Az utóbbi években egyre nagyobb figyelem fordult a
politikai és a gazdasági élet szereplői részéről a közfinanszírozású
kutatóhelyeken létrejött kutatási eredmények potenciális regionális
gazdasági, illetve nemzetgazdasági hatásai iránt. Ezzel összefüggésben
megemlítendő, hogy a nemzetgazdaságok versenyképessége és innovációs
kapacitása között szoros összefüggés mutatható ki (Porter – Stern,
2001). A regionális versenyképesség legfontosabb meghatározó tényezői
közé tartoznak a K+F+I-tevékenységek (Lengyel, 2000). Elmondható
ugyanakkor, hogy a hazai K+F-eredmények nem megfelelően hasznosulnak,
ami a nemzetgazdaság versenyképessége szempontjából kedvezőtlen
(Papanek et al., 2007). Ehhez érdemes hozzátenni, hogy a K+F
intenzitásuk növekedésével javul az iparvállalatok exportteljesítménye
(Török – Petz, 1999). Az exportteljesítmény kérdése pedig különösen
fontos egy olyan erősen nyitott, kis gazdasággal rendelkező országban,
mint Magyarország, melynek számára az export által vezérelt növekedés
fontos felzárkózási lehetőséget jelent. Mindez jól mutatja, hogy a
kutatási eredmények hasznosítása komoly jelentőséggel bír a magyar
gazdaság fejlődése, illetve versenyképessége szempontjából.
A kérdéskör iránti érdeklődés fokozódásához minden
bizonnyal hozzájárult az Európai Unió politikája, mely nagy
fontosságot tulajdonít a kutatás-fejlesztésnek és az innovációnak a
globális versenyben. Ebből a szempontból kulcsszerepe volt az Európai
Unió korlátozottan sikeres és 2005-ben újraindított lisszaboni
stratégiájának, az Európai Bizottság egyes ajánlásainak, illetve az
Európai Unió 2007 decemberében aláírt Lisszaboni Szerződésének. A
közeljövőben pedig szintén kulcsszerepe lehet az Unió Európa 2020 nevű
stratégiájának. A folyamatosan globalizálódó világ okozta erősödő
versenyben a kutatás-fejlesztés és az innováció tartós versenyelőnyt
biztosíthat Európa és hazánk számára is, mivel a gazdaságban
alkalmazott technológiák fejlesztése a termelékenység javításának és
ezáltal a gazdaság fejlődésének elsődleges forrása. A globális
gazdasági válságból pedig egyfajta kivezető utat kínálhatnak.
A növekvő figyelem ugyanakkor jelentős részben a
gazdaság átalakulásának köszönhető. Ennek a transzformációnak az
iránya a tudásalapú gazdaság felé mutat, vagyis a hagyományos
termelési tényezők (például a tőke) fontosságát meghaladja a tudás
fontossága. A tudásalapú gazdaságban a létrejövő hozzáadott érték
elsődleges forrása a tudás. Ebből következően, tudástermelő
funkciójuknak köszönhetően az értékteremtés fontos színterei lehetnek
a közfinanszírozású kutatóhelyek. Szabó Katalin és Hámori Balázs
rámutatnak arra, hogy a gazdaságban az innováció már egyre kevésbé
tekinthető átmeneti kibillenésnek az egyensúlyból, inkább az egyensúly
jelent átmeneti állapotot az innovációk folyamatos áramában (Szabó –
Hámori, 2006). Részben az eddigiekben ismertetett okokkal
összefüggésben, az utóbbi években jelentős fejlődésen mentek keresztül
a nemzeti innovációs rendszerekkel kapcsolatos kutatások. Ezeknek a
rendszereknek számos definíciója létezik (Szigethy, 2012), azonban
bármelyiket tekintjük, a nemzeti innovációs rendszerekben alapvető
szerepet töltenek be a közfinanszírozású kutatóhelyek.
