A Magyar Tudományos Akadémia folyóirata. Alapítva: 1840
 

KEZDŐLAP    ARCHÍVUM    IMPRESSZUM    KERESÉS


 AZ ELMÚLÁS ÉS A HALÁL KULTÚRÁJA

    AZ ÉLETIGENLÉS NÉZŐPONTJÁBÓL

X

Havas László

az MTA doktora, professor emeritus, Debreceni Egyetem Klasszika-filológiai és Ókortörténeti Tanszék

 

Nemzetközi tudományos teológiai konferencia, Gyulafehérvári Római Katolikus Érsekség, Gyulafehérvár, 2011. március 25–26. Szervezők: Pasztorál-teológia Tanszék – Babeş–Bolyai Tudományegyetem Római Katolikus Teológia Kara, Kolozsvár, Románia
 


Napjainkban, amikor az élet minél tökéletesebb anyagi megélése kerül az előtérbe, bizonyára némiképp különösnek tűnik egy ilyen témájú tudományos tanácskozás megrendezése, amely már latin címében is azt a problémát veti fel, hogy milyen irányba is halad az emberiség, melynek tagjai semmiképpen sem kerülhetik ki a halál szükségszerű bekövetkeztét. Quo vadis e vita, mortalis? – hangzott ugyanis a konferencia tárgyának megjelölése azon a nyelven, amely egész a 19. századig az európai és a magyarországi műveltség egyik fő letéteményese volt, megidézve ezzel az emberiség, s benne a magyar kultúra egyik legrégibb, máig élő közös hagyományát. Maga a tanácskozás azonban egyáltalán nem a múltba révedt, hanem nagyon is a jelennel, annak égető kérdéseivel foglalkozott. Igaz ez még akkor is, ha a kordivat megpróbálja félresöpörni, vagy pontosabban fogalmazva: elhallgatni ezeket a kérdéseket. Nem lehet ugyanis szem elől téveszteni azt a nyilvánvaló tényt, hogy bár korunk látszólag az életre koncentrál, de ugyanakkor – mint arra különösen II. János Pál pápa mutatott rá többször is – valójában mégis egyfajta halálkultúrában vergődik. Hiszen az önös sikerek érdekében az emberek könnyen túlteszik magukat mind az élet tiszteletben tartásán, mind pedig a megannyi halált osztó háborúval együtt járó felelősségen, illetve azon a gondon, hogy a halálveszélyben lévőket valóban hatékonyan próbálják meg életben tartani, lehetővé téve számukra az emberhez méltó életet. Ugyanakkor az ideológiai harcok, a diktatúrák meg a rasszizmus szintén hihetetlen számban osztogatták és osztogatják a halált Európában és szerte a világon. Ott vannak azután olyan problémák, mint az egyre szélesebb köröket foglalkoztató euthanázia, a régi időszakok métékét kétségkívül felülmúló öngyilkosság. Ezek és más tények minden mai életközpontúság ellenére oda vezettek, hogy még egy új kutatási irányzat is létrejött, amelynek görög nyelvi elemek alapján a tanatológia nevet adták, vagyis a „halál tudománya” megjelölést. Ebben nekünk magyaroknak is van bizonyos szerepünk, hiszen egyesek e kutatási terület megalapozójának – legalábbis a gyermekpszichológia területén – Nagy Mária Ilonát tekintik, miközben az ő működésének folytatói közt olyan tanatológust is számon tartanak, mint a szépíróként is jelentős Polcz Alaine. Ezek a főleg a halál, a haldoklás és a gyász problematikájával foglalkozó vizsgálatok és eszmefuttatások mintegy ellenreakciót képeznek a modern kornak fentebb már kiemelt, a halál tekintetében általában szembekötős állásfoglalást tanúsító magatartásával szemben, különösen az ún. nyugati világban. Ugyanakkor ezek a törekvések többnyire nem kapcsolódnak egyetlen hagyományos szakterülethez sem, hanem alapvetően interdiszciplináris vagy holisztikus alapról indulnak ki, ami feltételezi a teológusokon kívül az orvostudomány, a pszichológia, a bioetika, az antropológia, továbbá a néprajz, az irodalomtudomány képviselőinek közreműködését, ahogy számít a filozófusok, a kultúrtörténészek, a szociológusok és más szakemberek segítségére is. Különösen hasznos az együttműködés egyes gyakorlati területek művelőivel, mint például a betegápolók és gondozók. Mindez nagyon sokrétű és sokszínű feltáró munkát eredményezett az elmúlt évtizedekben, amit a gyulafehérvári rendezvény nagyon jól tükrözött vissza, mert ez közelről sem a teológusok eszmecseréje volt csupán, ahogy nem is pusztán az Erdélyben élő magyaroké. Bekapcsolódtak a vitába rajtuk kívül ugyanis regensburgi teológusok csakúgy, miként magyarországi filológusok és tanárok is, s természetesen felkészült román tudós is volt a tanácskozás résztvevői között.

