A biofizikus Keszthelyi Lajos akadémikussal
legutóbb abból az alkalomból beszélgettem, hogy átvette az Akadémia
Aranyérmét az MTA akkori elnökétől, Vizi E. Szilvesztertől. Azóta
eltelt öt esztendő, s most újabb elismerés, a
Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje a csillaggal (polgári
tagozat) kitüntetés odaítélése ad okot a gratulációra. Ennek az
interjúnak az apropója azonban mégsem ez. A kutató professor emeritus
engedett volt tanítványai nógatásának: hatvanéves pályájának
tapasztalatai alapján összegyűjtötte azt az útravalót, amelyet
tanulságként örökül szeretne hagyni a fiatal kutatóknak.
•
Professzor úr, tudom – talán szerénységből –, nehezen állt kötélnek,
hogy teljesítse munkatársai kívánságát. Pedig igazuk lehet, hogy a
kutatómunka során, az eredményekre koncentrálva a napi rutinfeladatok
végzése közben a kutatópálya sajátos természetéről, a hasznos
fogásokról, módszerekről, az emberi hozzáállás fontosságáról alig esik
szó. Én is kérem, hogy foglalja össze mindazt a bölcsességet, amire
több mint fél évszázados pályáján kutatóként és igazgatóként szert
tett.
Az SZBK-ban Hadlaczky Gyula biztatott, a KFKI-ban is – hadd nevezzem
továbbra is így a többszörösen átalakult csillebérci kutatóhelyet –
fölvetették, hogy szükség lenne arra, hogy az idősebbek átadják
tapasztalataikat, személyes élményeiket tanítványaiknak,
munkatársaiknak. Beláttam: sikereink, de kudarcaink, botladozásaink is
tanulságosak lehetnek mások számára.
Már maga a pályakezdés sem lehetett zökkenőmentes az ötvenes
években, hiszen akkoriban nem annyira a tudás volt az elsődleges
szűrő: a politika nagyon is gáncsolhatta azt, aki tudományos karrierre
vágyott.
Én is közéjük tartoztam, noha az egyetem elvégzése után, 1950-ben,
huszonhárom évesen kezdő kutatóként mégis dolgozhattam Faragó Péter
professzor mellett. Demonstrátor voltam, tanköröket vezettem, többek
között a ma már akadémikus Német Juditnak, Lovas Istvánnak, az azóta
sajnos elhunyt Zimányi Józsefnek és csoportjának. „Rossz káderként”
aspirantúrára azonban még csak nem is jelentkeztem.
Enélkül azonban aligha válhatott volna
önből sikeres kutató.
Kétségtelen, hogy a véletlen – vagy a szerencse – segített rajtam. Az
ELTE-n, a Puskin utcában dolgoztam a kísérleti fizikai tanszéken, a
folyosó egyik végén, amelynek a másik végén vizsgáztatták a
jelölteket. Valakit, már nem emlékszem, kit, a bizottság átküldött
értem: hívtak a fölvételire. Elbeszélgettünk, majd közölték velem,
mától kezdve aspiráns vagyok. Így lettem 1951-től az Akadémia
dolgozója. Témaként a szcintillációs számláló elkészítését és a vele
végzett mérések értékelését kaptam, kandidátusi disszertációmat ebből
védtem meg 1955-ben. Máris kínálkozik itt az első tanulság: ha haladni
akartam, a kutatáshoz szükséges elektronikát saját kezemmel kellett
elkészítenem. Magyarországon akkor sem tudtuk, s manapság sem vagyunk
képesek megvenni a legmodernebb technikát. Tapasztalatom szerint
gondolattal, sok leleménnyel minden helyettesíthető, magunk is
összeállíthatunk használható berendezéseket, amelyek alkalmasak arra,
hogy előrevigyük a tudományt. Itt említem meg, hogy ez után már mindig
én választottam kutatási témáimat, nem mások kútfejéből pattantak ki
az ötletek. Nem tartom helyesnek, ha az ifjú kutatók nem tudnak, vagy
nem akarnak önállósulni, s évekig főnökük gondolataiból élnek.
Kandidátusként már „kapósabb” a kutató: életrajzából tudom, hogy
professzor úr ’54-ben került a KFKI-ba.
Nem voltam ott idegen, hiszen a KFKI Elektronfizikai Osztályán
dolgoztam aspiránsként. A részecskeszámláló már ott készült el, ott
végeztem a méréseket. Ezzel a berendezéssel kapcsolatos egyik hibám
is, melyet azzal követtem el, hogy a szcintillációs számláló nevét nem
változtattam meg, s ez a csúnya szó ragadt meg a szakmában. A mai
eszemmel villanásszámlálónak nevezném. A szervezetbe juttatott
radioaktivitás elosztását mérő szcintillációs kamerával, orvosi
műszerként ma betegségeket, például rákos daganatot keresnek. Szóval:
én vagyok a bűnös, hogy nyelvtörő szóként került be a tankönyvekbe.
