A magyar polgári átalakulás egyéniségei között még
az úgynevezett második vonal képviselői is kiemelkedő politikai
képességekkel rendelkeztek. Egyéni balszerencséjük, esetleg
tragédiájuk oka sok esetben abból fakadt, hogy tevékenységük és
személyiségük háttérbe szorult az igazi nagyok, Kölcsey Ferenc,
Széchenyi István, Wesselényi Miklós, Kossuth Lajos, Eötvös József,
Deák Ferenc és Batthyány Lajos mögött. E második vonal egyik
legérdekesebb s legtragikusabb egyénisége a Borsod megyei alispánból
előbb belügyminiszterré, majd a második, immáron ténylegesen független
magyar kormány miniszterelnökévé emelkedő Szemere Bertalan.
Szemere már kisdiákként nem mindennapi szorgalomról
és kezdeményezőkészségről tett tanúbizonyságot. Miskolcon műkedvelő
színjátszó társaságot alapított, Késmárkon kora hajnalban kelt, hogy
megtanulja a teljes német nyelvtankönyvet és a hozzá tartozó hatezer
szót. Nyelvgyakorlási okokból főleg német szerzőket olvasott, így
Salomon Gessnert, Christoph Martin Wielandot, Friedrich Schillert és
August von Kotzebuet.
A sárospataki gimnázium tanulójaként is szorgalmas
diáknak bizonyult. Itt szerezte meg a későbbi pályájához olyannyira
szükséges latin nyelv ismeretét, s a szónoklattanban is itt
mélyülhetett el. Tanárai között volt a kor neves magyar statisztikusa,
Magda Pál is. A család nehéz anyagi helyzete miatt Szemere komoly
nélkülözések közepette töltötte pataki diákéveit. 1829–1832 között még
kabátja sem volt, „a költők verseit, a szótárakat, a stúdiumokat a
jeges szántóföldeken vagy a szénás padokon tanulta, belebúva szénába.”
Érdeklődését jelzi, hogy ő kölcsönözte a könyvtárból a legtöbb
könyvet, s a szerzők között megtaláljuk Johann Wolfgang Goethe,
Gotthold Ephraim Lessing, Jean Paul műveit, a magyarok közül Verseghy
Ferenc, Horváth István, Kölcsey Ferenc munkáit. Egy ideig görögül
tanult, majd abbahagyva az antikvitás nyelvét, előbb olaszul, majd
tizenkilenc évesen angolul kezdett tanulni.
Szemere csakhamar tekintéllyé vált diáktársai
között. Tevékeny szerepet játszott a különböző diákegyesületek
munkájában, A jogászifjaknak korábban volt egy Pánczélország nevű
egyesülete, amely rendszeres üléseket tartott, s amely a vármegyei
élet mindennapjainak modellálásával elősegítette a leendő hivatásukra
történő felkészülést. Az egyesületet 1822-ben a Helytartótanács – mint
annyi más egyesületet – betiltotta. Szemere és társai kérvényeinek
köszönhetően 1832-től az egyesület immár Nándor Királyi Tábla néven
ismét megkezdhette működését. Az egyesület célja az volt, hogy a
diákok „a honi törvények teóriáját a praxissal egybe tudják kötni”,
hiszen a pesti szigorlatokon a gyakorlatban való jártasság a fő
követelmény. A tábla elnökévé, perszonálissá Szemerét választották
társai. A tábla tagjai megvitatták az ország és a megye valóságos
kérdéseit, s az ezeken született határozataikat írásban rögzítették.
Az új politikusnemzedék tagjai itt, a Nándor Királyi Tábla és más
hasonló egyesületek keretein belül érlelődtek igazi politikussá.
Szemere iskolái befejezése után Borsod vármegyében
Palóczy László főszolgabíró mellett gyakornokoskodik. Sorsuk ettől
kezdve egészen 1849-ig többé-kevésbé szorosan összekapcsolódik.
Palóczy a megye liberális ellenzékének tagjaként vett részt az
országgyűléseken, s 1832 decemberében Szemerét is magával vitte
jurátusaként a pozsonyi diétára. Szemere megkísérelte felvenni a
kapcsolatot a Pozsonyi Magyar Társasággal, s felhívta a Szatmár megye
követeként megjelenő Kölcsey figyelmét is a Sárospataki Ifjú
Egyesületre.
Visszaemlékezései szerint itt, Pozsonyban esett át a „pályaválasztás”
nehézségein. Iskolázottsága és eddigi ténykedése legalább annyira
vonzották az irodalom, mint a közélet felé. Pozsonyban azonban
ráébredt: ha a nemesség nem foglalkozik a „a haza dolgaival”, a többi
osztály nem teheti ezt, mert ki van zárva intézésükből. A természetes
hajlam és a kötelességérzet konfliktusában – nem először és nem
utoljára – az utóbbi győzött.
A pályaválasztáshoz hozzájárult egy meghatározó
személyes kapcsolat. Szemere ekkor ismerkedett meg Kölcsey Ferenccel,
a költővel és politikussal. Kölcsey maga is jó véleménnyel volt
Szemeréről; „nekem szeretetemet s bizodalmamat nagy mértékben bírja” –
írta róla Szemere Pálnak. „Ő a nyelv grammatikáját tanulta, s tiszta,
kellemes prózát ír, s van benne elég talentum, hogy literátorink közt
egyszer akkor díszben tűnjön fel; de az én kinézéseim nem annyira
azok, hogy ő literátor legyen, mint azok, hogy hivatalbeli. Ez a
gyermek, ha minden meg nem csal, a polgári pályán nem utolsó jelenet
lesz; s országunk mostani helyzetében én inkább ohajtom, hogy a
megyéken s országgyűléseinken előítéletlen, szabadelmű, merész lelkű,
s nem ingó férfiak támadjanak, mint jó drámaírók. E népnek gyorsan
jövő segédre van szüksége, hogy saját érdekei felől
felvilágosíttassék”. Ezért is értekezett oly gyakran az országgyűlési
ifjúság tagjaival, s reméli, hogy Szemere „termékeny kebellel” fogadta
intéseit.
Szemere politikai nézeteinek kialakulására a
Pozsonyban eltöltött hónapok komoly hatással voltak. Csengery Antalnak
így nyilatkozott erről: „Patakon még az arisztokrata szerkezet mellett
jegyeztem ki a könyvekből az okokat; itt már lelkem rögtön a régi
respublikák, a demokrata intézmények felé fordult. Az a magyar
törekvés mind oly törpe volt nekem. Azonban át kellett rajta esni.
Szántam a kort és a kor embereit, kik oly apróságokkal kénytelenek
bíbelődni”.