A konferencia főszervezője, Diósi Dávid rektorhelyettes (Gyulafehérvár), a haláleszme kultúrtörténetének kiváló művelője volt, akinek e tárgyba vágó írásai nem csupán szűkebb pátriájában jelentek meg, hanem német földön is, mint például doktori értekezése (Amalarius Fortunatus in der Trierer Tradition. [Diósi, 2006]), amely egy fontos német teológiai és forrássorozat részeként látott napvilágot. A most tárgyalt rendezvényen Diósi arra mutatott rá, hogy a halál nem kizárólag „halálbiztos” biológiai esemény, hanem az ember örökkévalóságának igazi beteljesedése, amelynek jelentőségét ennek megfelelően kell felfogni a társadalmi lét, a tudomány és a kultúra mindenkori szintjén, s a konferencia ehhez próbál hozzájárulni a legkülönfélébb szakterületek képviselőinek biztosítva megnyilatkozási lehetőséget.

Ez így is történt, magától értetődően kellő vallástudományi és történeti megalapozással, amely feladatot részben épp a német és a magyarországi vendégek végezték el. Tobias Nicklas professzor ugyanis azt vázolta fel, miként mutatkozik meg a halál komolysága az Ó- és Újszövetségi Szentírás tanúsága szerint, amit az embernek mint egyfajta krízishelyzetet a halál kapcsán tudomásul kell vennie az Istenhez és a hozzá legközelebb állókhoz való viszonyában, bízva az isteni hűség kinyilatkoztatásában. Míg a professzor Johannes Brahms Német rekviemjének tanulságos hangvételére is utalt ezen álláspont szemléltetéséhez, addig ifjabb munkatársa, Harald Buchinger az elhangzott előadást azzal egészítette ki, hogy a húsvéti ünnepen belül a nagypénteki

 

 

passiót valóban úgy jelenítették meg a régi időkben, mint egyfajta ars moriendi et resurgendi-t, vagyis a meghalás és a feltámadás művészetét, tudós technikáját. Szervesen kapcsolódott ehhez a következő előadás, a gyulafehérvári Máté Róberté, aki ezzel a hangzatos címmel fejtette ki gondolatait: A vég fuvallata? Szenvedés, halál és vallásos magatartás. Ebben annak a véleményének adott hangot, hogy bár a modern technika meghosszabbítja az életet, azért sem a fájdalom, sem a halál nem iktatható ki, s ma is szükség van egyfajta ars moriendi-re. Vik János Kolozsvárról egy ma nagyon divatosnak számító témát vizsgált: előadása ugyanis az Élet és halál innen és túl. A halálközei élmények teológiai értékelése címet  viselte. Az előadó egyaránt érintette a természettudományos és az ezoterikus megközelítéseket, de magától értetődően nem mellőzte a teológiai szempontot sem. Végső soron arra a meggyőzőnek látszó álláspontra helyezkedett, hogy a természettudománnyal párbeszédben álló keresztény teológia az agykutatás legújabb eredményei alapján nem értékelheti túl a halálközeli élményeket. A Kolozsvárról érkezett Jitianu Liviu előadásának ez volt a címe: Az emberképű pokol. Az előadó szinte a mai korszellemmel ellentétben vállalta, hogy a modern embernek is szüksége lenne a féken tartó erőre. A kolozsvári Holló László, aki lelkészi hivatást teljesít, az alábbi témával jelentkezett: Halál az élet előtt. A prenatális diagnosztika a halál szolgálatában. Vizsgálataiban a beágyazódás előtti, utáni, valamint a születés előtti szelektív abortusz vonatkozásait érintette, azt próbálva tisztázni, hogy milyen eszközökkel védhető az emberi méltóság alapelve a szabadságjogok liberális értelmezése ellenében. Testvére, Holló Gergely ezzel a problémával jelentkezett: A halál, illetve a halál „pillanata” a klinikus szemszögéből, s a fiatal kutató számos etikai problémát vázolt fel, amely a beteg vagy a halálán lévő emberrel kapcsolatban biológiai, társadalmi vagy pszichés szempontból fölmerülhet. Hasonlóképp a hétköznapi realitások világába vezetett a beteggondozóként tevékenykedő András Ildikó (Gyergyószentmiklós) megnyilatkozása, aki ezt választotta tárgyául: Halál-közeli élmények az otthoni beteggondozásban.