Most már tudom, hogy ügyelnünk kell a közérthető, magyarul jól hangzó
tudományos kifejezésekre is.
Az ön tudósi filozófiáját igazolják a Mössbauer-effektussal
kapcsolatos eredményei is, melyeket nem drága műszerek alkalmazása
révén ért el, ezért is nevezte egyik interjújában ezt a „szegény ember
fizikájának”.
Valóban: 1960-ban, amikor elkezdtem ezt a munkát, nem dúskáltunk a
pénzben, mégis a szerény technikával jelentős, új ismeretekre tettünk
szert. Ma már az egyetemen, a KFKI-ban harminchat ember dolgozik ezen
a témán, köztük öt akadémikus és több nagydoktor.
Ha jól tudom, Rudolf Mössbauer híres fizikus volt, aki letette egy
téma alapjait, melyen Ön, magyar kutatóként tovább építkezett.
Éppen ezzel kapcsolatos a következő meglátásom is: az igazán jó kutató
fölhasználja a világban már meglévő ismereteket, hogy azokat
alkalmazva, variálva, továbbfejlesztve újabbak születhessenek.
Terméketlen, idő- és energiafecsérlés, ha valaki újrajárja a mások
által már megtett utat. Persze a szakirodalom ismerete, a műszerek,
eszközök megléte, de még a szorgalom is édeskevés világraszóló
fölfedezések bejelentéséhez, inpozáns impaktfaktorokhoz, magas
Hirsch-indexhez. A tehetségre, az intuícióra nem lehet csak úgy szert
tenni. Önnek hogyan jöttek a jó gondolatai?
Ezek sem függetlenek a már meglévő eredményektől, a szakirodalom
nyomon követésétől. Ül az ember a könyvtárban, s olvasás közben
gondolkodóba esik. Lehet, hogy elmélázik egy kérdésen, s egyszer csak
kipattan az agyából, hogy mit lehet csinálni a meglévő eszközökkel,
onnan, esetleg más irányba kiindulva milyen kérdésekre lehetne
megkeresni a választ.
A kreativitás vagy sajátja valakinek, vagy nem. Ha nem, akkor
aligha válik termékeny tudós belőle. Persze ismerünk okos embereket,
mégsem tettek le maradandót a tudomány asztalára. Talán nem jól
sáfárkodtak tálentumaikkal.
Kétségtelen, hogy a tehetség mellett szorgalom, kitartás, egyfajta
megszállottság is sajátja kell hogy legyen a kutatónak. De legfőképpen
gondolkodni kell: egyetértek az angol mondással: „Do less, think
more!”1 Ezt tanácsoltam a biológusoknak is, amikor az SZBK-ba
kerültem. Az évszázad második felében, amikor a tudomány katedrálisa
gyorsan épült, Magyarországon lépést tudtunk tartani a világban
keletkező tudományos ismeretekkel. A hazai kutatások egyik fő erénye,
hogy át tudtuk venni ezeket az új ismereteket, nem keletkeztek űrök a
természettudományban, és szép számmal akadtak kollegák, akik
gondolkodtak, és így igen jelentős eredményeket értek el.
Professzor úr igen fiatalon, harminchat évesen
főnök lett a KFKI Magfizikai Osztályán. Ön szerint melyek a
legfontosabb vezetői erények?
Attól, hogy valaki ilyen tisztséget kap, nem kell kivonulnia a
laborból, s nem kell kutatóként megbénulnia. Folytattam a magam
munkáját, s másokat sem bombáztam feladatokkal. Két szélsőséges típusú
főnök létezik: az egyik hagyja, hogy a társai szabadon dolgozzanak, a
másik szigorúan fogja a beosztottjait, csak azt tehetik, amit ő akar.
Én egyik sem voltam: buzdítottam a kollégákat. A szemináriumokon
ígéretet kellett tenniük a munkatársaknak, hogy a következő három
hónapban mit csinálnak. Amikor az idő letelt, be kellett számolniuk az
eredményekről.
Utólag igazolódott, hogy sikeres ez a módszer?
