Az objektív és szubjektív értelemben vett tudás
fogalmának megalkotója, Karl Popper szavaival élve, a tudás olyan,
akár az óra és a felhő. Az órát szétszedhetjük, alkatrészeit
lemérhetjük, megfigyelhetjük, majd összerakása után az újra működik. A
felhőt nem tudjuk a kezünkbe venni, lemérni, szétszedni, hanem
valamilyen analógia segítségével képeket keresünk, a gyorsan változó
összetételt próbáljuk megismerni. A mérhetetlen és mindig új
összetételben jelentkező tudás hazánk gazdasági versenyképessége
szempontjából is kulcsfontosságú, amely a 2012 májusában útjára
indított Nemzeti Kiválóság Programmal ösztönző rendszerhez jut a
jövőben. A pályázatok segítségével a magyar tudományos élet intenzíven
bekapcsolódhat a nemzetközi véráramba.
Ahhoz, hogy sikeresen integrálódjunk az európai
kutatási térségbe, elengedhetetlen, hogy jól képzett kutatókat
alkalmazzunk, akik megfelelő javadalmazást és elismerést kapnak
kutatói tevékenységükért. Mindemellett kiemelten fontos, hogy bővüljön
a fiatal tehetségek rendelkezésére álló lehetőségek köre, és egyre
többen kapcsolódhassanak be nemzetközileg elismert témákba,
alakíthassák a tudományos irányvonalakat.
A TÁMOP 4.2.4. A Nemzeti Kiválóság Program – Hazai
hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer
kidolgozása és működtetése országos és konvergencia program célja a
kimagasló oktatási, kutatási tevékenység ösztönzése – kiemelten a
műszaki- és természettudományok, a matematika, illetve az
élettudományok területére fókuszálva. Így jelentős nemzetgazdasági,
valamint az európai gazdasági térség szempontjából is fontos
eredményeket érhetünk el. A magyar állam és az Európai Unió
finanszírozásával megvalósuló kiemelt projekt az emberi erőforrásokat
fejleszti a kutatás és innováció területén, többek között a tehetséges
fiatalok kutatói életpályára vonzásával, a kutatók tevékenységének
támogatásával, a kutatási eredmények hasznosítását elősegítő ismeretek
és szolgáltatások biztosításával.
A Nemzeti Kiválóság Program jelentősen hozzájárul a
hazai kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységek megerősítéséhez,
a minőségi felsőoktatás és képzés fejlesztéséhez. A projekt elősegíti
a vidéki egyetemi központokra épülő regionális tudáscentrumok
megerősödését, s ez előmozdítja az egyes régiók közötti különbségek
csökkentését, növeli a régiók gazdasági, innovációs potenciálját,
biztosítja a régióban a versenyképes, tudásalapú munkakörökhöz a humán
erőforrást. A projekt így jelentősen hozzájárul a fiatal kutatók és
oktatók régióban maradásához, a magasan képzett fiatal kutatók és
oktatók külföldre vándorlásának csökkentéséhez.
Állami háttér
A tudományos tevékenység a társadalmi és gazdasági fejlődést elősegítő
folyamat, ezért a szakpolitika alakítóinak és a tudomány művelőinek
közös felelőssége a változó társadalmi és gazdasági igényeknek
megfelelő tudással, kompetenciákkal és alkotóképességgel rendelkező
oktatók, kutatók új nemzedékének kinevelése, támogatása, felkészítése
a kutatói életpálya kihívásaira.
A fentiekkel összhangban Magyarország kormányának
programja, a Nemzeti Együttműködés Program leszögezi: hangsúlyos
szerepet kell szánni az innovációnak és a kutatás-fejlesztésnek. A
Széll Kálmán Terv célkitűzései között szerepel, hogy olyan
felsőoktatási rendszert kell kialakítani, amely garanciát ad arra is,
hogy a képzésre fordított társadalmi költség megtérül, és elkerülhető
a képzett munkaerő külföldre vándorlása, a magyar adófizetők
befektetésének elvesztése. A Nemzeti Reform Program vállalása szerint
2020-ra a bruttó hazai össztermék 1,8%-át kutatás-fejlesztésre szánja
a kormány. A nemzeti programok célkitűzéseihez igazodnak az Új
Széchenyi Terv kiemelt céljai is. A foglalkoztathatóság fejlesztésére
és a versenyképességi hátrányok felszámolására dolgozták ki a
Tudomány–Innováció Programot, amely rámutat, hogy az ország
versenyképességének, innovációs teljesítményének és a társadalom
megújulásának alapja az emberi erőforrások minőségének fejlesztése.