Fontosságának megfelelően, számos hazai kutatás
foglalkozott az innovációval, azonban ezek a kutatások többnyire a
vállalkozásokra irányultak. Azok a kutatások pedig, amelyek nem a
vállalkozásokra irányultak, hanem az akadémiai szférára, általában nem
közvetlenül vizsgálták a gazdasági hatásokat. Az előbbi okokból
következően a jelen tanulmány alapjául szolgáló kutatás arra
vállalkozott, hogy ökonometriai módszerek segítségével direkt módon
vizsgálja a közfinanszírozású kutatóhelyeken létrejött eredmények
gazdasági hatását. A közvetlen gazdasági hatás következő két formáját
vizsgálom: a munkahelyteremtő, illetve az innovációs hatást. Ezek a
hatások mind a kutatóhelyeken, mind a vállalkozásoknál
jelentkezhetnek, nem tettem különbséget ezen hatások
számszerűsítésekor abból a szempontból, hogy hol jelentkezik az adott
hatás. Innovációs hatás alatt a jelen tanulmány esetében
termékinnovációra, illetve technológiai innovációra gyakorolt hatást
értek, mivel a közfinanszírozású kutatóhelyek döntően ilyen innovációs
hatásokat képesek gyakorolni. Fontos megjegyezni, hogy a rendelkezésre
álló minta jellemzőinél fogva, a vizsgálat inkább tekinthető
exploratív, mint konfirmatív jellegűnek, mivel képes bizonyos
lehetséges összefüggésekre rávilágítani, azonban ezek megerősítése
általában további kutatásokat tehet indokolttá.
A nemzetközi szakirodalom áttekintése kapcsán Varga
Attila is rámutat a közvetlen innovációs hatások vizsgálatának
fontosságára, melyek helyett az egyetemi tudás átszivárgásának
kvantifikálásakor gyakran a szabadalmi bejelentések számát vizsgálják.
Ez azonban vitatott módszer, mivel nem minden találmányt
szabadalmaznak, és nem minden szabadalmi bejelentésből lesz termék
(Varga, 2004). Ökonometriai módszereket alkalmazott Inzelt Annamária
és Szerb László kutatása is, amely a termékinnovációk és az innovációs
együttműködések között talált szignifikáns, pozitív kapcsolatot, bár
az együttműködő partnerek nem kizárólag az akadémiai szférából
származhattak (Inzelt – Szerb, 2003). A hazai empirikus kutatások
közül megemlíthető még Borsi Balázs kutatása, amely alapján a
feldolgozóipari vállalatok versenyképessége pozitívan függ össze az
innovativitással és a technológia-adaptálás képességével, ugyanakkor e
vállalatok döntő többsége szerint, nem számíthatnak a hazai K+F
intézményektől innovációs támogatásra (Borsi, 2004).
A kutatás módszertana
Az adatfelvételt kérdőíves adatgyűjtés segítségével végeztünk a
Dél-alföldi Régió közfinanszírozású kutatóhelyeinek
természettudományi, orvosi, mezőgazdasági, illetve műszaki területeken
tevékenykedő kutatói körében a létrejött kutatási eredmények
hasznosításának felmérése érdekében. A Dél-alföldi Régióval
kapcsolatban megemlítendő, hogy a K+F-tevékenység, illetve a tudomány
és technológia humán erőforrásának mutatószámait tekintve igen előkelő
helyen áll a hazai régiók között (OECD – NKTH, 2009).
A minta összeállítása során arra törekedtünk, hogy
a régió valamennyi közfinanszírozású kutatóhelyéről kerüljenek be
kutatók a mintába. Ennek megfelelően, összesen tizenegy régiós
közfinanszírozású kutatóhely (öt felsőoktatási intézmény, hat
kutatóintézet) kutatóit kerestük meg. Az általunk megkeresettek vezető
kutatók voltak, vagyis tanszékek, kutatócsoportok stb. vezetői, mivel
csak a régió vezető kutatóiról állt rendelkezésünkre megfelelő lista.
Felmérésünk tehát nem tekinthető reprezentatívnak a régióban dolgozó
összes kutatóra nézve. A vezető kutatók megkeresésekor viszont
regionális szinten a teljes körű megkeresésre törekedtünk.
A kutatók megkeresése nagyobb részben elektronikus
levél, kisebb részben pedig telefonos/személyes megkeresés útján
történt. Az elektronikus levelet kapó kutatók kérdőívünket online
módon tölthették ki, míg a telefonos/személyes úton megkeresett
kutatók kérdezőbiztosok közreműködésével hagyományos módon, papíralapú
formában tölthették ki kérdőívünket. A felmérés utóbbi formáját
kiegészítő jelleggel, a minta elemszámának növelése érdekében
alkalmaztuk. Hangsúlyozni szükséges ugyanakkor, hogy a felhasznált
online, illetve papíralapú kérdőív egyforma volt.
