Nemzetközi tudományos teológiai konferencia,
Gyulafehérvári Római Katolikus Érsekség, Gyulafehérvár, 2011. március
25–26. Szervezők: Pasztorál-teológia Tanszék – Babeş–Bolyai
Tudományegyetem Római Katolikus Teológia Kara, Kolozsvár, Románia
•
Napjainkban, amikor az élet minél tökéletesebb anyagi megélése kerül
az előtérbe, bizonyára némiképp különösnek tűnik egy ilyen témájú
tudományos tanácskozás megrendezése, amely már latin címében is azt a
problémát veti fel, hogy milyen irányba is halad az emberiség, melynek
tagjai semmiképpen sem kerülhetik ki a halál szükségszerű
bekövetkeztét. Quo vadis e vita, mortalis? – hangzott ugyanis a
konferencia tárgyának megjelölése azon a nyelven, amely egész a 19.
századig az európai és a magyarországi műveltség egyik fő
letéteményese volt, megidézve ezzel az emberiség, s benne a magyar
kultúra egyik legrégibb, máig élő közös hagyományát. Maga a
tanácskozás azonban egyáltalán nem a múltba révedt, hanem nagyon is a
jelennel, annak égető kérdéseivel foglalkozott. Igaz ez még akkor is,
ha a kordivat megpróbálja félresöpörni, vagy pontosabban fogalmazva:
elhallgatni ezeket a kérdéseket. Nem lehet ugyanis szem elől
téveszteni azt a nyilvánvaló tényt, hogy bár korunk látszólag az
életre koncentrál, de ugyanakkor – mint arra különösen II. János Pál
pápa mutatott rá többször is – valójában mégis egyfajta
halálkultúrában vergődik. Hiszen az önös sikerek érdekében az emberek
könnyen túlteszik magukat mind az élet tiszteletben tartásán, mind
pedig a megannyi halált osztó háborúval együtt járó felelősségen,
illetve azon a gondon, hogy a halálveszélyben lévőket valóban
hatékonyan próbálják meg életben tartani, lehetővé téve számukra az
emberhez méltó életet. Ugyanakkor az ideológiai harcok, a diktatúrák
meg a rasszizmus szintén hihetetlen számban osztogatták és osztogatják
a halált Európában és szerte a világon. Ott vannak azután olyan
problémák, mint az egyre szélesebb köröket foglalkoztató euthanázia, a
régi időszakok métékét kétségkívül felülmúló öngyilkosság. Ezek és más
tények minden mai életközpontúság ellenére oda vezettek, hogy még egy
új kutatási irányzat is létrejött, amelynek görög nyelvi elemek
alapján a tanatológia nevet adták, vagyis a „halál tudománya”
megjelölést. Ebben nekünk magyaroknak is van bizonyos szerepünk,
hiszen egyesek e kutatási terület megalapozójának – legalábbis a
gyermekpszichológia területén – Nagy Mária Ilonát tekintik, miközben
az ő működésének folytatói közt olyan tanatológust is számon tartanak,
mint a szépíróként is jelentős Polcz Alaine. Ezek a főleg a halál, a
haldoklás és a gyász problematikájával foglalkozó vizsgálatok és
eszmefuttatások mintegy ellenreakciót képeznek a modern kornak fentebb
már kiemelt, a halál tekintetében általában szembekötős állásfoglalást
tanúsító magatartásával szemben, különösen az ún. nyugati világban.
Ugyanakkor ezek a törekvések többnyire nem kapcsolódnak egyetlen
hagyományos szakterülethez sem, hanem alapvetően interdiszciplináris
vagy holisztikus alapról indulnak ki, ami feltételezi a teológusokon
kívül az orvostudomány, a pszichológia, a bioetika, az antropológia,
továbbá a néprajz, az irodalomtudomány képviselőinek közreműködését,
ahogy számít a filozófusok, a kultúrtörténészek, a szociológusok és
más szakemberek segítségére is. Különösen hasznos az együttműködés
egyes gyakorlati területek művelőivel, mint például a betegápolók és
gondozók. Mindez nagyon sokrétű és sokszínű feltáró munkát
eredményezett az elmúlt évtizedekben, amit a gyulafehérvári rendezvény
nagyon jól tükrözött vissza, mert ez közelről sem a teológusok
eszmecseréje volt csupán, ahogy nem is pusztán az Erdélyben élő
magyaroké. Bekapcsolódtak a vitába rajtuk kívül ugyanis regensburgi
teológusok csakúgy, miként magyarországi filológusok és tanárok is, s
természetesen felkészült román tudós is volt a tanácskozás résztvevői
között.
