A Magyar Tudományos Akadémia folyóirata. Alapítva: 1840
 

KEZDŐLAP    ARCHÍVUM    IMPRESSZUM    KERESÉS


 BEKÖSZÖNTŐ

X

Palkovics László

az MTA levelező tagja, a projekt kutatási igazgatója, a Széchenyi István Egyetem kutatóprofesszora

 

Tisztelt Olvasó!


A Magyar Tudomány jelen különszámában egy olyan egyetemközi kutatói program eredményeivel ismerkedhet meg, amelynek célja, hogy – egy Magyarországon egyedülálló felsőoktatási partnerségre alapulva – professzionális kutatóbázist hozzon létre, egyben megalapozzon egy hosszabb távú, további intézményekre kiterjedő kutatói és oktatási együttműködést.

A győri Széchenyi István Egyetem és a veszprémi székhelyű Pannon Egyetem közös projektjének keretében olyan járműipari, energetikai és környezeti alap- és alkalmazott kutatások valósultak meg, amelyekre az érintett közép- és nyugat-dunántúli régiónak versenyképessége növeléséhez szüksége van. A járműipar fejlődéséhez való hozzájárulás nem csupán lokálisan, hanem az egész ország nemzetgazdasága szempontjából fontos törekvés, hiszen jól látható, hogy egyre több tőkeerős multinacionális nagyvállalat tervez és valósít meg jelentős beruházásokat hazánkban. Ez a szektor nagyjából 800 milliárd forinttal járul hozzá a magyar GDP-hez, az összeg felét a két egyetem vonzáskörzete adja.

A következő oldalakon a négy kutatási főirányba tagozódó ötvenöt projekt eredményeiből adunk válogatást. Ezek nem csupán különálló, egymástól elszigetelt kutatócsoportok tevékenységének eredményeit mutatják be, hiszen értékesen sikerült kiaknázni a rokon területekben és a két egyetem szakmai kompetenciájában rejlő szinergiákat. Kollégáim erőfeszítéseinek köszönhetően sikerült bebizonyítanunk, hogy egymással együttműködve képesek vagyunk lefedni egy iparág teljes vertikumát. Mi több, a projekt megvalósításával a két felsőoktatási intézmény képessé vált arra, hogy egyenrangú partnerei legyenek a

 

 

kutatóintézeteknek, s nemzetközi színtéren is piacképes szolgáltatást tudjanak nyújtani a legmagasabb elvárásokat támasztó ipari partnerek számára.

Az elért eredmények beépültek az oktatásba, s örömünkre szolgál, hogy a beérkezett visszajelzések alapján a cégek most, a projekt eredményes megvalósításakor vonzóbbnak találják a hallgatókat, mint a projekt kezdete előtt. Ez egyértelmű visszaigazolása annak a törekvésnek, hogy gyakorlatiasabb, felkészültebb mérnökjelölteket bocsásson mindkét egyetem a munkaerőpiac rendelkezésére.

Az elért szakmai színvonal fenntartásához, illetve a további fejlődéshez elengedhetetlen feltétel a megkezdett együttműködés kiterjesztése. Ennek megfelelően csupán a projekt ér véget, az összefogást azonban fenntartjuk, sőt, ki kívánjuk terjeszteni, mind több egyetem és főiskola, valamint ipari szereplők és kutatóintézetek bevonásával. A tevékenységek összehangolása, átfogó projektek közös megvalósítása jelentheti a kitörési pontot az elhúzódó gazdasági válságból.

A Mobilitás és környezet projektet egyfajta szimbolikus ugródeszkaként is értelmezhetjük, amely megmutatta a fizikai távolságot és egyéb korlátokat is legyőző együttműködés, a megannyi szálon megvalósuló összefogás erejét, modellként, pozitív példaként szolgálva más intézmények számára, egyben megalapozta egy professzionális kutatói és oktatási hálózat kiépítését.

Bízunk benne, hogy az itt ismertetett eredmények vonzó erővel hatnak a járműipari, energetikai és környezeti kutatások által érintett területeken működő ipari szereplőkre, felsőoktatási intézményekre és kutatóintézetekre, akik közül mind többen kapcsolódnak majd be a megkezdett, s máris számos sikert eredményező együttműködésbe.