A válaszadási arány viszonylag jónak volt
tekinthető, azonban, mivel a kutatók egy része bizonyos kérdésekre nem
válaszolt, ezért az értékelhető kérdőívek száma 84-re csökkent. A
válaszadó kutatók tevékenységének tudományterületi besorolását
tekintve elmondható, hogy tükrözi a régió kutatóhelyeire jellemző
élettudományi, illetve agrárjellegű irányultságot.
Szeretném hangsúlyozni, hogy a primer adatgyűjtés a
Dél-alföldi Régióra vonatkozott, tehát az eredményeknek az országos
szintre való általánosítása további kutatásokat igényelhet, mivel a
többi régióban más tudományterületek lehetnek dominánsak, valamint a
gazdasági környezet is eltérő.
A kutatás során az élettudományi kutatások
folytatása mint régióspecifikus változó kivételével, olyan független
változókat választottam, amelyekről azzal a feltételezéssel éltem,
hogy pozitív összefüggésben vannak a közfinanszírozású kutatóhelyeken
létrejött kutatási eredményeknek mind a munkahelyteremtő, mind az
innovációs hatását leíró függő változókkal. Ez a kapcsolat pedig a
változók szignifikáns, pozitív előjelű koefficienseiben nyilvánulhat
meg.
A kutatási eredmények
munkahelyteremtő hatása
A kutatók által létrehozott védett szellemi tulajdon hasznosításán
alapuló új munkahelyek számát befolyásoló változók vizsgálatát
Poisson-regressziós modell segítségével végeztem, melynek
eredményeként a következő szignifikáns független változókat találtam:
a részvétel iparjogvédelmi oltalomban részesített szellemi tulajdon
létrehozásában, a vállalkozások által megrendelt kutatás, a kutatók
által létrehozott védett szellemi tulajdonra alapozva létrejött
vállalkozások száma, illetve a kutatási együttműködést folytató
vállalkozások száma. Mind a négy változó a várakozásnak megfelelően
pozitív előjellel jelent meg a modellben. Az alkotói részvétel
iparjogvédelmi oltalomban részesített szellemi tulajdon létrehozásában
szignifikáns változó. Fontos azonban hangsúlyozni azt, hogy csak
gyengén szignifikánsként jelenik meg. Ha a kutatói és a vállalkozói
szféra közötti technológiatranszfert a gazdasági fejlődés egyik fontos
tényezőjének tekintjük, akkor nyilvánvalóan szükség van a kutatói
részvételre iparjogvédelmi oltalomban részesített szellemi tulajdonok
létrehozásában, mivel az így keletkező jogok biztosíthatják a
gazdasági hasznosítás sikerét, tehát a munkahelyteremtést is.
A vállalkozások által megrendelt kutatás
folytatásának erőteljes szignifikanciája figyelhető meg. A modell
megerősíti tehát, hogy amennyiben a kutatók igyekeznek kielégíteni a
vállalkozások kutatási szolgáltatások iránti keresletét, akkor annak
valóban munkahelyteremtő hatása van. Szintén megfigyelhető a védett
szellemi tulajdonra alapozva létrejött vállalkozások számának
szignifikanciája. A kutatáshasznosító vállalkozásoknál, amennyiben
egyáltalán keletkezik új munkahely, általában mindössze néhány
keletkezik. Ennek ellenére a védett szellemi tulajdonra alapozva
létrejött vállalkozások száma erős szignifikanciát mutat, vagyis
ezeknek a vállalkozásoknak a munkahelyteremtő hatása nem
elhanyagolható, annak ellenére, hogy a mintán kívül jelenleg még az
lehet. A modell alapján ugyanis, amennyiben nő egy adott kutató által
létrehozott védett szellemi tulajdonra alapozva létrejött
vállalkozások száma, akkor egyértelműen növekszik az új munkahelyek
számának várható értéke is. A kutatási együttműködést folytató
vállalkozások száma szignifikáns lett, bár csak megközelítőleg közepes
erősséggel. Ez pedig azt mutatja, hogy amennyiben nő egy adott
kutatóval kutatási együttműködést folytató vállalkozások száma, akkor
nő az új munkahelyek számának várható értéke is.
A modellben negatív előjellel jelenik meg a
következő két változó: a részvétel kutatáshasznosító cég munkájában,
valamint az alkotóként létrehozott védett szellemi tulajdonok száma.