Az országgyűlés munkájának lassúságával kapcsolatos
elégedetlensége Kölcseyhez intézett leveleiből is kitűnik. A költő
távollétei idején ugyanis rendszeresen tájékoztatta mesterét a diétán
történtekről. Szemere úgy vélte, az országgyűlésen az ellenzék
egyelőre nem tehet hasznosabbat, mint hogy „kifejteget némi nagy
fontosságú dolgokat, s így azt, mi ezen erő-észpontban kifő,
megtanulhatják, kik itt vagy otthon vannak, s még nem tudták”. A
nemzet előtt két út áll: „vér és tudomány, – amazt egyik rész sem
kívánhatja, a kimenetel kétes, ezt mind a kettő ohajthatja, s mi nem
veszthetünk”. A kormányzat ugyan elállotta a szabadulás „szembetűnő
utait”, de nem tud elállni minden utat. A rendszeres, szívós munka az
egyetlen lehetőség, „s valóban gyönyörű pillanat leend: midőn a
diétával víván, – mögé néz, s nemzetet pillant meg szilaj vagy békés
erőben”. A pozsonyi tapasztalatok alapján valóban megérintette a
republikanizmus szele. „Különös gondolatok fejlenek bennem a monarchák
felől, ha Észak-Amerikába pillantok, s elmélkedem, hogy ott az
emberiség életének új szakasza kezdődik” – írta Kölcseynek.
A politikai pálya melletti elköteleződését 1834.
március 14-i levelében közölte Kölcseyvel. Kölcseyt kérte meg arra is,
hogy beszélje meg rokonával, Szemere Pállal, nem tudna-e valami módot
arra, hogy legalább egy évre külföldre utazhasson. „…természetesnek
gondolom – írta –, hogy az, aki hazája elémentén munkálkodik, tudja
azt, hova ohajtja emelni hazáját, s bírjon egy képet lelkében,
milyenre kívánná honát alakítani. Aki magából teremt ilyet, könnyen
hibázhat, s nem oly könnyen az, ki figyelmes szemmel nézte meg más
országok hiányait és tökéleit, s az életből szedte magába, ami jó
intézet s követést érdemel. Sok dolog teóriában töménytelen
nehézségeket mutat, melyeket az élet szelíden elhárít, és megfordítva.
S mindenesetre erőt és időt kímél, aki utazhat, s esztendei munkák,
milliom fők rezultátumát tanulja meg könnyen, ami otthon előle zárva
marad, s mit nem való könyvekből tanulni”.
Szemere 1834. május 20-án sikeres ügyvédi vizsgát
tett, s ezt követően már csak Kölcsey kedvéért maradt Pozsonyban.
Szeptemberben azonban elhagyta a várost. Úgy döntött, hogy Borsodban
helyezkedik el a megyénél. Hazatérése után előbb gyakornokként
dolgozott, majd tiszteletbeli aljegyzővé nevezték ki. 1835 májusában a
megyei közgyűlésen szólalt fel Wesselényi ügyében, s noha azt nem
sikerült elérnie, hogy a megye felírjon a szólásszabadság ügyében,
beszéde nagy sikert aratott, s ezáltal némileg az ügy is nyert.
Szemerét 1834 óta foglalkoztatta a külföldi utazás
gondolata, s rokona, Szemere György felajánlotta, hogy kifizeti annak
költségeit. 1836 márciusában útlevélért folyamodott, majd Pozsonyba
utazott. Május 3-án Pozsonyból Bécsbe, onnan Drezdába ment.
Németország után Franciaországon át Angliába, onnan Írországba
utazott. Rövid tartózkodás után visszatért Londonba, majd onnan
áthajózott Hollandiába. Innen Belgiumon és Németországon át Svájcba
utazott. 1837 októberében érkezett meg Bécsbe, s 1838 elején lépett
újra magyar földre.
Utazása igazi tanulmányút volt. Mindenütt
igyekezett kapcsolatot keresni az értelmiséggel, s már Németországban
azt tapasztalta, hogy a Magyarországgal rokonszenvezők sem sokat
tudnak az országról. Szemerét azonban nem annyira az emberek, mint
inkább az intézmények érdekelték. Szász- és Poroszországban a
népnevelés és a fiatalkorúak nevelő intézete, Franciaországban a
választási rendszer, a sajtó, az igazságszolgáltatás, a biztosítók, az
óvodák és a fogházak, Angliában a szegénytörvény, az ipar és a
börtönök keltették fel figyelmét. Foglalkozott az írországi szegénység
és éhínség okaival, s egész útja során tanulmányozta a református
papok özvegyeinek és árváinak megsegítésére létrehozott intézményeket.
Bécsben hozzálátott, hogy útinaplóját könyvvé
dolgozza ki. Az eredmény a reformkori útleírás-irodalom egyik legjobb
darabja lett. Útinaplójában Szemere nem elégedett meg úti élményeinek
leírásával, hanem valóságos értekezéseket szőtt a naplóba. Mindenütt
feljegyezte, milyen az illető országban a Magyarországról kialakult
kép. Megtalálta a módot, hogy népszerűsítse a képviseleti demokráciát
(leközölte az 1830-as francia alkotmány szövegét), az esküdtszékeket
vagy a takarékpénztárakat. A kötet a cenzúra miatt csak 1840-ben
jelent meg, s óriási sikert aratott. A reformnemzedék ugyanúgy a
demokrácia és a haladás kézikönyveként forgatta, mint néhány évvel
korábban Bölöni Farkas Sándor Utazás Éjszak-Amerikában című munkáját.
Amikor a magyar Tudós Társaság 1839-ben pályázatot
hirdetett: „Határoztassék meg a büntetés értelme és célja; adassanak
elő annak biztos elvei, s ezekhez alkalmazható nemei; fejtessék meg,
találhat-e köztök helyet a halálbüntetés, és mely esetekben, miképpen
és mily sikerrel gyakoroltatott ez a régi és újabb népeknél, különösen
hazánkban”; Szemere is pályázott. A pályamű, A büntetésről, s
különösebben a halálbüntetésről a szerző külföldi tapasztalatainak,
gazdag olvasottságának és hazai kutatóútjának eredménye. A beérkezett
pályamunkák közül a társaság bírálói összesen hármat tartottak
kiadásra és jutalomra alkalmasnak; közülük Szemeréének ítélték a
jutalmat. Szemere következtetése a halálbüntetéssel kapcsolatban
egyértelmű: a halálbüntetés nem felel meg a büntetésekkel kapcsolatos
igazságossági és társadalmi kívánatoknak. A büntetés ugyan személyes,
de a bűnös rokonai is szenvedhetnek a vele járó gyalázattól. Nem
erkölcsös viszont, amit Szemere a nyilvános kivégzések pszichológiai
hatásával igazol. Nem „osztékony”, hiszen az élet elvétele és el nem
vétele között nincs középút. Nem szellemi, hanem a legerőteljesebb
testi büntetés. Nem javító, hiszen a kivégzéssel megakadályozza az
elítélt megjavulását. Bizonyos ugyan, de nem egyenlő, hiszen másként
hat az elítéltekre. Nem tanító, hiszen csak a gyilkosság esetében
analóg az elkövetett bűnnel. Példás, de gyakran az ellenkező hatást
váltja ki. „Megakadályozza a bűn megismétlését, az állam más módon is
meggátolhatja az elítéltek újabb bűncselekményeit.” Végül népszerű
ugyan, de csak a gyilkosság esetében. Szemere e munkája a
halálbüntetésről szóló magyar jogfilozófiai irodalom máig maradandó
darabja.