A konferencia főszervezője, Diósi Dávid
rektorhelyettes (Gyulafehérvár), a haláleszme kultúrtörténetének
kiváló művelője volt, akinek e tárgyba vágó írásai nem csupán szűkebb
pátriájában jelentek meg, hanem német földön is, mint például doktori
értekezése (Amalarius Fortunatus in der Trierer Tradition. [Diósi,
2006]), amely egy fontos német teológiai és forrássorozat részeként
látott napvilágot. A most tárgyalt rendezvényen Diósi arra mutatott
rá, hogy a halál nem kizárólag „halálbiztos” biológiai esemény, hanem
az ember örökkévalóságának igazi beteljesedése, amelynek jelentőségét
ennek megfelelően kell felfogni a társadalmi lét, a tudomány és a
kultúra mindenkori szintjén, s a konferencia ehhez próbál hozzájárulni
a legkülönfélébb szakterületek képviselőinek biztosítva
megnyilatkozási lehetőséget.
Ez így is történt, magától értetődően kellő
vallástudományi és történeti megalapozással, amely feladatot részben
épp a német és a magyarországi vendégek végezték el. Tobias Nicklas
professzor ugyanis azt vázolta fel, miként mutatkozik meg a halál
komolysága az Ó- és Újszövetségi Szentírás tanúsága szerint, amit az
embernek mint egyfajta krízishelyzetet a halál kapcsán tudomásul kell
vennie az Istenhez és a hozzá legközelebb állókhoz való viszonyában,
bízva az isteni hűség kinyilatkoztatásában. Míg a professzor Johannes
Brahms Német rekviemjének tanulságos hangvételére is utalt ezen
álláspont szemléltetéséhez, addig ifjabb munkatársa, Harald Buchinger
az elhangzott előadást azzal egészítette ki, hogy a húsvéti ünnepen
belül a nagypénteki
|
|
passiót valóban úgy jelenítették meg a régi
időkben, mint egyfajta ars moriendi et resurgendi-t, vagyis a meghalás
és a feltámadás művészetét, tudós technikáját. Szervesen kapcsolódott
ehhez a következő előadás, a gyulafehérvári Máté Róberté, aki ezzel a
hangzatos címmel fejtette ki gondolatait: A vég fuvallata? Szenvedés,
halál és vallásos magatartás. Ebben annak a véleményének adott hangot,
hogy bár a modern technika meghosszabbítja az életet, azért sem a
fájdalom, sem a halál nem iktatható ki, s ma is szükség van egyfajta
ars moriendi-re. Vik János Kolozsvárról egy ma nagyon divatosnak
számító témát vizsgált: előadása ugyanis az Élet és halál innen és
túl. A halálközei élmények teológiai értékelése címet viselte.
Az előadó egyaránt érintette a természettudományos és az ezoterikus
megközelítéseket, de magától értetődően nem mellőzte a teológiai
szempontot sem. Végső soron arra a meggyőzőnek látszó álláspontra
helyezkedett, hogy a természettudománnyal párbeszédben álló keresztény
teológia az agykutatás legújabb eredményei alapján nem értékelheti túl
a halálközeli élményeket. A Kolozsvárról érkezett Jitianu Liviu
előadásának ez volt a címe: Az emberképű pokol. Az előadó szinte a mai
korszellemmel ellentétben vállalta, hogy a modern embernek is szüksége
lenne a féken tartó erőre. A kolozsvári Holló László, aki lelkészi
hivatást teljesít, az alábbi témával jelentkezett: Halál az élet
előtt. A prenatális diagnosztika a halál szolgálatában. Vizsgálataiban
a beágyazódás előtti, utáni, valamint a születés előtti szelektív
abortusz vonatkozásait érintette, azt próbálva tisztázni, hogy milyen
eszközökkel védhető az emberi méltóság alapelve a szabadságjogok
liberális értelmezése ellenében. Testvére, Holló Gergely ezzel a
problémával jelentkezett: A halál, illetve a halál „pillanata” a
klinikus szemszögéből, s a fiatal kutató számos etikai problémát
vázolt fel, amely a beteg vagy a halálán lévő emberrel kapcsolatban
biológiai, társadalmi vagy pszichés szempontból fölmerülhet.