Azonban ez a két változó nem szignifikáns. Ezeknek az eredményeknek
egyfajta magyarázata lehet, hogy azoknak a kutatóknak, akik részt
vesznek kutatáshasznosító vállalkozások tevékenységében, a kutatási
eredményei, szakértelme, explicit és implicit tudása rendelkezhet
munkahelyteremtő hatással, ugyanakkor közvetlen részvételük ezen
vállalkozások munkájában már nem fokozza ezt a munkahelyteremtő
hatást, például az üzleti kompetenciák alacsony szintje következtében.
A kutatók üzleti kompetenciáinak szintje ugyanis nem megfelelő (Buzás,
2004). A munkahelyteremtő hatás hiányához hozzájárulhat az is, hogy a
kutatók általában igen kis foglalkoztatotti létszámú vállalkozások
tevékenységében vesznek részt, amelyek a kutatói részvétel ellenére
sem képesek új munkahelyet létrehozni. Eredményeink tehát arra
vallanak, hogy a kutatók menedzseri vagy más szerepkörben való
megjelenése a vállalkozásoknál nem jár számottevő munkahelyteremtő
hatással. A védett szellemi tulajdonok alkotása szempontjából
produktívabb kutatókhoz nagyobb arányban köthető munkahelyteremtés,
azonban a többi változó hatásának kiszűrését követően ez már nem
mondható el. Ebből a szempontból különösen fontos lehet a kutatási
együttműködést folytató vállalkozások száma, ami pozitívan korrelál a
védett szellemi tulajdonok számával, és ugyanakkor meghatározóbb
szerepe lehet a munkahelyteremtésben, mint a kutatók által alkotóként
létrehozott védett szellemi tulajdonok számának. Érvényesülhet továbbá
egy olyan hatás is, hogy a nagyobb számú védett szellemi tulajdont
alkotó kutatók már gyakorlatilag csak a tudományos kutatásra
koncentrálják tevékenységüket, így az eredményeik oltalmazáson túli
hasznosítása háttérbe szorul, ami nem kedvez a munkahelyteremtésnek.
Egyes kutatók szerint, hasonló egymást kiszorító hatás érvényesülhet a
hasznosítási tevékenységek és a tudományos kutatás hagyományos
teljesítménymutatói között (Buenstorf, 2009). Mindehhez érdemes
hozzátenni, hogy a kutatás egyik legváratlanabb eredménye volt a
védett szellemi tulajdonok száma és a védett szellemi tulajdon
hasznosításán alapuló új munkahelyek száma közötti negatív, bár nem
szignifikáns kapcsolat.
Áttérve a pozitív koefficiensű, azonban nem
szignifikáns független változókra, megállapítható, hogy az
élettudományi kutatás nem szignifikáns, bár p-értéke viszonylag
alacsony, ezért könnyen elképzelhető, hogy egy valamivel nagyobb minta
mellett már szignifikáns pozitív kapcsolatot találnánk az új
munkahelyek számával. A legkevésbé szignifikáns változónak a
szervezeti elfogadásra bejelentett szellemi alkotások száma
mutatkozott, bár ezzel kapcsolatban a mintában előforduló outlier-ek
esetleges hatására utalni kell. Ettől függetlenül ez nem nevezhető
váratlan eredménynek, mivel a szervezeti elfogadásra való bejelentés a
szellemi tulajdon menedzselésének általában csak a kiindulópontját
jelenti, amennyiben egyáltalán elindul ez a menedzselési folyamat. A
szervezeti elfogadásra való bejelentés során ugyanis a kutatóhelyi
feltaláló ismerteti új szellemi alkotását a munkáltató szervezetével,
amely köteles nyilatkozni arról, hogy szolgálati találmány esetében
igényt tart-e az adott szellemi alkotásra, illetve alkalmazotti
találmány esetében hasznosítani kívánja-e. A védett szellemi tulajdon
licenciába adása vagy átruházása sem szignifikáns. A szignifikancia
hiányát magyarázhatja a licenciavevők kis foglalkoztatotti létszáma.
Szerződések elemzésén alapuló kutatásaink szerint ugyanis a régióban a
licenciavevők tipikusan spin-off társaságok (Molnár – Szigethy,
2010a). A spin-off társaságokra pedig az igen alacsony létszám a
jellemző, mely gyenge munkahelyteremtő képességgel járhat. Az
eredmények egy további
|
|
magyarázatát jelentheti, hogy a védett szellemi
tulajdon licenciába adása vagy átruházása esetén a hasznosítási
folyamatok időben jobban elhúzódhatnak, ezért elképzelhető, hogy a
későbbiekben jelentkezne szignifikáns hatás a munkahelyteremtés terén.