1841-ben a megyei követutasítási bizottság tagjává,
1843-ban pedig Palóczy Lászlóval együtt követté választották.
Szereplése az 1843–1844-es országgyűlésen pályafutásának legszebb
fejezetei közé tartozik. Országgyűlési jegyzőként komoly szerepe volt
a feliratok, válaszok és törvényjavaslatok formulázásában. A
büntetőtörvénykönyv kidolgozására kiküldött országgyűlési választmány
tagjaként máig maradandó munkát végzett. Az országgyűlés kerületi és
országos ülésein több mint hetven felszólalása hangzott el.
Felszólalásaiból bámulatosan gazdag érdeklődési kör és tájékozottság
tárul elénk. A városi reform, az igazságszolgáltatás átalakítása, a
magyar nyelv ügye, a gazdasági önrendelkezés kérdéseiben ugyanúgy
magas szintű szónoklatokat tartott, mint a bányatörvény, a honosítás
vagy a közteherviselés kérdéseiben. Hosszú szónoklatokban elemezte a
horvát–magyar viszony közjogi árnyalatait, de egy kötelező hozzászólás
erejéig rámutatott a kormányzatnak a Részek visszacsatolása kapcsán
követett törvénysértő eljárására. A Kisfaludy Társaság felkérésére
törvényjavaslatot dolgozott ki az írói és művészi tulajdonjogok
védelméről, de hozzászólt az építendő országház pályázata vagy a
gyorsíróképzés ügyéhez is. A reformellenzék többségéhez hasonlóan az
országgyűlés kezdetén a konstruktív ellenzékiség alapján kívánt
ténykedni, ezért is dicsérte a királyi előterjesztéseket. Rá kellett
azonban ébrednie, hogy a kormányzat ezúttal sem a reformok
elősegítését, a hiányzó törvények meghozatalát tekinti céljának, hanem
inkább a korszerű javaslatok elgáncsolását. Ezért is bírálta olyan
csípősen a kormányzatot és a főrendeket, amikor először vetődött fel
az országgyűlés bezárásának lehetősége: „…e hazának nincs jövendője
oly főrendekkel, kik amely jogot az országtól kaptak, azzal mint
ostorral sújtogatják vissza az országot; nincs jövendője oly
kormánnyal, mely törvényhozásbeli roppant kötelezettségét következőleg
szokta teljesíteni: az országgyűlést megnyitja, megnyitván, a nemzet
kívánatainak ellenszegül, és miután 15 hónap lefolyása alatt annak
hűségesen ellenszegült, az országgyűlést berekeszti”.
Az országgyűlés végül éppen azokban az ügyekben
végződött a reformellenzék kudarcával, amelyeken Szemere is oly sokat
dolgozott: nem sikerült keresztülvinni a városok belszerkezetének
demokratizálását, a büntetőtörvénykönyet, az írói és művészi
tulajdonjogokról szóló javaslatot. Szemere követjelentési beszéde nem
egyszerűen a sérelmi politika alapjáról bírálta a kormányzatot. Arra a
következtetésre jutott, hogy a rendi országgyűlés jellege miatt
alkalmatlan az ország polgári átalakításához szükséges törvények
meghozatalára. E beszédben elsőként kezdeményezte az egységes
ellenzéki párt létrehozását.
Az 1847 októberében tartott borsodi
követválasztáson Szemerét közfelkiáltással választották a megye
követévé. A megye követutasításának kidolgozásában is fontos szerepet
játszott. A novemberben összeülő országgyűlés alsótábláján az ellenzék
volt többségben, de ez még nem garantálta a sikert. Az ellenzék
működésének koordinálására egy szűkebb körű tanácskozó testületet
hoztak létre, amelynek Szemere is tagja volt, de a tanácskozásokon a
felsőtáblai ellenzék vezetői, Batthyány Lajos és Teleki László is
részt vettek. A Kossuth és Szemere közötti ellentét ezeken a
konferenciákon bontakozott ki. Szemerét zavarta, hogy Kossuth minden
kérdéshez hozzászólt, s hogy minden kérdésben maga akarta a
képviselendő álláspontot az ellenzék nagy konferenciája elé
terjeszteni. Emellett Szemere komolyan vette a kormányzattal történő
megegyezés kísérletét, s érintkezésbe lépett Apponyi György
kancellárral. Felajánlották: ha a rendek megkapják az évenkénti
országgyűlést, és az adóügyben (azaz a közteherviselés kérdésében)
enged a kormány, hajlandók lojális feliratot intézni az uralkodóhoz. A
nádor és Apponyi ellentéte miatt azonban a kísérlet kudarccal
végződött.
Amikor 1848 februárjában Kossuth az ellenzék
konferenciáján javasolta, hogy kérjenek alkotmányt az örökös és az
itáliai tartományoknak, illetve kérje a kormányzatot az Itáliában
állomásozó magyar hadsereg hazahozatalára, Szemere is az ellenzők
között volt. Az ellenzők legfőbb ellenérve az volt, hogy ha az
indítványt benyújtják, Ausztria olyan pénzügyi válságba kerülhet,
amelynek következményei kiszámíthatatlanok. Szemere tartózkodásának
lehetett még egy magyarázata: talán még mindig abban reménykedett,
hogy a kormányzat rávehető az évenkénti országgyűlés követelésének
teljesítésére.
Március elsején megérkezett a párizsi forradalom
híre, március 3-án Kossuth megtette nevezetes felirati indítványát,
amely lényegében a február végén előterjesztetteket tartalmazta.
Szemere is azok között volt, akik a párizsi fordulat után
következetesen támogatták Kossuthot és Batthyányt. Ott volt az
országgyűlés által március 15-én Bécsbe indított küldöttségben is.
Mint az alsóház jegyzője s az ellenzék szűkebb konferenciájának tagja
több törvényjavaslat kidolgozásában vállalt fontos szerepet. A
törvényjavaslatok fennmaradt fogalmazványaiból egyértelműen kiderül,
hogy több, 1848 nyarán és őszén fontosnak bizonyult paragrafus és
bekezdés Szemere munkája volt. Így az, amely szerint a parlament csak
az előző évi zárszámadás és a következő évi költségvetés megszavazása
után oszlatható fel; hogy a magyar minisztérium nem csupán a megszűnő
feudális kormányszékek köréhez tartozó ügyekben gyakorolja hatóságát,
hanem azon ügyekben is, amelyeknek ezekhez tartozniuk kellett volna;
hogy Szemere legnevezetesebb alkotásáról, a sajtótörvényről ne is
beszéljünk.
