éppúgy részt vesz az
egyensúlyteremtésben, válságkezelésben, mint a többi alrendszer” (96.
kiemelés az eredetiben). A szerzők szerint a válságkezelő, illetve
egyensúlyteremtő mechanizmusok a társadalom alrendszerben a
legerősebbek és a Társadalom-egész szempontjából a legmeghatározóbbak.
A III. fejezet (Elméleti alapkérdések 2. Elméletek,
iskolák és viták) mintegy az első két fejezet zárásaként igen
részletes időutazás keretében mutatja be, hogy a társadalom
alapcéljának tekinthető túlélést a különböző korokban milyen
adaptációs mechanizmusok igyekeztek biztosítani, hogyan próbálták meg
e közös célt a társadalom szintjén úgy szabályozni, hogy az az egyének
számára is elfogadható, alkalmazható legyen. A mindenkori kihívást az
egyensúly megtartása jelenti: „összeegyeztetni a társadalmi
szabályozás közérdekét az egyéni megismerés, döntés és cselekvés
mechanizmusaival; egyszerre keresi az egyén helyes és sikeresen
alkalmazkodó viselkedésének lehetőségeit, és törekszik a társadalmi
szabályozás közérdekének érvényesítésére.” (115. kiemelés az
eredetiben) A fejezetet olvasva szinte kitapintható a folyamat, ahogy
a társadalmi és egyéni nézőpont az idők folyamán egyre jobban
szétválik, s az egyéni nézőpont a társadalmi kárára „önállósodik”.
Egyben nyomon követhetőek azok a többé-kevésbé hatékony módszerek is,
melyek szabályokkal, rendeletekkel és törvényekkel éppen ezt az
„elveszített” összhangot igyekeznek megteremteni.
Az egyensúly megteremtésére vonatkozó kísérletek
abból a meggyőződésből következnek, hogy az egyéni létnek a társadalom
ad értelmet, azaz „az egyéni lét értelme a társadalmi lét (emberlét)
értelméből magyarázható”. (157. kiemelés az eredeti szövegben) A könyv
IV. fejezete (Adaptációnk alapjai, A nembeliség) azokat az érveket
mutatja be példákkal is illusztrálva, amelyek azt igyekeznek
bizonyítani, hogy társadalmi meghatározó van az egyének alkalmazkodási
mechanizmusai mögött.. A szerzők szerint a kiindulópont az emberi Nem
és nem az emberi individuum, ami csak egy azon emberi
|
|
tulajdonságok közül, amit magyarázni és megérteni
kell. „Az emberré válással azonban éppen annak feltételei jöttek
létre, hogy az ember saját csoportját »Nemként« tudatosítva az
eredetileg létparancsként benne levő késztetéseket csoportcélokként
érvényesítse…” vagyis „az emberré válás elsődleges sajátossága az,
hogy az ember ’nembeli lénnyé’ válik…” (161. kiemelés az eredeti
szövegben) A nembeliség fogalma számos gondolkodónál megjelenik. Ezek
közül a könyvben részletesen megismerhetjük Platón, Kant, Durkheim,
Mead, Spencer, illetve Marx és a marxizmus e témára vonatkozó
nézeteit. A szerzőpáros számára az ideális eszmény és mérce a
Humanizmus, ami mindenek felett és előtt az embert védi. A humanitás
(az emberi életvédelem) pedig a Nem fejlődésének általános mércéje
lehet. (Innen már „csak egy ugrás” lehetne a humanitás
operacionalizálása és mérése!) A nembeliség etikájának alapjai az
emberi élet védelme, a tolerancia és a szeretet, melyek mind a Nem
minél egészségesebb továbbélését és túlélését szolgálják. „A Nem
túlélése szempontjából a Nem minden egyénének túlélése fontos.” (203.)
Elvben tehát az egyének túlélési erőfeszítései nem lehetnének
ellentmondásban a Nem túlélésével, de nem tekinthetünk el attól a
kettőségtől, azoktól a helyzetektől sem, amikor ezek az egyéni érdekek
szembekerülnek a nembeliség etikájával, és felülkerekednek rajta. A
nembeliség etikájának két összetevője: az aktív tagadása annak, ami a
Nem szempontjából ártalmas, és az emberek közti szolidaritás. A
válsághelyzetekben az adaptációt olyan technikák kell, hogy segítsék,
amelyek végső soron a Nem érdekeit szolgálják.
A könyv mintegy második részeként tekinthető az
V–VIII. fejezet. Ez a négy fejezet az adaptációt különböző
aspektusokból vizsgálja. Az adaptációt megkönnyítő mintákról és
mechanizmusokról szól az V. fejezet (Adaptáció – milyen szempontból?