A kutatási eredmények innovációs hatása
A kutatási eredményekre alapozva piaci bevezetésre került új termékek
számát befolyásoló változók vizsgálatát negatív binomiális regressziós
modell segítségével végeztem, mivel az előző modelltől eltérően, a
statisztikai teszt túlszórásra utalt.
A modellben négy szignifikáns változó szerepel,
melyek a következők: a vállalkozások által megrendelt kutatás, a
szervezeti elfogadásra bejelentett szellemi alkotások száma, a védett
szellemi tulajdonra alapozva létrejött vállalkozások száma és az
alkotóként létrehozott védett szellemi tulajdonok száma. Ezeknek a
változóknak a koefficiense pozitív, a szervezeti elfogadásra
bejelentett szellemi alkotások száma kivételével. Utóbbi változó
negatív hatása kapcsán ismételten megemlíthető lehetséges
magyarázatként, hogy a nagyobb tudományos aktivitás elvonhatja a
kutatók tevékenységét a hasznosítástól, ami nem kedvez az új termékek
piaci bevezetésének. Ehhez érdemes azonban hozzátenni, hogy a
szervezeti elfogadásra bejelentett szellemi alkotások száma viszonylag
erős kapcsolatban van a védett szellemi tulajdonok számával, ezért
utóbbi változó kihagyása a modellből már nem szignifikánssá tenné az
előbbi változót. A modell többi szignifikáns változója esetében a
koefficiens előjele a várakozásnak megfelelően pozitív. Az előző
modellhez hasonlóan a vállalkozások által megrendelt kutatás ebben a
modellben is szignifikáns és pozitív hatású, vagyis a megrendelt
kutatások végzése esetén egyértelműen pozitív gazdasági hatásról
beszélhetünk. Ez az eredmény ismételten megerősíti a megrendelt
kutatások jelentőségét a gazdasági fejlődésben, mivel a gazdasági
fejlődés új termékek piaci bevezetése nélkül nem lehetséges, és a
megrendelt kutatások nyomán valóban megjelenhetnek új termékek a
piacon. A védett szellemi tulajdonok száma is szignifikáns és pozitív
hatású, ami azt mutatja, hogy a több védett szellemi tulajdon
létrehozásában részt vevő kutatók eredményeire alapozva több
termékinnováció valósul meg, ezért gazdaságfejlesztési szempontból
célszerű ösztönözni a kutatókat arra, hogy minél több védett szellemi
tulajdont hozzanak létre. Mindez arra utal, hogy amennyiben egy kutató
több védett szellemi tulajdon létrehozásában vesz részt, akkor ennek
esetleges kedvező gazdasági hatásai elsősorban a termékinnovációban
jelenhetnek meg, mivel több védett szellemi tulajdon többféle új
terméknek lehet az alapja. A védett szellemi tulajdonra alapozva
létrejött vállalkozások számának szignifikanciája felhívja a figyelmet
ezen vállalkozások fontosságára. Eredményeink alapján tehát a védett
szellemi tulajdonra alapozva létrejött vállalkozások számának
növekedése nem csupán a munkahelyteremtésre, hanem az új termékek
piaci bevezetésére is kedvező hatással van. Ez az eredmény
indokolhatja ilyen vállalkozások alapításának támogatását, azonban
ennek megalapozottságához további kutatásokra van szükség, mivel
viszonylag keveset tudunk arról, hogy ezek a vállalkozások mennyire
hatékonyan képesek hasznosítani a támogatásokat.
