A nemzeti jogok
és az európai jogrendszer kapcsolata
Vörös Imre professzor legújabb kötete címében csupán a magyar jogi
szféra vívódására utal, holott a mű lényegesen mélyebb, egyúttal
szélesebb körű elemzései által voltaképpen azt a tágabb problémát
feszegeti, hogy az egyes tagállamok belső, nemzeti jogai milyen
viszonyban állnak az uniós joggal. E kérdéskört pedig alapvetően az
egyes alkotmánybíróságok gyakorlata alapján, azok ítélkezésének
tükrében teszi analízis tárgyává, hogy azután az egyes
részmegállapítások szintéziseként az olvasó elé tárja
következtetéseit, immár kifejezetten a magyar és az európai uniós jog
kapcsolatára vonatkozóan. Az sem kétséges, hogy a munka a benne
tárgyalt kérdések fontossága és a feldolgozás alapossága, nem utolsó
sorban eredetisége okán a későbbi kutatások számára alapműnek,
megkerülhetetlen hivatkozási pontnak tekinthető.
A szerző mindjárt a magyar Alkotmánybíróság
gyakorlatának elemzése körében utal arra a helyzetre, amely egyúttal a
monográfiában tárgyalt alapproblémát involválja. Arra tehát, hogy az
Európai Unió olyan sajátos entitás, amely nem egyszeri aktussal,
mintegy a „semmiből” jött létre, hanem fokozatosan, mégpedig nagy
múltú államok folyamatos, mindig kiegészülő szerződéses rendszeréből.
Ennek során az állami szuverenitások bizonyos mértékű leépítése és
átruházása valósult meg. Ebben a helyzetben szükségképpen merült,
merül fel nem csupán az egyes entitásoknak, de az általuk konstituált
jogrendszerek viszonya is. A szerző igen plasztikusan mutat rá arra,
hogy a magyar Alkotmánybíróság még Magyarország taggá válása előtt
kialakított egy olyan elvi álláspontot, amely éles határvonalat – a
szerző kifejezésével „tűzfalat” – húz az Unió joga és a hazai jog
között. Ennek a szemléletnek bizonyos maradványai azt követően is
fennmaradtak, hogy az ország 2004-ben taggá vált. A 4/1997 (I.22.) AB
határozat a magyar Társulási Egyezmény vonatkozásában úgy foglalt
állást, hogy nemzetközi szerződés tekintetében csak előzetes
normakontrollra van hatásköre, ám nem zárta ki annak lehetőségét, hogy
a szerződést kihirdető magyar jogszabály alkotmányosságát utólag is
vizsgálja, nem érintve döntésével az államot a már megkötött szerződés
alapján terhelő nemzetközi kötelezettségeket. E döntés már implikálta
tehát az Alkotmánybíróság gyakorlatának azt a később is érvényesülő
tendenciáját, hogy az uniós joggal viszonylag óvatosan bánik, vele
szemben többé-kevésbé kitérő politikát folytat, viszont az annak
alapján megszülető hazai joganyag vonatkozásában következetesen
érvényre juttatja az Alkotmányban foglalt rendelkezéseket, mégpedig
egy olyan szuverenitáskoncepció alapján, amely csupán mérsékelten
veszi figyelembe az integrációból adódó közjogi átrendeződést.
Helyesen mutat rá a szerző, hogy ugyanez az
óvatosság érhető tetten a 17/2004.(V.25) AB határozatban is, amely
szintén nem kívánt közvetlenül szembenézni a közösségi jog
alkotmányossági vizsgálatának kérdésével, hanem kizárólag az
implementációt szolgáló magyar jogszabály kérdésében foglalt állást.
Az Alkotmánybíróság rámutatott arra is, hogy a magyar jogszabály külön
vizsgálandó, mivel az nem azonos magával az uniós rendelkezéssel,
tekintettel arra, hogy a magyar szabályozás nem pusztán közzé teszi az
uniós előírást, hanem mintegy operacionalizálja is azt.