Kezdettől fogva valószínű volt az is, hogy Szemere
az új magyar kormányban miniszteri tárcára számíthat. Neve több
tárcával kapcsolatban is szóba került: így az oktatás-, a bel-,
illetve a rendőri ügyekkel kapcsolatban is. Batthyány március 23-án
jelentette be kormánya névsorát, s ekkor vált egyértelművé, hogy a
nagy közigazgatási tapasztalattal s a miniszterséghez megkívánható
elméleti képzettséggel egyaránt rendelkező Szemere kapja a belügyi
tárcát. (A tárcára Kossuth is aspirált, s még április elején is
cserélni akart Szemerével). Népszerűségét paradox módon éppen a már
említett sajtótörvény árnyékolta be. Szemere ugyanis a törvény első
változatában túlzottan magasan szabta meg a lapok kaucióját
(napilapoknál 20 000, időszaki lapoknál 10 000 forint), s ez joggal
sértette a sajtószabadság kivívásában fontos szerepet játszó budapesti
forradalmi erőket. A felháborodás akkora volt, hogy Szemere kénytelen
volt átdolgozni javaslatát, s a kaució összegét felére csökkenteni.
Alighogy az országgyűlés elfogadta az átdolgozott
javaslatot, Szemere fontos megbízást kapott. Batthyány a fővárosból
érkező hírek hatására, amelyek szerint a Pest megyei Rendre Ügyelő
Választmány szinte kormányzati szerepet készül játszani, illetve a
sajtótörvény keltette izgalmak hatására úgy döntött, hogy bejelenti
kormánya névsorát, s hogy a kormány képviseletében ideiglenes
bizottmányt nevez ki a fővárosba. Ennek tagjává nevezte ki Szemerét, a
miniszterjelöltek közül a fővárosban tartózkodó Klauzál Gábort és
Pulszky Ferencet. A Miniszteri Országos Ideiglenes Bizottmány március
25-én kezdte meg munkáját, s fontos szerepet játszott a közigazgatás
működtetésében, a feudális kormányszékekkel, a
főhadparancsnokságokkal, a megyei és városi önkormányzatokkal való
kapcsolattartásban vagy a ki-kitörő társadalmi konfliktusok
kezelésében.
A Miniszteri Országos Ideiglenes Bizottmány a
kormány április 14-i Pestre érkezése után még április 20-ig folytatta
munkáját, de közben Szemere már megkezdte minisztériuma
megszervezését. Belügyminiszterként legfontosabb teendője az 1848.
áprilisi törvények életbeléptetése, a velük kapcsolatos vitás kérdések
rendezése volt. Szemere egyike volt a legszorgalmasabb minisztereknek:
a belügyminisztérium elnöki iratainak jelentős része az ő sajátkezű
fogalmazványa. Ő rendelte el a városi és megyei tisztújításokat,
terjesztette elő a kinevezendő főispánokat. Szemere eszményét kifejezi
egy május 13-án kiadott rendelete: „Van szabadság, de kell lenni
rendnek is. A rendetlenség sírja a szabadságnak”. E felfogás
természetesen ütközött a kormány radikális ellenzékének nézeteivel.
Minisztertársaival nem voltak nézeteltérései, sőt, Kossuthtal
kimondottan szoros volt az együttműködése. Mészáros Lázár emlékirata
szerint a tanácsüléseken „mint praktikus életbölcsész jobban szított
Kossuthhoz, mert miniszter szeretett lenni…” Batthyány bécsi és
innsbrucki útjai idején Szemerét egyszer sem bízta meg a
miniszterelnöki pozícióban történő helyettesítésével; augusztus végén
viszont mind a Délvidékre küldött Mészáros Lázár hadügyminiszter
helyettesítését, mind pedig saját, a nemzetőrség és a honvédség
szervezésével kapcsolatos tárcaszintű feladatkörét reá bízta.
Szemerének nem voltak illúziói az osztrák
kormányzattal kapcsolatban, s hamar felismerte, hogy a horvát mozgalom
kiegyenlítésére és a szerb lázadás elnyomására a Béccsel történő
megegyezésen át vezet az út. Belügyminiszterként a királyi, illetve
kormánybiztosi kinevezések kezdeményezésével, a nemzetőrség tábori
szolgálatának megszervezésével fontos szerepet játszott a délvidéki
szerb lázadás, illetve a Josip Jellačić fenyegető támadása elleni
védelem megszervezésében. 1848 júniusától tevékenységében ezek a
gyakorlati ügyek kerültek előtérbe: a népképviseleti országgyűlés
alsó- és felsőházában viszonylag ritkán szólalt fel, s akkor sem
annyira elvi kérdésekben.
A Batthyány-kormány lemondása után Szemere volt az
egyetlen miniszter, aki nem mondott le, mégpedig azért, hogy legyen
miniszter, aki az új kormány kinevezését ellenjegyzi. Batthyány újabb,
ügyvezető miniszterelnöki megbízása után is tevékenyen részt vett a
horvát invázió elleni védelmi intézkedések irányításában, annak
ellenére, hogy nem szerepelt Batthyány újonnan felterjesztett
kormányának névsorában.
Kossuth még szeptember 15-én kezdeményezte a
Batthyány honvédelmi intézkedéseinek parlamenti ellenőrzését szolgáló
bizottmány megalakítását. A bizottmány tagjaivá Kossuthon kívül Nyáry
Pált, Sembery Imrét, Madarász Lászlót, Pálffy Jánost és Patay Józsefet
választották. Szeptember 22-én Kossuth már e bizottmány esetleges
kormányjellegű működésére tett célzásokat. Szeptember 28-án a
képviselőház Batthyány távollétének idejére a „honvédelmi választmány”
jelenlévő tagjait, Kossuthot, Semberyt és Nyáryt bízta meg a
végrehajtó hatalom vitelével. Másnap Kossuth javasolta, hogy bővítsék
ki a választmányt a minisztériumok államtitkáraival. A képviselőház
ezt is elfogadta. Szeptember 30-tól az eddig a „képviselőház
honvédelmi bizottmánya” nevet viselő testület Országos Honvédelmi
Bizottmányként (OHB) folytatta működését. Már szeptember 30-án
fogalmazott, illetve aláírt rendeleteket két volt miniszter, Szemere,
s az ezen a napon a Délvidékről visszatért Mészáros Lázár. Másnap,
október 1-jén mindkettőjüket beválasztották a bizottmányba. Október
4-ére a felsőházi tagok beválasztásával a testület létszáma – az
államtitkárokat nem számítva – 12 főre növekedett.