A modell negatív koefficiensű változói a
következők: a részvétel iparjogvédelmi oltalomban részesített szellemi
tulajdon létrehozásában, a szervezeti elfogadásra bejelentett szellemi
alkotások száma, a védett szellemi tulajdon licenciába adása vagy
átruházása és az élettudományi kutatások folytatása. Ezek közül a
legkevésbé szignifikáns a részvétel iparjogvédelmi oltalomban
részesített szellemi tulajdon létrehozásában, ezért a negatív
koefficienséből nem célszerű messzemenő következtetéseket levonni. A
munkahelyteremtés vizsgálata kapcsán már utaltam arra, hogy a védett
szellemi tulajdon licenciába adása vagy átruházása esetén a
hasznosítási folyamatok időben jobban elhúzódhatnak. Ez az elhúzódás
pedig negatív módon hathat a termékinnovációra is. Ebből a szempontból
kedvezőtlen lehet az is, hogy miként arra már szintén utaltam, hogy a
licenciavevők általában spin-off vállalkozások. Ezek a vállalkozások
ugyanis jelentős részben pályázati forrásokból finanszírozzák a
működésüket, melynek során munkahelyeket is teremthetnek, ugyanakkor
piacra bevezetett termékük gyakran egyáltalán nincs. A leendő
termékeik még fejlesztési fázisban lehetnek akkor is, amikor licencia
vagy átruházás útján a spin-off vállalkozásokhoz kerül az ezek
alapjául szolgáló szellemi tulajdon. A védett szellemi tulajdon
licenciába adása vagy átruházása ennek fényében érthető módon szerepel
a negatív koefficiensű változók között. Részben hasonló érvelés
használható az élettudományi kutatások folytatásának negatív
előjelével kapcsolatban. Nem kérdőíves kutatásaink alapján a régió
spin-off vállalkozásainak jelentős része élettudományi kutatások
eredményeit hasznosítja (Molnár – Szigethy, 2010b), ilyen szempontból
a nagyobb méretű társaságok viszont nem kellően aktívak. Ebből
következően az élettudományi kutatások relatíve gyakran spin-off
vállalkozásoknál hasznosulhatnak. A termékinnováció szempontjából
azonban ennél is nagyobb problémát jelenthet az, hogy az élettudományi
kutatásokra különösen jellemző a feltalálástól a piaci bevezetésig
eltelő igen hosszú időtartam. Ezen időtartam alatt például fejlesztői
munkahelyek jöhetnek létre, azonban piaci termékről még nem
beszélhetünk.
A kutatási együttműködést folytató vállalkozások
száma, illetve a részvétel kutatáshasznosító cég munkájában a
modellben pozitív, de nem szignifikáns. Ez azt mutatja, hogy a
kutatási együttműködést folytató vállalkozások számának növelésétől
nem várható el az új termékek számának dinamikus emelkedése. Hasonló
mondható el a kutatáshasznosító cégek munkájában való részvétellel
kapcsolatban is, vagyis amennyiben a kutatók részt vesznek
kutatáshasznosító cégek munkájában, az nem növeli meg egyértelműen a
piacra bevezetett új termékek várható számát.
Összefoglalás és következtetések
A tanulmány összefoglalásaként fontos néhány észrevételt tenni. Ezek
közül az észrevételek közül az első helyre kívánkozik a vállalkozások
által megrendelt kutatások szerepe. A vállalkozások számára végzett
megrendelt kutatás szignifikáns, pozitív kapcsolatban van mind a
munkahelyteremtéssel, mind a termékinnovációval. Ezzel összefüggésben
hangsúlyozni kell azonban, hogy ezt a kapcsolatot, illetve bármely
más, a tanulmányban kimutatott kapcsolatot sem lehet automatikusan
ok-okozati összefüggésként értelmezni. Bizonyos összefüggések
hátterében ugyanis nem vizsgált tényezők is meghúzódhatnak. A
megrendelt kutatások kapcsán például megemlíthető, hogy az ezeket
végző kutatók kutatási témáit már eleve dominálhatják az alkalmazott
kutatások. Az alkalmazott kutatások folytatását azonban nem
vizsgáltuk, bár több függő és független változóval kapcsolatban lehet,
így hatása gazdasági szempontból valószínűleg nem elhanyagolható.