Rendkívül érdekfeszítő és sok tanulsággal szolgáló
a szerzőnek az ún. szerencsejáték-ügyben hozott 1053/E/2005 AB
határozattal kapcsolatos elemzése, amelynek nyomán kimutatja, hogy az
Alkotmánybíróság nem tekinti alkotmányellenesnek a magyar jog
mulasztás útján fennálló ütközését az uniós joggal. Ugyanennek a
határozatnak arra a fontos tételére is felhívja a szerző a figyelmet,
amely kimondja, hogy az EU-t létrehozó és módosító szerződéseket
szerződéses eredetük ellenére nem nemzetközi szerződésként kezeli. Ez
egyúttal – immár a taggá válás tényének szem előtt tartása nyomán –
finom elmozdulást jelentett a Társulási Megállapodással kapcsolatos
alkotmánybírósági állásponthoz képest, mely utóbbi még figyelmen kívül
hagyta a társulásból adódó sajátos státus létrejöttét. Az ügyeleti
díjak kérdésében hozott döntés azonban – azáltal, hogy csupán a jövőre
nézve semmisítette meg az EU-s szabályozással ellentétes hazai normát,
miközben azt a rendes bíróságok ítélkezésük során már mellőzték az
uniós előírások elsőbbsége és közvetlen hatálya okán – ismételten
kifejezésre juttatta az AB fokozott óvatosságát az EU-s jog és a hazai
jog viszonyának kérdésében. Ez esetben ugyanis már nem szabályozási
mulasztással összefüggésben, hanem a hazai és az uniós jog kifejezett
ellentéte esetén sem mondta ki a megsemmisítést visszamenőleges
hatállyal. Másrészt viszont – vélhetően előremutatónak szánt éllel – a
testület ez alkalommal megfogalmazta, hogy az uniós jog a hazai
jogrendszer része, mivel Magyarország az EU tagja. A szerző igen
logikus érvek alapján vonja kétségbe,
|
|
hogy az EU-s jog a belső jog része volna, és akként
foglal állást, hogy az unió joga a hazai jogrendszertől különböző,
sajátos jogrendszert alkot. A szerző rámutat, hogy az Alkotmánybíróság
mérceként ugyan kizárólag az Alkotmányt (az Alaptörvényt)
alkalmazhatja, és eddigi gyakorlata során kifejezetten törekedett is
arra, hogy erre szorítkozzék, ám az ún. csatlakozási-integrációs
klauzula igenis megnyitja az utat az európai jog alkalmazása előtt. Ez
pedig nem csupán a perben ítélkező bíróságok számára lehetőség, de az
Alkotmánybíróság számára is.
A kötet európai kitekintése mindjárt egy
közép-európai, volt szocialista ország, Csehország alkotmánybírósági
működésének elemzésével indul. A szerző itt üdvözli azt az újszerű
felfogást, amelyet a cseh alkotmánybíróság a népszuverenitás-felfogás
újraértelmezésével kialakított, rámutatva arra, hogy az nem
azonosítható az állam szuverenitásával, amely utóbbiból – a
népszuverenitás sérelme nélkül – bizonyos jogosítványok az Unióra
szálltak. A szerző jelentős teret ad a német alkotmánybíróság, a
Bundesverfassunsgericht elvi jelentőségű munkája bemutatásának.
Rámutat arra, hogy e szervezet nagy hangsúlyt helyez annak
ellenőrzésére, hogy az EU-s joganyag megfelelő felhatalmazás
birtokában, annak keretei között születik-e. A német szakirodalom
tükrében vázolja azt a meglehetősen defenzív pozíciót, amelyet a német
alkotmánybíróság elfoglal az – általa a nemzeti jog konkurenciájának
tekintett – uniós joggal szemben. A szerző a német alkotmánybírósági
működés kritikai elemzését és értékelését végül annak bemutatásával
zárja, hogy a német testület – a magyar viszonyok számára is
példamutató módon – miként hagy széles teret az alkotmányos
jogvédelemnek az alkotmányjogi panasz alkalmazhatóságával kapcsolatos,
megengedő gyakorlata által. Az európai gyakorlat sarkalatos,
voltaképpen paradigmaszerű, koncepcionális vonásainak analízisét egy
viszonylag új francia jogintézmény, és az azzal kapcsolatban
kialakított európai álláspont elemzése zárja.