Munkatársaimmal nem vallottam szégyent. Zimányi József vitte a
legtöbbre: hamar önállóvá vált, elmélete szárnyai messze repítették,
külföldön vált híressé a Zimányi–Moszkowsky-modell révén. De büszkén
említhetem Bencze Gyulát is, aki innen nőtt
|
|
ki, vagy a fiatalabbakat: a ma már ugyancsak
Amerikában élő Szűcs Juditot, az igazgatóvá lett Szőkefalvi-Nagy
Zoltánt, a főosztályvezető Nagy Dénes Lajost, az akadémikus Vincze
Imrét.
Egy főnöknek lehet-e jó szimata, megérzi-e,
hogy valaki meg van-e áldva kutatói vénával,
vagy sem?
A főnöknek föl kell ismernie, kiben van olyan tehetség, hogy önálló
kutatóvá tud válni. S ha ebben biztos, biztatnia kell, hogy a
ranglétrán megtegye a megfelelő lépéseket. Zimányiból valósággal
kikényszerítettem a kandidátusi fokozatot. Szőkefalvi-Nagy Zoltántól –
határidőre szóló fogadásaink elvesztése során – két üveg Martinit
nyertem, mire elkészült a dolgozata. Amikor hatvanéves lett, kapott
tőlem három üveg Martinit, a harmadikat kamatként. A tudományos címek
megszerzésére Szegeden is eredményesen biztattam munkatársaimat. Ormos
Pál ma már akadémikus, többen: Dér András, Váró György, Zimányi László
és mások nagydoktorok.
Jó tanács a vezetőknek?
Minden főnöknek a lelkére szeretném kötni, hogy nagyon törődjék a
munkatársaival, ne uralkodjék fölöttük. Érdeklődjék az intézeten
kívüli életkörülményeik felől is, kövesse előrehaladásukat, empátiával
figyeljen egyéni örömeikre, gondjaikra is.
Hogyan oldja ezt meg egy négyszáz dolgozót foglalkoztató intézmény
főigazgatója, hiszen Szegeden, az SZBK-ban ennyi ember dolgozott
irányítása alatt?
Amint főigazgató lettem, sorra látogattam mindenkit. Elbeszélgettem
nemcsak a kutatókkal, hanem a műszerészekkel, a főkönyvelőkkel, a
takarítókkal is. Soha nem parancsszóval értem el, amit helyesnek
gondoltam, hanem példamutatással, szép szóval, kéréssel.
Az intézményi legendárium arról is megemlékezik, hogy még a
falmelléki rózsákra is volt gondja.
Hát hogyne! Sokan kerékpárral jártak dolgozni, és a biciklit
odatámasztották a falhoz. Ez senkinek nem tetszett, de nem tudtuk
megakadályozni. Gondoltam egyet: ültessünk oda rózsákat! Azóta is ott
díszítik a főépület oldalát.
Sok kutató kerül válaszút elé: egyetem vagy akadémiai
kutatóintézet. Oktatás vagy kutatás? Önnek mi erről a véleménye?
Az egyetemen dolgozó kutatót két erény jellemzi: nagy ismeretanyag van
az agyában, sokat kell tudnia, ha oktatni akar, továbbá több szakma
képviselői találkoznak egymással, s a beszélgetések során újabb és
újabb gondolatok születnek. Negatívum viszont a kötöttség: kevesebb
idő jut kutatásra.
Emiatt nem csábult el egyik egyetemre sem?
Tisztában vagyok az akadémiai intézetek hátrányaival, például, hogy az
ember csak azt tartja a fejében, amivel foglalkozik, a többit
elfelejti. Ha valamire kíváncsi, annak utána kell néznie. A
kutatóközpontok némileg ellensúlyozzák azt az egyediséget, mely
egy-egy intézetet jellemez, de a hiányzó nagy ismeretanyagot nem tudja
pótolni. Jó, ha ezzel is tisztában van a kutató, mielőtt elindul
valamelyik irányba.
A tudományos életben rendkívül fontosak
a nemzetközi kapcsolatok.
Hatvan év alatt teljesen megváltoztak a lehetőségek: kinyílt előttünk
a világ. Kezdetben, mintegy húsz évig lényegében az irodalomra
hagyatkoztunk, ha tájékozódni akartunk. Talán meglepő, de egyesek
szemében még ebben is volt valami pozitívum. Emlékszem, 1964-ben
meglátogatott bennünket egy Mössbauer-effektussal foglalkozó amerikai
kutató. Megkérdeztük, mi a véleménye a mi munkánkról, kutatási
körülményeinkről. Azt mondta, hogy irigyel bennünket, mert nincs annyi
műszerünk, pénzünk, nem kell sok „szériamunkával” igazolnunk a
ráfordítás eredményességét, így ráérünk gondolkodni. Egyébként én
’64-ben mentem először külföldre egy konferenciára, s negyvenkét
esztendős voltam, amikor 1969-ben hosszabb tanulmányútra utazhattam.