Kiemelt feladatként fogalmazódik meg a tudásalapú, innovációra épülő
gazdaságfejlesztés, a friss és alkotóképes tudás gyarapítása.
Gazdasági, társadalmi és környezeti háttér
Magyarország térszerkezetének modernizálásában, a regionális
versenyképesség fejlesztésében, a regionális innovációs potenciál
erősítésében a regionális kutatás-fejlesztésnek, a felsőoktatás- és
tudománypolitikának meghatározó szerepe van. A nemzeti innovációs
rendszer elemei területileg egyenlőtlenül fejlettek, ami kedvezőtlenül
hat az egész nemzetgazdaság versenyképességére.
Az egyetemi férőhelyek a lakosság országos
megoszlásához képest túlságosan Budapesten koncentrálódnak, ami
egyrészt a régiók versenyképességének leszakadását jelenti ilyen
téren, másrészt akadályozza a gazdasági egyenlőtlenségek csökkentésére
irányuló erőfeszítéseket. Régóta orvosolatlan probléma a meglehetősen
kicsi, még az elit egyetemekhez méretezett kutatói-oktatói állomány
is. A tömegessé vált felsőoktatásban ez nemcsak a kutatási
tevékenységet, hanem az oktatás minőségét is veszélyezteti. Amíg a
hallgatói létszám 1996 óta megtöbbszöröződött, az oktatók száma csupán
13%-kal emelkedett (1996–2009 között), jóllehet időközben jóval több
lett a felsőfokú intézmények száma is. 2010/2011-ben 69 felsőoktatási
intézményben az összesen 361 347 hallgatóra 21 495 oktató jutott, akik
közül 16 079 fő teljes munkaidős.
A hazai innováció és kutatás-fejlesztés területén
országos szinten is mutatkoznak elmaradások, de a regionális
leszakadás még szembetűnőbb:
• nem alakultak ki a kutatóhelyeket és a régiók
vállalkozásait összekapcsoló hálózatok, a regionális klaszterek;
• az innovációs vállalkozásfejlesztő szervezetek,
innovációs hídképző intézmények hiánya miatt a tudás és a technológiai
újítások lassú terjedéséből következően a jelentősebb kutatóhelyek
tudományos eredményei nem tudnak innovatív termékek és szolgáltatások
formájában megjelenni a régiókban;
• a regionális gazdaságfejlesztés, a
munkahelyteremtés, a régiók versenyképességét meghatározó kis- és
középvállalatok innovációs képessége különösen gyenge;
• kevés az újonnan alakuló technológiaintenzív
vállalkozás, igen kevés spin-off jellegű vállalkozás alapul az
egyetemek, a kutatóintézetek eredményein;
• gyenge a kutatási és a vállalkozói szféra közötti
együttműködés; alig vannak tudáscentrumokból „kirajzó”, az ott elért
eredményeket hasznosító vállalkozások.
A Nemzeti Kiválóság Program megerősíti a
felsőoktatási intézményeket annak érdekében, hogy kiemelt szerepet
töltsenek be a régió fejlesztését célzó folyamatokban; regionális,
koordináló funkciót is ellátó K+F-központtá váljanak. Az egyetemi
rendszerekben eddig is megtalálható, kihelyezett MTA-kutatóközpontok
megfelelő kiindulópontjai lehetnek az együttműködésnek.
Új szerepben a felsőoktatás
A felsőoktatási intézmények egyre komolyabb szerepet vállalnak azon
városok és régiók fejlesztésében, ahol működnek. A versenyszféra
különféle típusú munkaadóinak eltérő igénye: a regionális/helyi
közösségek támaszkodása a főiskolára/egyetemre, a tudományos
utánpótlás, a fiatalok élettapasztalata, a családok esélyteremtési
vágya, a társadalmi mobilitás dinamizálásának szükségessége, a nemzeti
kultúra megtartása és a világ kulturális örökségének közvetítése, a
kutatás-
|