hőmérséklettartományban (370–380°C)
az aromástelítés mértéke meghaladja az elérhető legnagyobb
értéket. Ez jól mutatja, hogy az alkalmazott katalizátoron a
kéntelenítés és aromástartalom-csökkentés kedvező műveleti paraméterei
nem estek egybe.
Az összes aromástartalom mellett vizsgáltuk a
többgyűrűs aromástartalom változását is a hőmérséklet és a nyomás
függvényében. Az 5. ábrán látható, hogy
a vizsgált műveleti paramétertartományban a többgyűrűs aromástartalom
az alapanyagéhoz viszonyítva kisebb lett. A termékekben ezen
vegyületcsoport koncentrációja is minimumgörbe szerint változott. A
többgyűrűs aromástelítés szempontjából a kedvező hőmérsékleti értékek
a 340°C–350°C tartományba estek. A minimumgörbe szerinti változás oka
megegyezik az összes aromástartalom esetén leírtakkal (egyensúlyi,
exoterm folyamat). Az eredményekből látható, hogy az összes
aromástartalom, illetve a többgyűrűs aromástartalom minimuma nem esik
egybe. Ennek oka, hogy a többgyűrűs aromások gyűrűtelítése lényegesen
nagyobb sebességgel játszódik le, így alacsonyabb hőmérsékleten érhető
el az egyensúlyi konverzió, ami viszont a hőmérséklet növekedésével
csökken.
A kísérletek során kapott termékek többgyűrűs
aromástartalmát a szabványban előírt értékhez (legfeljebb 8%)
hasonlítva látható, hogy azok 80 bar nyomás esetén minden esetben,
továbbá 340°C-on minden vizsgált nyomáson kisebbek voltak annál. Az
adatok azt is jól szemléltetik, hogy a kéntelenítésnek kedvező
hőmérsékleteken (370°C–380°C) csak 80 bar nyomás esetén lehetett
előállítani az előírt minőségű terméket. Ez jól alátámasztja azt az
előző megállapításunkat, hogy a vizsgált katalizátoron a kéntelenítés
és az aromástartalom-csökkentés kedvező műveleti paraméterei nem esnek
egybe.
Az autógyártók világszövetsége ajánlásában megadott
többgyűrűs aromástartalmat (legfeljebb 2%) a vizsgált technológiai
feltételek esetén nem tudtuk elérni.
Kétlépéses eljárás
Az előzőekben bemutatott kísérleti eredményekből látható volt, hogy az
alkalmazott gázolajpárlat és katalizátor esetén az
egylépéses, hidrogénező heterogén katalitikus minőségjavítás nem
előnyös. Ezért kísérleti tevékenységünket úgy folytattuk, hogy az
alapanyag kén- és aromástartalom-csökkentését két lépésben végeztük
el.
Ennek során az első lépésben 60 bar össznyomáson,
az aromástartalom csökkentésnek kedvező kisebb hőmérsékleten (350°C)
és az ipari gyakorlatban alkalmazott folyadékterheléssel (1,5 h-1) egy
részlegesen kéntelenített (187 mg/kg) terméket állítottunk elő (lásd
2. táblázat) a vizsgált NiMo/Al2O3
katalizátoron. Majd az így nyert gázolajtermék további
minőségjavítását vizsgáltuk kénnek részlegesen ellenálló
PtPd/USY-zeolit katalizátoron.
A műveleti paraméterek kiválasztása a következők
szerint történt. A nyomás kiválasztásánál figyelembe vettük, hogy a
két lépés ugyanazon nyomásszinten történjen, azaz egy ipari
megvalósítás esetén a két folyamat hidrogénellátása egy körben legyen
megvalósítható. Ezért össznyomásnak a 60 bar-t választottunk a 2.
lépésben is. A folyadékterhelés kiválasztásánál is
az első katalitikus lépéshez való illesztést, illetve az ipari
gyakorlatot tartottuk szem előtt, így azt 1,5 h-1-nek választottuk. A
második lépésben a részlegesen kéntelenített gázolaj további
minőségjavítását a 280–340°C hőmérséklettartományban vizsgáltuk.
A termékek kéntartalmának változását az alkalmazott
hőmérséklettartományban a 6. ábra
szemlélteti. Látható, hogy a hőmérséklet növelésével a termékek
kéntartalma monoton csökkent. A dízelgázolaj-termékszabványban előírt
kéntartalmú termékeket már viszonylag alacsony hőmérsékleten (310°C és
a felett) elő lehetett állítani. Ennek oka, hogy a
legnehezebben kénteleníthető heterociklusos kénvegyületek (például
dialkil-dibenzotiofének) átalakulása során a molekula egyik vagy
mindkét aromásgyűrűje telítődik. Az alkalmazott PtPd/USY-zeolit
katalizátor pedig a nagy hidrogénező aktivitása miatt elősegíti ezt a
folyamatot.