Kanadában töltöttem egy évet.
Valamelyest más lehetőségei vannak
manapság egy kutatónak.
Már korábban megnyíltak a kutatóintézetek kapui a jó magyar kutatók
előtt. Ormos Pál a National Science Foundation (NSF) támogatta egyéves
amerikai munkája után még öt évet töltött az USA-ban. Nemcsak azt
tartom fontosnak, hogy külföldi egyetemeken, kutatóintézetekben
szerezzenek tapasztalatot a magyar kutatók, hanem azt is, hogy ide
vonzzák más országok szakembereit is. Amikor Szegedre kerültem,
lényegesnek tartottam, hogy nemzetközi konferenciákat szervezzünk. A
hazai OTKA-nak megfelelő amerikai NSF segítségével rendeztünk meg több
tudományos tanácskozást Szegeden. Az 1980-ban, ’81-ben, ’82-ben
megtartott konferenciákon amerikaiak, németek, oroszok együtt
tanácskozhattak a biológia világot foglalkoztató kérdéseiről. Emellett
persze a konferenciák pénzt is hoztak az intézetbe, a városba, s
növelték hírünket a világban.
Mi a föltétele annak, hogy magyar kutató bekerülhessen a tudomány
nemzetközi vérkeringésébe, teljesítményét elismerje a tudományos
világ?
Ormos Pál akadémikusnak, az SZBK jelenlegi főigazgatójának példáját
említeném. Benne volt törekvés, hogy új témát kezdjen, a főnöknek
pedig biztosítania kell, hogy a fölnőtt kutató kirepüljön a szárnyai
alól, s önálló munkával hívja föl magára a figyelmet.
Térjünk vissza a szenior kutatókhoz, akik közül általában
„kiválasztódnak” a vezetők. Meddig maradjon főnöki székben egy tudós?
Nem szabad hosszú időre odaszögeznie magát, óhatatlanul elhanyagolja
saját témáját, és túlságosan ráhagyatkoznak a fiatalok.
Mi a véleménye az utódnevelésről?
Miként említettem, az a helyes, ha időben leválik a fiatal a
főnökéről. PhD után már ne neveljük a kutatót. Ezügyben is van
tapasztalatom: ha észrevesszük, hogy valaki nem alkalmas a pályára,
akkor vagyunk humánusak, ha eltanácsoljuk. Ellenkező esetben egy
életen át boldogtalan lesz, míg ha őszintén, időben közöljük ezt vele,
máshol megtalálhatja a számára megfelelő, sikerélményt nyújtó
elfoglaltságot.
A hat évtizeden át alkalmazott munkamódszer milyen tanulságul
szolgál?
A kutatásokról mindig jegyzőkönyvet készítettünk. Az első Mössbaueres
mérések után például többnyire kézzel írva, számokkal, ábrákkal róttuk
tele a füzeteket. Ma, ha PhD után hazajön tanulmányútjáról egy kutató,
elindít egy új témát, s a lassú postai levelezés helyett e-mailen
kerül kapcsolatba a világban bárkivel, pillanatok alatt, ha utána akar
nézni valaminek, ott az internet. Ma így kerülnek lendületbe a
tanítványaink.
A technika azonban mégsem helyettesítheti ma sem a gondolatot, az
ötletet, az intuíciót, egyszóval a tehetséget. Ön mit talált szépnek a
kutatásban?
Nincs annál nagyobb élvezet, mint az, ha az ember valami olyat talál,
amit nem ért, és nekilát, hogy kibogozza… Ez igazi detektívmunka.
Ilyen volt számomra a bakteriorodopszin-téma. Egész máshonnan indultam
ki, mint ahova kilyukadtam. Ma is foglalkoztat valami, amit nem értek.
A kutatásban nagyon fontos ismeretlen jelenséggel szembetalálkozni,
olyannal, amit nem tudok fölfogni, megmagyarázni, nem illik bele a
tudomány eddig ismert világképébe. Valósággal elfog a nyomozás
izgalma. A titok megfejtésének a vágya nem hagyja nyugodni az embert,
éjjel-nappal ezen töri a fejét, míg meg nem találja a hihetetlen
örömet jelentő megoldást. Aki nem vágyik szenvedélyesen erre az
élményre, az ne álljon kutatónak!
Kulcsszavak: tudományos karrier kezdete, kreativitás, tanácsok
fiatal kutatóknak, Mössbauer-effektus, biofizika, főigazgatói
tapasztalatok az SZBK-ban, állami elismerés
|
|