Az első napi programhoz hasonlóan igen változatos volt a másnap bemutatott tanulmányok sora is. Érdekes egységet alkottak a folklór és az etnográfia témakörébe vágó előadások. Ide tartozott a csíkszeredai professzor, Balázs Lajos néprajzi munkája, mely ezzel a címmel hangzott el: A kibékülés lelki ingája a partnerember haláltusájában. Ez, az előadó saját gyűjtésén alapuló eszmefuttatás a parasztember számos sajátos vonást felvonultató elmúlását mutatta be, azt a folyamatot, amely időnként még a lelkipásztort is váratlan helyzetek elé állíthatja. A kolozsvári néprajztudós, Tánczos Vilmos előadása A lélek túlvilági útjára vonatkozó népi képzetek átalakulása címet viselte. A magyarországi vendég számára ezen előadások kapcsán különösen jó volt tapasztalni, hogy minden átalakulás ellenére még mennyire nem vesztek ki teljesen azok a hagyományok, melyekhez hasonlókat több mint félszázaddal korábban a sajnos oly fiatalom, tragikus módon elhunyt szegedi tudós, Honti János dolgozott fel ([1936] 1962, 265–272.), máig elismerést víva ki a magyar néprajzkutatásnak. E kérdéskörhöz kapcsolódóan is igen aktuális volt a gyulafehérvári Lukács Imre Róbert temetkezésekkel kapcsolatos feltérképezése: „Halottakat eltemetni” – de hogyan? Ő az egyházjog szemszögéből közelítette meg a halottak eltemetésére vonatkozó konkrét parancsot olyan problémás esetekben, mint az öngyilkosság, vagy az elhamvasztás meghagyása. Mindehhez szintén kapcsolódott egyfajta történeti háttér. A kolozsvári és gyulafehérvári tudományos műhely egyik meghatározó alakja, Marton József a modern kor mártírjai egyikének, Gajdátsy Béla rektornak az életútját és helytállását ismertette, ezzel a címmel: Hitéért halálba űzött gyulafehérvári rektor a kommunizmus idején. A zárás alkalmával a még régebbi és talán még szélesebb horizontú történelmi távlat e sorok írójának tanulmányában bontakozott ki, aki … sine quibus valet nullus… ad aeternum pertingere Regnum. Amen! (… nélkülük senki sem képes az örök birodalomba eljutni. Amen!) címmel annak az államalapító Szent Istvánnak a halállal kapcsolatos keresztény gondolatait vázolta fel, aki 1009-ben létrehozta a mostani rendezvénynek otthont és szellemi keretet biztosító gyulafehérvári püspökséget. Ennek papneveldéje ma az 1753-ban alapított Seminarium Incarnatae Sapientiae, „A Megtestesült Bölcsesség Kertje, rövidítve: S. I. S., ami latinul ennyit tesz: „légy, legyél!”. A konferencia zárszavát Jakubinyi György érsek úr tartotta, akiről ugyancsak közismert, hogy nemcsak egyházfő, hanem egyúttal felkészült klasszikafilológus is.

Az előadások a Studia Theologica Transsylvaniensia-ban, a gyulafehérvári műhely orgánumában látnak napvilágot. (Időközben a konferencia anyaga is megjelent: A halálbiztos halál. Szerk.: Diósi Dávid. Szent István Társulat–Verbum, Budapest–Kolozsvár, 2011)
 



Kulcsszavak: halál, élet, tanatológia, euthanázia, kereszténység, teológia, pszichológia, kultúra, néprajz, orvostudomány
 


 

IRODALOM

Diósi Dávid (2006): Amalarius Fortunatus in der Trierer Tradition. (Liturgiewissenschaftliche Quellen und Forschungen Bd. 94) Münster

Honti János ([1936] 1962): Mesék és mítoszok a halálról és a halhatatlanságról. Ethnographia. (1936) 47, 34–59.; In: Honti János: Válogatott tanulmányok. Budapest, 265–72.)