További kutatásokat igényelne viszont annak megállapítása is, hogy a
közfinanszírozású kutatóhelyeken létrejött kutatási eredmények
gazdasági hatása valóban releváns-e, vagy csak egy marginális hatásról
van-e szó, tekintettel arra, hogy amennyiben létrejöttek új
munkahelyek egy adott kutató által alkotott védett szellemi tulajdon
hasznosítására alapozva, ez mindössze néhány munkahelyet jelentett. Az
új termékek száma esetében is hasonló a helyzet, ám elképzelhető, hogy
a termékinnovációk esetleges sikere következtében a gazdasági hatás
mégsem elhanyagolható, és így a későbbiekben a munkahelyteremtő hatás
is fokozódhat. Fontos megjegyezni, hogy a módszerek alkalmazhatósága,
a következtetések megbízhatósága érdekében célszerű lett volna nagyobb
mintát használni, azonban nem volt lehetőségünk nagyobb mintát
létrehozni. Mindezeket szem előtt tartva mégis fontos felhívni a
figyelmet a megrendelt kutatások szerepére, mivel adataink pozitív
gazdasági hatásukról tanúskodnak, és plauzibilis érv szól amellett,
hogy olyan technológiai problémák kutatása, amelyek megoldását a
vállalkozói szféra valóban igényli, a közfinanszírozású kutatóhelyeken
felhalmozódott igen jelentős szellemi potenciál gazdasági
kiaknázásának lényeges területe. A megrendelt kutatások ugyanis nem
egy erősen kínálatorientált, lineáris innovációs modellt
feltételeznek, amelynek mentén alapvetően a kutatóhelyek kompetenciái,
vagyis a kínálati oldal határozza meg a piacra bevezetett termékeket,
hanem egy piaci visszacsatolásokat tartalmazó nemlineáris innovációs
modellt, amely jobban megfelel a keresleti viszonyoknak, ezért
sikeresebb innovációkat eredményezhet. Gazdaságfejlesztési szempontból
tehát a megrendelt kutatások támogatása indokolt lehet, azonban
tovagyűrűző hatásuk további kutatásokat igényel. Ez a támogatás abból
a szempontból is indokolt lehet, hogy hazánk az Európai Unió
átlagától, illetve célkitűzéseitől leginkább nem a közfinanszírozású
K+F-ráfordítások szintjében, hanem a vállalkozások K+F-ráfordításaiban
marad el, ami jelentősen hozzájárul a K+F-ráfordítások alacsony, évek
óta a GDP 1%-a körül mozgó értékéhez. Ezen a helyzeten változtathatna
egy adekvát, a megrendelt kutatásokat középpontba helyező
támogatáspolitika, amely ösztönözné a vállalkozásokat
K+F-ráfordításaik növelésére, ugyanakkor a közfinanszírozású
kutatóhelyeket is többletbevételhez juttatná.
A megrendelt kutatások mellett, csak a kutatók
által létrehozott védett szellemi tulajdonra alapozva létrejött
vállalkozások száma tekintetében sikerült megerősíteni hipotézisünket
abban az értelemben, hogy ennek a két változónak az esetében kaptunk
szignifikáns, pozitív koefficienseket mindkét modellnél. Ehhez azonban
hozzá kell tenni, hogy nagyobb minta mellett, feltételezhetően egyes
más változók esetében is megerősíthető lett volna hipotézisünk. Ilyen
változó lehet például a kutatási együttműködést folytató vállalkozások
száma. Az alkalmazott modellek eredményei alapján, a kutatók által
alkotott védett szellemi tulajdonra alapozva létrejött vállalkozások
számának növekedése kedvező lehet a munkahelyteremtés és a
termékinnováció szempontjából is. Ezen vállalkozások támogatása tehát
indokolt lehet, tekintettel arra, hogy kockázatosságuk és
méretgazdaságossági problémák következtében piaci alapon hitelhez
nehezen juthatnak, illetve a kockázati tőke hazai piaca fejletlen, így
gazdasági szempontból kívánatos fejlesztésüket különféle támogatások
biztosíthatják. Sajátos módon az alkotóként létrehozott védett
szellemi tulajdonok száma már csak a termékinnováció szempontjából
látszik kedvezőnek. Ettől függetlenül úgy vélem, hogy a hazai
pályázati rendszernek az utóbbi időben zajló vállalkozáscentrikus
átalakulását kihasználva, nagyobb teret kellene szentelni a
támogatások terén a kutatók által alkotott védett szellemi tulajdonra
alapozva létrejött vállalkozásoknak, a létrehozott szellemi tulajdonok
iparjogvédelmének, illetve a közfinanszírozású kutatóhelyek és a
vállalkozói szféra közötti kutatási együttműködéseknek. Az ehhez
szükséges forrásokat az Európai Unió hosszabb távon is biztosíthatja.
A hosszú távú gondolkodást az innováció és a kutatás-fejlesztés
természete indokolttá teszi, vagyis ezen a téren egy stabil,
kiszámítható támogatáspolitikára lenne szükség, amely politikai
ciklusokon is képes átívelni. Magyarország ma még számos
tudományterületen rendelkezik világszínvonalú kompetenciákkal, melyek
komoly versenyképességi tényezők, ezért az ezeken és más területeken
folyó fejlesztések pénzügyi tervezhetőségét biztosítani kell.
