Németek, helyi társadalom
és hatalom*
Gezeget garba, lábagat bad alá – mondta este ujjongva a hartai,
óvodából hazaérkezett kislány, ezzel akarván bizonyítani édesanyjának,
hogy ő már tud magyarul. A hartai óvodában ugyanis a gyermekek egymás
között és a dajkával németül, ám az óvónővel – ezen a szinten – 1918
után magyarul beszéltek.
Jetzt muss ich nicht mehr napszámba gehen – mondta
nagy fellélegzéssel a hartai asszony, akinek férjét felvették
hajósnak. A matrózok keresete havonta 200–240 pengő volt 1940 körül. S
aki ennyi keresett (tudjuk), az már könnyen viccelt. Nem beszélve
arról, hogy a matróz hozzátartozói utazási kedvezményt is kaptak,
tehát az asszony nem csupán fellélegzett, de gyakran utazott is a
pesti piacokra, hogy ezt-azt eladjon, s megélhetésüket (természetesen
rengeteg munkával) kicsit, de számukra mégis érezhetően könnyebbé
tegye.
Az emberfia csak örvendezik és szomorkodik, amikor
Eiler Ferenc barátunk újabb értékes könyvét lapozgatja. (Esetleges
félreértéseket elkerülendő rögvest elmondom, hogy a szomorkodásnak
semmi köze a könyvhöz. Annak döntően a politika az oka, amely a
társadalom történeti tudatát folyton tovább rongálja, s szinte
áthághatatlan falat emel az efféle értékes könyvek szélesebb
nyilvánosságot kedvezően befolyásoló hatása elé.)
Örvendezik az olvasó, hogy tehetség, szorgalom
révén milyen hatalmas az a tudás, amelyet a múlt birodalma
megismerhetősége terén birtoklunk. Hiszen bármennyire is sok munkája
van a szerzőnek ebben a kötetben, a korrekt jegyzetapparátus révén az
olvasó számára az is világos, hogy mily komoly segítséget jelentett
mindaz a tudáskincs, amit már előtte a néprajz, történelem és
általában a társadalomtudomány a témában felhalmozott. A kitűnő Fél
Edit 1935-ben publikálta Harta néprajza című munkáját, Gallé Tibor
1983-ban szerkesztett szerény című, de annál jobban hasznosítható
könyvet Adalékok Harta történetéhez elnevezéssel.
A sor természetesen folytatható lenne, de most
inkább arról szóljunk, hogy az ilyen és hasonló előzmények nyomán csak
úgy születhetett meg az originálisan új munka, amelyet divatos szóval
lehet ugyan akár interdiszciplinárisnak is nevezni, ám én mégis
egyszerűen csak azt mondom, hogy ez történettudományi munka. Azzal az
eszköztárral, amely nélkül jó ideje egyszerűen nem lehet maradandó
históriát írni. A széles értelemben felfogott szakirodalom (emberi
mértékig lehetséges módon történt) áttekintésén túl rengeteg a
levéltári búvárlással felszínre hozott anyag, imponálóan gazdag a
nyomtatott statisztikai adattömeg, s igen sokat emel a munkán a
szerzőnek a mai hartaik némelyikével az anyaggyűjtés során készített
beszélgetésfűzére. A teljes szövegeknek csak töredékét látja az
olvasó, ám az olyan értékes, hogy bizonyosak lehetünk: a szerző érdemi
megszólalásra, s nem mellébeszélésre ösztökélte interjúalanyait.
Nagyon sok finom megfigyelésben gazdag ez az
egyébként messze nem túlírt, hanem nagyon is fegyelmezetten
megfogalmazott, s közben korszakokon átívelő, az olvasót a jelenbe
érkeztető karcsú kötet a körültekintően kiszemelt település
társadalmáról, életviszonyairól, szokásairól, vallásáról,
hétköznapjairól, a nagy- és helyi politika „áldásos” hatásáról.
Remek módon érzékelteti a Bildungsverein és a Bund
(tehát az 1924-ben létrejött Magyarországi Német Népművelődési Egylet
és az 1938-ban alakult náci szellemiségű Volksbund der Deutschen in
Ungarn) közötti nagy-nagy különbségeket, azt, hogy az utóbbi „helyi,
olykor arrogáns tagtoborzó akciói, a kimondottan a szervezeti tagság
számára fenntartott rendezvények, az evangélikus lelkésszel szembeni
elutasító alapállás, a németországi Hitlerjugend-gyerekek pénzért
történő elszállásolása, s főleg az SS-toborzásokban és a SS-sorozásban
való részvétel a 30-as évekhez képest sokkal inkább megosztotta a
hartai német társadalmat.” (85.)
Közben arra is nagyon ügyel, hogy a Volksbund
tagjai közötti nagy-nagy különbségek is láthatók legyenek. Nincs tér a
további részletezésre. A lényeg, hogy mindezek alapján válik igazán
hitelessé mindaz, amiről a kötet egyik leglényegesebb kérdése szól,
ti. a község lakossága (s rajta keresztül a hazai németség)
azonosságtudatának a kérdése.
A szerző e tekintetben is támaszkodhatott értékes
munkákra, szakirodalmi előzményekre. Közülük itt és most Bindhoffer
Györgyi és Gerhard Seewann munkásságát említem meg, de a sor itt is
folytatható lenne. A hartaiak azonosságtudata egy modern nemzet előtti
állapotot rögzített. Igen lényeges Eiler Ferenc azon megállapítása,
hogy ez így van a többi magyarországi német falu esetében is, hiszen
így válik világossá az, hogy amikor
|