Környezet a genetika
fejlődéstani aspektusából: epigenetika
A molekuláris genetika forradalmi hozományát
mindenekelőtt a gyakori komplex, ún. multifaktoriális eredetű
betegségek megelőzésében reméltük, amelyek kialakulásában genetikai
determináció (hajlam) és provokáló környezeti faktorok együttállását
tételezzük fel. Az orvosi gyakorlatban remélt forradalom elmaradását
azért is érdemes a genetika duális természetére való tekintettel
elemezni, mert a környezet szerepe nem azonos a két aspektusból. A
csírasejtközpontú, stabilitást hangsúlyozó transzgenerációs
gondolatrendszerben a környezet alig jut szerephez, de fejlődéstani
aspektusból a környezet alakító hatása, így az epigenetika különös
hangsúlyt kap.
Az epigenetikával a közelmúltban két munkában is
foglalkoztam (Kosztolányi, 2010a, 2011), ezúttal csupán azt a lényegi
vonását emelem ki, hogy az epigenetika a szekvencia-alapú gondolkodás
helyett a génműködést, ennek szabályszerűségeit helyezi
gondolatrendszerének központjába. Figyelembevétele kulcsot kínál a
stabil genetikai meghatározottság és a dinamikus környezet
interakciójának, a fejlődés során a genetikai program kibontakozásában
szerepet játszó tényezők elemzésére.
Az epigenetikai folyamatok az élő szervezetek
alapvető feltételeihez tartoznak (szaporodás, magzati növekedés,
sejtdifferenciálódás). Ezek a fiziológiai történések azonban állandóan
változó környezetben zajlanak, így ha az epigenetikai beállítódásokat
a környezet megzavarja, akkor megváltozhatnak a fejlődésben
kulcsfontosságú gének funkciói, s ennek patológiás következményei
lesznek mind az organikus, mind az értelmi, érzelmi fejlődésre.
In vitro kísérletek, állatokon tett megfigyelések
szerint epigenetikai módosulást okoznak a magzati, csecsemőkori
táplálkozás (a tápszer metilgazdagságától függően), környezetünkben
lévő különféle kémiai komponensek, fémek, az életminőség, de értelmi,
érzelmi, szociális, viselkedési faktorok is, így az orvosi ellátás
milyensége, anyai gondoskodás.
Humán megfigyelések arra utalnak, hogy az epigenom
leginkább a magzati fejlődés időszakában sérülékeny (korai fejlődési
zavarok), de epigenetikai változások kimutathatók a születés utáni
fejlődés során is (kognitív diszfunkciók, viselkedési zavarok), és
gyűlnek az adatok, hogy jelentős szerepet játszanak az élet későbbi
szakaszaiban is, így szerepet játszanak időskori komplex betegségek,
mint például a diabétesz, a szív-érrendszeri zavarok, a kóros
kövérség, a rák, a pszichózis kialakulásában, különösen a stresszel
kapcsolatba hozható patológiás állapotok, az ezekhez vezető hajlam
meghatározásában is. Rendkívül érdekesek azok az adatok, amelyek arra
utalnak, hogy a környezeti epigenetikai faktorok az egyén életére
gyakorolt hatás mellett befolyással bírnak az utódok egészségére,
betegségeire is (transzgenerációs hatás).
A genetika és környezet összefüggésének ez az új
értelmezése, az epigenetikai gondolatkör a XXI. század első
évtizedének egyik legdinamikusabb területévé vált. 2009 októberében
megjelent az első, referenciaértékű emberi epigenomikai térkép (Lister
et al., 2009). 2010-ben elindult egy rendkívül ambiciózus munka
(International Human Epigenome Consortium), amely ezer egyén
referenciaértékű epigenetikai térképét tervezi elkészíteni tíz év
alatt (www.ihec-epigenomes.org).
Társadalmi felelősség
Az epigenetikai gondolatrendszer figyelembe vétele ma már
elengedhetetlen kutatási programok tervezésekor, a kapott eredmények
értelmezésében, de a betegellátásban is. A genetika és környezet
összefüggésére vonatkozó új gondolatrendszernek azonban van a kutatók,
egészségügyi szakemberek felelősségén túli össztársadalmi vonatkozása
is. Az epigenetikai ismeretekkel új molekuláris biológiai értelmezést
nyernek az ember testi, szellemi, érzelmi fejlődési folyamatai, s
ebből rendkívül fontos következtetések vonhatók le. Ha ugyanis nincs
minden kódolva a veleszületett genetikai programban (s ezt már a
legelvakultabb „túlgenetizálók” sem vallják), akkor a megfogant új
egyed életútját jelentős mértékben környezete – a várandós anya, a
család, a társadalom, iskola – határozza meg a sejtek epigenetikai
mintázatának beállítása útján. Mindez azt jelenti, hogy az
epigenetikai ismeretek nagy felelősséget rónak az egészségügyi,
nevelési szakemberekre, politikusokra, minden szülőre saját magunk és
utódaink testi-szellemi jól-léte érdekében.
Kulcsszavak: epigenetika, transzgenerációs genetika, fejlődéstani
genetika, genetikai (in)stabilitás
IRODALOM
Kosztolányi György (2010a): A
gyermekfejlődés epigenetikája. Magyar Tudomány. 171, 1083–1089. •
WEBCÍM >
Kosztolányi György (2010b): Az első
posztgenom évtized az orvostudományban. Remények, csalódások, újszerű
válaszok. Orvosi Hetilap. 151, 2099–2104.
Kosztolányi György – Cassiman,
Jean-Jacques (2010): The Medical Geneticist as Expert in the
Transgenerational and Developmental Aspects of Diseases. European
Journal of Human Genetics. 18,1075–1076. •
WEBCÍM >
Kosztolányi György (2011): Hypothesis:
Epigenetic Effects Will Require a Review of the Genetics of Child
Development. Journal of Community Genetics. 2, 91–96. •
WEBCÍM >
Lister, R. – Pelizzola, M. – Dowen, R. H.
et al. (2009): Human DNA Methylomes at Base Resolution Show Widespread
Epigenomic Differences. Nature. 462, 315–322. •
WEBCÍM >
|