Október 7-én a fővárosba visszatért Kossuth a
képviselőház aznapi ülésén csak egy futó célzást tett arra, hogy az
országgyűlésnek majd intézkednie kell a végrehajtó hatalomról; de az
ülés fő tárgya az volt, hogy a ház nyilvánítsa törvénytelennek az
október 3-i, az országgyűlést elnapoló uralkodói
|
|
manifesztumot. Hiszen ez volt a jogi alapja annak,
hogy az egyáltalán intézkedhessen a végrehajtó hatalomról. Kossuth
ezen a napon csak ezzel foglalkozott. Másnap megérkezett az október
6-i bécsi forradalom híre. Ebből nyilvánvalóvá vált, hogy az október
3-i manifesztum végrehajtására nem lesz erő. Kossuth tehát az október
8-án reggel 10 órakor tartott ülésen javasolta, hogy a képviselőház a
végrehajtó hatalmat ruházza az OHB-ra, olyan módon, hogy három tagját
bízzák meg ennek gyakorlásával, míg a többiek feladatait e
triumvirátus határozná meg. A képviselőház közhelyesléssel fogadta az
indítványt, majd az OHB – egy kollegiális (tehát a tárcákat el nem
osztó) kormány – elnökévé választotta Kossuthot.
A fennmaradt iratanyag tanúsága szerint Kossuth,
Madarász és Nyáry mellett Szemere volt a bizottmány egyik
legtevékenyebb tagja. Az OHB működésében ugyan nem voltak jelentősebb
fennakadások, de a szervezet belső rendezetlensége főleg Kossuth
távollétei alatt éreztette hatását. Az OHB átszervezését az is
indokolta, hogy Schwechat után nyilvánvalóvá vált: rövid időn belül
aligha lehet békés megoldásra, s így királyi jóváhagyással történő
kormányalakításra számítani. Így az ideiglenes rendezés olyan
módosítása tűnt kézenfekvőnek, amelyben a tárcákat felosztják az OHB
tagjai, illetve más, a kormányzásba bevonandó személyek között.
Technikai jellegű probléma volt, hogy az OHB tagjainak egy része –
éppen a kollegiális kormányzat miatt – rendszeresen távol volt a
parlament üléseiről.
Az OHB szabályos kormánnyá alakításáról, a tárcák
elosztásáról november 16. után indultak meg a tárgyalások. Kossuth
beteg volt, s így írásban érintkezett a másik legfontosabb tényezővel,
Szemerével. Szemere jelezte, igazából nagy hiány van rátermett
emberekből. Utalt arra, hogy a tárcák elosztásánál figyelni kell arra,
hogy minden bevett vallás tagjai arányosan legyenek képviselve; hogy a
testületben legyenek főrendek, s legyenek erdélyiek. A legfőbb
tisztázandó elvi szempontnak pedig azt tartotta: „alkunak van-e helye
a dinasztiával, vagy nincs-e semmi esetre?” Az értekezés eredményeként
sajátos kompromisszum született. Kossuth nem alakított kormányt, hanem
az OHB-n belül osztotta el a tárcákat. Ő vitte tovább az elnökletet, a
pénzügyet és „a hadviselés politikai irányzatát”. Nyáry kapta a
belügyet (polgári közigazgatást) és a hadseregellátást. Szemere az
igazságügyi, Pulszky a kereskedelmi tárcát vezette, Madarász a rendőri
és postai ügyeket. Mészáros megmaradt hadügyminiszternek. A
közlekedésügyet Kossuth Beöthynek ajánlotta fel, aki azonban nem
válaszolt, s nem töltötte be a vallás- és közoktatásügyi, illetve a
külügyi tárcát sem. A tényleges minisztériummá alakulás elmaradásának
oka valószínűleg az volt, hogy Nyáry nem akart miniszter lenni,
Kossuth pedig olyan kormányt akart, amelyben minden tárcát saját
elképzelései szerint tölthetne be.
Az OHB új rendszer szerinti munkája azonban csak a
hónap végéig tartott. Szemere december 13-tól Felső-Magyarország
teljhatalmú országos biztosa volt, Pulszky 1849 elején elhagyta az
országot. A minisztériumokat a Debrecenbe költözéstől kezdve
lényegében ismét az államtitkárok vezették. Állandónak csak Kossuth és
Madarász pozíciója bizonyult.
Szemere több mint négy hónapon át működött
Felső-Magyarország teljhatalmú országos biztosaként, s meghatározó
szerepet játszott a felső-tiszai hadtest megszervezésében, majd a
tavaszi hadjárat gazdasági alapjainak biztosításában. Kettős pozíciója
– az országos biztosság és az OHB-tagság – birtokában olyan kényes
ügyekben is mert és tudott cselekedni, mint az OHB által kinevezett,
de a kápolnai csatában leszerepelt fővezér, Henryk Dembiński
leváltása.
Politikai súlyát jelzi, hogy Kossuth 1849. április
15-én őt kérte fel az új kormányban a belügyminisztérium vezetésére,
majd a személyes tárgyalások után a minisztertanács vezetésére.
Kossuth először egy amerikai típusú kormányzati rendszerre gondolt,
olyanra, amelyben ő maga lenne egy személyben a kormány- és az
államfő. A kormányalakítási tárgyalások során azonban kiderült: a
miniszterjelöltek nem értenek egyet ezzel a megoldással. Így Kossuth
engedni volt kénytelen, s így született meg a lényegében az 1848. évi
állapotokra emlékeztető rendezés. Kossuth a volt nádor jogkörét kapta
meg, kibővítve a miniszterelnöki jogosítványok egy részével. Szemere
ugyan kísérletet tett egy önálló miniszterelnöki hivatal kiépítésére,
de lényegében inkább kibővített jogkörű belügyminiszterként működött.
A Szemere-kormány a törvényalkotói munkát, a
polgári állam megteremtését tartotta fő feladatának. Folytatódott a
nem úrbéres szolgáltatások eltörléséről és állami megváltásáról szóló
törvény előkészítése, elkészültek az első tervezetek a törvényhozás
rendszerének átalakításáról, a nemzetiségek jogainak törvényi
szabályozásáról, a zsidók emancipációjáról. E munkát azonban csakhamar
a hadszervezésé váltotta fel, s ismét a katonák jutottak szerephez.
Az osztrák–orosz hadsereg túlereje minden erő
mozgósítását megkövetelte, tehát a kormány elfogadta a havasalföldi
levert forradalom román politikusainak ajánlatát, akik a magyarok és
románok közötti megbékélés megteremtésén fáradoztak. A július 14-én
aláírt Projet de pacification túllépett a korábbi magyar állásponton,
s immáron a megyei önkormányzatokban és a nemzetőrség vezényletében is
beleegyezett a román nyelv használatába. Július 28-án pedig a magyar
képviselőház is elfogadta ezeket az elveket az összes nemzetiségre
vonatkozóan, s Kossuth és Szemere aláírásukkal törvényerőre emelték. A
tervezet és a belőle született törvény nem akadályozhatta meg a
szabadságharc katonai összeomlását, de lehetővé tette, hogy az
abszolutizmus időszakában az országban lakó népek politikusai ne
egymás ellenében, hanem egymással összefogva próbálják meg felvenni a
harcot a mindegyikük nemzeti kifejlődését veszélyeztető hatalom ellen.