Mihez-hogyan?). A teljesség igénye nélkül néhány „szalagcím”: az
önvédelmet és önfenntartást segítő stratégiák; a közös tudás és a
hagyományok; az egyén egészséges öntudata, az optimizmus és a
jövőperspektíva. Részletesen olvashatunk arról is, hogy hogyan
adaptálódunk az életveszélyhez, a hatalomhoz vagy egyéni
interperszonális viszonyainkhoz. A VI. fejezet az Adaptáció csatornáit
tekinti át. A tizenhét külön pontban tárgyalt csatorna közé sorolják
például a természetet, a civilizációt, az integrációt, a lázadást, a
különböző kultúrák ötvözését, a közös tevékenységeket vagy éppen a
tömegkommunikációt. Persze vannak átfedések is: a szolidaritás, ami a
nembeliség etikájának egyik összetevője, elsősorban adaptációs
stratégia és bizonyos helyzetekben (például nyomor) az adaptáció
tudatos megerősítője. A forrás, ahonnét meríthetünk, a szerzők szerint
kiapadhatatlan: „az emberi adaptáció egyik legnagyszerűbb sajátossága,
hogy mindenből (és mindennek az ellentétéből is) képes olyan
erőtartalékokat kinyerni, ami segítheti az egyének és csoportok
adaptációját.” (293. kiemelés az eredeti szövegben) A VII. fejezet a
Társadalmi adaptációról szól. Itt esik szó az adaptáció negatív
következményeiről, a zavarokról és azok elhárítási módjairól. A VIII.,
egyben utolsó fejezet ismét időutazásra viszi az olvasót. Ezúttal a
történeti példákon keresztül az adaptáció egyes lehetőségeit mutatja
be. Nagyon érdekes és olvasmányos fejezet. Az ősi formáktól kezdve, az
ázsiai termelési módon, az antikvitáson majd a középkoron és a 16–18.
századon át jutunk el a 19–20. századig. A vizsgálódás során más
aspektusból ugyan, de ismét azt követhetjük nyomon, hogy hogyan válik
szét a Nem és az egyes ember adaptációja. Melyek azok az eszközök,
amelyek segítségével biztosítva volt az egyensúly fennmaradása és a
sikeres túlélés.
A könyv végére érve úgy érezzük, a szerzőknek a
címben feltett kérdésre, ha csak részben konkrétan is, de sikerült
optimistán válaszolniuk. Az emberiség eddigi története bizonyítja,
hogy a társadalom alrendszer igenis segíti a Társadalom-egész, azaz az
emberiség túlélését és fennmaradását. A könyvvel kapcsolatban azonban
némi hiányérzetünk is van. A leírtakkal – ide vonatkozó
tudománytörténeti tudás birtokában nem lévén – nem tisztünk
vitatkozni. Egyszerű, de a társadalmi folyamatokra érzékenyen reagáló
olvasóként viszont nagyon hiányzik a jelen helyzet kicsit részletesebb
leírása, és az abból következő, saját jövőnkre vonatkozó stratégiák
legalább vázlatos bemutatása.
A formára vonatkozó kritikai megjegyzésünket elsősorban a kiadónak
címezzük: egy ilyen, tartalmában és terjedelmében is komoly anyag
esetében nagy hiányosságnak tartjuk, hogy nem készült névmutató. A
másik megjegyzés vagy inkább javaslat a szerzőknek szól: miután a
szövegben sok helyütt a szerintük különösen fontosnak tartott részeket
ők maguk is kiemelték félkövér vagy dőlt betűkkel, talán érdemes lenne
megnézni, hogy nem lehetséges-e csak a kiemelt részekből egy rövidebb
minikönyv változatot összeállítani. Az olvasói szokásokat figyelembe
véve, szerintünk nagyon hasznos és sokak számára vonzó lenne egy ilyen
rövidebb változat.
Ez az önmagában sem elhanyagolható szellemi munka a
témát a továbbiakban feldolgozó kutatók számára nélkülözhetetlen és
kikerülhetetlen alapmű. A szerzők számára pedig egy újabb kutatás
kiindulási pontja, ami immár a kvalitatív megközelítés mellett
kvantitatív adatok segítségével is megpróbálja feltérképezni a mai
magyar társadalom túlélési stratégiáit, és megvizsgálja, hogy a
különféle válsághelyzetekre az egyes társadalmi csoportok számára mi
lehet a legjobb stratégia! Úgy véljük, egy ilyen könyvre szintén nagy
szükség volna! (Kapitány Ágnes – Kapitány Gábor: Túlélési stratégiák.
Társadalmi adaptációs módok. Budapest: Kossuth, 2007)
Dávid Beáta – Albert Fruzsina
szociológusok
|
|