Hasonlóképp a hétköznapi realitások világába vezetett a
beteggondozóként tevékenykedő András Ildikó (Gyergyószentmiklós)
megnyilatkozása, aki ezt választotta tárgyául: Halál-közeli élmények
az otthoni beteggondozásban.
Az első napi programhoz hasonlóan igen változatos
volt a másnap bemutatott tanulmányok sora is. Érdekes egységet
alkottak a folklór és az etnográfia témakörébe vágó előadások. Ide
tartozott a csíkszeredai professzor, Balázs Lajos néprajzi munkája,
mely ezzel a címmel hangzott el: A kibékülés lelki ingája a
partnerember haláltusájában. Ez, az előadó saját gyűjtésén alapuló
eszmefuttatás a parasztember számos sajátos vonást felvonultató
elmúlását mutatta be, azt a folyamatot, amely időnként még a
lelkipásztort is váratlan helyzetek elé állíthatja. A kolozsvári
néprajztudós, Tánczos Vilmos előadása A lélek túlvilági útjára
vonatkozó népi képzetek átalakulása címet viselte. A magyarországi
vendég számára ezen előadások kapcsán különösen jó volt tapasztalni,
hogy minden átalakulás ellenére még mennyire nem vesztek ki teljesen
azok a hagyományok, melyekhez hasonlókat több mint félszázaddal
korábban a sajnos oly fiatalom, tragikus módon elhunyt szegedi tudós,
Honti János dolgozott fel ([1936] 1962, 265–272.), máig elismerést
víva ki a magyar néprajzkutatásnak. E kérdéskörhöz kapcsolódóan is
igen aktuális volt a gyulafehérvári Lukács Imre Róbert temetkezésekkel
kapcsolatos feltérképezése: „Halottakat eltemetni” – de hogyan? Ő az
egyházjog szemszögéből közelítette meg a halottak eltemetésére
vonatkozó konkrét parancsot olyan problémás esetekben, mint az
öngyilkosság, vagy az elhamvasztás meghagyása. Mindehhez szintén
kapcsolódott egyfajta történeti háttér. A kolozsvári és gyulafehérvári
tudományos műhely egyik meghatározó alakja, Marton József a modern kor
mártírjai egyikének, Gajdátsy Béla rektornak az életútját és
helytállását ismertette, ezzel a címmel: Hitéért halálba űzött
gyulafehérvári rektor a kommunizmus idején. A zárás alkalmával a még
régebbi és talán még szélesebb horizontú történelmi távlat e sorok
írójának tanulmányában bontakozott ki, aki … sine quibus valet nullus…
ad aeternum pertingere Regnum. Amen! (… nélkülük senki sem képes az
örök birodalomba eljutni. Amen!) címmel annak az államalapító Szent
Istvánnak a halállal kapcsolatos keresztény gondolatait vázolta fel,
aki 1009-ben létrehozta a mostani rendezvénynek otthont és szellemi
keretet biztosító gyulafehérvári püspökséget. Ennek papneveldéje ma az
1753-ban alapított Seminarium Incarnatae Sapientiae, „A Megtestesült
Bölcsesség Kertje, rövidítve: S. I. S., ami latinul ennyit tesz:
„légy, legyél!”. A konferencia zárszavát Jakubinyi György érsek úr
tartotta, akiről ugyancsak közismert, hogy nemcsak egyházfő, hanem
egyúttal felkészült klasszikafilológus is.
Az előadások a Studia Theologica
Transsylvaniensia-ban, a gyulafehérvári műhely orgánumában látnak
napvilágot. (Időközben a konferencia anyaga is megjelent: A
halálbiztos halál. Szerk.: Diósi Dávid. Szent István Társulat–Verbum,
Budapest–Kolozsvár, 2011)
Kulcsszavak: halál, élet, tanatológia, euthanázia, kereszténység,
teológia, pszichológia, kultúra, néprajz, orvostudomány
IRODALOM
Diósi Dávid (2006): Amalarius Fortunatus
in der Trierer Tradition. (Liturgiewissenschaftliche Quellen und
Forschungen Bd. 94) Münster
Honti János ([1936] 1962): Mesék és
mítoszok a halálról és a halhatatlanságról. Ethnographia. (1936) 47,
34–59.; In: Honti János: Válogatott tanulmányok. Budapest, 265–72.)
|
|