Az országgyűlés ezen az ülésén még egy erkölcsi
adósságát teljesítette. Az 1848-as átalakulást a városok egy része
arra akarta felhasználni, hogy megszabaduljon a zsidó iparűzőktől. A
Batthyány-kormány katonaság bevetésével törte le e mozgalmakat,
ugyanakkor a feszültségek csökkentése érdekében felmentette a zsidókat
a nemzetőri szolgálat alól, s nem kaptak szavazójogot sem. Kállay Ödön
már 1848 augusztusában indítványozta a zsidók egyenjogúsítását, de a
javaslatot az országgyűlés nem tárgyalta. A szabadságharc folyamán a
zsidóság jelentős szerepet játszott a honvédsereg felszerelésében és a
hírszerzésben. Az egyenjogúsításról szóló törvényjavaslatot csak 1849.
július 28-án terjesztette be Szemere, s fogadta el közfelkiáltással a
parlament.
1849. június közepétől egyre több feszültség
mutatkozott Kossuth kormányzóelnök és a Szemere-kormány között.
Kossuth miniszteri ellenjegyzés nélkül bocsátott ki rendeleteket,
közvetlenül levelezett a hadsereg parancsnokaival, s 1849. július
elejétől ismételt távollétei során a korábbi minisztertanácsi
döntésekkel ellentétes intézkedéseket foganatosított. Szemere több
levélben figyelmeztette Kossuthot, hogy eljárása a felelős kormányzás
eszméjével nem egyezik meg, majd július 21-én írott emlékiratában
beadta lemondását. Kossuth ezt nem fogadta el, mire Szemere július
25-én mind őt, mind Görgeit arra szólította fel, hogy a haza
megmentése érdekében diktátorként irányítsák tovább a függetlenségi
harcot. A július 30-i minisztertanács Szemerét és Batthyány Kázmér
külügyminisztert bízta meg azzal, hogy a Görgei és az oroszok között
kezdődött tárgyalások fonalát vegyék fel, s próbáljanak az 1848-as
törvények elismerése alapján megegyezést eszközölni az oroszokkal.
Szemere és Batthyány küldetése sikertelen maradt,
az oroszok csak a fegyverletételről voltak hajlandók tárgyalni, az
augusztus 9-i temesvári vereség pedig megpecsételte a szabadságharc
sorsát. Kossuth és a miniszterek nagy része (Csány László, Aulich
Lajos, Horváth Mihály, Vukovics Sebő) beadta lemondását, s Kossuth
Görgeyt diktátorrá nevezte ki. Szemere és Batthyány azonban még a
kormány lemondása előtt elhagyták Aradot. Indokaik nem egészen
világosak. Úgy tűnik, Szemere és Batthyány bízott abban, hogy a déli
és az erdélyi hadsereg maradványai még folytathatják a harcot; de az
sem kizárható, hogy ily módon kívánták kivonni magukat a lemondás
felelőssége alól. Kossuth az emigrációba indult, a két miniszter
azonban augusztus 24-éig magyar földön maradt, s az utolsó harcoló
csapatokkal hagyta el Magyarországot. Távozása előtt Szemere néhány
társával Orsova közelében elásta a koronázási ékszereket.
A tét ekkor már az emigráció vezetése volt, s
Szemere kezdetben jó esélyekkel indulhatott. Kossuth lemondását a
török felségterületre menekült katonák és polgáriak többsége is
helytelenítette, s míg Kossuthot a török hatóságok orosz és osztrák
követelésre internálták, Szemere és néhány társa egypár kitöltetlen
útlevél birtokában rövid keleti utazás után október 25-én francia
földre lépett.
„Pályájában 1849 augusztusa után következett be az
a fordulat, ami miatt lassan elszigetelődött. Miután – ellentétben
Kossuthtal – nem mondott le, úgy vélte, a magyar emigráció vezetése
semmi esetre sem Kossuthot illeti. Szemere ezért közel másfél
évtizeden keresztül újabb és újabb újságcikkekben, pamfletekben
támadta Kossuthot és a kossuthiánusokat, s ennek következtében az
emigránsok többsége elfordult tőle.” Szemere az emigrációban ismét
visszatért az íráshoz. A tucatnyi Kossuth-ellenes tiltakozó
nyilatkozat mellett elméleti és összefoglaló munkák kerültek ki tolla
alól. 1853 nyarán nagy lélegzetű munka írásába kezdett. A cím nélküli
kézirat a magyarok és a magyarországi nemzetiségek közötti kapcsolat,
a magyar nemzetiségi politika történetét dolgozta fel, s célja az
volt, hogy a román és szerb emigránsok által félretájékoztatott
európai közvéleményt meggyőzze: 1848–49-ben a magyarok nem más
nemzetek elnyomásáért, hanem az e nemzetiségek számára is kedvezőbb
fejlődést lehetővé tevő független Magyarország megteremtéséért
harcoltak, s az ellenük lázadó nemzetiségek tévesen mérték fel saját
érdekeiket. A két részre tagolódó munka első része foglalja magába az
apológiát. A második részben Szemere arra a kérdésre keres választ:
milyen alapon lehet maradandó államot alkotni. Cáfolja mind a
históriai, mind a földrajzi, mind a vérségi alapon történő, mind a
politikai szabadságjogok kiterjesztésén alapuló államalkotás
tartósságát, s úgy véli, csak a nemzetiség és a földrajzi határok
valaminő összeegyeztetése hozhat megoldást. A szöveg innentől kissé
zavarossá válik, de úgy tűnik, Szemere belátta: a két elv együttes
alkalmazása csak államszövetségben lehetséges, s ezért a Duna-menti
népek konföderációjára tett nehezen kihüvelyezhető javaslatot.
Az osztrák–francia viszony 1859 elején tapasztalt
megromlása Szemerében is új reményeket keltett. Abban reménykedett,
hogy ha az olasz egység kérdésében háború tör ki, ez Magyarország
függetlenségének helyreállítására is hatással lehet. Áprilisban és
májusban cikkek sorát írta, ám a megkeresett francia lapok mindegyike
visszaadta ezeket, mondván, hogy megnehezíthetnék a békés viszony
helyreállítását. Szemere immár arra is hajlandó lett volna, hogy
Kossuthtal összefogva kíséreljék meg a minden eddiginél kedvezőbb
külpolitikai esélyek kihasználását. Ám Kossuth kijelentette: bárkivel
hajlandó együttműködni, kivéve Szemerét. S maguk a francia politikusok
is fontosabbnak tartották Kossuth megnyerését, mint engesztelhetetlen
ellenfeléét. Emellett pontosan felmérték: Szemere mögött senki sem
áll: Kossuth mögé viszont az emigráció nagy része s a magyarországi
közvélemény csaknem egésze felsorakoztatható.