A jelen tanulmányban feltárt összefüggések
természetének mélyebb megismerése további kutatásokat tesz
szükségessé, amire a korábbiakban már utaltam is. Eredményeink
ugyanakkor arra mutatnak, hogy a közfinanszírozású kutatóhelyeken
létrejött eredmények potenciális innovációs és munkahelyteremtő
hatásaival számolni kell. Utóbbi különösen lényeges abból a
szempontból, hogy hazánkat a népesség alacsony gazdasági aktivitása,
illetve foglalkoztatottsága jellemzi. Ezen a helyzeten javíthatna a
kutatási eredmények sikeres hasznosítása, létrehozva nagy szellemi
hozzáadott értéket teremtő, és ezért magas jövedelmet biztosító
munkahelyeket. Ezek a munkahelyek a gazdaság tercierizálódása
következtében feltehetőleg elsősorban a tudásintenzív szolgáltatások
területén jönnének létre.
Végezetül szeretném hangsúlyozni, hogy a fentiekben ismertetett
megfontolások ellenére is úgy vélem: a kapott eredmények hasznos
adalékául szolgálhatnak a hazai innovációpolitika tudományos
megalapozásának, és a további innovációs témájú kutatásoknak is.
Kulcsszavak: innováció, munkahelyteremtés, közfinanszírozású
kutatóhely, szellemi tulajdon, kutatáshasznosítás, kutatási
együttműködés, tudásalapú gazdaság
IRODALOM
Borsi Balázs (2004): A technológiai
megújulás, az innováció és a kutatás-fejlesztés, mint versenyképességi
tényezők a magyar gazdaságban. PM kutatási füzetek. 6, 1–48. •
WEBCÍM >
Buenstorf, Guido (2009): Is
Commercialization Good Or Bad for Science? Individual-level Evidence
from the Max Planck Society. Research Policy. 38, 281–292.
Buzás Norbert (2004): A vállalkozói szellem szerepe a spin-off cégek
alapításában. In: Czagány László – Garai László (szerk.): A szociális
identitás, az információ és a piac. JATEPress, Szeged •
WEBCÍM >
Inzelt Annamária – Szerb László (2003): Az
innovációs aktivitás vizsgálata ökonometriai módszerekkel.
Közgazdasági Szemle. november, 1002–1021.
Lengyel Imre (2000): A regionális
versenyképességről. Közgazdasági Szemle. december, 962–987.
Molnár István – Szigethy László (2010a):
Tudásmenedzsment a Dél-alföldi Regionális Innovációs Ügynökség
közreműködésével: a régióban képződött szellemi tulajdon gazdaságra
gyakorolt hatásának bemutatása. In: Soós Edit – Fejes Zsuzsanna
(szerk.): Régió a hármashatár mentén. Szegedi Tudományegyetem, Szeged
Molnár István – Szigethy László (2010b): A
közfinanszírozású kutatóhelyeken képződött szellemi tulajdon gazdasági
potenciáljának és a regionális innovációs rendszerre gyakorolt
hatásának vizsgálata. Dél-alföldi Regionális Innovációs Ügynökség,
Szeged
OECD – NKTH (2009): OECD
innovációpolitikai országtanulmányok Magyarország. Nemzeti Kutatási és
Technológiai Hivatal, Budapest •
WEBCÍM >
Papanek Gábor – Borsi B. – Tompa T.
(2007): A magyar gazdaság versenyképességét magyarázó tényezőkről.
Külgazdaság. 3–4., 10–38.
Porter, Michael E. – Stern, Scott (2001):
National Innovative Capacity. In: The Global Competitiveness Report
2001-2002. World Economic Forum, Genf •
WEBCÍM >
Szabó Katalin – Hámori Balázs (2006):
Információgazdaság. Akadémiai, Budapest
Szigethy László (2012): A hazai nemzeti
innovációs rendszer és a Dél-alföldi Régió regionális innovációs
rendszere. De iurisprudentia et iure publico. 1.
Török Ádám – Petz Raymund (1999): Kísérlet
a K+F-intenzitás és az exportszerkezet közötti összefüggések
vizsgálatára a magyar gazdaságban. Közgazdasági Szemle. március,
213–230.
Varga Attila (2004): Az egyetemi kutatások
regionális gazdasági hatásai a nemzetközi szakirodalom tükrében.
Közgazdasági Szemle. március, 259–275.
|
|