A kötet egyes európai alkotmánybíróságok elvi
jelentőségű gyakorlatának bemutatását követően az uniós versenyjog, a
nemzetközi kollíziós magánjog, a nemzetközi társasági jog és az uniós
polgárság kérdéseit tárgyalja mint olyan területeket, amelyek a
gazdasági és politikai integráció szempontjából stratégiai
jelentőségűek. A tisztességtelen gazdasági tevékenység uniós
szabályozásának magyarországi implementálásával kapcsolatban igen
élesen, ám annál indokoltabban mutat rá azokra a szakszerűtlenségekre,
amelyek a belső szabályozás korrekciójának szükségességét vetik fel.
Rendkívüli jelentőségűnek tartom a szerző azon elemzését, amelyet a
nemzeti és az uniós állampolgárság viszonya, valamint az uniós
állampolgárság jogi tartalma körében fejt ki.
A kötet jogelméleti, állam- és jogbölcseleti
relevanciájú IV. fejezete kiválóan mutatja be az EU-val és annak
jogával kapcsolatos jellemző nézeteket, amelyek közül az az álláspont
tekinthető uralkodónak, amely szerint az Unióban egy sui generis
képződményt kell látni, amely így nem minősül sem szövetségi államnak,
sem pedig nemzetközi szervezetnek.
Az V. fejezet az addigi témák nyomán leszűrt
következtetések tükrében tér vissza a magyar alkotmánybírósági
gyakorlat elemzésére és értékelésére. Rámutat, hogy a belső és az
uniós jog már ezért is különálló, párhuzamosan létező, mellérendelt
jogrendszernek tekintendők, mert érvényességük, hatályosságuk alapja,
jogforrási eredetük, jogpolitikai irányultságuk eltérő. Elméleti
igénnyel veszi sorra azokat a valós és lehetséges eseteket, amelyekben
a hazai jog és az uniós jog összeütközése felmerül, illetve
felmerülhet. Az együttműködő alkotmányosság elvének fényében vizsgálja
az Alkotmánybíróság óvatos, az EU jogát tiszteletben tartó, ám annak
alkotmányos vizsgálatát kerülni igyekvő gyakorlatát. Végül az
alkotmány olyan, az eddigieknél egyértelműbb rendelkezésére tesz
javaslatot, amely az Alkotmánybíróság iránymutató gyakorlatának
hiányát pótlandó, eloszlathatja a kétségeket a többek között hatásköri
problémát is jelentő kérdéssel kapcsolatosan.
A VI. fejezet elsősorban az elmúlt évek gazdasági
válságának tükrében teszi elemzés tárgyává nem csupán a monetáris unió
problematikáját, de egy, a jövőben talán aktuálissá váló fiskális unió
lehetőségeit is. Vörös Imre monográfiája a hazai és az európai jog
viszonyáról és az e kérdésben követett alkotmánybírósági gyakorlatról
– az elemzés mélysége, a feldolgozott irodalom mérete, adatok
számossága, a téma kezelésének rendszeressége, nem utolsósorban
következtetéseinek megalapozottsága és újdonsága okán – minden
bizonnyal a téma hazai irodalmának egyik alapvető forrásmunkájává
válik. (Vörös Imre: Csoportkép Laokoónnal – A magyar jog és az
alkotmánybíráskodás vívódása az európai joggal. Budapest: MTA
Társadalomtudományi Kutatóközpont Jogtudományi Intézet, 2012)
Szmodis Jenő
jogfilozófus
|
|