Szemere a maga mellőzöttségéből nem erre, hanem egy
másik, hasonlóan helytálló következtetésre jutott. Úgy vélte,
Franciaország számára a magyar emigráció csak mint nyomásgyakorló
csoport jöhet szóba, s Magyarország felszabadítását az európai hatalmi
viszonyok miatt nem tűzheti ki hadicélként. Ezért már az első
hadisikerek után emlékiratban fordult Cavour gróf piemonti
miniszterelnökhöz, Lord Palmerston angol miniszterelnökhöz, s arra
szólította fel őket: lépjenek közbe az önálló, tehát a
Habsburg-birodalmon belüli magyar önállóság és alkotmányosság
helyreállítása érdekében. Ha a Lombardiával megnövekedő piemonti
királyság nem állandó fenyegetést jelentő Ausztriát akar szomszédként,
az alkotmányos Magyarország helyreállítása a legjobb biztosíték. Ha
Anglia az európai egyensúly szempontjából fontosnak tartja a stabil
Ausztria fennmaradását, Magyarország alkotmányos igényeinek
kielégítésénél nincs jobb mód ennek biztosítására. A villafrancai
fegyverszünet, majd a béke után Szemere igazolva láthatta aggodalmait,
és sietett közzétenni Palmerstonhoz intézett emlékiratát. Az év végén
külön, francia nyelvű röpiratot írt La question hongroise (1849-1860)
(A magyar kérdés) címmel. A munkában Szemere a magyar alkotmányosság
alapelveit fejtegette, s kijelentette: a magyarok nemcsak önmaguk,
hanem a birodalom más nemzetei számára is szabadságot akarnak. A
könyvnek kimondottan jó visszhangja volt mind Franciaországban, mind
Angliában, a lapok többsége dicsérte tartalmát és előadását.
Az itáliai háborút követő ausztriai változásokkal
Szemere kevesellte, ám annál nagyobb örömmel üdvözölte az 1860.
október 20-án kiadott császári diplomát. Ellentétben a magyarországi
és az emigráns közvéleménnyel, Szemere arra figyelt, ami a diplomában
benne foglaltatott, s nem arra, ami hiányzott belőle. Úgy vélte: az
uralkodói dekrétumokban „elvileg csaknem minden megvan; s valóságban
is minden meglesz, ha őszintén és jóakarattal hajtatnak végre. Ez az
egész kérdés. – Ha áll is, hogy két vagy három dolog hiányzik, amit
1848-ban bírtunk, azt se feledjük el, hogy jogainkat újabb forradalom
nélkül nyertük vissza. Fegyverrel kezünkben: mindent lehet követelni;
de mikor alkudozunk, mindkét félnek készen kell lennie, hogy valamit
engedjen”. Végső konklúziója ez volt: „ha a király őszintén megtartja
szavát, annál jobb nekünk, mert ez esetben a szabadság és haladás útja
nyitva áll előttünk; ha nem tartja meg szavát, annál rosszabb reá
nézve, s Magyarország csak szerencsét kívánhat magának, hogy új
fegyvereket kapott kezébe, melyekkel annál nagyobb sikerrel
harcolhat”. A közvélemény azonban nem elvi, hanem gyakorlati
engedményeket várt, így aztán Szemere mind emigránstársai, mind a
hazai politikusok és lapok részéről komoly támadásoknak volt kitéve;
az Üstökös egyenesen császári királyi emigránsnak titulálta. Szemerét
azonban egyre kevésbé zavarta, ha népszerűtlen álláspontot kellett
képviselnie. Az általa gyakran ámítónak és álprófétának titulált
Kossuthtal szemben maga is hajlamos volt a meg nem értett próféta
szerepét játszani. Újabb, 1860–1861 fordulóján írott cikkeiben arra
figyelmeztette a hazai közvéleményt, hogy a független Magyarország
képtelen lenne egyedül megbirkózni a nemzetiségek elszakadási
törekvéseivel, míg Ausztriával összefogva nagyhatalmat alkothat. „Néha
rajtunk, a népeken van a sor amnesztiázni. S vannak fontos pillanatai
az időknek, midőn úgy a királyok, mint a népek elvesznek, ha
megbocsátani s kibékülni alkalmas időben nem tudnak” – írta. Szemere a
pánszlávizmus és szláv népek nemzeti mozgalmainak veszélyével
indokolta a magyar és a német elem összefogását: „Talán nincs oly
messze az idő, mint gondolnók, midőn az óriás északi birodalom
[Oroszország] szabadelvű s nemzeti politikát követend, s
ellenállhatlanul magához igyekszik vonni a ledőlt török birodalom
fajrokon népeit. Ha nagyszerű találkozások színhelye hazánk leend
szükségképpen, kérdem, lesz-e más természetes szövetségesünk a németen
kívül? És mi elszigetelnők magunkat ez egytől is? Avagy magunkat az
óbarbár korban képzelve, azt hinnők botorul, hogy mi minden körültünk
élő fajokkal ellentétben biztosan létezhetünk?” Továbbra is csak
kiindulási alapnak mondta az októberi diplomát, hozzátéve, hogy a
központi birodalmi tanács ötlete halva született, s nem más, mint a
korábbi centralizáció „utómagva”.
Az 1861. évi országgyűlés hangulatával Szemere
nagyon elégedetlen volt. Mint az a sakkjátékos, aki csak egy bizonyos
kombináció szerint tudja elképzelni a következő lépést, az ott
történteket mindig abból a szempontból nézte, megfelelnek-e az általa
felvázolt kiegyezési koncepciónak. Nem a császári udvar és a birodalmi
kormány hajlíthatatlanságát, hanem az országgyűlés tagjainak túlzott
radikalizmusát kárhoztatta. 1861. július 6-án Majláth György
tárnokmesterhez írott levelében kifejtette, Magyarországnak
választania kell: vagy a dinasztiával és a birodalom német elemével
egyezik meg vagy a szláv nemzetiségekkel. Következtetése szerint a
szlávokkal alkotott szövetség csak időleges lehet, s végeredménye a
magyar nemzetiség romlása lenne. Szemere azonban tovább is viszi a
gondolatot: ha Magyarország a dinasztiával és a német elemmel tart,
megálljt kell parancsolnia a demokratikus tendenciáknak. Fenn kell
tartani a magyar alkotmány arisztokratikus szerkezetét, a felsőház
intézményét, a katolikus egyház vagyonát és hatalmát. „E szempontból
kiindulva azt tartom, ha a választói képességet megszorítani nem
lehet, kiterjeszteni sem kell; a községi rendezés állíttassék a
legszélesb alapra, mert ez a faji vágyok legszükségesb kielégítésének
módja, de a megyei gyűlések tagjainak száma csak annyira menjen,
mennyinél kevesebb a szabadság szempontjából nem lehet; a sajtó legyen
szabad, de politikai lapoknál szükséges a kaució, különben faji
izgatások bennünket elözönlenek…” – írta. Sőt, úgy vélte, nem fontos
fenntartani a magyar had- és pénzügyi önállóság igényét, elegendő, ha
a magyar országgyűlés az újoncmegajánlás és költségvetés megszavazása
jogával rendelkezik.