A kéntelenítés mellett vizsgáltuk a termékek
egygyűrűs és többgyűrűs aromástartalmának változását is az alkalmazott
technológiai paraméterek mellett (7. ábra).
Az adatok jól szemléltetik, hogy minden vizsgált aromás
szénhidrogéncsoport esetén a gyűrűtelítés jelentős mértékben
lejátszódott. Az is jól látható, hogy a kéntelenítéssel ellentétben a
vizsgált hőmérséklettartományban az aromástartalom minimumgörbe
szerint változott. Ennek magyarázata azonos a NiMo/Al2O3
katalizátornál ismertetettel (egyensúlyi, exoterm folyamat).
A nyert termékek többgyűrűs aromástartalma a
290–340°C tartományban messzemenően kielégíti a jelenleg érvényes
termékszabvány idevonatkozó előírását, továbbá az autógyártók
világszövetsége annál szigorúbb ajánlását is. Az összes aromástartalom
pedig kisebb, mint az említett szervezet ajánlásában megfogalmazott,
legfeljebb 15%.
A jelentős aromástartalom-csökkenés oka az
alkalmazott PtPd/USY-zeolit katalizátor nagy hidrogénező aktivitása.
Továbbá az is feltételezhető, hogy a gyűrűtelítésen túl a savas
katalizátorhordozó (USY-zeolit) hozzájárul az aromások gyűrűnyitási
folyamatainak lejátszódásához is, a Pt-ra kifejtett elektronszívó
hatásával.
A kedvező műveleti paraméterek (például 310°C, 60
bar, 1,5 h-1) mellett előállított kis kén- és csökkentett
aromástartalmú termékek kiváló dízelgázolaj-keverőkomponensek. Továbbá
motorikus felhasználásuk esetén jelentősen csökkentik a kipufogógázok
emisszióját, különösen a koromrészecske, az NOx- és
szénhidrogén-kibocsátást.
Az elvégzett vizsgálatok alapján megállapítható,
hogy az alkalmazott gázolajpárlat minőségjavítása a kétlépéses
eljárással alacsonyabb hőmérsékleten, kisebb nyomáson és nagyobb
folyadékterheléssel valósítható meg. További vizsgálat tárgyát képezi
a két eljárás beruházási és üzemeltetési költségeinek
összehasonlítása.
Jelen cikk a TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010 projekt keretében készült. A
projekt a magyar állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai
Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.
Kulcsszavak: gázolaj, kéntelenítés, aromástartalom csökkentés,
hidrogénezés, NiMo/Al2O3 katalizátor, Pt,Pd/USY-zeolit katalizátor,
motorhajtóanyag-felhasználás
IRODALOM
Arora, A. – Mukherjee, U. (2011): Refinery
Configurations for Maximizing Middle Distillates. Petroleum Technology
Quarterly, 16, 4, 67–75.
European Commission (2011): Energy,
Transport and Environment Indicators. 2011 edition, Brussels, 1–211.
Hancsók J. – Kasza T. (2011): The
Importance of Isoparaffins at the Modern Engine Fuel Production, In:
Bartz, W. (ed.): Proceedings of 8th International Colloquium Fuels
2011. 361–373.
Ho, T. C. (2004): Deep HDS of Diesel Fuel:
Chemistry and Catalysis. Catalysis Today. 98, 3–18.
Matsumoto, S. (2004): Recent Advances in
Automobile Exhaust Catalysts. Catalysis Today. 90, 183–190.
Nagy G. – Hancsók J. (2007): Diesel-üzemű
gépjárművek korszerű utóátalakító katalizátorai I. Magyar Kémikusok
Lapja. 62, 11, 373–378.
Stanislaus, A. – Marafi, A. – Rana, M. S.
(2010): Recent Advances in the Science and Technology of Ultra Low
Sulfur Diesel (ULSD) Production. Catalysis Today. 153, 1–68.
Varga Z. – Hancsók J. – Kalló D. – Stumpf
Á. (2006): Investigation of the HDS Kinetics of Dibenzotiophene and
Its Derivatives in Real Gas Oil. Reaction Kinetics and Catalysis
Letters. 88, 1, 19–26.
Varga Z. – Hancsók J. – Nagy G. – Magyar
J. – Wáhlné H. I. – Kalló D. (2005): Környezetbarát dízelgázolajok
előállítása I. Mély heteroatom-eltávolítás. Magyar Kémikusok Lapja.
60, 12, 430–438.
Varga Z. – Hancsók J. – Nagy G., –
Pölczmann Gy. – Kalló D. (2007): Upgrading of Gas Oils: The HDS
Kinetics oOf Dibenzotiophene and Its Derivatives in Real Gas Oil.
Topics in Catalysis. 45, 1–4, 203–206.
|