Ha van jelentős fordulat Szemere pályáján, ez a
levél kétségkívül az. Szemere ugyanazzal a dilemmával küszködött,
amivel kortársai többsége: összeegyeztethető-e a magyar nemzeti állam
eszménye a demokráciáéval? A szabadságjogok kiterjesztése nem
veszélyezteti-e egy idő után magát a magyar nemzetiséget? Szemere
válasza egyértelmű: „A nemzetiség, a XIX. század e legfontosb
politikai tényezője, az ítélet trombitáját harsogtatja históriai
státuséletünk fölött”, s a megoldás csak a régi alkotmány
maradványainak megóvása, konzerválása lehet. Az 1843–1844-ben az
arisztokrácia és a klérus politikai hatalma ellen szónokló Szemere a
történeti tapasztalatok alapján a konzervatív belpolitika útját
javasolja.
A fordulatot egyértelművé tette Szemere újabb
megnyilatkozása. Kossuth Duna-konföderációs tervének napvilágra
kerülése után Szemere nyílt levelet írt Fényes Elekhez, a neves magyar
statisztikushoz, s ebben arra szólította fel, hogy „vegye azt bonckése
alá, és elemezze”. Az írás azonban maga is a kossuthi tervezet
kíméletlen bírálata. Véleménye szerint a tervben Kossuth ugyanazokat
az ügyeket sorolná az új államszövetség hatáskörébe, amelyeket az
1861. februári császári pátens a birodalmi tanácsnak tart fenn. Az új
államszövetség felvázolt működtetése „az ősi magyar állam végromlását
vonná maga után, és ami több: nemzetiségünkét”. Szemere valóban a
Duna-konföderáció legszínvonalasabb kritikáját készítette el, ám
immáron nem szabadelvű alapállásból.
Ami hátravan, már csak a pálya szomorú vége.
Naplójegyzeteiből tudjuk, hogy az emigráció kezdete óta meg-megújuló
fejfájások gyötörték. A túlérzékeny alkat, a megfeszített munka, a
családi gondok, felesége állandó betegeskedése és az emigráción belüli
egyedüllét egyre inkább felőrölték energiáit. 1864 végén Szemere olyan
lépésre szánta el magát, amelyet korábban mindig helytelenített:
amnesztiát kért. A kérelem fogalmazványa mindennél világosabban
bizonyítja: Szemere már nem ura gondolatainak. Először egy rövid,
általánosságokban mozgó beadványt készített, ezt lánya, Mária
tisztázta le. Szemere azonban elégedetlen volt a szöveggel, s újat
készített. A szöveg már semmiben sem emlékeztet az 1849. május 2-i
republikánus kormányprogramra, sokkal inkább Kemény Zsigmond
Forradalom után-jának hangvételét idézi. A sajátkezű, apologetikus
fogalmazvány Kossuth szidalmazásába fordul. Szemere maga is érezte,
hogy a szándék és a tartalom nem fedi egymást. Újra és újra nekiült a
szövegnek, ceruzával és tintával újabb és újabb betoldásokat eszközölt
rajta, de végül nem tisztázta le. Talán az önkontroll és az önbecsülés
maradéka tartották vissza attól, hogy az egész pályafutását megtagadó
szöveget rendbeszedve, alákanyarítsa a nevét. Így aztán a kérvényt már
felesége írta meg, s az uralkodó ennek alapján engedélyezte a
hazatérést.
1864. végén az apja egy éjszaka dührohamában a
családjára támadt. Amikor 1865. január 24-én hazaérkezett, még
szállodában helyezték el. Április elején már az elmebaj súlyosbodását
állapították meg az orvosok, s elmegyógyintézeti kezelését rendelték
el. Itt élte le utolsó éveit, egészen 1869. január 6-án bekövetkezett
haláláig.
Szemere pályája tragikus pálya. Homlokát nem
ékesítette a politikai és egyéni mártíromság koszorúja, mint
Kölcseyét, Wesselényiét, Batthyányét, Széchenyiét vagy Telekiét; nem
vált a nemzet élő eszményülésévé, mint Kossuth; a tisztesség és
bölcsesség jelképévé, mint Deák, vagy az alkotó szabadelvűségé, mint
Eötvös. Holott életműve alapján a nagyok, ha nem is a legnagyobbak
között van a helye.
Ám a sors ehhez az életműhöz sem volt kegyes. A
reformkorban megjelent munkái ma már szinte hozzáférhetetlenek.
Országgyűlési beszédeit kis példányszámú kiadványok vagy megsárgult
újságlapok rejtik. Az emigrációban írt művek egy része elveszett vagy
kéziratban maradt, mint a nemzetiségi kérdésről szóló munka. Ez
utóbbinak máig nincs pontos kiadása. A magyar kérdésről szóló műve
csak franciául és angolul férhető hozzá. Az 1870–1873-ban két kiadást
megért összegyűjtött munkák csak szemezgetnek ebből a páratlanul
gazdag életműből, s a beszédeket erősen válogatva, a leveleket még meg
is csonkítva közlik. Egyedül politikai jellemrajzainak van megbízható,
kritikai jellegű kiadásuk.
Szemerének az utókorral sem volt szerencséje. Az
1867 utáni politikai irányzatok közül a függetlenségiek a Kossuthot
kíméletlenül bíráló, a kiegyezés és a politikai stabilitás mellett
érvelők a kormányát respublikai, demokráciai és forradalmi irányúnak
valló miniszterelnökből nem kértek. A századelőn Szabó Ervin az igazi
forradalmárok egyikeként hivatkozott rá – Kossuthtal szemben. Az 1919
utáni történetírás vagy mint Kossuthnak a mérsékelt politikusokkal
szembeni támogatóját és fegyvertársát emlegette, vagy az 1849 nyári
intrikust, esetleg a Kossuthot személyes gyűlöletből támadó intrikust
mutatta be. Jellemző tény, hogy az 1867–1990 közötti évtizedekben
megjelent összefoglaló magyar történetek egyikében sem találni nemhogy
összefüggő arcképvázlatot, de még rövid jellemrajzot sem Szemeréről.
Kulcsszavak: Szemere Bertalan, reformkor, forradalom,
szabadságharc, Kossuth-emigráció, Batthyány-kormány, kormánybiztosság,
Országos Honvédelmi Bizottmány
|
|